Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10

Frodon
HAUTO 07.01.2022 kl 10:06 64897

Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:

Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen

Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40

"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"

https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2022 kl 13:23 3334

Vanskelig å si helt konkret, men vil tippe vi ser en nedgang i europeiske volumer på ca 10%, som ikke på noen måte er nok for å skape ballanse i dette markedet.
Slettet bruker
25.03.2022 kl 09:16 3246

Uthalden AS øker nok en gang med 15K aksjer! Mannen plukker jo aksjer hver eneste dag.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 10:48 3142

Struts, kunne du hentet ut en ny oppdatert tilsvarende topp 50 liste?
ArcticOcean
30.03.2022 kl 07:43 3081

Uthalden kjøpt nye 20K aksjer. Mangler 3000 aksjer fra å være inne på topp 20-listen.
Slettet bruker
30.03.2022 kl 08:44 3049

Er helt vilt hvor mye den mannen kjøper! han er BULL!
ArcticOcean
30.03.2022 kl 09:03 3020

Moræus Hansen tenker nok heller 2 år frem i tid, i motsetning til andre større investorer som gjerne tenker 2 uker frem i tid. Han plukker (i hans målestokk) stadig små poster på disse svært lave kursene. Ja, vi har høy inflasjon, økte renter i vente, i tillegg til denne forferdelige krigen som bakteppe. HAUTO vil stå seg godt gjennom alt dette. De nervøse lemper ut, og han fanger stadig opp. .
Rekyl1
30.03.2022 kl 09:32 3002

Dette er sannsynligvis det beste shippingcaset på lenge. At Gram Car Carriers går som en rakett samtidig som at Høegh Autoliners nærmest står stille, vitner om hvor lite investorene forstår dette caset. Historisk har operatørene tjent gode penger før tonnasjeleverandørene. HAUTO er som kjent operatør og Gram er tonnasjeleverandør. HAUTO har 33 skip hovedsaklig i panamax og post panamax segmentet. Ett års TC for 6.500 CEU ligger nå på rundt USD 50.000 per dag. Vi har hørt om også mindre skip som har blitt sluttet på denne typen rate og 4.900 CEU som er sluttet på USD 32.500 på seks år. Dette bekrefter at operatørene tjener svært gode penger om dagen, ingen operatør ved sine fulle fem hadde leid inn skip på denne typen rater om de ikke kunne vise til en høy inntjening på lastesiden. Dette markedet er litt mer krevende å få informasjon enn hva som gjelder containermarkedet. Men dersom vi eksempelvis antar at HAUTO som en operatør i snitt tjener USD 50.000 per skipsdag på flåten, så vil EBITDA i kvartalet ligge på ca. MUSD 128 og netto positiv kontantstrøm vil da være på ca. MUSD 90. Dette er før det tas hensyn til profitt på innleie av skip. På årsbasis gir dette MUSD 360 i fri kontantstrøm, dvs. 16,6 kr per aksje. Med andre ord er dagens aksjekurs tilbakebetalt på under to år og inntjeningen per dag kan bli vesentlig høyere enn dette med tanke på den sterke etterspørselssiden som vi nå ser pga. etterslep på levering av nye biler. Dette markedet kan ikke bli bygd "ihjel" før tidligst i 2025 pga. lang ledetid på nye ordrer. Jeg tipper vi ser aksjekursen i HAUTO på NOK 70+ innen utgangen av året. Beste kjøp siden MPC ble tilført kapital sommeren 2020.
Struts
30.03.2022 kl 09:39 2986

Tekinvestor pr dags dato (handler registrert er vanligvis to børsdager før i tid):

1. LEIF HÖEGH & CO HOLDINGS AS 91 517 841 47,97%
2. A.P. MØLLER - MÆRSK A/S 50 367 455 26,4%
3. HSBC TRINKAUS & BURKHARDT AG 4 775 288 2,5%
4. GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL +15 160 +0,39% 3 894 456 2,0414%
5. VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE (IV) -10 000 -0,37% 2 666 304 1,3977%
6. INTERTRADE SHIPPING AS - KONTO #9 2 380 952 1,25%
7. KLP AKSJENORGE - KONTO #8 2 306 307 1,21%
8. KLP ALFA GLOBAL ENERGI - KONTO #6 2 010 908 1,05%
9. DAMGÅRD INVEST AS 1 720 135 0,9%
10. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. - KONTO #1BK 1 662 438 0,87%
11. STOREBRAND NORGE I VERDIPAPIRFOND - KONTO #4 1 650 316 0,87%
12. SEB PRIME SOLUTIONS SISSENER CANOP 1 500 000 0,79%
13. FRAY LEON INTERNATIONAL S.A 1 432 826 0,75%
14. SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND - KONTO #5 -111 481 -7,96% 1 288 519 0,6754%
15. VERDIPAPIRFONDET DNB SMB - KONTO #2 -25 690 -2,19% 1 149 672 0,6026%
16. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB - KONTO #1J 1 098 868 0,58%
17. DZ PRIVATBANK S.A. - KONTO #1B 1 061 500 0,56%
18. VPF NORDEA NORGE VERDI - KONTO #4 994 666 0,52%
19. CLEARSTREAM BANKING S.A. - KONTO #10A 794 726 0,42%
20. BANK OF AMERICA, N.A. - KONTO #1C 689 630 0,36%
21. UTHALDEN AS +20 000 +3% 686 517 0,3599%
22. MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC. +3 811 +0,62% 622 393 0,3263%
23. J.P. MORGAN SECURITIES PLC -7 357 -1,41% 512 917 0,2689%
24. THE BANK OF NEW YORK MELLON - KONTO #1A 495 000 0,26%
25. KONTRARI AS - KONTO #5 480 533 0,25%
26. U.S. BANK NATIONAL ASSOCIATION - KONTO #1A 412 500 0,22%
27. MERRILL LYNCH PROFESSIONAL CLEARIN -19 474 -4,62% 402 026 0,2107%
28. TOLUMA NORDEN AS - KONTO #7 400 000 0,21%
29. VERDIPAPIRFONDET EIKA ALPHA - KONTO #2 394 000 0,21%
30. MP PENSJON PK - KONTO #2 393 167 0,21%
31. CARUCEL FINANCE AS -25 000 -7,14% 325 000 0,1704%
32. VINFOS AS - KONTO #3 -25 000 -7,14% 325 000 0,1704%
33. VIOLA AS - KONTO #2 312 868 0,16%
34. WIECO AS 310 000 0,16%
35. VERDIPAPIRFONDET EIKA SPAR - KONTO #2 292 291 0,15%
36. VERDI STOREBRAND NORGE FOSSILFRI - KONTO #3 285 993 0,15%
37. STATOIL PENSJON - KONTO #7 265 000 0,14%
38. NHO - P665AK - KONTO #59 250 000 0,13%
39. TACONIC AS - KONTO #6 250 000 0,13%
40. MERRILL LYNCH INTERNATIONAL - KONTO #1I +35 822 +17,96% 235 226 0,1233%
41. SILJAN INDUSTRIER AS - KONTO #14 235 000 0,12%
42. VERDIPAPIRFONDET EIKA NORGE - KONTO #3 216 901 0,11%
43. PATRONIA AS +50 001 +30,84% 212 135 0,1112%
44. AS CLIPPER - KONTO #2 200 000 0,1%
45. STOREBRAND NORGE VERDIPAPIRFOND - KONTO #4 184 040 0,1%
46. CASTOR INVEST AS - KONTO #2 175 000 0,09%
47. NORE-INVEST AS - KONTO #11 175 000 0,09%
48. ULSMO FINANS AS - KONTO #3 172 732 0,09%
49. MORGAN STANLEY & CO. LLC 168 166 0,09%
50. STOREBRAND VERDI VERDIPAPIRFOND - KONTO #3 -19 090 -10,83% 157 197 0,0824%
Topp 50 total -118 298 -0,06% 184 509 409 96,7106%

Rekyl: Veldig bra innlegg! HUAL og WAWI kan dette markedet!
Redigert 30.03.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2022 kl 09:39 2986

Les tradewinds for 4-5 dager tilbake, det er desperasjon for å få tak i ledig tonnasje, bilfrakt pdd rater i Ath, dette i en halvleder krise, krigs tilstander og ekstrem havne problematikk.
En nedstengning vil føre til enda større hysteri i andre enden av tunellen, de vil nok gjerne få rett de som spår reprise av container 2021 i bilfrakt 2022-23
Slettet bruker
30.03.2022 kl 10:05 3006

Tusen takk for et fint og informativt innlegg Rekyl1, det settes så stor pris på at folk som deg deler sine tanker på dette forumet.
Rekyl1
30.03.2022 kl 10:38 2974

Dette kan bli skikkelig gøy. Det er bare å laste opp med aksjer mens dere kan. Toget går nok den dagen aksjen noteres på Oslo Børs og flere har mulighet til å kjøpe denne aksjen pga. høyere likviditet i aksjen. Helt enig i betraktningene over, det er mange faktorer på etterspørselssiden som kan dra dette markedet fremover, det er ikke overraskende om vi ser 10 % etterspørselsvekst for 2022, samtidig som at utnyttelsen allerede var høy ved inngangen til året. Desperasjon er nok et riktig ord. Forhandlingsmakten er flyttet fra bilfabrikantene til operatørene. Operatørene er nå igjen i "pole position".
Ivan1
30.03.2022 kl 10:39 3005

Gram opp 13%.
Høgh uendret.
??
Slettet bruker
30.03.2022 kl 10:46 3002

Siste måne Gram opp 31% Hauto - 9%.
Rekyl1
30.03.2022 kl 10:48 2990

Det er ganske så latterlig. Dvs. det er nok helt fair at Gram får en oppgang pga. slutningen som ble kommunisert i dag. Men det er tydelig at investorene ikke forstår HAUTO-caset og at en del av de som forstår, ikke kan investere i caset pga. likviditet i aksjen.
Slettet bruker
30.03.2022 kl 10:56 2969

Nå skal vel HAUTO opp på hovedlisten ganke snart, det vil jo føre til at en del fond kan handle de vil jeg tro. Uansett, følg med på Uthalden, øker hele tiden med små poster. Han kjenner segmentet godt! Spent på hvor vi står i slutten av 2022
ArcticOcean
30.03.2022 kl 10:57 2976

Nettopp derfor er dette en gylden mulighet til å hive seg på toget mens det ennå står på perrongen. Her snakker vi om en voldsomt underpriset aksje. Kjøp billig, selg dyrt.
Slettet bruker
30.03.2022 kl 15:17 2882

Registrerer at det er bra volum på handlingen i dag! Kanskje noen begynner å våkne opp her!
Slettet bruker
30.03.2022 kl 20:48 2784

Ble gjort et kjøp på 156K aksjer kl 1645 i dag. Spent på hvem det kan være. Vitner om at flere fatter interesse på denne lave kursen.
Redigert 30.03.2022 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2022 kl 21:33 2763

Kan det være Uthalden den mannen stopper neppe på 0,3%

Tipper vi nå ser en prosess før notering på hoved listen, det er vel visse krav som må oppfylles vdr antall aksje eiere bla.
Redigert 30.03.2022 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2022 kl 21:50 2779

Kan godt være Uthalden ja, han har jo kun handlet mellom 10K og 50K aksjer av gangen frem til nå, men hvem vet. Han stopper neppe på 0,3% nei, og vil nok fortsette å øke en stund til. Vet du forøvrig når noteringen på Oslo Børs Hovedlisten blir en realitet?
Bullco
30.03.2022 kl 23:18 2714

Med Høegh sin historikk, så bør man vel være begrenset optimist her. Mange som ble lurt forrige gang i LNG av disse eierne.
Nobilis
30.03.2022 kl 23:24 2716

From 2017
Norwegian shipping company Höegh Autoliners AS has agreed to plead guilty and pay a $21 million criminal fine for its involvement in a conspiracy to fix prices, allocate customers, and rig bids, the U.S. Department of Justice announced today.

According to a one-count felony charge filed this week in the U.S. District Court for the District of Maryland, Höegh Autoliners AS conspired with competitors to suppress and eliminate competition by allocating customers and routes, rigging bids, and fixing prices for the sale of international ocean shipments of roll-on, roll-off cargo to and from the United States and elsewhere, including the Port of Baltimore.

Höegh participated in this conspiracy from as early as January 2001 until at least September 2012.

In addition to the fine, Höegh has agreed to be placed on corporate probation for three years to ensure full compliance with the antitrust laws. Höegh has also agreed to cooperate with the department’s ongoing investigation.

“With today’s charge, the United States has brought to justice another participant in a long-running global conspiracy to subvert competition for shipping services,” said Acting Assistant Attorney General Andrew Finch of the Justice Department’s Antitrust Division. “We expect Höegh to reform its corporate culture and prevent criminal conduct from recurring.”

2022
The Administrative Council for Economic Defence (CADE) in Brazil issued a fine of approximately BRL 26 million (USD 5.4 million) to Höegh Autoliners for breach of anti-trust regulations dating back to 2000-2012.

Maybe some investors shy away due to conflict with ESG policies. So many good alternatives out there.........
Bullco
30.03.2022 kl 23:25 2743

Volvo har nylig nedskalert sine fremtidige salgs forventninger, slik som flere andre bil produsenter. Prisene endres nå så drastisk at de ikke engang er i stand til å anslå pris økningene som er på trappene.
desirata
31.03.2022 kl 02:27 2795

Det var også måten de gjorde det på i HMLP. Opprette et slikt selskap i New York er kun for de som er etter dividend. Så når de kansellerer dividend, er den ikke verdt noe. Veldig sleipe folk.

En annen faktor er at en finner nesten ikke et rederi med verre forlis og drift statistikk enn Hoegh Autoliners. De har hatt flere total havari, et i Japan, et i Southampton, brann i Florida +, andre. Alle skyldes menneskleg feil eller rett og slett sløvhet og dårleg sjømmansskap. Uavhengig av disse havariene, gikk det så langt at H. Auto ble svartelistet av US Coast guard i flere år. De sier ganske mye, jeg vet ikke om et annet større rederi som har blitt det. De bruker kun filippinske sjøfolk, men det er det mange andre som gjør med ganske gode resultater. Noe må mangle i Høegh sitt driftsopplegg. Så siste uka har vi 2 bøter, først fra Brazil $5m og sist USA med $21m. En kan lure på om et er et rederi de driver, eller er det Anna virksomhet.

Uansett driften skulle vært satt bort til anna selskap. Har en bra flåte, men de har vist seg ukompetente, i este fall til å drive skikkelegt.
De tapte også milliarder i en årrekke på driften, så en kan med rette lure hvorfor de vil dele overskudd å gå public nå.

Konklusjon, stay away alt vedr Høegh.
StevenG
31.03.2022 kl 08:31 2720

Sa brura.. 😅
Slettet bruker
31.03.2022 kl 08:33 2729

Heldigvis er det lett for deg (og alle andre) å holde seg unna denne aksjen, og velge noe annet å investere i istedenfor. Forstår at vi har helt forskjellig syn på Hoegh. Der jeg ser store muligheter ser du et varsko, og slik er det jo i aksjeverden. Som nevnt, heldigvis er det lett å ikke investere for deg. Ønsker uansett alle lykke til med fremtidige aksjeinvesteringer.
Rekyl1
31.03.2022 kl 09:45 2715

Jeg kan forstå at man sår tvil om ledelsens og hovedeiers evne til å utvikle selskapene i riktig retning. Men til syvende og sist handler dette om markedseksponering. Når du driver et bilskipsrederi og det kommer opp en verdensomspennende skandale med kartellsamarbeid, der du er en av aktørene, ja da har du ikke så mange kort igjen på bordet når du skal sette deg ned og forhandle nye kontrakter med bilfabrikantene som du har "lurt" i årevis, der mange systemer er svært relasjonsorienterte. I tillegg kommer det betydelig med tonnasje inn i markedet samtidig som at etterspørselen er lav. Ja da blir det fort "takk for sist" når du går inn i forhandlinger med bilfabrikantene om nye prisnivåer. Nå har pendelen snudd. Det skrikes etter tonnasje. Selv bestemor på 90 kan gjøre gode kontrakter på vegne av en operatør nå. Det har utvilsomt vært mange krevende år i bilskipsmarkedet, det er blytungt i et nisjemarked når det er stort tilbudsoverheng, men det er også svært hyggelig å være en del av når oppturen kommer. Shippingaksjer er volatile. Kommer det en korreksjon på 20-30 % i aksjemarkedet, så er naturligvis heller ikke aksjekursen i en bilskipsoperatør vaksinert mot dette. Men jeg tror HAUTO vil generere mye cash fremover og at vi vil se en sterk kursutvikling over det neste året. Ikke overrasket om rederiet kan finansiere nybyggene over drift.
Struts
31.03.2022 kl 10:15 2698

Pussig at når Long-i-ikke-noe-og-short-i-alt er innom, så varer det ikke lenge før noen småtroll kommer på banen.
Slettet bruker
31.03.2022 kl 10:19 2700

Merkelig greier det der ;)
ArcticOcean
31.03.2022 kl 16:04 2630

Heisann, her var det visstnok en større fisk som dukket opp og sikret seg grisebillige aksjer:-)
Rekyl1
01.04.2022 kl 10:43 2500

Tok en tur innom Vessels Value. Verdiene har økt ca. 18 % siden nytttår når jeg gjorde et par stikkprøver. Dersom vi da justerer NAV per 31.12.2021 med de økte skipsverdiene, har vi en NAV per aksje for HAUTO på 49,3 kr. Dvs. en P/NAV på 0,62. Verdiene har unektelig gått mye siste året, men det har inntjeningen også og verdiene henger etter de nye kontraktsnivåene, det er bare å gjøre matematikken selv på de kontraktene som er discloset. Og som operatør klarer man erfaringsmessig å høste utover det annenhåndsprisene reflekterer. Noen som har en bedre shippingaksje å tilby per idag? Vennligst kom med forslag...! Kursmål 70 innen utgangen av 2022!
Slettet bruker
01.04.2022 kl 11:21 2476

Rekyl1 - Tusen takk igjen for fint innlegg. Kjekt med folk som faktisk gidder å regne skikkelig på et case, og igjen deler dette med oss andre. Jeg tror du får støtte av flere på den, også av Uthalden AS. Ønsker deg en fin helg og deler synspunktene dine. Her er det bare å bli sittende, som jeg har sagt mange ganger før!
Rekyl1
01.04.2022 kl 11:43 2448

Takk for hyggelige ord LLB. Ja, dette vil jeg si er så sikkert som banken. Blir spennende å se hva selskapet får til i 1. kvartal. Det er jo alltids et visst etterslep på hva man klarer å få i TC-ekvivalent når man er en operatør med mange skip sammenlignet med siste kontraktsslutninger gjort for enkeltskip. Men bør være en snitt TCE på over 40k per dag og da har vi vel en EBITDA på +/- MUSD 100 for 1. kvartal og en netto kontantstrøm på ca. 3 kr per aksje..
ArcticOcean
01.04.2022 kl 12:08 2415

Henger meg på den og sier mange takk for informative og interessante innlegg. Minner også om at CEO Andreas Enger deltar på Nor-Shipping 2022, og skal ha sitt innlegg tirsdag 5. april kl 14.15 - 15-15.
Rekyl1
01.04.2022 kl 12:14 2406

gjort en lite regnestykke på et av de eldre skipene som Vessels Value sier er verdt 27 mill. Denne verdien reflekterer kun en inntjening på USD 28.000 per dag over tre år og så skrapverdi, gitt 8 % WACC. Det er vel nokså konservativt og var vel rater man inngikk for et halvt år siden! For en tre års kontrakt bør det vel være mulig å få rundt USD 40.000 nå og da bør verdien være MUSD 40 istedet under samme forutsetninger. Dette bekrefter at verdiene i Vessels Value er svært konservative
Redigert 01.04.2022 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Rekyl1
01.04.2022 kl 14:11 2370

Hva med nybyggpris? Skal man bestille nybygg for en 6.500 CEU nå, må man hoste opp over MUSD 90! Om man skal gjøre det bør man enten ha svært gode batterier i kalkulatoren, inngå svært gode certepartier på 7-10 år mot svært gode operatører eller være litt sprø.. Tviler på at vi kommer til å se noe særlig kontrahering med det første gitt disse nybyggprisene. Med mindre ratene fortsetter videre oppover da. Ett års TC for 6.500 CEU ligger nå på ca. USD 55.000 per dag..
Slettet bruker
01.04.2022 kl 15:36 2339

Tror nesten du må opp til rundt MUSD 100 for er nybygg nå, iallefall i Korea. Kina er det mulig du klarer deg med MUSD 90, uansett er dette dyrt. PCTC har negativ flåtevekst og med økende volumer og få nybygg vil dette styre mot et ekstremt tight markedet i årene som kommer! Sitt rolig og slapp av, det vil lønne seg!
Slettet bruker
01.04.2022 kl 15:39 2366

Dine Nav anslag stemmer godt overens med mine.
Nav ligger rundt 50/ aksje i Hauto, en dramatisk økning siste 3 måneder.

Så lenge inflasjonen galopperer videre er dette en søt coctail med rater på Ath, mye tyder på at Nav bare vil stige videre.
Hurdalsamatør
02.04.2022 kl 18:10 2230

Når blir den notert på hovedlisten? Skulle hatt den inn på ask..