Hvorfor er kursen på AOW ikke på ett høyere nivå

Amat_ør1
AOW 12.01.2022 kl 12:39 14196

Hvorfor er kursen på dette lave nivået rett før tildeling av en ev kontrakt?
Er det shortere som gjør det, burde da ikke volumet vært høyere. Lurer fordi jeg ikke har så greie på dette…har selv det jeg har av aksjer i AOW fordi jeg har troen på aksjen…
Patron72
14.01.2022 kl 15:34 3885

Magnora stiger nok idag grunnet et kursmål som er kommet.
jeg liker magnora selv jeg. Men tror deres bud i scotwind er på bunnfast.

Ang tildeling tror jeg tildelingen er fryktelig hemmelig. Om noen vet noe så blir jeg overasket.

Men hva vet jeg/vi?
Bare å fylle opp vinglasset og vent til mandag. Jeg selger ikke
Slettet bruker
14.01.2022 kl 15:37 3874

Enig med deg :)
God helg
Yostock
14.01.2022 kl 15:45 3846

I alle dager da. Er jo ikke annonsert enda. Da aow lå på 12.5kr forrige gang så var det falske forventninger. Denne gangen ser det lysere ut enn noen gang, med et gjennomarbeidet bud med Ocean Winds. Vi får vente å se på mandag:-)

Redigert 14.01.2022 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Patron72
14.01.2022 kl 17:12 3681

Vi får håpe de må blø noe veldig etterhvert 👍
undrende
14.01.2022 kl 17:12 3699

Man kan vertfall fastslå at markedet ikke har noen tro på take off i AOW på mandag.
Det er ingen overraskelse med tanke på kursutviklingen de siste dagene. Skulle det motsatte skje, så har kortene vært holdt ekstremt tett inntil brystet.
Jeg aner ikke hva markedet har regnet på, men noe er det, som ikke samsvarer med de mer håpefulle forventningene.
4580
14.01.2022 kl 17:30 3642

Lukk boka, folkens og åpne den mandag kl. 0800. Da får dokker fasiten, og hjernen har fått seg en pause i helga. 😊god helg.
Patron72
14.01.2022 kl 17:31 3637

Kortene er tett inntil brystet.

Ingen store annonseringer på faktisk dato for tildeling.
Jeg fant tilfeldigvis en nedtellingsgreie på linkedin.
Se på hjemmesiden her
https://www.crownestatescotland.com/
Jeg finner ingenting!!!
Prøv google
Finner ingenting.

Mulig jeg er håpløs å lete, men kun en nedtellingssak på linkedin.
Søk på port of cromary firth på linkedin så finner man denne nedtellingen.

Utover dette så synes jeg Aker og Ocean wind har vært noen av de beste til å gi litt info på hva de søker på og hvor mye penger de slenger i bordet.
Mens flere andre som er med knapt sier noe.

Jeg håper vi får resultatet på mandag og at vi vinner hvertfall noe.
1 park er bedre enn null. Men 3 av 3 da blir det champis og mye annet godt 👍
TraderMom
14.01.2022 kl 17:41 3606

Enig, tror det realistiske er å håpe på "noe". Full pott i denne runde ville være nesten for godt til å være sant ... Don't get me wrong, jeg synes AOW fortjener hele kaka, men vi får være litt edruelige her :-D Lykke til alle AOW-eiere, blir en spennende mandag!
Patron72
14.01.2022 kl 17:43 3595

Forøvrig ser jeg nå at det rigges til en runde med scotwind 2.

Wind is the future
Slettet bruker
14.01.2022 kl 19:35 3394

Sjekk hjemmesiden til Magnora Offshore Wind. Der finner du at tildeling er 17.januar.p
Slettet bruker
14.01.2022 kl 19:36 3573

Magnora har to bud. Ett for flytende og ett for bunnfast.
Patron72
14.01.2022 kl 20:13 3472

Jepp, men av det jeg har nøstet meg frem til så er magnora sine felt et annet sted en Aow.
Så om jeg har forstått dette riktig så konkurrerer ikke aow med magnora 😊
Slettet bruker
14.01.2022 kl 20:29 3454

Det er riktig. Kanskje lykkes de begge to.
Skalleknarp
14.01.2022 kl 21:21 3515

Det var vel totalt 72 tilbydere så det blir et langt innlegg å liste opp alle. 😎
Patron72
14.01.2022 kl 21:31 3475

Alle tilbydere har ikke lagt inn bud på outer moray firth. Hvor Aow/ocean wind har lagt bud på 3 felt.
Jeg har prøvd å søke hvilke andre selskaper som har lagt inn bud der uten hell.
Noen tilbydere holder dette «hemmelig»

Magnora bl.a har sagt hvilke felt de er på. Og det er ikke samme felt som aow.
Yostock
14.01.2022 kl 22:49 3374

Er ikke helt enig. Kan skjønne hva du mener undrende med kursen. Men er ikke enig i forhold til om de får den. Jeg har fulgt Scotwind promoteringen tett. Aow og Ocean Winds har vært veldig gode på å vise planene sine og de har vært gode på å innfri vilkårene tilhørende budet. Ingen har vært i nærheten av å vise de samme planene kanskje utenom BP (som meg kjent har søkt om andre områder). Aow har over 30 lokale avtaler for å bygge opp industrien lokalt i Skotland. Aow har vært i løpende samarbeid med universitet i Skotland og har sammen med flere ministere har de holdt foredrag om planene sine. Aow har vært ute i lokale aviser med planene og hva de ønsker med en grønn industri i Skotland. De har planlagt opp til 5000 jobber for hvert område de har søkt på. Aker og Ocean Winds har allerede 20.000 ansatte i UK. Ocean Winds har hatt den største vindparken i Skotland siden 2010 ish. Aow har kommet med et konkret investeringsbeløp, ingen jeg har sett har vært i nærheten av. Aow har sponset flere grønne eventer i Skotland, der de også har vært deltakere. Har fulgt med og har blitt overbevist om at det Aow og Ocean Winds har planlagt er bunnsolidt og noe Skotland faktisk ønsker. Så å sette kursen opp mot dette er jeg uenig i. Jeg mener heller at aow har vært i en fallende trend lenge og at det er dette mønsteret som gjentar seg. På dette tidspunktet Uavhengig av Scotwind.

Det er bare å være uenig. Men innsatsen til Aow og Ocean Winds for å bidra til en grønn industri i Skotland har vært meget - enorm og imponerende. Så får vi se om det holder på mandag :-)
Redigert 14.01.2022 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Bamse
14.01.2022 kl 23:19 3405

Det var en veldig bra oppsummering. Jeg sitter med den samme følelsen. Derfor har jeg handlet aksjer hele uken. Dette er et av mange tog som går og AOW er med på første😊
tomcat66
14.01.2022 kl 23:32 3559

Støtter det innlegget fullt ut. Ocean wind og AOW har også etter min mening gjort hjemmeleksen og lagt mye godt arbeid for å sikre seg en bit av havindskontraktene i Scot wind prosjektet.
Ocean wind har sammen med AOW lagt inn anbud på 3 kontrakter samt OW har vel 2 stk uten AOW som er lagt inn.
retur
15.01.2022 kl 09:12 3298

Ser Hexicon var ned 5% å . Og er nå veldig gunstig for de som vil ha havvind utenom aow . De er å m i scotwind . Burde ikke aow sluke Hexicon på disse kurser? Lurer å på hvor mye aow har betalt for p.p og kf. ?
undrende
15.01.2022 kl 12:25 3087

God argumentasjon det der Yostock.
Ingen tvil om at AOW/OW har markedsført seg godt i området. Ingen tvil om at de kan løse utfordringene heller.
Som nevnt en rekke ganger, så er det kursutviklingen jeg har blitt skremt av i forkant. Ikke kompetansen og kvaliteten til AOW/OW.
De mest åpenbare grunnene som jeg har vært inne på, er om de ikke får tildeling, om de får tildeling der markedet sterkt betviler oppnådde marginer, og selvfølgelig hva markedet tenker om emisjoner fremover.
Vi får se på mandag. Lykke til alle sammen.
Redigert 15.01.2022 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.01.2022 kl 12:40 3061

Mener du at Mainstream ikke har dette? Eller tenker du at de har anbud på andre områder, så de teller ikke under undersøkelsene du har gjort rundt AOW?
Patron72
15.01.2022 kl 12:50 3045

Ville vært smått komisk om aow og mainstream skulle konkurrere om de samme feltene.

Her er det bare å håoe både aow og mainstream blir vinnere 👍
Frodon
15.01.2022 kl 13:17 2991

Da er det jo rart det han skriver, når Mainstream har gjort dette i veldig lang tid ;) Jeg tenker mer at AOW har kopiert metoden til Mainstream, som er helt naturlig, men det ser ikke ut som han har satt seg inn i Mainstream. Og da stiller jeg jo spørsmålstegn om han har satt seg inn i de andre budgiverne også
Redigert 15.01.2022 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
TraderMom
15.01.2022 kl 13:40 2951

Undret også litt over kursen inn mot helgen. Men kan like gjerne være knyttet til makrobildet - høyere renter, inflasjon og tek-fall på børsene i både USA og Asia.
Gleder meg uansett til Scotwind-fasit på mandag :-)
Sickip
15.01.2022 kl 13:49 2921

Det er hyggelig å se et så stort engasjement. Jeg er en av de med ståltro på mandag og som har doblet posisjonen min igjennom uken. AOW har vært svært åpne om søknaden sin og områdene de har søkt på. De har satset beinhardt! De vet at verden følger med. Jeg blir heller overrasket over så høyt spill uten resultat enn om de skulle få noe. Føler signalene om fest på mandag er der. Aker systemet vet hvordan de vinner kontrakter. Dette er jo en av suksesskriteriene til Aker gjennom alle disse årene. Lykke til folkens!!
Redigert 15.01.2022 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Yostock
15.01.2022 kl 15:05 2812

Vet ikke faktisk hvilken områder Mainstream har søkt på. Men ettersom Aker Horizons er moderselskapet til både aow og Mainstream, er det logisk å tenke at de har valgt et annet område. Hadde vært bra for Aker Horizons om begge fikk.
Yostock
15.01.2022 kl 15:07 3032

Metoden til aow ligger vel tett opp til metoden og teknologien til Principle power, som aow og ocean winds skal bruke. Så mainstream sin presentasjon på kvartallspresentasjonen til Aker Horizons. De virket til å være vennlige ovenfor aow og kalte de kollegaer under presentasjonen. Mainstream virker veldig gode og har mye prosjekter på gang. Og de kan fort ende opp med å jobbe sammen i Japan :) Så er vel vinn vinn om begge vinner?
Redigert 15.01.2022 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Patron72
15.01.2022 kl 15:40 2946

Akh er jo majoritetseier i mainstream og aow.
Hvorfor skulle de akseptere at to av sine selskaper går inn og krangler om samme felt?
Og dette i en langtekkelig kamp som ikke er gratis.

Jeg har vurdert lenge nå å kjøpe meg noen aksjer i akh.
Jeg liker Aker og jeg liker den grønne satsningen.
Så håper det stemmer at scotwind avsløres kl 10 på mandag.
Da sitter jeg i både aow og akh 😃
Slettet bruker
15.01.2022 kl 15:46 2928

Vdr Scotwind. Når den avsløres sitter du i AOW og AKH, men ikke MGN? Da er du vågelig....
Frodon
15.01.2022 kl 15:58 2895

Mainstream og AOW har søkt på forskjellige områder ja. Dvs du har ikke satt deg inn i eks Mainstream?
Patron72
15.01.2022 kl 16:03 2876

Hehe….
Jeg har vært aksjonær i magnora. Var med fra 22 og solgte på 28.
Så kjøpte jeg igjen på 15, men gjorde selvfølgelig tabbe å selge på 17. Nå føler jeg kursen går ifra meg 😂😂
Frodon
15.01.2022 kl 16:06 2868

Samme med WWI. Et av grønt selskapene dems driver med blant annet vedlikehold og logistikktjenester for offshore vindmølleparker. Porteføljen inkluderer O&M-aktiviteter (operations & maintenance), for både vindturbiner og HVDC-plattformer (high voltage direct current) i tillegg til marine støtte.

Vet du ca når prosjektene til MGN står ferdig bygget og overskudd kommer på driften?
Yostock
15.01.2022 kl 16:20 2828

Jo, men igjen. Var det jeg sa så presentasjonen til Mainstream, men så ikke at de hadde 6 gw, hvor mange gw la de inn bud om? Aow og OW har lagt frem planene i det store og det brede. Så ikke vanskelig å se. Jeg har brukt scotwind hastagen på linkedin og googlet. Der kommer det frem noen sine planer, men ikke alle har brettet ut om de som Aow og OW. Trenger ikke bety noe spesielt, tolker det som at Aow og OW har gått hardt ut.
Redigert 15.01.2022 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2022 kl 16:47 2763

MGN overskudd på driften:
Magnora har null gjeld. Lisens inntekter på 0,5dollar pr fat som Western Island produserer. Kapasiteten er på 44000fat pr dag. Utestående 2x 80mill dollar for Shell Penguin. Første betaling i mars når den går fra yarden i Kina. Fremtid utbytte kommer skattefritt som fremtidig underskudd på drift fra Sevan tiden. Osv osv...Blir spennende på mandag.
Frodon
15.01.2022 kl 16:53 2748

Dvs dette du skrev over her, stemmer ikke? Det var dette jeg reagerte på 😉

«Yostock
I går kl 22:49
……Jeg har fulgt Scotwind promoteringen tett. Aow og Ocean Winds har vært veldig gode på å vise planene sine og de har vært gode på å innfri vilkårene tilhørende budet. Ingen har vært i nærheten av å vise de samme planene kanskje utenom BP….»
Redigert 15.01.2022 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Yostock
15.01.2022 kl 16:58 2734

Å vise til planene ja. Hvis du ser gjennom nyhetsfeeden på linkedin og bruker hashtagen scotwind, er det betydelig mindre fra andre selskaper. Betyr ikke at de ikke har planer eller at planen kanskje til og med er bedre. Å vise til kan bety å synliggjøre og fremme aktivt i sosiale medier og andre medier og antall ganger de viser til. Her har det vært veldig aktivt, med flere innlegg i uken til tider. Betyr ikke at andre firmaer ikke har vist til planene, er mengden og detaljene jeg viste til. Er du med på ordlyden å vise til da? Så at Mainstream hadde et innlegg om at de hadde lagt inn bud og noen få hvor de nevner Scotwind. Men ikke noe spesielt om hvor store planer de hadde, som investeringsbeløp eller antall gw de har søkt om? Men igjen det vet du Frodon?
Redigert 15.01.2022 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.01.2022 kl 17:21 2677

Ok, så du snakker kun om at AOW og BP har vært flinkest med hashtag om planene sine? Hvis det er kun det du snakker om, misforsto jeg innlegget ditt.

Ja, jeg har satt meg inn i planene til flere av selskapene som har levert inn anbud til Scotwind, men langt ifra alle. Det er vanvittig mange anbud inne fra mange av de største energi aktørene i verden.

Jeg er 100% sikker på at det er innlevert anbud til Scotwind som betyr noe for kontrakter og ikke hashtag på sosiale medier 😉