Kan ikke skje at Jens blir banksjef

keisam
10.01.2022 kl 15:11 14464

Jeg kan ikke begripe at Jens Stoltenberg kan bli sentralbanksjef, denne ballen burde blitt lagt død for lenge siden.

Hva feiler det gutteklubben grei med å prøve seg på dette, og hva blir det neste hvis Jens blir sentralbanksjef.

Enkle forbindelser:
Jens - Jonas, tronarving.
Jens - Trygve, tidligere undersått for Jens i regjering.
Jens - Ingvild Kjerkhol, Ap-tilknytning.
Jens - Marte Mjøs Persen, Ap-tilknytning.
Jens - Karl Erik, riksrevisor som tidligere var statsråd for kontoret til Jens.
Jens - Lobbyister, Jan-Erik Larsen og Bjarne Håkon Hansen var tidligere underlagt Jens.
Jens - FHI, Camilla Stoltenberg, søster

Med Jens som sentralbanksjef kan det for bli laget en båt uten skott, sammensurium innenfor finans, helse og energi, muligens litt forsvar.
Hva med den finansielle styringen opp mot valgene de neste 12 årene.
Hva med nye lover/reguleringer. Lobbyister går nok en lukrativ tid i møte.
Norge er ikke så stort men det må jo gå an å finne folk som ikke går i de samme selskapene og tilhører samme parti.
Makta til en sentralbanksjef er betydelig og Alan Greenspan er nok et bra eksempel med tanke på finanskrisen for 13-14 år siden.

Jeg blir ikke overrasket over at det norske folk støtter Jens som sentralbanksjef men jeg begriper det ikke.
vicktor
04.02.2022 kl 21:49 3184

Jeg er livredd for hva Jens Stoltenberg kan finne på å gjøre.
Han skal legge føringer for oljefondet sine investeringer.
Noen av oss husker Månelandingen til Jens på Mongstad Co2 rensing og lagring
Det kostet oss 25 milliarder. Frekk og freidig som han er, fortalte han at dette ikke var bortkastede penger.
Blir det nye Månelandinger fra Jens ?
Slettet bruker
04.02.2022 kl 22:14 3178

Jadda.
Vedum grublet leeeeeeeenge om hvem han skulle velge. Fytti helvete.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bGw5pv/paa-innsiden-av-den-topphemmelige-prosessen-bestemte-seg-tidlig-for-stoltenberg

Slettet bruker
04.02.2022 kl 23:51 3122

Det er minst to problem med Stoltenbergutnevnelsen :
1. Det er internasjonale krefter som delvis styrer ham. Og det samme kan være tilfelle med Tangen. Bare at disse
tingene ikke har kommet særlig til syne enda. Tangen hadde jo kontor omtrent oppå Norges Banks avdelning i London.
(Stoltenberg har hytte omtrent opå tidl. sentralbanksjef Gjedrems bolig (Solgte sølvet og forrår Oslo ved å forsøke å legge ned Ullevål).
2. Støres lefling med å gjøre oljefondet til politisk verktøykasse. (Les ; gi NWO & co adgang).

Månelanding, Libya, andre saker og mindcontrolled er andre problemer.
Redigert 04.02.2022 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
keisam
06.02.2022 kl 20:24 2956

Jaja, da ble han banksjef. Langsiktige effekten av slike handlinger kan medføre svekket demokrati og sterkere kapitalisme. Blir ikke lengre overrasket av babyboom-generasjonen, hvordan de vil gripe til seg makt og utnytte dette til sin egen fordel. Hvis man ser litt stort på dette, hele vesten, så er det mange demokratiske valgte politikere som er talentløse, svake og kanskje ikke minst tjukke i hue, må jo generere grobunn for store sosiale opprør i årene fremover.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 16:47 2848

https://www.dn.no/politikk/sentralbanksjefen/jens-stoltenberg/frp-vil-ha-svar-pa-15-sporsmal-om-stoltenberg-utnevnelsen/2-1-1164216
Ansettelsen virker å ha vært rigget, ja.
Bl.a. kun 2 aktuelle kandidater. Intet intervju med noen tredje kandidat. Designet stillingsannonse tekst.
Jens' idé om sentralbanksjef kan være 25 - 26 år gammel. (Har opplysn. her).
True
07.02.2022 kl 16:58 2844

Burde ikke komme som noen overraskelse. Mer en selvfølge. AP sitter tross alt med makten for øyeblikket...
Kajtek
07.02.2022 kl 17:03 2829

Det ble bestemt allerede i august i fjor. De har endret stillingsbeskrivelse slik at det skulle passe perfekt til Jens. Slik at Ida ikke skulle få det. Klart at det er rigget.
Skulle tro at Gro og sønnen var mafiafamile fra Italia.
kaunis
07.02.2022 kl 18:18 2795

Folket er i mot Jens som sent,banksjef. Når vi var så heldig å ha en kvinne , som er visesentralbanksjef og har hatt mye større mulighet til å være " inne" når det gjelder dagens og litt inn i tid kjennskap, til de økonomiske utfordringene markedet ser for seg, burde det ikke være noen vanskelig sak å ansette henne. Hun har i tillegg all den teoretiske utdannelsen som fordres og som er adskillig nyere en Jens sin. Hun er som sakt en kvinne, og det var en historisk mulighet til å vise, at i Norge er det ingen stilling, som ikke en kvinne kan utføre, til landets beste på lik linje med en man. Men Stoltenberg navnet er for godt innarbeidet i norsk politikk og historie, til at en annen en en Stoltenberg kunne ikke inne ha en slik stilling, når vi hadde en Stoltenberg som selvskreven kandidat. Dette er nok det som er hovedgrunnen til at vi i dag ikke har en SENTRALBANK_leder som er en KVINNE. Veeeeeeeeeeeeldig SKUFFENDE.
Dølle
07.02.2022 kl 18:37 2774

Jaha......det leste du antagelig i VG, og da er det jo sant.
Var han ønsket så var det utelukkende fordi det var så på trynet latterlig å høre figuren ytre seg på engelsk
True
07.02.2022 kl 18:42 2764

Slutt å dra kjønnskortet, at Ida var en av de beste kvalifiserte til stillingen har absolutt ingenting med at hun er kvinne å gjøre. Hun kunne like gjerne vært mann og fortsatt vært en bedre kandidat enn Jens Stoltenberg.

Hva en person har mellom beina har absolutt ingenting med ens kvalifikasjoner å gjøre, og kjønnskvotering er en UTING i næringslivet...
Redigert 07.02.2022 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 20:26 2716

Ulike former for kvotering er en uting, men nødvendig når vi ser hva kjennskap og vennskap gjør. De kommer til å slippe unna denne også. Mye pga flere ukers fokus på resultater i OL og hvor teit det er at Kina ble tildelt lekene når de ikke vet hva menneskerettigheter er.

Et annet aspekt er at Ida vil stå ved siden av Jens og besvare de spørsmålene på samme måte som hun har besvart vanskelige spørsmål for Olsen. Hun kan ikke krangle, da er det på hodet ut av sentralbanken hvor hun har spesialkompetansen sin. Catch 22.

Hun ble forbigått i verste politiker-stil. De skal fremdeles nyte godt av kompetansen, men noen andre skal ha ledervervet som "pensjon."
Synes denne prosessen lukter kameraderi, men de kommer ikke til å gjøre annet enn å rasle med sablene i kontrollkomiteen.
Ved neste korsvei styrer H inn en kandidat på et lederverv.
Bare se på lederutnevnelser i dep. det siste halvåret.
Pill råttent.
keisam
07.02.2022 kl 21:31 2678

Håper Ida velger bort NB etter Jens tiltrer, vise omverden at slikt kameraderi vil hun ikke være med på. Hun kan sikkert velge og vrake i jobber både i privat næringsliv eller akademia.
True
07.02.2022 kl 21:47 2657

Dersom dette åpenbare kameraderiet ikke hadde funnet sted, hadde ikke kvotering vært nødvendig i utgangspunktet. Ida hadde fått jobben basert på sine kvalifikasjoner alene.

Kvotering er kun akseptabelt dersom alt annet er mer eller mindre likt, men det er en stor ubalanse mellom kjønn. Men 50/50 vil aldri være "likestilling" uansett hvor mye folk vil vri og vende på det.
*JBJB
07.02.2022 kl 21:55 2640

Hei folkens:))

Og...det spiller ingen rolle hvem som er sentralbanksjef/styreleder i Statens pensjonsfond utland, folkens - presset for at oljefondet skal investere i grønne ulønnsomme prosjekter og luftslott i utviklingsland og perifere regioner øker time for time dag for dag - mantraet er allerede og forsterkes as we speak at fondet er bygget opp på forurensende Co2 produkter og at Norge derfor er solidarisk forpliktet til å redde verden med grønne luftslott - ingen som bor i Norge i dag vil få særlig glede av Statens pensjonsfond utland - read our lips...ZnageZz....

Vår første investering
7. april 2021, annonserte vi vår første investering i infrastruktur for fornybar energi. Fondet signerte en avtale om å kjøpe en andel på 50 prosent av havvindparken Borssele 1 & 2 i Nederland. Borssele 1 & 2 er per i dag den største havvindparken i drift i Nederland og den nest største i verden, med en installert produksjonskapasitet på 752 MW. Selger er Ørsted A/S. Ørsted vil fortsette som deleier og operatør av vindparken.
https://www.nbim.no/no/oljefondet/slik-er-fondet-investert/infrastrukturforvaltningen/

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 07.02.2022 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 22:31 2602

JBJB = no good nordmann
Your statement is not true JBJB, and we will not let such thing happen
Ap og Sp hestehandlet under Hurdalforhandlingene. Ap fikk viljen sin med sentralbanksjef og Ullevål.
Hva fikk Sp ? Finansministeren, som de uansett burde få ?
Regionsreformen var bare smågreier i forhold.
Redigert 07.02.2022 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Frantzen
07.02.2022 kl 23:33 2563

Ved neste stortingsvalg tipper jeg AP får mellom 16-19% av stemmene
kaunis
08.02.2022 kl 09:10 2489

trur ikke du forsto poenget, jeg trekker ikke noe kjønnskort,men det er på tide at vi ikke tenker kjønn men velger en kvinne og ikke mann slik det er gjort no, å tillegg hadde hunn teknisk sett et bedre utgangspunkt for å bli valgt.
True
08.02.2022 kl 10:25 2446

Tror ikke du forstår hva du selv skriver fordi det der henger ikke en gang på greip. "det er på tide at vi ikke tenker kjønn men velger en kvinne og ikke mann slik det er gjort no". Ok? Er ikke det nettopp å tenke på kjønn da?
Slettet bruker
08.02.2022 kl 15:45 2401

https://www.dn.no/kommentar/norsk-okonomi/pengepolitikk/sentralbanken/det-er-ikke-sentralbankens-oppgave-a-lage-regler-for-budsjettpolitikken/2-1-1164142
Det er hverken sentralbanksjefens eller sentralbankens oppgave å utarbeide endringer av handlingsregelen. Det er også
grunn til å minne om at den første handlingsregelen hadde et underlig og mindre smart innhold. Det het seg 4 % av avkastningen.
Vi fikk det endret til opptil 3 % av fondets verdi. Dette temaet er ikke vanskeligere enn å justere tallet litt ned pga. stort fond.
Til 2,75 %. Og samtidig holde det siste årets energiinntekter utenfor utregningen. Dette for å unngå svingninger i uttakene, og
kjøre safe. Kjøre en konservativ, trygg og samtidig verdiforøkende linje. Ikke venne oss til et uttaksnivå det kan være skummelt
å ha vendt seg til. Heller ligge litt konservativt lavt for å skape trygghet og forutsigelighet. Og oppleve økt soliditet med et større
mulighetsrom ved et stadig voksende fond. Sikte mot 20000 og 30000. Og bygge inn god salgsstrategi, salgsoperasjonalitet, og
salgsberedskap i fall det skulle dukke opp mørke skyer i finansmarkedene. Slik at eventuelt ruskevær kan takles godt, ja endog
søkes snus til gode muligheter. Vi er jo så spredd på over 9000 investeringer, så det skal godt gjøres å bli rammet over hele fjelen
samtidig. Og salgsmulighetene må vurderes i forkant av kjøpene. Det må bakes inn som en del av investeringsvurderingen, mulig-
hetene for å komme seg greit ut av investeringen senere.
Disse oppgavene er neppe noe Jens Stoltenberg er noen utpreget ekspert på, med sine erfaringsområder.
kaunis
08.02.2022 kl 16:42 2374

For hel...... bruk hodet, det har i flere mill år her på jorden vært mannen som er sterkest, som har styrt og stelt og kvinnen har vært brukt som husmor og barneføder. Om denne rollen var veldig urettferdig og undertrykkende, var det ikke mange som har tenkt i løpet av alle de årene. Vi er ikke enda kommet til helt til likestilling på alle
områder og tenkemåte på alle områder, og når det ble utlyst en så viktig samfunnstilling som dette dreier seg om, var det en HISTORISK mulighet til å bevise at vi ikke lenger er i de gamle tiders tankegang men at vi vil vise vår utvikling mot det. Kansje du ikke forstår denne problemstillingen og derfor ikke ser viktigheten av at vi ikke gjør slik vi gjorde for ikke mer en ca 30-50 år siden. Den mannlige tankegangen ligger der inne i vår hjerne og det kan hende det enda går mange generasjoner før alle klarer å tenke likestilling og forstår likestilling, det er her det har sviktet denne gangen også. Det som er mest skammelig , er at hunn hadde bedre utdannelse en Jens og hadde mange års erfaring på akkurat det området som denne jobben oppebar og hennes utdannelse var av mye nyere tid. Økonomiske problemer forandrer seg over tid og det er ting som forandrer problemstillinger og ny tenkning foregår hele tiden innen økonomisk styring fra privatøkonomi til Sentralbankstyring i en hurtig utviklende av verdensøkonomien. Dette er fordeler. denne kvinnen har i forhold til Jens, hadde det vært omvendt hadde de som opphøyde Jens nettopp sakt omtrent det samme om han, som jeg trekker frem til den kvinnens fordel. Denne saken vil svekke Jens sin populæritet for all fremtid. Noen burde viske det i øret til Jens, han har misbrukt sin populæritet til ugunst for den som burde fått stillingen.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 16:52 2365

https://www.dn.no/politikk/kontrollkomiteen-ber-store-redegjore-for-all-kommunikasjon-med-stoltenberg/2-1-1165100
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité er i gang med gode spørsmål til statsministeren og finansministeren.
True
08.02.2022 kl 17:23 2337

Haha, ikke at jeg gadd å lese alt, men det er det største svadaet og fjaset jeg har lest. Skjønner godt hvor du er hen på alderstigen.

Du var vel den som heide på Hillary Clinton som neste President kun fordi hun var kvinne også. Helt tilbakestående.
kaunis
08.02.2022 kl 17:42 2317

Er mann litt uten erfaringer her i livet skjønner en ikke helt sammenhenger, det er ditt mantra. Du viser at du ikke er helt tørr i bleiene enda, men du vil nok forstå mer av helheten når du får litt mer år på baken. Jeg har aldri hatt i mine tanker å stemme på kvinne elle mann på grunn av kjønn, men har de samme kompetanse og utstråling vil jeg tenke meg godt om før jeg stemmer på en mann, enda. Du beviser jo at det som er problemet, at mange ikke helt forstår likestilling. Jeg mener å ha gitt det eksemple i denne saken, at her er en mann foretrukket fremfor en kvinne som var bedre rustet til å bli valgt, men tilhørighet og kjønn gjorde utslaget.
Fakevenues
08.02.2022 kl 18:52 2272

Enig med Kaunis her,- dette handler ikke om kjønn i det hele tatt.
Dette er merkelig nok Sovjet/Kina/nord-Korea mantalitet hvor tilhørigheten/partiboken über alles, trumfer intellekt.
I mine glasdager så ble nok kjønn foretrukket, men dette overskygger de dager.
Som et appropos så er det ikke utenkelig at det ikke var denne utnevnelsen som var "byttet" til SP og utslagsgivende for oppløsning av Viken,
Skratch my back
Redigert 08.02.2022 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Kajtek
08.02.2022 kl 19:00 2263

I stillingsbeskriversen var det lagt vekt på erfaring fra internasjonale lederstilling. Det har aldri vært en viktig egenskap fra før. Det ble gjort bare for at Jensen skal få jobben. De vet at Ida har mye bedre kvalifikasjoner. Olsen har aldri hatt en jobb som hadde noe med ledelse internasjonalt. Han jobbet i SSB ( det gjorde også Jens) eller var det banken. Jeg har skikkelig bismak i munnen.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 19:13 2241

I såfall gjorde Sp en ufattelig dårlig hestehandel. Som å bytte en dronning på brettet mot en bonde.
Fakevenues
08.02.2022 kl 19:20 2229

Vel,- dagens bønder verdsetter møkk, mer enn hester. (Også av erfaring)
-Så avgjørelsen her var vel noe forutinntatt da 😎
vicktor
08.02.2022 kl 19:31 2222

Stillingsbeskrivelsen er en blåkopi av Jens sin praksis. Dette for å fjerne mulige kompetente søkere til jobben.
Det samme kan sies om at hans kandidatur ble kjent i media lenge før søknadsfristen utløp.
Kajtek
08.02.2022 kl 19:57 2195

Opposisjonen kommer ingen vei. De kommer ikke til å gi noen opplysninger som kan gi bevis på at det er rigget, at det var bestemt lenge før stillingen ble utlyst, at stillingsbeskrivelsen ble tilpasset Jens. Tror man virkelig at de kommer til å tilstå det? Det blir spill for galeriet. De vet at det vil storme rundt dette men de vet og at det etter hvert vil roe seg ned og folk kommer til å glemme det.
Det er farlig. Det gir signaler at det går fint å fixe og trikse slik man selv vil for å få sine egne folk på viktigste stolene.
Siden det er viktig at sentralbanken skal være uavhengig, hvorfor er det regjeringen som bestemmer hvem skal være sentralbanksjef ? Burde det ikke vært en uavhengig organ ?
Redigert 08.02.2022 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
kaunis
09.02.2022 kl 09:34 2059

Det var akkurat det jeg lurte på da det ble antydet på TV om hvordan stillingsbeskrivelsen var utformet. Er ikke dette simpel(lureri) favorisering så vet ikke jeg, helvetes kameraderiet, dette kommer de ikke unna her lukter det gatekamp.
kaunis
09.02.2022 kl 09:52 2036

Ikke for å si noe nedsettende om finasministeren, men han er oppvokst med ODELSLOVEN , som var veldig kvinnefientlig som gav den eldste sønnen førsteretten til å overta gården, og jenter kom helt sist, men dette gjelder ikke i dag. Jeg tenkte han kunne ha det i bakhodet og ikke gå på kroken til det spillet som mange var redd for at foregikk i det stille.
True
09.02.2022 kl 10:33 2007

Du kan jamre og jåle så mye du vil, for meg er det bare komisk måten du fornekter deg selv på ved å insistere på at det er en kvinne som burde være valgt fremfor en mann, ergo - JO du spiller på kjønnskortet, ikke kvalifikasjoner.

Det er ikke fordi Ida er kvinne at hun ikke ble utnevnt, det er kun en dårlig unnskyldning fra "likestillings-hysterikoret", og det er nettopp grunnet til at ukvalifiserte kvinner ofte blir ansatt fremfor menn. Vi ser jo det i media noen ganger hvor et styre ikke tør annet enn å ansette en kvinne til en lederstilling fordi de redde for represalier i mediene. Helt tragisk spør du meg.

Jens ble valgt fordi AP sitter med makten og er i gutteklubben grei. Hadde Ida vært i samme posisjon som Jens, uavhengig om hun er kvinne, så ville Ida vært Sentralbanksjef i dag. Så enkelt er det. Så hvis du stryker "kjønn" fra den siste setningen din, er vi faktisk helt enige.
True
09.02.2022 kl 10:35 2006

Morsomt at du er enig med Kaunis når han insisterer på at det handler om kjønn XD Hvis det ikke handler om kjønn, er det jo meg du skal være enig med.
Redigert 09.02.2022 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
vicktor
09.02.2022 kl 10:43 1997

Gro fikk jobb i WHO, Jagland i Europarådet og Jens i NATO.
Jagland sa det rett ut " Vi i Norge har mye å bidra med, dersom jeg for jobben i Europarådet "

kaunis
09.02.2022 kl 11:37 1969

Surrehode, du forstår ikke bæra, det er ingen tvil om at det på alle områder burde vært visesentralbank-sjefen i dag ,som burde vært valgt og jeg mener at både TILHØRIGHET og kjønn har gjort at hun ikke er sentralbanksjef. Jeg tillegger tilhøringen veldig stor avgjørelse, og at det er en mann, har gitt lettere aksept for denne avgjørelsen. Jeg er derimot helt ening med deg i at det i de første årene av kvinnefrigjøringen var mye kvinne fordeler i div stillings-tildelinger og lederverv, langt ned på lokalnivå, i valg styreverv mm. Men kansje det var nødvendig for å få gjennomført denne diskriminerende mannsdominerte ukulturen ,men det er enda noen skygger som henger igjen, og det ser vi dag.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 19:54 1688

https://www.dagbladet.no/nyheter/henger-i-lufta/75395418
Rigget ansettelse.
Åpenbart fremforhandlet under Hurdalsforhandlingene.
Og vi har ikke fått forsikringer om av oljefondet ikke skal være politisk eksperimentell verktøykasse.
https://www.dn.no/politikk/vedum-svarer-ikke-pa-hvem-som-foreslo-jens-stoltenberg-som-sentralbanksjef/2-1-1168944
Redigert 15.02.2022 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
keisam
25.10.2023 kl 19:18 408

Tidligere statsminister Jagland omtalte denne saken i sin siste bok, ifølge Tv2-nyhetene. Han reiste selv til Ungarn i sin tid for å avverge lignende situasjon. Norge skal være best på demokrati, etikk, moral osv. og samtidig ser vi flere høyt oppe i AP har utfordringer med habilitet. Ser ut som det er en betydelig avstand mellom liv og lære.
Mr Karma
25.10.2023 kl 19:27 393

Norge er verdensmester i få useriøst til å operere som seriøst.