Uke 1, 2022

solfylt
RECSI 03.01.2022 kl 10:31 39665

Nytt år og nye muligheter! Manchin snuser på BBB igjen, Chuck Sutton vil/kan ikke si så mye om RECs umiddelbare planer for Moses Lake og REC står i kurs 17,90 (sidelengs) ved åpning på årets første handelsdag.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 11:48 5447

Dette er bare bullshit. Kunnskapsløs dagdrømming.
Opportunist1
07.01.2022 kl 12:01 5344

Det er bare en ting som er bullshit her, og det er ikke kommentaren til Zenzor.
Makan til svar. Du bidrar ikke med annet enn sinne og aggresjon. Imponerer ikke meg med «ekspertuttalelsene» dine.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 12:03 5324

Enig med opportunist1 her. Du kunne med fordel vært mer hyggelig og utvist litt normal folkeskikk. Ingen oppfører seg slik i den virkelige verden. Om du har mye kunnskap å dele så er et forum den perfekte plassen å gjøre det.

Ser frem til gode bidrag.
Onmyway
07.01.2022 kl 15:06 4990

Lure til seg 70 mill aksjer uten at prisen stiger til over 20 kroner?! Når man ser hvordan Voleon med flere raserte kursen den 5.januar da de shortet i underkant av en mill aksjer? Du skriver det jo selv - se hva short får til med kun noen få mill aksjer. Hvorfor synes du ikke det er logisk når du snur på det - og tenker at noen mill aksjer andre veien, ville ført til betydelig stigning?
Skalleknarp
07.01.2022 kl 15:11 4951

Kanskje det er HS som handler inn billige aksjer som en forrett... :)
Opportunist1
07.01.2022 kl 15:14 4922

Er så mange eksperter på dette forumet, men pussig nok, så blir jeg ikke imponert.

Aksjen er neppe så likvid som det kan synes som. Det at volumet er 12 millioner aksjer slik som idag, trenger ikke å bety noen ting. Kan være de samme aksjene som går frem og tilbake. Så ingen vet egentlig hva den reelle handelen er. Det vi vet imidlertid er at når Morgan Stanley akkumulerte 9 millioner aksjer for en måned siden, så gikk kursen fra 18 til 22 kroner. HS hadde behøvd å kjøpe neste 10 ganger så mange aksjer for å komme opp i 17%. Tror med stor sannsynlighet at det hadde kostet dem mer enn 20 kroner aksjen.

Jeg kan prøve å stille deg noen spørsmål - hva tror du hadde skjedd når HS hadde flagget at de har 5%? Tror du kursen hadde gått opp eller ned? Eller spurt på en annen måte - tror du det hadde kommet frem flere andre kjøpere som hadde presset kursen opp eller tror du at det hadde satt i gang ytterligere salgspress?
Redigert 07.01.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
omac
07.01.2022 kl 15:31 4819

Short økte med 450k aksjer i går
Nsxnsx
07.01.2022 kl 15:33 4796

Jo det er fordi aksjonærene i Rec generelt er meget lette å manipulere...ikke det at "vi" er spesielt dumme, men fordi det er sååå utrolig mange av oss.

Og vi følger etter hverandre som en saueflokk hele tiden. De hadde selvsagt ikke kunne få tak i så mange aksjer på et øyeblikk, men over litt tid så tror jeg det hadde gått fint å manipulere oss til å selge uten å egentlig ville det. I denne sammenhengen er det seff stop loss(ufrivillig) jeg snakker om. Når det er så mange småsparere så er det alltid maaaange som har lånt til sin beholdning. Og fordi dem er griske så kjøper de mer enn sikkerheten skulle tilsi. Da er det lett for de store å lage en "dump" som utløser stop loss. Så er det bare å plukke opp aksjene på billigsalg. Akkurat som Voleon gjør....bare med motsatt fortegn.
Nsxnsx
07.01.2022 kl 15:40 4689

Men siden de da valgte å kjøpe alt på en gang for 20,- så kan det jo godt være at min teori ikke holder vann i det hele tatt :)

Det er bare noe jeg tror....og i tillegg så er det jo litt gøy av og til å slenge ut noe for å se om det kommer gode motargumenter :)

Må jo ha noe å diskuterer.......mens vi venter på den STORE oppgangen til 150 milliarder :) (hause...det kan jeg ikke :) )

God helg alle, nå popper jeg øla :)
Slettet bruker
07.01.2022 kl 15:43 4653

Det er jeg helt enig i.
Men poenget mitt var at noe sånt hadde krevd mange innkjøp over lang tid, og i løpet av den tiden tror jeg det hadde begynt å bli ganske åpenbart at de var på jakt etter veldig mange aksjer.
Og siden de av natur har stort behov for det RECSI leverer så ville det kanskje vært lett for markedet å oppdage hensikten etterhvert.

Men det blir bare spekulasjoner fra min side.
Jeg har selvfølgelig ikke fasiten.

Men jeg føler meg ganske trygg på at de gjorde som de gjorde fordi de ikke tør å ta sjansen på å glippe muligheten for et så grønt leveransemerke som RECSI kan gi.
Ref: deres presisje-leveranse som skal bygges i Frankrike i årene som kommer!
(Jeg tror personlig at den leveransen har en stor part i innkjøpet i RECSI, og kanskje det kommer flere slike til?)

Q-Cells kan sikre seg enda flere statlige-prosjekter på bakgrunn av å ha "verdensledende grønn produksjonskjede for solcellepaneler mm." 😊
Slettet bruker
07.01.2022 kl 15:50 4586

Skulle ønske jeg var så rik at jeg kunne gi Voleon en skikkelig shortskvis.
Er det 7 mill aksjer de ligger short nå?
Slettet bruker
07.01.2022 kl 15:52 4560

Da hadde Nemis hoppet frem fra esken sin og ringt ned til SKorea og gitt de en leksjon i hvor idiotisk de er, hvor mye penger de hadde tapt, selvom som vi vet, Nemis gikk konk på denne yndlingen hans.

Er vi sikre på at det kommer gjennombrudd i q1 her? Kan ikke se at det skulle drøye særlig mer enn til Biden får kontroll på sitt tivoli ?
Slettet bruker
07.01.2022 kl 15:55 4522

Du er ikke alene om å ha våte drømmer i den retning ;-)
Slettet bruker
07.01.2022 kl 16:03 4447

:)

Ser forresten at BULL REC X3S NORDNET N er 1% i minus.. skulle den ikke ha vært 4-5% i pluss nå?
omac
07.01.2022 kl 16:06 4428

den settes til siste handel i produktet på Nordnet
Slettet bruker
07.01.2022 kl 16:19 4330

Beklager, men jeg blir litt irritert på noen av brukernavnene når de skriver helt tullete ting enten det er om short (elleville teorier) eller som den jeg kommenterte.
Alle som har holdt på med børs og aksjer vet at slike poster krysses uten å påvirke boken og kursen den aktuelle dagen.


Slettet bruker
07.01.2022 kl 16:26 4273

Jeg vet ikke om du overså det med vilje eller ei, men det var formulert som et spørsmål fra min side fordi jeg genuint lurte på dette.

Da Aker horizon gjorde samme stunt med Aker carbon capture i fjor ble det vist på kurs og volum som en handel i markedet. Derfor jeg spurte om det er normalen eller noe ekstraordinært med de handlende jeg har sett dette skje på.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 16:27 4258

Er godt mulig jeg glemmer noe vesentlig fra det som skjedde i ACC.
Men det er spørsmål som dette jeg innbiller meg at et aksje-forum handler om.
Opportunist1
07.01.2022 kl 16:32 4210

Det er rett og slett feil. Jeg har selv lånt ut aksjer til shorting i KOA i fjor og det ble registrert som en transaksjon både når jeg lånte dem ut og når jeg fikk aksjene tilbake. Det kan godt være at det skrives avtaler hvor det ikke skjer, men det skrives også avtaler hvor det skjer.

Så nok en gang - det du skriver er feil.
Opportunist1
07.01.2022 kl 16:33 4197

Det er helt riktig observert Zenzor. Det er normalen, uansett hva eksperten GPACTOR mener.
Redigert 07.01.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2022 kl 16:36 4173

Utlån og tilbakelevering er ikke transaksjoner i boken, men det er selvsagt transaksjoner i VPS. Shortsalg og inndekning er transaksjoner i boken.

Eksempel. Dersom jeg avtaler med Nordnet at mine 100.000 aksjer i PEN kan shortes så kan de som har shortavtale selge PEN og trekke på mine eller andres aksjer som ligger i poolen til Nordnet. Dette salget registreres som et vanlig salg i boken og min beholdning reduseres tilsvarende. Når shorteren leverer tilbake så kommer aksjene tilbake til min VPS og beholdningen kommer tilbake til mitt reelle aksjeinnehav.

Vi ser at store aksjonærer som Fredriksen har store svingninger i sin beholdning i enkelte aksjer og FA og DN tar alltid forbehold om at svingningene skyldes utlån av aksjer.

Det skjer ingen transaksjon mellom utlåner og låner i boken. Kun VPS.

PS: Jeg har ikke shortavtale med Nordnet og har heller ikke stilt aksjene mine til disposjon for utlån.
Redigert 07.01.2022 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
07.01.2022 kl 16:52 4068

Nå kan ikke jeg disse begrepene like godt som deg - men det jeg vet er at utlån av mine KOA aksjer og tilbakelevering var registrert i loggen på Oslo Børs. Om det er en transaksjon i boken - det vet jeg ikke.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 18:51 3707

Hmm, ok. Men det dere diskuterer nå er vel bare short-handel?

Det jeg tenkte på var den avtalte handelen som kommer mellom recsi/Hanwha/Aker horizon.
Den som vil finne sted nå i begynnelsen av året?
omac
07.01.2022 kl 19:16 3628

Ofte føres store Over The Counter (OTC) handler i ordreboken flere dager senere og gjerne i sluttauksjon, ellers er jo de fleste aksjene Hanwha mottar en emisjon og de noteres bare på børsen om morgenen før handelen starter. Jeg husker ikke helt hvordan det var med forrige emisjon jeg fulgte med på men de dukket opp som ordrer i åpningsauksjon om jeg ikke husker feil, var det NAS kanskje?

Jeg tror de ble gjennomført med emisjonskurs men her må noen rette meg om jeg er ute og sykler
Redigert 07.01.2022 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2022 kl 20:19 3437

OTC er ikke tema her. Aksjer som ikke handles over børs i åpningstiden krysses før eller etter børsens åpningstid. Typisk kl 0800. Transaksjonen får ingen innflytelse på boken, verken volum eller gjennomsnittskurs blir påvirket. Dette er blokksalg/-kjøp eller flytting mellom konti. Av og til kan vi se store poster på svært avvikende kurser som krysses. Jeg har ikke sjekket om Nordnet fanger opp kryssing av aksjer, men Netfonds som ble kjøpt opp av Nordnet gjorde det. derfor ble det ofte spekulasjoner på forumet nå disse transaksjonene ble synlige.

Emisjonsaksjer leveres direkte til VPS uten å ta veien innom børsens handelssystem.
omac
07.01.2022 kl 21:20 3267

Når nas gjorde emisjon kom som handler på morgenen, jeg husker godt de ramlet inn i nordnet sitt handelsbilde. Det var ikke konverteringen men en de gjennomførte før den tid
Redigert 07.01.2022 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
08.01.2022 kl 19:17 2417

Ser det er nevnt endel angående planlagt utbygging av polysilisium fabrikker i indre Mongolia i det siste.

Alt tilsier at kostnadsnivået her er høyere i indre mongolia sammenlignet med Xinjiang, i 2018 når polysil pris ble presset ned av Daqo så begrenset man produksjonen i Indre mongolia.

https://news.metal.com/newscontent/100832292/Inner-Mongolia-silicon-producers-to-resume-production-in-early-Sept/

I tillegg så vil det være ekstremt vanskelig å bevise at polysil i Kina ikke har en innsatsfaktor som stammer fra Xinjiang (metallurgisk silisium)

Redigert 08.01.2022 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
manman01
08.01.2022 kl 19:26 2390

Jeg tror Amerikanske virksomheder kommer til at tøve meget med at bestille paneler fra Kina efter Ughur Forced Labor Prevention Act blev underskrevet, idet at bevisbyrden nu ligger på disse importører. Denne 100MT poly-fabrik kommer vel næppe til at sende et gram polysilicon til US, hvis det er Daqo's Xinjiang subsidiary der bygger det ud.

"
The goods subject to the ban may be divided into three categories: those produced (1) wholly in Xinjiang, (2) partially in Xinjiang, or (3) by certain entities operating in China or third countries that produce in or export from Xinjiang, or work with the Xinjiang government or Xinjiang Production and Construction Corps to facilitate forced labor. The second and third categories will require examination of not only finished goods but also of materials, components, or other inputs upstream through the supply chain, and the suppliers’ backgrounds. CBP does not apply a de minimis exception to Section 307 violations.
..
"
Fra denne
https://finansavisen.no/forum/post/4121060
Redigert 08.01.2022 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
08.01.2022 kl 19:44 2328

Takk, god link.

Daqo har forøvrig fabrikk i Shihezi, som nærmest er militært område styrt av "Xinjiang Production and Construction Corps "