Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10


Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:

Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen

Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40

"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"

https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.01.2022 kl 11:45 11816

Helt greit med rally her nå, det er nok aksjer til alle ;)

Ser Dnb har guidet at utbyttet i 2022 blir på ca 10% i forhold til dagens kurs. Det skal jo være veldig billig i forhold til generell prising på børsene. Er dette en doblingskandidat?

De fleste shipping selskap som betaler utbytte pleier å ligge langt over 5 % direkteavkastning, det er bare å se på gogl eller 2020 bulker, eventuelt guidingen for mpcc.
Frodon
07.01.2022 kl 14:13 11747

Tenker du på 2022? Eks Euronav, Hafnia, Hunter, INSW, NAT, OET, TNK, Hship og ALNG gjør ikke det?

Nei, historisk. De du nevner betaler ikke nå, men om de skulle begynne å tjene penger i år vil utbyttene komme raskt og for flere godt over 5 %, for eks i tank. Himalaya har ingen skip enda, og ALNG har signalisert utbytte.

Det er nok den økte risikoen i shipping som gjør at aksjonærene krever høyere dividende enn andre sektorer, pluss at det er tradisjon for å gjøre det.
Redigert 07.01.2022 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.01.2022 kl 16:19 11698

Det er en ting de andre mangler, Peter Hermanrud som investerer sine egne penger hos dem ;)

Et lite utdrag fra BørsXtra

"BILFRAKT: Investor Peter Hermanrud har gjennom høsten og siste del av 2021 kjøpt seg opp i bilfraktrederiene Wallenius Wilhelmsen og Høegh Autoliners. Hermanrud tror selskapene vil gjøre det godt etter hvert som tilgangen på halvledere bedres. – Grunnen til at jeg har tro på dette nå, er at markedet for bilfrakt er i ferd med å bli veldig stramt. Markedet er allerede veldig stramt, selv om bilproduksjonen er holdt tilbake fordi det er mangel på halvledere, sier han og legger til: – Når tilgangen til halvledere blir bedre tror jeg fraktvolumene går opp igjen. For de som sitter på den fraktkapasiteten så betyr det at prisene vil gå videre opp"
Redigert 07.01.2022 kl 16:20 Du må logge inn for å svare

Ja, bilfrakt er spennende fremover. Nav samt tilbud og etterspørsel har følger for prisingen i tillegg til dividenden.

Ville du satt pengene dine i fraktrderiet Wallenius, eller holdingselskapet Wilhelmsen? Ser du eventuelt etter utbytte i det valget?
Frodon
07.01.2022 kl 22:03 11580

Jeg valgte holdingselskapet Wilhelmsen (WWI), mest fordi den ikke hadde steget selv om Wallenius hadde gått mye opp (som de eier 37,8% av). Utbyttet i WWI er lavt, men når de er priset til ca halvparten av verdiene de eier, da ble ikke utbyttet det viktigste. Samtidig når jeg sjekket WWI, synes jeg det var veldig spennende med TRE (som de eier 74,8% av) + at WWI satser ca kr 5 milliarder på grønt, eks Edda Wind (som WWI eier ca 25% av). TRE er også bilfrakt, de eier en del aksjer i Glovis.

Jeg eier aksjer i WWI, TRE, Edda Wind og Hauto på dette området 😜 Hva tenker du om Edda Wind som eventuell utbytte maskin om noen år? Hvilke aksjer har du valgt og hvorfor?

Tror Edda Wind ligger godt an til det. Har de kommunisert noe i forhold til utbytte? Tror uansett at de i forhold til andre grønne selskap kommer til å tjene penger raskere. De vil ha mer enn nok å gjøre.
I dag er jeg tungt inne i mpcc. Mer enn jeg burde, men tror det blir gunstig å være posisjonert der fremover. Det blir meldt om 20 til 30 % dividende. Så tenker jeg på sikt å bruke avkastning og utbytte i mpcc til å finne nye utbyttekandidater. Derfor jeg ser litt her. Wallenius har mye utbytte, Edda wind er spennende, så kanskje det og noen Wilhelmsen så er jeg riktig posisjonert? Høegh er jeg skeptisk til på måten de har behandlet aksjonærer tidligere.
Frodon
08.01.2022 kl 23:19 11301

I utbytte policy på Edda Wind står det at 50% av overskuddet kan gå til utbytte. Jeg tipper de venter med utbytte til alle skipene er bygget og betalt. Lite vits å betale utbytte, så låne penger for å betale skipene 😜 Edda Wind er forøvrig full finansiert på de skipene de har bestilt.

Utbytte i mpcc kommer vell an på hva slags rater de klarer å få flåten over på når fast kontraktene går ut? Minnes sist jeg kikket på det, hadde de masse skip på langtidskontrakt med lave rater fortsatt?

Bilfrakt selskapene har jeg stor tro på at kommer til å få høy vekst, siden ratene er høye allerede nå, selv om bil produksjonen er veldig lav. Hva skjer når den blir høy? Wallenius, Glovis (kjøpes med rabatt via Treasure) og Høegh burde klare å dra høy fortjeneste, men ingenting er sikkert.

Hvordan har Høegh behandlet aksjonærene før? Er det samme styre nå, som den gangen?

Står en del om høegh og deres behandling av aksjonærer på søstertråder her på forumet, går blant annet på manglende lovet utbytte og tvansinnløsning av aksjer til underpris. Har visst en historikk denne høegh familien. Kjenner ikke indetalj, men tipper det er samme gjeng som styrer dette prosjektet.

Mpcc vil ikke ha noe særlig med skip på lave kontrakter i løpet av 2022. I det minste vil kontraktene være betraktelig høyere enn før pandemien. Mange skip skal også fornye i løpet av året. De vil gå inn på historisk høye rater og lange kontrakter på 3 år. Lite som tyder på at markedet vil snu med det første, så mest sannsynlig vil de nærmeste årene være sikret, godt mulig enda lenger om situasjonen vedvarer.

Det jeg liker med PCC er den lille ordreboken.
Frodon
09.01.2022 kl 14:39 11072

Hehe, hvis jeg skulle gjort mine investeringer basert på andre folk sine dårlige beslutninger, hadde jeg ikke gjort det bra på børsen 😉 Hvis du går over og sjekker selv, ser det ut som de som kjøpte i en periode på ca 3 år som har tapt i den aksjen HVIS de ikke brukte stoplos. De fleste andre har tjent bra med penger på den aksjen. De få som kjøpte på slutten, som var uheldig å få urealisert tap, fikk ca 38% i premie når aksjen skulle av børs. Aksjonærer som var med fra børs noteringen, fikk veldig høy avkastning de første 2-3-4 årene, slik vi kan gjøre i Høegh Autoliner nå. Ser det er spørsmål om hvorfor de tar Hauto på børs nå…ja, de har kjøpt noen skip som skal betales med emisjonspengene fra børsnoteringen. Alt står i prospektet. Høegh familien har heller ikke nok aksjer i Hauto til å ta egne beslutninger, da de ikke eier over 50% av selskapet. Jeg stoler mer på Peter Hermanrud sine egne aksjekjøp enn det noen anonyme nick på HO skriver med sin egen agenda 😉 Kanskje de prøver å få kjøpt billigere aksjer? Kanskje jeg tar feil, derfor har jeg stoplos 💪

Det er veldig mye som blir bygget i containermarkedet nå, mest av alle shipping segmenter hvis jeg husker riktig? Eller er det LNG? Så det ser ut som det blir et race for mpcc å få fornyet kontraktene mens ratene er høye?

Det er mulig du har rett, men det er flere enn anonyme nick på forumet som har klaget, minnes flere artikler i avisene til eksempel.

Det er riktig at det bygges mye i LNG og container, men viktig å tenke på at det gjelder skip langt større enn i MPCs størrelse, såkalte feeder skip. Disse store skipene skal etter planen komme i 2023, men det er allerede rapporter om forsinkelser. Kanskje markedet mettes i løpet av 2024 en gang? For meg virker det som om MPC har god tid til til å få nesten hele flåten over på nye lange historisk høye kontrakter.
Frodon
09.01.2022 kl 18:55 10961

Det har vært aksjonæropprør i NAS og DOF for kort tid siden, bare rør fra aksjonærene der også. Jeg skrev med aksjonærene i NAS hele året før de var ute i avisene og dreit seg ut…ikke skjønte de regnskap, børs, tapt egenkapital og jeg stiller fortsatt store spørsmålstegn til om de kunne bruke kalkulator 😅 I aksjemarkedet er det om å finne sin egen vei som fungerer. Noen ganger funker det, noen ganger taper vi. Jeg har uansett ikke satset hele porteføljen her og bruker stoplos, så er ikke bekymret i hele tatt 😊

Det skal absolutt bli spennende å følge med på container bransjen også. Hvis du har mye aksjer der, kan du jo håpe på at et nytt skip setter seg fast i suez kanalen, DA vil ratene fyke opp 💪 På andre siden får vi håpe covid-19 ikke sprer seg i Kina, da stenger de ned igjen. Da blir det bingo om shipping ratene går mye opp eller mye ned 🥳
Frodon
12.01.2022 kl 08:38 10707

VJ Invest AS har solgt 18.147 aksjer og har 475.603 igjen. Varner Equilities AS har solgt 12.000 aksjer og har 284.250 aksjer igjen. Hvis de skal selge seg helt ut nå, vil det dempe kursoppgangen, zzz

Tilretteleggere eller hjørnestein?
Redigert 12.01.2022 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.01.2022 kl 11:31 10638

Vet ikke når de kom inn. Begge firmaene er samme familie og veldig dyktige investorer. De står bak noen klesgiganter i Norge. Har fulgt kjøpene deres på børsen i lang tid, nå i TRE og WWI. Der kjøper de nesten hver dag og har store urealiserte gevinster

https://aksjelive.e24.no/article/jdxwG0
Torine
13.01.2022 kl 01:07 10533

Ref Finansavisen 13.12 uttaler Hoegh at de forventer kanonresultat i 2022. Jeg forventer solid kursoppgang.
Frodon
13.01.2022 kl 09:01 10425

VJ Invest AS har solgt 28.184 aksjer og har 447.419 igjen. Varner Equilities AS har solgt 19.952 aksjer og har 264.296 aksjer igjen.
Frodon
14.01.2022 kl 08:21 10299

VJ Invest AS har solgt 30.832 aksjer og har 416.587 igjen. Varner Equilities AS har solgt 10.340 aksjer og har 253.958 aksjer igjen.
Frodon
20.01.2022 kl 07:51 10024

VJ Invest AS har solgt 70.266 aksjer og har 346.321 igjen. Varner Equilities AS har solgt 44.111 aksjer og har 209.847 aksjer igjen.
Frodon
20.01.2022 kl 12:59 9959

20.01.2022, 12:12:00

"Höegh Autoliners signs contract with China Merchants Heavy Industry to build a series of its zero-carbon ready Aurora class vessels and gives Q4 trading update.

Höegh Autoliners ASA ("Höegh Autoliners" or the "Company", ticker code: "HAUTO) is pleased to announce that it has entered into a contract with China Merchants Heavy Industry (Jiangsu) Co., Ltd. (CMHI) for four fixed and eight optional multi-fuel and zero-carbon ready Aurora class vessels.

Under the terms of the contract, the first two vessels will be delivered in the second half of 2024 and the next two vessels in the first half of 2025. In addition, Höegh Autoliners has options for another four plus four Aurora class vessels.

The Aurora class will have DNV’s ammonia and methanol ready notation. The new vessels will be the first in the PCTC segment able to operate on zero-carbon ammonia. Together with the capacity to carry up to 9,100 cars, the Aurora class will be the world’s largest and most environmentally friendly car carrier.

The strong market has continued throughout Q4, and the Company currently expects the adjusted EBITDA to be approximately USD 78 million for Q4 (previous guidance USD 65-70 million) and approximately USD 210 million for the full year 2021 (previous guidance USD 195-200 million). The full Q4 results and trading performance will be published and presented on 10 February 2022"

https://newsweb.oslobors.no/message/551670
Redigert 20.01.2022 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
term
20.01.2022 kl 13:26 9974

Ser ut til at denne er ganske heit i dag. Rakk akkurat inn før nyhetene i dag gitt :)
LLB
21.01.2022 kl 10:54 9867

Det store spm nå er hvor denne skal videre :)
LLB
24.01.2022 kl 14:42 9707

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/01/24/7807155/litt-for-enhver-smak-fra-handelsbanken-forvalter-kris-robberstad

Det er i hvertfall liten tvil om at det er mange forvaltere der ute som har tro på denne aksjen! Når det er sagt så er markedet allerede starmt, og det forventes å bli enda strammere. Hoegh tjener gode penger, og de måtte justere opp estimatene i Q4. Spennende
LLB
24.01.2022 kl 21:05 9654

Frodon, sitter du fortsatt i Hauto? Holder seg bra, men det er fremtiden som blir spennende. Markedet er allerede stramt, men blir strammere!
Frodon
24.01.2022 kl 21:49 9623

Ja, har ingen planer om å selge her før kursen er langt høyere eller fundamentene endrer seg 😉 Likte ikke at Varner brødrene solgte seg ut, men de er helt ute og aksjene ble plukket opp uten at kursen gikk mye ned 😊 En ting er helt sikkert, bil produksjon vil komme opp på et eller annet tidspunkt 😅

VJ Invest AS og Varner Equilities AS er ute av topp 50 største aksjonærer
Redigert 24.01.2022 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
LLB
25.01.2022 kl 08:34 9524

Jeg kan rett og slett ikke forstå annet enn at bilskipsmarket vil bli ekstremt trangt i 2022 og 2023, også starten av 2024. Hoegh har allerede justert tallene for Q4, og de vil tjene bra i tiden som kommer. Litt uro på børsen, men ser ut som det blir comeback fra start i dag. Sitter selv Long i Hoegh og savner noen å diskutere denne aksjen med. Derfor fint at du svarte. Takk 👍🏻
Frodon
25.01.2022 kl 09:17 9497

Uro på børsen bekymrer meg ikke så lenge selskapet tjener penger og vil gjøre det lenge ;) Jeg hadde vært langt mer bekymret for selskap med lav inntekt, underskudd, som er priset på luft og kjærlighet ;)

Det er derfor jeg er her, diskutere aksjer og finne likesinnede ;)
Redigert 25.01.2022 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
LLB
25.01.2022 kl 10:30 9457

Helt enig med deg, at selskapet tjener penger er det ingen tvil om. Dessuten tror jeg bilskipsmarkedet er posisjonert godt for noen fine år nå. Lite tonnasje, ingen nybygg før i slutten av 23 begynnelsen av 24. Det skrapes mer enn det bygges PT og når manglen på halvledere bedres kommer dette til å boome! Det er allerede altfor trangt i døra selv med den mangelen på chip vi ser i dag. Spm blir hva som skjer utover i 2022 når dette bedres? Slik jeg ser det vil det bli morro i tiden som kommer i bilskipsmarkedet!
Frodon
25.01.2022 kl 11:13 9425

Har du funnet noe mer info om problemet rundt halvledere? Bil produksjonen i Tyskland har tatt seg op, virker ikke som de har det problemet mer?
LLB
25.01.2022 kl 11:34 9423

Det er fortsatt mangel på halvledere, men PT ser det ut som at Hoegh (og de andre) har mer enn nok med å laste de volumene som er der. Så når halvledere blir mer tilgjengelig så tror jeg det kommer til å eksplodere.
Redigert 25.01.2022 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
LLB
26.01.2022 kl 12:27 9304

Hva tror du skjer om FED hever renten da? Tror du det vil ha noe å si for Hoegh? Så vidt jeg kan forstå vil ikke dette bety så altfor mye?

Sitter på sidelinja og følger denne hyperpotente aksjen. Den kommer til å ta av på et eller annet tidspunkt garantert. Sitter pe noe kapitakl som jeg skal inn med, men prøver å time riktig inngang.

Lykke til.
LLB
26.01.2022 kl 22:17 9169

Det å finne «riktig» inngang er alltid vanskelig, eller aldri lett… Et allerede stramt markedet, etterfulgt av et trolig enda strammere markedet kan slik jeg ser det bare gå en vei. Likevel er jo ingenting sikkert i aksjer, og ting kan skje hele tiden. Dog fikk viner godt svar når Hoegh måtte heve guidingen for Q4 for et par dager siden. Jeg tror det viktigste er å finne sine aksjer, de man har tro på, og bli sittende en stund, tåle litt tap om det skulle komme og ikke stresse! Dette blir spennende! Lykke til 👍🏻
Redigert 26.01.2022 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.01.2022 kl 07:44 9068

Alle med gjeld får høyere kostnader. Selskap med gode marginer og store overskudd, klarer seg greit. Selskap som går med underskudd, vil få større overskudd 😜

Jeg gikk inn i hauto i dag. De siste par årene har containermarkedet tatt helt av og blant annet mpcc og mærsk har tjent penger som gress og selskapene har økt vanvittig i verdi. Jeg tror markedet for bilfrakt vil bli vanvittig bra de neste årene, og ser det som en selvfølge at ratene skal opp her. Så de neste 2-3 årene vil vi nok se en betydelig kursoppgang samt gode utbytter. Markedet om dagen er i ferd med å vri seg fra vekst til verdi, det er alltid positivt for selskaper som faktisk tjener penger og sitter på store verdier.
LLB
27.01.2022 kl 14:08 8956

Kjekt at flere melder seg på i denne tråden, velkommen Hurdalsamatør. Jeg tror også dette kan bli en fin reise, og 2022 ligger an til å bli superstramt! Hoegh er godt posisjonerte, og viser også at de er fremtidsrettet med bestilling av nye grønne skip!

Ja, og det er veldig viktig. Det blir mer og mer krav til bærekraft i alle ledd. Produsenter får krav på seg i alle ledd fra utvinning av mineraler, til produksjon og til frakten. Å kunne tilby produsentene grønne fraktalternativer vil gi de et fortrinn ovenfor konkurrenter med en eldre flåte.
LLB
27.01.2022 kl 14:20 8942

Vi bør vurdere å lage en FB gruppe for Hauto aksjonærer hvor vi kan dele info etc.
LLB
28.01.2022 kl 10:13 8796

Blir særdeles spennende å se hva som skjer når manglen på halvledere/chips tar seg opp ila 2022. Da kommer det til å eksplodere ut av en annen verden, i et allerede altfor stramt marked!