QEC-analyse,100-400%!
Her er analysen fra SPB1 sitt morgenmĂžte pĂ„ fredag 7. Jan. hentet fra en annen trĂ„d, der target er kr 4-10. Legg ogsĂ„ spesielt merke til punkt 6 der QEC varsler produksjon opp fra 1350 BOA til 2000 BOA i Ă„r nĂ„r nye brĂžnner er i gang!đđ
âŠâŠ..
"This morning, Questerre CEO Mike Binnion provided an update at our morning meeting. The key highlights were: 1) Quebec Prime Minister has been clear on that there will some compensation if there is introduced a ban for oil and gas activities. 2) timeline for compensation is hard to predict, but reasonable to believe something will happen before upcoming election in October 2022. 3) Company have submitted application for carbon storage projects for clean tech projects in Quebec. 4) Expropriation legislation in Quebec requires fair value compensation vs. petroleum legislation indicates that historical costs should be compensated (i.e., compensation may range from CAD 175m to USD 2.4bn, according to company). 5) Governmentâs internal fair value estimate for the project is CAD 2-5bn. 6) Questerreâs current production of 1350 boe/d (roughly same as Q3 21) and new wells in H1 22 will bring production up to around 2000 boe/d. 7) The Green Leaf project (former Red Leaf) has potential for rare earth elements. Our scenario analysis suggest a fair value of the QEC share of NOK 4 to NOK 10/share, given various compensation scenarios."
âŠâŠ..
"This morning, Questerre CEO Mike Binnion provided an update at our morning meeting. The key highlights were: 1) Quebec Prime Minister has been clear on that there will some compensation if there is introduced a ban for oil and gas activities. 2) timeline for compensation is hard to predict, but reasonable to believe something will happen before upcoming election in October 2022. 3) Company have submitted application for carbon storage projects for clean tech projects in Quebec. 4) Expropriation legislation in Quebec requires fair value compensation vs. petroleum legislation indicates that historical costs should be compensated (i.e., compensation may range from CAD 175m to USD 2.4bn, according to company). 5) Governmentâs internal fair value estimate for the project is CAD 2-5bn. 6) Questerreâs current production of 1350 boe/d (roughly same as Q3 21) and new wells in H1 22 will bring production up to around 2000 boe/d. 7) The Green Leaf project (former Red Leaf) has potential for rare earth elements. Our scenario analysis suggest a fair value of the QEC share of NOK 4 to NOK 10/share, given various compensation scenarios."
Redigert 09.01.2022 kl 16:46
Du mÄ logge inn for Ä svare
Upup
03.02.2022 kl 11:31
4573
du husker sgu forkĂŠrt. Avtalen var at du, Elly og SXL skulle ut Ă„ reise sammen.
Ved kurs over 3, cruise i karibien pÄ XL sin regning.
Ved kurs under 2, oppmĂžte i quebec hvor du og Elly skal arbeide som lĂžpemus i QECs lĂžpehjul tilknyttet lokal kraftstasjon - blir ikke grĂžnnere enn dette.
SXL fÄr jobben med Ä piske dere to opp i fart.
Ved kurs over 3, cruise i karibien pÄ XL sin regning.
Ved kurs under 2, oppmĂžte i quebec hvor du og Elly skal arbeide som lĂžpemus i QECs lĂžpehjul tilknyttet lokal kraftstasjon - blir ikke grĂžnnere enn dette.
SXL fÄr jobben med Ä piske dere to opp i fart.
Elly var usikker og turte ikke Ă„ vĂŠre med, men du og nano rekyl ble med.... jeg hadde iallefall holdt meg unna hvis den gikk over 3kr men dere vil tydeligvis ikke holde det dere sa.
Carlsen73
03.02.2022 kl 11:58
4407
Du bliver nĂždt til at finde det frem, jeg helt prĂŠcist har skrevet. Jeg gentager: Jeg tror, vi har kommunikeret forbi hinanden.
Jeg tvivler pÄ, at der er nogen pÄ QEC-trÄdene, der anser mig for en af de evindeligt messende og sÊrdeles trÊttende baissere (eller haussere - for den sags skyld). Derfor vil det slet ikke give nogen mening, at jeg skulle have indgÄet en aftale om at holde mig vÊk fra forummet.
Jeg tvivler pÄ, at der er nogen pÄ QEC-trÄdene, der anser mig for en af de evindeligt messende og sÊrdeles trÊttende baissere (eller haussere - for den sags skyld). Derfor vil det slet ikke give nogen mening, at jeg skulle have indgÄet en aftale om at holde mig vÊk fra forummet.
NA2
03.02.2022 kl 12:10
4344
Hei Sheepman, Det ser ut for meg at du har svaret pÄ det sÄ da er det sÄnn, eller it's more to come. Syns du er litt for bombastisk i din pÄstand sÄ jeg velger og tror at her har myndighetene slengt noe ut, et tilbud uten Ä tenke pÄ konsekvensene. Tror det blir vanskelig Ä nekte urbefolkningen sine rettigheter sÄ her mÄ myndighetene trÄ varsomt og med sosial aksept som Qec har sÄ blir det vanskelig Ä forby pilot prosjektet. Videre sÄ blir det jo spennende og se hva EU stemmer for nÄr det gjelder naturgass og blir det ja er det flere options for Qec.
Jo, dette var det desidert mest sannsynlige utfallet, sÄ de er garantert forberedt pÄ det. Om de har noe fornuftig Ä kontre med umiddelbart er derimot et annet spÞrsmÄl. I fÞrste omgang burde de vel bare vise til lovverket og garantere aksjeholdere at de aldri vil godta et slikt skambud.
trĂžnderinvest
03.02.2022 kl 12:41
4212
det er da overhodet ingen panikk rundt aksjen i dag, til tross for en melding som i utgangspunktet virket skuffende...men nÄr vi alle fÄr tenkt oss litt om og reflektert litt...sÄ er jo dette et naturlig utspill. mulighetene for fremtidig stigning er store, og overhodet ikke redusert etter gÄrsdagens melding. betryggende at den holder seg omkring de NOK 2...og kanskje kryper den litt opp igjen utover ettermiddagen...jeg beholder iallefall mitt, denne spenninga vil jeg vÊre endel av :-)
det var vel ikke noe melding trÞnderinvest men en artikkel etter det jeg har forstÄtt, sÄ ingenting er sÄ langt fastslÄtt etter mitt syn, bare Ä sitte rolig vi skal opp igjen :-))
Upup
03.02.2022 kl 13:09
4102
kan det tenkes at strategien til myndighetene er Ä fÄ full kompensasjon for kostnader til Ä bli motpartens krav?
NÄ tilbyr de et belÞp som er ca 20% av det motparten mener er pÄlÞpte kostnader.
Vil tro dette skaper frykt bÄde hos selskapene og investorene, "Ä nei, vi mÄ kjÞre kostbar rettsak for Ä fÄ det vi ansÄ som minimum"
SÄ kan de gÄ i forhandling med selskapene og "gi seg", ok Binnion dere skal fÄ 150 MCAD, men da mÄ dere akseptere prompte.
Hadde de gÄtt ut med tilbud om kompensasjon av 100% av kostnadene hadde vel motkravet fort blitt 100% av kostnadene + et betydelig belÞp for tapte fremtidige inntekter.
NÄ tilbyr de et belÞp som er ca 20% av det motparten mener er pÄlÞpte kostnader.
Vil tro dette skaper frykt bÄde hos selskapene og investorene, "Ä nei, vi mÄ kjÞre kostbar rettsak for Ä fÄ det vi ansÄ som minimum"
SÄ kan de gÄ i forhandling med selskapene og "gi seg", ok Binnion dere skal fÄ 150 MCAD, men da mÄ dere akseptere prompte.
Hadde de gÄtt ut med tilbud om kompensasjon av 100% av kostnadene hadde vel motkravet fort blitt 100% av kostnadene + et betydelig belÞp for tapte fremtidige inntekter.
Ărligtalt
03.02.2022 kl 13:22
4011
Dette blir fragmentert, og kan fort ende opp i 3 ulike rettslige prosesser:
1:UrinnvÄnere nektes Ä utvinne pÄ eget land (?) Ingen vet fasit - men jeg tror det skal mye til at det ikke blir mye fokus rundt akkurat denne...
2: Faktiske kostnader / dokmenterte kostnader som ikke skal ettergis fullt ut. Sier seg selv at det blir brÄk ut av dette... Ender med forlik pÄ vesentlig hÞyere sum?
3: Tap av fremtidige inntekter. Medmindre slaskene endrer loven med tilbakevirkende kraft (som de fort kan finne pÄ Ä gjÞre)... SÄ er det her de riktig store pengene ligger. Dette ser dog ut til Ä bli den prosessen som trekker ut i tid
SÄ mÄ aksjonÊrene spÞrre seg selv: Vil QEC tape pÄ alle fronter nÄr de i tillegg har urbefolkning og en majoritet av Þvrige borgere i Quebec med seg pÄ sitt lag? Neppe
1:UrinnvÄnere nektes Ä utvinne pÄ eget land (?) Ingen vet fasit - men jeg tror det skal mye til at det ikke blir mye fokus rundt akkurat denne...
2: Faktiske kostnader / dokmenterte kostnader som ikke skal ettergis fullt ut. Sier seg selv at det blir brÄk ut av dette... Ender med forlik pÄ vesentlig hÞyere sum?
3: Tap av fremtidige inntekter. Medmindre slaskene endrer loven med tilbakevirkende kraft (som de fort kan finne pÄ Ä gjÞre)... SÄ er det her de riktig store pengene ligger. Dette ser dog ut til Ä bli den prosessen som trekker ut i tid
SÄ mÄ aksjonÊrene spÞrre seg selv: Vil QEC tape pÄ alle fronter nÄr de i tillegg har urbefolkning og en majoritet av Þvrige borgere i Quebec med seg pÄ sitt lag? Neppe
mofi1
03.02.2022 kl 13:28
3974
Dette er business og blir kald advokatmat, bÄde i forhold til tolkninger av ulike lovverk opp mot hverandre, hva som kan tas med av pÄlÞpte kostnader og ikke minst hva som er «fait value». SÄ gÄrsdagens uttalelse er kun en forsmak pÄ hva som kommer.
PS! Antagelig er hva som ble antydet i gÄr det laveste «tilbudet» vi fÄr se:-)
PS! Antagelig er hva som ble antydet i gÄr det laveste «tilbudet» vi fÄr se:-)
Redigert 03.02.2022 kl 13:31
Du mÄ logge inn for Ä svare
DĂ„semannen
03.02.2022 kl 14:16
3778
Det er utvask av truseskvettere i dag. Omvendt "pump & dump". Helt greit, det. SÄ stÄr det mange nervevrak med brente griselabber pÄ sidelinjen nÄr aksjen plutselig gÄr bananas oppover igjen. Da skal de nok inn igjen, og til langt hÞyere priser.
VIP001
03.02.2022 kl 14:18
3767
Dette er helt vanlig forhandlingstaktikk. Alle vet at denne erstatningssummen ikke blir akseptert, men en gÄr lavt ut for Ä prÞve Ä pÄvirke utfallet. Myndighetene lÞper en stor risiko med Ä gÄ inn i en lang rettsrunde og de er mye mer tjent med Ä komme til en avtale. Jeg ser for meg at det er veldig stor mÞte og-lobbyvirksomhet bÄde med myndighetene og mellom de ulike selskapene som er involvert. Blir spennende Ä se hva som blir utfallet tilslutt, men jeg vil si at QEC m.fl. sitter pÄ trumf kortene her.
SelvfĂžlgelig sidder QEC med alle trumf-kortene, hvilket den seneste tids mange gode nyheder blot bekrĂŠfter:
https://www.lenouvelliste.ca/2022/01/27/le-projet-de-gaz-de-schiste-a-wolinak-recoit-un-appui-4a6957ffd66539e3af588be008866df8?fbclid=IwAR03A4LeLXusbX4i5A6wMwKh9jSlN1PJPNTF0reZkNAbNugYpNcZwpgvD7k
https://finance.yahoo.com/news/questerre-announces-study-well-completion-051500160.html
https://finance.yahoo.com/news/polling-data-confirms-majority-quebecers-051500409.html
"This morning, Questerre CEO Mike Binnion provided an update at our morning meeting. The key highlights were: 1) Quebec Prime Minister has been clear on that there will some compensation if there is introduced a ban for oil and gas activities. 2) timeline for compensation is hard to predict, but reasonable to believe something will happen before upcoming election in October 2022. 3) Company have submitted application for carbon storage projects for clean tech projects in Quebec. 4) Expropriation legislation in Quebec requires fair value compensation vs. petroleum legislation indicates that historical costs should be compensated (i.e., compensation may range from CAD 175m to USD 2.4bn, according to company). 5) Governmentâs internal fair value estimate for the project is CAD 2-5bn. 6) Questerreâs current production of 1350 boe/d (roughly same as Q3 21) and new wells in H1 22 will bring production up to around 2000 boe/d. 7) The Green Leaf project (former Red Leaf) has potential for rare earth elements. Our scenario analysis suggest a fair value of the QEC share of NOK 4 to NOK 10/share, given various compensation scenarios."
https://www.lenouvelliste.ca/2022/01/27/le-projet-de-gaz-de-schiste-a-wolinak-recoit-un-appui-4a6957ffd66539e3af588be008866df8?fbclid=IwAR03A4LeLXusbX4i5A6wMwKh9jSlN1PJPNTF0reZkNAbNugYpNcZwpgvD7k
https://finance.yahoo.com/news/questerre-announces-study-well-completion-051500160.html
https://finance.yahoo.com/news/polling-data-confirms-majority-quebecers-051500409.html
"This morning, Questerre CEO Mike Binnion provided an update at our morning meeting. The key highlights were: 1) Quebec Prime Minister has been clear on that there will some compensation if there is introduced a ban for oil and gas activities. 2) timeline for compensation is hard to predict, but reasonable to believe something will happen before upcoming election in October 2022. 3) Company have submitted application for carbon storage projects for clean tech projects in Quebec. 4) Expropriation legislation in Quebec requires fair value compensation vs. petroleum legislation indicates that historical costs should be compensated (i.e., compensation may range from CAD 175m to USD 2.4bn, according to company). 5) Governmentâs internal fair value estimate for the project is CAD 2-5bn. 6) Questerreâs current production of 1350 boe/d (roughly same as Q3 21) and new wells in H1 22 will bring production up to around 2000 boe/d. 7) The Green Leaf project (former Red Leaf) has potential for rare earth elements. Our scenario analysis suggest a fair value of the QEC share of NOK 4 to NOK 10/share, given various compensation scenarios."
For det fÞrste sÄ er jeg hellig overbevist om at Qec var forberedt pÄ myndighetene sin taktikk nÄr det gjelder summen som de har slengt ut. VÊr klar over at Qec har kjempet i mange Är med myndighetene i Quebec og er det noen som kjenner til strategien deres sÄ er det nok Binnion. Det scenarioet her var de meget sikkert klar over og derfor gjorde/klarte Binnion og fÄ avtalen i boks med First Nation fÞr dette ble annonsert. Du glemmer en ting og det er at Qec har en advokat i sitt styre som har international handelsrett som ett av sin fagomrÄder og ikke minst er partner i Quebec baserte firmaet BCF Business Law med over 500 ansatte og 300 fagfolk, Mrs Mirrielle Fontain. Jeg mener Qec er sÄpass godt skodd juridisk i denne saken og at med det siste trekket til Binnion med avtalen med First Nation sÄ er nok det mye av grunnen til at Jason gikk sÄpass hÞyt ut med 18x han hadde aldri turt Ä gÄ ut sÄnn uten at de var juridisk sikre pÄ hva de sitter pÄ av forhandlingskort, sÄ folkens det er ingen grunn til panikk, her har Binnion satt myndighetene sjakk matt, dette gÄr veien med mest sannsynlig pilot eller en klekkelig erstatning!!! :-)))
Her er forresten referat fra mĂžtet og den nye loven:
http://www.assnat.qc.ca/fr/travaux-parlementaires/projets-loi/projet-loi-21-42-2.html
http://www.assnat.qc.ca/fr/travaux-parlementaires/projets-loi/projet-loi-21-42-2.html
ikke den nye loven Iagi men et lovforslag, stor forskjell pÄ det :-)
morgendagen
03.02.2022 kl 14:49
3635
Xtrainvestor.com
QUESTERRE: Husker du den kraftige oppgangen i aksjen rundt nyttĂ„r etter at selskapets CFO hadde sendt mail til et XI-medlem der han skrev "I donât think the investors realize that the downside for the situation in Quebec is that we get $175MM (~$0.40/share).." (canadiske dollar) og tilla at oppsiden kunne gi 18-gangeren? Og der selskapet deretter sendte bĂžrsmelding der de ikke skjĂžnte noe av kursoppgangen? NĂ„ har Quebec lagt frem et forslag til lov der totalerstatningen til aktĂžrene tilsammen er pĂ„ 66 millioner canadiske dollar og der 75% av kostnadene for 'rehabiliteringen' av lisensomrĂ„dene dekkes av myndighetene, oppad begrenset til tilsammen 33 millioner canadiske dollar. NĂ„ er dette et forslag og bransjen protesterer kraftig sĂ„ sluttresultatet er ukjent og kan potensielt ta Ă„revis Ă„ avgjĂžre i rettsapparatet. Men at Questerres CFO's worst case for vanlig dĂždelige nĂ„ fremstĂ„r som svĂŠrt overdrevet burde vĂŠre fair Ă„ tenke.
QUESTERRE: Husker du den kraftige oppgangen i aksjen rundt nyttĂ„r etter at selskapets CFO hadde sendt mail til et XI-medlem der han skrev "I donât think the investors realize that the downside for the situation in Quebec is that we get $175MM (~$0.40/share).." (canadiske dollar) og tilla at oppsiden kunne gi 18-gangeren? Og der selskapet deretter sendte bĂžrsmelding der de ikke skjĂžnte noe av kursoppgangen? NĂ„ har Quebec lagt frem et forslag til lov der totalerstatningen til aktĂžrene tilsammen er pĂ„ 66 millioner canadiske dollar og der 75% av kostnadene for 'rehabiliteringen' av lisensomrĂ„dene dekkes av myndighetene, oppad begrenset til tilsammen 33 millioner canadiske dollar. NĂ„ er dette et forslag og bransjen protesterer kraftig sĂ„ sluttresultatet er ukjent og kan potensielt ta Ă„revis Ă„ avgjĂžre i rettsapparatet. Men at Questerres CFO's worst case for vanlig dĂždelige nĂ„ fremstĂ„r som svĂŠrt overdrevet burde vĂŠre fair Ă„ tenke.
vi satser pÄ at mofi har noen nyheter fra Jason i morgen :-)
Bombibitt
03.02.2022 kl 15:11
3557
Julien snakker om erstatning fra 2015, Ă„rene fĂžr da? Ă
rene Questerre brukte mest.
Det er som Ä bygge et hus for Quebec fordi Quebec slutter Ä bygge nÄr halve huset er klart. Quebec betaler ingenting for den bygde delen av huset som er klar, men de kompenserer for tiden etter at de har stoppet byggingen nÄr det ikke brukes penger i det hele tatt.
HĂžres det fornuftig ut eller til og med lovlig? Tror ikke det.
Det er som Ä bygge et hus for Quebec fordi Quebec slutter Ä bygge nÄr halve huset er klart. Quebec betaler ingenting for den bygde delen av huset som er klar, men de kompenserer for tiden etter at de har stoppet byggingen nÄr det ikke brukes penger i det hele tatt.
HĂžres det fornuftig ut eller til og med lovlig? Tror ikke det.
Redigert 03.02.2022 kl 15:38
Du mÄ logge inn for Ä svare
StoTrader
03.02.2022 kl 15:15
3523
Har fulgt med her inne en stund nÄ. Kudos til alle dere som sporer opp god relevant info fra Canada, som igjen fÞrer til at det blir lettere Ä ha is i magen for den jevne smÄinvestor :) "Buy the dip" er et flott begrep. Benyttet muligheten som bÞd seg i dag. Dette blir spennende Ä fÞlge med fremover.
ak78
03.02.2022 kl 15:34
3427
Helt nydelig med en dipp i dag :-)
-Eu har gÄtt for at naturgass er grÞnn energi i sin nye act.
-Sosial aksept er pÄ plass.
-First Nations har lovbestemt «vetorett» for egne naturresurser.
-Chiefâen har med seg sine nĂ„r han uttrykker takknemlighet til QEC for at de endelig kan fĂ„r snudd den sosiale situasjonen, samt ogsĂ„ blir tatt pĂ„ alvor vedr Ă„ rĂ„de over egne ressurser.
- QEC kan vise til null utslipp OG karbonfangst.
-La oss heller ikke glemme at QEC trolig er gjeldsfritt ved Ärsrapport OG de tjener penger hver eneste dag pÄ eksisterende produksjon.
At det vil ta enda endel tid - ja! Her skal det gjennom noen mÞller. Trolig ogsÄ gjennom et politisk skifte til hÞsten.
Pilot kan derrimot komme til Ă„ bli godkjent ganske rasktâŠmed First Nations pĂ„ QEC side med sin lovhjemmel.
Jason uttalte til meg i desember at dersom EU gÄr for at naturgass blir grÞnn energi og helt nÞdvendig for Ä fÄ til det grÞnne skiftet de neste 30 Ärene vil Qec ta kontakt med Statsminister Trudeau. AltsÄ gÄ ett nivÄ hÞyere. Jeg forventer at dette nÄ vil gjÞres og at rikspolitikken kan komme til Ä gripe inn, til glede ogsÄ for First Nations.
En god kjĂžpsmulighet i dag. Takk :-)
-Eu har gÄtt for at naturgass er grÞnn energi i sin nye act.
-Sosial aksept er pÄ plass.
-First Nations har lovbestemt «vetorett» for egne naturresurser.
-Chiefâen har med seg sine nĂ„r han uttrykker takknemlighet til QEC for at de endelig kan fĂ„r snudd den sosiale situasjonen, samt ogsĂ„ blir tatt pĂ„ alvor vedr Ă„ rĂ„de over egne ressurser.
- QEC kan vise til null utslipp OG karbonfangst.
-La oss heller ikke glemme at QEC trolig er gjeldsfritt ved Ärsrapport OG de tjener penger hver eneste dag pÄ eksisterende produksjon.
At det vil ta enda endel tid - ja! Her skal det gjennom noen mÞller. Trolig ogsÄ gjennom et politisk skifte til hÞsten.
Pilot kan derrimot komme til Ă„ bli godkjent ganske rasktâŠmed First Nations pĂ„ QEC side med sin lovhjemmel.
Jason uttalte til meg i desember at dersom EU gÄr for at naturgass blir grÞnn energi og helt nÞdvendig for Ä fÄ til det grÞnne skiftet de neste 30 Ärene vil Qec ta kontakt med Statsminister Trudeau. AltsÄ gÄ ett nivÄ hÞyere. Jeg forventer at dette nÄ vil gjÞres og at rikspolitikken kan komme til Ä gripe inn, til glede ogsÄ for First Nations.
En god kjĂžpsmulighet i dag. Takk :-)
Redigert 03.02.2022 kl 15:37
Du mÄ logge inn for Ä svare
Et du sĂ„ sikker pĂ„ at den ikke skal ned til 1kr igjenâŠ.
ak78
03.02.2022 kl 15:39
3373
Ja. SÄ sikker man kan bli uten Ä ha en spÄkule. Med et svÊrt volatilt marked om dagen vil nok QEC vÊre enn tryggere havn Ä vÊre i enn pÄ lenge, og enn andre.
La meg snu pÄ spÞrsmÄlet: hvorfor i alle dager skal den ned?
La meg snu pÄ spÞrsmÄlet: hvorfor i alle dager skal den ned?
6710
03.02.2022 kl 15:40
3378
PreÌsenteÌ par
M. Jonatan Julien
Ministre de lâEÌnergie et des Ressources naturelles
âmed undtagelse af brĂžnde, for hvilke energi- og ressourceministeren kan tillade pilotprojekter til erhvervelse af geovidenskabelig videnâ
âLovforslaget ĂŠndrer kulbrinteloven for at begrĂŠnse dens anvendelsesomrĂ„de til naturgaslagring og naturgas- og olierĂžrledninger og erstatter derfor lovens titel for at afspejle disse ĂŠndringerâ
âMinisteren kan ved bekendtgĂžrelse bemyndige gennemfĂžrelsen af ââet forsĂžgsprojekt med henblik pĂ„ opnĂ„else af geovidenskabelig viden vedrĂžrende:
(1) carbondioxidbindingspotentialet;
(2) potentialet for at lagre brint produceret fra en vedvarende energikildeâ
M. Jonatan Julien
Ministre de lâEÌnergie et des Ressources naturelles
âmed undtagelse af brĂžnde, for hvilke energi- og ressourceministeren kan tillade pilotprojekter til erhvervelse af geovidenskabelig videnâ
âLovforslaget ĂŠndrer kulbrinteloven for at begrĂŠnse dens anvendelsesomrĂ„de til naturgaslagring og naturgas- og olierĂžrledninger og erstatter derfor lovens titel for at afspejle disse ĂŠndringerâ
âMinisteren kan ved bekendtgĂžrelse bemyndige gennemfĂžrelsen af ââet forsĂžgsprojekt med henblik pĂ„ opnĂ„else af geovidenskabelig viden vedrĂžrende:
(1) carbondioxidbindingspotentialet;
(2) potentialet for at lagre brint produceret fra en vedvarende energikildeâ
Redigert 03.02.2022 kl 15:44
Du mÄ logge inn for Ä svare
tuja
03.02.2022 kl 15:48
3276
Tenker det ender med pilot pÄ First Nations sine landomrÄder. Da har de ryggen klar iht urinnvÄnerne, og QEC fÄr prÞve ut sin miljÞvennlige teknologi.
Fjellbris
03.02.2022 kl 15:55
3233
AK 78 - takk for flott info!
Laster jeg ogsĂ„ under kr 2, trodde ikke det skulle bli mulig igjen!đđ
Laster jeg ogsĂ„ under kr 2, trodde ikke det skulle bli mulig igjen!đđ
ak78
03.02.2022 kl 16:02
3184
Helt enig Tuja!
Kompensasjon pÄ de omrÄdene som ved forhandlinger blir frafalt eller lagt i dvale. SÄ pilot i visse omrÄder.
MĂžtereferatet viser jo til at piloter kan godkjennes dersom det er til det beste for det grĂžnne skiftet, men de Ăžnsker ikke produksjon av petrolium inkl gasser med over 4% masse.
Her er det masse forhandlingsrom!!!
Og med EU nÄ med sitt nye initiativ med naturgass for Ä i det hele tatt klare gjennomfÞre det grÞnne skiftet om 30 Är ser jeg ikke at Quebec har sÄ mange muligheter her?
MÞtereferatet er et referat som sier noe om hva minesteriet tenkte om saken pÄ det aktuelle tidspunktet. Her skjer ting raskt og jeg tillegger ikke referatet mer vekt enn det. For Ä fÄ en lovtekst gjennom er det en lang vei med forhandlinger foran oss. Her er det flere indiser pÄ at dette vil gÄ veien enn motsatt.
4% flytende vĂŠske i gassâŠ.noen som vet om man kan utvinne naturgass med under 4%?
Kompensasjon pÄ de omrÄdene som ved forhandlinger blir frafalt eller lagt i dvale. SÄ pilot i visse omrÄder.
MĂžtereferatet viser jo til at piloter kan godkjennes dersom det er til det beste for det grĂžnne skiftet, men de Ăžnsker ikke produksjon av petrolium inkl gasser med over 4% masse.
Her er det masse forhandlingsrom!!!
Og med EU nÄ med sitt nye initiativ med naturgass for Ä i det hele tatt klare gjennomfÞre det grÞnne skiftet om 30 Är ser jeg ikke at Quebec har sÄ mange muligheter her?
MÞtereferatet er et referat som sier noe om hva minesteriet tenkte om saken pÄ det aktuelle tidspunktet. Her skjer ting raskt og jeg tillegger ikke referatet mer vekt enn det. For Ä fÄ en lovtekst gjennom er det en lang vei med forhandlinger foran oss. Her er det flere indiser pÄ at dette vil gÄ veien enn motsatt.
4% flytende vĂŠske i gassâŠ.noen som vet om man kan utvinne naturgass med under 4%?
6710
03.02.2022 kl 16:05
3156
âKAPITEL VI
âKOMPENSATIONSPROGRAM
â32. Regeringen skal efter indstilling fra ministeren for naturressourcer og dyreliv og finansministeren og efter de i dette kapitel definerede parametre fastsĂŠtte et godtgĂžrelsesprogram for indehavere af en tilladelse, der er tilbagekaldt efter § 7.
Programmet administreres af ministeren for naturressourcer og dyreliv.
Ved "berettiget person" forstÄs i dette kapitel en person eller et interessentskab som nÊvnt i § 8.
"33. GodtgÞrelserne udbetalt efter dette kapitel bestÄr udelukkende af de i programmet fastsatte belÞb, der falder ind under de i §§ 34 til 36 nÊvnte kategorier.
"34. En personlig godtgĂžrelse beregnes for hver berettiget person med hensyn til en tilbagekaldt licens og udbetales til dem i overensstemmelse med programmet.
StĂžrrelsen af ââdenne godtgĂžrelse er lig med summen af ââde belĂžb, som hver blandt de udgifter, der er bestemt i programmet, reprĂŠsenterer dem, der falder ind under kategorien efterforsknings- eller deponeringsvurderingsudgifter og relaterede udgifter, der er afholdt i forbindelse med licensen tilbagekaldt af berettiget person eller, hvor det er relevant, af medlemmerne af et partnerskab, der udgĂžr en berettiget person, i perioden fra den 19. oktober 2015 til den 19. oktober 2021 for aktiviteter udfĂžrt i det omrĂ„de, der var genstand for den tilbagekaldte licens, forudsat sĂ„danne gebyrer er betalt.
â35. Der beregnes en generel godtgĂžrelse for hver tilbagekaldt tilladelse.
Denne godtgĂžrelse udbetales i overensstemmelse med programmets bestemmelser til den berettigede person eller til den udpegede reprĂŠsentant i henhold til artikel 8, stk. 4, alt efter tilfĂŠldet, og udgĂžr i givet fald et solidarisk krav. af alle de berettigede personer med hensyn til denne licensâ
âKOMPENSATIONSPROGRAM
â32. Regeringen skal efter indstilling fra ministeren for naturressourcer og dyreliv og finansministeren og efter de i dette kapitel definerede parametre fastsĂŠtte et godtgĂžrelsesprogram for indehavere af en tilladelse, der er tilbagekaldt efter § 7.
Programmet administreres af ministeren for naturressourcer og dyreliv.
Ved "berettiget person" forstÄs i dette kapitel en person eller et interessentskab som nÊvnt i § 8.
"33. GodtgÞrelserne udbetalt efter dette kapitel bestÄr udelukkende af de i programmet fastsatte belÞb, der falder ind under de i §§ 34 til 36 nÊvnte kategorier.
"34. En personlig godtgĂžrelse beregnes for hver berettiget person med hensyn til en tilbagekaldt licens og udbetales til dem i overensstemmelse med programmet.
StĂžrrelsen af ââdenne godtgĂžrelse er lig med summen af ââde belĂžb, som hver blandt de udgifter, der er bestemt i programmet, reprĂŠsenterer dem, der falder ind under kategorien efterforsknings- eller deponeringsvurderingsudgifter og relaterede udgifter, der er afholdt i forbindelse med licensen tilbagekaldt af berettiget person eller, hvor det er relevant, af medlemmerne af et partnerskab, der udgĂžr en berettiget person, i perioden fra den 19. oktober 2015 til den 19. oktober 2021 for aktiviteter udfĂžrt i det omrĂ„de, der var genstand for den tilbagekaldte licens, forudsat sĂ„danne gebyrer er betalt.
â35. Der beregnes en generel godtgĂžrelse for hver tilbagekaldt tilladelse.
Denne godtgĂžrelse udbetales i overensstemmelse med programmets bestemmelser til den berettigede person eller til den udpegede reprĂŠsentant i henhold til artikel 8, stk. 4, alt efter tilfĂŠldet, og udgĂžr i givet fald et solidarisk krav. af alle de berettigede personer med hensyn til denne licensâ
6710
03.02.2022 kl 16:07
3143
âGodtgĂžrelsens stĂžrrelse er lig med summen af ââde belĂžb, som hver blandt de belĂžb, der er fastsat i programmet, reprĂŠsenterer dem, der falder ind under fĂžlgende kategorier, eksklusive de udgifter, der er nĂŠvnt i § 34, andet afsnit:
(1) omkostningerne ved erhvervelse af tilladelsen eller andelen af ââindehaveren af ââden tilbagekaldte tilladelse, hvis en sĂ„dan erhvervelse er foretaget efter den 19. oktober 2015;
(2) omkostningerne i forbindelse med overholdelse af bestemmelserne i kulbrinteloven, som den lÊser videre (indsÊt her datoen forud for datoen for godkendelse af denne lov), mineloven (kapitel M-13.1) eller enhver anden lov eller forskrift med hensyn til licensen tilbagekaldt siden den 19. oktober 2015 eller siden datoen for dens overdragelse til den i artikel 8 og 9 omhandlede indehaver, hvis en sÄdan overdragelse er foretaget efter denne dato, alt efter omstÊndighederne, i det omfang de er blevet betalt;
(3) hĂžjst 75 % af omkostningerne i forbindelse med den endelige lukning af brĂžnde og genopretning af lokaliteter udfĂžrt i overensstemmelse med denne lov, hvor det er relevant;
(4) omkostningerne i forbindelse med udarbejdelsen og fremsendelsen af ââdokumenter eller oplysninger i henhold til denne lov og dens forskrifter, bortset fra de i stk.
5. et belÞb for de elementer, der sendes til ministeren efter § 12, stk.
Det i 3. afsnit nĂŠvnte belĂžb nedsĂŠttes i forhold til vĂŠrdien af ââden andel af retten, som den tilbagekaldte tilladelse giver regeringen eller et offentligt organâ
(1) omkostningerne ved erhvervelse af tilladelsen eller andelen af ââindehaveren af ââden tilbagekaldte tilladelse, hvis en sĂ„dan erhvervelse er foretaget efter den 19. oktober 2015;
(2) omkostningerne i forbindelse med overholdelse af bestemmelserne i kulbrinteloven, som den lÊser videre (indsÊt her datoen forud for datoen for godkendelse af denne lov), mineloven (kapitel M-13.1) eller enhver anden lov eller forskrift med hensyn til licensen tilbagekaldt siden den 19. oktober 2015 eller siden datoen for dens overdragelse til den i artikel 8 og 9 omhandlede indehaver, hvis en sÄdan overdragelse er foretaget efter denne dato, alt efter omstÊndighederne, i det omfang de er blevet betalt;
(3) hĂžjst 75 % af omkostningerne i forbindelse med den endelige lukning af brĂžnde og genopretning af lokaliteter udfĂžrt i overensstemmelse med denne lov, hvor det er relevant;
(4) omkostningerne i forbindelse med udarbejdelsen og fremsendelsen af ââdokumenter eller oplysninger i henhold til denne lov og dens forskrifter, bortset fra de i stk.
5. et belÞb for de elementer, der sendes til ministeren efter § 12, stk.
Det i 3. afsnit nĂŠvnte belĂžb nedsĂŠttes i forhold til vĂŠrdien af ââden andel af retten, som den tilbagekaldte tilladelse giver regeringen eller et offentligt organâ
6710
03.02.2022 kl 16:10
3152
â36. Uanset §§ 34 og 35 kan programmet indeholde bestemmelser om udbetaling af et engangsbelĂžb som kompensation for visse af omkostningerne eller belĂžb, der falder inden for kategorierne i disse afsnit. EngangsbelĂžbet beregnes efter, hvad programmet giver.
"37. Ministeren overlader undersĂžgelsen af ââerstatningskrav og kontrollen af ââoverensstemmelsen af ââdisse krav og af de dokumenter eller oplysninger, der er fremlagt til stĂžtte herfor, til en ekstern revisor, som ogsĂ„ skal komme med anbefalinger om erstatningens stĂžrrelse.
Med henblik pÄ dette afsnit bevarer ministeren tjenesterne fra et medlem af Québec's Professional Order of Chartered Accountants.
Revisor kan ikke sagsĂžges for en handling udfĂžrt eller undladt i god tro under udfĂžrelsen af ââsit hverv.
14
"38. Ministeren kan krĂŠve, at enhver person eller ethvert organ meddeler dokumenter eller oplysninger, navnlig personoplysninger, med henblik pĂ„ beregning af godtgĂžrelser eller kontrol af overholdelsen af ââbetingelserne for deres betaling.
Ministeren kan meddele skatteministeren ethvert dokument eller enhver oplysning, navnlig personoplysninger, til de i stk. 1 nÊvnte formÄl.
"39. GodtgĂžrelserne kan udbetales, helt eller delvist, i henhold til en tidsplan, der er fastsat i programmet, isĂŠr i henhold til stadierne af endelig brĂžndlukning og genopretning af stedet.
Programmet kan bestemme, at betalingen af ââen godtgĂžrelse, helt eller delvist, er betingetâ
"37. Ministeren overlader undersĂžgelsen af ââerstatningskrav og kontrollen af ââoverensstemmelsen af ââdisse krav og af de dokumenter eller oplysninger, der er fremlagt til stĂžtte herfor, til en ekstern revisor, som ogsĂ„ skal komme med anbefalinger om erstatningens stĂžrrelse.
Med henblik pÄ dette afsnit bevarer ministeren tjenesterne fra et medlem af Québec's Professional Order of Chartered Accountants.
Revisor kan ikke sagsĂžges for en handling udfĂžrt eller undladt i god tro under udfĂžrelsen af ââsit hverv.
14
"38. Ministeren kan krĂŠve, at enhver person eller ethvert organ meddeler dokumenter eller oplysninger, navnlig personoplysninger, med henblik pĂ„ beregning af godtgĂžrelser eller kontrol af overholdelsen af ââbetingelserne for deres betaling.
Ministeren kan meddele skatteministeren ethvert dokument eller enhver oplysning, navnlig personoplysninger, til de i stk. 1 nÊvnte formÄl.
"39. GodtgĂžrelserne kan udbetales, helt eller delvist, i henhold til en tidsplan, der er fastsat i programmet, isĂŠr i henhold til stadierne af endelig brĂžndlukning og genopretning af stedet.
Programmet kan bestemme, at betalingen af ââen godtgĂžrelse, helt eller delvist, er betingetâ
Redigert 03.02.2022 kl 16:12
Du mÄ logge inn for Ä svare
sheepman
03.02.2022 kl 16:10
3174
ja det blir forbud (noe som burde generere erstatning), men nÄr jeg ser pÄ pressekonferansen, etter at han la ut lovforslaget sÄ blir jeg noe betenkt.... 66 mill dollar, fÄr de pÄ deling ( de hÄpet vel pÄ minimum 500 mill). Av disse 66 mill, sÄ skal de betale egenandel pÄÄ1/3 for Ä rydde opp i gamle brÞnner. Vi fÄr tro de fÄr hevet belÞpet, men jeg redd dette blir en lang og tung prosess nÄ. de presses ogsÄ av andre partier til Ä gi null i erstatning ser jeg.... huff. Ikke bra. Er mer pessimistisk i dag enn i gÄr,ja
ak78
03.02.2022 kl 16:15
3181
For det fĂžrste kan du ikke konkludere etter et mĂžtereferat. Her er det masse rom for 1) EUs direktiver ogsĂ„ blir adaptert til Canada 2) Forhandlinger om ordlyden i hva som skal tillates i piloter (og ER egentlig teksten sĂ„ ille?âŠkan vĂŠre en joker her?) 3) En lov skal vedtas - det mĂ„ ikke glemmes!
Tips; Les dere litt opp pÄ vÄt og tÞrrgass gutter ;-)
Tips; Les dere litt opp pÄ vÄt og tÞrrgass gutter ;-)
er det endelig bekreftet at EU godkjenner naturgass som grĂžnt skifte?
6710
03.02.2022 kl 16:24
3211
Dette lov forslag er jura. Nu skal kompensation programmet igennem forsamlingen, da dette ikke er bestemt hvilken stÞrrelse bolag skal have, sÄ vi ser.
Men loven Ă„bner for videnskabelig pilot og man skal i forsamlingen blive enig om erstatnings stĂžrrelse, da alle bolags licenser ikke er over samme tidsperiode og omfang.
Intet om FN m.fl sÄ kampen er stadig online...
Men loven Ă„bner for videnskabelig pilot og man skal i forsamlingen blive enig om erstatnings stĂžrrelse, da alle bolags licenser ikke er over samme tidsperiode og omfang.
Intet om FN m.fl sÄ kampen er stadig online...
Vi sĂ„ i 2019 at den gikk over 3kr og ned i 1kr igjenâŠ.hvorfor kan ikke det skje igjen. Det har ikke kommet noe annet en lĂžse rykter og analyser som ikke holder mĂ„l.
Redigert 03.02.2022 kl 16:26
Du mÄ logge inn for Ä svare
6710
03.02.2022 kl 16:27
3235
Rigtig. Den er ikke uden muligheder.
MB kommer vel med et udtalelse, hvis QEC ikke reagere her, sÄ er det vi debattere ikke aktuel
MB kommer vel med et udtalelse, hvis QEC ikke reagere her, sÄ er det vi debattere ikke aktuel
tynnidioten skrev Det er vel sluttkurs som teller, XL ?
Ja, det er det đ holdt akkurat i dag men i morgenâŠ..