QFUEL: Gullkalven eller det Sorte får


QFUEL har slitt lenge med dårlig ledelse, elendig kommunikasjon og underdimensjonert anlegg.

Magefølelsen sier at dem nå har snart fikset alt og vi får en POC innen 15 Jan.

Gikk all in og kanskje jævligt dumt, men oddsen på magefølelse pleier å vare bra..
Redigert 26.12.2021 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Herman*
27.01.2022 kl 18:03 3096

50% av full kapasitet? Full kapasitet er 20 000 tonn delt på 52 uker = 384 tonn per uke. 100 tonn er derfor 26% av full kapasitet. Det er som du sier 50% av full kapasitet hvis du hensyntar at de bare kjører to linjer. De må opp på 90% kapasitet på en linje. De klarer rett og slett ikke å skape nok stabilitet, dette til tross for alle tiltak som er implementert og lovnader som er blitt gitt.

"In engineering, redundancy is the duplication of critical components or functions of a system with the intention of increasing reliability of the system, usually in the form of a backup or fail-safe, or to improve actual system performance, such as in the case of GNSS receivers, or multi-threaded computer processing."
Redigert 27.01.2022 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
Volume
27.01.2022 kl 18:12 3046

De hadde Road show den 12 januar, så «noe» måtte komme. De håpet selv på en snarlig PoC og de har fått til mye nå, men synes ikke å være helt i mål. Men det kommer de nok. Husk dette er en fabrikk som er en slags prototype på flere fremtidige fabrikker. Slik fabrikk er aldri bygget før og aldri driftet før. Her er det mye som skal læres og justeres før man er i mål.

Når de meldte om delvis nådd mål på POC var det et signal om at noe var på gang.

Forstår rett og slett ikke mentaliteten her. Hadde de vært sikker på rask suksess hadde de ventet til de kunne melde suksess på fire linjer. Såpass drahjelp burde største eier klare.
Rule
27.01.2022 kl 18:17 3027

Et skridt af gangen, det står i meddelelsen:
Target#1:...the Company's opinion is that they are well on track to reach the 12,000 MT target for the full year 2022....
Target#2: ...ending the year at a 20,000 tonnes per year "run rate" as communicated previously

det er da et teknologisk gennembrud sammen med at man også har process ok. De skal sikkert forbedre på feeding systemet og have det mere redundant, men for mit synspunkt er det her da det bedste value inflection point vi kan få og vink med en vognstang til os aktionærer der følger tæt. Hvad er risidual risikoen...? At man lander et sted imellem 12.000 og 20.000 MT i mulig produktion på Skive designet. Og nyt design og Esbjerg fabrik er på vej. Inden for få år vil Skive jo blegne i de mængder de skal lave. Growth joy vil overskygge...

Sjældent at jeg håber på en negativ kurs reaktion - man ønsker altid det bedste - men her skulle det da ikke gøre noget om man kan købe mere til endnu billigere penge.
Herman*
27.01.2022 kl 18:19 3006

Dette har du helt rett i, derfor er det meget amatørmessig å sende ut en bunke med børsmeldinger hvor en nærmest garanterer at POC er like rundt hjørnet. De kunne f eks ha sagt at etter turnaround i midten av desember, vil de bruke et par mnd på å finjustere produksjonen, og at POC forventes oppnådd i dette tidsvinduet. Anyway, her er det bare å smøre seg med tålmodighet.
thief
27.01.2022 kl 18:20 3006

25kr er helt innafor 🙂Men de kunne allikevel venta litt,hvis de er sikre på POC!
Volume
27.01.2022 kl 18:25 2963

Jeg kommenterte bare Rulle. Men enkelt sakt kan du si at en linje skal ha en kapasitet på ca 15 tonn per døgn. Resten er matematikk. Så er jeg usikker på om det er en eller to linjer som har konsumert mer enn 100 tonn på en uke. Grunnen til dette er at de har kommunisert at det er drift av en linje som skal legges til grunn for bestemmelsen av PoC. Da må de i sin kommunikasjon forholde seg til det.
Vandalen
27.01.2022 kl 18:49 2829

Nå tror jeg du mistolker her..
De har kjørt to linjer, men kun driften en av gangen ved to separate anledninger.

100ton over en uke tilsvarer en kapasitet på ca 600kg/time på en linje. Design kapasiteten for en linje er 625kg/time.
Skal si meg enig i at det er svært gode nyheter med en kapasitet tilsvarende 90-100% over en ukes tid, på en linje.
Redigert 27.01.2022 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Rule
27.01.2022 kl 18:54 2764

De har et target om en "run-rate" på de 15 ton pr døgn om 1 år. De rapporterer ret simpelt overall:

....are well on track to reach the 12,000 MT target for the full year 2022....

men enig, det kunne godt have været skarpere og mere konsistent.
Jeg ser det her som insidere og storaktionærernes sidste ekstra entry mulighed inden offtake og den viden sidder alle vi andre aktionærer også med.
Vandalen
27.01.2022 kl 19:01 2735

Design kapasitet er 625kg/time.
De har prossesert 100t på 7dager, som tilsvarer sirka 600kg/time.

Så de er i teorien over 90% kapasitet over 7 dager. Men hvor mange dager de må produsere ved gitte kapasitet og kvalitet før PoC oppnås, er ukjent for markedet. Kan være at det går noen dager, til noen uker mer. Hvem vet.
Rule
27.01.2022 kl 19:02 2756

De 100 MT er mængde i alt, men du har ret i at meddelelsen er endnu bedre:

"...and two of four lines have operated at design capacity proving that the last remaining identified process challenges have been resolved...."

herefter kommer det med mængder over den sidste uge, hvilket er et absolut tal. Vi ved så ikke om det er med 1 linie, 2 linier eller 1.5 linier, men max 2 linier og en betragtelig mængde der viser at Skive skal nok tjene sig hjem. Key risk away. Det kan være det er 2 linier med 60% oppetid på hver.
Rule
27.01.2022 kl 19:06 2727

med andre ord - reaktoren kan æde det - men feeder systemet eller aftagning eller andet omkring kernen har nok sine udfordringer.
Jeg ser det helt gode i at de har produceret en anseelig mængde i absolutte tal....
Hammers
27.01.2022 kl 19:10 2692

Ja hva VAR det egentlig jeg sa - og når;
___________________________________________
Hammers
20.01.2022 kl 21:36 1459
Ved q3/20 hadde QFUEL 770 mill i kontanter, Det etter å ha hentet 600 mill i emisjonen i september.
Ved q3/21 hadde QFUEL 379 mill i den samme kassa. 391 mill var brukt ila året.

Spørsmålet er; Hva kommer først - NY EMI eller POC?
___________________________________________

Det ble SELVSAGT ny emi - for POC'en ligger fortsatt så langt unna som jeg skrev den 12. jan kl 19.17;
Fordi kun 2 av 4 linjer kjører. Helheten mangler og den ligger fortsatt langt unna!
___________________________________________
Som man ser av meldingen;
MASSEVIS av arbeid og justeringer gjenstår fortsatt.
Mesteparten av pengene i emisjonen skal gå til investeringer i sorteringsanlegget.
MAO; Anlegget er langt fra klart - selv om enkelte teller ned timer her inne.

At man "produserer" synes å være en dårlig vits.
100 tonn av et mål på 12.000 tilsvarer mindre enn 1%.
Kan dette bli mer latterlig - når man først går ut og lover POC som man gjør.

Hammers Hilser.
Redigert 27.01.2022 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
HP17
27.01.2022 kl 19:33 2604

Konklusjonen på denne tråden er nå gitt. QFUEL ble det Sorte får.
Redigert 27.01.2022 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Vetle
27.01.2022 kl 19:44 2553

Hei Hammers
Jeg synes selv rekkefølgen på EMI og POC burde vært omvendt og er ikke heller begeistret for « misvisende» uttalelser fra ledelsen det siste året.
Men jeg leser at mesteparten av EMI skal gå til kostnader ved utbygging i Esbjerg samt annet. Det har ingenting med POC i Skive å gjøre,slik jeg leser det da. Hvis andre leser det annerledes som deg, må jeg begynne å ta engelskundervisning snarest.

Uansett litt liten hyggelig melding i det korte bildet, men i det lengre, hvis Skive snart lykkes, ubetydelig sett fra dette ståstedet.

Vetle Stavanger

Enig at Quantafuel er det sorte får. De er mer sjelden en andre. Quantafuel vil bli enorme på sikt og en gigantisk suksess. Er det fortsatt noen som tror enkelte aktører garanter for 100mill uten å vite at dete går veien? Da står det meget dårlig til i topplokket. At det vil gå litt lenger før POC meldes betyr jo ingenting. Dette vil bare riste ut de kortsiktige og det er faktisk deilig. Kommer seff til å fylle på med all tilgjengelig kapital om kursen faller fremover. Når POC meldes eksploderer jo kursen oppover og kassa er full av penger.

Jeg føler det er litt rart at de starter på noe annet før Skive opp og går også med tanke på ressurser, de må vise at alt de har lovet funker og inntektene ruller. Det ville vart ført til enorm tillit boost til bedriften.
Redigert 27.01.2022 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Helt korrekt Vetle. Det at de henter penger nå før Poc kan være et krav fra garantistene. Vi bør være ekstremt glade for at kassa fylles opp med friske midler som skal gå til utvikinhog ikke for å holde hodet over vannet. La oss si POc ble meldt først og så melder de en emisjon på 50 kroner. Ikke sikkert de hadde fått inn nok penger på den kursen og måtte gitt 30% rabatt? Nei dette er helt ok og Poc kommer og da vil kursen gå i taket ferdig snakka
reee
27.01.2022 kl 19:52 2581

10% av eksisterende aksjer er 14.901.518
Skal de få 400 mill for aksjene tilsvarer det en kurs på 26.84
Skal de få 500 mill blir det 33.55 pr aksje.
Hvis de skal gi rabatt på 20% fra dagens sluttkurs på 28, blir det 22.4kr og de klarer da bare å hente inn ~334 mill med 10% aksjeutvidelse. Bra deal for de som er heldige nok til å få slippe til emisjonen.

Lider Hammers i Wow er ikke dette verdens beste selskap da. Kursen er vel ATH? Eller har Hammers lurt dere til å kjøpe VOW
Vetle
27.01.2022 kl 19:57 2558

Hei WIH
De har vel vært krystallklare på at teknologien skal virke……..en gang, i lang tid allerede. Oppkjøpene til Qfuel synes jeg virker som god bedriftshåndtering/ ledelse. Media uttaleser, mindre gode.
Har du perspektiv på denne tror jeg du kan få god avkastning de neste 5 år , men du må ha tålmod!

Vetle

Hei Vestle,

Håper det, hvem andre fra Basf vil kjøpe produktene dems ? Er kvaliteten bra nok ?

Hammers
27.01.2022 kl 20:05 2504

At hovedaksjonær garanterer for 100 mill er vel som et støttekjøp å regne.
At CEO følger opp med hele 500.000 (et par mnd-lønninger?) er heller ikke betryggende!

Tipper at mange av dem som deltok på forrige emi OGSÅ trodde at dette skulle gå veien.
Dessverre; Det gikk veien, men det var blindveien.

POC kan forventes LANG tid forut.
Kanskje den kommer i 2022.....etter at nye modifikasjoner er på plass? Vi er nå i januar!
Redigert 27.01.2022 kl 20:07 Du må logge inn for å svare

De garanterer for 100mill det betyr ikke at de ikke kjøper for mer. Du tror vel ikke at emisjonen blir fulltegnet heller? VOW det fårn si
Redigert 27.01.2022 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.01.2022 kl 20:11 2487

Jeg lider ikke i VOW.
Jeg koser meg med min lille lyttepost.
Når kursen nå faller 1 kr "tjener jeg" indirekte 20 ved mitt fravær. Slik har det vært i lang tid.

Dette er en tråd om QFUEL.
Hammers
27.01.2022 kl 20:17 2463

Fulltegnet blir den nok. Spørsmåler er hvor lavt kursen må settes for å få til dette.

Etter mitt syn et merkelig tidspunkt å komme med emisjonen.
Kursen falt fra 80 til 20 (grovt) etter forrige emisjon på kr 70.

Nå kommer det en ny på lave kr 28. Altså nære bunnen.
Er det en viss grad av desperasjon å spore hos ledelsen?

Mange spm som kan stilles rundt dette.
Redigert 27.01.2022 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
reee
27.01.2022 kl 20:25 2425

Hausser vow hele veien ned og lover ditt og datt med den knekte linjalen din, og så har du attpåtil bare en lyttepost?? Hå hå! Da har jeg som ikke har hatt aksjer i VOW tjent mye hvis det er sånn man skal tenke :D
velkjent
27.01.2022 kl 20:25 2429

QF har en viktig miljøoppgave, som jeg mener vi bør støtte mest mulig. QF er altså ikke noe vidløftig klimaprosjekt. Så vidt jeg har forstått ligger QF lengre fremme mot en teknisk løsning enn andre. Jeg støtter meg finansielt til MPCC, og har god tid.

Nei du lider nok ikke i VOW? Det er værre med alle de andre du har lurt inn i VOW.
Herman*
27.01.2022 kl 20:29 2401

Her er jeg helt uenig med deg. Om de hadde ventet til etter POC, så kunne de ha lokket med FID på Esbjerg og bindende avtale med araberne. Det er to kursdrivende nyheter som ville ha kommet noen uker etter POC. De kunne også ha lokket med partner på sorteringsanlegget. Hvis noen har stilt krav, så må det være potensielle partnere som de er i forhandlinger med. Hvis Qfuel roter det så til de grader til på POC, så må de kanskje ha finansene i orden for at forhandlingene kan sluttføres. Hvis POC bare er en uke eller to unna, hadde de jo fint kunne ha lagt disse prosessene på is. I dagens melding sier de ikke hva de sliter med, og det åpner opp for spekulasjon.

For å være ærlig tror jeg Quantafuel etter sin siste Road show har fått så mange interessante aktører, partnere etc som vil løfte selskapet kraftig I tiden som kommer. De skriver jo i meldingen at de vil ha investorer som kan bidra og ikke kun pengene deres. Blir spennende å se hvem som kommer inn som helt nye og ikke minst om de store har økt sin beholdning en del
Gos9x
27.01.2022 kl 20:39 2405

"We aim to reach PoC in Q2 (2021)"

"Soon"

"Soon"

"We are really confident reaching PoC before year end"

"Around year end"

"Shortly"

Og nå etter siste melding ingen kommentar til når PoC forventes, men en emi som fra mitt synspunkt sier at det kan gå lang tid. Så lang tid at det oser av usikkerhet om de vil nå milepælen i nær fremtid, derfor hentes det kapital til 25(?) pre-PoC istedefor 40,- etter PoC.

Å sitte med Qfuel-aksjer er som å spille Svarteper med KUN Svarteper-kort♠️

Svært skuffet over at dagens ledelse kan utstråle den optimismen de gjør i utmeldingene, samtidig som de ikke evner å levere noe som helst.

...

Volume
27.01.2022 kl 20:50 2355

Dersom det om få uker smeller i Ukraina og vi får en solid børs-dipp muligens krakk. Tror du ikke at Qfuel-kursen stuper etter? I så fall er det bra å få til en emisjon for dette i så fall inntreffer.

Konklusjonen om vi legger meldingen til grunn er ikke sort får ei heller gullkalv, men en midlertidig Sort Kalv - det er bare fargenyansen som skiller sort kalv fra gullkalven hvor gullfargen kommer om ikke lenge med PoC.

Når det kommer til emien så blir jo den for innvannende å regne for det er ingen kriseemi (de har over 300m på bok i dag). Mao, emien skal hovedsklig brukes til videre investeringer som kortsiktig blir økt cash kasse øremerket for investeringer og senere når det investeres i Esbjerg, Dubai og UK så blir det økt selskapsverdi som igjen vil reflekteres i aksjekursen.

Også temmelig sikker på at det ikke vil bli gitt noen rabatt av betydning legger vi den faktiske status til grunn.

Så sum summarum, forventningene om PoC ble ikke innfridd i dag målt etter tidslinjen around year end, MEN det er bekreftet at den er i rute hvor alt som er rep og modifisert virker som det skal - nå gjenstår kun videre kjøring en gitt periode for å bevise stabilitet - så kommer PoC ... ;)
Hammers
27.01.2022 kl 20:56 2321

Også jeg har vært inne på dette med Ukraina - uten å ha skrevet noe om det.
Børsene verden over har vært svært urolige den siste tiden.
Ukraina er kanskje den kinaputten som fører til at det smeller rundt om?

Ledelsen klarte å hente inn penger på kr 70 som var genialt. At de henter penger nok en gang i et tøft marked for vekstaksjer er bra. Håper emikursen ikke settes lavere en kr 25. Det er også lock-down på 3 mnd som også er betryggende. Dette fikk de nok inn som krav da de helt klart forventer POC før den tid og vil sikre seg at ingen tar raskeste utvei med 100% oppgang. Emisjoner er ikke alltid noe dritt og som nevnt tidligere gjøres ikke denne emin for å holde hodet over vannet.

Vi kan vel være enig om at det er langt frem i Qfuel...

Savner Reserven, han hadde mange lange innlegg der alle munnet ut i PoC før nyttår 2021. Vi fikk sågar jevnlige glimt om det indre liv på Skive der de jobbet døgnet rundt gjennom julen, mener jeg å huske.

Kanskje det er overtiden som skal betales i januar.