Höegh Autoliners - Kursmål kr 60, dagens kurs kr 31,10

Frodon
HAUTO 07.01.2022 kl 10:06 64798

Kursmål på aksjen fra forskjellige meglerhus:

Clarksons Platou har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen.
SEB har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen
Dnb har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 47.
ABG har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 60 på aksjen
Pareto har kjøpsanbefaling og kursmål NOK 50 på aksjen

Snittkurs på alle analysene blir ca kr 53,40

"Investor Peter Hermanrud satser på to bilfraktrederier på vei ut av halvlederkrisen: –Markedet er allerede veldig stramt"

https://www.dn.no/marked/hoegh-autoliners/wallenius-wilhelmsen/peter-hermanrud/investor-peter-hermanrud-satser-pa-to-bilfraktrederier-pa-vei-ut-av-halvlederkrisen-markedet-er-allerede-veldig-stramt/2-1-1138296?abtest=a
Redigert 12.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Svava
21.06.2022 kl 11:40 3721

Aksjekursen på bilfraktselskapene (Hauto, Wawi, GCC) har stått i stampe de siste månedene. Tipper det er fordi krigen i Ukraina og covidnedstengningene i Kina satte kjepper i hjulene for den bilproduksjonsøkningen som var forventet.

Men nå ser det ut til å snu og kanskje kan vi snart kan bryte opp?

Stjeler denne fra Frodon:
Fra dagens makro rapport fra Sparebank 1 Markets:

"Auto sales rose sharply in May

Auto production rose further and is just 4% below the Fed-20"
Slettet bruker
21.06.2022 kl 11:44 3743

Det er galskap å sette penger i et segment der etterspørselen stuper, det koster på knoken å kjempe imot.
Skal like å se aksjonærene her når aksjen faller under tøtten på 25
Bilfrakt i en resesjon, lykke til
Redigert 21.06.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Struts
21.06.2022 kl 11:53 3774

Iht dagens VPS-logg handlet Uthalden (Moræus) inn ytterligere 10K aksjer, og har totalt 1,133K.
Redigert 21.06.2022 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.06.2022 kl 13:02 3748

Det er 1 års etter slep på produksjonen av nye biler som er bestilt av folk, som nå skal hentes inn ;) Brukt biler gikk mye opp i pris, så mulig det snart snur nedover igjen, nå som bil produksjonen tar seg opp
Slettet bruker
21.06.2022 kl 16:37 3702

Ja, bra det, aksjen er nå ned 12 kroner siden 21 juni, ikke vet jeg om Hauto går konkurs, gjør vel ikke det med det første, eller?
kjøpte et lite knippe aksjer på 27,8, kun for den er ned så mye, kjøpte sist på 27 og det ga meg umiddelbart 7 kroner gevinst da jeg solgte på 34 kr, så vi får prøve igjen.
Dere sa den skulle så langt opp, hvorfor selger dere så mye da? Skulle bli tidenes bull syklus osv, noe ala Mpcc fra 2 kr til 25
Resultatet så langt er 21 til 27,8.

Nå er jo aksjen ned en 10 krone siden Uthalden sto på HO førsteside.
Er ratene til Hauto mye ned?

Frodon er veldig bull på bil frakt, kanskje får han rett, han er bear på Lng, nå stiger Flng 10% og Cool 5%
Redigert 21.06.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Arne_And
21.06.2022 kl 16:49 3723

Det er langt opp til kursmåla? Blir de justert?
Slettet bruker
21.06.2022 kl 17:04 3732

Hvilket kursmål?
Da Høgh gikk på børs sammenlignet Peter Hermansrud denne aksje med Mpcc, slik ståa var før det begynte å gå så grådig opp.
Morten Astrup Kjøpte Gram car den gang med argumentasjonen at Hauto allerede hadde steget endel, da Gram gikk på børs kostet Hauto 25 kroner.
fasit så langt er at Gram er opp 70% mens Hauto i grove trekk uendret, marginalt opp siden den gang, siste 5 måneder.
Hauto er opp 30% siden de gikk på børs og er ned 8 kroner/ 25% siste måned.

Så disse påstander om noen super syklus, det gjenspeiles i alle fall ikke i noe Hauto aksje kurs så langt, og ingen tror nok i sannhetens navn noe på det eller, det gjenspeiles i dags omsetningen, ingen kjøper, men det sitter et kobbel av små aksjonærer å roper på oppgang.
Men vi får se, kanskje gir 27/28 gevinst, det ga gevinst sist gang jeg prøvde.
Redigert 21.06.2022 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Arne_And
21.06.2022 kl 18:21 3742

Jeg refererer da til kursmåla som ble skrevet av trådstarter. En knippe av hus som alle storr sett ser kursmål rundt regnet 100 prosent opp. I dette papiret så ser vi knapt nok omsetning og den daler ned i en negativ trend.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 19:13 3737

Å ja, du refererer til TS:-))


Vel vel, shipping aksjer stiger i det minste kraftig i Usa i kveld, alt får opp, grønt så langt øyet kan se.
Vi får se hvordan det går i Hauto i morgen,
Hauto er vel eneste shipping aksje World wide som falt i dag, selv etter et 8 kroners fall siste 3 uker:-)
Ville jo være kjipt å ikke benytte seg av sjansen under 30 om rewarden kommer.

USD 60.000/ dag = ca 5 kr kvartal / drøye 20kr/ aksje året.
Redigert 21.06.2022 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.06.2022 kl 09:08 3647

Hver gang du kjøper en aksje uten backtrading, så faller den. Er det derfor du driver med backtrading?

En ting jeg lurer på, hvorfor har du et behov for å juge om meg i hvert innlegg du skriver? Misunnelse?
Slettet bruker
23.06.2022 kl 11:49 3497

Har vært deilig å komme inn i dette papiret med 27,4 i snitt

Skal du løpe etter snart Frodo? Kanskje Hegnar tar et bett snart.
Lng aksjene har allerede gått fra deg og du står uten aksjer.
Hadde du ikke brukt al din tid på å baisse Nas hadde du nok også tjent en slant penger i aksje markedene.

Hauto har nå Rsi 32,
Redigert 23.06.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Arne_And
23.06.2022 kl 12:50 3485

Har ingen aksjer her kjøpte på 27 sist og solgte på 32. Tar et nytt bet om den kommer ned i området 24-25 og satser på en vending.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 12:55 3485

Så fint, jeg også solgte på 34 og er fornøyd med ny 27 kr inngang som sist.
Tror det blir kamp om aksjene på 25 for å si det slik, Rsi er 30 nå.
Det som selges kan er nok allerede solgt, er nesten ikke aksjer å få kjøpt, bortsett fra det maskinene selger.
Hauto, med 5 kroner Pr kavartal på 60k, er 20 kroner i året det, skjønner Uthalden godt.

Leste du hva Tesla skrev?
Redigert 23.06.2022 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Struts
24.06.2022 kl 06:32 3371

Uthalden (Moræus) har kjøpt 10K nye aksjer, og har nå totalt 1,143K aksjer i HAUTO.
Struts
24.06.2022 kl 16:01 3291

Ser ut som noen plukket opp en post på 50K nå, kursen gikk i det minste opp over 8%...
Svava
24.06.2022 kl 17:46 3268

Se der ja, Struts. Endelig en grønn dag!

Jeg er ingen ekspert på bilfrakt, så jeg må innrømme at Longsitinbulks spådommer om kollaps i bilsalget har gjort meg betenkt. Jeg har derimot prøvd å lese meg opp den siste tiden og har vel kommet frem til at fremtiden kanskje ser lys ut alikevel. Hvilke betraktninger har andre gjort her?

Det globale bilsalget har vært ned 10-15% de 2 siste årene sammenlignet med 2019 pga produksjonsproblemene til bilfabrikkene. Til sammenligning falt det globale bilsalget med rundt 10% fra 2007 til 2009 ved forrige store finanskrise. Det bør begrense nedsiden i bilsalget siden det ser ut som vi allerede er i en resesjonslignende tilstand gitt bilsalgene. Regnestykket er derimot ikke så simpelt siden det kan være store regionale forskjeller og det er eksport/frakt som vil være av betydning. Det er i alle fall verdt å ta med seg at Høegh i Q1 meldte om sterk eksport ut fra Asia. Som delt tidligere så ser det ut som den økende eksporten spesielt fra Kina har fortsatt: https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/06/21/7885964/elbileksporten-mer-enn-doblet-pa-et-ar Samtidig er det også store ordrereserver på biler som må tas unna.

Slik jeg leser Q1-rapporten til Høegh, økte de fraktandelen av High & Heavy til 32%. DNB Markets forventer en økning av denne andelen i sin analyse. Høegh er dermed langt i fra kun avhengig av et høyt bilsalg.
Svava
25.06.2022 kl 11:32 3179

Frodon skrev Innlegget er slettet
Hehe, nei. Longsitinbulk har ingen troverdighet. Man ser hvordan han holder på i omtrent hver tråd her på forumet. I PGS spådde han en kurs på 50 kr for et par dager siden, mens nå som han tydeligvis har solgt aksjen spår han en kurs på 5 kr. I Gram Car Carriers spår han 50% oppside, mens i Høegh spår han kollaps samtidig som han kjøper. Eksemplene er mange.

Man skal likevel passe seg for han siden han gjerne kommer med et hint av sannhet pakket inn i løgn. Det stemmer at under normale omstendigheter ville en resesjon betydd kollaps i bilsalget. Dette er derimot ikke normale omstendigheter slik at man må etterprøve påstanden hans.

Det sagt kjøpte jeg meg inn i bilfrakt for noen måneder siden da en resesjon ikke var i tankene mine, så nå som økonomien strammes mer til var det nødvendig å se på tallene for å se om det var grunn til bekymring eller ikke. Konklusjonen ble at jeg blir sittende.
Frodon
26.06.2022 kl 10:42 3068

Hehe ;)

Ved en resesjon i USA, som eks Sparebank 1 Markets mener det er 90% sannsynlighet for, pleier de fleste aksjene på Oslo børs å falle 30-60%. Det kommer an på hvor stor resesjonen blir ;) Det som holder seg godt ved høy inflasjon og lav økonomisk vekst er eks gull og diamanter.

Jeg har tro på bil frakt på lang sikt, verden kommer ikke til å slutte med biler ;) På kort sikt kan aksjen gå mye opp og ned. Ved en resesjon vil det aller meste gå mye ned

Det har vært opptil 1 års ventetid på å få en del nye biler. Nå tar produksjonen seg opp og alt dette skal fraktes. Eks Hyundai Glovis har tegnet en ny 15 års kontrakt innen frakt av LNG. Disse selskapene frakter ikke bare biler ;) Hyundai Glovis aksjen får du kjøpt til ca 50% rabatt via Treasure, som er notert på Oslo børs. Du får kjøpt Hyundai Glovis aksjen med ca 75% rabatt via WWI, som også er notert på Oslo børs. Får håpe aksjene går mye ned med en resesjon, da har jeg en del cash og gull jeg kan kjøpe aksjer for ;)

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/hyundai-glovis-to-ship-lng-from-australia-for-up-to-15-years-11232677
Svava
28.06.2022 kl 17:00 2816

Dette gjelder nok ikke bare Volkswagen:
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/06/28/7890429/chipproblemene-letter-for-volkswagen?internal_source=sistenytt

"Volkswagens konsernsjef Herbert Diess uttalte tirsdag at de venter et sterkt andre halvår, og forventer at Volkswagen kan begynne å ta innpå Tesla allerede i år ettersom mangelen på halvledere begynner å minke.

– Vi tjener mer enn noen gang, sa Diess og la til at konsernet nå øker volumene av elektriske kjøretøy i sine største markeder, Tyskland og Kina, på grunn av bedre tilgang til halvledere, skriver Reuters."

Da er det bare å vente..
Svava
30.06.2022 kl 09:01 2635

https://www.tradewindsnews.com/shipyards/wallenius-wilhelmsen-enters-talks-over-giant-800m-car-carrier-order-in-china/2-1-1247270

"Analysts forecast there could be a shortage of tonnage after years of underinvestment in the sector.
There are currently 66 PCCs on order, amounting to 1.4m dwt, and representing 11.2% of the trading fleet.
But about 15% of the PCC fleet is expected to reach scrapping age by 2025 and, until that date, delivery slots at shipyards are limited, making additional orders in the short term unlikely."
ArcticOcean
02.07.2022 kl 18:12 2452

Etter en fin reise fra 23.50 solgte jeg på 32. Litt for tidlig, men bedre med en fugl i hånden enn 10 på taket som det heter. Gjorde ny inntreden med fangst i sluttauksjonen på 26.20. Nå skal jeg sitte, resesjon eller ikke (blir ingen resesjon). Kommer den lengre ned går jeg "all in" også her. Scatec og Hauto, ja det kjennes virkelig riktig for meg. At forståsegpåerne klarer å skape så mye frykt med resesjospratet sitt irriterer meg. Hvorfor sitter store amerikanske investorer og hamster aksjer mens enkelte skjelver når Hermanrud tror på resesjon? (tenker det var med et forbehold om 50% sannsynlighet som vanlig). Det jobbes knallhardt nettoppp for å balansere renteopgang og resesjon. Det vil lykkes. Mange smarte folk er i sving, tro meg.
Svava
03.07.2022 kl 12:00 2338

Blir du sittende til 60-70 kr denne gangen da? ;)

Kan ikke si at selv resesjon bekymrer meg utover at alt av aksjer kan ende opp med å dras ned i dragsuget, men det fundamentale bruker å vinne til slutt. Inntjeningen til Hauto tror jeg vil holde seg. Det globale bilsalget for 2021 var 10% lavere enn i 2019 pga bilproduksjonsproblemene. Omtrent samme nedgang som under forrige store finanskrise. I tillegg har man en sikring i ordrereservene på nybiler som har hopet seg opp de siste par årene.

Uthalden AS fortsetter i alle fall å øke i Hauto.
Struts
03.07.2022 kl 12:20 2332

Hermanrud er litt artig. Og her er han på et eller annet Tik-tok (?) eller hva det nå-heter-innlegg:

https://www.tiktok.com/@finansavisen/video/7115333752422780165?_t=8TchiXRr8Uw&_r=1

Ok, dere har sikkert sett det før - men (treg som jeg er) det hadde ikke jeg. Sukk.
Svava
04.07.2022 kl 17:23 2206

Den hadde jeg ikke sett, så da er jeg i så fall enda tregere. Hermanrud er engasjert i bilfrakt ja!
Gulltider
07.07.2022 kl 11:47 2109

Nå lastes det opp i mangedoblingskandidaten 💰💰💰
Redigert 11.07.2022 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Svava
12.07.2022 kl 10:16 1936

DNB Markets oppjusterer kursmålet til 51 kr og gjentar kjøp.

"I forkant av andrekvartalsresultatene har vi kun gjort mindre estimatendringer, ettersom vi forblir positive til fundamentale forhold til tross for det usikre makroøkonomiske bakteppet. Etter vårt syn er nedsalget den seneste tiden overdrevet gitt begrensede leveranser før 2024, eldre kapasitet og oppdemmet etterspørsel etter biler", heter det fra meglerhuset.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 11:38 1908

Får begynne å selge litt her nå, 2,5/aksjen er helt ok for min del.

Når Dnb kommer med våset sitt, da er jeg ikke sen å be.
Oppgraderte etter q1 på dårligere resultat en forventet, ny oppgradering på svakere markeds utsikter nå.

Beholder litt, kanskje det kommer en som vil ha siste rest over 30 kronen.
Redigert 12.07.2022 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Gulltider
12.07.2022 kl 11:50 1893

Du fant ikke opp kruttet skjønner vi, men var veldig nærme når det smalt 🤣🤣🤣🤣🤣
Ottawyo
12.07.2022 kl 11:53 1915

Hvordan går det rogneveien? Hvilken aksjer sitter du med fortiden, kjøpte meg inn her for noen dager siden når den gikk ned til 25tallet igjen. Går bra så langt👍
Slettet bruker
12.07.2022 kl 12:02 1927

Men det gjorde du,
De var lure Høgene, som fikk lirket selskapet på børs på full asset pris og lesset risk over på investorene i grevens tid, i en tid der optimismen var stor og pengene satt løst.
Trodde du de gikk på børs for å berike deg?
Redigert 12.07.2022 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Svava
12.07.2022 kl 12:14 1958

Det var en rabatt på rundt 40% mot NAV ved børsnotering.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 13:07 2051

Men nå handles aksjen over Nav,
stål verdier raser nedover.
Dette er ikke JF og Frontline for å si det slik, det er Høegh, les litt historikk der før du kjøper for mye aksjer.
Redigert 12.07.2022 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.07.2022 kl 13:11 2050

"Longsitinbulk
16.06.2022 kl 21:44
Helt høl i hue og helt mot mine investerings strategier på veg inn i en resesjon.
Når folk snart ikke har råd til mat på bordet, da kjøper en ikke ny bil"

"Longsitinbulk
21.06.2022 kl 11:44
Det er galskap å sette penger i et segment der etterspørselen stuper, det koster på knoken å kjempe imot.
Skal like å se aksjonærene her når aksjen faller under tøtten på 25
Bilfrakt i en resesjon, lykke til"
DividendYield
12.07.2022 kl 13:38 2019

Hvorfor siterer du her?

Synes i grunn Longsit skriver nok innlegg på for mange tråder. Da er det vel ikke noe poeng å gjenta dem for oss en gang til?
Gulltider
12.07.2022 kl 13:46 2053

Vedkommende har ca 40 forskjellige nick for å støtte egne kommentarer..,,
Slettet bruker
12.07.2022 kl 13:55 2122

Hvorfor øker Dnb kursmålet når bil salget går ned, etterspørselen går ned, asset prisene faller, og aksje markedet går ned inn mot resesjon og hvem lar seg egentlig lure av slikt sprøyt?
Om et år har ingen råd til annet en å sykle bort til bonden for å kjøpe poteter.

virker som Dnb analytikeren er i bakvendt land, men de er vel eksponert i aksjen og ønsker selge uten for store tap, ikke noe nytt det fra den kanten.
Redigert 12.07.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Gulltider
12.07.2022 kl 14:05 2123

Stakkars deg, strekker ikke trygden til for å være med på denne doblingskandidaten ? 🤣🤣🤣🤣
Redigert 12.07.2022 kl 14:23 Du må logge inn for å svare