REC Silicon ASA - Update on the strategic equity investment….

Sa2ri
RECSI 14.01.2022 kl 07:23 46469

REC Silicon ASA - Update on the strategic equity investment by Hanwha Solutions and PDMR notification

(Oslo, Norway, 14 January 2022) Reference is made to the announcement on 18
November 2021 regarding the entering into an agreement between REC Silicon ASA
("REC Silicon" or the "Company"), Hanwha Solutions Corporation ("Hanwha
Solutions") and Aker Horizons ASA, through its subsidiary Aker Horizons Holding
AS ("Aker Horizons") pursuant to which REC Silicon shall issue, and Hanwha
Solutions shall subscribe for, 48,213,001 new shares (the "New Shares") in REC
Silicon at a subscription price of NOK 20 per share, totalling approximately NOK
964 million in proceeds in a directed share issue (the "Share Issue") and Aker
Horizons shall sell and Hanwha Solutions shall acquire 21,891,275 existing
shares in the Company (the "Share Purchase") at a price of NOK 20 per share
simultaneously with the Share Issue. At completion of the Share Issue and Share
Purchase (the "Transactions"), Aker Horizons and Hanwha Solutions will each own
approximately 16.67 percent of the shares in REC Silicon.

The waiting period to object to the transaction or request additional
information in connection with the requisite filings pursuant to the Hart-Scott-
Rodino Antitrust lmprovements Act of 1976 to US Federal Trade Commission and US
Department of Justice has now expired, and accordingly all conditions for
completion of the Transactions have been satisfied. The Transactions are
expected to be completed on or about 19 January 2022.

The Transactions bring together two of the leading producers in different parts
of the solar PV value chain. Hanwha Solutions is one of the world's largest
solar PV manufacturers with a total cell manufacturing capacity of 10GW
globally. The company provides high-quality solar PV panels to the residential
market through their wholly owned brand Q CELLS, which holds a 25 percent market
share in the US. The company operates one of the largest solar module factories
in the US with an annual production capacity of 1.7GW, corresponding to 12,000
PV modules per day.

The Transactions are expected to strengthen REC Silicon's financial position and
ensure that the Company has the necessary resources to reopen its FBR facility
in Moses Lake, Washington, and enable valuable investment opportunities in
Butte, Montana. Hanwha Solutions' strategic investment in REC Silicon represents
a step towards establishing a highly efficient, low carbon solar value chain in
the US and to ensure that REC Silicon plays an integral role in these efforts.
Hanwha Solutions' knowledge, expertise, and capabilities are expected to enhance
REC Silicon's ability to take advantage of opportunities and developing markets
in the solar, semiconductor, and battery industries. A US value chain for solar
PV manufacturing will result in the creation of demand for solar grade
polysilicon, which the Company expects will result in the restart of the
manufacture of high quality, low-cost solar grade granular polysilicon in Moses
Lake, Washington.

As a result of the Share Purchase, primary insider notification pursuant to the
Market Abuse Regulation article 19 for Aker Horizons as a person closely related
to the Company's Chairman Kristian Monsen Røkke is attached.

Arctic Securities is acting as settlement agent in connection with the
Transactions.

For further information, please contact:
Douglas Moore, Chief Financial Officer
Phone: +1 509 766-9133
Email: douglas.moore@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad IR Contact
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no.

About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering
high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries
worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology
with the needs of our customers, with annual production capacity of more than
20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on
the Oslo Stock Exchange (ticker: RECSI), the Company is headquartered in
Lysaker, Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information is subject to the disclosure requirements in Regulation EU
596/2014 (MAR) article 19 and section 5-12 of the Norwegian Securities Trading
Act

https://newsweb.oslobors.no/message/551353
Slettet bruker
27.01.2022 kl 21:46 9209

Som allerede nevnt av Sa2ri ja..
Stabukk
27.01.2022 kl 21:48 9147

Ja, beklager den glippen. Ser at det var Arctic Securities i siste emi-en. Er deira kursmål på 25 eller 27?
MorganKane
27.01.2022 kl 22:08 8905

Joda,

Sa2ri kan mye han, men her mener jeg han tar feil. Jeg mener man generelt være skeptisk til meglerhus som kan ha flere roller. Det er rimelig kjent problematikk uavhengig av hvor mye man påstår at det er vanntette skott mellom avdelingene. Etter mitt syn så er det selvfølgelig ikke det og jeg er rimelig sikker på at man kan se en korrelasjon mellom kursmål og om meglerhuset har bedre oppdrag for den aktuelle bedriften. Når det er sagt gjelder dette alle. Poenget er at man må lese analysen og gjøre seg opp en formening om den holder mål. Og etter mitt syn så Parato, om noe, alt for pessimistisk på REC sine vegne. Jeg mener fortsatt at alt under 30 er penger på bakken i ett 6-12 måneders perspektiv. Tipper vi runder 42,5 med god margin i løpet av den perioden.
Redigert 27.01.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
DjTao
27.01.2022 kl 22:16 8762

Stabukk! En glede å lese de balanserte innleggene dine!!!
Tror du og kunne nevnt potensialet til Butte som leverandør av polysil& silangass til halvleder industrien. Det er en global mangel etter halvledere og for å bøte på det planlegges det flere gigafabrikker i USA som skal produsere halvledere på amerikansk jord. Vi vet at REC planlegger å utvide kapasiteten i Butte for å kunne levere til dette sterkt voksende markedet og vi vet at de er i ferd ned å inngå langtidskontrakter på langt bedre betingelser enn tidligere. Butte kommer til å bli en pengemaskin for REC i mange år fremover. Alt skal digitaliseres og til det trengs halvledere.
Redigert 27.01.2022 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2022 kl 23:17 8337

Gikk nå denne pakken i gjennom, eller gikk den videre for ny avstemning?
solfylt
27.01.2022 kl 23:30 8208

Den skal gå innom flere ledd (12 totalt!), men skal tre i kraft fra 1. juli 2022. Dette er good news for ML skulle en tro 👍
Stabukk
27.01.2022 kl 23:54 8050

Enig med at det må vera lov å stilla kritiske spørsmål til meglerhus sine ulike roller. Som hardtskytande cowboy har jo MorganKane nokså lenge hatt 42,50 som kursmål, med stadig utsett tidsramme...Ting Tar Tid, og 42,50 i løpet av januar 2023 treng ikkje vera så langt unna. Er sjølv litt usikker på kva løft vi får den veka børsmeldinga om gjenåpning av ML kjem. Utnyttingsgrad første år og info om avtalar spelar nok inn.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 00:01 7983

Hvor lang tid ville dette ta, og hva er sannsynligheten for at den ikke kommer seg gjennom alle 12 ledd?
Stabukk
28.01.2022 kl 00:02 7967

Butte er litt undervurdert. Ein profesjonell fotograf bør leigast inn for å forsyna media med oppdaterte foto, spesielt frå Butte og gjerne frå Moses Lake. Litt meir info om utvidinga av Butte og fornying av avtalar bør ha interesse hos norske finansmedia, gjerne også media i USA. Strømrekningane i Q4-21 kan ha gjort dryge innhogg i overskuddet frå Butte. Men med reforhandla avtalar og halvledar-satsinga til Intel og andre i USA, vil Butte gi solide overskudd i mange år, slik DjTao påpeikar.
Trollstuket
28.01.2022 kl 00:03 7960

Tror selv vi vil få en rimelig høy topp når melding kommer
Typ ett sted imellom 40-50 tipper jeg.
Vil så som alle aksjer korrigere ned å stabilisere seg.
Spørsmålet er bare hvor høyt vi skal :-)
Og hvor langt ned vi skal etter toppen :p
manman01
28.01.2022 kl 00:12 7882

Indsatsen herinde er virkelig noget at se op til :)

Tusind tak Sa2ri, og alle for at dele!!
solfylt
28.01.2022 kl 00:31 7768

Aner ikke, men dette er jo på lokalt nivå og har bred støtte
Holo
28.01.2022 kl 00:46 7688

Denne sesjonen varer vel til litt ut i mars, så vil anta det er klart innen den tid.

Dette er i hovedsak en forlengelse fra 2027 til 2032, og jeg forventer den vil skli greit gjennom. Mange av de «12 stegene» er ganske basic - som for eksempel at det er avsatt dato for å ta opp saken i senatet og huse eller at saken er lagt frem for guvernøren.

Sjekk «Bill Status-at-a-Glance» her: https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false
Sa2ri
28.01.2022 kl 08:18 7165

For de som lurer på prosessen videre, så er det en overikt her (tilsvarende som for alle "bill"): https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false

Her kan vi følge med videre på hvordan dette går, men som noen allerede har nevnt så er dette et lokalt initiativ som har bred støtte og som det derfor er liten sannsynlighet for at skal "spore av".

En liten kommentar til Stabukk og MorganKane vedrørende analyse issuet:
Det jeg mente med min kommentar angående analyse i går kveld (som kanskje ikke kom klart nok frem) var:

- Det skal være tette skott mellom analyse og meglerdelen i et meglerhus (ja, vi vet at det ikke alltid har vært tilfellet men det er regelen)
- De som tilrettelegger for en emisjon i et gitt selskap har en sperredato de må forholde seg til før de kan slippe en analyse på det aktuelle selskapet. Mener dette er tre mnd - det var hovedpoenget mitt.
- ARC, som var tilrettelegger for HS-dealen, kan derfor komme med en analyse når det har gått tre mnd fra emisjonen (og der er vi vel omtrent akkurat på datoen for Q421-fremleggelsen 18.02).

Så får vi håpe vi får en bra fredag selv om det er ruglete markeder ute i verden rundt oss. Nyhetene fra i går bør dra RECSI nordover, men i dette børsklimaet vet man aldri.
Redigert 28.01.2022 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.01.2022 kl 08:49 6893

Nytt godt bidrag Sa2ri! Tar argumentet med sperredato, og ventar på oppdatert kursmål frå ARC. Press gjerne på DnB Markets for analyse, dei som har kontaktar dit. På Nordnet ser det ut for å gå mot ein vidare oppgang frå start. Fleire kjøparar på 16 enn folk som vil selja...
Slettet bruker
28.01.2022 kl 08:52 6854

Registrer at Dean Zuzic tømmer «Rec-kontoen»
Solgte seg ut på tirsdagen, før oppgangen. Dog har han tjente pent på sitt inntog før rec eskalerte.
abc1
28.01.2022 kl 10:24 6516

Kan Dean Zuzic ha blitt tvangssolgt ?
Slettet bruker
28.01.2022 kl 10:39 6358

Ble vel spekulert tidligere om han lånte ut til short. Men short har vel ikke økt.
Han har vært med lenge. Så synes det er ett meget rart tidspunkt å selge.
omac
28.01.2022 kl 10:43 6288

Vi skal være glad for Pareto sin rapport i går, jeg tro den holder oss flytende om vi kan kalle det for det. Lite volum og garantert gevinstsikring nå, jeg ville ansett det som en god kjøpsmulighet. Vi har 2-3 uker igjen med potensiell radiotaushet fra REC så hold dere fast når tradere og short kjører på. Jeg tipper Pareto sin rapport er fort glemt blant alle andre enn oss, la oss håpe noen andre i media har en mening på den positive siden så vi holder oss flytende til avklaring på ML
Stabukk
28.01.2022 kl 10:57 6151

Godt oppsummert Omac. Ser ut for at blant anna Morgan Stanley har kundar som vil skaffa seg stadig fleire aksjar på dette kursnivået. Hadde nesten 15 mill. aksjar på oversikten mandag. Ventar også nyhetar 18. febr.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 11:00 6124

Er det ikke naturlig å tenke at flere meglerhus vil oppdatere egne kursmål også før den tid?
Som nevnt tidligere skjer ofte en oppdatering av kursmål rett før Q-rapporter?
omac
28.01.2022 kl 11:04 6067

Alt er mulig, men jeg sitter ikke og venter at det skal skje. Uansett ligger de fleste kursmål skyhøyt over dagens kurs, det er nok RECs historie som gjør at folk skyr risikoen som pesten
Redigert 28.01.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Bullfight
28.01.2022 kl 11:59 5753

2 nye stillingsannonser hos BUTTE: Open Positions 5 Sort by: Title Location Order: Ascending Descending Control Systems Engineer Butte, MT Email View Apply Maintenance Manager Butte, MT Email View Apply Mechanical Integrity Engineer Butte, MT Email View Apply Mechanical Supervisor - Module Maintenance Butte, MT Email View Apply Poly Chemical Operator Butte, MT Email View

In vest or øst

Slettet bruker
28.01.2022 kl 12:45 5509

Pareto er vel ikke de med mest troverdighet. Har tilgode å se de tteffer med et kursmål. Recsi med skikkelig tilbakeslag i dag….
Bullfight
28.01.2022 kl 13:03 5384

Nei det er ikke uten grunn de kalles Piratene, de jobber for kundene sine
solfylt
28.01.2022 kl 13:04 5384

Nja, et skikkelig tilbakeslag er vel å ta i. Børsen er forøvrig rød i dag, så langt. Kan ikke forvente at REC tar en hat-trick, selv om alt egentlig tilsier at det burde være tilfelle. Kursmålet fra Pareto er moderat.
Småplukker
28.01.2022 kl 13:19 5268

De som ikke ser at alle signalene som kommer nå, vil materialiseres i åpning av ML, får nesten skylde seg selv. To-tre dager etter nyheter så siger de ned i usikkerhet eller renspikka depresjon
igjen og glemmer hvorfor aksjen steg. Vi andre får bare smile og holde litt tryggere på aksjene våres.
solfylt
28.01.2022 kl 13:22 5231

Nettopp!!
Skalleknarp
28.01.2022 kl 13:32 5131

Virker som om det er mange må få bekreftet røyk ut av pipa fra reaktorene på ML og personer på sine plasser (ansatt) før man kostaterer at anlegget er åpnet og kursen kan reflektere dette. Kursmessig er fremtid for RECSI nåtid - sånn er det bare.
Stabukk
28.01.2022 kl 13:50 4962

Tiltredes!

Og tar med denne, som og er eit signal om «full fart» for solkraft og fornybart:
«En domstol i USA har stanset et salg av lisenser for oljeleting i Mexicogolfen. Begrunnelsen er at klimakonsekvensene må vurderes nøyere».
https://e24.no/olje-og-energi/i/V9L0zl/domstol-stanser-oljeleting-i-usa
Småplukker
28.01.2022 kl 14:10 4775

Dersom man kan få med Manchin på BBB ved å legge inn en maksgrense for hvor mye foreldre skal tjene for å få denne barnetrgden - så må de da kunne få dette til.

Men selv om REC vil stige både 30 og førti prosent dersom BBB (inkl godbitene for grønne selskaper selvsagt) går gjennom - så garanterer jeg: Det vil maks gå fem dager uten melding fra selskapet, før kursen faller 15-20% tilbake. Hukommelse som en gullfisk - og tålmodighet som en 2åring foran snopehylla i butikken. Der har du aksjeeierne her inne.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 14:12 4756

Håper de klarer å lure den gjøken til å uttale seg om hva han må ha for å godta pakken i sin helhet, slik at de kan kuppe forslaget å ta ham på ordet, og klemme den gjennom.
Greit at han er ytterst høyre i partiet, men han vet at han setter hele pariets fremtid i spill med tanke på mellomvalget slik han holder på.
Makan til type.

Hvis han er så imot demokratene om politikken til sitt eget parti, så får han melde overgang til republikanerene (etter han har stemt YAI til pakken, da)...

Sånn, der fikk jeg ut litt damp også før jeg tar helg!
Sa2ri
15.02.2022 kl 07:04 2750

AKH har lagt frem sitt kvartalsresultat akkurat nå, og i deres rapport er samarbeidet med HS trukket frem spesielt:

"Aker Horizons and Hanwha Solutions, a world leading solar PV manufacturer,
joined forces in REC Silicon to explore US solar value chain expansion. Hanwha
Solutions has through a private placement and acquisition of Aker Horizons'
shares in REC Silicon become a strategic investor in REC Silicon, and the
transaction brings together two of the leading producers in different parts of
the solar PV value chain."

https://newsweb.oslobors.no/message/553744

Ser at det spekuleres på en annen tråd at HS har kjøpt "katta i sekken" eller blitt "lurt" av RECSI - slik jeg tolker AKH sin meldding fra i dag så er ikke det tilfellet.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 07:52 2548

Takk for påminnelsen!

Det finnes ikke 1 tegn til at verken Hanwha, AKH eller RECSI skulle hatt noe ønske om å selge fabrikker eller angre på noe som helst.
All guiding, nyheter og konkrete børsmeldinger med planer sier direkte at kjøpet er med hensikt om et strategisk samarbeid.

All spekulasjon om noe annet blir derfor meningsløst og litt tøysete å bruke energi på etter min mening.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 08:05 2451

Bomskudd fra meg, beklager.
Redigert 15.02.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare