En seriøs og støjfri tråd

Vestjyden
QEC 12.01.2022 kl 21:36 15278

Denne tråd oprettes da mange ønsker en seriøs tråd, hvor støjsenderne ikke har adgang. Alt for ofte forsvinder gode indlæg i støj, og man mister hurtigt lysten til at åbne trådene.
Har givet adgang til en del debattører, både positive som negative til Qec.
Er i ikke på listen er det enten en forglemmelse, men i nogle tilfælde helt bevidst.
Er du en forglemmelse, så søg blot om adgang.

Så læg endelig de gode indlæg ind her.
Håber initiativet vil blive godt modtaget.
Redigert 19.01.2022 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Vestjyden
12.01.2022 kl 21:52 10803

Starten med at lægge denne op.

QEC-analyse,100-400%!
Fjellbris
QEC
09.01.2022 kl 16:20
24877
Her er analysen fra SPB1 sitt morgenmøte på fredag 7. Jan. hentet fra en annen tråd, der target er kr 4-10. Legg også spesielt merke til punkt 6 der QEC varsler produksjon opp fra 1350 BOA til 2000 BOA i år når nye brønner er i gang!😀🚀
……..
"This morning, Questerre CEO Mike Binnion provided an update at our morning meeting. The key highlights were: 1) Quebec Prime Minister has been clear on that there will some compensation if there is introduced a ban for oil and gas activities. 2) timeline for compensation is hard to predict, but reasonable to believe something will happen before upcoming election in October 2022. 3) Company have submitted application for carbon storage projects for clean tech projects in Quebec. 4) Expropriation legislation in Quebec requires fair value compensation vs. petroleum legislation indicates that historical costs should be compensated (i.e., compensation may range from CAD 175m to USD 2.4bn, according to company). 5) Government’s internal fair value estimate for the project is CAD 2-5bn. 6) Questerre’s current production of 1350 boe/d (roughly same as Q3 21) and new wells in H1 22 will bring production up to around 2000 boe/d. 7) The Green Leaf project (former Red Leaf) has potential for rare earth elements. Our scenario analysis suggest a fair value of the QEC share of NOK 4 to NOK 10/share, given various compensation scenarios."
Slettet bruker
12.01.2022 kl 21:57 10747

Hvorfor startet rallyet?

Jo, det ble viden kjent at finansdirektøren anslo en erstatning ville bli minst 3-4 kroner per aksje og kanskje så mye som 20-40kroner per aksje.

5% av arealet til QEC har en NPV-10 risked verdi på ca 1 mrd $. Det betyr at viss det skulle selges så ville det vært prisen for 5% av arealet deres.

(Hva med de andre 95% de eier i samme området med omtrent samme geologi?)

Hvis dette ender opp som en rettsak og QEC vinner og de får medhold i lik pris på resten av området så snakker vi potensielt 20 mrd $.

Minimum erstatning: 175M USD
Medium erstatning: 1,5-2B USD
Maks erstatning: 20B USD

Hver enkelt får selv sette seg ned og tenke på hvor erstatning lander, om den kommer. Vi kan få alt fra 3 kroner og opp til flere hundre kroner i erstatning. Og regjeringen har uttalt at de ønsker å ha dette klart før Februar 2022.

Så da får alle og enhver hensynta sin risikoprofil.

Jeg har ikke satset hus og hjem men nok til å bli full av gryn om medium eller maks slår inn!
gran coupe
12.01.2022 kl 22:57 10375

Regjeringen har ikke sagt er ord om å ha dette klart før februar, vet ikke for folk henter dette fra.
Jason har nevnt andre halv delen av februar og det er allerede korrigert fra selskapet selv.

Her er siste info fra selskapet:

QEC: KUNNGJØRING FRA MYNDIGHETER I QUEBEC VENTET SENT 1.KV

Oslo (Infront TDN Direkt): Questerre avventer en potensiell kunngjøring fra myndighetene i Quebec rundt kompensjon for et forbud mot olje- og gassutvinning, som ventes komme sent i første kvartal 2022. En andre runde i lovgivningsprosessen vil bli avsluttet senest 30. juni, så lenge regjeringen ikke utsetter avgjørelsen til etter valget i oktober.

Det fremgår av oppdatert investorpresentasjon fra Questerre mandag.

Videre vil fokusområdet til selskapet være å delta i ytterligere boring ved Kakwa, basert på en styrking av priser og tilgjengelig kapital, heter det.

Questerre vil også fortsette å bygge sosial aksept for Clean Tech Energy-piloten med First Nations og andre interessenter og avansere teknologien for Green Leaf Carbon Tech.


TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Fjellbris
12.01.2022 kl 23:06 10310

Vedtjyden - flott initiativ😀👍
tuja
12.01.2022 kl 23:22 10207

Finansdirektør mener verdiene kan 18-dobles
Finansdirektør Jason D’Silva i Questerre lot 600.000 opsjoner forfalle i juni i fjor. Nå mener han at en erstatning vil kunne utgjøre mellom 20 og 40 kroner pr. aksje i et bull-scenario.
Publisert 5. jan. 2022 kl. 09.28
Lesetid: 3 minutter

USIKKERT UTFALL: Det er mange som spekulerer i hvor stor kompensasjon Questerre kan få. Her fra St. Edouard-brønnen i Quebec. FOTO: QUESTERRE
Olje
Anders Pedersen Bjergaard
Redaksjonssjef Finans

ANNONSE

Quebecs myndigheter ønsker å forby all leting og utvinning av olje- og gass i provinsen. Derfor er det mange investorer som posisjonerer seg for at oljemyggen Questerre kan få en kompensasjon fra myndighetene.

Rundt juletider sendte en aksjonær en e-post til finansdirektør Jason D’Silva i Questerre med spørsmål om selskapet planlegger å få flere norske meglerhus til å dekke aksjen.

Han stilte også spørsmål rundt hvorvidt norske investorer skjønner hvor store verdiene i en potensiell erstatningssak kan være.

Enorme verdier

Finansdirektør Jason D’Silva svarte følgende på e-posten:

«You are correct. I don’t think the investors realize that the downside for the situation in Quebec is that we get $175MM (~$0.40/share). The upside is we get fair value or in excess of $1,000-$2,000 MM ($2.30-$4.60/share). This is on top of the existing production».

Med andre ord mener D’Silva at erstatningssummen i et bear-sceanrio kan utgjøre 3,5 kroner pr. aksje. Til sammenligning ble Questerre-aksjen omsatt for 2,28 kroner onsdag formiddag etter kraftig kursoppgang de seneste dagene.

Får Questerre full dekning for verdiene av gassreservene mener finansdirektøren at kompensasjonen vil kunne beløpe seg til mellom 20 og 40 kroner pr. aksje. Fra dagens nivåer tilsvarer det en 18-dobling av aksjekursen.

Det er verdt å trekke frem at D’Silva ikke valgte å innløse 600.000 opsjoner med strike på 0,17 dollar i juni, da børskursen var over innløsningskursen.

Tror på suksess

Til Finansavisen sier D’Silva at det er et uavhengig ingeniørfirma som gjorde en verdivurdering av Questerres gassfelt i fjor, og dokumentet er blitt kommunisert til markedet.

– Med høyere gasspriser er verdiene sannsynligvis høyere i dag, sier han.

– Er du sikker på at dere får en kompensasjon?

– Det er en sannsynlighet for at myndighetene ikke tilbyr en kompensasjon, men gitt deres kommentar om noe kompensasjon og «ikke fremstå som en bananrepublikk» tror jeg personlig det er liten sjanse for at vi ikke får noe. Bortsett fra størrelsen på den mulige kompensasjonen, er hovedspørsmålet når den kommer, sier D’Silva.

Ifølge finansdirektøren er det også mulig at myndighetene revurderer sin holdning og lar Questerre gå videre med gassprosjektene.

– Siden det er et nullutslippsprosjekt kan det utgjøre en forskjell når de kommende endringene i EU-taksonomien inntreffer, som handler om å inkludere naturgass og kjernekraft i ren energi, sier han.

D’Silva understreker at det er usikkerhet knyttet til om kompensasjonen vil komme i form av refusjon av historiske kostnader eller basert på en fair value-betraktning.

– Ekspropriasjonsloven sier klart at det skal utbetales erstatning basert på virkelig verdi, sier han.

Ligger an til kompensasjon – øker kursmålet med 160 prosent

Oppjusterte kraftig

Søndag kom SpareBank 1 Markets-analytiker Teodor Sveen-Nilsen ut med en analyseoppdatering hvor kursmålet ble løftet fra 1,5 til 4 kroner, samtidig som anbefalingen ble jekket opp fra hold til kjøp.

Årsaken til oppgraderingen er følgelig en potensiell kompensasjon fra myndighetene.

«Et mer sannsynlig, men fortsatt konservativt, kompensasjonsscenario er etter vårt syn en refusjon av historiske kostnader netto til Questerre», skrev Sveen-Nilsen.

Det skal tilsvare om lag 175 millioner canadiske dollar, eller 2,8 norske kroner pr. aksje uten risiko, hvorav rundt 100 millioner canadiske dollar er balanseført i dag.

I et bull-scenario anslår Sveen-Nilsen en verdijustert egenkapital (NAV) pr. aksje på i overkant av 10 kroner. Det er likevel milevis under finansdirektør Jason D’Silvas kommuniserte bull-estimat.


INGEN RØYK UTEN ILD :)
Slettet bruker
12.01.2022 kl 23:28 10173

Hvis du leser denne artikkelen

https://www.ledevoir.com/politique/quebec/653514/quebec-repousse-la-sortie-des-projets-d-hydrocarbures

Oversatt fra fransk til engelsk:

"The winter parliamentary session begins at the beginning of February. By then, Quebec wants to have settled the articles relating to the compensation of the legislative text. On several occasions, the Legault government has maintained that it should loosen the purse strings to compensate the oil companies."
tuja
12.01.2022 kl 23:31 10144

Og nat gas er "on fire" igjen:

4.784 +0.535 +12.59%
Fjellbris
12.01.2022 kl 23:39 10100

Tuja - herlig, det betyr at en positiv EBITDA Q2 og Q3 med 1350 boa LY blir enda sorterer i år med 2000 Boa og slike gasspriser😀🚀
Slettet bruker
13.01.2022 kl 06:50 9772

tuja, sagen flot skåret ud i pap 👏👏 takk for det
Slettet bruker
13.01.2022 kl 08:09 9481

Hvorfor i all verden er Grand coupe her inne han har vært ute i ett helt år og når kursen stiger ja da vil han gjerne kommentere, kom ikke ett ord når vi lå rundt krona men etter rekylen ja da er det eder og galle....han sitter i ACH og vi trenger ikke hans negative vurderinger nå er nå min mening, hvorfor skal en som ikke sitter inne plutselig mene noe nå, dessuten så gjelder vedtaket vedr erstatning ikke bare Qec men samtlige selskaper som har engasjement i olje- gass næringen i Quebec, dersom GC hadde fått med seg så var det myndighetene som først kom ut med at de gjorde regne med at dette skulle være klart i siste del av februar så hvorfor påstå at så ikke er tilfelle GC, at dette var noe Binnion fant på, vennligst slipp til de som har aksjer i Qec og ikke de som er bitre for de toget gikk og ikke er inne er nå min mening, ha en fin dag!
Ærligtalt
13.01.2022 kl 08:10 9464

Selv savner jeg fokus på Alberta

Faktiskt tror jeg nyheter herfra kommer før alt annet, tror også at piloten kommer her

HP17
13.01.2022 kl 08:31 9337

Det er ingen tvil om at risk/reward nå i QEC er meget godt med alt som er kommet frem i forhold til ulike senarier mht erstatning og tidslinjer. Det er også blitt bekreftet av selskapet og i en nylig analyse med kursmål kr 4. De siste 8 dagene har det vært et stort volum av aksjer som er blitt handlet mellom kr 2.20 - kr 3 og det betyr at de som har ønsket å gevinstsikre har fått anledning til det og nye aksjonærer har kommet til. QEC er en aksje som bør inn i porteføljen for 2022 og som kan gi porteføljen en betydelig meravkastning
Slettet bruker
13.01.2022 kl 08:39 9273

Teknisk set skal 3,27 NOK testes snart.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 10:08 9084

Dere skal være VELDIG forsiktig med å høre på disse som mener at dette skal ta lang tid. Den siste artikkelen jeg finner på nett om kompensasjon og uttalelser er 10 Des. og er relatert til den artikkelen jeg har linket til med at målet er å ha det klart før Februar. Denne artikkelen ble publisert 9.Des.

9.Desember: Artikkel med uttalelse om at målet er å ha klart kompensasjonsdelen i loven før Februar.
10.Desember: Artikkel med klaging på at selskapene skal bli kompensert.

Det er de siste nyhetene relatert til dette i pressen der borte. ALT annet er spekulasjoner både fra QEC selv og de fleste her inne. Så om man selger nå fordi man tror det vil drøye veldig så kan man gå på en skikkelig smell!
Fjellbris
13.01.2022 kl 10:47 9007

Tror dette snur opp igjen nå og at mange som har tatt god gevinst, ønsker seg inn igjen på disse nivåene. Så på Sir Johnny sin tråd at det ser ut som om han også er inne igjen nå😀👍 Jeg har også lastet mer, tror det er et kort tidsspørsmål før vi får er nytt rykk opp igjennom kr 3 og setter ny topp. La oss også som Utkant skriver håpe og tro at erstatning kommer tidligere enn mange spekulerer i, og at myndighetene her overasker positivt. Alle signaler og det som er publisert tyder jo på det, i tillegg er vel ikke dette noen ønsker skal dra ut i tid og inn mot/over valget til høsten, er en vinn/vinn at dette avklares så raskt som mulig. Etter en årelang prosess bør det ikke komme som en overaskelse på noen/ det trenger ikke gå vinter og vår nå før dette «klubbes». Gir EU grønt lys for grønn gass neste uke (neste fredag) kan dette også medføre at Québec også gir grønt lys for pilot til grønne selskaper / Qecs Clean Tech…😀🚀
Redigert 13.01.2022 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
MC Axel
13.01.2022 kl 12:02 8869

I think that there are many who are excited about the government's legal proposal which will come at the turn of the month. Responsible Minister Jonatan Julien has said that they will pay compensation, the only question is how much on top of that the QEC has spent +200 mil $

I'm excited and will not sit outside when the announcement comes🤗

Good luck
njn-
13.01.2022 kl 13:23 8674

Tror er sikker på at Norge får informasjon på samme linje som Quebec. Da snakker jeg om børs informasjon.
Oslo Børs er den største børsen for Questerre. De har mange flere aksjer registrert en Toronto og alle de andre børsene hvor Questerre er registret.
De jeg husker er: Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.
Oslo Børs er den største Olje og Gass børsen i verden
Norsk finanspresse og aksjonærer er veldig aktive med å grave frem informasjon. Ta bare dette forum. Hvor mange olje og gass selskaper er det her?

Vestjyden
13.01.2022 kl 14:18 8523

Jeg observerede handelen det meste af formiddagen.
Det tog ca 2 - 2,5 millioner aktier at hæve kursen fra 2,16 til 2,38.
Det fortæller mig at der ikke er mange sælgere i markedet og det er algoerne, der holder kursen i et jerngreb.
Muligt jeg tager fejl, så kom gerne med indspark.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 14:50 8424

Enten er man inne når informasjon tilknyttet erstatning foreligger eller så er man ute. Jeg har tatt mitt valg. Jeg mener oppsiden i forhold til kursen er formidabel hvis det blir utbetalt "fair value". Men det betyr ikke at jeg har rett eller at selskapet vil få utbetalt "fair value". Det kan like godt ende med at det ikke kommer noen kompensasjon og at staten tar sjansen på å kjøre saken i retten. De vil i så fall ta en stor risk. Da øker sjansen for maks utbetaling på opp mot kanskje så mye som 15-20B$ i erstatning kun for QEC sin del. Men det vil jo også medføre en viss tidsperiode hvor man bare må vente på resultat og størrelse. Vi får heller se hva som kommer i den nærmeste tiden. Regjeringen ønsker jo helt klart å betale erstatning og få spørsmålet ut av veien en gang for alle før valgkampen. Skulle det trekke ut så vil velgerne stille spørsmål både når det gjelder størrelse på erstatning og om lovgrunnlaget og eventuelle ringvirkninger det vil ha for økonomien. Vi ser jo hvor fort det har blitt rabalder i Norge på grunn av strømprisen. Medfører en erstatning en større utbetaling og store negative ringvirkninger for økonomien så kan det hende at det påvirker valget i en retning som medfører at en annen regjering kommer til makten og heller vil tillate utvikling enn å ikke gjøre det. Vi får vente og se hva som kommer. Jeg har satset mitt beløp og tror at det kommer tall på størrelse på erstatning om ikke så altfor lang tid. Før Februar er en gang i løpet av Januar. Så alt fra nå og frem til 1.Februar...
Vestjyden
13.01.2022 kl 15:04 8379

Jeg har som du, også taget min position og beslutningen står til trone.
Købte de først til 6,42, men har siden snittet godt ned, sådan at jeg ved denne kurs er godt plus.
Dog agter jeg ikke at sælge, før der foreligger en afgørelse.
Dog har jeg også tradet den, men kun for pebernødder.
Jeg tænker mange kom ind for den hurtige gevinst og nu har de enten tabt på det, eller de er videre til næste aktie.
Uanset om det er kort eller lang, har vi spændende tider foran os.
Quebec vil ikke opfattes som en bananrepuplik, så om der kommer kompensation, er ikke et issue.
De bevæger sig på en knivsæg, og behandler de ikke investorer ordentligt, så får det konsekvenser langt ud i fremtiden. Det har quebec ikke råd til.
Redigert 13.01.2022 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2022 kl 15:57 8341

ha i minne utkanten at myndighetene tapte saken mot Utica så en rettsak kan jo bli særdeles dyrt iom at det gjelder jo flere selskap.
Slettet bruker
13.01.2022 kl 16:21 8588

Ja, det vil bli særdeles dyrt i så fall. Da kan de jo bli tvunget til å betale opp til 20 mrd dollar (ca 405 kr per aksje). Jeg holder til erstatningen er på bok så får vi se hvilken størrelse det blir snakk om, eller om retten blir nødt til å avgjøre erstatning og eventuell størrelse på denne...
Slettet bruker
13.01.2022 kl 16:23 8575

sier det igjen, her er det bare å sitte rolig utkanten :-)
Slettet bruker
13.01.2022 kl 16:39 8479

Jeg synes den har stått støtt i dag også, fortsatt bra volum oms 26,5mill og slutt kurs 2,23 så bare å sitte rolig :-)
Slettet bruker
14.01.2022 kl 10:10 8002

Om Mireille Fontaine som sitter i styret til QEC...hun har lang internasjonal erfaring og besitter svært god know how når det gjelder handelsrett, så jeg tror QEC har mer en god nok hjelp ved henne med tanke på erstatning og utredning på hvordan de skal angripe myndighetene i Quebec.
Fontaine har over 25 års erfaring med fokus på bedriftsfinansiering, fusjoner og oppkjøp og handelsrett, hvor hun spesialiserte seg på grenseoverskridende transaksjoner og gir råd til internasjonale aktører som ønsker å gjøre forretninger i Quebec og Canada. Hun har vært partner med BCF Business Law siden 2016, et av de største Quebec-baserte advokatfirmaene, med over 500 ansatte og 300 fagfolk. Hun er medformann for både BCFs Foreign Investment and International Growth-gruppe samt Corporate Finance Business Unit og er medlem av Governance Committee. Fontaine har en bachelorgrad i jus fra University of Montreal og er medlem av advokaten i Quebec. Hennes ekspertise er anerkjent i en rekke prestisjetunge nasjonale og internasjonale juridiske publikasjoner, slik som Best Lawyers in Canada, Canadian Legal Lexpert Directory
Slettet bruker
14.01.2022 kl 12:52 7729

ut fra dagens auksjon hittil så synes jeg den holder seg bra og vi er fortsatt i + :-) vi får håpe på et lite løft på slutten av dagen :-)
Slettet bruker
14.01.2022 kl 16:32 7534

slutt kurs i dag 2,27 og 2,02% opp, herlig stabil over 2,20 :-)
Fjellbris
14.01.2022 kl 19:47 7348

Vi gleder oss til fortsettelsen og koser oss med Jasons uttalelse gjennom helgen, riktig god helg alle sammen!😀🚀
...You are correct. I don’t think the investors realize that the downside for the situation in Quebec is that we get $175MM (~$0.40/share). The upside is we get fair value or in excess of $1,000-$2,000 MM ($2.30-$4.60/share). This is on top of the existing production...
Redigert 14.01.2022 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2022 kl 09:44 6955

så har olja passert 86$ fatet, mer klingende mynt i kassa til Qec, ha en fin dag :-)
Vestjyden
18.01.2022 kl 11:13 6080

Olien fortsætter op og dette er ikke endestationen.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/01/18/7803946/jp-morgan-er-bull-pa-oljeprisen-ser-150-dollar-i-2023

Og så en lille opfordring.
Så længe fjolset, og jeg tror ikke nogen er i tvivl om hvem jeg mener, får opmærksomhed, lige så længe bliver han ved med at oprette nye tråde.

Hvis i vil have adgang til denne tråd så er det blot at bede om det. Der er ganske få der er forhåndsudeluklket og dette af indlysende grunde.
Om du er negativ(sund skepsis) eller positiv er ikke det, der betyder noget. Det der betyder noget, er om der er substans i det man lægger op.
6710
18.01.2022 kl 11:24 6013

Her giver jeg ret.
Som de, som skriger uendelig køb, de som skriger uendelig sælg, er for mig ret så værdiløs info.
En go debat omkring QEC er top.
Glæder mig faktisk til politikerene mødes, så info kan lægges frem, hvis vi er heldig bliver vi kloger inden igennem medier mv. Man ønsker hurtig afslutning på dette, intet siger det modsatte.

Hvad dato skal politikker samles i den?
Vestjyden
18.01.2022 kl 11:35 5956

Har læst det i en anden tråd, men kan ikke lige finde det.
Men det ser ud til at den lovgivende forsamling træder sammen 1/2-22 og frem til Juni 22.

http://www.assnat.qc.ca/Media/Process.aspx?MediaId=ANQ.Vigie.Bll.DocumentGenerique_173141en&process=Default&token=ZyMoxNwUn8ikQ+TRKYwPCjWrKwg+vIv9rjij7p3xLGTZDmLVSmJLoqe/vG7/YWzz.html
6710
18.01.2022 kl 11:51 5904

Tak.
Det er et vigtig emne de skal have klarhed på så det bliver meget int.
Håber vi får noget fra medier, fra næste uge.
Medier, befolkning, bolag er vel ret int i hvad som skal ske her, ikke kun aktieejer.
Vestjyden
18.01.2022 kl 12:26 5807

Det må man antage.
Der er en del dobbeltmoral i at nægte fossil udvindning, men man vil gerne modtage penge fra den rige olieprovins Alberta.
Man fristes til at kalde det for Dirty Money, dobbelt op.
6710
18.01.2022 kl 12:39 5741

Og at imp olie og gas fra udlandet, når man har kvalitet energi under jorden, som endda kan udvindes klimavenligt.
Kommuner er enig med QEC omkring piloter, så
så hvorfor ikke lad kommunerne selv bestemme dette.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 12:59 5647

For de som lurer litt på expropriation og hvordan dette fungere i Canada så er denne linken å anbefale.

https://www.lawnow.org/expropriating-land/

Slik jeg ser det så kommer Quebec ikke unna å betale erstatning og prinsippet som brukes er "value to the owner" som betyr verdien til eieren av rettigheten som blir ekspropriert. Det blir veldig interessant å se hva som skjer i denne saken for det er ganske store utfallsrom her.

"The government cannot take land as a punishment to the owner or on other political, unreasonable or capricious grounds. The land must be needed for a clear public purpose. Once that threshold has been met, much of the process turns to the determination of fair compensation for the landowner. The method to assess compensation varies across provinces but generally a “value to the owner” approach is applied in Prince Edward Island, Quebec and Saskatchewan. The “market value” approach is used in some form in the other provinces and territories. However, the two approaches will yield similar results, as the objective is to restore the owners to the same position as they were in before the expropriation."
Redigert 18.01.2022 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
tuja
18.01.2022 kl 13:07 5599

Meget bra, Utkant:

Public Purpose and Fair Compensation

While the power of expropriation is generally held by the government, the power may be delegated to ministries, government agencies, railway or pipeline companies and public utility-type corporations. Expropriation legislation sets qualifying conditions for expropriations and the procedures that must be followed.

The government cannot take land as a punishment to the owner or on other political, unreasonable or capricious grounds. The land must be needed for a clear public purpose. Once that threshold has been met, much of the process turns to the determination of fair compensation for the landowner. The method to assess compensation varies across provinces but generally a “value to the owner” approach is applied in Prince Edward Island, Quebec and Saskatchewan. The “market value” approach is used in some form in the other provinces and territories. However, the two approaches will yield similar results, as the objective is to restore the owners to the same position as they were in before the expropriation.
Vestjyden
18.01.2022 kl 13:19 5532

God research du har udført
6710
18.01.2022 kl 13:25 5484

Godt du bringer dette frem, da dette er vigtig info, tak.
QEC har aftaler - kontrakter med farmer ang brug af land. Har du pejling på om disse også har krav på noget eller er det kun fx QEC som har dette?
Redigert 18.01.2022 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2022 kl 17:12 5283

Forøvrig har jeg tatt meg bryet og lest igjennom hele Petroleum Resources Act som kom i 2016 og erstattet Mining Act når det gjelder olje og gass ressurser. Det er NULL muligheter der for regjeringen/ministeren å inndra lisensene uten kompensasjon. Det er faktisk så lite muligheter der at jeg står igjen med at QEC må enten få "fair value" eller så må det åpnes for å kjøre utvikling av områdene.

Har blitt langt mere bull på selskapets vegne etter å ha lest igjennom disse lovene i ettermiddag...