Ocean Energy 2020s - Decade of wave power breakthrough (part 3)

Slettet bruker
OCE 01.01.2022 kl 19:38 39289

Godt nyttår, kjære medaksjonærer og andre!

Herved er 2022-tråden åpna (fanfare)…

Miljøteknologiselskapet Ocean Energy (OCE) står foran viktige milepæler, og potensiell notering på Euronext Growth. Vi følger utviklingen, særlig gjennom aksjonærbrevene.

https://www.ocean-energy.no/

🌊🌊🌊🌊🌊
Redigert 01.01.2022 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2022 kl 06:57 3828

Spennende tanke.
Likevel blir nok det nærmeste denne tanken, på kort sikt, tror jeg må være det OCE har nevnt om at "lysbøyen" kunne fungere som lader for el-skipene til Selfa AS, eller skipene til Atle Brynestad rundt om i verden.
Redigert 03.06.2022 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2022 kl 07:00 3830

Jeg er spent på å lese også neste aksjonærbrev. Især om de har klart å lande kontrakt med YTL Corporation Berhard i Malaysia, for på den måten skaffe seg to parallelle spor (Hellas og Malaysia) frem mot kommersialisering av D.B.S. Samt å lese prosessen med bygging og uttesting av testanlegget på/ved Syros! :)
TheKurgan
03.06.2022 kl 13:00 3812

Ja det hadde vært stas.
Tenkte på navnet OceanPlug, men ser jo at det allerede er tatt og finnes:
https://oceanplug.com/pt-PT
Slettet bruker
05.06.2022 kl 14:13 3652

Jeg ser av hjemmesiden til OCE at de ikke har kjørt eller kjører nye emisjonsrunder, slik de har gjort tidligere. Siste var den fortrinnsrettede emisjonen. Antar de ikke trenger penger i nuet, at de har tilstrekkelig "på bok", kanskje (også) i form av tilskuddsmidler fra EU, eksempelvis. Der er uansett positivt, etter min meining.
Redigert 05.06.2022 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2022 kl 18:10 3587

Var nettopp i kontakt med dem. Søknad til Brussel er sendt og det planlegges for et aksjonærbrev før det man kalte fellesferien. Skulle ikke være så mye å melde om, visstnok, men en kort oppdatering blir det likevel.
Kneeoutofjoint
06.06.2022 kl 21:22 3555

zeeds jobber Aker solutions, equinor, DFDS, Grieg star, kverner og wartsila med konsept der offshore vind og sol produserer ammoniakk til skipsfart. Https://zeedsinitiative.com/ firmaet waveco https://waveco.net/ som sikkter seg inn på bølgekraft lengre til havs, har vært i kontakt med Aker solutions for å informere om sin teknologi. Eg tenker på oce og waveco kunne deltatt som strømleverandør til stikkontakt for ammoniakkoroduksjon i samarbeid med andre parter i zeeds
Redigert 06.06.2022 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Kanin89
08.06.2022 kl 15:54 3462

Det var en seksjon på nettsida til Havkraft tidlegare med meir info, inkl utregning av LCOE. (konkurransedyktig med havvind) Samt skalering, kraftproduksjon i ulike bølgeforhald, at kraftverk kan forsikrast og meir teknisk om generatoren.

Den er nok tatt ned for å oppdaterast opp i mot den kommande folkeinvest-kampanjen. Så trur det kjem igjen.

Det var en anna her som var lite imponert over generatoren (en Oscillating-water-column, en turbin som drivast av komprimert luft, den eldste bølgekraft-teknologien). Det er nettopp at den er så enkel og beskytta over vatnet som er den store fordelen! Bevegelege delar i eit korrosivt miljø betyr kort levetid, høge vedlikehaldskostnadar og at resultatet er at samtlege tidlegare forsøk har vert dødfødt frå starten fordi ingen har råd til strømmen. Innovasjonen til havkraft ligger ikkje i turbinen, men i kammerteknologien som gjer at størst mogleg del av frekvensane i sjøbølgene blir overført til straumproduksjon.

Ulike bølgeselskap kan nok til en viss grad konkurrere om kapital, søknadsmidler og oppmerksomhet. Men den viktigaste faktoren for alle, er at verden generelt er skeptisk til bølgekraft etter 40 år med mislykka produktutvikling. Dette blir dessverre forsterka av at markedsleder Eco Wave Power som til tider har levert entusiasme på Stockholm-børsen med markedsverdi på rundt en milliard, no er redusert til under 250 millionar. (Fordi teknologien deira er dårleg, leverar lite strøm og aldri vil bli lønnsom)
Slettet bruker
10.06.2022 kl 23:40 3329

Jeg tror vi vil se konsolideringer innen bransjen de neste årene, og flere mulige samarbeid og oppkjøp vil nok finne sted, i en så fersk industri. Hugser jo Fortum for en del år sida kjøpte en større del av bølgekraftselskapet Seabased.
Tipper flere tradisjonelle energiselskap, gjerne innen olje og gass, snuser på selskap som Ocean Energy AS.

Selv er jeg litt skeptisk til Havkraft, til teknologien deres, og hvor langt de har kommet i utviklingen. Men seff, jeg skal studere de nærmere, når selskapet kommer på folkeinvest.no.

Ellers håper og tror jeg vi i neste aksjonærbrev fra OCE får vite flere positive nyheter, og fremgang på flere felt, inkludert ferdigstillelse eller bygging godt i gang, av prototypen på D.B.S. ved øya Syros. Håper også på kontrakt i Malaysia og prototypetesting i områdene, der også.
Redigert 10.06.2022 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
Cepheus
17.06.2022 kl 19:52 3119

https://www.firdaposten.no/svanoy-havbruk-blir-forste-oppdrettsselskap-i-verda-med-a-ta-i-bruk-bolgjekraft/s/5-16-606644
Havkraft har inngått avtale om levering av bølgekraftverk til oppdrettsselskapet Svanøy Havbruk. Skal vere klart i løpet av første halvdel av neste år.
Henter ut følgande sitat fra arikkelen : "Havkraft sine bølgjekraftverk er omtrent 50 x 4 meter, med 4 meter fribord og 10 meters djupne under vatn. Anlegget som skal til Svanøy blir tilpassa straumbruken der, og Solheim anslår at det blir omlag halvparten så store. "
Redigert 17.06.2022 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2022 kl 11:47 3066

Positivt for Havkraft, og de har tydeligvis allerede begynt kommersialiseringsprosessen. Noen som vet hvor lenge selskapet har holdt på og hvor langt de har kommet i utviklingen?

Jeg ser frem til nytt aksjonærbrev fra OCE. Tre måneder siden sist brev. Jeg forventer at de snart kan melde om inngåtte avtaler om salg. Pluss om bygging/ferdigstillelse/sluttesting av anlegget på/ved Syros. Husker jo at det ikke ble noe sluttesting med Terna likevel, noen år tilbake... Ting har tatt lengre tid, enn jeg først hadde regnet med, da jeg ble aksjonær...
Slettet bruker
18.06.2022 kl 12:01 3066

Positivt for Havkraft, vil jeg tro, men dette er vel en heller liten kontrakt med et lite selskap i samme tynt befolka region. Eventuelt vennskap og kjennskap mellom folk og eiere i selskapene, og potensielt "mas" om kontrakt for å skinne litt mer på Folkeinvest, det vet jeg ikke noe som helst om, men... Er åpen for alternative scenario her, men er kontrakten basert på en ren objektiv forespørsel fra kunden her, og at det ikke er en "skinnkontrakt", så er det jo positivt for Havkraft. Ikke meningen å mistenkeliggjøre noen eller noe, men jeg ble ikke født i går heller.

OCE satser på fullskalatest for å kunne oppnå nødvendige muligheter world wide, som hvis det lykkes, kan bli meget stort. Nå må vi ikke glemme at flere av de som flasher kontrakt rundt om, ikke kan slå i bordet med en løsning som tåler ekstremvær og som kan overleve året rundt i åpen sjø. Vi får se hva som skjer. Noen kommer til å dumme seg ut etter å ha gått ut for tidlig med kontrakter med løsninger som ikke vil fungere i elementene på sikt. Det er jeg temmelig sikker på. Hastverk er lastverk, og det vil jeg ikke at OCE skal ha som vei å gå...
Redigert 18.06.2022 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2022 kl 01:23 3056

Jeg er bare redd OCE skal henge etter; ikke få signa kontrakter og avtaler, få satt til livet produktane sine. Har vært mye skrevet i aksjonærbrev om interessenter og mulige samarbeidspartnere, uten at så mange er signert ennå, men selvsagt; den i Hellas er jo stor og fin. Men skulle gjerne sett flere avtaler, prosjekter og samarbeidspartnere, enn det som er meddelt tel no. Gjerne også med lysbøyen.

Havkraft har visst også et prosjekt på gong i Finnmark. Skriver også at de har testet anlegget ved Stadt i to år, og i ekstremvær;
"Selskapet Havkraft har i to år testet ut teknologien på værharde Stadhavet på Vestlandet, forteller Nikolai Haldane i Havkraft.
I tillegg har vi hatt et nytt pilotprosjekt utenfor Ålesund. På denne måten har vi fått testet ut konseptet fra bølge til kraftleveranse, og leverte strøm på nett i fjor. Konseptet er derfor ferdig utviklet og demonstrert, sier han.
Dette er en bølgekraftgenerator, utviklet av vestlandsbedriften Havkraft. I to år har selskapet testet ut teknologien på det røffe Stadhavet.
Det er disse erfaringene selskapet vurderer å ta nordover til Ingøy som et bidrag i forprosjektet.
Vi opplever jo at vi er kommet langt med denne teknologien. Systemet er testet ut i to orkaner og med opptil 12 meter høye bølger, sier Haldane."
kilde: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vil-skape-vind--og-bolgekraft-i-forblast-oysamfunn-1.15974722
Redigert 19.06.2022 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Kanin89
20.06.2022 kl 08:31 2951

Slik eg forstår så er kontrakta konstruert slik at Havkraft inngår kraftsalgsavtale med Svanøy Havbruk, Sparebanken Vest finansierar bygging av kraftverket. Anlegget er kommersielt, men vil bidra med data til å optimalisere framtidige kraftverk. Kommunen har regulert arealet.

Selskapet har vert åpen på at både salg av kraftverk og salg av strøm er mulige foretningsområder. Den siste er meir kapitalkrevande, men blir løst med banklån som har sikkerhet i kraftavtaler. Så her er det openbart at Sparebanken Vest har stor tiltru til teknologi og produksjonsevne. Vi veit ingenting om kva pris per kwh blir, men ettersom alternativet var dieselgenerator så er det nok en del.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 12:51 2834

Ok, Kanin89.

Er ikke redd for at Havkraft, eller andre, skal ta "alt" om når bølgekraft får gjennombrudd. Det nå umodne feltet kan bli gigantisk, og det blir mange svære kakestykker der, og med energi- og klimakrise så bør gjennombruddet komme raskere. For all del, at har Havkraft det som skal til, så hell og lykke for deres løsninger. Ser de har begynt å få relativt mange følgere på kampanjen på Folkeinvest, forresten, men... Det er plass til mange på den andre sida av dørstokken, også for både det balanserte system og blinkebøyen om de får livets rett, og det tror jeg på.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 13:15 2860

Innkalling til ordinær generalforsamling ligger ute på nettsiden nå;
https://www.ocean-energy.no/2022/06/23/innkalling-til-ordinaer-generalforsamling-6/

Årsoppgjør 2021 ligger også ute på nettsiden nå;
https://www.ocean-energy.no/2022/06/23/arsoppgjor-2021/
Kanin89
23.06.2022 kl 14:46 2866

Det har du heilt rett i Rockall. Det viktigaste no er at forskjellige aktørar viser at bølgekraft kan produsere strøm på kommersielt basis. Skepsisen er stor i regjeringar, investormiljø osv. The tide lifts all boats.

Potensialet er enormt.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 16:31 2842

Det er det. I Norge er skepsisen (enn så lenge) ekstra stor fordi vi har vært bortskjemte på kraftproduksjon og billig strøm, men ting kan endre seg. OCE har jo selv uttalt at det er større investorer som vil vise interesse for OCE når/om fullskalatesten lykkes. Leste det slik at det er snakk om norske investorer. Får vi midler fra Brussel etter hvert, så betyr det også en både raskere vei framover og mindre behov for aksjetrykking.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 19:35 2831

Norge og EU må bort fra olje og gass. Det virker å være liten vilje til "grønn omstilling";

https://www.dn.no/olje/energi/eu/terje-aasland/eu-med-sterke-signaler-til-norge-om-behovet-for-olje-og-gass-noe-av-det-mest-kraftfulle-jeg-har-hort-sier-energiministeren/2-1-1244773

Bølge-, vind-, sol-, hydrogen-, og bølgekraft burde vært løftet mer frem, især i Norge!
Redigert 23.06.2022 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 09:15 2775

I henhold til medianen for når siste års sommeraksjonærbrev har blitt publisert, skal aksjonærbrev 2/2022 bli publisert i dag!
Utrekning dager frå start av juni;
2018: 7/6 = 7
2019: 2/7 = 32
2020: 9/7 = 39
2021: 19/6 = 19
Summen totalt 97. 97 delt på 4 = 24,25. Altså første halvdel av 24. (juni), i dag!
:)
Redigert 24.06.2022 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 18:52 2734

😎🤓🤩
mimer
24.06.2022 kl 20:43 2714

Planlegger å delta i Havkraft sin Folkeinvest emisjon. Får inntrykk av at de har "kjørt forbi" OCE og har mye kortere vei til kommersialisering nå.

Også litt underlig av Rockall å insinuere at Havkraft sin kontrakt er en "skinnkontrakt", uten å ha noe annet belegg for det enn egen synsing (ønsketenking?)...eller?

Nå med et ruglete og usikkert marked framover så blir det da ekstra vanskelig for selskaper helt utenfor børs å hente frisk kapital. Hvordan skal OCE klare det?

Slettet bruker
24.06.2022 kl 22:14 2695

Det var mest et hint om å tenke selv ved slike emisjonskampanjer ved folkefinansiering. Noen har jo blitt huka for diverse oppblåste ting tidligere. Eksempel:

https://www.dn.no/teknologi/folkeinvest/lilbit/xxl/hundesensorselskapet-lilbit-hentet-28-millioner-kroner-fra-smainvestorer-sa-fjernet-det-xxl-og-elkjop-logoene-fra-prospektet/2-1-1102983

Men for all del så må Havkraft ha lykke til, og dette er mer en tråd om Ocean Energy. Lag eventuelt din egen tråd om Havkraft.
Slettet bruker
25.06.2022 kl 00:35 2673

OCE har nå fått økte inntekter og gikk i pluss for 2021, ref. årsoppgjør 2021. Pluss at det vi leste om betydelig høyere driftsinntekter, driftsresultat, egenkapital og gjeld i 2022 sammenligna med tidligere år. Viser da til tidligere innlegg fra meg i år limt inn under. I tillegg har jo OCE nevnt at de har søkt og vil søke om midler, blant annet fra EU og ordningar derfra, etc. OCE har jo også nylig gjennomført den fortrinnsrettede emisjonen, og fått inn frisk cash derfra.

"Nytt, oppdatert resultatregnskap, per februar 2022. Voldsom økning i inntekter og sum egenkapital og gjeld. Meget lystig lesning, og oppmuntrende, ikke minst! Jeg refererer for 2021 og 2022 (per februar):

Beløp i hele tusen NOK.

år 2021
driftsinntekter 4965
driftsresultat +371
sum egenkapital og gjeld 19048

år 2022 (per februar)
driftsinntekter 16440
driftsresultat +14936
sum egenkapital og gjeld 33894

kilde: https://www.ocean-energy.no/docs/tegningsblankett/OCE-T-tegningsblankett-NO.pdf"
Redigert 25.06.2022 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2022 kl 01:53 2676

Dessuten, ved avtale med YTL i Malaysia, står det i aksjonærbrev 1/2022 at YTL vil stå for det vesentlige av finansieringen.
Kilde: side 17 i siste aksjonærbrev.
mimer
25.06.2022 kl 21:32 2591

Eh, har du lest årsrapporten for 2021 som du la ut link til?

Inntektene er ca de samme, uten noen note som angir detaljer. Og driftsresultatet er vesentlig dårligere, også uten noter ("andre driftskostnader").

OCE har omtalt "fullskala test" av DBS i de siste 3 årene nå, uten at det tilsynelatende har kommet noe nærmere. Det er derfor jeg synes at mens tiden går, så dukker konkurrenter opp og passerer Ocean Energy. Superbra at det er flere aktører i segmentet, men Ocean må nå vise at de også skal være en av dem...

Skogly
25.06.2022 kl 22:21 2608

YTL i Malaysia er spennende da de er så interessert fra mange år tilbake, de vil nok ta meste delen av kostnadene ved test av de balanserte system, beste fra forrige aksjonærbrev da de ikke spurte om midler engang.
Men Hellas er nærmere oss og mer troverdig på en måte, så sjønner de vil teste i Europa i Hellas.. Er kjedelig å vente på en test, men tror Skotte har kontroll på de, og derfor holder han oss på benken)
Slettet bruker
25.06.2022 kl 22:57 2636

OCE gikk jo i pluss for 2021 og hadde høyere inntekter i 2021 (4 995 000) kontra 2020 (4 723 301).. Det jeg skrev og mente, kanskje jeg skrev litt upresist, er at OCE har betydelig økte inntekter fra hele 2021 tilsammen og kun ut til februar 2022, ref. de tegningsblankettene som lå ute i anledning tidligere emisjon i år. Altså driftsinntekter, driftsresultat og sum egenkapital og gjeld er betydelig høyere per februar 2022, enn det som ble resultatet for hele fjoråret!!

Jeg prøver å poengtere at OCE er et godt, veldrevet selskap, i alle fall på den økonomiske biten. At de har søknader inne, EU og i de systemene, med flere andre kanaler også, kanskje, og vil nok klare å få generert nok cash til å få kommersialisert DBS og Lysbøyen.

Jeg refererer for 2021 og 2022 (per februar):

Beløp i hele tusen NOK.

år 2021
driftsinntekter 4965
driftsresultat +371
sum egenkapital og gjeld 19048

år 2022 (per februar)
driftsinntekter 16440
driftsresultat +14936
sum egenkapital og gjeld 33894

kilde: https://www.ocean-energy.no/docs/tegningsblankett/OCE-T-tegningsblankett-NO.pdf"
Redigert 25.06.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Skogly
25.06.2022 kl 23:03 2674

Hvorfor maser du om driftsregnskap?.
Vi er i startfasen, finn ut hva de fekk inn på siste emi på 65 øre, de synes er mere intressant)
Slettet bruker
25.06.2022 kl 23:10 2707

Alle aksjene i emisjonen ble kjøpt. Du kan jo gange 0,65 med antall aksjer i emisjonen, så får du vel svaret.
mimer
26.06.2022 kl 18:41 2580

Ok ja enig i din sammenligning. Jeg tok årsrapport tallene, da det kanskje er kvartalsvise variasjoner, men de siste 2 årene er rimelig like. Det hadde vært interessant å få mer info om hvor inntektene kommer fra eller hva? Og også enig i at selskapet er veldrevet, liten / ingen gjeld er jo helt topp, og gjør de mer robuste i dårligere tider også.

Håper nå de kan komme gjennom med EU-søknad, det har de fortjent nå synes jeg...
Fluefiskeren
29.06.2022 kl 21:54 2312

Positivt at de fikk så god kontakt og respons fra næringsministeren. Det kan bety mye, men selvsagt også lite eller ingenting.
TheKurgan
29.06.2022 kl 22:48 2322

Syngtes også dette var flott å lese:
Denne utadvendte aktiviteten har i alle fall tiltrukket seg flere nye private investorgrupper/meglere som vil delta i en videre finansieringsprosess – så snart Innovasjon Norge/EU verifiserer søknadene sine.
Denne søknaden blir spennede altså!
Slettet bruker
29.06.2022 kl 23:00 2364

Det vil ha mye å si, og dette er veldig spennende. Timingen må være optimal for en slik søknadsprosess, noe de er inne på i brevet.
Slettet bruker
29.06.2022 kl 23:22 2370

Ikke så veldig mye nytt i aksjonærbrevet, egentlig. Men jeg klarte ikke å finne noe om bygging av og sluttestingen av DBS ved øya Syros. OCE burde vel ofret noen ord om tingenes tilstand derfra? Er testanlegget "oppe og går"? Noe igjen med byggingen? Alt vel med anlegget og det produserer strøm? Noen som vet?
Slettet bruker
30.06.2022 kl 01:46 2355

Fullskalatesting skal vel i all hovedsak finansieres med midler det søkes om støtte til, dersom søknaden imøtegås positivt.
Slettet bruker
30.06.2022 kl 06:55 2344

Jeg tenkte de kanskje kunne begynne så smått likevel, med midler fra Onex og ETA, fått begynt. Fått gjort klart det de kan, med penger de har tilgjengelig nå. Evt. lånt fra han gresk-amerikaneren / eiere/investorer, til pengene fra EU/IN er i boks. Ellers kan denne situasjonen likne litt på den med Terna for noen år siden. Vente og vente på tilsagnsmidler, så fikk de intet, og det strandet..

Dersom vi må vente fyrst på EU/IN, og de la oss si gir tilsagn om midlar i august, så kan de begynne planlegging, søke om tillatelser, innkjøp av materialer, leie inn byggefirmaer, så bygge fullskalaprototypen... SÅ skal den testas i 12 måneder i all slags vær. Snakkes mot slutten av 2024... :(
Redigert 30.06.2022 kl 07:13 Du må logge inn for å svare