Amerikansk verdikjede uten waferproduksjon?

MySpace
RECSI 14.01.2022 kl 09:39 3445

Vi vet ikke om Hanwha har tenkt å etablere waferproduksjon i USA, selv om det på sikt kan være smart dersom grønne subsidier går igjennom. Det kan jo også ta litt tid å få på plass waferproduksjon. Men trenger vi egentlig wafer-produksjon i USA? Hanwha har waferproduksjon i Asia, Malaysia blant annet (artikkel fra 2019: https://www.pv-magazine.com/2019/02/26/1366-technologies-and-hanwha-q-cells-to-open-wafer-factory-in-malaysia/). Poly kan eksporteres dit fra ML og wafere kan importeres tilbake USA, i hverfall mens vi venter på waferfabrikker i USA. Bare noen tanker.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 09:47 3394

En mulighet er eksport/import, men det ligger i kortene at USA skal ha sin egen produksjonslinje fra A-Å.

Jeg venter spent på å høre RECsi sine planer vedrørende reguleringssøknden de har inne i ML city counsil. Det er også knyttet enn viss grunn til optimisme rundt nabobygget som står som «pending».

Jeg er ganske sikker på at det blir Wafer produksjon i ML, enten Q-cells, RECsi eller en annen aktør.

MySpace
14.01.2022 kl 09:50 3338

Hadde vært gull! Ligger vel litt i kortene dersom kapasiteten i ML skal utnyttes fullt
Opportunist1
14.01.2022 kl 09:57 3228

Jeg tenker at det blir helintegrert. Må være skalafordeler ved å ha alt et sted istedenfor å frakte ting frem og tilbake. Og så får du det grønne miljøstempelet i tillegg hvis du ikke frakter frem og tilbake.
Nsxnsx
14.01.2022 kl 10:01 3163

16.5 etter dagens melding er i hver fall helt uforståelig for meg....men er jo en enkel sjel som har tatt feil før :)
Slettet bruker
14.01.2022 kl 10:10 3044

Det her kommer.

Jeg håper også nytt styre vurderer RECsi på børs i USA.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 10:12 3011

Ja, det er ikke alt man skal forstå. Det virker jo merkelig at vi ligger rundt 16.5 etter meldingen her, men mulig gårsdagens nedgang på Nasse og i Asia demper det hele noe.
Vil tro at meldingstørken er slutt når HS formelt har betalt for aksjene sine, og er inne i styret. HS virker jo til å være veldig på ballen og opplyse markedet om hva de ser for seg fremover, og håper det smitter over på REC, for der har de en del å lære.

Nå ser det ut som nabobygget går under hammeren om kort tid, og forhåpentligvis er der HS eller REC som har kjøpt denne, og det kommer wafer produksjon der?
Hadde jo vært gull å fått hele solarkjeden på plass i USA, slik at det ikke var noen tvil om opphavet til solarpanelene til QCells som vil bli produsert med ultralavt CO2 utslipp:)

Så må vi ikke glemme batteridelen, denne har jo også HS sagt noe om i sine nyhetsoppdatereringer når de omtaler REC handelen, samt Kristian Røkke som tidligere ser mye positivt i batteri for fremtiden (dette var nok i den tiden de startet samtalene med HS).
Jeg blir bare mer og mer sikker på denne investeringen.
Opportunist1
14.01.2022 kl 10:24 2906

Årsaken er mangel på kjøpere og det er et resultat av at REC ikke er på radaren til institusjonelle investorer enda. Det er ingen meglerhus som følger selskapet aktivt heller. Men det kommer til å endre seg. Da skjer reprisingen.
Steve Hops
14.01.2022 kl 11:29 2684

Tror ikke problemet er meglerhusene, de følger med. Men januar 22 har vært turbulent på alle børser. Mange får panikk og mange ser kjøpsmuligheter. Det er en volatil start på året og 10 års renten i USA skal prises inn. Derfor stiger ikke kursen i dag. Men nå begynner 10 års rentene i første stigning å ta plass, så kanskje så fort som neste uke er nok Rec tilbake på 18 kr, kanskje nye sperrer utløses, det vet ingen. Men at grunnen til at det er rolig handel i dag er nok pga at Nasdaq, DWJ og S&P 500 hadde voldsomme reaksjoner i går. Asia er også på røde tall, men det blir bra snart igjen
omac
14.01.2022 kl 11:33 2636

I tillegg skal REC overbevise, jeg tror til og med at om de melder åpning av ML er markedet lunkent og avventer resultatene fra de varme kjelene.
solfylt
14.01.2022 kl 11:43 2547

Der er jeg uenig, Omac.. Jeg tør vedde 10 øre på at kursen eksploderer den dagen åpning av ML meldes! Vi gikk opp kraftig på Hanwha-nyhetene. Når (hvis?) dette meldes er BBB glemt og det sprettes selters og champagne i hytt og gevær. Tror jeg ☀️
solfylt
14.01.2022 kl 11:47 2505

Børsfall, inflasjon, Manchin, BBB, korona er stikkordene, tror jeg… Hadde ikke Hanwha kommet inn i november, er jeg redd kursen ville vært 5 kr lavere enn nå. I dag er det rødt overalt, bortsett fra i Oslo. Neste uke er det nye muligheter, uansett hva dagen bringer i dag ☀️
Slettet bruker
14.01.2022 kl 11:49 2493

Må også nesten si meg enig med Solfylt, men sånn Rec har oppført seg vet man jo nesten aldri. Om kursen ikke går solid på børsmelding om åpning, så tar i hvert fall jeg en telefon til banken. Jeg er i utgangspunktet en forsiktig mann som ikke liker å ha for mye lån, men da vil jeg være villig til å vedde omtrent alt jeg eier bortsett fra leiligheten på solid kursoppgang mot 2025. Da tømmes selskapet for cash og det går pant i hytte og bil.
Redigert 14.01.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2022 kl 12:23 2284

Vi gikk hele veien til 22kr og ligger nå på 16.5kr ish, Jeg har mer troa på Omac her egentlig, har jo sagt det samme selv tidligere sånn ca.

Om det blir noen børsmelding om at nå åpner ML, så tipper jeg kursen går godt opp over noen dager, kanskje uker, men så vil den dale ganske godt ned igjen. Vil da forhåpentligvis stabilisere seg på et høyere nivå. Hvor mye opp og ned avhenger veldig av innholdet i børsmeldingen.

Den ordentlige kursoppgangen, som vil holde seg, kommer når vi får kvartalsrapporter som viser solid inntjening og kan guide for videre økning i marginer og overskudd. Eller om de børsmelder flere satsninger og vekstmuligheter.
Steve Hops
14.01.2022 kl 12:25 2262

Tror jeg du har helt rett i. Men etter stormen kommer som regel sola. Rec er et fantastisk selskap og på tross av at de har fått ufortjent mye dritt, så er det liten tvil om at det er fremtid i produktet. Det er ingen som har så ren silisium som de. Selv om det har lav verdi så har jeg selv pratet med forskerens fra NTNU som har analysertvproduktet. Det kan brukes til veldig mye og slik markedet er nå har solceller kun vært litt Donald virksomhet. Men Rec sin silisium er en gamecganger for soldrevet energi og ikke minst batterier, kanskje noe til blue chip industrien også. Det vet jeg ikke men mulighetene er det
Mathias
14.01.2022 kl 12:30 2214

RecSI har vel fortalt oss at de vil sikre seg langsiktige kontrakter og penger på forskudd før de åpner, så en melding om åpning vil antagelig inneholde konkrete tall på hva fortjeneste vil bli i overskuelig fremtid. Derfor tror jeg kursen vil kunne gå svært høyt på en slik melding.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 12:35 2162

Ja, de har sagt det før, husker den når du nevner det. Derfor liker jeg å slenge inn at det avhenger veldig på hva som står i børsmeldingen. Det er ikke sikkert dem går ut med noen særlige detaljer, men tiden gir fasiten som jeg også liker å si.

Er det noe som er sikkert, så er det at de mest optimistiske scenarioene av de fleste her inne, inkludert meg selv, er at det har gått motsatt vei i god tid nå. Så har siste tiden valgt å ha et mer avbalansert bilde på det hele.

Det jeg føler meg ganske sikker på, er at 2022 blir et bedre år enn 2021 når det kommer til avkastning på aksjeverdien. Kan godt tenkes at vi kan se 30 tallet i år om mye går vår vei.
Trollstuket
14.01.2022 kl 12:39 2117

Når det kommer melding om gjenåpning med hvilken utnyttelsesgrad og fremtidig utvidelse av ML vil vi hoppe rimelig raskt over 30 tallet.

Ved 100% utnyttelse og gode tall snakker vi flere 100%.
Svære fond vil kaste seg etter rec, det kan jeg garantere.
MEN! Lite vil skje før vi får melding om leveranser.
Redigert 14.01.2022 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
solfylt
14.01.2022 kl 12:40 2105

Det er jeg enig i; at kursen vil falle etter å ha bykset opp, frem til tall fra ML produksjonen foreligger. Men det jeg mener jeg er uenig i, er at det ikke kommer til å ta av når det børsmeldes at ML omsider åpner… Etter det står vi ovenfor et nytt kapittel.
manman01
14.01.2022 kl 12:43 2075

Bingo.

Kæmpe skattefordele.

Hanwha Solutions: PV Business, Industry Conditions Look Optimistic
http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=85827
JANUARY 12, 2022

..

We expect the U.S. to pass the Solar Energy for Manufacturing of America act in 1H22. The act should provide a KRW142.8bn boost to pretax profit per year from Hanwha Solutions’ U.S. module plant (1.7GWh capacity) alone. If REC Silicon’s polysilicon plant (18,000 tonne capacity; acquired in late 2021) is converted into a photovoltaic module plant, the annual tax benefits from SEMA should be around KRW1.5tn. We believe a monumental change is imminent for the company’s U.S. photovoltaics business, making Hanwha Solutions the most deserving of attention in 2022.
..


KRW er sydkoreanske won (:

Så det er ca 10x så lukrativt (skattemæssigt) at have det hele på plads i US ved vedtagning af SEMA/BBB

Edit: burde nok få mig nogle briller. Skalafordele ikke skattefordele🥴🥴🥴
Redigert 14.01.2022 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2022 kl 12:43 2070

Om vi får vite de detaljene og de kan si at vi åpner på høy utnyttelsesgrad, samtidig melder om utvidelser, da kan vi nok fint gå over 30kr ja. Så sant de samtidig kan melde om prisen de kan selge for og analytikerne kan dra frem kalkulatoren sin. Jeg tror dog mye skal til for at vi får alt det i år, og tror selv ikke da at det blir full prising.

Det ligger en risiko i oppstart også av komplekse fabrikker/industrielle saker, markedet ser nok ikke bort i fra all risiko før produksjonen går godt og kvartalsrapportene viser gode resultater. Tror jeg da, for jeg vet nemlig ingenting da jeg ikke har spåkule.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 12:44 2050

Ja, vi er nok enige om det, blir en gamechanger. Er veldig optimist, skulle gjerne kjøpt litt mer på lave 16-tallet her, men penger er brukt opp.
Slettet bruker
14.01.2022 kl 13:52 1785

Er det rundt 5 milliarder kroner i omsetning v produksjon på 20 000 tonn i Moses Lake? (Pr år)

Sikker på det kommer waferproduksjon der også.
Godt mulig det var det som var inngangsvinkelen til Hanwha når de tok kontakt med REC første gang.

Kanskje waferproduksjonen blir et JV mellom Q Cells og REC?

Latterlig aksjekurs. Hadde vært fint om noen vil sette opp en analyse, om noen har kunnskap om waferproduksjon..:)
DjTao
14.01.2022 kl 14:29 1590

Helt utrolig at vi går i rødt på en dag som dette.
Redigert 14.01.2022 kl 14:30 Du må logge inn for å svare