Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10

Frodon
HAUTO 07.01.2022 kl 10:06 64899

Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:

Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen

Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40

"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"

https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2022 kl 10:18 4001

Vet ikke, behandlingstiden kan ta opptil 6 måneder, normalt går det langt kjappere,

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/04/03/7845922/vil-gjenoppta-produksjonen-i-shanghai?internal_source=sistenytt
Struts
03.04.2022 kl 11:59 3970

Følger egentlig verdiene for containerskip nærmest (ref MPCC). Men har også fulgt litt med på "bilfronten" fra starten av inneværende år. I begynnelsen av mars måned ble følgende rapportert (av gamle skipsmeglervenner i USA):

“HOEGH MAPUTO” and sister “HOEGH SINGAPORE” (4,943 vehicles, 12,250 dwt, Built 2011 Xiamen, MAN-B&W) have been concluded at US$ 39.5 million each with delivery ss passed.

sitat slutt

Sendte en mail til IR hos HUAL og spurte om det var korrekt, men fikk aldri noe svar. Ellers har ikke jeg fått med meg noen nevneverdige rapporterte salg i år innen segmentet, og det er lite på nybyggingsfronten (bortsett fra HAUTOs) også. Men virker som GRAM går voldsomt generelt og etter sin børsmeldte slutning (27.02.22) av ett skip, mens HAUTO ikke har hatt samme bevegelse etter sin melding (20.01.22) om kontrahering av 4+8 9,100 CARS enheter for levering 2024/2025. Men har sikkert ikke fått med meg alt på kontraheringsfronten.

Selv valgt HAUTO og WAWI (+ WWI) som mine favoritter innen bil-(og tung) transport. Kanskje GRAM hadde vært mer fornuftig. Men man kan ikke nå over alt. I alle fall ikke jeg.
Redigert 03.04.2022 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
fleken
04.04.2022 kl 00:45 3892

Er det noen som vet hvor breakeven ligger i Hauto mener den ligger rundt 13000$ i Gcc. Hvor mange av Hauto sine båter skal fornye sine kontrakter i 2022. Forventer jo da att de nye kontraktene blir vesentlig bedre en de som går ut.
Slettet bruker
04.04.2022 kl 07:28 3828

Da er Uthalden AS inne på topp 20 aksjonærlisten, da han plukket nye 20K siste uke. Han står nå med sine ca. 706K aksjer i Hoegh Autoliners.
Rekyl1
04.04.2022 kl 08:14 3845

HAUTO har (dessverre) solgt et par skip . Det er mange andre redere i byen som også har solgt unna litt tonnasje når de endelig har fått anledning til det. Men det antas at de først og fremst gjør det med tonnasje som de ikke anser som kjerneflåten. Viktig å holde hodet kaldt som reder nå og endelig få utnyttet en markedsoppgang og ikke selge ved første korsvei.
Rekyl1
04.04.2022 kl 08:25 3847

Merk at HAUTO er en operatør og ikke en tonnasjeleverandør som GCC. HAUTO bruker skipene sine selv til å oppfylle kontrakter mot bilfabrikantene og H&H lasteeiere. Man vil ikke se kontrakter på mange år i HAUTO slik som man ser i GCC. Men hvis det blir som i containermarkedet, så vil operatørene tjene ekstreme summer de første 2-3 årene sammenlignet med hva de betaler for ii nnleid tonnasje, og være villige til å strekke certepartiene til feks 4 år på bra nivåer for å overtale reder. Tilsvarende tilstander kan man se for bilskip. Alle snakker om MPCC på Oslo Børs, men se på aksjekursene til Maersk, Zim etc. Man kan se en ikke ulik utvikling for HAUTO..
Rekyl1
04.04.2022 kl 10:03 3792

Les denne. Her snakker vi dobling av prisen for å frakte bil.. bilfabrikantene er nå opptatt av å få bilene ut, koste hva det koste vil. og H&H er som kjent lite prissensitive, de betaler det de må uansett. Ikke usannsynlig at vi vil se TC-ekvivalent på USD 80.000 per dag for panamax-skipene i 2. halvår 2022.. da er vi på ca 7 kr per aksje i kvartalet i fri kontantstrøm for HAUTO.
https://splash247.com/car-carrier-rates-hit-record-highs/
Slettet bruker
04.04.2022 kl 10:09 3789

Dobling? 80k ?

Var ikke kursmålene rundt 50-60kr her rundt jule tider? med rater rundt 30-35k
Redigert 04.04.2022 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Rekyl1
04.04.2022 kl 10:26 3775

Vel, hvis operatørene nå er villige til å leie panamaxer på ett års basis på USD 55.000, og som det skrives om i artikkelen, så er det ikke usannsynlig at man vil se ratene gå opp til USD 75.000 på ett års basis, ja, da bør operatørene i utgangspunktet tjene vesentlig mer på TCE-basis før de er villige til å gjøre dette. Det bør være nokså lett å regne hjem 70 kr per aksje i løpet av året... eksempelvis gir USD 60.000 i snittinntjening per skipsdag et resultat på ca NOK 5,5 kr per aksje per kvartal, dvs. NOK 22 kr per år, dersom man sier at man får 2,5 år med dette så er man på 55 kr udiskontert kontantstrøm + egenkapitalverdien av residualen. Og jeg tror snittinntjeningen blir vesentlig høyere enn USD 60k..
ArcticOcean
04.04.2022 kl 11:02 3686

Takk for svært interessante analyser Rekyl1. Her vil det utvilsomt komme oppgraderinger fra meglerhusene. At noen velger å dunke ut aksjer på 30-tallet i dag sier jeg tusen takk for. Her blir det kun kjøpt, og ikke solgt noen ting før aksjen er fair priset en plass mellom 60-70 kr..
Slettet bruker
04.04.2022 kl 11:41 3682

ArticOcean, jeg er helt enig med deg! Setter så stor pris på Rekyl1 sine gode analyser og meninger. Spennende å diskutere og snakke fag med likesinnede! Her kommer jeg til å bli sittende, den mest spennende av PCTC aksjene på Oslo Børs! Plukker aksjer når jeg kan, og forsøker å lære litt av Uthalden!
Redigert 04.04.2022 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
04.04.2022 kl 15:38 3550

Her er det skrikende behov etter tonnasje. men knapt nybygging. Med økende inflasjon er dette som du nevnte tidligere en herlig cocktail for bilfraktrederiene..
Redigert 04.04.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2022 kl 09:21 3436

Uthalden AS øker igjen med 15K aksjer! Den mannen har kjøpt mer eller mindre hver eneste dag nå i mange, mange uker! Se og lær!
Redigert 05.04.2022 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
05.04.2022 kl 09:40 3419

Før han rettet fokuset mot bilfraktmarkedet tjente denne mannen en gedigen formue på containerskip. Nå lukter han penger innen bilfrakt. GCC og WAWI har gått som raketter, og alt ligger til rette for at det samme skal skje med HAUTO.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 09:41 3426

Uthalden økte,økte og økte også i Dvd i en lengre periode,uten at aksjen rørte på seg, da han sluttet å kjøpe gikk papiret rett opp, rare greier.
Redigert 05.04.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2022 kl 11:06 3372

Longsitinbulk, hvilket selskap var Dvd? Uansett, ingen som helst tvil om han vet hva han driver med! Bare å sitte rolig her, supersyklusen har så vidt startet. Det går en fin tid i møte for alle aksjonærer i Hoegh, Walwil og GCC tror jeg! Likevel ser jeg mest potensialet i Hauto nå mtp prising!
fleken
05.04.2022 kl 12:37 3322

Hvordan er utbytte politikken til hauto? Med disse ratene så bør det jo være gode muligheter for gode utbytter.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 12:38 3324

Jeg har lurt på det samme selv fleken, og vil tro det kommer en guiding på dette i forkant av eller ved fremleggelse av 1 kvartal den 5 Mai.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 13:25 3291

Ser Nicholas Salbu hos Sissener har stor tro på Bilmarkedet og Hoegh forøvrig. Se tekst nedenfor!

+++
Opptur i bilfraktmarkedet

Også Höegh Autoliners er en favoritt, delvis som følge av at Salbu venter enn innhenting i bilfraktmarkedet.

– Flere år med fallende bilproduksjon og rekordlave bruktbillagre har skapt en vesentlig oppbygging av etterspørselen etter nye biler, forklarer han.

– Kombinert med tilnærmet null tonnasjevekst de neste årene gir dette meget gode inntjeningsutsikter for bilbefrakterene.
END
Slettet bruker
05.04.2022 kl 19:59 3191


Fortsatt mange interessante innlegg her.
Setter spesielt pris på LLB sine bidrag med oppdateringer og nyttig info.
Personlig er jeg long i HAUTO og har hatt den i min pensjonsportefølje.siden desember. Det gledes fremover og fortsatt lykke til alle sammen.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 20:24 3179

SvartRavn - Tusen takk for fine ord, liker å ha et forum der jeg kan dele og diskutere med likesinnede. Ingen dum aksje å ha i pensjonistporteføljen. Det går noen fine år i møte for denne bransjen, jeg kan rett og slett ikke fatte annet! Alt i dette segmentet sier BULL! Likevel må jo hver mann/kvinne ta sine egne avgjørelser. Jeg tar det med ro, tar meg en kopp kaffe og slapper av! Om det kommer noen dupper, kjøper jeg litt og litt mer! Ha en fin kveld!
Redigert 05.04.2022 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
fleken
05.04.2022 kl 21:12 3160

Fant dette på hjemmesiden til Hauto. Mener jo selv att de bør komme i en situasjon der 50% er det minste en kan forvente. Hvis ratene blir som forventet fremover. Men som du sier, håper de sier noe om dette ved neste anledning.

Dividends Policy
Höegh Autoliners targets to distribute dividends to shareholders of between 30-50 percent of annual net profit after tax, taking into consideration its outlook, investment opportunities and financial position. Any declaration of dividends will, however, be at the discretion of the Board of Directors. Dividends will be declared in USD.
Fatboy23
08.04.2022 kl 00:17 3001

Noen som har regna på estimat for p/e her? Har prøvd å regna på GCC og der får jeg er estimat på ish 2,7 p/e for 2023. Og det er med kontrakter langt lavere og kortere enn de siste som de har fått. De har jo halvparten av markedsverdien til Hauto ca
Frodon
27.04.2022 kl 13:50 2641

Velkommen til alle fond som må vekte seg opp her snart

« Oslo Børs – Vedtak om opptak til handel – Höegh Autoliners ASA

Oslo Børs vedtok å ta aksjene i Höegh Autoliners ASA opp til handel på Oslo Børs.

Det er gitt dispensasjon fra kravet til 25% spredning av aksjene, jf. Regelbok II for Oslo Børs punkt 3.1.4.1, jf. Regelbok I Regel 6302/1 (i). Dispensasjonen er gitt på bakgrunn av at selskapet allerede er notert på Euronext Growth Oslo og kan vise til historisk god likviditet i aksjen. Oslo Børs har sett hen til historiske data for Selskapet og har lagt til grunn at handelsdata tilsier at det ligger til rette for tilfredsstillende likviditet i aksjen. Dispensasjonen forutsetter spredning av aksjene på minst 24,61 % ved opptak til handel. Oslo Børs har basert på en overordnet vurdering kommet til at en dispensasjon fra kravet om 25% spredning av aksjene vil være i markedets og investorenes interesse.

Det forutsettes at selskapet før første handelsdag oppfyller øvrige opptakskrav på Oslo Børs. Børsdirektøren gis fullmakt til å avgjøre opptak til handel på Oslo Børs, samt fastsette første noteringsdag, senest 25. juli 2022»

https://newsweb.oslobors.no/message/560161
Slettet bruker
27.04.2022 kl 14:37 2617

Vil utvilsomt sette mer volum i aksjen
Kan jo i det minste håpe at q1 vil sette drag i aksjen, før alle disse eventuelle fondene kan kjøpe i slutten av mai
Redigert 27.04.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.04.2022 kl 14:55 2601

Ratene er fortsatt veldig høye, så får håpe de ikke snur med det første ;) Har du aksjer her?
Frodon
28.04.2022 kl 10:35 2506

28.04.2022, 10:20

Höegh Autoliners signs contract to build the next four zero carbon ready Aurora class vessels

Oslo, 28 April 2022: Höegh Autoliners ASA ("Höegh Autoliners" or the "Company", ticker code: "HAUTO) is pleased to announce that it has signed a contract to build an additional four new multi-fuel and zero carbon ready Aurora class vessels on the same terms and specifications as the first four vessels.

The Aurora class vessels have attracted great interest from credit providers and Höegh Autoliners’ intention is to finance the vessels by a combination of equity and debt. The Company is exploring several sources for credit and expect to conclude the financing well ahead of the delivery of the vessels.

This will extend Höegh Autoliners’ Aurora class newbuilding program to eight vessels, all of which will be built by China Merchants Heavy Industry (Jiangsu) Co., Ltd. (CMHI). The Company retains its existing option for another four vessels (vessel 9-12) until end July 2023. The Aurora vessels will have DNV’s ammonia and methanol ready notation, with main engine provided by MAN and bridge system supplied by Kongsberg. The vessels will be the first in the PCTC segment able to operate on zero-carbon fuels. Together with the capacity to carry up to 9,100 cars, the Aurora class will be the world’s largest and most environmentally friendly car carrier.

The Company has also reached an agreement with CMHI that allows the Company to accelerate its green fleet renewal program from 12 to 16 Aurora vessels. The additional four vessels will be in the form of slot reservations on market terms until end of December 2022 and a first right of refusal on four slots until the end of July 2023. The Company retains its existing option on vessel 9-12 until end July 2023 and vessel 13-16 would be for 2026 and 2027 delivery, should the Company pursue this acceleration opportunity.

Andreas Enger, CEO of Höegh Autoliners, says: “We want to be the preferred green partner in deep sea shipping, and this is yet another concrete and decisive step on our path to zero. We are committed to building a more sustainable maritime industry in close collaboration with our partners and customers. Exercising the option demonstrates Höegh Autoliners’ commitment to the company’s green fleet renewal strategy and reiterates its confidence in future fuel opportunities.”

https://newsweb.oslobors.no/message/560389
Redigert 28.04.2022 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Rekyl1
28.04.2022 kl 10:56 2493

Med nybyggpriser som har økt skarpt over de siste månedene er det nok en "grei" pris på disse opsjonene, selv om de i historisk perspektiv sannsynligvis er nokså høye. Dette er fornuftig av Høegh. De må fornye flåten om de skal være en troverdig grønn leverandør av frakttjenester mot de store bilfabrikantene.
Frodon
28.04.2022 kl 11:04 2487

Det tenkte jeg også + de kan bestille enda flere skip seinere til samme pris. Grei sikring hvis nybygger prisene ikke kommer ned igjen.
Tålmodighet1
28.04.2022 kl 11:37 2454

Om man tar dagens priser på nybygg i betraktning, er dette en særdels god deal slik jeg ser det.
Redigert 28.04.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.04.2022 kl 12:49 2413

Får håpe markedet er enig med deg, aksjen stiger i hvert fall på nyheten ;)

Idag har aksjen utløst kjøpssignal på MACD og 100 dagers glid snitt. Kan vi få et etablert brudd over kr 30 snart?
Struts
28.04.2022 kl 12:51 2415

Det er særs hyggelig det de melder om at de nye skipene på 9,100 CEU enheter til "on the same terms and specifications as the first four vessels". Så da er (med opsjoner) mulig ordre på totalt 16 enheter. Det er ikke lenge siden (13.04.22 ble det skrevet om i Tradewinds) COSCO (med datterselskaper) meldte om kontrahering av 15 enheter på 7500 CEU til en kostnad av $ 86 mill pr enhet. Det er litt synd syntes jeg (for oss aksjonærer) at HAUTO aldri offentliggjorde opprinnelig kostpris for sine enheter. Eller er det noen som har noen konkrete tall? Forstår at de ikke gjorde ved inngåelse av de første, men altså... Uansett, det virker på meg som HAUTOs enheter er mer sofistikerte (og selvfølgelig større) enn eksempelvis COSCOs.

Så er det heller ikke mange dagene siden Ray Car Carriers (Israel) meldte om kontrahering av enheter ved Hyundai Samho HI: "to build two 7,500-ceu PCTCs worth KRW 294.1bn ($238m), or $119m apiece." Enhetene ble omtalt som "LNG dual-fuel newbuildings at a record -breaking price." Disse for levering første halvdel 2025.

Så kanskje betaler HAUTO noe midt i mellom. Større enn Rays, men mer sofistikerte enn Coscos, og til "gammel pris". Vel, flere detaljer kommer vel opp i dagen etter hvert. Eller har dere noe mer info (mye som går denne gamle ikke flyvedyktige forbi. Sukk.)?

Rekyl1
28.04.2022 kl 12:51 2437

Da var festen over i GCC. 11k aksjer omsatt i dag. Snittratene var visst ikke de samme som siste slutning... what a surprise! Tid for reposisjonering til de som sitter lenger foran i verdikjeden! HAUTO er grisebillig. GCC er ikke det.
Rekyl1
28.04.2022 kl 12:57 2445

Samho ligger nok en del høyere i pris enn hva de kinesiske verftene gjør. For en tonnasjeleverandør som kanskje skal selge skipet på et eller annet tidspunkt, så gir det mening å holde seg til verft som tilbyr noe bedre likviditet i annenhåndsmarkedet, selv om bilskip er jo generelt nokså illikvid. For Heøgh som en industriell aktør som skal fornye sin kjerneflåte og som ikke har behov for et velfungerende annenhåndsmarked, gir det mening å kjøpe skip ved kinesiske verft med tett byggeoppfølging. Og det er gjerne sånn i Kina at du får det litt mer som du vil, om du som kunde har noen sære behov, mens japanerne og koreanerne sitter litt mer på sin høye hest og har en noe mer "take it or leave it" mentalitet. Jeg tipper prisen på HAUTOs skip ligger på MUSD 90 -92 per stk.
Struts
28.04.2022 kl 13:12 2422

Ja, men min erfaring er at både japanere og koreanere har vel så tett oppfølging når det gjelder nybygg. Men det skal sies, de vet å ta seg betalt. Vet ikke hvordan det er nå, men stålkvaliteten var ofte avgjørende i "gamle dager". Dårlig i Kina, bedre i Sør-Korea og best i Japan. Har bare besøkt ett verft i Korea en gang, dro sammen med en (gresk) teknisk inspektør. Han var faktisk veldig opptatt av sveisingen, og var overbegeistret ovenfor det koreanske verftet (i forhold til alt han hadde sett i resten av verden). Men for all del - markedet og kvaliteten forandrer seg hele tiden. Rimelig sikkert er vel fremdeles (som du skriver) at 2nd hand markedet for bilskip er ikke særlig likvid. Tolker uansett de siste børsmeldinger kun positivt - og ditt estimat syntes fornuftig!
Frodon
28.04.2022 kl 14:42 2364

Prisene på skipene må opplyses ved belåning. Mulig å finne info den veien. Har de obligasjonslån eller bank lån? Hmm, de er notert på Growth, mulig det er andre regler der. Men når de kommer opp til hovedindeksen, må de opplyse langt mer
Redigert 28.04.2022 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Struts
28.04.2022 kl 15:32 2333

Ah, ja! Og på hovedlisten kommer de jo (etter all sannsynlighet)! Da får vi skrutinere både fotnoter og det meste!
Tålmodighet1
28.04.2022 kl 22:10 2258

Anbefaler alle Hoegh aksjonærer å lese papirutgaven av FA i morgen. Fin reportasje om Hoegh sine nybygg!
Struts
29.04.2022 kl 12:54 2172

Da går det raskere enn raskt mot notering på hovedlisten:

https://newsweb.oslobors.no/message/560653

Ha en riktig god helg!