Pedersen har full støtte her!

Slettet bruker
PGS 11.01.2022 kl 13:31 7591

At han er frustrert over og ikke levere bedre når de innfrir 98% er bra instinkt.
At markedet slakter aksjen i dag er selsagt frustrerende men under 2020 og 2021 har han levert mye bra i en presset tid.
I dag leverte Pgs som ventet men markedet misforstår og nedsalget får stå for seg når grunnlaget for 2022 tikke har vært bedre enn på lenge.
Gjelden betales i sept og i går sier Tgs sakte bedring.
Tallene er ikke fremlagt enda men frie kontanter er vanligvis det beste i q4.
At Pedersen gjerne ønsket noe mere virksomhet er bare og legge bak seg og se konsntrerere seg om det som er nå og fremover.
Kostnadene er lave inn mot 2022 og ordreboken sterk.
Pgs har levert bedre segment enn konkurentene.
Ikke bytt noen som står seg i dårlige tider.
Slettet bruker
11.01.2022 kl 13:47 5534

Mon det
danmark1
11.01.2022 kl 15:27 5298

Han kunne lige så godt have brugt tallene til en positiv udtalelse. Hvorfor han vælger at fokusere på vinteren, som jo altid er svær, må bero på høje forventninger til PGS.
Slettet bruker
11.01.2022 kl 15:38 5238

Som sagt det samme skjedde i fjor på akkurat samme tid og etter res q4 steg den over 8 kr.
Dagens tall holder stand og er bull inn i nytt år.
Humlesnurr
11.01.2022 kl 15:46 5174

Enig, men Pedersen burde lære seg å begrense sin frustrasjon ovenfor media. Selv brukte jeg nå anledningen til å laste opp nye 70k aksjer takket være denne overreaksjonen :)
Ærligtalt
11.01.2022 kl 15:53 5138

Må nesten koste på meg et dikt, gitt situasjonen:

Så var jeg lur igjen, og gikk inn på dippen...
Men fallet tiltok før jeg innså glippen

Nå snitter jeg videre fra andre porteføljer, laster aksjer i sjøbris mens regnet høljer

...for billig var bra men slakt er best, biffen var seig-si meg; er det hest?
Redigert 11.01.2022 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
HP17
11.01.2022 kl 15:55 5124

Jeg gir Pedersen min fulle støtte for jeg kan godt tenke meg PGS ned mellom kr 1-kr 2 igjen slik at jeg får lastet opp der nede. Kom igjen Pedersen, bare kjør på med hvor krevende tider det er og hvor tøft det er for PGS i media. Mer av det fremover er helt perfekt.
Slettet bruker
11.01.2022 kl 15:57 5125

Ja jeg vet ikke helt om man skal "le eller gråte". Nå ligger PGS på samme nivå som på samme tid i 2021. Det eneste positive i denne perioden er at aksjen har penetrert øvre diagonal i negativ kanal. Det er jo noe, og er et signal på at trenden er brutt. Dog har den nå gått fra negativ til nøytral. Så får man bare avvente til en ny bunn er satt i dag chartet med påfølgende høyere topp en NOK 4,60 som fortsatt representerer MA 200 dag.
Redigert 11.01.2022 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Humlesnurr
11.01.2022 kl 15:59 5107

Kommer PGS ned på det nivået så vil jeg nok doble beholdningen min :)
Møre75
11.01.2022 kl 16:01 5081

Kan se ut som den setter en bunn på 3,5 no.
Kan sikkert finne på å bykse oppigjenn i morgen tidlig
Obxserver
11.01.2022 kl 16:03 5068

Ser en klassisk deja vu på samme tid som ifjor, starter med R og sakte med sikkert til sjette gir med turbo.
Ærligtalt
11.01.2022 kl 16:05 5049

Algoene koser seg i alle fall nokko fælt gæli

Jeg har snittet mer enn en rabbiner på dåpsfest i dag og er naturlig nok sliten - men tenker at det blir en grusom comeback her
Slettet bruker
11.01.2022 kl 16:14 4997

Med bedre priser opp 55% fra bunn og høy segment oms q4 sier jeg ikke at Pgs bader i penger,men kvartalet gir større kontant beholdning såkalt frie midler.
HP17
11.01.2022 kl 16:15 4990

Husk 3 dagers regelen og never catch a falling knife. Robotene fortsetter nok kjøret i morgen.
SjonkelRolf
11.01.2022 kl 16:15 4991

Tja. Dersom Pedersen ønsket kursen i dass, fikk han plenty med støtte.
Vi får trøste oss med at det mest sannsynlig ville skjedd okkesom.
Virker som det er svært få som kjøper og holder på sine aksjer i dette selskapet
Humlesnurr
11.01.2022 kl 16:18 4962

Er vel mange som trader i energisektoren i disse dager, det kan man jo se ut ifra diverse hause og baisse kommentarer i disse forumene også
Slettet bruker
11.01.2022 kl 17:26 4762

Ser på HO tv at Maldal fra Dnb også har problemer med og irettesette tallene som kom og at de var som forventet.
Fallet var også unormalt sterkt og hadde ikke bedre svar enn at kursen har gått i det siste og at forventningene var før høye blant aksjonærene selv om de innfridde.
Han snakket som vanlig om forfallene 2022 og 2023 og at Pgs normalt sett har klart seg uten særlig utvanning,men hans kursmål som reporteren nevnte han hadde på 1 grunnet dette.
Tallene i dag er noe bedre enn 2020 men dog uten støtte fra staten denne gang ble det også prsisert.
At fallet er algotrime og lånte aksjer er tydelig da vi også så 0,3% av aksjebeholdningen ble kastet ut after trade.
Noen styrer dette fallet men jeg holder en knapp på at optimismen kommer fort tilbake,1dg til 1 uke.
Den sterke sommersesongen ble også nevnt mot en alltid dårlig vinter bare ble det sagt.
Tgs var på omtrent flat og hadde halvparten av Pgs omsetning men gikk på talllene som ei kule.
Helt absurd nedgang sier jeg på disse tall,og q4 kommer fasit.
Obxserver
11.01.2022 kl 17:47 4727

Overreaksjon idag?

– Det har vært en ganske stor kursreaksjon. Vi har jo blitt vant til det i seismikk, at det er store kursreaksjoner rundt kvartalene, men ned såpass mye var nok i overkant av hva vi hadde forventet, sier analytiker Jon Masdal i DNB Markets.

Pareto Securities viser til at omsetningen på 174 millioner dollar var ganske i tråd med konsensus.

"Kontraktsalg og forhåndsfinansiering var nær spot-on, med salg fra seismikkbiblioteket (late sales) på rundt 10 til 15 prosent over både konsensus og våre estimater. PGS kommenterte at kontraktmarkedet har vært mer utfordrende enn forventet med to ledige fartøy som resulterte i en utnyttelse på 58 prosent der omtrent 3/4 del ble allokert til proprietærarbeid", skriver Pareto Securities i en oppdatering.

Alt i alt skriver meglerhuset at det var en nøytral oppdatering fra PGS der et forsiktig markedssyn oppveies av tall som var på linje med konsensus.

hypotetic
11.01.2022 kl 17:56 4832

Historisk også vanlig at det blir helt ekstreme kursutslag når en fallende langsiktig trendkanal snur så ekstremt raskt og mye som den har gjort i PGS. Oljeprisen og fremtidsutsiktene de neste årene med energikrise er adskillig bedre nå en da selskapet kjørte siste emisjon på over 20kr. Pedersen og CFO var krystallklare på at de uansett hvor tøff vinteren ble ikke fryktet problemer med lånefornyelsen (se 3-kvartalspresentasjon). Dette vil bli gjentatt nå i 4 kvartalspresentasjonen og der fremtidsutsikter og det som har noe å si for prisingen av PGS aksjen vil gi et ekstremt løft i aksjekursen. Med nåværende oljepris og fremtidsutsikter bør alle forstå at dette er en aller siste mulighet til å få seg billige aksjer før oppdragsmengden de neste år øker kraftig. Har overført penger fra sparekonto og er klar i morgen tidlig til å legge inn kjøp 100K på kurs 3-5% over kjøpskurs med en gang jeg ser falltakten snur. Jeg hadde egentlig ikke trodd jeg fikk en ny kjøpsmulighet til mer billigaksjer i PGS. Noen ganger bør man bare være tilfreds over at utslagene opp men også ned er så ekstreme.
Slettet bruker
11.01.2022 kl 18:15 4754

Hva er den beste inngang,du som kan det tekniske?
hypotetic
11.01.2022 kl 18:40 4659

Ja, Oljeprisen løftet seg kraftig etter børsslutt i Oslo og PHLX Oil Service Index løfter seg også kraftig. I morgen er dagen og trolig siste frist til å snitte seg ned i denne aksjen som etter 7 års kursfall vil få gleden av mye mer jobb mot sommeren og i kommende år. Dagens shorting vil plutselig reverseres og mange vill inn igjen enten fra start eller helt plutselig i morgen og vi vil få en ekstrem kraftig rekyl og dobbel katalysatoreffekt.
Slettet bruker
11.01.2022 kl 19:23 4499

https://finance.yahoo.com/quote/%5EOSX/chart

Så får man enten tro at markedet innen seismikk strammes til og handle PGS med "begge henda" eller tro på DNB med kursmål NOK 1,-. Selv tenker jeg utfallet er åpenbart.
Redigert 11.01.2022 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
observer009
11.01.2022 kl 19:42 4401

PHLX Oil Service Sector
62.75 +2.51 (+4.17%)

Olje %3.2
Redigert 11.01.2022 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
matti123
11.01.2022 kl 19:45 4382

Brent spenner seg fast og USA stiger. Blir en blå dag på børs i morgen. I kombinasjon med dagens Fud og overaksjon tror jeg vi kan se fine tendenser ved open og utover dagen i morgen.






Redigert 11.01.2022 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2022 kl 19:55 4339

Dnb har 1 kr og emisjonspøkelse som bakteppe.MEN:
Pgs hadde q3 nto 193 mill usd i cash pluss 69 mill usd i avsatte midler.
Forfallet i september 2022 er 135 mill usd.
Covants sier de skal ha 75 mill usd cash.
Q4 vil nok innbringe kontanter og midlene kan være inntakt allerede.
Betales dette er en ny refinans etter mere kontanter kommer på konto etter q1-q3 2022 godt innafor.
Husk nto gjeld er redusert fra 1090 mill usd 2019 des til 917,9 mill usd q3 2021.
Gjeld lease er ned med 80 mill usd i samme periode.
Kontantbeholdningen styrkes i q4 og alle forpliktelser er inntakt.
En markedsøkning på 10-20% i 2022 pluss økning grønn virksomhet ser det jo lysere ut enn på lenge.
Tipper pgs sitter igjen med ganske sterk cash for q4 20-35 mill usd som reduserer nto gjeld ytterligere.
Tgs tall segment 100 mill usd sjokket markedet,men pgs har 74% høyere segmentinntekter falt i grus.

Redigert 11.01.2022 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
11.01.2022 kl 19:56 4331

Dagens seanse var jo heeeelt galematthias

Fikk en flott inngang og avventer rett utgang :)
hypotetic
11.01.2022 kl 20:22 4224

PHLX Oil Service Sector er opp 10% siden PGS sto i 4,6kr. Ikke umulig at den forsterkede effekten av rekylen blir ekstremt kraftig. Hvis vi skal tilbake til topp +10% blir det ca 4,6kr +0,46= over 5kr. Det vil i såfall bli startskuddet for første reisen tilbake mot forrige emisjonskurs på ca 20 kr. Ser at Transocean er opp 6,6% og Borr 5% i USA så enten øker også Norske investorer interessen raskere i disse verdiaksjene eller så blir disse Norske undervurderte selskapene kjøpt opp av utlendinger de neste månedene. Det er et kort vindu åpent nå der regnskapene viser tall fra krisen samtidig som alt for få evner å se fremtidspotensialet raskt nok. En rød tråd med en forklarlig historisk unik mulighet som er forståelig og derfor svært sjeldent oppstår.
observer009
11.01.2022 kl 20:50 4095

Vintersesongen har blitt mer utfordrende enn ventet sier CEO, da ble forduftet drøyt en femdel av selskapets verdi da aksjen falt rundt19% prosent. Merkelig nok ,
For min egen del må jeg likevel si at jeg sitter ganske trygt, rettere sagt aksjen er undervurdert fremover og underpriset.

Fra august 2020
https://e24.no/boers-og-finans/i/WbQ4v2/pgs-styret-sier-nei-til-milliardbud-fra-tgs
Styret i PGS avslår konkurrentens bud på 5,4 milliarder kroner for seismikkdata og mener det er for lavt.
Redigert 11.01.2022 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2022 kl 21:35 3947

Kan shortere ha lettet seg i dag?
Tjakabov
11.01.2022 kl 22:04 3841

Det er selvfølgelig krevende å håndtere et selskap med en gjeldssituasjon som PGS, dvs 1 MRD USD i gjeld, gjennom en oljekrise og nå senere COVID. Det å være nøktern i sine uttalelser er uansett naivt at best. Det er tross alt ikke en CFO vi prater om her. Oslo børs er full av bobler som er prissatt på illusjoner om en gyllen fremtid osv. Det blir da rart om PGS CEO skal invitere markedet til å prise selskapet som om de "kanskje" klarer å betjene gjeld samt sitte igjen med + på bunnlinjen. Dette viser mer enn noe annet at Pedersen ikke er rett person for CEO rollen. Han burde fokusere på finans og that's it! Husk at PGS opererer i et globalt marked, og ulvene der ute spiser slike som Pedersen til frokost uten å blunke to ganger.

Når det er sagt, så er det viktig å forstå caset til PGS. Som jeg har sagt tidligere, så er seismikk noe av det siste som får en opptur (og første som får nedturen) da syklusene er svært lange fra leting til faktisk produksjon. Altså høy olje- og gasspris i dag har liten betydning. Normalt snakker vi 10-20 år fra leting til produksjon. Hvordan olje og gassmarkedet er om 20 år fra nå er mer usikkert enn noen gang, og dette kombinert med høy gjeld er forklaringen på lav kurs i PGS. Markedet ser ikke helt hvordan denne 1 MRD USD skal betjenes med dagens inntjening.

Opp i alt dette er det viktig å ta med seg at «Det Grønne Skifte» er i stor grad styrt av et ønske og ide om grønn energi, som i og for seg er greit nok, men realiteten er at vi ikke har teknologi som kan imøtekomme det stadig økende behovet for energi uten bruk av olje og gass (evt kull). Dagens kraftpriser er egentlig et symptom på denne problemstillingen. Jeg tipper politikere ikke tørr å tvinge igjennom det grønne skiftet når energiprisene rett og slett eksploderer. Inflasjonen pga de enorme stimuliene gjennom COVID, gjør denne problemstillingen enda større. Pri 1 for politikere over hele Vesten bli nå å få kontroll på inflasjon og økende kraftpriser (som igjen fører til økt inflasjon). Jeg tipper vi allerede i 2022 kommer til å se en mildere tone fra EU mtp hva som er "grønn energi". Min take er at gass vil bli stuerent i løpet av året, og at dette vil utløse en betydelig økning i investeringer bla i leting da oljeselskaper får større grad av sikkerhet for hvordan dette markedet vil se ut om 20 år.

Jeg er fortsatt Bull på PGS, og jeg blir ikke overrasket om PGS kursen er tilbake på kr. 4,5 innen Q4 presentasjonen.
Redigert 11.01.2022 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.01.2022 kl 01:32 3564

RE - jeg blir ikke overrasket om PGS kursen er tilbake på kr. 4,5 innen Q4 presentasjonen.

* Det er tvilsomt for selskapet har nettopp informert om at vinteren blir dårlig. Halvparten av flåten (3 av 6) er uten oppdrag og låneforfalla som ikke kan betjenes nærmer seg med stormskritt.

Man skal derfor ikke bli overrasket om krona kommer til syne i 2022 ...
Slettet bruker
12.01.2022 kl 06:32 3392

Her du holder hus og legger fram dine spekulasjoner rundt «Algoene» fortida, Ærligtalt? Du skulle følgt dine egne råd og sittet musestille i MPCC, der kursen er på vei mot ATH og både ekstraordinære utbytter og Q-utbytter står for tur. Kva tenkte du når du gjekk i fra tidenes beste marked i MPCC til seismikk bransjen som ligger med knekt rygg - og der vil den dessverre ligge ei stund framover.
Redigert 12.01.2022 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2022 kl 06:37 3375

FYI - Halvparten av flåten (3 av 6) ? er vi her i barnehagen?

"PGS kommenterte at kontraktmarkedet har vært mer utfordrende enn forventet med to ledige fartøy som resulterte i en utnyttelse på 58 prosent der omtrent 3/4 del ble allokert til proprietærarbeid", skriver Pareto Securities i en oppdatering.
Slettet bruker
12.01.2022 kl 08:50 3194

Nå skal tallene frem for q4 så får en se hva kontantsituasjonen blir og nto gjelden er,den kan med de tallene være betydelig bedre noe som slår inn hvert år,et netto best kvartal ofte pga late sale som er produsert fra før.
Økes dette er det viktigste og holde på behildningen q1 da det dårligste kvartalet,et såkalt kvartal der drift helst skal gå i 0.
Med en bedring på 20-30 mill usd q4 er det hele misforstått det som skjedde i går.
Ordreboken i bunn er sunn før q2 og q3 som vil gi mest oppdrag og det er allerede indikert et tidenes beste 4D marked med over 33 etterspørsler allerede i q3 2021.
Late sale var kjempebra q4 det var der skoen trykket mest for min del men innfridde der og totalt sett.
Analytikerne har dårlige svar og prøve og finne årsaker til fallet men denne gangen ble det uansett tynt.
Obxserver
12.01.2022 kl 09:55 3048

Her er jeg helt enig med deg, får gass en "grønn stempel" så blir dette en gamechanger for PGS. Da kommer de store pengene!
hypotetic
12.01.2022 kl 09:57 3030

Enig, har kjøpt meg opp på 3,6 i dag. Forrige gang jeg annonserte kjøp her inne gikk kursen 30% ganske raskt etterpå. Har ikke solgt særlig fordi jeg tror det er de neste månedene vi får nyhetene om at aktiviteten tar seg opp de neste kvartaler og år. Investorer har en tendens til å gå inn litt før tallene forbedres.
kapteinkjeks
12.01.2022 kl 10:01 3000

Det er en grusom verden der ute med shorteulver og "falske profeter" fra meglerhusene (DNB?). Men jeg er glad jeg pantsatte bikkja og solge frimerkesamlingen og fikk snittet ned...
Slettet bruker
12.01.2022 kl 10:28 2921

Store tunge Tgs dundrer igjen rett opp på antakelser om bedret marked 2022.Samme marked som Pgs.
De er tross alt mye lavere oms enn pgs og de er en lillebror om en ser på oms i år.
Husker og i fjor dundret den ned før res og rett opp i 8 etter res q4.