GEG: Seabird veien videre


Antall aksjer etter emisjonen 47 946 570 (+ evt. 3 500 000).

Kontantbeholding per 31.12.21 antas å være nær null. Emisjonen gir en kontantbeholdning på 30 000 000. Det vil si 0,63 kroner per aksje.

GEG kjøpte BOA Thalassa/Petrel Explorer for NOK 96 250 000 på dagens dollarkurs (11 mill USD). Skipet kostet opprinnelig som nybygg 300 000 000.

Dersom de selger med 50% tap blir det 48 125 000. Det blir 1,00 kroner per aksje. I et slikt scenario vil kontanter utgjøre 68% av markedsverdien på selskapet. På dagens kurs får man dermed øvrige eiendeler for 0,76 kroner. Det inkluderer aksjene i GEM som per i dag utgjør 0,68 kroner per aksje. Dermed utgjør øvrige eiendeler eks kontanter og aksjer i GEM 0,08 kroner per aksje. En slik verdsettelse kan ikke vare.

Jeg vet ikke hva som er realistisk å få for Petrel Explorer, men dette salget vil trigge oppgang. Selskapet blir kvitt kostnader og styrker kontantposisjonen. Jeg kjenner ikke bokført verdi på skipet.


cheezy
14.01.2022 kl 18:15 1783

Har du sjekket hvor mye gjeld selskapet har?

Ja, jeg har lest Q3-rapporten.
Jakal
14.01.2022 kl 20:29 1603

Møresilda, det er interessante beregninger du har. Litt usikker på om kjøpskursen på Petrel er helt korrekt, siden Petel / Fulmar inngikk i et felleskjøp for ca 185 mill. (som visstnok da var et knallkjøp). Jeg fikk inntrykk av at Fulmar (BOA Galatea) var selve juvelen av de to, særlig etter oppgradering på x antall millioner. Uansett: Skipsverdien overstiger langt dagens markedskurs. Men tilnærmet alle har jo en snittkurs på 100-300 % over emisjonskursen. Skal vi komme opp på tilnærmet pari kurs er det egentlig bare en ting som gjelder: Kontrakt på Fulmar. Emisjon og bank-forhandlinger tyder på at ev erstatning for tapt kontrakt ikke er i boks. Det var ikke akkurat denne emisjonen vi ventet nyheter på.
KimLee
14.01.2022 kl 21:18 1531

Petrel og Fulmar hadde byggekostnader på ca 300 mill hver hvis jeg husker riktig.

Kursen idag er helt hinsides reelle verdier. Tror det er en del på topp 20 listen som har snitt på langt over 10 og kanskje over 20 også.
Rodahl kjøpte første gangen på rundt 8 tror jeg. Og da sa han at den var ekstremt billig.

Håper bare det ikke drøyer med kontrakt på Fulmar. De promoterer denne båten som en av de beste source båtene i markedet. Med tender aktivitet bedre enn pre covid så skal det ikke være vanskelig. De fikk kontrakt på Voyager og Eagle når ting så helsvart ut og de mottok langt færre tenders enn nå.
Rodahl har sikkert også et poeng i at det nå er langt færre source båter enn før og de har gjort sitt første steg i å konsolidere OBN markedet ved å kjøpe utstyr fra andre selskaper.
Redigert 14.01.2022 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
Norbo
14.01.2022 kl 21:47 1492

Er det ikke på tide at dette selskapet blir begravet en gang for alle nå? De klarer jo ikke fullføre den ene emien før de er i gang med en ny. Ingen ting får de til..
Sjakalen
14.01.2022 kl 21:48 1490

nakkeskudd...ikke håp
Jakal
14.01.2022 kl 23:36 1386

Antar du tenker på Norbo... synes nok det er litt overdrevet. Ad GEG; Katastrofal utvikling - men samtidig er det ikke mange fremtidsscenarier: Konkurs eller tidenes kjøpsmulighet. "There is a crack in everything, that's how the light gets in".
markie
14.01.2022 kl 23:43 1374

Hvor mye gjeld har de nå?

Skal være god støtte på 2,2 ifølge investtech
cheezy
15.01.2022 kl 12:25 1041

For Q3 var gjelden 12.5 MUSD.

Fulmar er toppspekket kildebåt. Den alene er verdt nesten like mye som gjelden og børsverdien til sammen, forutsatt at de får den i drift.

Vet du hva bokført verdi på de enkelte skipene er?

Hjelper lite når selskapet ikke tjener penger og pengene fra emisjoner fordufter. De ble jo såvidt ferdig med en emi før en ny meldes.
markie
16.01.2022 kl 10:03 696

Takk Litt symptomatisk for Sbx det du sier der. Vært sånn de siste årene..
Redigert 16.01.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
cheezy
16.01.2022 kl 11:37 633

Property, plant and equipment, som er summen av all bokført verdi på stål og utstyr, var 44 MUSD per 30 sept. Dette skrives av med 1.3 MUSD per kvartal, så dette er nok for det meste båtverdier fordelt på tre båter. Det vil si at avskrivinger ikke er en tung bør å bære for selskapet.

Verdien til selskapet ligger i at de har tilgjengelige skytebåter der i hvertfall en er av høy klasse, og organisasjon til å operere båter de leaser fra andre. Samtidig går det mot mangel på skytebåter i markedet. Det er forskjellige krav til skytebåter alt etter jobb og sluttkunde, og Fulmar er en av de få som krysser av på alle boksene. Som Rodahl har sagt, så har Seabird bidratt til konsolidering ved å rigge Fulmar med utstyr som har vært tilgjengelig på bruktmarkedet. Det betyr at etter hvert må konkurrenter bruke store summer på nytt utstyr for å få ut mer kapasitet i markedet. Bruktmarkedet begynner å bli tomt for billig, kurant utstyr.
Norbo
16.01.2022 kl 19:54 371

Gode muligheter for å kjøre både 2 og 3 emisjoner i 2022 ser det ut til.