PetroNor - Oljeselskapet der pengene renner inn

FkL
PNOR 09.01.2022 kl 18:38 46294

Tenker at vi starter opp med en frisk tråd da den gamle har blitt lang og inneholder mange forskjellige diskusjoner.
Vi får beholde denne som en generell tråd inntil våre nærliggende triggere på Aje eller flytting til Norge/Hovedlisten slår inn.

Hjemmeside
https://www.petronorep.com/
https://www.petronorep.com/about-us/about-petronor-ep/

Siste selskapspresentasjon
https://petronorep.com/media/1947/petronor-ep-trading-update-for-q3-2021.pdf
https://inqrate.com/xtravideos/petronor-ep-limited-pnor-q3-2021-trading-update/

Siste produksjonsrapport
"During the fourth quarter, PetroNor’s total lifting volumes came in at 317 kbbl, with one lifting of 133.6 kbbl completed in October and another 183.4 kbbl lifted in December. This compares to total liftings of 93.8 kbbl in the third quarter, when underlift led to inventory build-up.

PetroNor holds an indirect ownership interest of 16.83 per cent in PNGF Sud in Congo, which is the Company’s core production licence. Total field production from this asset amounted to 22,395 bopd (preliminary production allocation for November and December) in the fourth quarter of 2021, corresponding to a net production to PetroNor of 3,770 bopd.

The previously announced infill drilling program on PNGF Sud commenced in November 2021 with the spudding of the first well on Litanzi. Drilling operations are progressing according to plan, having set and cemented the 13 3/8” casings in the four planned Litanzi wells at around 800 metres measured depth (mMD). Current operations are drilling of the 12 ¼” section in the first well planned to reach top reservoir at around 3,200 mMD.

The total infill drilling program involves 17 wells altogether and is expected to increase net production to PetroNor E&P to ~5,000 bopd by the end of 2023. A positive impact on production is expected from Q1 2022."

https://newsweb.oslobors.no/message/550798

Oppdatert topp 20 aksjonærliste med historikk og kommentarer
https://www.petronorep.com/investors/shareholder-information/
https://finansavisen.no/forum/thread/137441/view

Siste analyser
Pareto 1,8 - SB1M 2,0 - Arctic 2,1 - alle anbefaler kjøp
Redigert 19.01.2022 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.01.2022 kl 15:02 5418

Ja,det var grafen jeg tenkte på. tror nok det vil variere ganske mye fra brønn til brønn.
FkL
14.01.2022 kl 15:05 5375

Jeg tror nok ikke det har noen relevans akkurat her. PetroNor har ikke vært på disse listene tidligere heller og har i hele sin tid hatt fantastiske tall og utsikter.
FkL
14.01.2022 kl 15:08 5345

Det tror jeg også. Derimot så har jo planene blitt endret litt og noe som tidligere var 2C inngår nå. Uansett, mer produksjon blir det definitivt.
Redigert 14.01.2022 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
thief
14.01.2022 kl 15:16 5312

Da ble det litt gevinstsikring inn mot helgen,etter en fin opptur fra bunn.Ikke så rart,da det garantert er kortsiktige med billig inngang.Var motstand ved 1.1,traff nesten perfekt.Så da korrigerer den litt, men går nok ikke under krona🙂
tuja
14.01.2022 kl 15:17 5312

Knallsterk olje. PNOR er fortsatt "skitbillig", men måtte vel skumme av litt høg rsi.

God helg :)
Fogge
14.01.2022 kl 15:18 5295

Ledelsen er ikke siktet, Knut som privatperson er siktet. Greit å være nøyaktig i slike uttalelser. Tror ikke vi får noe mer informasjon før det foreligger en frifinnelse eller en tiltale. Man har tatt et standpunkt i saken, om å holde denne informasjonen skjult, noe som også peker på en sak av privat karakter. Nå er det bare å se frem til hovedlisten, Q4 og infill, noe oppdateringen angående siktelsen før dette anser jeg som lite sannsynlig. Tror også vi begynner å nærme oss en avklaring angående AJE, mtp ny lovgiving/oppmerksomhet i media angående oljeinvesteringene i Nigeria.
Redigert 14.01.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Bsingh
14.01.2022 kl 15:20 5272

Nå har de ikke akkurat vært så veldig frempå tidligere heller. Nå er det allerede presisert at PNOR som selskap ikke er siktet, så ser ikke åssen det moralsk sett skulle være feil å anbefale selskapet. At meglerhusene skal gi sanksjoner til et selskap (I form av å ikke ta opp dekning/nevne dem i artikler f.eks.), når selskapet ikke engang er siktet, passer ikke helt sammen. Tror kanskje det er litt mer som Greenoil sier, at vi må på hovedlisten først, før vi blir litt mer interessante.
Fluefiskeren
14.01.2022 kl 15:31 5295

Ja. Jo høyere oljepris desto mer 2C vil omgjøres til reserver. Det er jo logisk, men det vil også gå motsatt vei ved et fall i oljeprisen.
hofa
14.01.2022 kl 16:29 5192

Ej hvor jeg hader fredag, er nu faldet i min olieportefølje 14 ud af 15 fredage. Go weekend.
Mrhifi
14.01.2022 kl 17:28 5114

God weekend Guys 😉

Could Oil Really Reach $200?
https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Could-Oil-Really-Reach-200.html
Bsingh
14.01.2022 kl 17:35 5104

God weekend Mrhifi. Syntes det er vanskelig å se inn i fremtiden, og gjette hvor høyt det kan gå. Men ser man det opp mot trenden som har vært de siste årene, med tanke på underinvesteringer i oljesektoren, så vil jeg tro at om vi går inn i en energikrise, så kan vell kanskje alt skje? Om produksjonen ikke holder tritt med etterspørselen, og samfunn verden rundt begynner å åpne mer igjen (Etter Omikron), så tror jeg at det kan øke en del fra dagens nivå hvertfall. Tror på 100$ foreløbig, men 200$ tror jeg ikke på før jeg ser det. Fra dagens nivå og opp til 100 er det ikke så veldig høyt opp, og tror fortsatt at nye gjenåpninger verden rundt vil sende oljeprisen litt høyere opp. Det begynner vell å synke inn flere steder, at vi ikke burde prøve å undertrykke oljen så mye. Vi har faktisk ingen god erstatning for olje, og denne skivebommen av oppfatning, tror jeg er det som kommer til å sende oljeprisen høyere opp. Da snakker jeg om oppfatningen om at man bare kan "stenge oljekrana".
Redigert 14.01.2022 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
14.01.2022 kl 17:39 5212

200 $ tror jeg ikke på,
men +120 $ i en periode er absolut realistisk.
Investering i Exploration er på et faretruende lavt niveau !!!

21-12-2021.
Global oil and gas discoveries in 2021 are on track to hit their lowest full-year level in 75 years should the remainder of December fail to yield any significant finds, Rystad Energy analysis shows. As of the end of November, total global discovered volumes this year are calculated at 4.7 billion barrels of oil equivalent (boe) and, with no major finds announced so far this month, the industry is on course for its worst discoveries toll since 1946
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Global-Oil-And-Gas-Discoveries-Set-To-Hit-75-Year-Low-In-2021.html
Redigert 14.01.2022 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.01.2022 kl 18:36 5157

Fint. Er det det greit om jeg deler den på PEN-tråden med henvisning til deg?
FkL
14.01.2022 kl 19:05 5107

Du trenger ikke spørre om det.
E Desperados
14.01.2022 kl 19:27 5083

Oljen over 86$ nå. Så selv om det var negativ kursutvikling idag så fortsetter pengene å renne inn.
FkL
14.01.2022 kl 22:02 4936

Helt ekstreme inntekter vi har ved disse prisene. Kongo har en av de laveste oljeskattene og vi har meget lave kostnader på produksjonen. Tror ikke det er mange andre, om noen, som tjener så mye pr. tønne som oss.
FkL
15.01.2022 kl 13:00 4692

Selv om det egentlig ikke er noe nytt i artikkelen så bekrefter den at problemet og årsaken til ventingen ligger hos Nigeria og ikke hos selskapet. Leser man også litt rundt om Marginal License Round som Nigeria gjennomførte, der de holdt internasjonale selskaper utenom, så mener flere at den har vært en katastrofe den også. At produksjonen i Nigeria har gått så ekstremt ned må jo svi ganske mye for myndighetene og en kan virkelig begynne å lure på hva de driver med. Nå har det vært litt skriverier i nigeriansk media den siste uken om både dette og utsettelsene på Long Stop så får vi håpe at dette gir ekstra press på myndighetene.
Redigert 15.01.2022 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Kvike11
15.01.2022 kl 13:13 4665

får lige en oversættelse af avis artikel, meget sørgeligt at de sylter aftalen, har intet med Corona at gøre.
er det mangel på brune kuverter der mangler, eller er de blevet så grådige og dumme i Negeria, at de siger at de har lempet loven for udenlandske investeringer i Olie og samtidig går de selv massivt ind for egen drift.
Virker som om de vil have andre til at betale investeringerne og så derefter tager de selv hele indtægten.
Hvis der ikke kommer en løsning inden 1 februar , syntes jeg de skal droppe AJA og sige farvel til Nigeria, sig de må sejle deres egen sø
Bananrepublik.
Heldigvis har PNOR så mange projekter i søen at de vil slå alle forventninger i fremtiden, i forvejen er de stort set gældsfri

De nigerianske myndigheder trækker tiden ud med at underskrive Aje-aftalen, og på trods af den nye olielov er det stadig vanskeligt at drive forretning i Nigeria.

Det er to år siden Panoro Energy og Petronor underskrev en aftale om Aje offshore-feltet. Men Nigerias minister for olieressourcer og tidligere guvernør for olieproducerende Bayelsa stat, Timipre Sylva, har endnu ikke givet grønt lys til overførsel af en 6,5% andel (svarende indirekte til 12,2% af alle indtægter) i Aje, den eneste producerende felt i Nigeria uden for Niger delta.

Aje (OML 113) ligger offshore fra lagos stat og drives af Yinka Folawiyo Petroleum (YFP). Det har produceret omkring 5.000 bpd siden 2016. Fra måned til måned i de sidste to år har Panoro været tvunget til at skubbe indgåelsen af aftalen tilbage. Den seneste signeringsdato, 30. november 2021, blev udskudt til 30. januar 2022. Der er tydeligvis ikke noget, der holder aftalen tilbage. Det er blevet godkendt af Department of Petroleum Resources (DPR), som blev den nigerianske Upstream Petroleum Regulatory Commission (NUPRC) i midten af 2021 efter Petroleum Industry Act, og af Sylvas personale. Vejen frem for Panoro og Petronor er dog stadig lang. Selv med Sylvas godkendelsesstempel skal de stadig have præsident Muhammadu Buharis grønne lys, da han også fører tilsyn med olieministeriet.

Faldende produktion

Selv om Panoro, hvis formand er franskmanden Julien Balkany, havde håbet, at de regelmæssige frister, det gav Petronor, ledet af Eyas Alhomouz, ville lægge pres på den nigerianske regering for at komme videre, har de hidtil ikke haft held med det. Men de nigerianske myndigheder er ikke ligefrem begravet under et bjerg af aftaler at underskrive. Siden Buhari tiltrådte i 2015, er der næsten ingen endelige investeringsbeslutninger. På grund af en kronisk mangel på investeringer er den samlede produktion nede. Nigeria er ikke ved at nå sin kvote for olieeksporterende lande (OPEC) og har ikke længere midlerne til at producere de beløb, det gjorde før Covid-19. Det producerer i øjeblikket omkring 1,2 mio bpd, langt under de 2 millioner bpd det opnåede i mange år.
FkL
15.01.2022 kl 13:49 4631

Jeg synes absolutt ikke at vi skal droppe avtalen og heldigvis for oss så er vi ikke avhengige av behandlingstiden i det hele tatt. Snarere tvert imot der kjøpet for oss bare blir bedre og bedre med stigende priser. Vi skal heller ikke glemme at betingelsene også er endret i vår favør underveis. Aje er og blir et ekstremt godt kjøp og vil gi oss meget gode inntekter i fremtiden, selv med den sørgelige behandlingstiden.
Kvike11
15.01.2022 kl 14:05 4607

Regner med at hvis Panora og PNOR, går minister og premier minister lidt på klingen og presser dem, kan der komme skred i tingene.
Det trækker jo ikke ud fordi de ikke kan skrive under, men fordi de har en bagtanke med at trække det ud, tror jeg.
E Desperados
15.01.2022 kl 15:54 4492

Det snakkes om 5000 bopd-ekvivalenter. Det kommer litt kostnader først, men jeg vurderer denne avtalen til å være verdt ca 1kr/aksje om vi betaler i cash og noe mindre om vi betaler i aksjer. Så håper virkelig ikke vi stopper denne selv om det måtte drøye ennå en måned.
FkL
15.01.2022 kl 16:45 4440

Det er nok ikke aktuelt å stoppe dette fra vår side selv med den lange behandlingstiden, det viser vel alle forlengelsene fra vår side også. Utbyggingen vil være lånefinansiert og som kjent så skal utbyggingen foregå i flere steg. Dere ser stegene i triggerlista og i grafene som selskapet har med i presentasjonene. Ut i fra disse så tror jeg at vi vil være litt lavere i Nigeria. I Kongo derimot så tror jeg at det blir mer enn 5000 bpd og så kommer Bis i tillegg. Selskapet har oppgitt 10k bpd på det vi har.

Dersom utbyggingen i Nigeria går som planlagt så øker også vår andel fra 13 til 17% som en bonus. Husk også at vi «får tilbake» 200 bpd når historiske kostnader til YFP er betalt tilbake.
FkL
15.01.2022 kl 18:32 4330

Da ser vi litt bevegelse i Senegalsaken vår.

January 12, 2022 - The Respondent files a rejoinder on the merits.

https://icsid.worldbank.org/cases/case-database/case-detail?CaseNo=ARB/18/24
FkL
16.01.2022 kl 13:36 3990

Mye som tyder på at prisstigningen på olja vil fortsette fremover. Jeg ser også mange som har $100 i Q1 nå. Helt ekstremt og PetroNor vil få helt eventyrlige inntekter.

Analysis: Physical crude oil market steams ahead after Omicron blip

LONDON/BANGALORE/SINGAPORE, Jan 16 (Reuters) - Frantic oil buying driven by supply outages and signs the Omicron variant won't be as disruptive as feared has pushed some crude grades to multi-year highs, suggesting the rally in Brent futures could be sustained a while longer, traders said.

https://www.reuters.com/business/energy/physical-crude-oil-market-steams-ahead-after-omicron-blip-2022-01-16/
Redigert 16.01.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
barts
16.01.2022 kl 16:29 3842

Må være Senegals svar på det skriftlige materiale PNOR indleverede tilbage d. 30 juli 2021- spændende om sagen nærmer sig en afgørelse..?
Redigert 16.01.2022 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
FkL
16.01.2022 kl 16:51 3803

Ja, det stemmer. Selskapet har meldt om at saken avsluttes i Q3 dersom den går helt ut. Det blir spennende å se om den gjør det eller om det kommer et forlik.
Fluefiskeren
16.01.2022 kl 16:58 3795

Isåfall der ikke blir enighet så blir det vel da voldgiftsretten som kommer med en kjennelse som ikke kan ankes?
FkL
16.01.2022 kl 17:13 3772

Det er korrekt. Saken avsluttes med Award og den kan ikke ankes. Man kan derimot gjøre noen krumspring før Award, slik som Gambia forsøkte seg på, men Senegal har ikke gjort det samme. Denne saken vil derfor være ute av verden i år uansett resultat.

https://icsid.worldbank.org/services/arbitration/convention/process/award
Bsingh
17.01.2022 kl 10:13 3192

Jeg tenker at 100 er innafor rekkevidde først og fremst. Håper det holder seg stabilt rundt det tallet (Om vi når 100), og at det ikke øker så altfor mye mer etter det. Hadde jo vært gøy for PNOR sin del, men tenker vi fortsatt er i en pandemi, og at altfor høye priser nå, ikke vil bidra positivt til verdenssamfunnet. De høye prisene vil forsovet ikke bidra positivt etter pandemi heller, men tror det siste vi trenger er en skikkelig energikrise, oppå alt det andre som skjer nå om dagen.
FkL
17.01.2022 kl 10:58 3093

Er ikke helt sikker på hva du spør etter her, om det er alle oss her inne eller om det er alle analytikerne?

Analytikerne får vi vel si er svært splittet, selv om de fleste ligger i samme range. IEA og noen få er vel på den nøkterne siden og så følger de andre på oppover med 80-90-100. Noen har jo helt ekstreme priser i horisonten, men det er heldigvis færre.

Personlig så synes jeg det er vanskelig å spå, men jeg håper virkelig ikke at vi går over $100. Det gir ringvirkninger som ikke er bra. Derimot så er jeg helt sikker på at prisene vil forbli det vi regner som høye fremover. Det jeg også tror vi kan være sikre på er at prisen vil være på et nivå som gir PetroNor meget gode inntekter og ikke minst rom for å utføre det vi har i pipeline.
Redigert 17.01.2022 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Yenom
17.01.2022 kl 11:19 3042

Det var alle her inne 😊
hofa
17.01.2022 kl 11:37 2997

Jeg tror og håber på en oliepris i intervallet 75 - 85 holder for 22/23, men på den lange bane frem mod 2030, kan vi forvente store prisstigninger. Man kan jo ikke indstille søgning og udvikling af nye oliefelter, som det sker i øjeblikket, uden det giver bagslag. Politikerne kan nu se, hvad der er sket med el- og gaspriser efter Tyskland har besluttet at indstille A -kraft og verdens udvikling af olieindustrien. Nu opererer vi heldigvis i områder der ikke lader sig påvirke af miljøtosser.
Foreigner
17.01.2022 kl 11:46 2973

That actually raises an interesting question for me; what is and how will the political atmosphere develop in Norway in future regarding is there a risk of government starting to penalise oil companies which have headquarters located in Norway in future by way of tax and other fees to force them to diversify to renewables?
512tr
17.01.2022 kl 12:05 2905

Norway are so dependent on the oil and gas income that they will not go in that direction, but to be 100% sure you have to invest in oil companies witch have their activities outside Norway, like PEN, PNOR and BWE 😊
FkL
17.01.2022 kl 12:06 2909

Man skal jo aldri avvise noe, men jeg tror dette er lite sannsynlig og hvis så skulle bli tilfelle så snakker vi om 20-30 år frem i tid. Det må da være en slags «last resort» for å tvinge frem noe i sluttfasen for de som ikke vil være med på skiftet. Norge vil nok også være sist i klassen på å legge slike politiske føringer tror jeg. Vi kjenner jo også til at det vil bli utflagging til et annet sted hvis man finner på en eller annen særskatt. Derimot så tror jeg at alle vil være med og ha en fot i begge leire, slik at dette løser seg selv.
Foreigner
17.01.2022 kl 12:07 2907

Yes they do have they activities outside of Norway but as long as the headquarters are in Norway they can be targeted if politicians go mad.