Cloudberry

Haikeren
CLOUD 12.01.2022 kl 00:21 4613

Produksjon som øker taktfast og i tråd med planverket, solide investorer, skyhøye strømpriser og spennende vindprosjekter fra 2022 og fremover. Noen som kjenner selskapet og kan forklare kursens utvikling?
Brekke77
12.01.2022 kl 11:00 4432

Cloud er svært undervurdert og underpriset om man ser på fremtidens inntekter. De har redusert gjelden sin betraktelig de siste par årene, og har store produksjonsutsikter. De har fem kraftkilder som bygges ut og står ferdig ila første halvår 2022. Når de er i drift vil inntektene strømme inn (bokstavelig talt) både fra vind- og vannkraft. Videre har de tre gigantiske parker under utvikling som baserer seg på land og havvind i Sverige. Disse er av internasjonal størrelse. Selv med utgangspunkt i vanlige kraftpriser, er dette selskapet lavt priset. Jeg gikk inn i Arendal Fossekompani i april 21, og jeg ser en helt tydelig lik avkastning (ca 50%) i løpet av det neste året.

Har man ikke Cloud i porteføljen vil man angre ila året. Lykke til Haikeren :)
Slettet bruker
12.01.2022 kl 12:58 4347

Bra nok på sikt, men det er trøbbel med å få satt i gang nye vindmøller og da løper utgiftene bare løper på. Ugunstig tid og vær for bladmontering er utfordrende.
Wian
12.01.2022 kl 13:31 4309

Det er allerede flere vannkraftverk og ett vindkraftverk som produserer strøm for Cloudberry, til meget gode priser. I løpet av 2022 vil dette øke markant. I Q3 rapporten kunne selskapet vise til overskudd for første gang og jeg forventer at Q4 rapporten viser betydelig inntektsøkning som en følge av de høye strømprisene.

Vil også si at Cloudberry er underpriset og har ennå ikke fått den oppmerksomhet i media og blant analytikere som det fortjener. Overraskende egentlig, all den tid det er så fokus på høye strømpriser som det er og Cloudberry er en av de selskapene som tjener rått på dette. Alt tilsier at strømmen blir dyrere enn vi har vært vant til i tiden fremover også.

Det vil straks komme melding om at Cloudberry har ferdigstilt de 2 vannkraftverkene i Lund i Rogaland fra Skåråna Kraft. De vil produsere 14gwh ved normal årsproduksjon.
Alle anleggene til Cloudberry:
https://www.cloudberry.no/om/var-portefolje?type=hydro

Oppkjøpet av Captiva nylig vil også generere mer inntekter for Cloudberry(fikk ett produserende vannkraftverk på kjøpet), og ikke minst reduserte utgifter siden de nå eier 60% av Captiva.
Vikusen
12.01.2022 kl 14:07 4263

Enig med alt over, derfor er Cloudberry min største beholdning. Men kursmessig så har det vert tragisk. I disse tider hvor behovet for kraft aldri har vert større så skulle man trodd at markedet cloudberry er i burde vere brennhett. Men den gang ei.
Slettet bruker
12.01.2022 kl 14:26 4232

Mulig at Q4 kan sette fyr på raketten. For øvrig enig med de øvrige kommentatorene. Meget solid og troverdig selskap i et - for å si det forsiktig - marked i vekst.
Pimpernell
12.01.2022 kl 14:41 4203

I tillegg til det "Wian" skriver om Captiva oppkjøpet ser jeg ytterligere et område som kan vise seg å bli et eget forretningsområde, som jeg skrev i en annen tråd i går;

"Ved oppkjøpet av Captiva har Cloudberry også beveget seg inn i SW/tech sfæren gjennom oppkjøpet. Cloudberry Digital services/Captiva overtok i 2020 51% av Broentech Solutions, som er et teknologiselskap som spesialiserer seg på programvareutvikling med spesielt fokus på skytjenester, databehandling og maskinlæring for vann, og vindkraft. Sammen betjener de over 250 vann og vindkraftverk med rapportering, analyse, datastrøm tjenester mm.

Dette er et særdeles spennende forretningsområde det er kommunisert lite om fra selskapets side. Slik jeg ser det kan dette være et fremtidig selvstendig forretningsområde det bør/kan rapporteres på særskilt. Ikke minst for å vise/få frem verdiene. Denne kompetansen vil nok helt sikkert også styrke Cloudberrys posisjon når nye prosjekter skal "fordeles"/konkurreres om, samt styrke lønnsomheten i hele "butikken" ved at man har kompetansen inhouse. Vil også være interessant å få vite mer om hva de har av Intellectual Property rights (IP) på sitt SW og systemer. Her tror jeg det kan ligge mange gullegg fremover."

Odal Vindkraft har satt ca 1/3 av møllene (Engerfjellet - 11 stk.) i produksjon og resten /Songkjølen - 23 stk) av prosjektet går i produksjon Q1/Q2 i år.
Link til Odal vind: https://odalvind.no/

Cloudberry har et godt rennome mht. å levere på tid og på scope/budsjett. Dog har Corona forsinket Odal prosjektet noe. Videre er det litt skuffende at de enda ikke har meldt at Skåråna er satt i produksjon. Dette ble lovet levert før nyttår. Ingen info om hva som skjer...

Cloud er min største post, - grunnfjellet. Men, som andre nevner en "kjedelig" aksje, så 30-40% av portisen min har jeg i andre mer volatile aksjer. Mht. Cloud har jeg et 3-7 års perspektiv. Ser mange likheter mellom AFK, og da må man være tålmodig før belønningen kommer i strie "strømmer" ;-)
Redigert 12.01.2022 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 10:01 4009

Så konklusjonen er at markedet tar feil.
Vikusen
13.01.2022 kl 10:03 3999

Ja når man ser prisingen på luftslott så skal det ikkje mye til at markedet tar feil.
Brekke77
13.01.2022 kl 14:25 3884

Markedet vil vel i prinsippet alltid ha rett. Likevel trenger det ikke å være fornuftig eller basert i rasjonelle årsaker. Det ser man jo overalt og hyppig. Men når det gjelder Cloud ser man en utømmelig etterspørsel og høye priser/marginer til kraftselskapene. Det er ikke uriktig at selskapet per i dag kan verdsettes til noen lunde 15,- aksjen, basert på Q3-rapporten. Når Q4 kommer vil de kunne vise til et solid overskudd, nettopp fordi hele selskapet har bygget seg opp på betydelig lavere priser enn det som har vært siste månedene. Når markedet får med seg det, som Pareto allerede har (økt til 2,7%), vil prisen nødvendigvis øke betydelig mer enn andre kraftselskaper som allerede har vokst markant. I tillegg kan man regelmessig se at de største eierne blir større og større i sin posisjon.

Plutselig skjer det, og da vil leserne av diskusjonen rundt Cloud enten sitte å smile eller føle ubehaget av å være utenfor. Jeg er glad for at jeg personlig blir blant gjengen som smiler ;)
Pimpernell
13.01.2022 kl 15:33 3832

Jeg er ikke enig i at dagens kurs på kr. 15 er "noen lunde" riktig.

Som man kan se av prospektet nedenfor vil Cloud ved utgangen av q2 har ferdigstilt hele Odal vind og ha 140MW i produksjon som tilsvarer ca. 484GwH års produksjon. All denne kapasiteten er finansiert og betalt. Forutsetningene i businesscase var salgspriser på mellom 35-45 øre pr. kw. Med disse prisene sier cloud de vil ha en IRR på 8-12%.
I q3 rapporterte (hvor de for første gang var EBITA positive) de derimot at de hadde oppnådd 70 øre i snitt pr. kw. Jeg gjetter de har oppnådd priser på kr. 1-1,25 pr. kw i q4. Prisene vil ikke holde seg som nå hele året, men at de vil ligge vesentlig høyere enn i businesscasen er helt sikkert, jmf. NVE m.fl. Jeg tipper omsetningen i q4 passerer kr. 50 mio, og at i 2022 passerer vi kr. 350-400 millioner med dagens kapasitet (inkl. Odal).

Det som også er viktig å få med seg er hvor høyt selskapet er kapitalisert. Flere av prosjektene, som er beskrevet på side 6 i vedlagte prospekt, under development/construction permit er allerede finansiering og egenkapital på plass. Allerede med eksisterende pipeline er det bare å ta frem kalkisen og regne på hva man tror Cloud får pr. kw og uansett om man er konservativ eller ei er dette en kjempegod case. Jeg mener kursen burde ligge godt oppe på 20 tallet. Noe av grunnen til at den ikke gjør det tror jeg er pga. de største eierne som er ekstremt langsiktige, samt de ikke på en stund er avhengig av god kurs for å emmitere.

https://www.cloudberry.no/assets/Cloudberry-Clean-Energy-ASA-Company-Presentation-8-December-2021.pdf
Redigert 13.01.2022 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Leoløve
13.01.2022 kl 16:48 3755

Takk Brekke og Pimpernell for interessant innlegg og gode poenger som bringes opp. Mye som taler for økt omsetning i Q4 og blir spennende å se hva snittprisen blir per MW, da den vil ligge vesentlig over Q3.
Jeg tok en liten lyttepost før på dagen og vil se hvor det kan bære.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Daily/
Leoløve
16.01.2022 kl 02:08 3417

Megaskiftet under lupen:
Power & Renewable Energy-konferansen hos Pareto 3. februar 2022.
Her skal Cloudberry delta og holde en presentasjon.
Blir spennende å høre evt. nyheter.
Kanskje kommer Pareto i etterkant med nytt kursestimat..
Pimpernell
16.01.2022 kl 09:29 3324

Spennende med Pareto konferanse 3. Februar, - men tror ikke Cloud kommer med noen store nyheter, - Q4 rapportering kommer uken etter.
Vikusen
16.01.2022 kl 17:24 3136

Pareto er jo tilrettelegger. Synd det er svært få artikler, analyser fra andre meglere. Kanskje di må åpne lommeboka for litt reklamering.
Brekke77
19.01.2022 kl 23:02 2786

Gode poenger fra flere. Mye positivitet åpenbart.
Jeg må innrømme at jeg trives godt med kursen på 14-15kr, det gir meg svært billige aksjer, samtidig holder det meg likvid :)
Det blir uansett fint når Q4 kommer i februar. Da skal vi se at det blir fart på sakene.
Pimpernell
25.01.2022 kl 08:51 2534

Godt å se at Cloud sto relativt godt imot gårsdagens skrell på børsen. Nå vil jeg tro de fleste "emisjons aksjene" er dumpet i markedet og at vi får en god q4 presentasjon, med gode resultater og visibilitet på pågående prosjekter. Jeg gjetter på 50gwh produksjon og 70-75 mill i omsetning for q4.
Aksjerus
25.01.2022 kl 18:54 2411

Fikk handlet litt på 13-tallet. Ikke verst. Gleder meg til kvartalsrapport! Strømprisen er fortsatt høy, ingen tvil om det :)
Slettet bruker
25.01.2022 kl 19:22 2383

Noe er steike galt i forhold til hva småaksjonærene tror på for denne aksjen. På tross av skikkelig høy el-pris, og på tross av økende produksjon, gruses aksjen. Fra utsiden og med inntrykk av skriveriene på denne strengen, ser denne aksjen ut til å ha alt man kan forlange av en vekstaksje. Selskapet skulle være i fasen for straks å vise regnskapsoverskudd, Får aksjonærene en skjult knyttneve midt i trynet den 11. februar når Q4 presenteres? Et fall på 20% på et år med stadig åpning av flere nye kraftverk og økende produksjon i et høyprismarked, det tyder på at noe er alvorlig galt i selskapet.
Kallanavn
25.01.2022 kl 20:07 2331

Enig i den vurderingen. Min teori er at kursutviklingen skyldes manglende oppmerksomhet/interesse fra retail ettersom de foreløpig ikke har hatt en nevneverdig omsetning eller overskudd å vise til, og at det fremdeles har vært litt for mye på «visjonsstadiet», mén første steg for å adressere dette kommer allerede 11.feb. Da tror jeg vi skal få se en omsetning på 60-80 mill og grønne tall!
Pimpernell
25.01.2022 kl 23:30 2203

Jeg ser kun 3 saker som kan trekke totaliintrykket noe ned
1. Odal vind ble noe forsinket ift. plan. Er kommunisert i markedet og leveres i full produksjon q2.

2. Kraftverkene Ramsliåna og Skåråna (6mw) forsinket. Ikke kommunisert. Sannsynligvis 3-6 mnd. forsinkelse?

3. Mindre vann i magasiner enn antatt.

Ellers ser jeg ingen downsides.

Støtter troen på grønne tall og mer enn doblet omsetning fra foregående kvartal.
Redigert 25.01.2022 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
nilis
26.01.2022 kl 09:13 2091

Den einaste som sel her no er den som styrer roboten.
nilis
26.01.2022 kl 09:33 2055

Rettelse: Den einaste som KJØPER OG SEL no er den som styrer roboten. Som å kjempe mot vindmøller…
Furuen
26.01.2022 kl 10:33 2007

Finner der aksjonærliste på hjemmesiden deres?
Vikusen
26.01.2022 kl 11:18 1960

Dette er trist, alle aksjer rebounder i dag utenom Cloudberry. Den blir på bunn. Skandale.
Slettet bruker
26.01.2022 kl 15:26 1842

Er det her hunden ligger begravet:

Lite penger å tjene på vind
Vestas' driftsmarginer krympet gjennom hele fjoråret, og nå frykter den danske vindkraftgiganten at den faller til null i 2022.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/26/7808226/lite-penger-a-tjene-pa-vind?internal_source=sistenytt
Pimpernell
26.01.2022 kl 17:23 1751

Vestas produserer HW/Vindmøller og ikke kraft. De er underleverandører til kraftprodusentene. En av grunnene til de pressede marginene er nok at de leverer mye til havvind operatører. Det er som kjent ikke noen god butikk med havvind uten subsidier da kostnadene er for høye i dag. Denne kostnadsskvisen blir delvis presset på underleverandører som Vestas. For at de skal holde sin markedsandel tar de også lavmargin leveranser. Videre er deres kostnader hardt presset av inflasjon, - ref. artikkel: https://www.cnbc.com/2022/01/26/wind-energy-faces-tough-2022-as-supply-chain-issues-persist-vestas.html

Dette er selvfølgelig ikke gjeldende for CLOUD. Landbasert og shallow water wind, som CLOUD driver med, har et kostnadsnivå som er konkurransedyktig. CLOUD har double-digit IRR på alle sine prosjekter.
Redigert 26.01.2022 kl 18:26 Du må logge inn for å svare