Silangassproduksjon og -avsetning

JohnnyBGood
REC 30.10.2018 kl 23:20 28652

Under en annen tråd sist uke, skrev MCAP123

“JBG takk for tidligere innlegg i dag og tidligere. Hvis du har lyst hadde vi satt pris på svar om silangass fra ML går at selge separat? Du har notert under rubrikk spennende på batteriproduksjon ved ML. Har du lyst å utvikle mer rundt det? Flere tanker kring Butte etter dagens tall?”

Da det ikke er lett å svare enkelt og som heller ikke angår Q3-resultatet, oppretter jeg en ny tråd.

Det nye er jo nettopp avsetning til batteriindustrien som produserer Li-ion-batterier. For det første er det ikke 100 % opplagt for alle at Li-ion er batteritypen som vil sitte i EL-biler i framtiden. Det utvikles batterier som har langt rimeligere lavere råvarekostnader, men med andre egenskaper på andre måter. Og for det andre, dersom det skulle blir Li-ion som vinner fram, er det ikke 100 % sikkert at silangass og mikrokuler av poly som blir mainstream. Leser men om batteri-FoU, er det flere alternativer. Men la oss være optimister og se på muligheter & utfordringer.

Hva angår RECs kapasitet for uttak av silangasser, er denne på 4200 tonn/år i Butte. Dette inkluderer klorholdige silangasser. Årsleveranser ligger rundt 3-3500 tonn/år hvor det vesentlige går til displayindustrien, noe mindre til semi-industrien og vesentlig mindre til PV.

Silane IV i Moses Lake var designet for uttak av opptil 3000 tonn monosilan, men da dette vel aldri har vært utnyttet, er det mindre sannsynlig at det ble fullført pga overskridelsene den gang. Så spørs det bare om fullførelsen av Silane IV ble slik at uttaksmuligheten aldri kan fullføres.

Videre har vi også Silane I i ML med en silankapasitet på ca 3000 tonn/år som var tiltenkt FBR-B. På grunn av dyrere og mindre fleksibel drifting av denne eldre silanfabrikken, er kanskje denne en mer aktuell leverandør av silangass til en nyetablert batterikunde i ML. Silananlegget må i det minste suppleres med en akkumulatortank og tilhørende anlegg for silanlasting kanskje. Tror neppe at en eventuell batteriprodusent tar sjansen å koble seg rett på RECs eget røropplegg som opprinnelig går mellom silanreaktor og FBR-A.

Alternativt kan jo Silane II forsyne en eventuell batterifabrikk i Butte, men da må man altså bygge om anleggene i ML for salg og distribusjon av gass til eksport med sine gasscontainere. Avstanden til vestkysten gjør vel transporten derfra billigere antar jeg.

Silane II i Butte har en produksjonskapsitet på ca 7200 tonn/år. Av dette går i underkant av 4000 til salg i containere, mens ca 3000 går til polyproduksjon i Siemens-reaktorer og videre til solar- og/eller semi-poly. Men nå er jo polysilisium blitt såpass billig, at det kan etter hvert lønnes seg å kjøpe inn poly for semi-produksjon, og heller la gassen gå til annen bruk. Husk samtidig at dersom REC skal opprettholde sin gassmarkedsandel på 60-70 % i et marked (ekskl batteriavsetning) på totalt 9000 årstonn om 4-5 år, krever dette hele 6300 tonn/år fra REC Silicon. De kan jo ikke levere alt dette fra Butte samtidig med en semi-produksjon på 2000 årstonn. Noe rart at ingen adresserte dette under Q3-presentasjonen sist uke.

Det er ytterst få leverandører av mengder med silangass på verdensbasis. På bakgrunn av det, kan man kanskje håpe på at en interessert kunde er interessert i å betale et forskudd. Både for å reservere seg for en viss menge gass, men også for at REC skal ha råd til å bygge om.

Angående Q3-resultatet for Semi i Butte, vil jeg understreke at CZ, som utgjorde majoriteten det kvartalet, gir en mye dårligere pris enn FZ. Butte har Semi-kapasitet på ca 2000 tonn/år. Av dette blir det nå produsert ca 340 tonn/kvartal bare, så potensialet er betydelig større. Dessuten er alle CZ-ovnene bygget om til å kunne produsere FZ, hvilket lover høyere omsetning. FZ er et nisjeprodukt med få etablerte konkurrenter.


Uten å vite nivået på utbyggingskostnadene og på mengder gassavsetning til en batteriprodusent, kunne jeg tenke meg at:

Silane I i ML reserveres en eventuell gasskunde lokalisert i Moses Lake.
Silane II i Butte rendyrkes for kun Semi-produksjon (FZ), i tillegg til leveranser til en mulig lokal gasskunde (alternativt fortsatt gasscontainersalg).
Silane III i ML kobles kun opp til FBR-A reaktorene som i dag (og eventuell FBR-B).
Silane IV fleksibelt både leverer til FBR og til lasting av gasscontainere for eksport.
Redigert 21.01.2021 kl 06:17 Du må logge inn for å svare
Randers
31.10.2018 kl 00:28 18306

JBG.. ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2018 kl 09:58 17997

Takk JBG for at du så spørsmålet og deler med deg av din kunnskap. Meget interessant lesing og spennende tider for REC. Skal lese det du skrevet med lupe så kanskje andre også har lyst å diskutere videre på denne tråd. Høy interessante muligheter ser altså ut å eventuelt kunne realiseres både ved Butte og ML.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2018 kl 10:46 17875

Fra Q3 presentasjon kilde seeking alpha.Kun det som gjelder batterier er tatt med.

The new thing coming out is batteries. It has been approximately 20 companies now visiting REC in the U.S., talking about silicon into batteries. We don't know too much about, let's say, the technology and batteries. This is not our, let's say, competence. On the other hand, let's say, these companies they are talking about the batteries will become four times more efficient by using silicon instead of graphite in the anodes of the batteries.

The second thing is that already today 5,000 to 10,000 metric ton out of 400,000 metric ton is used in batteries by companies like Tesla, Samsung, Panasonic and LG, but the market could exceed within the next five years about 100,000 metric ton. And even here, in Norway, we see that there is a strong interest of using – R&D using silicon into the anodes of the batteries. The new thing is basically that both in the U.S. and in Europe, there is a very strong focus now to build a battery, let's say, business.

European car manufacturers, U.S. car manufacturers are very worried about that, let's say, when electric cars come, they don't have necessary supply of batteries and that's why if you remember – or you probably saw some days ago, EU put together a huge package to promote building battery competence in Europe and the same thing in the U.S. And when we now met with the USTR talking about what is important in terms of the trade war, batteries was really what they were focused on because they really want to keep kind of these industries, polysilicon industry, in the U.S. to support also development on the battery side.

This is not an important business to us as of today. But hopefully, within the next two to three years, this will be a very important part of our business as well. And the battery companies are particularly looking for silane and for granular because one of the important thing is that you use polysilicon, a very, very small sized polysilicon granular. That's what they are looking for.

So it is important still to have – you can have the long-term focus, but the important thing is that we are still a viable company with these opportunities arise. So basically, what we have done since the last time we met with you was basically that we have reduced the FBR production in Moses Lake to 25% to manage the inventory during this downturn. We have laid off approximately 80 people, and we are now less than 400 people all together in Butte, Moses Lake and our people in China. So we are a very lean organization. We don't intend to do any further reduction, and we don't intend to shut down our Moses Lake operations. We will continue to operate at 25%.



Fra Q/A

Unidentified Company Representative

And finally, some questions on the battery side. You mentioned it briefly and is still in early stages, but have you made any test deliveries of your products to battery producers yet? Or are you still only in negotiations or the specifications?

Tore Torvund

We don't have any negotiations. We deliver quantities, more quantities, to a lot of different battery companies. I can also say that we have had several customers now visiting us both in Butte and Moses Lake because they are looking for the opportunity to buy land adjacent to our factory because they think that they have to locate the battery companies or the battery factories, let's say, close to ours so they can use directly our silane through pipelines from our factory into the battery factory.

But as I said, I don't know too much about it, but everybody knows that the real hot thing on a global basis today is batteries. It is in the U.S., it is in China and it is in Europe. And it seems that all of them say that, okay, if we can replace graphite with silicone, that's, no doubt, you increase the capacity, you increase – or you decrease the time for charging. The problem is to make it without breaking the structure and that's where the focus is now. If you can integrate silicon without breaking the structure, you have a battery which might be four times more efficient. And there is tremendous amounts of money getting – going into the battery companies as of today.


Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2018 kl 17:04 17585

Institute for Energy Technology (IFE) is an independent research foundation located in Norway at Kjeller and in Halden. The laboratory for silicon production at IFE works with production of polysilicon and advanced silicon-based materials for solar cells, electronics, batteries and pharmaceutics.IFE wants to attract Norwegian and international industrial partners to make use of the lab for testing out new technology that make use of silane gas in processing and production of polysilicon and other silicon materials. https://www.ife.no/en/ife/laboratories/silisiumlaboratoriet/silisiumlaboratoriet
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
SolarLover
01.11.2018 kl 20:34 17342

Sitat fra 2016
CEO Elon Musk revealed a bit more about the increase in energy density of the cells in the new 90 kWh pack. During a conference call, Musk told reporters that “it is, actually, as a result of improved cell chemistry. We’re shifting the cell chemistry for the upgraded pack to partially use silicon in the anode. This is just sort of a baby step in the direction of using silicon in the anode. We’re still primarily using synthetic graphite, but over time we’ll be using increasing amounts of silicon in the anode.”"

High silicon use in the anode may well be the basis of the battery breakthrough that is going to make the specs of the tesla semi possible.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
SolarLover
01.11.2018 kl 20:41 17330

Jeg tipper at batteri produsenter kommer til å pridusere sine anode materialer i nærheten av silicon fabrikker og frakte disse High-tech materialer til batteri cell fabrikkene sine.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2018 kl 21:37 17191

The second thing is that already today 5,000 to 10,000 metric ton out of 400,000 metric ton is used in batteries by companies like Tesla, Samsung, Panasonic and LG, but the market could exceed within the next five years about 100,000 metric ton. And even here, in Norway, we see that there is a strong interest of using – R&D using silicon into the anodes of the batteries. The new thing is basically that both in the U.S. and in Europe, there is a very strong focus now to build a battery, let's say, business. Kilde rec Q3 presentasjon seeking alpha
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
06.11.2018 kl 09:03 16685

OK, ser ikke ut til at det riktig har gått opp for folk her at REC Silicon kan få et lite «luksusproblem».
Uten å ta hensyn til avsetning til batteriindustrien, kan silangassmarkedet øke med 50 % de neste 5-6 åra til 9000 tonn. Og skal Butte følge opp dette med 70 % markedsandel, må de levere 6300 tonn. Luksusproblemet ligger i at Butte bare kan laste 4500 tonn (hvorav 4200 klorfri silangass). Dessuten kan silananlegget i Butte kun produsere 7200 tonn, men 2000 tonn av disse brukes i Semi-produksjon.

Så hva skal REC Silicon gjøre. Stupe inn på Semi-produksjonen? Eller belaste ML med uttak av silangass.

Og hva skjer når batterieprodusentene ønsker å sikre seg silan for storproduksjon av batterier med silisiumanoder? Noe som heller ikke diskutert enda, er jo at det ikke er uvanlig i poly/PV/Semi-bransjen at kunder forskuddsbetaler en del for nettopp å sikre seg en viss kvanta av varen over en 5-10 års periode. Hva om en av Samsung/LG/Panasonic/Tesla ønsket f eks 2000 tonn årlig av monosilan over en femårsperiode. Halv pris levert i rør fra fabrikk, la oss si ca 10$/kg betalt i forskudd tilsvarer $100 mill.

Man skal jo ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men $100 mill i cash hadde jo løst mange finansielle usikkerheter i selskapet!
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Record
06.11.2018 kl 09:16 16577

Det er nok noe slikt som er på gang, slik stigning uten noe bak skjer ikke i en aksje som har så høy andel med utlånene aksjer . Lurer på hvor lenge de klarer å holde en nyhet skjult, noe kommer på bordet rimelig snart er jeg overbeviser om ☺️
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2018 kl 09:54 16362



Kina skal være klare til å avholde handelssamtaler med USA, ifølge landets visepresident Wang Qishan tirsdag, skriver TDN Direkt.
- Både Kina og USA vil gjerne se større samarbeid om handel og økonomi, sa Wang til Bloombergs New Economy Forum i Singapore.
Videre sa Wang at «den kinesiske siden er klare til å ha samtaler med USA om temaer av gjensidig interesse og arbeide for en løsning som er akseptabel for begge sider».
Han sa også at negativitet og sinne ikke er måten å adressere problemene på, og at barrierer og konflikter heller ikke hjelper, skriver nyhetsbyrået.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
questi
06.11.2018 kl 09:56 16327

Sier ikke økonomisk teori at hvis det blir underskudd på silan, så stiger prisen på silan? :)

Hvorfor selge billig (til PV og skjermer) når man kan selge dyrt (til superbatterier i mobiler) lissom :)

Hva var egentlig grunnen til det midlertidig fallet i silangass salg siste Q3 .. har det kanskje noe med omleggelser for å møte behovene til batteri-markedet?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
nemi's
06.11.2018 kl 10:49 16051

TT sa at grunn til fallet var at PV-industrien i Østen gikk svakt i Q3, og at REC leverer silan til faste PV polysil produsenter der. Partene hadde holdt igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
06.11.2018 kl 12:15 15843

Fra dagens artikkel i E24

Silangass står igjen som Rec Silicons tryggeste backup-løsning. Det norske selskapet er verdens største leverandør av gassen, som brukes i viktige halvledere, skjermer og andre elektroniske enheter, fra sin fabrikk i Butte, Montana.

Det er ikke spådd noen stor etterspørselsvekst i nærmeste fremtid, men behovet for gassen har holdt seg stabil gjennom handelskrigen. Og silangassen som i dag gjøres om til polysilisium på fabrikken ved Moses Lake i Washington kan alternativt selges direkte ut i markedet.

– Det har blitt litt skjult i hele handelskrigen at ingen matcher oss på silangass, som kun har 5 prosent toll, sier Sullivan.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2018 kl 14:09 15674

?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Randers
06.11.2018 kl 15:38 15477


*Fattig, 12:15 (og andre) - ref hele kommentaren, ang Butte, osv..

"– Det har blitt litt skjult i hele handelskrigen at ingen matcher oss på silangass, som kun har 5 prosent toll, sier Sullivan. "

-Dette er nettopp hva jeg tok opp med Sullivan (og REC-toppene) i forkant av siste tallslipp. Siden alt virket å bare være
problemer og sorg (ML). Mens Butte kom helt i bakleksa. Jeg sa (kortfattet) at de måtte begynne å fokusere på
Butte. For ML kan de fleste det meste om. Nevnte også batterier, siden det har vært (såvidt) et tema tidligere -
ba om at det evn ble redegjort mer for dette. Jeg er ikke i tvil om at jeg nådde frem

[Og jeg har i gjeldstråder (siden 2015) sagt at Butte, EG/Silane - har vært lokomotivet. Mange ganger.
Dette har vært ganske klart for meg. Det var også klart for meg (lenge før noen andre), at det ikke
ville være mulig å hanke inn nok cash til JV og bonds - men det er historie - nå er det et nytt løp på gang].

-Den som har kunnet fremme i detalj, rundt produksjon og teknologi ang Butte - er JohnnyBGood.
Han er uvurdelig i så måte på forumet ?

-Her er hva jeg skrev på forumet i forkant av tallslipp for Q3:

"Og jeg har gjort mitt. I tiden siden mid-september (mens de fleste virker å ha vært opptatt av å male igjen og
igjen om hvor dårlig ML går) - har jeg mailet med bl.a Francine Sullivan, skrevet til herrene James May,
Tore Torvund, og Jens Ulltveit-Moe. Jeg føler meg *host* ganske trygg på at de lytter til meg. Derfor vil det
på kommende tallslipp bli fokusert MER på Butte og MINDRE på Moses Lake. Butte skal snakkes OPP.

Aksjonærene vil dermed få det forklart at REC Silicon ikke er en død gamp som snart blir pølse."

https://forum.hegnar.no/thread/13272/view/218268/0

-Og som jeg sa i første avsnittet ovenfor; Jeg er ikke i tvil om at jeg nådde frem

-----

-Nå gjelder det å holde koken oppe, kursmessig.

Vi ønsker ikke at unge Meyer med kursmål 40 øre skal få rett

-Min kommentar fra 25 Okt: "Nå i dag er vi (allerede) oppe mot de 70-80 ørene jeg nevnte i går. Og jeg skrev
FØR det var kjent at JUM hadde handlet. Og FØR batteri-saken virkelig slo inn i barken på folk.
Og jeg nevnte fortsatt 80 øre da J.Meyer snakket om 40 øre"

https://forum.hegnar.no/thread/13891/view/230407/0

----

*JBG, 09:03 - "Noe som heller ikke diskutert enda, er jo at det ikke er uvanlig i poly/PV/Semi-bransjen at
kunder forskuddsbetaler en del for nettopp å sikre seg en viss kvanta av varen over en 5-10 års periode".

-Nettopp. Og så fort det blir tomtehandel, med påfølgende bygging. Så får REC garantert cash på forhånd.
Det vil koste å legge sugerør inn i fabrikken(e) til REC også - her må det betales solide summer på forskudd ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
06.11.2018 kl 16:31 15387

Vi krysser fingrene og gleder oss til de neste ukene. Usikkerheten ligger på oppsiden :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2018 kl 16:56 15315

JohnnyBGood tonight ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2018 kl 18:47 15038

Tiltrer all honnør til JBG.
Også denne gang ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 17:11 14591

Third Quarter Silicon Wafer Shipments Increase, Set New Quarterly Record

Milpitas, Calif. — November 7, 2018 — Worldwide silicon wafer area shipments increased during the third quarter 2018, surpassing record second quarter 2018 area shipments to set another all-time high, according to the SEMI Silicon Manufacturers Group (SMG) in its quarterly analysis of the silicon wafer industry.

Total silicon wafer area shipments reached 3,255 million square inches during the most recent quarter, a 3.0 percent rise from the 3,164 million square inches shipped during the previous quarter. New quarterly total area shipments clocked in 8.6 percent higher than third quarter 2017 shipments.

“Silicon shipment volumes remained at record levels during the third quarter,” said Neil Weaver, chairman SEMI SMG and Director, Product Development and Applications Engineering of Shin Etsu Handotai America. “Silicon shipments are mirroring this year’s strong semiconductor unit growth in support of a growing and diversified electronics market during our stable economy.”

Source: SEMI, (www.semi.org), November 2018
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 12:52 14365

US regulators approve the world’s largest battery Projects. Ser ut som det kan bli bruk for bedre og rimeligere batterier i fremtiden :-)
Hvor lenge før vi får høre noe mer om ev samarbeid mellom Tesla/solarcity eller andre og REC. Regner med at forhandlinger med rec må gå i lås før de så kjøper mark ved fabrikker. Nå ble det jo sagt at det kan ta 2-3 år før fabrikk er oppe men LOI kan jo komme når som helst nå. Ved avtaleinngåelse er det naturlig at rec får en forskuddsbetaling for avtalte leveranser. Sum 100 million USD har blitt nevnt i diskusjoner rundt dette.

https://www.pv-magazine.com/2018/11/09/us-regulators-approve-the-worlds-largest-battery-projects/

Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.11.2018 kl 13:16 14291

Dette er veldig interessant. Selv om det ikke er sannsynlig med store inntekter for REC fra dette markedet på noen år, er dette likevel gull verdt. Det har vært enorm usikkerhet i REC de siste årene og verdien basert på best case og worse case er astronomisk. Derfor er det så viktig å sannsynliggjøre en høyere minimumsverdi dersom REC blir utestengt fra Kina på evig tid. Nå har vi fått nyheter som tilsier at worse case er mindre ille enn tidligere antatt. Samtidig er sannsynligheten for at tollen forsvinner større enn før. Spennende tider framover :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 13:28 14345

Hvor sies det 100 mn USD er nevnt som forskuddsbetaling for avtalte framtidige leveranser?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 13:31 14455

Sum er blitt nevnt i diskusjoner her på forum. Det er altså en spekulasjon i antatt forhåndsbetaling ved ev kontraktsinngåelse. Kan ikke gi deg kilde akkurat nå (er på jobb) men skal legge dit link når jeg finner den. Hovedpoeng med innlegg er at batteri industri vokser vanvittig og disse megaprosjekt er lithium-ion battery.
Forestill deg batterier med forbedret ytelse og lavere pris basert på REC teknologi (silangass og silisium) fra rec beskrevet i tråden. Ved presentasjon Q3 ble det fortalt om mange interessenter som vært på besøk og som hentet vareprøver og som så på land inntil REC fabrikker. Hvis det blir inngått en avtale vil det være naturlig med forhåndsbetaling. Så spekuleres det altså i sum på slik forhåndsbetaling. Man må da lage et regnestykke på størrelse leveranser og vad som er naturlig å forhåndsbetale av dette. Men så snart det blir presentert en samarbeidsavtale vil REC skyte fart på kun meldingen. det er helt sikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Randers
09.11.2018 kl 15:09 14322


*Kawas, 13:28 - "Hvor sies det 100 mn USD er nevnt som forskuddsbetaling for avtalte framtidige leveranser?"

-Dette er noe JohnnyBGood løslig nevnte i en kommentar ovenfor - (samtidig som han påpeker at en potensiell
forskuddsbetaling ikke har vært diskutert ennå). Mens MCAP i ettertid stadig nevner denne summen i
div kommentarer og sammenhenger. Det burde MCAP holde seg for god til. JBG sier tross alt
også at man "skal jo ikke selge skinnet før bjørnen er skutt"

-Jeg kunne jo nevnt 169 MUSD, tilsvarende den gamle JV-sum. Men det vil jeg ikke gjøre - for
da kommer MCAP til å begynne å si at 49% av JV allerede er sikret.

Jeg gir en kommentar til JBG her, se link, (i bunn der ser du hvor du finner kommentaren til JBG også):

https://forum.hegnar.no/thread/14431/view/245625/0
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Aldara
09.11.2018 kl 16:14 14188

Jaja...
Det var vel ikke mer å forvente idag..
Igjen blir aksjen styrt rett ned av stygge stygge jævler ifra Helvete!
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
SolarLover
09.11.2018 kl 16:38 14105

Økt demand fra EVs (FZ til power electronics, og silane til batterier) kan komme mye fortere enn TT har antydet: antall EVs som produseres hver måned ble mangedoblet når model 3 er kommet ordentlig i produksjon (https://pbs.twimg.com/media/DrfBh_UW4AAJFy-.jpg:large). Total antall Nissan leafs solgt i USA mellom 2011 og 2018 er 120k, tesla model 3 kommer til å selge like mange i løpet av 2018. Og rampup er ikke ferdig engang.

Så kommer semi, model Y, og alle de andre EV merker i 2019-2020. Vi er rett på takeoff punktet hvor stigningen i demand fra EVs er maksimal, dobling av antall EVs produsert fra år til år (bare begrenset av batterifrabrikk kapasitet). Og hvis de trenger spesifikt FZ og silane så er tilbudsiden svært begrenset: REC har en eller to konkurrenter i disse markeder
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 16:39 14096

Randers. Dette er et diskusjon forum. Vad i det jeg skrevet du mener er så galt at du må hakke løs på meg? Jeg spekulerer kun rundt rec og dess fremtidsmuligheter. Jeg har aldri sagt at det finnes kontrakt på batterier og at forhåndsbetaling er avtalt til en viss sum. Jeg spekulerer kring dette tema. Håper det er OK for deg ellers må jeg vel slutte skrive her eller så kan du vel blokkere mine skriverier så slipper du å lese det. Jeg håper du får en fin helg og at du ikke irriterer deg unødvendig på kona, hunden eller naboen i løpet av vad som ellers ser ut å kunne bli en fin helg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
SolarLover
09.11.2018 kl 16:54 14042

Se på hver av disse technologier http://www.rapidshift.net/transition-to-evs-set-to-climb-the-s-curve-in-the-next-decade/. Det er ofte noen år hvor teknologien vokser men har ikke gått "vertikal". Det er der vi har vært de siste 5-8 år med EVs. 2018-2019 er hvor kurven blir omtrent vertikal. Så lenge batteriene har silicon i seg, så kommer det til å hjelpe REC. Forhåpentligvis, har de behov meget spesialiserte produkter som FZ og silane. I tillegg kan det være at de bruker økende mengder av disse produktene i hver bil.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Randers
09.11.2018 kl 16:56 14034


wow ?

-God helg, til alle - husk paraply.. ☔
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 16:39 13795

Demand stil fuels Chinese dragon. Despite this year’s policy setback, a decline in module prices has continued to drive demand more than anticipated by analysts.

IHS Markit believes China may even double its 2020 target, as a consequence of its determination to be the world leader in renewable energy development.https://www.pv-magazine.com/2018/11/14/ihs-revises-up-outlook-for-chinese-solar-to-40-gw-after-underestimating-demand/
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 16:48 13760

We have to produce state-of-the-art batteries in Europe,” he said, referring to competition in Asia and the U.S. It is clear Europe will not produce the cheapest batteries, he added, but it should make the most sustainable. https://www.pv-magazine.com/2018/11/14/german-government-devotes-e1bn-to-battery-cell-production/
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 16:54 13735

SDS installed power capacity by source from www.iea.org/weo/
November 14 (Renewables Now) - Solar photovoltaics (PV) will gradually surpass most other power sources around the world in terms of installed capacity over the next 20 years and in one scenario even become the leader, hitting 4.24 TW in 2040, a new report shows.

The International Energy Agency (IEA) released on Tuesday its flagship publication, World Energy Outlook 2018, which presents a scenario-based analysis of the different possible futures for the energy system across all fuels and technologies. The report includes a Current Policies Scenario (CPS), which only considers the impact of policies and measures that were in place as of mid-2018; a New Policies Scenario (NPS), which incorporates all current policies and measures as well as those that have been announced; and a Sustainable Development Scenario (SDS), which shows the way towards achieving the internationally agreed objectives on climate change, air quality and universal access to modern energy. There is also the Future is Electric Scenario, developed specifically for the WEO 2018 with a focus on electrification.

IEA has picked NPS as its main scenario and says that in it the picture is brighter compared to that associated with CPS, but notes that there is still a huge gap between NPS and SDS, the latter seeing the world on track to meet its climate change goals.

In NPS, coal-fired power generation has the most installed capacity up until the mid 2020s, when it gets overtaken by natural gas. According to IEA’s analysis, it will take nearly 20 years for solar PV to surpass coal in terms of installed power generating capacity.

The table below presents the estimated installed capacity by source through 2040 in the NPS scenario.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
14.02.2019 kl 11:36 12754

Kina manifesterer seg i nok en industrigren. I 2018 ble det kinesiske BOE for første gang også den største leverandør av «flat panel TFT display» til TV-industrien foran taiwanske, koreanske og japanske produsenter.

TT har gjentatte ganger hevdet at silangassmarkedet er i hovedsak utenfor Kina. Dessuten har han bidratt til at Kina har fått sin egen silangassleverandør gjennom Yulin-JV. Hva nå?

Skal vi henge oss på "the Trump base" og rope fanatisk:
25 % - 25 % - 25 % - 25 % -25 % - 25 % -25 % - 25 % -25 % - 25 % -25 % - 25 % -25 % !!!

Kanskje det? 25 % er tross alt mye mindre enn 57 % som har kvalt REC Silicon.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.02.2019 kl 22:01 12480

Jbg,

Er du på vei inn igjen? Vel, begynner å bli lovlig seint. Her kan det fort bli mange i kø for å kjøpe. Legg merke til 'semiconductor and other products'. Det skulle vel dekke det meste som enten direkte eller indirekte er relevante markeder for REC.

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2019/02/14/china-to-reportedly-offer-purchases-of-us-semiconductors-to-alleviate-trade-tensions--.html
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
garve
14.02.2019 kl 22:10 12442

Dette ser lovende ut. Og hva skjer med kursen om det plutselig dumper inn en batterinyhet?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 23:35 12278

Veldig bra, kjøper meg inn igjen i morgen, får håpe jeg ikke står igjen på parongen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
spanjolen
15.02.2019 kl 21:36 11880

Hmm, må være mange på perrongen. For alle har vært redde for å miste toget de siste årene...

Men vær forsiktige, det begynner å bli rimelig risikabelt å satse for mye på en oppgang nå...
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2019 kl 22:04 11825

Takk for råd, kjøpte en del på 58 tallet i dag men alt ble solgt når det begynte å nærme seg 60 tallet, begynner å bli trøtt og lei av hele aksjen, tror jeg ser ette noe annet, ihvertfall tror jeg at jeg tar en pause på børsen. Alt er fortiden kasj så om jeg får noen nye ideer så blir det vel og prøve igjen, takk for laget så langt. ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
27.02.2019 kl 08:58 11448

Denne og andre lignende fabrikker kan utgjøre et paradigmeskifte hva gjelder etterspørselen etter silangasser innen PV-industrien. Følg med - følg med! Og enda bedre; fabrikken ligger utenfor Kina!!!

https://www.pv-magazine.com/2019/02/26/1366-technologies-and-hanwha-q-cells-to-open-wafer-factory-in-malaysia/
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2019 kl 09:12 11406

Jeg så også denne i går, og det er riktig spennende. Det betyr ay kineserne vel må innse at deres verdensherredømme som monopsonister i faktormarkedet og monopolist i produktmarkedet blir utfordret! Veldig gode nyheter for ikke-kinesiske polyprodusenter.


Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare