Sveinung tegner og forklarer

Ærligtalt
QEC 06.01.2022 kl 22:18 20123

En travel dag, og kom nÄ over Sveinungs innlegg fra 10:00 i dag som etter min mening er den beste oppsummering av caset hittil. Anbefaler pÄ det sterkeste at alle leser denne... De 175MCAD ble bekreftet av selskapet selv i kveld (han skriver mnok men mener CAD)


Sveinung, FA, 10:00:

"Jeg kaster meg pÄ denne og poster en kortversjon av min personlige analyse (veldig forenklet) av ulike scenarier slik situasjonen er nÄ. Og for ordens skyld med samme disclamer som deg - jeg eier aksjer i selskapet og er ikke profesjonell analytiker/investor. Beregning av verdier og kompensasjon stÄr utelukkende for min egen regning, og jeg har ingen mening om hvorvidt man bÞr kjÞpe eller selge aksjer i selskapet.

Utfallsrommet er stort her

Her er min kortfattede analyse av ulike scenarier:

1. Inndragning av lisenser uten noen form for kompensasjon – tilnĂŠrmet usannsynlig siden det vil vĂŠre mot bĂ„de lovverk, rettspraksis og fornuft for at provinsen skal opprettholde tillit i finansmarkedene. Det kunne vĂŠre sannsynlig i et diktatur, en bananrepublikk eller andre totalitĂŠre regimer, men altsĂ„ ikke sĂŠrlig sannsynlig i Canada/Quebec. Det ville under enhver omstendighet vĂŠrt vilje blant selskaper med lisenser til Ă„ ta et slikt utspill til domstolene, og der har provinsen allerede et tap i en «tilsvarende» sak. Scenariet vil gi 0 NOK i kompensasjon.

2. Inndragning/kjÞp av lisenser med kompensasjon tilsvarende investert kapital. Noe sannsynlig siden det tidligere er inngÄtt en slik avtale for selskaper knyttet til prosjekt ved Anticosti Island. Her ble man sÄ vidt jeg har bragt pÄ det rene kompensert for kostnader for Ä avstÄ fra videre arbeid. I denne casen var det imidlertid ikke pÄvist noen drivverdige ressurser slik at det var unaturlig Ä kompensere for eventuelle slike. Scenariet vil i Questerre sitt tilfelle gi anslagsvis 2,8 NOK pr aksje i kompensasjon basert pÄ 175MNOK i investert kapital og dagens CAD-kurs.

3. Inndragning/kjĂžp av lisenser med kompensasjon tilsvarende investert kapital pluss en premium for pĂ„viste reserver. Mer sannsynlig siden dette vil vĂŠre i trĂ„d med tidligere rettslige prosesser, og man unngĂ„r en juridisk prosess som ingen av partene er tjent med. Questerre har pĂ„viste reserver 2018 i Quebec pĂ„ 1-2 mrd CAD for brĂžnner som dekker ca 5% av arealene de lisenser for i Quebec. Ved kompensasjon av f.eks 20% av pĂ„viste reserver vil scenariet gi 2,8 NOK pr aksje + premium pĂ„ 4,8 NOK pr aksje for 20% pĂ„viste reserver – til sammen anslagsvis 7,6 NOK pr aksje basert pĂ„ dagens CAD-kurs og middelverdien (1,5 mrd CAD) av pĂ„viste reserver. Her kan man tilfĂžye at ressursestimatene legger til grunn vesentlig lavere gasspriser enn dagens meget hĂžye gasspriser, Det kan derfor argumenteres med at verdien av pĂ„viste reserver kan settes hĂžyere og at kompensasjonen dermed ogsĂ„ kan settes hĂžyere.

4. Inndragning/kjÞp av lisenser med full kompensasjon for pÄviste reserver. Noe sannsynlig siden verdien pÄviselig ligger der, og man kan benytte f.eks ekspropriasjonslovverket som begrunnelse for slik kompensasjon av virkelige verdier. Det som gjÞr en slik lÞsning mindre sannsynlig er at dette vil medfÞre betydelige kompensasjonsbelÞp totalt sett. I et slikt scenario er det unaturlig Ä kompensere for kostnader siden man fÄr kompensert for virkelige verdier. Scenariet vil gi en kompensasjon pÄ anslagsvis 24 NOK pr aksje basert pÄ middelverdien av pÄviste reserver 2018 for 5% av arealene i Quebec.

5. Inndragning/kjÞp av lisenser med full kompensasjon for pÄviste og forventede reserver (oppgradert fra 5% til 100%) basert pÄ pÄviste reserver 2018. TilnÊrmet usannsynlig da dette vil overfÞre all risiko pÄ provinsen, og vil medfÞre ekstreme kostnader totalt. Scenariet vil gi en kompensasjon pÄ anslagsvis 485 NOK pr aksje basert pÄ dagens CAD-kurs, og middelverdien av pÄviste reserver justert for 100% arealer. Dette sier dog noe om de enorme mengdene gass som finnes i sweet spot St.Lawrence og hvilke verdier som potensielt ville vÊrt der hvis Questerre fikk utvikle/utvinne.

6. Tillatelse til pilot eller utvinning/produksjon under strenge miljĂžmessige og bĂŠrekraftige betingelser uten noen form for kompensasjon. I utgangpunktet usannsynlig siden myndighetene har uttalt at de ikke vil tillate noe slik virksomhet. Det har imidlertid kommet opp forhold/argumenter som kan pĂ„virke dette standpunktet – f.eks at kostnadene i forbindelse med kompensasjon samlet sett blir for hĂžye til Ă„ bĂŠre, at det er press i EU pĂ„ Ă„ innlemme naturgass i taksonomien for grĂžnne investeringer, og at det foreligger en dom (GaspĂ©) i provinsens disfavĂŠr om lovligheten av Ă„ avslĂ„ sĂžknad om utvinning. I tillegg er det uavklart/utydelig om provinsens intensjon er Ă„ forby all aktivitet knyttet til hydrokarboner, eller om noen av Questerre’s initiativ omkring clean gas, CCS og hydrogen faller utenfor et slikt forbud. Slike forhold kan ha gjort det noe mer sannsynlig at scenariet likevel kan oppstĂ„.

Personlig anser jeg scenario 3 som det mest sannsynlig. Og her anser jeg en kompensasjon pĂ„ 7,60 NOK som konservativt. Begrunnelsen for dette er at en kompensasjon for pĂ„viste reserver kan variere fra 0-100% – jeg har lagt til grunn 20% siden dette scenariet ogsĂ„ forutsetter dekning av investert kapital. I tillegg er verdiestimatene av pĂ„viste reserver basert pĂ„ langt lavere gasspriser enn i dag. Det kan argumenteres med at disse verdiestimatene burde oppjusteres til dagens markedspriser, og det er ogsĂ„ rom for Ă„ benytte den Ăžvre verdien i intervallet i stedet for middelverdien. I sĂ„ fall mener jeg scenario 3 kan gi en kompensasjon i omrĂ„det 7,60 – 15 NOK avhengig av om man foretar justeringer.

Jeg har for Þvrig ikke lagt noe sÊrlig vekt pÄ verken konkret sannsynlighet for hvert av scenariene, risk/derisk av pÄviste reserver, eller selskapets ulike initiativ knyttet til f.eks CCS og hydrogen"
Redigert 06.01.2022 kl 22:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
mofi1
08.01.2022 kl 15:01 2836

Bare en kort kommentar, Fjellbris. Selskapet skrev i meldingen at de skal oppdatere estimatet pÄ laveste kostpris pÄ 175mill.cad, det betyr at de har hatt stÞrre utgifter slik at minimussummen vil komme til Ä Þke.

Redigert 08.01.2022 kl 15:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Fjellbris
08.01.2022 kl 16:36 2585

Mofi 15.01 - du har helt rett, takk for presiseringen👍
Redigert 08.01.2022 kl 16:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
1013
08.01.2022 kl 16:40 2562

Casen er intakt, folk glemmer at olie produktionen stiger kraftigt de kommende mÄneder, plus at prisen pÄ olie spÄs i 100 dollars mindst, sker det med prisen kommer qec til at tjene kassen ultimo 2022. SÄ at sÊlge pÄ dette niveau er jo vandvittig og mÄ bero pÄ uvidenhed til selskabet. HÄber der kommer ro pÄ igen og vi snart er over 3 nkr. Igen.
6710
08.01.2022 kl 18:57 2325

Tak Capaz.
Jeg ved ikke hvor jeg har fra, at den og reserve opdatering kommer hvert Ă„r i januar.

Ang reserver fandt jeg disse, da jeg ledte efter overstÄende :)
Questerre reports year-end reserves and resources:
https://newsweb.oslobors.no/message/498352

Questerre reports over 60% increase in reserves:
https://newsweb.oslobors.no/message/472375
Fjellbris
09.01.2022 kl 09:51 1899

Finally, the European Union has admitted the obvious: if decarbonization is the goal, natural gas and nuclear must be a big part of the continent’s energy mix. On Saturday, the European Commission released a statement which said “there is a role for natural gas and nuclear as a means to facilitate the transition towards a predominantly renewable-based future.” The move means that gas and nuclear could be classified as “sustainable investments” under certain conditions.

https://www.forbes.com/sites/robertbryce/2022/01/05/eu-finally-admits-natural-gas-and-nuclear-are-key-to-decarbonization/
meskar
09.01.2022 kl 19:21 1520

👍
MC Axel
10.01.2022 kl 12:28 1200

This could become a QEC rally, just like in 2008. Many did get filthy rich in a short time😁🚀🚀🚀

Except Chris, Steve and PU, df bought at a price of 30 NOK and are bitterđŸ€­đŸ€­đŸ€­