2022 - Året da boligboblen slår sprekker??

ohorsberg
BOLIG 25.12.2021 kl 20:06 14487

Argumenter for at vi nærmer oss;

- Avviksanalyser med HP-filter viser at det har bygget seg opp betydelige avvik fra langsiktig trend i perioden etter 2008 (hvilket i Finanskrise-kjølvannet for vår del kun innebar mikro-korreksjon ift. land det er naturlig å sammenligne seg med). Nivået og utviklingen i avvikene minner mye om de som oppstod i forkant av Kristiania-krakket (krokodillekjeft-prinsippet).

- Utvikling i priser vs. leiepriser, disponibel inntekt, byggekostnader, KPI og BNP´s implisitte prisdeflator gir ikke mening. Ingen av disse variablene, alene eller sammen, kan forklare veksten, hvilket indikerer at vi er i bobleterreng. Over lange tidslinjer har boligprisvekst aldri slått inflasjonen.

- Alle kjennetegn på klassiske aktivabobler manifestert i markedet; Raskt økende priser, store forventninger om vedvarende og kontinuerlig prisvekst, høy verdivurdering ift. historisk gjennomsnitt, høye verdivurderinger ift. fornuftige nivåer (se over), betydelig lavere vekst i KPI enn aktuelle aktivapriser (boligpriser utelatt fra KPI), lang tid med oppgang, gode grunner for høyere priser, markedsforstyrrelser som forklarer høye priser, kontinuerlige positive endringer i forventninger, nye investorer og entrepenører, stor interesse for det aktuelle aktivamarked, høy kredittvekst og økt gjeldsgrad, kredittliberalisering, ekspansiv penge- og kredittpolitikk, fallende sparerate, lave realrenter (som har passert bunnpunkt), spekulasjonsdrevet oppgang.

Argumenter mot at vi nærmer oss (utover at boblesprekker er vanskelige å tidfeste);

????



Redigert 05.01.2022 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Spartan
25.12.2021 kl 21:01 12416

Som du selv sier: boligprisene har aldri over tid slått inflasjonen.

Men, nå fremover kommer inflasjon til å gå i taket. Om det ikke er reell vekst, så vil i alle fall eiendom kunne holde seg i verdi relativt sett; noe som gir incentiv til kjøp da det er attraktivt å sitte på eiendom som en hedge mot inflasjon.
ohorsberg
25.12.2021 kl 21:26 12457

Det er et godt moment. Samtidig mener jeg man også må ihensynta historisk etterslep her. Dessuten henger jo høye renter og høy inflasjon sammen. Høy inflasjon spiser boliglån, mens høye renter kan gi likviditetsproblematikk for mange, og framtvinge salg.

Ved tilbudsoverskudd og fallende priser i en slik situasjon, og mange mennesker med negativ EK etter salg (de sist ankomne), peker pilene fort nedover. Høye renter gir dessuten også, normalt sett, tilsvarende inflasjonsbeskyttelse for død kapital...
Redigert 27.12.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.12.2021 kl 23:37 12359

Jeg prøver å fordele risiko med å ha litt av hvert....primært aksjer og eiendom....

Hovedgrunnen til at jeg også har boligeiendom i Norge er at jeg ikke kan se for meg at den norske stat ønsker et dramatisk boligprisfall i Norge - og kommer til å styre etter det. Og muskelen staten i Norge har er unik i verdenssammenheng.

Mer forberedt på større svingninger i aksjemarkedet egentlig - men velger å være der også. Man må se ting over i hvertfall en 10 års periode og da velger jeg å være så tung jeg finner likviditetsmessig forsvarlig - både i aksjer og eiendom.

ohorsberg
26.12.2021 kl 08:56 13287

Kanskje har du rett!? Boligmarkedet kan for staten muligens være ‘too big to fail’. Kortsiktig er det nok viktig for hver regjering å skyve problemet foran seg i hvertfall.

Målt i kroner, er husholdningenes gjeld (per innbygger) 5,9 ganger høyere nå enn i 1995, og SSBs boligprisindeks for hele landet 5,7 ganger høyere (8,2 ganger for Oslo). Økningen i boligpriser tilsvarer altså mer eller mindre økningen i gjeld, slik at man isolert sett kan forklare hele økningen med tilgang på billig kreditt.

Selv om renta, mot formodning, skulle forbli lav, vil dog folks evne til å betale avdrag etter hvert bremse veksten hvis prisene fortsetter oppover. Hvis du låner åtte millioner kroner og har en nedbetalingstid på 25 år, må du sette til side 320.000 per år etter skatt for å betale ned lånet, selv om renten er null.

Divergensen mellom aktivum-‘verdi’ og endring i betjeningsevne på lån (i form av reallønnsvekst) blir fort svært stor gitt multiplikator-effekten i prisutvikling som billig kreditt-tilgang har gitt.

Jeg er usikker på hvilke pengepolitiske våpen staten vil ha mulighet til å bruke i denne situasjonen. Jeg har til gode å oppleve at en stat subsidierer høyt girede spareprodukter gjennom direkte-støtte til en stor andel av de (innbilt?) formuende…
Redigert 26.12.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2021 kl 10:44 13141

Prisen på nye boliger har gått opp betraktelig .. koster mer å bygge idag , dette i seg selv er en sperre mot et stort fall .. blir bare dyrere og dyrere å prosjektere en ny bolig ..
Redigert 26.12.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
26.12.2021 kl 11:15 13086

Ref. betraktning i innlegg. Byggekost er egg, ikke høne… Når det regner på presten, drypper det på klokkeren osv.
Slettet bruker
26.12.2021 kl 11:34 13039

Litt pussig at veldig mange hele tiden skal regne nedbetaling som serielån når over 90% av den norske befolkning har annuitetslån. I mine regnestykker benytter jeg alltid 3% rente (opp fra dagens 1,6% som jeg har). Et annuitetslån på 8.000.000 som nedbetales over 30 år med 3% rente har 168.000 som avdrag i år 1 og 240.000 som renter. Staten hjelper med rentene slik at renter etter skatt er 187.000 / summen renter/avdrag etter skatt er altså ca. 355.000....

Gjennomsnitts belåningen til norske husholdninger ligger på i underkant av 40% - selv ligger jeg på 35%. Da synes jeg ikke det er noen grunn til å betale avdrag og benytter "avdragsdelen" til andre investeringer.

Det er helt klart noen som har strukket strikken for langt - men med utlånsforskriften og forsiktige banker tror jeg det er vesentlig færre enn mange liker å gi inntrykk av.

Jeg mener inntektsbortfall ved arbeidsledighet eller sykdom er den største risikofaktoren - veldig mange flere burde se på forsikringer som sikrer seg og familien dersom man kommer i en slik situasjon - spesielt varig sykdom...

Ellers tror jeg nok staten vil ha et bra handlingsrom i renten igjen dersom man har fått denne opp til mer normalnivå ila et 1 år eller 2.

En annen observasjon jeg har gjort i det siste er at lønnstilleggene flinke og relativt ferske nyutdannede siviløkonomer / sivilingeniører mfl får etter kort tid i arbeidslivet. Har sett flere eksempler i min "krets" hvor 25-28 åringer får lønnstillegg på + 100.000...Skal ikke si at det er vanlig (trolig er det mer et Vika/Bjørvika/Aker Brygge fenomen) - men blir spennende å følge lønnsutviklingen for denne aldersgruppen - som jo er viktig for spesielt Oslos boligprisutvikling......


Redigert 26.12.2021 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
26.12.2021 kl 12:35 12926

Ser poengene dine :-) Jeg spisset et nullrente-scenario, hvor annuitetslån ikke er en mulighet…
ohorsberg
26.12.2021 kl 12:37 12916

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Her lider du nok ingen nød, skulle jeg tro :-) Om du over tid klarer 10% på børsen, med kapital som monner…
Winter is Here
26.12.2021 kl 20:50 12432

Oppdaterer du teksten for få å tråden din øverst i listen ?

Ser at du har gjort det flere ganger nå i løpet av veldig kort tid.
Redigert 26.12.2021 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
26.12.2021 kl 21:30 12377

Interessant betraktning :-)
wire1
30.12.2021 kl 14:25 10988

Er det ikke ganske kjedelig å oppdatere tråden hver dag for å få den øverst på listen?
Value Investor
30.12.2021 kl 14:36 10967

I Norge er det så godt som null ledige boliger, mens det i Kina er ledig nok boliger til å huse Tyskland. I Norge er dessuten boligprisene sånn ca 6x inntekt, mens det i Kina er 25x inntekt. Jeg eier 4 leiligheter så jeg håper på høye priser, men jeg tror faktisk det er god mulighet for økning framover. Min plan er å selge en del leiligheter om ca 8 år.
wire1
30.12.2021 kl 22:23 10793

Og?
ohorsberg
05.01.2022 kl 13:24 9871

Gjeldsberget i Oslo (kredittfyrt boligprisvekst med sentralbanksjefen som kølkaster) balanserer på kanten av stupet ser det ut til...
Realprisnedgang i år. Antar vi har toppet ut i parabelen ca. nå, og ser bunnen om 2-3 år...

https://e24.no/privatoekonomi/i/nWbmkQ/realprisnedgang-for-boliger-i-oslo
Redigert 05.01.2022 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
noprofit
12.01.2022 kl 10:33 9524

Ja det vil jeg tru :)

Byggekostnadene steg 13,2 prosent det siste året --- dette gjør nok boligene billigere, eller hva????
ohorsberg
12.01.2022 kl 23:15 9394

Hvorfor stiger byggekost? Er den høne, egg, eller ingen av delene? Og i hvilken grad øker kredittbetjenings- /betalingsevne med økende byggekost? Mest sannsynlig vil slike drivere få boblen til å sprekke kjappere. Så mitt svar er ja; det vil snart gjøre boliger betydelig billigere at kua melkes så hardt at det medfører 13,2% økning i byggekost…
Redigert 12.01.2022 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 00:02 9335

Rentene er for folk som har lånt seg opp for mye og sitter på lav ek.
De som eier og har kontroll driter i Norges bank.
Overbelånte norske folk på topp i verden må kanskje smake på og selge og leie.
Boligprisene tilhører spekulanter så lenge du ikke eier det meste .
Rentene er statens inntekt på vanlige folks spekulasjon om eie er best.
Norges bank har en høy historisk ente mot andre land.
Renteproblemet kommer om 3-5 år.Nå skal det opp.
ohorsberg
15.01.2022 kl 23:25 9030

Gode poeng! Divergensen mellom kredittfyrt boligprisutvikling og reallønn lar seg desverre ikke opprettholde til evig tid. Det blir som en krokodille som gaper stadig høyere. Til slutt klapper kjeften igjen….
Slettet bruker
15.01.2022 kl 23:42 9007

Når "vanlige" folk nå etterhvert må ta hensyn til strømpriser i sitt budsjett blir pengeprosenten som disse har til å betale ned lån mindre ved høye strømpriser enn ved lavere strømpriser. Hvis man nå må ta bort 4-5K i lånebetjeningsevne på et par for å hensynta høyere strømpriser, hvordan vil dette ha innvirkning på betalingsmuligheten ved kjøp av bolig. Den blir selvfølgelig langt lavere!

4-5K tilsvarer ca 2-3 millioner mindre lånemulighet. Så boliger som går rundt 8-10 må nå ned til 6-8 for å få samme kjøper. Boliger til 3-4 må ned til 1-2, osv.

Og dette er før sekundæreffekten med inflasjon, høyere renter, høyere arbeidsledighet, osv har spilt inn på betjeningsevnen.

Om strømprisene fortsetter å være høye de neste par vinterene så har vi et boligkrakk hvor markedet vil korrigeres ganske kraftig. Jeg vil anslå et fall-potensiale på 30-50% i forhold til dagens priser!
Traktor94
16.01.2022 kl 00:24 8946

4-5K tilsvarer nok nærmere 2-300K, så her overdriver du voldsomt. De fleste butter i 5x inntekt.
Slettet bruker
16.01.2022 kl 00:27 8933

Politikere har i 40 år gått vekk fra demokratiske grunnprinsipper, og fordi vi blir indoktrinert som aldri før, så florerer Kapitalanarkiet og totalitære tendenser. Boligpriser er også politikk, og det skjer neppe endringer her. De fleste europeiske land har hatt prisstigninger på 10-20% på boliger grunnet den bevisste politikken under COVID med forsterkning av både overføringer til de rikeste og undertrykking av folk flest.
Visse protester ( Berlin mot en norsk gribbe), storbyer som forbyr kjøp av bolig om du ikke skal bo der selv er synlige, men selve kreften i alt av kapitalkrefter vi blir utsatt for gjøres det ikke noe med noe sted. Norge er spesielt fordi de har ført en politikk hvor gribbene får tak i foreldregenerasjonens penger, noe som påfører en hel ny generasjon en pine som ikke er der ennå i de få demokratier som er igjen.
De rødsvarte viser tydelig at de vil fortsette og forsterke alle prosesser som har ført til at Norge nå topper så godt som alle negative statistikker (dårligst psykisk helse, de rike tre ganger så rike som i rike EU land, 50% mer fattigdom enn i rike EU land, høyest gjeldsgrad i hrle OECD, meget dårlig livskvalitet, som synker hvert år for mer enn 60% av befolkningen, høyeste kostnadsnivå, og lave medianinntekter osv.osv.osv.osv.). Selvom de blåsvarte har kjørt Norge fullstendig på dunken, så er de rødsvarte med på å forsterke galskapen.
Heldigvis er det flere og flere som innser at politikere i Norge ikke har samfunnets beste i sin DNA, kun sine egne interesser. Alle sender regninger for sine kjepphester videre til folk flest, og en av regningene består av gigantiske boligpriser. Det er rom for minst 30% prisøkninger til, før det hele går til helvete. 4 millioner for et bøttekott i Oslo er like akseptert som at Statoil har rotet bort minst 200 milliarder. Fikk det konsekvenser? Nei selvsagt ikke. Boligmafiaen gjør hva de vil, og politikere har aldri rørt kapitaleiere i Norge.... de ansetter dem i sentrale stillinger..
Redigert 16.01.2022 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2022 kl 01:20 8875

Yess... We re going down.

Men sørg for å ha ca 1,5 i total ghoed, så tåler du hele nedturen og banken kan bare smile uansett, når det går i lodd igjen så ha cash, klare for det er mange nyrike som nettopp bare blir det, 1 generasjon med pæng... De overtar gjerne vi andre..
Slettet bruker
16.01.2022 kl 01:25 8868

Jeg bestilte 2 ferdig hus fra Baltik. På 5 mnd har prisen pr bolig gått opp over 55%, de hevder at de har mått gi mer lønn hjemme for å kunne beholde gode monrører/snekkere.

Renter på 5-8 og prisnedgang, mindre lønninger osv.. Alle skjønner at dette går i stå.. Samle cash folkens.. Det er nå morro bynner..

Slettet bruker
16.01.2022 kl 09:06 8757

Et lån på 1,5-2 mill koster deg 4-5K i måneden med dagens rente og 30 års nedbetaling.
omac
16.01.2022 kl 09:14 8745

1,5 mill på 30 år med 1.5% rente koster 5242 i måneden
Slettet bruker
16.01.2022 kl 11:02 8668

På dnb.no kom jeg til 1,75 mill på 30 år. Da var kostnaden oppgitt til ca 5000. Men det var kanskje 75% egenkapital. Uansett. 4-5k i økte strømutgifter på permanent basis vil ha kraftig påvirkning på lånebetjeningsevnen da disse tallene etterhvert vil innlemmes i ssb sitt standardbudsjett som alle bankene bruker.
Bobby
16.01.2022 kl 14:06 8554

Økte matvarepriser økte strømpriser, økte priser ved forsikring, økte boligpriser, økte lønninger, økte byggekostnader, økte priser byggevare og inflasjon. Hvorfor i all verden skulle boligmarkedet krasje om ikke alt annet også faller? Per nå viser historien at svingninger forekommer, men over tid blir det god stigning.
Slettet bruker
16.01.2022 kl 16:02 8471

Soek etter realestate og boliger paa i USA paa google har falt kraftig. Noe som normalt betyr at boligslaget vil falle. I Norge vil nok loenningene foelge inflasjonen, men det er ikke slik i de fleste andre land. Og da kan man forvente seg en nedgang og vanskeligere oekonomi paa verdensbasis.
Slettet bruker
16.01.2022 kl 18:20 8386

I agree with you that one can expect a downturn, but I think even in Norway it will happen since housing price isn't included in measuring inflation (CPIs) so even if wage grows as much as inflation it does not come close to cover the growth of the housing price in the past year.
Slettet bruker
16.01.2022 kl 18:31 8373

I think the housing market is wayyy overpriced within ring 1 of Oslo for apartments around 60sqm-70sqm. There is an argument I heard that people said 'well, it is expensive to buy in oslo but it is way cheaper than New York or London.' My argument- but the population density of inner Oslo is nothing comparing to that of Manhattan. Therefore, the demand is constantly stronger in New York or London or even Boston than in Oslo. Internal circulation of wealth will only go so far in pushing up the price. This herd mentality of Oslo housing has the value that will go up and up is not sustainable after a year of crazy raise. Nothing go to the sky. When the 'grace period' for mortgage expires, the housing market won't just 'return to normal', it will crash back to what's actually 'normal'. Use march 2020 as your baseline when you price an apartment- that is the price your home is worth at a bad time. If you follow the bidding trends today you will see how big of a gap that is. An enebolig 60sqm in centeral Kampen was sold for 5.5m back in Spring 2020, and today it'll be at least 50% more! Tell me we're not in a bubble?!
ohorsberg
16.01.2022 kl 20:29 8270

That is a very good point! There is no reason whatsoever to keep housing prices away from CPI’s. It seems like a convenient way to hide inflation… Its like pissing in your pants to stay warm…
Slettet bruker
16.01.2022 kl 21:15 8219

Du har jo ikke tatt høyde for hverken lønnsvekst eller inflasjon. Strømprisene er det minste problemet da vi allerede nå ser at myndighetene ikke har annet valg enn å betale noe av den enorme gevinsten tilbake til forbruker.
Redigert 16.01.2022 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2022 kl 04:04 8030

Akkurat. Med tegn på kraftig redusert reallønnsvekst, som forøvrig alltid vil ligge i etterkant av kostnadssiden så vil folk få mindre å rutte med.

Det hjelper ikke om du får 5% høyere lønn til neste år når alle kostnadsøkningene kommer i år for du vil gå konkurs før lønnen øker.

Det er flere tusen kunder som nå er i bankene og får avdragsfrihet på lånene på grunn av strømprisene. Hva forteller det deg? Strikken er strukket for langt og økningene som kommer fremover vil få den til å ryke!
Slettet bruker
17.01.2022 kl 08:59 7874

Hvis dette blir den nye normalen vil nok mange downsize når de eventuelt bytter hus, leilighet, osv.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/28J2eq/har-faatt-stroemregninger-paa-over-10-000-kroner-som-et-lite-ran?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

10000-14000 kroner i strømutgifter på vinteren som den nye normalen? Da vil lånekapasiteten gå ned kraftig!
Slettet bruker
17.01.2022 kl 12:36 7758

Hvor har du det fra at vi får en kraftig redusert reallønnsvekst, og hvor får du det fra at vi går mot konkurs? Norsk økonomi går så det suser og endelig starter de tøffe tiltakene for å dempe inflasjonen. Strømprisene har ingen påvirkning på boligmarkedet fordi de 169 representantene som sitter på Stortinget aldri i verden vil tillate å bruke de enorme strøminntektene på velferd fremfor å redde den norske økonomien ved å betale tilbake til forbruker.

Det er heller ingen som helst tvil om at vi nå har lært av strømkrisen og at vi kommer til å få se nye sterke tiltak fremover for å unngå samme tabben.
Redigert 17.01.2022 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2022 kl 14:08 7694

Å? Hvor i alle dager ser du det? Det er langt fra de signalene jeg ser og det faktum at det kommer kortvarige pakker hele tiden gjør jo at det må prises inn en usikkerhet og sendrektighet hos politikerne. Alle som nå skal kjøpe bolig vil være forsiktig med å gå høyt ibudrundene. Det er jeg rimelig sikker på!