Uke 2 - 2022

VanDiemen7
RECSI 09.01.2022 kl 15:43 61540

La oss holde seriøsiteten høyt hevet på tråden for uke 2.
Mange spennende ting til uka: Overføring fra Hanwha på fredag (?) og Manchin har begynt å rikke på ræva spesielt mtp. klimadelen (som er detvi i rec bryr oss mest om 😉)

Hvor skal vi på mandag? Kan makro tvinge oss ned på 16-tallet igjen?
Redigert 09.01.2022 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2022 kl 14:25 5671

VanDiemen7 skrev Ble short økt nå?
Tiden vil vise, men jeg tror du har rett i det.
omac
14.01.2022 kl 14:28 5621

Dette er short, jeg er helt overbevist
Slettet bruker
14.01.2022 kl 14:31 5583

Kona lurte på i dag om det var noe galt med intelligensen min nå nettopp. Hadde jo vist henne meldingen i dag tidlig, og sagt at "nå startet oppgangen". :-) God Helg.
Nsxnsx
14.01.2022 kl 14:34 5548

He he...det samme her :) lovet gull og grønne skoger......ser ut som det lar vente på seg et par dager til :)
omac
14.01.2022 kl 14:35 5531

Du stavet uker feil
Slettet bruker
14.01.2022 kl 14:38 5480

Hahaha, GULL!
Kona er heldigvis lykkelig uvitende om denne investeringen, og jeg har lovet meg selv at det skal presenteres over noe hummer og bobler den dagen bekreftende melding om ML kommer..

God helg, folkens!
Slettet bruker
14.01.2022 kl 14:56 5320

Virker slik, ja. utrolig at det er mulig.

Sitter og funderer på hvordan Voleon tenker (vet det er roboter som kjører handlene, men det må jo sitter noen med hjerne bak dette, og en plan på det hele).

Vill EXIT-tanke:
Voleon må jo vite at kursen vil ta av sted når melding om ML kommer.
Kan det være at de benytter short for å få kursen ned, og når de begynner å gå tom i shortkassen, går all-inn med kjøpsopsjoner?
Når de ikke klarer å presse kursen ned med short som er tom, så vet de at kursen vil gå opp, og er de riktig heldige, så klarer de å time dette med melding om ML.
De må da få tak i flere kjøpsopsjoner enn det de sitter med i short for å vinne på dette, men en tanke??

Vet jeg er ute på tynn is nå, men jeg klarer ikke for mitt bare underliv å se hva som gjør at de fremdeles tørr sitte short:)
Fholm
14.01.2022 kl 15:01 5264

Ikke en dum tankegang det. Jeg tror heller algoen tar inn markedene i resten av verden i betrakning og øker/dekker deretter.. Men who knows.. Blir atter en gang en tolmodighetsprøve detta
omac
14.01.2022 kl 15:03 5225

Hvis den teorien stemmer må det være en bigger fool enn Voleon som utsteder dem så tviler. Voleon tenker ikke, de analyserer og mater dataene inn i en maskinlæringsalgoritme, dvs de følger TA temmelig slavisk. Alle som har jobbet litt med ML vet at det i stor grad er tøys
Redigert 14.01.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
14.01.2022 kl 15:10 5141

Som sagt tidligere. Om du har 1 mill å investere i Recsi akkurat nå på 16,-

Kjøper eller shorter du med dagens kunnskap (melding) ? 100 personer på forumet.

Jeg tror det vil se ut som følger: 99 kjøp og 1 short. (vi vet alle hvem short er :) :) )
omac
14.01.2022 kl 15:12 5111

Å spørre på forumet om det er som å spørre i kirken om folk er religiøs.
omac
14.01.2022 kl 15:19 5033

Nsxnsx skrev Innlegget er slettet
Vi er ikke uenig, det blir litt tomprat når vi sparker i grusen og venter. God helg!
Slettet bruker
14.01.2022 kl 15:23 4969

Hehe, tror jeg tar helg🤣
Mathias
14.01.2022 kl 15:36 4876

Mer spekulasjon:
Har ikke Morgan Stanley, som nå har over 14 millioner aksjer, ganske tette bånd til Voleon? (som custodian og broker)
Kan det i så fall tenkes at Voleon sitter med en form for sikkerhet her i fall kursen brått skulle rase nordover og short må dekkes inn?
Samtidig som Voleon da fritt kan herje på uten stor fare for vanvittige tap, snitter Morgan seg ned. Best case for disse vil da bli om Voleon tjener penger på shorten sin og Morgan tjener penger på salg av aksjene når Voleon slutter å presse ned og lar prisen gå…
Obs: Dette kan jeg skikkelig lite om og bare spekulerer 🤷🏼‍♂️
VanDiemen7
14.01.2022 kl 15:39 4844

Skal vi ende i grønt likevel?
omac
14.01.2022 kl 15:40 4834

Ser ikke vekk fra det, lite volum sender den langt opp. Jeg tror det holder med med 100k kjøp for å bli grønn
VanDiemen7
14.01.2022 kl 15:45 4776

Nasse var nede på juni/juli-nivåer ved start der. Snudde brått nå.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 16:47 4459

Du skal ikke se bort fra at Voleon benytter nettopp opsjoner til å eksekvere strategien sin. Ved å både kjøpe og utstede opsjoner kan man skape seg short-posisjoner med en kjent øvre nedside i motsetning til å gjøre alt via aksjer. Selv om fondet sies å drives ved hjelp av machine learning så utelukker ikke det at de også har en mengde litt enkere strategier de kan regne på om vil være lukrative. Å regne fair opsjonspriser finnes det formler for.

De har i hvert fall så vidt jeg vet hatt relativt solide resultater over tid, og da bør vi ikke avskrive fondet med at ML er tøys.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 17:20 4300

Er vel "rundt der" du er :-). 5 store. Dette går veien.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 20:35 3768

Mye av dette er spekulasjoner!!!

Er ikke forsøk på hausing, men hadde vært gøy å diskutere dette litt mer etter at Nabobygget står som pending og Hanwha snart er inne.

November 11, 2021

In a public hearing before the vote, Kevin Richards, president of Western Pacific Engineering & Survey, asked council members to delay the vote for two weeks, saying a solar panel manufacturing company was considering moving into an existing, but vacant, facility on Wheeler Road. Richards said he couldn’t provide any other details about the company and apologized for bringing the request to the council so late in the process.

Richards estimated the company would provide about $4 billion annually in economic activity to the Moses Lake area. The project has support from state agencies and could qualify for federal funds, he said. Washington State Department of Commerce officials sent an email to Moses Lake city officials Tuesday, Richards said, asking council members to table approval of the plan, at least temporarily.

Williams said during the meeting the area Richards was referring to has not been part of the planning process. As a result it would, she said, have to go through the process, including environmental review, which would take longer than two weeks.

Williams said she would recommend a meeting between the parties interested in the Wheeler Road property. She said city officials had some concerns about the proposal, but she thought everyone could work together.

https://columbiabasinherald.com/news/2021/nov/11/ml-council-approves-updated-comp-plan/


November 18, 2021
Hanwha invests in REC Silicon – “First step to US value chain”

Hanwha Solutions, whose photovoltaics subsidiary was the world’s sixth largest solar module supplier in 2020, will invest NOK1,402.1 million (US$160.35 million) for a 16.67% stake in Norway-headquartered and U.S.-based polysilicon manufacturer REC Silicon. “I am excited to report this first step in the creation of a low carbon solar value chain in the United States,” says Tore Torvund, chief executive officer of REC Silicon.

Signs of new wafer production capacity outside China

According to REC Silicon, Hanwha’s investment will ensure the necessary resources to reopen REC’s fluidized bed reactor (FBR) plant for granular polysilicon in Moses Lake, Washington “during 2023.” Before it was mothballed in July 2019, the plant had a production capacity of 20,000 MT. The passage of the Solar Energy Manufacturing for America (SEMA) Act currently under discussion in the U.S. Congress would “support the parties’ ambitions to establish a comprehensive US solar value chain, from production of polysilicon to fully assembled solar modules,” REC Silicon says.

That can only mean that Hanwha is considering the establishment of wafer manufacturing capacity in the USA – or elsewhere outside China – to close the gap in its value chain. Otherwise, the investment in REC Silicon wouldn’t make sense: Global solar wafer production is almost completely concentrated in China and U.S.-made polysilicon has effectively been shut out from China through prohibitive import duties.

https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/hanwha-invests-in-rec-silicon-first-step-to-us-value-chain/


November 23, 2021 Moses Lake City Council

REC Expansion Next Steps (side 1)

3. Kevin Richards, 1328 E Hunter Pl, Moses Lake, requested Council to postpone adoption of the proposed Comp Plan in consideration of a new 60-acre addition to the UGA along Wheeler Rd. for a proposed commercial development to bring 1,500 jobs. (side 11)

Staff reached out to the State after the last meeting due to the request for consideration and pause to consider a business opportunity that would have required a new application and procedural process. Staff also had conversations with REC and there is property that they will need to get in control of and a path forward is being established. There is concern over ability to provide services so staff will review the technical pieces and report back to Council. The overall message that goes out will be that we are business friendly.
(Dette ble snakket om på city council møtet 23. November og står på side 16 her https://www.cityofml.com/AgendaCenter/ViewFile/Agenda/_12142021-461 )

Januar 11, 2022
Lawmakers could look at more than a dozen climate proposals addressing carbon reduction and other environmental issues.

-A state grant to help build a solar panel manufacturing plant in Grant County in Central Washington.

https://www.invw.org/2022/01/11/wa-legislators-prepare-for-long-list-of-climate-change-bills/


FEBRUARY 26, 2019
1366 Technologies and Hanwha Q Cells to open wafer factory in Malaysia

The U.S. wafer maker and the Korean module manufacturer expect to ramp the Malaysian factory no later than September. The fab is next to Hanwha’s existing cell and module facilities and 1366 Technologies plans to produce its Direct Wafers on a gigawatt scale for less than $0.20 per piece.

In March, 1366 Technologies said it was abandoning plans to build a wafer manufacturing facility in New York and would construct its first commercial-scale wafer factory at an undisclosed overseas location. As part of the change in strategy, the company had withdrawn from the loan guarantee process of the U.S. Department of Energy without having received funds. (Om dette er Mars 2018 er det kanskje mulig å bygge en fabrikk på 1,5år ca.)

1366 is also partnering with German polysilicon manufacturer Wacker Chemie.


https://www.pv-magazine.com/2019/02/26/1366-technologies-and-hanwha-q-cells-to-open-wafer-factory-in-malaysia/


June 28, 2021
1366 Technologies and Hunt Perovskite Technologies Announce Merger

BEDFORD, Mass., and DALLAS – June 28, 2021 – 1366 Technologies, Inc. (1366) and Hunt Perovskite Technologies, L.L.C (HPT), two of the solar industry’s most innovative companies, today announced that they have merged their businesses. The merger combines two disruptive technologies – 1366’s Direct Wafer® process and HPT’s printed perovskite solar photovoltaic (PV) technology – to bring to market powerful tandem modules to lead the rapidly growing solar industry. The newly combined company, called CubicPV, will also receive $25 million in funding from Hunt Energy Enterprises, L.L.C. (HEE), First Solar, Inc. (NASDAQ: FSLR), Breakthrough Energy Ventures (BEV) and others. HEE will join the Board of Directors.

https://cubicpv.com/1366-technologies-and-hunt-perovskite-technologies-announce-merger/


Spekulasjon:
Er det mulig at Cubic PV som er en del av Ultra Low-Carbon Solar Alliance kan bygge direct wafer fabrikk på "utvidelsen til REC" og nabobyggett til REC blir Hanwha Qcells celle produksjon?


Kan samarbeidet 1366 (Cubic) har med Wacker og investeringen Cubic PV fikk fra First Solar kan sette stopper for samarbeid med andre aktører?
Hanwha Qcells har allerede samarbeid med 1366 nå Cubic.

En annen spekulasjon og tilbake til dette: Signs of new wafer production capacity outside China

India satser nå og det kan vell være en plan B eller løsning i tiden når man venter på amerikansk verdikjede?

July 6, 2021
CubicPV plans $1.1 billion investment in solar wafer, cells manufacturing under PLI scheme
The company is in talks with the Indian government to participate in the performance linked incentives (PLI) scheme for solar equipment manufacturers, Frank Van Mierlo, CEO of CubicPV, told FE.

CubicPV plans to start with 2 GW of cells and wafers capacity, and then expand it to 10 GW over five years at a cost of $1.1 billion, Mierlo said. The wafer manufacturer claims its exclusive technology will reduce the cost of manufacturing drastically. “At present, wafer and cell manufacturers end up wasting very high purity silicones priced at $25/kg during production. Our process doesn’t waste anything. If someone had to import 10,000 tonne of high purity silicone earlier, they will have to import just half of it,” Mierlo said.

Han snakker om import her, men vet ikke hvordan polysilicon markedet er i India og om de importerer fra Kina eller Wacker.

https://www.financialexpress.com/industry/cubicpv-plans-1-1-bn-investment-in-solar-wafer-cells-manufacturing-under-pli-scheme/2284438/



Vet at det er mye spekulajsoner og at det meste sikkert avhenger av BBB (SEMA) eller støtte fra Washington state.

Alt dette er info som er delt tidligere på forumet jeg prøvde bare å samle det. Mulig det ble litt rotete...

Takk til alle som deler!

Si i fra om det er feil info her så skal jeg fikse opp i det.




MySpace
14.01.2022 kl 20:52 3656

Bra samling av artikler der. Virker jo lovende nå for amerikansk verdikjede.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 21:21 3521

Altså, at RECsi har et ønske om å utvide er jo åpenbart ref søknaden de har inne hos Moses Lake City Counsil.

…Og, de ML City Counsil skriver jo i referatet at det kan tilføre 1500 jobber.

Det gir jo rom for spekulasjoner, mildt sagt. Det er åpenbart at RECsi og Hanwha jobber med store planer, mens vi sitter på sidelinjen og priser selskapet til under 1/3 av byggekost for fabrikken i ML🤔

Jeg er først og fremst svært spent på hva de skal bygge - og håper aller mest på wafer. Eller enda bedre: at de tar seg av hele produksjonslinjen sammen med Q-cells.

Time will show, og jeg selger ikke en aksje for time has showed.

God helg!
Slettet bruker
15.01.2022 kl 01:17 2889

Vel.. Det ligger nok endel triggere å venter ja. Og noe bak i hjernebarken får meg til å nikke anerkjennende når jeg leser her. Noe high tech blir det nok sikkert, med perovskite og greier. Det et var vel ikke for morro skyld at Kjell Inge overtok roret i REC for en periode. Og heller ikke at Aker Asset Management ble dannet. Dette er en del av en større plan.
Har dere sett reklamefilmen til Aker, med selveste Chuck Norris? Der påstår de bl.a at Aker har temmet solen. Høyst merkverdig. Så da må de ha planer om det da.
Nå har jo dette gått fra å være NM i venting til ett olympisk mesterskap, men jeg er ganske sikker på at det er verdt ventetiden.

God helg!
Redigert 15.01.2022 kl 01:19 Du må logge inn for å svare