REC - Uke 3

VanDiemen7
RECSI 16.01.2022 kl 15:18 82730

Uke 3 står for tur. Uke 2 var meget volatil, og vi var godt nede på 15-tallet, før ting roet seg litt utover uken. Lite volum på fredag.

På onsdag blir transaksjonen med Hanwha gjennomført, og fredagens uttalelser kan peke i retning av at noe snart skjer.

Hvor skal vi i uke 3?

Ber innstendig om at vi diskuterer selskap og ikke forummedlemmer.
Redigert 16.01.2022 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2022 kl 13:04 4717

Det er jo nevnt noen (hundre) ganger her på forumet, men i morgen har vi altså en som kjøper 70+ millioner aksjer a kr. 20. Så alle har ikke mistet trua. Denne kjøperen bestemmer sågar selv om ML skal åpnes og sikre Rec god business. Ja, de har faktisk sagt de skal gjøre det. Noe å tenke på når du selger til kr. 15.
KommersK
18.01.2022 kl 13:17 4605

Olje har ikke blitt grønt, bortsett fra en del grønne tall på børsen.
Verden har et forkvaklet syn på hvor fort det grønne skiftet kan gå. Dette er selvsagt en meget tungrodd prosess. Kanskje er man/børsene i ferd med å innse dette nå. Det skal selvsagt satses på det grønne skiftet, men det skiftet skjer slettes ikke over natta. Tipper det kan bli mye vanskeligere å få finansiert diverse satsninger i den grønne sektoren fremover. Troen på rask profitt har nok blitt sterkt forringet den siste tiden... Men noen vil lykkes, og vi får stole på at REC blir en av disse!
yuhami
18.01.2022 kl 13:17 4638

Hva de har sagt er vel en ting, hva som blir gjort er en helt annen. Det er så mye kynisk forhandling her. Det virker som alle mener at investeringen til HS vil styrke REC. Hva om HS har inngått avtaler om innkjøp til å drifte egen business? Dette vil jo styrke HS og i mindre grad føre til vekst for REC. Sitter selv med en god slump aksjer i REC, og håper selvsagt vi får triggere og opptur snart.
nemi's
18.01.2022 kl 13:20 4625

Fint.

Du får alltid kjøpt REC billigere. Største eier faller også kraftig i dag, hele 8%.

REC har falt som en stein etter analysen til MSI i desember. Jeg tipset dere om nettopp det. Gjentatte ganger. Ikke nekt.

Jeg mener fortsatt at det var bedre å ha solgt på 21,- , enn å sitte med aksjene på hånd til 15,-. Dere var ikke enige, og er det neppe nå heller.
manman01
18.01.2022 kl 13:23 4615

Nemis, du har ment det var bedst at sælge lige siden 3kr. Gider du ikke snart holde din kæft.
Stabukk
18.01.2022 kl 13:26 4681

Eg både håpar og er sikker på at Hanwha «har inngått avtaler om innkjøp til å drifte egen business»! Er det ikkje akkurat derfor Røkke og Aker har fått dei inn på eigarsida, eller har eg misforstått? Hanwha har vel også sagt offentlig at dei skal bli silisium-kunde hos ML og sikra stabil leveranse av råstoff til sin eigen solpanel-fabrikk i staten Georgia. Forhandlingar om pris kan sikkert vera tøffe nok, men det gir ikkje meining i at Rec skal selja med tap. Som stor eigar må Hanwha ha interesse av at Rec både kan gi litt utbytte og at restart av ML løftar kursen god over 20.
Creo
18.01.2022 kl 13:31 4679

Er det ikke nærliggende å tro at kjøpet av nabobygget til Recsi henger sammen med oppkjøpet til Hanwha? Altså at det skal produseres noe som er mellom Recsi og Hanwhas Q-cells. Siden bygget kanskje allerede er solgt så kan det ikke være lenge til vi ser hele bildet. Hvilken info vil vi i så fall få først? Hvem kjøper av bygget er eller at ML åpner?
Kan det være en av de norske wafer produsentene eller Hanwha selv som skal inn i bygget? Vi har hørt at eventuelle kjøpere kommer fra "overseas" og at det er "Project North". Både Norsun og Norwegian Crystal har nevnt at de ønsker å doble/øke produksjonen betydelig.

Er det dette vi venter på step 1-2-3 innen sol: Recsi -> Norsun/Norwegian Crystals -> Hanwha

https://www.metalsupply.no/article/view/817114/norwegian_crystals_vil_utvide_ovnsparken_kraftig

Er det dette vi venter på innen batteri: Recsi -> Group14 -> Hanwha -> Apple car

https://electricvehicleweb.com/apple-car-titan-monocell-battery-details/
"Apple has already spoken to the likes of LG, SK, and Hanwha, the source said".

Uansett, spennende er det, og jeg tror vi vet svaret på sol-satsingen før januar er over!
Redigert 18.01.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2022 kl 13:34 4732

Uansett kynisme så må fabrikken opp og gå for at investeringen skal gi noen mening. En dumpingavtale der Rec leverer til Hanwha uten å tjene penger vil ikke være bærekraftig. Det anser jeg for en konspirasjonsteori. Jeg tror dette blir bra, men andre må selvsagt få mene noe annet. Det er vel derfor noen selger og noen kjøper.
DjTao
18.01.2022 kl 13:34 4895

Nekter ikke for det men tror at med tiden vil du ta feil.

Vil du innrømme feil dersom kursen stiger opp fra dagens nivå på 15,5?
Stabukk
18.01.2022 kl 13:46 4838

Tenker i samme baner om nabobygget til Rec. Men Ting Tar Tid, så trur vi må venta til februar eller mars før vi får svar. Kanskje litt info ved Q4-21 i febr. Men klokka tikkar uansett mot det som kan bli veldig gode nyhetar.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 13:51 4782

Så du kommer med påstanden om at det er MSI som er bidragsyter til fallet?
Fiffig at Voleon lå ann til å tape en god slump penger, og at en slik analyse brått dukker opp. Sikkert tilfeldig,men ganske kalkulerende. Og det skulle ikke forundre meg at noen på gruppa her jobber for short direkte eller indirekte ;)
karve
18.01.2022 kl 14:42 4445

Er det noen som har synspunkter til at Hanwha og Rec blir sittende med samme størrelse av eierskap etter transaksjonen . Finnes det noen klausul i avtalen hvor den ene eller andre ikke kan kjøpe seg ytterligere opp ? et tankekors er at MSI kjøper seg større og større på tredje plass. Hva om dette er et oppdrag fra hanwha ?. Da ville de jo få aksjemajoritet noe jeg personlig ikke tror Aker og Røkke har oversett, ..... men en intressant problemstilling...
VanDiemen7
18.01.2022 kl 15:05 4263

Regner med at dette er avtalefestet på en eller annen måte ja.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 15:07 4331

Setter bettet mitt på det resonnementet/ Bygget som er på pending skal lage wafers til Q-cells. Så får vi se om det er rett.

Hvis det er rett, så blir det spennende om det er RECsi selv, Hanwha (evt i sammen) eller en tredjepart som går inn her…
Skalleknarp
18.01.2022 kl 15:07 4428

Vil ikke dette ordne seg selv når drivstoff og energi (spesielt utenfor Norge) er drevet av kull, olje og gass. (Mange faser pt. ut kull med olje, men det blir dyrt.
Plass (ikke på fjelltopper og i verneverdig natur) har man nok av og sol er rimelig og ren energi med lite disputer i forhold til foreks. vind.
Redigert 18.01.2022 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
VanDiemen7
18.01.2022 kl 15:08 4438

Plutselig litt handlelyst hos Rec på slutten av dagen.

Off topic: Fytti h…. som fornybar-aksjene til Aker blir massakrert i dag.
Redigert 18.01.2022 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2022 kl 15:08 4462

Grunnen til kursen går ned er jo enkelt å greit en god blanding av panikk og grådighet. Folk selger for de vil prøve eller de tror de kan få en billigere inngang. Du er jo en av bidragsyterne til nettopp dette 🙂 stå på! Neste lønning får jeg enda billigere aksjer
Opportunist1
18.01.2022 kl 15:12 4444

Det er så mye rart som skrives og diskuteres. Mye av det er rene konspirasjonsteorier.

Det er selvfølgelig teoretisk mulig at HS kan ha inngått en hemmelig avtale om innkjøp av poly til priser som styrker HS. I så fall må AKH, siden de kontrollerer styret, ha bøyd seg over bordet og venter pent på å få staven i 2-eren. Med mindre du tror at HS og AKH er med på dette sammen - altså at pengene fra innkjøp av poly aldri havner hos REC, men finner veien til noen hemmelige konti i Panama eid av AKH. Tror du virkelig på det?
Opportunist1
18.01.2022 kl 15:21 4430

Merkelig at MSI analysen ikke har ført til fall i andre polysilicon produsenter kombinert med oppgang i modulprodusenter siden de får billigere råvarer. Må være noe veldig spesielt med REC.
Skalleknarp
18.01.2022 kl 15:26 4400

Ikke glem at uansett hva som skal produseres side by side ML så vil det være en stor logistikk gevinst.... Her er det mulig med leveranse pr. rør/bånd i steden for lasting kjøring - shipping - lasting bil kjøring lossing) Vil jo utgjøre litt pr. kilo det og. Ferdig produkt må selvsagt skipes men det må jo alle andre også gjøre....
Opportunist1
18.01.2022 kl 15:30 4354

Det er vi helt enig i. Jeg ville bare synliggjøre det ulogiske i Nemi's påstand.
omac
18.01.2022 kl 15:32 4375

Han troller, ikke mat han
Anywhere
18.01.2022 kl 15:46 4283

Selvsagt bedre å selge på 21 og kjøpe på 15. Jeg solgte like under 21 min del av trade, har handlet noe på16-tallet, men nå kaster jeg meg inn i trade for fullt igjen.
Lite volum nå, men hadde jeg vært Voleon, ville jeg gjort fortsatt stunts for å forsøke å dytte aksjen ned før man ubønnhørlig må gjøre gjenkjøp igjen. Går for en slags dobbel bunn på de nivåene vi nå er.
omac
18.01.2022 kl 15:49 4287

Tror det er mange som selger seg ut og går andre steder, brent barn skyr ilden og RECSI har brent sin del av aksjonærene. Spent på om det kommer melding i morgen og om den er god nok til å stoppe fallet og mistroen. For samme hvor bra alt skal bli en eller annen gang er det kjekkere å være aksjonær når aksjen stiger 30% enn når den faller 30%.
Nsxnsx
18.01.2022 kl 15:53 4287

Tror innløsning starter etter kl 16 i dag. Alle vet jo hva morgendagen bringer 👍 vil tro Voleon også skjønner at nå er tiden for å begynne 👍
Skalleknarp
18.01.2022 kl 15:57 4224

Neida, aksjekurs grafen bare etterligner utforløypen i Wengen... (Stupbratt) !!
Som 1000-vis av innlegg her på HO understøtter så skal man på et tidspunkt den andre veien - oppover. Merkelig at ikke noen benytter sjansen før den er helt i "målseglet" for det må jo snu etterhvert dette med litt news.....!!
omac
18.01.2022 kl 16:02 4162

Litt av problemet er jo at verden skal gå under igjen, da faller fort indeksen en halv til en prosent, REC ganges med pi på røde dager og deles på pi på grønne dager. På dager med nyheter så får de rykk frem til start og motta 5000 kroner kort.
247Bulli
18.01.2022 kl 16:03 4144

Tungt å stå i dette nå, men har troen på at dette blir en god investering etter hvert.
Skal ikke forundre meg, om mulig, at shorten økte på rundt 15,7 i dag? Hva er det de vet som ikke vi vet og finnes det noen oversikt over hvilken snittkurs Voleon har på shorten sin? (om det det er mulig å stille spørsmålet på denne måten).
omac
18.01.2022 kl 16:06 4120

Du får gå gjennom hver eneste transaksjon på finanstilsynet sine sider og finne VWAP kurs den dagen så har du svaret ditt.
Skalleknarp
18.01.2022 kl 16:07 4114

Tragisk å si det, men short er vel like griske som oss og tror det på sikt blir bra for oss den dagen det kommer good (suprising) news og man opplever at døren plutselig blir litt trangere når man skal inn... (Trøst - trøste :))
VanDiemen7
18.01.2022 kl 16:11 4070

Fullstendig styrt av NASDAQ - hoppe sa gåsa.
karve
18.01.2022 kl 16:11 4110

Voleon er 8,3 millioner aksjer short pr i dag, ref finanstilsynet
Stabukk
18.01.2022 kl 16:16 4046

«venter pent på å få staven i 2-eren»? Sikkert dumt spørsmål, men kva betyr det?

Har vore i «hengemyra» før med Rec, men trur vi snur før 13. Kan jo henda Hanwha vil kjøpa fleire aksjar for 20 kr! (Men tippar det er avtalt mellom dei to største å holda seg på samme eigarandel inntil vidare)
Slettet bruker
18.01.2022 kl 16:19 4071

Sprøyt. Å hevde at du alltid får kjøpt en aksje billigere er like dumt som å hevde at en aksje aldri blir dyrere. Men siden du alltid mener at Rec skal ned, så får du jo nødvendigvis av og til rett. Det blir som å hevde at du alltid får 6 når du triller terning. Av og til stemmer det, men du taper i det lange løp - som du har gjort i Rec. Kjøp på 2,3,4....7,8,9....12,13,14 er i dag gode kjøp i Rec. Om det blir billigere enn dagens 15 vet ingen av oss - eller du, med mindre du er den nye snåsamannen.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 16:25 4017

For meg blir det etter hvert helt klart at Biden må ha små hasselnøtter. Har ikke så store selv. Men den snille gode pertentlige presidentlinja virker ikke i USA, med sitt enorme ego.
På norsk: Sosionom-linja.
Dr No
18.01.2022 kl 16:49 3833

Deilig. Håper de fortsetter å øke da de uansett må dekke inn en vakker dag. Sitter selv med et 6 stifret antall aksjer, har tradet meg til mer aksjer siste året. Skal innrømme at jeg kun hadde kun 3/4 av beholdningen Inne før melding 18 nov, men shit happens. Kursen bekymrer ikke da jeg personlig er sikker i min case. Kan alltids gå til h..., som alt annet, men ser absolutt ikke det nå. Caset har bare forsterket seg betraktelig siste året. Her blir det ikke salg nesten uansett de neste 3 årene, så kommer til å fortsette i samme bane, så langt øye kan se. Dette er min første post på forumet, men lest her i litt over 1,5 år. Morro å se hvor lite langsiktige folk her istedet for å utnytte mulighetene som byr seg. Må takke folk som nemis som bidrar til at folk kaster kortene til oss samlere. Personlig syntes jeg innleggene har for mye fakta feil, men kan ikke gjøre annet enn å takke. Dere som oppdaterer oss og graver skal ha en enda større takk, dere hvem vet hvem dere er ;) Personlig syntes jeg det er synd at bidragsytere forsvinner fra forumet, men de (han/hun) kommer nok sterkt tilbake en vakker dag da de brenner for å spre kunnskap, fakta og glede.
komponisten
18.01.2022 kl 17:10 3691

Kjøpsinteresse

I siste del av handelsdagen i dag, i de siste minuttene (fram til kl. 16.30.00) av "etterhandelen" av sluttauksjonen, lå det ca.1 million aksjer for kjøp på kurs 15,46. Men det var stor mangel på villige selgere på dette nivået til å matche denne store kjøpsinteressen. Det gikk 4 handler klokken 16.29.38 og 16.29.39 og 16.29.40 og 16.29.41, men når tidsvinduet for lett å kunne ha solgt mange, mange flere REC-aksjer på denne kursen (15,46) i sluttauksjonens etterhandel utløp (kl. 16.30.00), var det fortsatt cirka 1 million aksjer på kjøpersiden.
Småplukker
18.01.2022 kl 17:11 3681

Hjelper vel lite med store baller hvis den utkårede har fastmontert et kyskhetsbelte - hvis du skjønner sammnligningen.
Både Synema og Manchin har jo gått med på unntak fra filibusterregelen ved flere anledninger før, og særlig Manchin har skiftet mening
rundt hva han kan godta og ikke flere ganger. Nei, her er det opptil flere ugler i mosen. Eller rettere donorer og hemmelige avtaler som gjør at de to overløperne spiller det spillet de gjør.