Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10


Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:

Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen

Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40

"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"

https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.05.2022 kl 13:43 3353

Uthalden er en dyktig investor, ingen tvil om det, selv om han ikke alltid får gevinst....slik Longsitinbulk klarer ;)

Her er noen av de viktigste endringene på topp 20 siden 10.5.2022

GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL økt med 15.599 aksjer

J.P. MORGAN SE økt med 149.618 aksjer

SKAGEN VEKST VERDIPAPIRFOND minket med 270.566 aksjer

UTHALDEN AS økt med 185.000 aksjer
Redigert 23.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Struts
24.05.2022 kl 14:50 3269

Så får Moræus-Hanssen en del oppmerksomhet mht bilfrakt i FA (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/05/24/7871995/hamstrer-samme-aksje-hver-dag). Bla:

Nesten hver eneste børsdag siden tidlig i februar har Moræus Hanssen fylt på kontoen med Høegh Autoliners-aksjer, og nå har han passert én million aksjer med 34 millioner.

Det startet med 44.454 aksjer den 4. februar. Så fortsatte det med 10.000 aksjer den 9. februar. Deretter har det gått slag i slag. Moræus Hanssen har siden kjøpt Høegh-aksjer i 43 av totalt 70 børsdager.

I tillegg har han kjøpt Wallenius Wilhelmsen-aksjer, på langt nær like ofte, men han har likevel fått tak i 1,4 millioner aksjer til en verdi av 92 millioner.


Redigert 24.05.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare

Hehe
Redigert 24.05.2022 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.05.2022 kl 17:45 3193

Jeg har både realisert og urealisert gevinst i Hauto og WAWI ved å følge han ;) Håper virkelig at han dobler pengene sine ++

Usedvanlig god effekt av å ha Uthalden med bilde på førstesiden av Finans avisen.
4 kroner/ aksjen var det værdt faktisk, utrolig
Frodon
25.05.2022 kl 10:42 3016

Ingenting med inntekter og lav prising å gjøre at aksjen går opp? Synes du P/E 3,6 og P/B 0,62 er dyrt?
Frodon
25.05.2022 kl 11:18 2989

Idag har aksjen vært oppe på kr 36,00

Her er hva jeg skrev 15.5.2022:

"er et sterkt kjøpssignal utløst til kr 36-37 området"

Redigert 25.05.2022 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
fleken
26.05.2022 kl 12:53 2856

Noen som har en formening om hvorfor hauto steg 7,5% på bra volum i går, det er nå ikke hverdagskost i Hauto. Er det noen som har hørt noe nytt om ratene, stiger de videre?
Struts
26.05.2022 kl 16:45 2793

Ikke vet jeg, men det KAN være så enkelt at noen først leste om Moræus-Hansen og hans investeringer i gårsdagens PAPIR-utgave av FA.
fleken
26.05.2022 kl 17:19 2766

Ja det er ikke så godt å si, men hvis det er tilfelle så håper jeg de viser den reportasjen flere ganger 🤣

Forde finans avisen hausset over hvor mye Uthalden hadde kjøpt:-)
4 kroner/ aksjen var verdien på den meningsløse artikkelen
Redigert 27.05.2022 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Arne_And
27.05.2022 kl 08:56 2675

Så da blir det vel salg og ned 3-4 kroner i dag da?:) Ingen vet hvor haren hopper. Det virker som artikler i FA har stor påvikningskraft. Bare se hva som skjedde da jenta og konfirmanten sablet ned kursmålet for Quantafuel:)
fleken
27.05.2022 kl 09:13 2663

Enig med det att finansavisen kan påvirke aksjer både opp og ned, men med denne starten i dag så tror jeg nok det ligger noe annet bak. Muligens økende rater eller fond som vil inn.

Jeg tror artikkelen i Finans avisen var et bestillings verk fra noen som planla å selge aksjer:-))
For noe matnyttig var det ikke å finne i artikkelen, at Uthalden har kjøpt aksjer har vi visst i 2-3 måneder allerede:-))
Redigert 27.05.2022 kl 13:36 Du må logge inn for å svare

Konspirasjonsteoretikere er det nok av rundt omkring. Visste ikke at Longsitinbulk var en av de. Bestillingsverk? Så da har de selvfølgelig bestilt uttalelser fra Astrup også. Hør litt på hva han sier om bilfrakt på FA TV så skjønner du litt mer av denne bransjen. Mannen vet faktisk hva han snakker om selv om han snakker mer om sine hester, Gram og WAVI enn Hauto.

Over 40,- før ukeslutt 💰💰
Struts
30.05.2022 kl 09:49 2280

Uthalden (Moræus) handlet 15,000 til (iht VPS-loggen fra Tekinvestor), var vel da handler foretatt torsdag.

Pleier å ha kortvarig effekt slike meningsløse hausse inlegg på HO førsteside.
Noe en kanskje får se litt nå?
Aksjen gikk mangfoldige kroner på vås, det var poenget mitt, løk som kjøpte pga at 1 mann hadde kjøpt aksjer i 3 måneder, noe alle pålest forøvrig visste godt om fra før.
Selskapet har sikkert livets rett, men at det skal stige 5 kroner forde Uthalden kjøper aksjer, det er rør.

Her er vi helt enige Longsitinbulk. Forresten handelsstans nå...Faller tilbake

Børsen mest feilprisete aksje? Trader jo fortsatt på P/B under 1
Ligger vel an til min. 10kr per aksje på bunnlinjen i både 2022 og 2023. P/E på 1,75 de neste 24 mnd.

Burde stå i min. 50kr by now. Bilskipsmarkedet ser jo veldig spennende ut fremover med pent up demand og rett og slett for få skip. Ikke kommer det noe nye skip de neste årene heller.
Bulkman
30.05.2022 kl 14:46 2183

Nettopp. Men kortvarig effekt er fint det hvis man treffer.. Greide nesten 12% fra onsdag ettermiddag til fredag morgen (torsdag var jo stengt). :-)
Struts
30.05.2022 kl 15:48 2175

Long-i-ikkenoe-short-i-alt er en artig skrue. Men best på i-knappen. Da slipper man å lese. Men viktigere relatert til bilfrakt-selskapene notert på Oslo børs er kanskje relatert til GCC:

https://newsweb.oslobors.no/message/563659

GCC vil (slik jeg forstår det) sikre seg for 6 år for et av sine mindre (5000 CEU) skip, mens WAWI benytter muligheten til å innbefrakte det samme skip på et for dem bedømt som et fornuftig nivå. Meldingen blir selvfølgelig positivt mottatt (GCC relatert).

For de som ikke er døgnfluer - kan det allikevel hende WAWI, HAUTO og WWI kanskje vil fremstå som vinnere. Men da må man jo ha et perspektiv utover, ja forbi neste minutt muligens?
Redigert 30.05.2022 kl 15:50 Du må logge inn for å svare

Hva skal en men Hauto og Wawi når en har Gcc?
Redigert 30.05.2022 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Struts
02.06.2022 kl 06:57 1773

Seasure skriver i gårsdagens ukerapport om en periode-slutning av et bilskip:

=Passama= PCTC 5000 Yangfan Zhoushan 2012 - Armacup - 6 yrs USD 33300
desirata
02.06.2022 kl 07:22 1768

Jeg fann ut idag en kan blokkere bruker.

Nå er Long bullshiter blokkert slik at en slipper å lese vrøvlet hans.

Han er jo innom alt en kikker på. R. I. P.

Snart har ingen råd til hverken fylle tank eller lade el.
Bilprisene skyter i været, material kost på alt, rentene skyter opp og boligprisene begynner snart sitt fall?
Trange kår der valget står mellom kone bil eller mat på bordet til barna.

Valgets kval, anbefaler ingen ting, men at det finnes langt bedre investeringscase i shipping en car og container, det er det ikke tvil om.

Vi får se hvor fett det blir, at ratene er høye nå, betyr ikke nødvendigvis at det vedvarer.

Redigert 02.06.2022 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.06.2022 kl 11:31 1689

Hehe, det kommer faktisk noen bra ting fra han hvis du sitter likt posisjonert. Men hvis ikke han er likt posisjonert, er det langt mellom lyspunktene ;)
Redigert 02.06.2022 kl 11:32 Du må logge inn for å svare

Glir nedover.
Må snart lage et nytt hausse innlegg på HO førsteside med Uthalden, ellers er denne snart under 30 igjen.
Frodon
02.06.2022 kl 13:19 1814

Det verste er at MACD har utløst salg her nå. Da går RSI under 50 snart?

Børsens soleklare doblingskandidat 💰💰

Når kommer reaksjonen i bilfrakt aksjene mon tro?
Trolig ikke før Uthalden selger aksjer, at Peter Hermanrud selger spiller visst ikke så store rollen.

Men her er i det minste noen realiteter.

Nok en smell for britisk bilindustri
Bilindustrien i Storbritannia har hatt sin nest svakeste maimåned på tre tiår.

I forrige måned ble «kun» 124.394 nye biler registrert i landet, opplyser selskapet the Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

Det er en nedgang på 20,6 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Ikke siden mai i 1992 har tallene vært like lave, med unntak av mai 2020 da landet var nedstengt på grunn av korona.

Publisert:


Redigert 06.06.2022 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Svava
06.06.2022 kl 14:53 1436

Da er spørsmålet hva årsaken er. Det er en kjent sak at det har vært produksjonsproblemer pga mangel på halvledere. Ser at nedgangen i nybilregistreringer i Tyskland forklares med utfordringer i verdikjeden og da spesielt halvledere: https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/06/06/7877852/tesla-falt-90-prosent-i-tyskland?internal_source=sistenytt

Men nå er det meldt at mangelen på halvledere avtar: Mercedes, Daimler og BMW har fått nok chips til at de produserer med full kapasitet.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/05/02/7859433/bilsalget-falt-26-prosent-pilene-gar-opp-sa-fort-det-kommer-ny-batlast
«Situasjonen med produksjonsutfordringer og utlevering av nye biler til ventende kunder er fortsatt merkbar. Samtidig vet vi at det er veldig mange biler i ordrereserver. Så fort det kommer en ny båtlast med biler øker utleveringstakten og pilene går opp. Det er fremdeles grunn til å tro at også 2022 blir et år med høyt nybilsalg», sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
Redigert 06.06.2022 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Svava
06.06.2022 kl 15:23 1426

Bilfraktratene er rekordhøye. Hauto hadde et svært godt Q1 til tross for produksjonsutfordringene i bilindustrien. Hva sier det om hva vi kan forvente nå som bilproduksjonen kan kunne ta seg opp?

Svaret er nok 2 delt, det er en kjent sak at det er prod problemer pga leverings mangler, så spørs det, når de før bestilte bilene nå blir levert, klart de skal ut, fraktes og levers.
Spørsmålet blir hva som skjer deretter, når bilene nå har gått radikalt opp i pris, kombiner det med langt dyrere finansiering til bilene for kundene,
Når de i tillegg sliter med høye energi priser til bolig, høyere drivstoff og el, høyere lån, høyere mat priser, innbo, tekstil og bygg materiell.

Vi er der ikke nå, men det kan fort skje, valget mellom kone bil og mat på bordet til barna.
En trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at etterspørselen ikke kommer til å gå opp herifra, den har allerede stupt, da tenker jeg på etterspørsel etter ny bil som i bunn og grunn er et luksus problem.

Så blir spørsmålet, hva vil skje med frakt ratene ? Og hva pleier å skje med frakt ratene når de er rekord høye? Når etterspørselen etter varene de frakter faller.
Hva vil skje med bilfrakt aksjene hvis/ når ratene begynner å falle.

Jeg tror definitivt ikke dette er beste tiden for å kjøpe denne type aksjer, det er en høy risiko for at dette vil gå feil veg fremover uavhengig av ordrebok på flåten.
Redigert 06.06.2022 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Svava
06.06.2022 kl 16:16 1448

Har virkelig etterspørselen falt eller skyldes det heller nedgangen i bilproduksjonen? Per dags dato ser det heller ut som at den lange leveringstiden på nye biler har ført til økt etterspørsel etter bruktbiler. Spesielt for elbiler hvor ventetiden er lengst og etterspørselen størst, kan man tjene penger på bruktbilen: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pWRj8j/lange-ventetider-paa-elbil-kjoepte-bruktbil-til-samme-pris-som-ny
Frodon
06.06.2022 kl 19:32 1442

Det er nøkkelen, høye rater når det var produksjons problemer…og hva skjer med ratene nå som produksjonen går på full kapasitet for å få kjørt unna ordrene som har ventet? 1 års ventetid på ny bil skal hentes inn 🤩
jess23
06.06.2022 kl 22:38 1381

Ganske fantastisk at noen ikke skjønner hvorfor antall nye biler solgt(der regnes kun registrerte) har falt masse. Og så trekker konklusjonen om fraktratene skal ned.....samtidig som ordrebøkene for nye biler når rekordhøyder. Men han tror sikkert bilene skal kjøres helt hjem fra fabrikken istedenfor å fraktes sjøveien...:-)