STRØM! Slik har politikerne blitt lurt !

Slettet bruker
09.01.2022 kl 02:10 2463

Strøm er nå blitt en ren spekulasjon. Her omsettes strøm i ren Wall Street dans. Jeg blir bare forbannet! Vi produserer mer enn vi bruker og produksjonen koster 8 øre! Mens vi må kjøpe for 3 kroner!
Hvorfor finner vi oss i dette idiotiet!?
Politikerne lures trill rundt og eier ikke ryggmarg!

https://enerwe.no/slik-kjopes-og-selges-den-norske-strommen-pa-kraftborsen/162936
china
09.01.2022 kl 02:58 2440

Mye syting!!! Bind prisen da!!!
valdresbonden
09.01.2022 kl 06:38 2358


Har nettopp bundet for 5 år. 2,55 for KW, 5 ÅR. Gullkantet spør du meg, får igjen 80% over 70øre. Vinn, vinn hele veien til banken.

Og alle ledpærene jeg kjøpte for 129,- pr stykk, hva skal jeg med dem nå , haha

Bra mjælkemaskina drar noe inni hel... med strøm da...

V.
spekulator
09.01.2022 kl 14:06 2196

Politikerne er ikke blitt lurt, de har bare ikke mer vett.
Slettet bruker
09.01.2022 kl 17:04 2125

Strømpolitikken, hvor aktørene soper inn store penger, som er overlatt spekulanter, og hvor forbrukerne og småbedrifter ikke er sikret forutsigbare og lave kostnader, er bare ett av veldig mange samfunnsskadelige handlinger politikkere har gjennomført i over 40 år.
HELE politikken, uansett parti, fører en politikk, som kun går ut på å berike de rike og Staten, og gir dem fullstendig frie tøyler, samtidig som man ramponerer velferdsstaten, og sender alle regninger ( også for politikerens egne kjepphester), konsekvent til vanlige folk, slik at vi både betaler for rikdommen til de rike og det som er igjen av det som var en gang en velferdsstat, samt de fattige.
Konsekvensene er veldig synlige, selvom man også der prøver å undertrykke og indoktrinere befolkningen. Skal man ekskludere " globale" negative samfunnspåvirkninger, er det lurt å samnenligne seg med rike EU land med høye kostnader, over tid. Nederland har ikke en sparegris, befolkningstettheten er mye større, og det er forskjeller, men også historisk sett mange likhetstrekk. De har vært styrt av Rutte ( VVD) i evigheter: Fakta: Fattigdomnen der har gått ned 7 år på rad, mens den har gått opp 7 år på rad i Norge ( OECD tall). Fattigdommen i Norge ligger nå 50% høyre enn der. De rike i Norge er nå tre ganger så rike enn rike i Nederland. Den psykiske helsa i Norge er opp til 300% dårligere enn der. Medianyrker tjener betydelig mer enn i Norge, og gjeldsgraden er betydelig lavere for husholdninger..

Hovedforkjellen er at politikere i Norge ikke beskytter normalbefolkningen mot alle som vil noe av deg, og Staten selv er en versting selv.
Det stilles heller ikke krav til kvalitet for tjenester eller til aktører som lopper deg. Kostnadsnivået er da også 40% høyre her enn der.

Jeg påstår at Norge har blitt et kapitalanarki med sterke fascistiske innslag, på kun 40 år. Alle skriver regning med stor gaffel. De som på papiret skal ivareta deg, gjør ikke det, fordi de ikke settes i stand til å gjøre det, og belastingen folk på alle front påføres har sprengt alle grenser.
Slikt finansverden få lov å drive er typisk for hvordan hele Norge på alle fronter er dysfunksjonell.
https://e24.no/boers-og-finans/i/R97vkJ/nesten-bare-kjoepsanbefalinger-paa-euronext-growth-den-spiralen-vi-er-inne-i-naa-vil-faa-en-stygg-slutt

Slike tilstander er ulovlige og kriminelle andre steder. Er du dog en av de få som har klart å unngå å få installert AMS, så blir du påført en årlig ulydighetsstraff som tilsvarer 15 fartsbøter hvert år i Tyskland. Så fullstendig lovløse tilstander for finansverden, monopolister og rike, og systematisk og knallhard undertrykking og groteske straffer for alle som ikke gjør som disse ( inkludert Staten selv) påtvinger deg.
PS: Det er KUN i Norge at det er utført tvang på AMS ( og DAB), og Norge er det eneste landet i verden hvor du får 2100 i straff hvert år. I Nederland er det frivillig, og du betaler ikke groteske straffer for å ikke ville ha svineriet, som har blitt forkastet i mange seriøse land.


Redigert 09.01.2022 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
vicktor
09.01.2022 kl 18:03 2062

monitor1
Helt enig i alt du skriver. Folk flest forstår lite av det som foregår. Staten med embetsverket er de
som står bak faenskapen. Fattigdommen og gjeldsbyrden øker i husholdningene, våre politikere
gjør svært lite med å rette dette opp. Nå har den nye regjeringen økt skattene med ca. 20 milliarder
og det rammer alle som har en formue over 1,7 millioner. For den summen så for du kjøpt en 1 roms leilighet
på 20 m2. Har du mer en det, så er du altså rik og skal straffes med formueskatt. Grensen for denne formueskatten burde
vært minst 10 millioner, kanskje 20 millioner. Vi betaler også en eiendomsskatt fra vår nettolønn på en bolig som
banken eier 80 % av i mange tilfeller.
Slettet bruker
09.01.2022 kl 18:18 2033

Mange land beskatter gjennom eiendomsskatt. I Nederland betaler alle utfra de verdier de sitter på; I praksis betyr det at næringslivet betaler mesteparten, mens de som eier vanlige boliger betaler lite ( typisk 4000 kroner for en medianbolig, og det under en høyre regjering). Fordelen der borte er at ikke aktører kan true kommuner til å kutte ut skatten ( hvis ikke flytter vi). Det er også større vilje til å etablere seg der hvor det er billigere å være etablert. Så skal man huske på at de ikke har et oljefond, som i grunn ikke har kommet folk flest til gode i Norge, men kun de rike. Misforstå meg rett: I Nederland så stoler ikke befolkningen på politikere, mens politikere i en viss grad stoler på sin befolkning. I Norge stoler vi på politikere, men de stoler ikke på sin befolkning. Fakta skulle tilsi at vi overhodet ikke burde stole på politikere, men mange tror fortsatt feilaktig at Norge er det beste landet å bo i. Det har selvsagt også sine grunner. Jeg personlig tror at kardemommefremstillingen av Norge skyldes dynamikken mellom politikere, kapitalkrefter og medier, samt uviljen til å ville strukturelle problemer til livs. ( Typisk det som skjer i strømmarkedet, hvor man kunne ha valgt å regulere strømutgifter til folk flest og små/ mellomstore bedrifter, samt fremtvinge at penger gikk til vedlikehold og utbedring av strømnettet, men isteden soper inn penger som utbetales til eierne, spekulanter osv.).
Redigert 09.01.2022 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2022 kl 18:32 1995

https://www.nordnorskdebatt.no/no-far-vi-sja-kva-liberalisering-og-avregulering-forer-til/o/5-124-152993

Her forklares galskapen!

Det er konstruert et system der det norske folk blir frastjålet vår viktigste gode hvor staten og kraftselskapene er profitørene.


nordnes
09.01.2022 kl 18:40 1963

Matpriser, bompenger osv er et resultat av statlig regulering, og norske politikere har tidligere reist til Brussel for å snakke opp strømprisen.
Redigert 09.01.2022 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2022 kl 18:50 1947

Ja, helt enig i innholdet. Så kan man i grunn overføre politikken til samtlige samfunnsområder, og da er konsekvensene dramatiske.
Det hører ingen steder hjemme at de rike i Norge nå er tre ganger så rike som sine peers i f,eks. Nederland, og at 1 av 3 studenter har alvorlige psykiske plager mot 1 av 9 i Nederland. Der slår man på alarmklokkene, fordi dette går for langt, men her så er det greit med at den generasjonen som snart skal overta stafettpinnen blir syke, uføre, arbeidspassive, og påfører de rund seg i arbeidslivet og privat store problemer, bare vokser og vokser. I Nederland kuttes studielån ut fordi det skader studenter. De reiser gratis i helgene og i høytider, og husleia er strengt regulert. Fra 1/1 så er det ikke lengre lov å kjøpe bosted i større byer om du ikke skal bo der selv, og utover det prøver de der å reversere noe av de fatale konsekvenser globalisering, uhemmet grådighet og COVID har påført folk flest. I Norge fortsetter galskapen som før og er vi snart 100 % fritt vilt " with a license to kill".
Slettet bruker
09.01.2022 kl 19:02 1915

Du mener manglende regulering. Det er helt opplagt og godt dokumentert at Norge har deregulert og privatisert så å si alt, og at det er nettopp det som er årsaken til at monopolister, finansverden, ja alle aktører gjør som de vil. Du må skille mellom proteksjonistisk politikk, hvor de ikke vil ha konkurranse, og en total mangel på regulering av hva monopolistene kan gjøre.
Forleden dag ville strømselskapet inn i huset for å sjekke min analoge måler: Det er ikke noe galt med den, men de påsto at de kunne kreve årlig kontroll. På 40 år har de ikke interessert seg og aldri banket på døra, men nå, når jeg ikke vil ha svineriet AMS, så må jeg ut med en ulydighetsstraff på 2100 hvert år ( tilsvarende 15 fartsbøter i EU), samt blir utsatt for en Strømgestapo, som vil fremtvinge adgang til huset, uten reel grunn. Det går jeg selvsagt ikke med på. Hva blir neste? Hvor går grensen?
Det finnes ikke et eneste land i OECD hvor undertrykking, tvang, straff, pisk, kapitalanarkistiske forhold, er så tydelige som i forgjeldede Norge.
Når det gjelder gjenværende livskvalitet er muligens USA verre.
Medianlønna i Norge ligger på 17. plass i OECD, mens kostnadsnivået ligger 50% over snittet.
De rødsvarte har tydelig signalisert at de ikke kommer til å røre den destruktive strukturen som ligger bak alke de negative verdensrekorder.
De vil fortsette med å skrive ut paracet til kreftpatienten.
Redigert 09.01.2022 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
suspekt
09.01.2022 kl 19:12 1880

Da er du blitt grundig lurt, 2,55 er alt for mye. Kan ikke inngå fastprisavtale nå, som prisene er på max. det er ikke så lenge til strømprisen faller under 70 øre, det skjer så fort det blir snøsmelting og litt varmere vær. Det vil nok normalisere seg, og det er når prisene er på det laveste en skal inngå fastprisavtale, Max 50 øre,
Slettet bruker
09.01.2022 kl 19:57 1825

Jeg tok utspillet til bonden som et sarkastisk innspill...
trodlet
21.02.2022 kl 06:39 1465

Dette blir nok snart bra. Energiminister Marte Persen er på ballen. Heldigvis skjer dette i en tid når vi har tidenes sterkeste regjering.
Apache_Kafka
21.02.2022 kl 07:02 1429

15 øre for oss som har vett til å bosette oss nord for Dovre.

Skjønner ikke alt det maset om strømpriser
trodlet
21.02.2022 kl 07:21 1398

Du hadde nok forstått det dersom du også hadde hatt behov for aircondition hele sommeren. ;-)
Jeg må få benytte anledningen til å videreformidle et tips. Jeg har hatt varmepumpe i noen år. Jeg har egentlig bestilt service på anlegget, men vanskelig å få tak i folk. Jeg har vært flink til å gjøre rent de store luftfiltrene på innerdelen, og har tenkt at det er hva jeg kan bidra med. Men så leste jeg om grundigere rengjøring, og etter å ha sett på youtube, så ville jeg prøve. Veldig enkelt. Spray på fra sprayflaske og vent (pluss litt annet. Les bruksansvisning). Det gjorde underverker på effekten. Nå varmer pumpen MYE bedre. Anbefales på det varmeste. Det finnes helt sikkert ulike produkt på markedet, og det er ikke sikkert jeg brukte det beste eller billigste, men jeg kjøpte sprayflasken på OBS bygg.
valdresbonden
21.02.2022 kl 07:39 1362


Hva faen er dette for innlegg egentlig. OBS bygg og sprayflaske...

Nok ett innlegg som hører hjemme på Gjerrigknarken .no

Dette er ett børsforum folks, 97 % av leserne her kjører vel Mayback, Lambo og Ferrari. De 3 siste prosentene har det som konebil.

V.
pengex
21.02.2022 kl 07:51 1326

Velkommen til børsens syklubb og vedkløyveri.
Tror ikke det er en kjeft her som ruller rundt i en maybach når man ser på kommentarene.
trodlet
21.02.2022 kl 07:53 1316

Hvorfor er du da å leser på en tråd om strøm?
Det er lov å ikke lese alt på forumet.
Ha en fin dag videre
Londonmannen
21.02.2022 kl 08:09 1286

Artig er det også å se hvordan Norges Bank paaser på slik at småfolket ikke skal komme seg opp av gjørmen de sitter fast i. I årets lønnsoppgjør er det flere aktører som har tatt til orde for et raust lønnsoppgjør slik at ordinære folk kan få øke kjøpekraft, noe som innebærer en generell lønnsøkning på 4%+. Men når slike kjetterske tanker kommer Norges Bank for øret er ikke sentralbanksjefen sen med å rasle med rentesabelen. Dersom det ligger an til at vanlige folk skal få et lønnsoppgjør som tar igjen etterslepet fra 2021 og et anstendig lønnsoppgjør for sykepleiere og lærer, da vil NB skru opp renten for å ta inn igjen den økte kjøpekraften i økt renter.

Og det kan de jo trygt gjøre ettersom de rike og virkelig velstående ikke har gjeld, men store formuer. Og da vil jo denne gruppen bli premiert av den samme NB. For hvem som sitter på noen titalls millioner i banken vil si nei til at NB setter opp renten.

Men bare trusselen om en slike renteheving vil bidra til at den vanlige mann vi» bli avspist med et helt normalt lønnsopgjør. Det vil si av en arbeider, lærer, sykepleier vil få sine 3,5% i lønnsøkning, mens lederskiktene, samt dem på Stortinget vil få et betydelig bedre påslag.

Apropos stortingspolitikere. Hva er logikken bak et system der alle stortingspolitikere får den samme lønnen? Er ikke våre stortingspolitikere våre tillitsvalgte? Hvordan har det seg da at man kan starte i politikken som 20-åring og gjøre politikken til sin karrierevei? Hvilke arbeidserfaring får politikere som trakker i korridorene på Løvebakken fra de er ferdigutdannet og til de går av med pensjon? Hva er det som gjør at personer med kun erfaring fra politkkken kan bekle samfunnets toppstillinger? Ja, faktisk blokkere stillinger som direktør i oljedirektoratet i flere år mens de fortsatt sitter som stortingspolitikere?

Etter min mening burde våre stortingspolitikere kun fått sitte i maks to perioder, altså 8 år på Stortinget. I den perioden de velges inn på Stortinget som våre tillitsvalgte, så skal de få beholde sin «sivile» lønn, begrenset opp til f.eks. fem millioner. Det vil si at dersom du er lærer, ja så beholder du din lærerlønn i de årene du sitter på Stortinget, er du lege så beholder du din levelønn de årene du sitter på Stortinget, og dersom du er ingeniør eller advokat så beholder du det du hadde i fast lønn mens du sitter på Stortinget. En slik ordning ville gjort at langt flere av det norske samfunnet kunne gjort en innsats på Stortinget og vi kunne redusert andelen av personer i lilla skjerf og fotformsko. I tillegg ville vi fått et storting med folkevalgte av en langt mer variert bakgrunn og samfunnsforståelse. Med kunntomperioder kunne representantene konsentrert seg om gode løsninger istedet for å bli gjenvalgt og for å sikre at man ikke faller ut og tilbake til en dårlig betalt jobb utenfor Stortinget. Lønn ville ikke vært et insitament til å bli folkevalgt.
Joda, selvfølgelig skulle det vært ordninger som gjør det mulig for folkevalgte fra distriktet kan bo og jobbe i Oslo uten å bli ruinert.

Dagens system gjør at mange ivårt samfunn; ikke kan t seg råd til å bli valgt inn på Stortinget, samtidig som landets politikk utvikles og utøves av representanter som i liten grad har erfaring fra det de driver med. At de gir uttrykk for at de skjønner seg p` alt fra forsvars og sikkerhetspolitikk, utenrikspolitikk, næringspolitikk, veibygging og infrastrukturetablering, byutvikling, helsefaglige spørsmål etc gjør ikke at de virkelig skjønner seg på disse områdene. Vi så jo hva det resulterte i 9 april 1940 og hvordan utbygging av infrastruktur i Norge er vanskjøttet i flere tiår og der det prioriteres gigantomaniske prosjekter fremfor det å sikre folket et sikkert og farbart veinett og der hovedtraseen trekkes inn i alle mulige kriker og kroker for å tilfredsstille maktarrogante lokalpolitikere. Slikt kan bare skje fordi vi har et system som for lengst har utgått på dato, men som ikke blir endret fordi bukken er satt til å passe havresekken.

Det fikk fanden fordi han var dum og ikke beregnet sitt publikum!

Ha en riktig god dag!
valdresbonden
21.02.2022 kl 08:18 1261


Trodlet. Ikke ta det så tungt. Innlegget var ment som en fleip.

V.
trodlet
21.02.2022 kl 08:59 1204

Det finnes to måter å vokse på. Den ene er å bli større selv, men den måten er for mange litt krevende. Den andre, og ofte litt mer primitiv måte å vokse på, er å gjøre andre mindre. Du har kanskje gitt opp å bli større selv?
Lykke til videre, til deg og alle rundt deg.
kokkohill
21.02.2022 kl 09:02 1193

Det som har vert ført i den offentlige debatten når disse kablene ble bygget er langt fra det vi ser.

Og da er spørsmålet , er det bevisst blitt løyet hele tiden?

Eller er det utlandet som ikke følger opp sine forpliktelser over for oss?

Er det det siste er det bare å stenge kablene til det kan levere.

Har vi blitt løyet for er dette grov uforstand i tjenesten og fengselsstraff for brudd på rikets sikkerhets paragrafer.

Dette må politi etterforskes og paralelt ettergåes av Riksrevisjonen.
Slettet bruker
21.02.2022 kl 09:40 1162

På flere plan er det kronisk motstand mot å gjøre selv enkle tiltak i Norge

Min gamle onkel får ikke gjort så mye der han sitter på gamlehjemmet, mimrer over
gamle dager og koser seg med rødvin jeg tok med.
"Gamlehjemmet" består av tre store bygg med flate tak og fasader som får mye sol ...
I tillegg har det et langt grasje anlegg hvor den ene siden av taket får mye sol ...

Nok en byggingmasse som burde hatt solcelle paneler på tak og fasader ...





pengex
21.02.2022 kl 11:49 1095

Det må utredes i ett utvalg av en møtekomite der det politiske vedtaket om solpaneler må godkjennes av en komite satt ved hver tredje fullmåne.