Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10


Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:

Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen

Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40

"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"

https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Svava
21.06.2022 kl 11:40 1511

Aksjekursen på bilfraktselskapene (Hauto, Wawi, GCC) har stått i stampe de siste månedene. Tipper det er fordi krigen i Ukraina og covidnedstengningene i Kina satte kjepper i hjulene for den bilproduksjonsøkningen som var forventet.

Men nå ser det ut til å snu og kanskje kan vi snart kan bryte opp?

Stjeler denne fra Frodon:
Fra dagens makro rapport fra Sparebank 1 Markets:

"Auto sales rose sharply in May

Auto production rose further and is just 4% below the Fed-20"

Det er galskap å sette penger i et segment der etterspørselen stuper, det koster på knoken å kjempe imot.
Skal like å se aksjonærene her når aksjen faller under tøtten på 25
Bilfrakt i en resesjon, lykke til
Redigert 21.06.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Struts
21.06.2022 kl 11:53 1498

Iht dagens VPS-logg handlet Uthalden (Moræus) inn ytterligere 10K aksjer, og har totalt 1,133K.
Redigert 21.06.2022 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.06.2022 kl 13:02 1470

Det er 1 års etter slep på produksjonen av nye biler som er bestilt av folk, som nå skal hentes inn ;) Brukt biler gikk mye opp i pris, så mulig det snart snur nedover igjen, nå som bil produksjonen tar seg opp

Ja, bra det, aksjen er nå ned 12 kroner siden 21 juni, ikke vet jeg om Hauto går konkurs, gjør vel ikke det med det første, eller?
kjøpte et lite knippe aksjer på 27,8, kun for den er ned så mye, kjøpte sist på 27 og det ga meg umiddelbart 7 kroner gevinst da jeg solgte på 34 kr, så vi får prøve igjen.
Dere sa den skulle så langt opp, hvorfor selger dere så mye da? Skulle bli tidenes bull syklus osv, noe ala Mpcc fra 2 kr til 25
Resultatet så langt er 21 til 27,8.

Nå er jo aksjen ned en 10 krone siden Uthalden sto på HO førsteside.
Er ratene til Hauto mye ned?

Frodon er veldig bull på bil frakt, kanskje får han rett, han er bear på Lng, nå stiger Flng 10% og Cool 5%
Redigert 21.06.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Arne_And
21.06.2022 kl 16:49 1391

Det er langt opp til kursmåla? Blir de justert?

Hvilket kursmål?
Da Høgh gikk på børs sammenlignet Peter Hermansrud denne aksje med Mpcc, slik ståa var før det begynte å gå så grådig opp.
Morten Astrup Kjøpte Gram car den gang med argumentasjonen at Hauto allerede hadde steget endel, da Gram gikk på børs kostet Hauto 25 kroner.
fasit så langt er at Gram er opp 70% mens Hauto i grove trekk uendret, marginalt opp siden den gang, siste 5 måneder.
Hauto er opp 30% siden de gikk på børs og er ned 8 kroner/ 25% siste måned.

Så disse påstander om noen super syklus, det gjenspeiles i alle fall ikke i noe Hauto aksje kurs så langt, og ingen tror nok i sannhetens navn noe på det eller, det gjenspeiles i dags omsetningen, ingen kjøper, men det sitter et kobbel av små aksjonærer å roper på oppgang.
Men vi får se, kanskje gir 27/28 gevinst, det ga gevinst sist gang jeg prøvde.
Redigert 21.06.2022 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Arne_And
21.06.2022 kl 18:21 1331

Jeg refererer da til kursmåla som ble skrevet av trådstarter. En knippe av hus som alle storr sett ser kursmål rundt regnet 100 prosent opp. I dette papiret så ser vi knapt nok omsetning og den daler ned i en negativ trend.

Å ja, du refererer til TS:-))


Vel vel, shipping aksjer stiger i det minste kraftig i Usa i kveld, alt får opp, grønt så langt øyet kan se.
Vi får se hvordan det går i Hauto i morgen,
Hauto er vel eneste shipping aksje World wide som falt i dag, selv etter et 8 kroners fall siste 3 uker:-)
Ville jo være kjipt å ikke benytte seg av sjansen under 30 om rewarden kommer.

USD 60.000/ dag = ca 5 kr kvartal / drøye 20kr/ aksje året.
Redigert 21.06.2022 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.06.2022 kl 09:08 1170

Hver gang du kjøper en aksje uten backtrading, så faller den. Er det derfor du driver med backtrading?

En ting jeg lurer på, hvorfor har du et behov for å juge om meg i hvert innlegg du skriver? Misunnelse?

Har vært deilig å komme inn i dette papiret med 27,4 i snitt

Skal du løpe etter snart Frodo? Kanskje Hegnar tar et bett snart.
Lng aksjene har allerede gått fra deg og du står uten aksjer.
Hadde du ikke brukt al din tid på å baisse Nas hadde du nok også tjent en slant penger i aksje markedene.

Hauto har nå Rsi 32,
Redigert 23.06.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare

Har ingen aksjer her kjøpte på 27 sist og solgte på 32. Tar et nytt bet om den kommer ned i området 24-25 og satser på en vending.

Så fint, jeg også solgte på 34 og er fornøyd med ny 27 kr inngang som sist.
Tror det blir kamp om aksjene på 25 for å si det slik, Rsi er 30 nå.
Det som selges kan er nok allerede solgt, er nesten ikke aksjer å få kjøpt, bortsett fra det maskinene selger.
Hauto, med 5 kroner Pr kavartal på 60k, er 20 kroner i året det, skjønner Uthalden godt.

Leste du hva Tesla skrev?
Redigert 23.06.2022 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Struts
24.06.2022 kl 06:32 848

Uthalden (Moræus) har kjøpt 10K nye aksjer, og har nå totalt 1,143K aksjer i HAUTO.
Struts
24.06.2022 kl 16:01 762

Ser ut som noen plukket opp en post på 50K nå, kursen gikk i det minste opp over 8%...
Svava
24.06.2022 kl 17:46 738

Se der ja, Struts. Endelig en grønn dag!

Jeg er ingen ekspert på bilfrakt, så jeg må innrømme at Longsitinbulks spådommer om kollaps i bilsalget har gjort meg betenkt. Jeg har derimot prøvd å lese meg opp den siste tiden og har vel kommet frem til at fremtiden kanskje ser lys ut alikevel. Hvilke betraktninger har andre gjort her?

Det globale bilsalget har vært ned 10-15% de 2 siste årene sammenlignet med 2019 pga produksjonsproblemene til bilfabrikkene. Til sammenligning falt det globale bilsalget med rundt 10% fra 2007 til 2009 ved forrige store finanskrise. Det bør begrense nedsiden i bilsalget siden det ser ut som vi allerede er i en resesjonslignende tilstand gitt bilsalgene. Regnestykket er derimot ikke så simpelt siden det kan være store regionale forskjeller og det er eksport/frakt som vil være av betydning. Det er i alle fall verdt å ta med seg at Høegh i Q1 meldte om sterk eksport ut fra Asia. Som delt tidligere så ser det ut som den økende eksporten spesielt fra Kina har fortsatt: https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/06/21/7885964/elbileksporten-mer-enn-doblet-pa-et-ar Samtidig er det også store ordrereserver på biler som må tas unna.

Slik jeg leser Q1-rapporten til Høegh, økte de fraktandelen av High & Heavy til 32%. DNB Markets forventer en økning av denne andelen i sin analyse. Høegh er dermed langt i fra kun avhengig av et høyt bilsalg.
Frodon
24.06.2022 kl 22:33 677

Du tenker at dette er verdt å lytte til?

"Longsitinbulk
16.06.2022 kl 21:44
Helt høl i hue og helt mot mine investerings strategier på veg inn i en resesjon.
Når folk snart ikke har råd til mat på bordet, da kjøper en ikke ny bil"

"Longsitinbulk
21.06.2022 kl 11:44
Det er galskap å sette penger i et segment der etterspørselen stuper, det koster på knoken å kjempe imot.
Skal like å se aksjonærene her når aksjen faller under tøtten på 25
Bilfrakt i en resesjon, lykke til"

Men samme dag, var aksjene kjøpt. Troverdig?

Longsitinbulk
21.06.2022 kl 16:37
"ikke vet jeg om Hauto går konkurs, gjør vel ikke det med det første, eller?
kjøpte et lite knippe aksjer på 27,8"
Svava
25.06.2022 kl 11:32 581

Hehe, nei. Longsitinbulk har ingen troverdighet. Man ser hvordan han holder på i omtrent hver tråd her på forumet. I PGS spådde han en kurs på 50 kr for et par dager siden, mens nå som han tydeligvis har solgt aksjen spår han en kurs på 5 kr. I Gram Car Carriers spår han 50% oppside, mens i Høegh spår han kollaps samtidig som han kjøper. Eksemplene er mange.

Man skal likevel passe seg for han siden han gjerne kommer med et hint av sannhet pakket inn i løgn. Det stemmer at under normale omstendigheter ville en resesjon betydd kollaps i bilsalget. Dette er derimot ikke normale omstendigheter slik at man må etterprøve påstanden hans.

Det sagt kjøpte jeg meg inn i bilfrakt for noen måneder siden da en resesjon ikke var i tankene mine, så nå som økonomien strammes mer til var det nødvendig å se på tallene for å se om det var grunn til bekymring eller ikke. Konklusjonen ble at jeg blir sittende.
Frodon
26.06.2022 kl 10:42 441

Hehe ;)

Ved en resesjon i USA, som eks Sparebank 1 Markets mener det er 90% sannsynlighet for, pleier de fleste aksjene på Oslo børs å falle 30-60%. Det kommer an på hvor stor resesjonen blir ;) Det som holder seg godt ved høy inflasjon og lav økonomisk vekst er eks gull og diamanter.

Jeg har tro på bil frakt på lang sikt, verden kommer ikke til å slutte med biler ;) På kort sikt kan aksjen gå mye opp og ned. Ved en resesjon vil det aller meste gå mye ned

Det har vært opptil 1 års ventetid på å få en del nye biler. Nå tar produksjonen seg opp og alt dette skal fraktes. Eks Hyundai Glovis har tegnet en ny 15 års kontrakt innen frakt av LNG. Disse selskapene frakter ikke bare biler ;) Hyundai Glovis aksjen får du kjøpt til ca 50% rabatt via Treasure, som er notert på Oslo børs. Du får kjøpt Hyundai Glovis aksjen med ca 75% rabatt via WWI, som også er notert på Oslo børs. Får håpe aksjene går mye ned med en resesjon, da har jeg en del cash og gull jeg kan kjøpe aksjer for ;)

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/hyundai-glovis-to-ship-lng-from-australia-for-up-to-15-years-11232677

Dette gjelder nok ikke bare Volkswagen:
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/06/28/7890429/chipproblemene-letter-for-volkswagen?internal_source=sistenytt

"Volkswagens konsernsjef Herbert Diess uttalte tirsdag at de venter et sterkt andre halvår, og forventer at Volkswagen kan begynne å ta innpå Tesla allerede i år ettersom mangelen på halvledere begynner å minke.

– Vi tjener mer enn noen gang, sa Diess og la til at konsernet nå øker volumene av elektriske kjøretøy i sine største markeder, Tyskland og Kina, på grunn av bedre tilgang til halvledere, skriver Reuters."

Da er det bare å vente..