Fremtidsutsikter for fornybar fond

alph
07.01.2022 kl 10:08 2224

Skiftet noe av pensjonsbeholdningen til fornybar fond for rundt ett år siden. Det har hatt en elendig kursutvikling i 2021.

Spørsmålet er om folk tror at det vil fortsette nedover, eller om det vil snu (Det er snakk om Storebrand sine, men det er stort sett likt blant alle tilsvarende fond)

Gjerne med begrunnelse på hvorfor dere tror det vil gå den ene eller andre veien.
Dado83
09.05.2022 kl 16:41 1762

ff
Slettet bruker
09.05.2022 kl 18:37 1716

Sitter selv i Storebrand Ergre Deg Grønn Fondet, som jeg beskylder for å være verdens dårligste grønne fond.
For meg er det en slags hedge mot norske grønne aksjer ( de har mye i dollar og euro). De skal også være mindre følsomme om enkeltaksjer som inngår i fondets rund 30 aksjer ikke innfrir.
For øyeblikket er grønt overkjørt av oljerelaterte aksjer… Disse svarte selskaper blir rikere og rikere, og da er vi i en prosess hvor grønt både mister makt, og hvor politikere ikke satser nok grønt ( frossen sirup.). Skikkelig ille om det er oljeselskaper som får herredømme over grønn industri.
Så på kort sikt er det som skjer nå overhodet ikke bra for en grønnere fremtid, og grønne aksjer. Det selvom verden ikke kan unngå å bli grønn.
På litt lengre sikt vil disse høye priser på fossilt, samt behovet for « lokale» løsninger fremfor avhengighet av fossilt, bidra til en raskere omstilling. Et fond har teoretisk den fordelen at de kan skille mellom vinnere og tapere på en bedre måte en f.eks. jeg klarer. Men det forutsetter at de er profesjonelle..

Jeg kjøper ikke noe annet enn grønt / ESG, så da har jeg ikke de samme muligheter som de som kjøper svineriaksjer.
Forøvrig så er det minikrakk på grønne aksjer i USA nå, med flere selskaper som stuper 10% og mer. En av de grønne indekser er ned over 7%
Redigert 09.05.2022 kl 21:19 Du må logge inn for å svare