Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
Dof bulls 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.05.2022 kl 21:41
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Vi fikk siste kontrakt i Australia , og det er vel i Brasil vi forventer neste ? 2022 blir spennende for hele bransjen.
Redigert 26.12.2021 kl 19:21
Du må logge inn for å svare
AlanS
12.04.2022 kl 11:39
4746
https://offshore.braemaracm.com viser at BB Octopus skal til DOF Subsea fra may.
bildet -> https://snipboard.io/aEQw58.jpg
bildet -> https://snipboard.io/aEQw58.jpg
AlanS
12.04.2022 kl 11:43
4725
NoomehtOt skrev Noen kommentarer til dagens børsmelding?
Meldingen handler om forlengelse av stand-still ut i september 2022.
"DOF Subsea AS has requested Nordic Trustee AS to summon bondholders' meetings in the three bond loans to consider the extension of the standstill period initially until 31 May 2022 and with a possibility to extend the standstill period on one or more occasions to 30 September 2022 with the approval of an ad-hoc committee of bondholders to facilitate the finalisation of the negotiation and documentation of the proposed consensual restructuring."
"DOF Subsea AS has requested Nordic Trustee AS to summon bondholders' meetings in the three bond loans to consider the extension of the standstill period initially until 31 May 2022 and with a possibility to extend the standstill period on one or more occasions to 30 September 2022 with the approval of an ad-hoc committee of bondholders to facilitate the finalisation of the negotiation and documentation of the proposed consensual restructuring."
Redigert 12.04.2022 kl 11:43
Du må logge inn for å svare
NoomehtOt
12.04.2022 kl 11:48
4709
Ja forstod dette, og tolker det personlig som positivt. Dess flere tall og kontrakter vi får på bordet før en endelig løsning må jo være til aksjonærenes beste i dette stigende markedet.
AlanS
12.04.2022 kl 11:58
4677
Enig med deg. Q1 og Q2 vil danne bedre grunnlag for å vurdere selskapets økonomiske situasjon fremover og samtitid bygge opp kontantbeholdningen til å kjøpe ut de som ikke ønsker å bidra konstruktivt.
karve
12.04.2022 kl 12:10
4645
Blir spennende å se top 20 aksjonærer 3 dager etter i dag. Der får vi svaret, om det ikke er en trader med solid kapital som ser muligheter for kjapt å trekke seg. Personlig tror jeg IKKE det trades her i denne størrelsen 🤔
Offshore OBS
12.04.2022 kl 12:15
4748
Stort sett bare trading tidligere, men dagens ytterligere utsettelse gir rom for strategi endring , gitt ytterligere tilstramming i markedet.
suspekt
12.04.2022 kl 12:40
4827
Dette svinger jo voldsomt, pluss 5% til minus 5%???? Skulle likt å vite hva noen prøver på nå i dof, med så voldsom omsetning. Kursen kjøres ned for så å ta fart igjen. Ikke la dere lure til å selge.
hypotetic
12.04.2022 kl 12:42
4820
Dette var den absolutt beste børsmeldingen vi kunne håpet på for nå kan jeg ikke forstå noe annet at vi er reddet fra betydelig utvannende gjeldskonvertering. Langtidsfinansieringen i DOF vil bli bedre jo lenger vi får utsatt standstill og jo lenger tid det går med markedsforbedringer. Kan ikke forstå noe annet enn at det nå er konkludert at "nøden" ikke er stor nok til at långivere er nødt til å bli eiere. Har selv vektet opp nå og tror at enten har ikke folk forstått børsmeldingen eller så er det noen som prøver å påvirke kursen taktisk. Takker og bukker i såfall for billige aksjer etter denne meldingen som jeg utelukkende anser som særdeles positiv. Vi får nå et førstekvartal med enormt positivt resultat pga valutagevinster som vi vet er realiserte i 1 kvartal. Faren for gjeldskonvertering reduseres nå til det usannsynlige. Vi vet at det kommer betydelige rate-forbedring i 2022 og oppskrivninger av skipsverdier startet hos noen selskaper i 4 kvartal 2021 og de andre selskapene vil også komme til å skrive opp skipsverdier fra 1 kvartal og fremover samtidig som markedet strammer seg til ytterligere og det blir rett og slett ekstremt dyrt å få tak i skip som DOF har de neste måneder og år.
Bullfight
12.04.2022 kl 12:52
4879
Nå skjønner vi hvorfor det ble kjøpt millionposter tidligere i dag, alltid noen som vet
Bullfight
12.04.2022 kl 13:21
4843
Tradingen i DOF i dag er jo helt vill, noen som har snittkursen på omsetningen til nå i dag ?
Dofulf
12.04.2022 kl 13:32
4817
1,18 (omset:27,7 mill /23,5mill volum)
Redigert 12.04.2022 kl 13:38
Du må logge inn for å svare
hypotetic
12.04.2022 kl 13:43
4831
Kursen i DOF har erfaringsmessig utviklet seg omvendt av det som burde vært logisk. Svingningene skapes nok hovedsakelig av kortsiktige investorer. Jeg vil tro de som dro opp aksjekursen siste 2 dager forventet å kunne selge med stor gevinst når nyheten om at selskap ba om forlengelse av standstill kom i børsmeldingen. De fleste som sitter i DOF langsiktig gidder med rette ikke å trade på slikt fordi de er vant til å sitte igjennom slike stormer og vet at man fort kan tape på slike trading. Vi som er langsiktige i DOF vet av erfaring at denne aksjen fort kan endre seg helt omvendt og veldig raskt motsatt av det som er logisk så vi sitter derfor langsiktig og musestille i båten og venter på den virkelig store oppgangen. For egen del kommer jeg bare til å fortsette å vekte opp i rolig tempo på tidspunkter som jeg synes helhetlig er gunstig slik som nå på 1,1kr etter den nyheten som nå kom.
tobben
12.04.2022 kl 14:09
4798
Hvertfall veldig positivt med videre utsetting. Kursen har jeg egentlig aldri forstått meg helt på, men den ser endelig ut til å ha bestemt seg for å ligge over pålydende. Videre hopp kommer nok like uventet som alltid. Tikk-takk
karve
12.04.2022 kl 14:59
4666
Omsettningsvolumet er jo kolosalt til DOF å være, tror det kommer en bølge opp ut dagen ( eller i morgen )
oiler
12.04.2022 kl 15:11
4640
Ser mer ut som om at Påskeharen er ute med et Pump & Dump triks her igjen.
Litt av flere ting vil jeg tro…:-). Ble jobbet veldig med å få kursen ned idag …:-). Hvem vil ikke at kursen på Dof skal stige tro …!?. Hold deres aksjer doffere , vi skal være tålmodige her …:-).
Grei omsetning idag ..
Grei omsetning idag ..
Redigert 12.04.2022 kl 16:45
Du må logge inn for å svare
AlanS
12.04.2022 kl 18:36
4366
https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-14-picking-up/
It has been another impressive week in both the Indian and Pakistani markets, with reportedly several sales taking place above the USD 700/LDT mark. These levels seem increasingly indicative of a market that is firm and these repeat record levels should hold for the time-being (especially after the recent volatility).
It has been another impressive week in both the Indian and Pakistani markets, with reportedly several sales taking place above the USD 700/LDT mark. These levels seem increasingly indicative of a market that is firm and these repeat record levels should hold for the time-being (especially after the recent volatility).
xcountry70
12.04.2022 kl 19:18
4351
Hva er selskapet verdt ?
Hva tror man om EBITDA ?
Hvor stor gjeld kan man betjene ?
Hva tror man om EBITDA ?
Hvor stor gjeld kan man betjene ?
AlanS
12.04.2022 kl 19:48
4308
Nordea 22 Feb 2019 Positioned for increased subsea activity - https://research.nordea.com/api/reportfileapi?id=506615
side 21 Scenario 1: Improved subsea project market
i mill NOK
DOF Subsea excl. DOF CON Equity 1,778
DOF SUPPLY - 480 (gitt meget moderate forutsetninger for AHTS i Brasil som er nå omtrent det dobbelte ift Nordeas estimater)
DOCON (Brazil PLSVs) JV 50% Equity 2,481
DOFCON JV booked value of investments 31.12.2021 - 2 724 (Årsrapport 2021, s.102) . Nordea bommet litt med sitt estimat.
Om vi antar at Nordeas estimat for DOF subsea uten DOFCON er mer eller mindre greit, Norskan og DOF rederi rundt null og DOFCON kan selges for EK får vi
(1 778 +0 + 2 724)= 4 502 mill
antall aksjer: 316,456,167
Pr aksje cr kr 14.
side 21 Scenario 1: Improved subsea project market
i mill NOK
DOF Subsea excl. DOF CON Equity 1,778
DOF SUPPLY - 480 (gitt meget moderate forutsetninger for AHTS i Brasil som er nå omtrent det dobbelte ift Nordeas estimater)
DOCON (Brazil PLSVs) JV 50% Equity 2,481
DOFCON JV booked value of investments 31.12.2021 - 2 724 (Årsrapport 2021, s.102) . Nordea bommet litt med sitt estimat.
Om vi antar at Nordeas estimat for DOF subsea uten DOFCON er mer eller mindre greit, Norskan og DOF rederi rundt null og DOFCON kan selges for EK får vi
(1 778 +0 + 2 724)= 4 502 mill
antall aksjer: 316,456,167
Pr aksje cr kr 14.
Redigert 12.04.2022 kl 19:51
Du må logge inn for å svare
xcountry70
12.04.2022 kl 20:21
4245
Dette er EV basert på forventning til kontantstrøm og trolig det beste estimatet laget av de skarpeste hodene innen finansanalyse. Legger ved DOF sin egen beskrivelse av markedet ( Om noen trenger underlag til hvorfor Scenario 1 er relevant ): Fra side 37 årsrapport. The market outlook for 2022 has improved, mainly based on new COVID variants are being contained and lighter measures being enforced. However, the geopolitical picture encourages a more conservative view to the otherwise promising 2022 outlook. The oil price has seen levels above USD 100/ bbl in the first 3 months, with a steep rise in March, based on the market’s response to the geopolitical instability and potential supply challenges. Based on external analysis, the Company observes that the oil prices are likely to continue to climb, and the oil and gas macroenvironment continues to be dynamic. Gas demand had a strong rebound in 2021, but growth is expected to moderately increase in 2022, up by 2.2% y-o-y. Further gas demand gains in 2022 are expected to be strengthened by ongoing economic improvements, as well
as coal-to-gas switching. However, exceptionally high gas prices and geopolitical instability may temper demand gains. Total offshore capex is expected to rise 1.3% with both offshore deep-water and offshore shelf adding 14.2%. The five-year CAGR for capital expenditures towards 2026 is estimated at 4% with growth in all supply segments over the five-year period, according to Rystad Energy. Rig market conditions are improving with utilisation and day rates having now risen past start-20 levels. The outlooks are optimistic with positive sentiment that the utilisation and rate gain, seen in 2021, can be built upon in 2022. Rig demand is projected to rise by 9% this year to stand at 522 units at end-22 (85% utilisation). Mid-term demand is projected to rise by a further 8% in 2023, with utilisation reaching 89% towards end of 2023. The overall offshore vessel market is expected to increase towards 2030. Overall offshore oil and gas is expected to slowly increase towards 2027, before declining towards the end of the decade. Regional growth markets that do not adhere to the curve are South America, Middle East and Africa that all deliver considerable growth. Offshore wind will continue to grow from 2025 towards 2030, taking up an increasingly larger share of the total global vessel demand. Spending on offshore installation segments is expected to increase by an average of 32% from 2021 to 2022. The pressure from a growing oil and gas price with growing offshore wind capex might increase the demand for AHTS and subsea vessels on short, medium and long term.
as coal-to-gas switching. However, exceptionally high gas prices and geopolitical instability may temper demand gains. Total offshore capex is expected to rise 1.3% with both offshore deep-water and offshore shelf adding 14.2%. The five-year CAGR for capital expenditures towards 2026 is estimated at 4% with growth in all supply segments over the five-year period, according to Rystad Energy. Rig market conditions are improving with utilisation and day rates having now risen past start-20 levels. The outlooks are optimistic with positive sentiment that the utilisation and rate gain, seen in 2021, can be built upon in 2022. Rig demand is projected to rise by 9% this year to stand at 522 units at end-22 (85% utilisation). Mid-term demand is projected to rise by a further 8% in 2023, with utilisation reaching 89% towards end of 2023. The overall offshore vessel market is expected to increase towards 2030. Overall offshore oil and gas is expected to slowly increase towards 2027, before declining towards the end of the decade. Regional growth markets that do not adhere to the curve are South America, Middle East and Africa that all deliver considerable growth. Offshore wind will continue to grow from 2025 towards 2030, taking up an increasingly larger share of the total global vessel demand. Spending on offshore installation segments is expected to increase by an average of 32% from 2021 to 2022. The pressure from a growing oil and gas price with growing offshore wind capex might increase the demand for AHTS and subsea vessels on short, medium and long term.
xcountry70
12.04.2022 kl 20:29
5707
Styret bekrefter også at dette gjelder DOF ,side 44 Outlook: The O&G markets have improved as several regions have seen increased activity in all the Group’s segments towards end of the year and a high tender activity has continued into 2022. (enda de sendte pressemelding på det motsatte ,så våger de å skrive dette - eg kaller det ett forsøk på å stjele småaksjonærenes verdier som bør få konsekvenser, men det er annen sak )
tobben
12.04.2022 kl 22:19
5566
Så store verdier det er snakk om , at det er forståelig at noen prøver seg :-)
kongsberg1
12.04.2022 kl 22:32
5606
Tror største enkeltaksjonær har tatt opp kortene sine igjen fra bordet. Dette er en melding som virker som det er sterke enighet blant lånegivere og selskapet med styrets samtykke, derfor dette blir flagget nå i god tid før fristen.Dette handler ikke om at de må sende ut, men at de ønsker å sende ut. Men jeg skjønner lite av hva de drev med i forbindelse med kjøp å salg i går ettermiddag og i dag frem til ca kl 10/ 11. noen som kan belyse litt. Men der kom meldingen som jeg har sakt vil komme, løsning kommer i høst. Å da vil det komme en løsning som alle vil stille seg bak, om markedet blir som det ser ut fremover. Bare en liten pekepinne på hva markede må håndtere, USA sitt oljeforbruk vil øke frem til min 2050. Bare sier Tikk Takk.
Dofulf
12.04.2022 kl 22:44
5582
Jeg ser for meg en mye større verdi av DOF enn det som fremkommer av Nordeas 2019 estimat.Håper på at
Hypotetics figurer er nærmere sannheten men vi får se. Det kan jo se ut som noen har fortalt noen at
størrelsen på lommene i likskjortene er standard størrelse for alle så da kan jo dette bli spennende.
Hypotetics figurer er nærmere sannheten men vi får se. Det kan jo se ut som noen har fortalt noen at
størrelsen på lommene i likskjortene er standard størrelse for alle så da kan jo dette bli spennende.
AlanS
13.04.2022 kl 08:43
5344
Nordeas estimater er moderate og tar ikke høyde for supersyklusen som er i ferd til å utvikle seg.
tobben
13.04.2022 kl 11:29
5209
Det friskner nok litt til etter q1 resultatene ligger på bordet :-))
Bullfight
13.04.2022 kl 11:31
5203
Noen som har en plausibel forklaring på hva som skjedde i går vedr. omsetningen og kursbevegelsene ? God Påske til alle !!
suspekt
13.04.2022 kl 11:42
5183
Merkelig kursutvikling i dof, i går. Tydelig at noen ville ha mange aksjer i går. rekordoms. Samtidig vil de ikke ha kursen opp ennå før de har lastet mer, derfor kjører de kursen ned til start på slutten av dagen, de er jo lett når en sitter med så mange aksjer. Gevinsten kommer senere fra kr 2 og oppover. Mer rolig i dag, men en vet ikke når neste rykk kommer her, det kan gå fort. Tørr ikke være ute her nå. Ikke så lenge siden vi var godt over kr 2.
Trur nok ikke vi ser 2kr før Q1 rapporten, men etter gårsdagens meldning burde kursen egentlig stige i dag siden Dof får mere tid, men helt siden eg ble med så he ikke eg skjønt stort av kursen i Dof men Dof er billig når potensialen er så høy. Ser fram til Q1 trur alle her vet at den blir ganske så sterk
Ønsker alle Doffere en go påske, kos og hygge med familien og få noe pils inn i bilde :-) kos dere med fridagene.
Stor takk til AlanS og hypotetic for gode fakta og info her på tråden, uten dere hadde eg nok solgt med tap pga er ny og redd så eg handlet enda mer i stedet og GF har eg aldri vært bort i heller så, men en ting eg har nok lært er å se på fakta og blåse i kursen dag for dag, ingenting er gjort over natta her, men fremtiden er lys så vi må være sterke å holde ut og sikte fram. Holde oss i den goe gruppa, der har vi mange venner og vi må stå sammen, er nok akkurat blitt et lovende oppløft i sektoren kan ikke forvente et hopp over den kinesiske muren med det første men er noe vi kan se fram til. Q1 blir lys og Q2 enda lysere. Hold ut og ha en fin påske alle sammen :)
Stor takk til AlanS og hypotetic for gode fakta og info her på tråden, uten dere hadde eg nok solgt med tap pga er ny og redd så eg handlet enda mer i stedet og GF har eg aldri vært bort i heller så, men en ting eg har nok lært er å se på fakta og blåse i kursen dag for dag, ingenting er gjort over natta her, men fremtiden er lys så vi må være sterke å holde ut og sikte fram. Holde oss i den goe gruppa, der har vi mange venner og vi må stå sammen, er nok akkurat blitt et lovende oppløft i sektoren kan ikke forvente et hopp over den kinesiske muren med det første men er noe vi kan se fram til. Q1 blir lys og Q2 enda lysere. Hold ut og ha en fin påske alle sammen :)
Redigert 13.04.2022 kl 18:43
Du må logge inn for å svare
xcountry70
13.04.2022 kl 20:07
4766
https://www.reuters.com/world/europe/italys-draghi-visit-congo-republic-angola-hunt-gas-deals-sources-2022-04-12/
Ett eksempel av mange på hva som skjer . Og dette er dypvanns gass mitt i kjerneområdene hvor Skandi Afrika jobber. Greier ikke å bygge ett slikt skip de neste 4-5 år uansett . Skal du noe raskere enn det , må du gå til DOF . De kan nesten trolig be om hva de vil for den ledige kapasiteten på denne båten sin de neste 4 årene .
Ett eksempel av mange på hva som skjer . Og dette er dypvanns gass mitt i kjerneområdene hvor Skandi Afrika jobber. Greier ikke å bygge ett slikt skip de neste 4-5 år uansett . Skal du noe raskere enn det , må du gå til DOF . De kan nesten trolig be om hva de vil for den ledige kapasiteten på denne båten sin de neste 4 årene .
Redigert 13.04.2022 kl 20:12
Du må logge inn for å svare
Trur ikke vi trenger noe mere bekymring men vi trenger tålmodighet.
Alle spiller et spill, livet er et spill. Derfor tar eg det som en lek, å være seriøs er kjempe kjedelig. Samme er her, ingen her blir rik over natta det fungerer ikke sånn, trur du det så selg deg ut på tirsdag. Eller holder du ut og ser hva som skjer framover siden så Å si alle pillene peker opp for sektoren. Mange her sier tikk tak og det er det som skjer om en kan holde ut å slutte å tenke på kursen dag til dag men heller se fram å følge med på tall i dette selskaper :)
Dofulf
13.04.2022 kl 21:12
4923
Tok en kikk på litt eldre presentasjoner for DOF og kom frem til en interessant sak fra Q4_2012
presentasjonen til DOF ASA side 25. Her vises DOF assets value summert for PSVer.AHTSer og CSVer.
Total fair market value of fleet(incl new builds) er 37,4 bn NOK (on 100% basis)fordelt som følger
PSV: 6,1 bn NOK
AHTS 10,5 bn NOK
CSV: 20,6 bn NOK
Total fair market value vessels in operation 33,9 bn NOK
Videre vises en grafisk framstilling for den stabile verdien av de ulike fartøysortene i
perioden 2007 til 2012. Verdiene er som følger:
PSVer MT 6000 250-300 m NOK
AHTS UT 722 450-520 m NOK
CSV OSV 03 700-750 m NOK
Anbefaler å ta et tilbakeblikk i gamle presentasjoner fra DOF særlig perioden 2012 til 2014.
Her er mye lettfattelige og gode presentasjoner fra en god periode for DOF hvor EK varierte
mellom 6 og 7 mrd og antall aksjer var stabilt på 111051348 så kan dere regne kursen selv.
Det vil ikke ta lang tid før DOF må skrive opp skipsverdier. Her har dere litt info så dere kan
gjøre deres egen evaluering av fremtidig aksjekurs for DOF uavhengig av Nordeas analyse fra 2019.
DOF har vel en 10-11 PSVer, 15 AHTSer og resten subsea så lykke til med påskenøttene.
presentasjonen til DOF ASA side 25. Her vises DOF assets value summert for PSVer.AHTSer og CSVer.
Total fair market value of fleet(incl new builds) er 37,4 bn NOK (on 100% basis)fordelt som følger
PSV: 6,1 bn NOK
AHTS 10,5 bn NOK
CSV: 20,6 bn NOK
Total fair market value vessels in operation 33,9 bn NOK
Videre vises en grafisk framstilling for den stabile verdien av de ulike fartøysortene i
perioden 2007 til 2012. Verdiene er som følger:
PSVer MT 6000 250-300 m NOK
AHTS UT 722 450-520 m NOK
CSV OSV 03 700-750 m NOK
Anbefaler å ta et tilbakeblikk i gamle presentasjoner fra DOF særlig perioden 2012 til 2014.
Her er mye lettfattelige og gode presentasjoner fra en god periode for DOF hvor EK varierte
mellom 6 og 7 mrd og antall aksjer var stabilt på 111051348 så kan dere regne kursen selv.
Det vil ikke ta lang tid før DOF må skrive opp skipsverdier. Her har dere litt info så dere kan
gjøre deres egen evaluering av fremtidig aksjekurs for DOF uavhengig av Nordeas analyse fra 2019.
DOF har vel en 10-11 PSVer, 15 AHTSer og resten subsea så lykke til med påskenøttene.
AlanS
13.04.2022 kl 22:06
4906
Bare en liten presisering ang AHTS:
Av de 15 AHTS eier DOF kun 11 (Skandi Amazonas, Skandi Angra, Skandi Botafogo, Skandi Fluminense, Skandi Iceman, Skandi Iguaçu, Skandi Ipanema, Skandi Paraty, Skandi Rio, Skandi Urca, og Skandi Vega). Skandi Atlantic, Skandi Emerald, og Skandi Peregrino er under management etter DOF overførte sitt eierdel i DDW til Akastor. Skandi Hera eies av LOS Shipping I AS og er under management eller innleid.
9 av 11 DOF sine AHTSer er bygget i Brasil. Disse er stort sett store og avanserte skip med lokale privilegier.
Av de 15 AHTS eier DOF kun 11 (Skandi Amazonas, Skandi Angra, Skandi Botafogo, Skandi Fluminense, Skandi Iceman, Skandi Iguaçu, Skandi Ipanema, Skandi Paraty, Skandi Rio, Skandi Urca, og Skandi Vega). Skandi Atlantic, Skandi Emerald, og Skandi Peregrino er under management etter DOF overførte sitt eierdel i DDW til Akastor. Skandi Hera eies av LOS Shipping I AS og er under management eller innleid.
9 av 11 DOF sine AHTSer er bygget i Brasil. Disse er stort sett store og avanserte skip med lokale privilegier.
gbulk
13.04.2022 kl 22:15
4929
Det er ureasitisk å sammenligne vedier fra 2007-2014 med dagens situasjon
La oss snakkes om dagens verdier som dessverre er mye lavere etter mange år med dårlig marked
Hvis vi skal bli akseptert at vi vet hva vi snakker om så må verdiene være tilpasset markedet
La oss snakkes om dagens verdier som dessverre er mye lavere etter mange år med dårlig marked
Hvis vi skal bli akseptert at vi vet hva vi snakker om så må verdiene være tilpasset markedet
AlanS
13.04.2022 kl 22:21
4917
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/04/Bancosta-Weekly-2022-14.pdf
tabellen på side 10 viser utviklingen av byggekostnader ved kinesiske verft. y-o-y (fra mars 2021 til mars 2022) økninger ar mellom 13.6% og 28.2%.
Skrapverdier økte med mer enn 37% ila tolv måneder.
Det kommer ingen bestillinger av nye skip uten at rater styrkes kraftig og sikres i flere fremover gjennom langsiktige kontrakter. Det tar tid å bygge avanserte skip. Derfor kan vi regne med 3-4 år med sterke rater, spesielt for store, avanserte, og moderne skip.
tabellen på side 10 viser utviklingen av byggekostnader ved kinesiske verft. y-o-y (fra mars 2021 til mars 2022) økninger ar mellom 13.6% og 28.2%.
Skrapverdier økte med mer enn 37% ila tolv måneder.
Det kommer ingen bestillinger av nye skip uten at rater styrkes kraftig og sikres i flere fremover gjennom langsiktige kontrakter. Det tar tid å bygge avanserte skip. Derfor kan vi regne med 3-4 år med sterke rater, spesielt for store, avanserte, og moderne skip.
AlanS
13.04.2022 kl 22:28
4911
Det er greit å se på hva som kjer i kontainermarkedet hvor 15 års gamle skip verdsettes som nybygg og ofte selges over kostpris av nybygg.
Det kan også skje i offshore service. Utfordringer er at store og avanserte AHTSer og konstruksjonsskip er unike og det er relativt få skip i verden.
Det kan også skje i offshore service. Utfordringer er at store og avanserte AHTSer og konstruksjonsskip er unike og det er relativt få skip i verden.
Dofulf
13.04.2022 kl 22:32
4913
Og hvordan tror du markedet er nå? Hvordan tror du markedet kommer til å bli. Jeg er av dem som ikke tror på alt hva DOF sier og gjør. og personlig så mener jeg at markedet er på god vei tilbake. Både SOFF og Siem har allerede steget 200 % siden nyttår. DOF har ikke steget halvparten av det. Hva tror du verdiene vil bli når verdiene er tilpasset markedet etter din mening. DOF sine regnskapsmessige tall som de legger til grunn er allerde 3 måneder gamle når de blir presentert.
Jeg sier ikke at jeg har rett og jeg repekterer selfølgelig andre sine meninger, likevel mener jeg DOF er kunstig lav pr nu.
Jeg sier ikke at jeg har rett og jeg repekterer selfølgelig andre sine meninger, likevel mener jeg DOF er kunstig lav pr nu.
kongsberg1
13.04.2022 kl 22:34
4929
Tror verdien av DOF er mere en tilpasset markedet, det er vel bare å se på aksjekursen. Om bare markedet verdivurdere at krana på Skandi Africa skal bokføres til byggekost er den vel nærmere 2 milliarder i dag. Så om de blir tvunger til å oppskrive verdier etter Q1 eller garantert etter Q2 samt at DOF og lånegivere ønsker å få med seg Q2 som alt tyder på, så er nok også Helge oppe å rir igjen. Meldingen som kom vil få kursen til DOF til å sige nordover, det vil si øke. håper den siger langsomt oppover, men tror vel som en del andre her at vi kommer i store byks etter hvert. Tikk Takk
Redigert 13.04.2022 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
tobben
13.04.2022 kl 22:42
5111
He-he enig Dofulf :-) Det er bare så vanskelig å følge med når markedet snur så brutalt som nå. " Problemet" er egentlig at man må smøre seg med litt mer tålmodighet enn man tror i utgangspunktet. Nå skal både resultat og skipsverdier betydelig opp de neste kvartalene er nå min mening :-)
xcountry70
14.04.2022 kl 09:11
5015
Kontur
15.04.2022 kl 09:15
4559
Offshore/subsea selskapene skal i tur og orden legge frem resultater.
Hva tror dere vil skje med verdsettelse av eiendeler EK?
Hva tror dere vil skje med verdsettelse av eiendeler EK?
Dofulf
15.04.2022 kl 12:22
4443
https://www.maritimt-forum.no/haugalandet-og-sunnhordland/nyheter/2022/sterkt-marked-i-ankerhandtering
AHTS: I mars måned lå snittraten på 608.000 kroner per dag med flere slutninger til millionen.
http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/maritimt-forum.no/documents/Hagland-Shipbrokers-Monthly-Report-March-2022.pdf
AHTS: I mars måned lå snittraten på 608.000 kroner per dag med flere slutninger til millionen.
http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/maritimt-forum.no/documents/Hagland-Shipbrokers-Monthly-Report-March-2022.pdf