Uke 1, 2022

solfylt
RECSI 03.01.2022 kl 10:31 39667

Nytt år og nye muligheter! Manchin snuser på BBB igjen, Chuck Sutton vil/kan ikke si så mye om RECs umiddelbare planer for Moses Lake og REC står i kurs 17,90 (sidelengs) ved åpning på årets første handelsdag.
mohitas
06.01.2022 kl 16:26 6675

Recsi stod i 15 + når avtalen med Hanwha ble kunngjort. Så sånn sett er de fortsatt i "pluss"
Nsxnsx
06.01.2022 kl 16:29 6634

Notering i US er nok det eneste fornuftige valget for Recsi....
Nsxnsx
06.01.2022 kl 16:35 6549

Ja du mener at de rent teknisk betalte 350 millioner mer ?? Det er jo korrekt det.

Men hvorfor ?? Hadde de bare 350 millioner for mye cash som de hadde så lyst å svi av ?? Eller sitter de med mer og bedre info om veien videre enn oss andre ??

Det kan jo Gpaktor,nemis eller DD gi et svar på ? Blir spennende.
Slettet bruker
06.01.2022 kl 16:49 6536

Hvorfor blander du meg inn i dette?

Stabukk
06.01.2022 kl 16:50 6521

Shortaktørar har veldig stor «makt» på minibørsen i Oslo. Med to fabrikkar i USA hadde notering på Wall Street sikkert gitt eit løft i kursen, kanskje ekstra om BBB-subsidiar blir vedtatt. Kanskje Hanwha får Aker med på å ta den kostnaden? USA-notering og høgare kurs kan gi lettare tilgang til ny kapital for vidare ekspansjon. Men er kursen i dag under eit minstekrav?
Nsxnsx
06.01.2022 kl 17:30 6229

Når jeg ser på dine innlegg så har du jo en menig om det meste folk skriver...og stort sett med negativt fortegn.

Så derfor blandet jeg deg inn :)
mohitas
06.01.2022 kl 18:19 5972

Håper og tror jo at de visste hva de betalte for og om de skulle få en stor nok post så var det greit å overbetalte litt. Jeg har troa og forventer at 2022 blir ett fyrverkeri av ett år for oss recere, uheldigvis feil vei på rakettene idag.
Opportunist1
06.01.2022 kl 19:19 5754

Det kan du ikke mene - 17% av selskapet, altså rundt 70 millioner aksjer mener du de kunne ha fått til 17 kroner. Lykke til sier jeg.
KommersK
06.01.2022 kl 19:55 5550

Er vel 4 dollars som er minsteverdi før notering der? Så enten må det bli en spleis, eller så må vi vente litt...
Akutt Bistand
06.01.2022 kl 20:04 5477

Jeg har et spørsmål angående det fundamentale angående Rec.

Har noen egentlig regnet på multipler i Rec OM/NÅR ML skulle starte opp? Har til gode å se en ordentlig kvantitativ analyse om de fremtidige pengestrømmene i selskapet, om fabrikken i Moses Lake skulle starte opp. Jeg leser bare "Når ML starter opp blir det fyr i kursen" og "Rec er en fremtidig utbyttemaskin". Ja, det er mulig det. Men hvorfor? Hva vil de tjene?

Jeg har selv en relativt betydelig sum investert med en GAV på 17,5. Rett og slett av den enkle grunn at kineserene neppe har betalt 20kr per aksje om det ikke er noe seriøse planer i selskapet. Spesielt ikke da kursen lå rundt 16-17kr da den rettende emisjonen ble foretatt.

Håper noen tar seg tid til å svare.
Compilation20
06.01.2022 kl 20:13 5412

Kjenner på samme trygghet som deg Vilter.....vi som har fulgt med REC en stund nå, siden Røkke kom inn, og som følger med med på makronivå, vi ser hvilken vei dette nå går. Ingen tvil om at REC har en lysende fremtid foran seg. Tål volatiliteten, folkens....vi får snart betalt for vår tålmodighet. Her vil det gå bratt oppover når det løsner. Pust med magen, dere som er uheldig å kjøper på en topp (19 kr igår) REC kan gå 30% på "no time"......Tenk litt fremover....hvis du er i REC for 2-5 % stigning, så hadde jeg heller kjøpt DNB eller Tomra.....REC har et kjempepotensiale som få, om noen av oss her inne aner noe om. Spør deg heller: "Hvorfor kjøpte en av verdens ledende innen solar(Hanwha) seg inn i REC til en pris på 20,-?? Hvorfor? Hmm? Neppe i fylla ! Det er klart de visste hva de gjorde. Bare å vente til neste overraskelse i newsweben på Oslobørs !! Tålmodighet, selv om vi ser røde tall !!!
MorganKane
06.01.2022 kl 20:27 5285

Hehe, jeg ler så jeg griner😄

Det er på dager som dette man skal øke. Og det gjorde jeg. Deilig. Penger på bakken. Aldri godt å vite i det ultrakortebildet, men å lese alle disse innleggene til 'supertradere' som slikker hverandre oppetter rumpehullet blir nesten for dumt. Bladd litt i hva som 'diskuteres' på trådene nå og aldri lest så mye skit. Ingen substans. Kun rævslikkking av hverandre. Og alle selger på topp og kjøper på bånn. Nesten litt morsomt å lese skitpraten. Tipper både den ene og andre enten er på NAV (mest sannsynlig) eventuelt så jobber de for Nordnett som er de eneste som tjener på øretrilling i det lange løp. Trading er et nullsumspill. Hvis du vinner i løpet av dagen, så taper noen andre (gitt at kursen er den samme ved start/slutt). Og tro du meg; Dolly virker ikke akkurat smartere enn snittet!

Mitt råd, ikke stress med å selge/kjøpe i det uendelige. Ta gjerne gevinst, men aldri selg med tap. Aldri stress for at du plutselig er i litt minus (de eneste som tjener på det er banken din). REC kommer. Jeg tror det kan skje raskere enn mange tror. Tviler på at det tar lang tid etter at Koreanerne kommer inn i styret nå i nedre uke at vi får ny informasjon. BlIr svært spennende på neste q-presentasjon. Ikke nødvendigvis om ML. Der vil de nok fortsatt vente til BBB enten er gravlagt eller banka igjennom i en eller annen form, men Yulin og Butte. Ny CEO kan også være en trigger som kommer plutselig. Oppsiden begrenser seg ikke kun til ML.
Compilation20
06.01.2022 kl 20:29 5262

Må bare fortelle dere om en artig hendelse om REC investrering:
Hadde anbefalt en kollega om å kjøpe REC sommeren i 2020....han kjøpte på en liten topp på ca 5,30,-....gikk i minus i 2-3 mnd....så i oktober 2020, ble han plutselig i pluss og solgte seg ut på 7,-.....Han ble litt lang i maska da vi ble vitne til at den gikk til 24,- på forholdsvis kort tid....:-) Idag er han inne igjen på ca 17,50,- og har lært seg en lærepenge..hehe
Slettet bruker
06.01.2022 kl 20:47 5144

Joda, også de av oss som fortsatt sitter med aksjene vi kjøpte til rundt 150-160 kroner for 11-12 år siden, har vel også fått oss en lærepenge. Jeg tenker vennen din gjorde klokt i å ta pengene av bordet etter en solid oppgang på kort tid.

... Ellers synes jeg det er interessant at mange tradere bruker begrepet "investering" når de tar svært kortsiktige posisjoner i selskaper de åpenbart har lite kunnskap om.
Skalleknarp
06.01.2022 kl 21:50 4910

Ingen "disaster" i USA i kveld ser det ut til. DJ ned 0,22% i skrivende stund. I morgen er det fredag og det pleier å være en god RECSI dag når det har buttet litt i mot.
Vi får håpe det slår til igjen. Hvis ikke så satser vi på mandagen. Det ordner sæ til slutt skal man se.
Dolly
06.01.2022 kl 22:05 4792

I mangel av et bedre ord Donald. Kunne sikkert bare bruke trading. Men det er helt riktig, kortsiktig trading er moment, volum og news/forventning om news (stort sett). Det har nada med fundamentalt og kunnskap om selskapet å gjøre. Og Rec er en meget bra trading-aksje
omac
06.01.2022 kl 22:25 4648

Senk skuldrene folkens
"Benjamin Graham was Warren Buffett's mentor during his time at Columbia University, and Warren Buffett subsequently went to work for Graham as well. From time to time, Warren Buffett often references various aspects of investing that he learned while under the wings of Graham. According to Buffett himself, the one analogy he found to be the most useful from Graham's book - "The Intelligent Investor" is the concept of Mr. Market.

According to Graham, the stock market is a salesman that comes and offers you various quotes on the securities that you own. If he is feeling great that day, he might give you an amazing offer. If not, he might give you a lowball offer. The point is - you should never let the salesman's offer persuade you into thinking that your security is somehow more or less valuable. At the end of the day, the securities that you own have an intrinsic value and you should only do business with Mr. Market when it is favorable for you.

From Benjamin Graham himself:

“The intelligent investor shouldn’t ignore Mr. Market entirely. Instead, you should do business with him- but only to the extent that it serves your interests.”

In these turbulent times in the market, it is important to recognize that simply because the market is up or down doesn't mean that your company's intrinsic value somehow changed. It is simply what the salesman is offering you today. Instead, you should be looking deeper into your company's revenue growth, valuation multiples, and other fundamental factors and whether your thesis around that has changed.

The mood of Mr. Market will often open up amazing opportunities in the equity market. In 10 years from now, we will be looking at many companies and saying "wish we had bought it in 2022". Don't let Mr. Market fool you."
manman01
06.01.2022 kl 22:28 4629

Hyggelig læsning, tak for deling omac
Sa2ri
06.01.2022 kl 22:58 4480

«Bladd litt i hva som 'diskuteres' på trådene nå og aldri lest så mye skit. Ingen substans. Kun rævslikkking av hverandre. Og alle selger på topp og kjøper på bånn.»

Spot on @MorganKane
solfylt
06.01.2022 kl 23:18 4380

Du verden for et oppstyr😳 I dag falt Oslo børs, er det egentlig så mye annet som skjedde? Kursen er 80 øre ned fra første handelsdag. Noen har opplevd et papirtap når det «skulle vært» gevinst og da tar det helt av. Rec ned 2,51% på en uke, 12,30% på en måned, opp 30% på 3 mnd og 12% på et år, men selskapet er opp 170% på 3 år. Har noe endret seg? Nei, ikke så vidt noen her vet 🧐. nemi’s babler i vei om at han hadde rett, men det hadde han ikke denne dagen heller 🤥. Hadde jeg lyttet til vedkommende, hadde jeg tapt mye penger. Personlig syntes jeg det er mye mer skummelt når en aksje faller på dårlige nyheter, men det er ikke tilfelle i dag.
voff
06.01.2022 kl 23:19 4372

Kloke ord som alltid fra Kane og Omac. Takk. Likte omac sin sitering av Herr Graham. Med tanke på alle som gumler nervetabletter, er vel noen også tilstede på forum.
Slettet bruker
06.01.2022 kl 23:47 4237

Det kommer an på differansen mellom produksjonskost og salgskost, som historisk har vært negativ, men nå er ekstremt positiv i spotmarkedet.

Da kan man ta 20. millioner kg som er Recs årlige kapasitet og sier at de kan tjene 20 kroner kiloen, som da gir 400 mill i inntekt. Og da får du en P/E på 16 med dagens market cap. At de skal tjene 2-3 dollar kiloen vil mange være uenig i, og det er fullt mulig de kan tjene det dobbelte eller tredobbelte, eller mindre...

Selv tar jeg forbehold om feil i regnestykke og kiloprisen for polysilicon er ikke noe jeg har tenkt å spekulere i, utover et lite side bet på 17 kroner (som jeg gikk inn med i dag, takk Fed)

Sikkert og visst er det at det kommer an på politikk mer enn marked. Fordi aktører som Daqo kan lage poly til halvparten av prisen og disse har nyere fabrikker enn Rec antar jeg. Så da blir det opp til behovet for Amerikansk poly.

.
Redigert 06.01.2022 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2022 kl 00:01 4156

Les en kvartalsrapport fra Daqo. De produserer det samme i ett kvartal hva REC teoretisk kan produsere i året.

Da ser du hvordan regnskapet blir seende ut alt ettersom input (prisen på poly) er forskjellig. Og den har variert ekstremt mye de siste 7-8 kvartalene, fra 8-9 dollar til 29 dollar nå.

Daqo bruker bare 5 dollar kilioen i prod.kost mens Rec bruker 10, så kineserne er overlegne der.
xray292
07.01.2022 kl 00:34 4040

Har du tatt høyde for Daqo blir subsidiert med gratis strøm til produksjon av silisium som gjør at produksjonskostnaden er så lav?
uldiuldi
07.01.2022 kl 08:08 3751

Group14
Oversat fra Google

På bare tolv måneder er Group14 gået fra at være en stealth avanceret batterimaterialeproducent til verdens førende producent af siliciumbaserede batterimaterialer. Vores silicium carbon komposit anode, SCC55™, gør det muligt for verden at skifte fra lithium-ion-batterier til omdannende ydeevne lithium-silicium batterier.


Vi startede 2021 med færdiggørelsen af vores første BAM-fabrik på Group14 HQ her i Woodinville, WA, der kan 120 tons om året. Mens kommerciel skala for et siliciumkompositbatterimateriale er et verdens første gennembrud i sig selv, anerkendte vi også den globale produktions behov for regional dobbelt sourcing for at afbøde forsyningskædebegrænsninger. Derfor underskrev vi en joint venture-aftale med vores partner, SK materials, om kommerciel produktion af SCC55™ i Sydkorea.


At opnå global kommerciel skala for denne teknologi så hurtigt var muligt takket være vores strategiske partnere. I samarbejde med teams over hele verden udviklede vi de modulære produktionsplaner til vores BAM-fabrikker og BAM-moduler, hvilket muliggør hurtig plug-and-play-implementering overalt på jorden.


Med vores første BAM-fabrik online og vores joint venture BAM-fabrik under opførelse i Sydkorea, der er indstillet til at gå online i slutningen af 2022, har vi allerede 3 flere fabrikker på vores køreplan.


Efter at global kommerciel skala blev realiseret, lænede vi os igen ind i vores partnerskaber – en af vores største styrker. I de sidste 6 måneder har vi annonceret MOU'er med ledere inden for batteriinnovation – Inobat, Farasis og StoreDot – der forstyrrer hele energilagringslandskabet positivt med SCC55™:

InoBat højtydende batterier er ved at blive hurtigt udviklet til EV producenter
Farasis EV battericeller opnår 25% stigning i energitæthed
StoreDot ekstremt hurtig opladning EV batterier er nu opladning på under 10 minutter
Hvis 2021 var meteorisk for vores vækst, går vi supernova i 2022 med SCC55™. En verden drevet af lithium-silicium batterier er ankommet. Den elektriske tidsalder er her.

Q4 2021 har virkelig været en at huske. Siden perfektionering af den kommercielle produktion af SCC55™ på vores BAM fabrik, har vi produceret SCC55™ døgnet rundt for hurtigt at imødekomme den globale efterspørgsel efter lithium-silicium batteri materialer i dag. Opmærksomheden bliver også ved med at vokse! Fra at underskrive MOU'er med store batteriproducenter i EV og forbrugerelektronik plads, til planlægning for større BAM fabrik ekspansion, at gennemføre nogle tophemmelige ting (du vil lære om i Q1), har vi haft travlt. Vi er så taknemmelige for at spille en så afgørende rolle i at muliggøre den globale elektrificering af alt bevægelse.

https://us2.campaign-archive.com/?u=7414f5e970b298b24d487cd8e&id=21c8e24332&e=411d0da1c4&fbclid=IwAR0OkL1Y2nq6nEcOf9Fn6pSt-_TBqq7K86dPSYK2PAd4Dk-q2ozrlclnH_s#

Slettet bruker
07.01.2022 kl 08:14 3730

Spennende hvis de planlegger fabrikk i ML som de tidligere har signalisert .
Null
07.01.2022 kl 09:06 3511

Skal vi ned å teste 16.5 i dag
det kan se slik ut

eller skal 17 nivået holde
Redigert 07.01.2022 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
07.01.2022 kl 09:14 3480

Litt lei denne surringen på 16-17-18,-

Gleder meg til vi blir i stabil stigende trend når all usikkerhet er borte for de store.

Anywhere
07.01.2022 kl 09:23 3715

Selv ligger jeg på kjøp 16,28 da 100dager MA er neste støtte rundt 16,25. Aksjen kan selvsagt lett trekke nedom der, men jeg synes ikke den virker veldig tung ved start i dag. Det er vel forsøkt noe stop-loss-utløsning under 17 uten at det ble de store volum, så da er det ikke særlig å hente der. 17 er for så vidt et teknisk høynivå som aksjen stanget mot over noen måneder i høst, så litt teknisk støtte kan vi hevde der. Lavt volum kan være det som lar aksjen gli ned i så fall.
Redigert 07.01.2022 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
07.01.2022 kl 09:28 3655

Jo det mener jeg....er jo en utømmelig menge aksjer som kommer for salg så fort vi får litt svingninger.

En god megler med mye midler hadde lett lurt til seg 70 mill aksjer fra livredde aksjonærer.

Bare se hva short får til med kun noen få mill aksjer. De skremmer jo den store saueflokken hver eneste dag med betydelig mindre midler inne.
omac
07.01.2022 kl 09:34 3584

Hvis det ikke kommer noe melding fra rec om noe ila januar /februar tipper jeg vi ser 12 tallet igjen. Aksjonærene er lei og finner seg annet å gjøre på
Redigert 07.01.2022 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
07.01.2022 kl 09:39 4207

Må bare si takk for din ekspertise. Det blir 1 av 2:
- Enten har du rett og Hanwha har gjort en dårlig transaksjon,
- Eller så har jeg rett og Hanwha vet hva de gjør
Vi får dessverre aldri vite.
c
07.01.2022 kl 09:48 4114

Jag ser att du upprepar dig om just detta, och att du gick ut från aktien någon vecka sedan, tänker därför det är en önskan och det är därför du upprepar dig?
omac
07.01.2022 kl 09:50 4089

Ja det er jeg som styrer kursen...
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:55 3793

Når HS får tildelt aksjene sine, vil det også havne i markedet som en ordre?
I teorien får man vel da en kraftig kurs-spike på 20,- stk aksjen når det gjennomføres?

Mener jeg har sett det i andre aksjer på børsen ved rettede emisjoner.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:59 3765

Jeg tror det er en betydelig forskjell på å justere kursen med "in og ut" handler, enn å akkumulere 70 millioner aksjer?
Spekulasjon og annet ville vel skjedd så fort de nærmet seg 10% oppslutning, og er den de er.
Samtidig kunne ikke Aker Horizon fått samlet inn det samme beløpet som de har gjort, ved en slik handel.

Det ligger vel i kortene at Hanwha har stilt flere krav til Horizon (og vise versa) om samarbeid i lang tid fremover, for å rettferdiggjøre både prisen og fordelingen av prosent her.. Da tenker jeg på samarbeid i form av fremtidige fabrikker, produksjon- og leveranse-kjeder mm.
c
07.01.2022 kl 11:28 3623

Haha, ja givetvis. Reagerar bara på upprepningen, förstår inte poängen. Så, kom du dig in igen? : )