Sveinung tegner og forklarer

Ærligtalt
QEC 06.01.2022 kl 22:18 20093

En travel dag, og kom nå over Sveinungs innlegg fra 10:00 i dag som etter min mening er den beste oppsummering av caset hittil. Anbefaler på det sterkeste at alle leser denne... De 175MCAD ble bekreftet av selskapet selv i kveld (han skriver mnok men mener CAD)


Sveinung, FA, 10:00:

"Jeg kaster meg på denne og poster en kortversjon av min personlige analyse (veldig forenklet) av ulike scenarier slik situasjonen er nå. Og for ordens skyld med samme disclamer som deg - jeg eier aksjer i selskapet og er ikke profesjonell analytiker/investor. Beregning av verdier og kompensasjon står utelukkende for min egen regning, og jeg har ingen mening om hvorvidt man bør kjøpe eller selge aksjer i selskapet.

Utfallsrommet er stort her

Her er min kortfattede analyse av ulike scenarier:

1. Inndragning av lisenser uten noen form for kompensasjon – tilnærmet usannsynlig siden det vil være mot både lovverk, rettspraksis og fornuft for at provinsen skal opprettholde tillit i finansmarkedene. Det kunne være sannsynlig i et diktatur, en bananrepublikk eller andre totalitære regimer, men altså ikke særlig sannsynlig i Canada/Quebec. Det ville under enhver omstendighet vært vilje blant selskaper med lisenser til å ta et slikt utspill til domstolene, og der har provinsen allerede et tap i en «tilsvarende» sak. Scenariet vil gi 0 NOK i kompensasjon.

2. Inndragning/kjøp av lisenser med kompensasjon tilsvarende investert kapital. Noe sannsynlig siden det tidligere er inngått en slik avtale for selskaper knyttet til prosjekt ved Anticosti Island. Her ble man så vidt jeg har bragt på det rene kompensert for kostnader for å avstå fra videre arbeid. I denne casen var det imidlertid ikke påvist noen drivverdige ressurser slik at det var unaturlig å kompensere for eventuelle slike. Scenariet vil i Questerre sitt tilfelle gi anslagsvis 2,8 NOK pr aksje i kompensasjon basert på 175MNOK i investert kapital og dagens CAD-kurs.

3. Inndragning/kjøp av lisenser med kompensasjon tilsvarende investert kapital pluss en premium for påviste reserver. Mer sannsynlig siden dette vil være i tråd med tidligere rettslige prosesser, og man unngår en juridisk prosess som ingen av partene er tjent med. Questerre har påviste reserver 2018 i Quebec på 1-2 mrd CAD for brønner som dekker ca 5% av arealene de lisenser for i Quebec. Ved kompensasjon av f.eks 20% av påviste reserver vil scenariet gi 2,8 NOK pr aksje + premium på 4,8 NOK pr aksje for 20% påviste reserver – til sammen anslagsvis 7,6 NOK pr aksje basert på dagens CAD-kurs og middelverdien (1,5 mrd CAD) av påviste reserver. Her kan man tilføye at ressursestimatene legger til grunn vesentlig lavere gasspriser enn dagens meget høye gasspriser, Det kan derfor argumenteres med at verdien av påviste reserver kan settes høyere og at kompensasjonen dermed også kan settes høyere.

4. Inndragning/kjøp av lisenser med full kompensasjon for påviste reserver. Noe sannsynlig siden verdien påviselig ligger der, og man kan benytte f.eks ekspropriasjonslovverket som begrunnelse for slik kompensasjon av virkelige verdier. Det som gjør en slik løsning mindre sannsynlig er at dette vil medføre betydelige kompensasjonsbeløp totalt sett. I et slikt scenario er det unaturlig å kompensere for kostnader siden man får kompensert for virkelige verdier. Scenariet vil gi en kompensasjon på anslagsvis 24 NOK pr aksje basert på middelverdien av påviste reserver 2018 for 5% av arealene i Quebec.

5. Inndragning/kjøp av lisenser med full kompensasjon for påviste og forventede reserver (oppgradert fra 5% til 100%) basert på påviste reserver 2018. Tilnærmet usannsynlig da dette vil overføre all risiko på provinsen, og vil medføre ekstreme kostnader totalt. Scenariet vil gi en kompensasjon på anslagsvis 485 NOK pr aksje basert på dagens CAD-kurs, og middelverdien av påviste reserver justert for 100% arealer. Dette sier dog noe om de enorme mengdene gass som finnes i sweet spot St.Lawrence og hvilke verdier som potensielt ville vært der hvis Questerre fikk utvikle/utvinne.

6. Tillatelse til pilot eller utvinning/produksjon under strenge miljømessige og bærekraftige betingelser uten noen form for kompensasjon. I utgangpunktet usannsynlig siden myndighetene har uttalt at de ikke vil tillate noe slik virksomhet. Det har imidlertid kommet opp forhold/argumenter som kan påvirke dette standpunktet – f.eks at kostnadene i forbindelse med kompensasjon samlet sett blir for høye til å bære, at det er press i EU på å innlemme naturgass i taksonomien for grønne investeringer, og at det foreligger en dom (Gaspé) i provinsens disfavær om lovligheten av å avslå søknad om utvinning. I tillegg er det uavklart/utydelig om provinsens intensjon er å forby all aktivitet knyttet til hydrokarboner, eller om noen av Questerre’s initiativ omkring clean gas, CCS og hydrogen faller utenfor et slikt forbud. Slike forhold kan ha gjort det noe mer sannsynlig at scenariet likevel kan oppstå.

Personlig anser jeg scenario 3 som det mest sannsynlig. Og her anser jeg en kompensasjon på 7,60 NOK som konservativt. Begrunnelsen for dette er at en kompensasjon for påviste reserver kan variere fra 0-100% – jeg har lagt til grunn 20% siden dette scenariet også forutsetter dekning av investert kapital. I tillegg er verdiestimatene av påviste reserver basert på langt lavere gasspriser enn i dag. Det kan argumenteres med at disse verdiestimatene burde oppjusteres til dagens markedspriser, og det er også rom for å benytte den øvre verdien i intervallet i stedet for middelverdien. I så fall mener jeg scenario 3 kan gi en kompensasjon i området 7,60 – 15 NOK avhengig av om man foretar justeringer.

Jeg har for øvrig ikke lagt noe særlig vekt på verken konkret sannsynlighet for hvert av scenariene, risk/derisk av påviste reserver, eller selskapets ulike initiativ knyttet til f.eks CCS og hydrogen"
Redigert 06.01.2022 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
mofi1
07.01.2022 kl 10:00 4148

Hvorfor gjentar du at man skal vente til oktober? De sier jo det motsatte, de tror dette kommer før oktober pga valget!

Utdrag fra et svar jeg fikk fra Jason 27.12 hvor han sier det er liten risiko eller lite sannsynelig ( low risk) for at dette ikke kommer før valget i oktober:
«One outcome is that they do not introduce the law for the expropriation and compensation now but wait until after the election in October to do so. This I think is also a low risk because it risks making it an election issue where the other left leaning parties can make it an issue and say they are not committed to climate change, don’t follow through on their decisions,etc.»
tuja
07.01.2022 kl 10:11 4082

Omsatt ikke mindre enn 28mill aksjer på vel 1 time. Og alle dommedagsprofetier i går er avlyst.
Sveinung
07.01.2022 kl 10:14 4101

Jeg respekterer ulike meninger, men det meste av det du skriver er bare tull. Jeg er sjelden inne på dette (og forsåvidt andre tilsvarende) forum - i hovedsak fordi 90% av det som skrives er spekulasjoner og konspirasjoner som spinner ut av ulike tankerekker. Med noen få hederlige unntak. Jeg har forsøkt ved noen få anledninger å tilføre reell informasjon og analyser i form av dokumentasjon eller underbyggende argumentasjoner. Men det er dessverre for få aktører her inne som har den samme interessen som meg for å diskutere forhold rundt aksjen på disse premissene. Derfor svarer jeg enda sjeldnere på innlegg. Men jeg skal gjøre et lite unntak for deg.

For at det skal være aktuelt med emisjon må selskapet ha bruk for mer penger. Det har de ikke. De har borret 2 nye brønner i Q4 og en til nå i Q1. Disse er finansiert gjennom den eksisterende kredittfasiliteten i tillegg til tilgjengelige midler fra driften. Produksjonen vil i løpet av H1 igjen bevege seg opp mot eller over 2000 boe/dag, og med dagens priser vil cashflow og resultater i selskapet ytterligere forbedres. Det er pr i dag ingen andre konkrete planer for investeringer (ut over at de løpende vurderer boreprogrammet i kakwa). Så - det er ikke behov for å tilføre selskapet kapital nå. Hvis det blir pilot eller utvikling i Québec vil behovet melde seg - men det er et helt annet scenarie og en emisjon vil reflektere kursen som markedet da vil prise inn. Emisjon ifbm dagens produksjon og evt kompensasjon er svært lite sannsynlig.

Jeg kunne ha svart på noen av de andre påstandene/meningene dine også, men det avstår jeg fra. Det er ikke meningen å være gretten, men jeg gidder bare ikke bruke tid på det.
uptrade
07.01.2022 kl 10:18 4042

Det tilsvarer ca 17% stigning ;)

Prosentregning kan være vrien til tider 😄
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:23 3966

Nå har mange med god gevinst og høydeskrekk fått realisert, og de mest nervøse pengene i aksjen har mest sannsynlig gjort i buksa og solgt med tap.

Det er et godt fundament for veien videre mot 4kr
mofi1
07.01.2022 kl 10:25 3924

Vi som har vært med en stund også på flere emisjoner i selskapet ser jo som du sier så tydelig, at det denne gangen ikke er noe som tilsier emisjon. Men mange prøver dessverre å skape frykt og usikkerhet ut i fra en eller annen privat agenda.

For øvrig igjen takk for analysen din du kom med i går, den bør alle lese!
ibyx
07.01.2022 kl 10:27 3884

De to siste dagers opptur er nå i praksis klippet ned fra toppen igår på 3,20
Cph2500
07.01.2022 kl 10:29 3848

Men inden da kan sagtens komme under 2 kr måske endnu længere ned .
C-Eiken
07.01.2022 kl 10:29 3867

Yup
Realtid:
-18,03% 2,410
Traderne har gode dage i øjeblikket.
Redigert 07.01.2022 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Cph2500
07.01.2022 kl 10:32 3815

Hvis den kan stige 200 procent kan også falde tilbage med 200 procent igen med fuld fart.
ibyx
07.01.2022 kl 10:34 3757

Klart den kan. Men den var kanskje sterkt underpriset i utgangspunktet?
Slettet bruker
07.01.2022 kl 10:35 3747

Ja det er helt korrekt. Hadde jeg vært spåmann hadde jeg solgt alt igår på 3.20 og gått all-in idag på 2.40 men jeg er desverre ikke synsk.

Forståelig at mange sikrer gevinst og får høydeskrekk når aksjen har gått nesten 200% siden jul.

Casen er uforandret, og det har nok en gang blitt bekreftet at erstatning pålydende minimum 175mill cad kan forventes.
Jeg ser på dette som en gyllen kjøpsmulighet!
Upup
07.01.2022 kl 10:42 3635

Kan garantere deg at ingen aksje vil falle med 200% i din eller min levetid ;-)
tuja
07.01.2022 kl 10:42 3624

Kjøp 4-5 kr for den nette sum av 2,4 kr pr aksje. Bra deal det.
6710
07.01.2022 kl 10:42 3616

Fakta er også, at pm fra igår tydligt siger at ingen EMI er på gang.
Siger sig selv QEC ikke tryller en EMI frem efter denne pm, ville være selvmord dette.
Syntes vi fik oplyst en del positivt ved dages morgen møde hos Sparebank1 Markets.
Syntes man skulle lægge denne ud som en ny tråd, da denne er fra idag og har opdateret information
Redigert 07.01.2022 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
MC Axel
07.01.2022 kl 10:46 3602

😂😂😂
No surprise he has burned himself on the stock market when he does not even know basic math
Fjellbris
07.01.2022 kl 11:00 3470

Utrolig kjøpsmulighet i dag, Jason tror fortsatt på dette, selv om de ikke kan børsmelde slik info i påvente av erstatning og/eller pilot! Dette snur raskt opp igjen når markedet får summer seg litt :-)
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/01/05/7796922/finansdirektor-mener-verdiene-kan-18-dobles
tuja
07.01.2022 kl 11:20 3307

Hvor har du sett info fra dagens morgenmøte med Sp1M? Og har du mulighet for å legge det ut på forumet?
Redigert 07.01.2022 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Kingen
07.01.2022 kl 11:25 3267

SB1 har fremdeles kursmål 4kr - 10kr avhengig av type kompensasjon.
"This morning, Questerre CEO Mike Binnion provided an update at our morning meeting. The key highlights were: 1) Quebec Prime Minister has been clear on that there will some compensation if there is introduced a ban for oil and gas activities. 2) timeline for compensation is hard to predict, but reasonable to believe something will happen before upcoming election in October 2022. 3) Company have submitted application for carbon storage projects for clean tech projects in Quebec. 4) Expropriation legislation in Quebec requires fair value compensation vs. petroleum legislation indicates that historical costs should be compensated (i.e., compensation may range from CAD 175m to USD 2.4bn, according to company). 5) Government’s internal fair value estimate for the project is CAD 2-5bn. 6) Questerre’s current production of 1350 boe/d (roughly same as Q3 21) and new wells in H1 22 will bring production up to around 2000 boe/d. 7) The Green Leaf project (former Red Leaf) has potential for rare earth elements. Our scenario analysis suggest a fair value of the QEC share of NOK 4 to NOK 10/share, given various compensation scenarios."
Ærligtalt
07.01.2022 kl 11:27 3238

Sveinung; du bør helt seriøst opprette din egen tråd og deretter sile hvem som kan kommentere og ikke

Du skriver særs ryddig og bidrar med mye god informasjon - håper du er klar over akkurat det


Ellers så har jeg kjøpt 4-5 kroner for rundt halvparten i dag flere hundre tusen ganger - så det blir sikkert penger av det på sikt også :)

Lykke til alle sammen - og til tross for mye baissing på trådene så synes jeg både marked og forum har håndtert gårsdagens noe merkelige børsmelding usedvanlig bra :)
MC Axel
07.01.2022 kl 11:38 3131

👍

How many of you have lost money listening to Steve, PU, Chris85, cph and others? I did not do that because I ignored these people. Unfortunately, "LATO" did not do as I did and lost money by selling


I am in a solid plus and this will be the stock of the year. Steve P lost the bet about 0.50 NOK it's more likely to be 5 NOK😁🚀🚀🚀

This storm will subside HOLD or BUY💪💪💪
Ærligtalt
07.01.2022 kl 11:50 2960

Spør for en venn:

Binnion til SB1 i dag:
"Questerre’s current production of 1350 boe/d (roughly same as Q3 21) and new wells in H1 22 will bring production up to around 2000 boe/d"

...Er det noen som i det hele tatt har regnet på dette her på forumet? Altså... ALLE andre verdier enn erstatning er jo totalt utelatt fra prisingen og nær hele forumet!
6710
07.01.2022 kl 12:04 2798

Ja, hvad giver extra produktion af +plus til indtjeningen ?
Dette må da bidrage til rigtig et fin plus balance fremover, hele året 2022.
Ærligtalt
07.01.2022 kl 12:11 2728

Ja, 650 mer BOE pr. dag skal markedet liksom ikke ta innover seg... Fordi folk er snurte over at de sannsynligvis ikke får 500 kroner per aksje i erstatning :)

Merkelige greier, rett og slett! Selskapet tjener jo penger... og varsler at de vil tjene betydelig mer... I tillegg til at de bekrefter utlegg på 175 MCAD :)
Redigert 07.01.2022 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2022 kl 12:14 2712

Nu må du altså snart til at styre dig lidt…
Du skriver jo bare for at holde dig vågen!
En aktie kan sgu da ikke falde med 200% 😂
Prøv nu bare at skriv et indlæg med noget indhold i,
i stedet for alle de ligegyldige indlæg… klaphat
6710
07.01.2022 kl 12:18 2692

Questerre har påviste reserver 2018 i Quebec på 1-2 mrd CAD for brønner som dekker ca 5% av arealene de lisenser for i Quebec. Ved kompensasjon av f.eks 20% av påviste reserver vil scenariet gi 2,8 NOK pr aksje + premium på 4,8 NOK pr aksje for 20% påviste reserver – til sammen anslagsvis 7,6 NOK pr aksje basert på dagens CAD-kurs og middelverdien (1,5 mrd CAD) av påviste reserver. Her kan man tilføye at ressursestimatene legger til grunn vesentlig lavere gasspriser enn dagens meget høye gasspriser, Det kan derfor argumenteres med at verdien av påviste reserver kan settes høyere og at kompensasjonen dermed også kan settes høyere’”

Det ville vel være på tide at komme med en opdate ang reservers pr i forhold til 2022 og ikke 2018, som du skriver, er her meget positivt sket med gaspriser.
Set i dagens morgenmøde med VD, de opdats som kom, fx ang produktion som vil stige med ca 50 % på høje energipriser, samt m.fl, har du en kommentar til dette?
Redigert 07.01.2022 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Sveinung
07.01.2022 kl 12:27 2599

Takk for det.

Jeg har ingen ambisjon om å ha en egen tråd med redaktøransvar. Jeg er heller ikke noen tilhenger av å sensurere meninger da slike ofte er egnet til å belyse ulike problemstillinger fra ulike ståsted. Men jeg får som sagt lite ut av påstander som enten ikke kan dokumenteres eller underbygges med argumenter. Så det beste jeg kan bidra med er sannsynligvis å komme med innspill når jeg føler jeg har noe å komme med (og ellers har tid til det), og på tråder som allerede eksisterer. Mitt inntrykk er forøvrig at tittel på trådene bare i begrenset grad sier noe om innholdet i diskusjonen på tråden. Man klarer kanskje å holde seg til tema i starten, men etter hvert postes det innlegg uten hensyn til hva som er relevant for trådstarter. Derfor har også jeg nærmest ukritisk postet de innleggene jeg har på litt tilfeldige tråder.

Og for øvrig - jeg har behov for å presisere noe jeg skrev i min kortfattede analyse. Det gjelder henvisningen i neste siste avsnitt om at "jeg har lagt til grunn 20%...". Jeg har ikke eksplisitt sagt det her, men dette er altså 20% av påviste reserver som bare dekker 5% av arealene til selskapet i Quebec. Dette er en veldig liten andel av de reservene man kan forvente ligger innenfor selskapets arealer. Hvis vi forutsetter at resten av arealene til selskapet har samme tetthet av forekomster som testbrønnene som dekker 5% - og det er ikke usannsynlig siden mesteparten av arealene er i sweet spot - så utgjør en premium kompensasjon i min analyse for påviste reserver 1% av verdien på de forekomstene selskapet har rettigheter til. Det er en svært moderat kompensasjon sett i forhold til de verdiene/den verdiskapningen selskapet kunne fått ut ved å utvinne ressursene. I min analyse gir dette da samlet 7,6 kr pr aksje. Og det mener jeg er konservativt.

Jeg tror - og det er noe jeg ikke har dekning for - at en løsning på evt kompensasjon vil komme som følge av forhandlinger mellom provinsen og hver av partene som har lisenser. Begrunnelsen for dette er at provinsen må/bør behandle alle selskaper med lisenser likt (samme prinsipp for kompensasjon), men at det kan være selskapene med lisenser har ulike utgangspunkt - f,eks ved at noen har arealer med påviste ressurser mens andre har arealer uten påviste ressurser. Det er svært lite sannsynlig at provinsen vil kompensere for mulige verdier i bakken som ikke er påvist. Hvis provinsen legger til grunn at det skal kompenseres for hele eller deler av virkelige påviste verdier blir det sannsynligvis viktig for selskapene å dokumentere/oppdatere påviste reserver. Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre slike ressursoppdateringer uten å ha testbrønner.

Sorry - det ble litt mye igjen... men jeg har åpenbart for mye på hjertet
Redigert 07.01.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
6710
07.01.2022 kl 12:45 2483

Læsværdig det er...
I tillægge, noget som må veje tungt i vurdering af mulig tilladelse, er det faktum, at QEC i kommuner har fået opbakning til mulig pilot.
QEC er nok det bolag som er længst i klimavenlig nytænkning og dem som har oparbejdet en positiv dialog med befolkning, kommuner m.fl.
Her har QEC opnået Social accept, noget som er heldig VIGTIGT...
QEC er rigtig lang i denne proces, i denne omstilling til klimavenlig omstilling m.fl.
Redigert 07.01.2022 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Sveinung
07.01.2022 kl 12:46 2485

Ja, jeg mener selskapet burde oppdatere sine ressursanslag og dokumentere så mye påviste reserver som mulig for å være i en best mulig forhandlingsposisjon ifht kompensasjon. Når det gjelder de øvrige forholdene som kom frem på morgenmøtet fremstår disse bare som bekreftelse på det som er kjent fra før (ref. f.eks siste kvartalsrapport). Det har vært kjent hele veien at selskapet inntil Q3 21 i en usikker verdenssituasjon med pandemi og lavere etterspørsel og priser - på ett tidspunkt sågar negative priser - har prioritert å kutte kostnader og beholde adekvat likviditet. Dette har resultert i at det ikke har vært investert (les: påbegynt nye brønner) inntil Q4 21. Fallet i løpende produksjon er en konsekvens av dette. Så selskapet har gjort det de har sagt hele tiden - de vurderer løpende om markedsforholdene (etterspørselen og prisene) tilsier at det er naturlig å investere/bore nye brønner. Foreløpig øker de produksjonen i arealer hvor de har 25% andeler. I det området hvor de har 50% andeler har de foreløpig ikke startet boring.
mofi1
07.01.2022 kl 12:50 2433

Ang boring av nye brønner spesifikt i Kakwa North så svarte Jason meg 27.12 at det ennå tar en stund:

«No, we are still waiting for the new operator at Kakwa North to complete their drilling commitments on other blocks acquired from Kicking Horse. When they finish these we expect they will start at Kakwa North which could be mid-late 2022 or 2023.»
Sveinung
07.01.2022 kl 13:01 2338

Det offisielle så langt er at provinsen har vært eksplisitte på at de har til hensikt å stoppe all aktivitet knyttet til fossil energi. Men det er uklart hva som skal stoppes/forbys. Og jeg er enig med deg i at det er forhold som tilsier at selskapet likevel kan få tillatelse til "noe".

F.eks - provinsen søker å møte klimamål som i stor grad er relatert til CO2-utslipp. Hvis selskapet kan produsere gass uten slike utslipp, eller hydrogen basert på gass uten slike utslipp - hvilke argument har de da for å stoppe/forby? Så ja, jeg mener det også fortsatt er et mulig scenarie at selskapet kan få utvinne ressursene under strenge ESG krav. Og etter mitt syn er dette det aller beste for selskapet. En kompensasjon er en engangsgreie, og slik sett ikke noe selskapet kan leve av i lengden (men selvfølgelig vil dette øke verdien på aksjen noe tilsvarende).
njn-
07.01.2022 kl 15:16 2111

Les "https://1nnkg8vuyki31b0gs1vtf6yt-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/09/September-2021-Presentation.pdf"
Prospective resources (unrisked) of 19.5 Tcf and
economic contingent resources (unrisked) of 3.9 Tcf

Beregning av mengde: En kubikkmeter olje tilsvarer 6,29 fat, og én kubikkmeter olje tilsvarer 1000 kubikkmeter gass.
23 Tcf unrisked

1 Tcf = Fat olje Tcf Sum fat olje
178.107.606.679 23 4.096.474.953.617
Dette er påviste verdier

njn-
08.01.2022 kl 00:10 1871

Verdien som er i Low land:
Vi bruker fat olje i regnestykket.

4.096.474.953.617 * dagens olje pris US$ 81,71
Vi får en svimlende sum:
Fat olje Oljepris Sum
4.096.474.953.617 $ 81,70 $ 334.682.003.710.509
kr 8,88 kr 2.971.976.192.949.320

Om vi bare får 1% = $ 3.346.820.037.105 Trillioner
kr 29.719.761.929.493 Trillioner


Redigert 08.01.2022 kl 00:50 Du må logge inn for å svare