AOW - Hva blir emisjonskursen?

Frodon
AOW 17.01.2022 kl 12:32 57973

Selskapet har ca kr 200 mill igjen i cash og trenger "snart" mer penger. Hva tror dere kursen blir på hvis de ikke får noen kontrakter før de må hente penger? Hva tror dere kursen blir på hvis de eks får kontrakten i Japan før de må hente penger?
Yostock
16.02.2022 kl 14:04 4849

Akh kan også øke sin eierandel. Aker trenger havvind blant annet til oljeplatformer i form av elektrifisering av sokkelen og til hydrogenproduksjon. Aker trenger også å fornye seg i den nye eraen av kraftproduksjon. Aker sin havvindsatsing har vi nok bare sett starten av.

Begynner Frodon å bli stresset nå som utviklingen er grønn?
Redigert 16.02.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.02.2022 kl 13:58 4820

Ja, via emisjon? AKH vil kanskje opprettholde sin eierandel på 51% eller tror du de velger å bli utvannet?
Frodon
16.02.2022 kl 13:25 4648

Har lest rapporten, refererer til den over her. Hva tenkte du på?

Frodon
I går kl 12:22
744
Emisjon innen ca 1,5 måneder, eller hvordan skal AOW betale for dette? Eller koster dette så lite at AOW kan betale dette med cash?

Fra dagens AKH Q4 rapport under Mainstream

"Acquisition with AOW of 50% of 800MW opportunity in Japan to complete within Q1 2022"
TraderMom
15.02.2022 kl 23:15 4828

Ja, innsideinformasjon. Slik informasjon oppstår ofte ikke spontant og i et vakuum. Det kan være en glidende overgang fra når prosjekter og nyheter som potensielt kan være kursdrivende utvikler seg fra idé, nærmer seg ‘close’ og er meldepliktige. Eller man får innsideinformasjonen, og det rett og slett tar tid å gjøre klar meldingene med 100% korrekt informasjon fra involverte parter. Dvs. vurderinger du og jeg gjør er ikke sjelden basert på deler av bildet og egen synsing. Selvfølgelig er det strenge regler for når innsideinformasjon skal offentliggjøres, det skal vi være glade for. Men alle som har vært innsidere i et selskap, inkludert meg som har jobbet med corporate communication i 20+ år, vet at vi i kommentarfeltet ikke alltid sitter på fasit …
Badgirl
15.02.2022 kl 22:58 2538

Les rapporten til AKH gjerne også det som står om AOW i samme rapport. 🚀 På Wallle i dag og Vix ned 9% mulig det blir en grønn dag i morgen :) BG
Yostock
15.02.2022 kl 22:52 2556

De måtte ikke selge noen eiendeler. Begrunnelsen var å jevne ut mellom ow og aow. Som samarbeider i USA, Korea og Norge. Det foregår mye i kulissene her, da ow skal produsere plattformen og Akh hadde et sterkt kvartal. På tross av nedgangen hos Acc, Aow og Ahc. Akh er sterke og kan på alle måter støtte Aow.

Dette Sammen med Aker Solutions som gikk i overskudd med 500 millioner som samarbeider tett med Aow i samme bygning på fornebu. En ganske stor del av Aow er fra Aker Solutions og Aow baserer seg på dyptvannkompetansen til Aker Solutions. Aow er så å si Akso. Bare en liten del som er utskilt. Men i tett samarbeid. Hvordan Frodon klarer å vinkle alt til nedleggelsen av Aker er utrolig.
Redigert 15.02.2022 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.02.2022 kl 22:49 2552

Hvis du leser på AKH trådene, ser du at mye tillit ble borte når de sender ut slike meldinger og like etterpå er de nesten tomme for penger og må selge eierandeler.

Men….hvor skal AOW få pengene til oppkjøpet fra?
Yostock
15.02.2022 kl 22:37 2563

For det første tror jeg Frodon undervurderer Akh kraftig.

For det andre tror jeg Frodon har solgt med tap og trenger vesentlig lavere kurser for å tjene inn det tapte. Ved en evt oppgang.

For det tredje hadde Akh en sterk kvartalspresentasjon så mine bekymringer forsvant ganske fort.

For det fjerde satser Sverige stort på havvind og skal fremskye prosessen.

Frodon får bare holde på, men velger å legge tillitskortene mine hos Aker konsernet og ikke en litt stressa anonym med litt for mye fritid. En vekst emisjon for å sikre Japan kan være positivt.
Redigert 15.02.2022 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Badgirl
15.02.2022 kl 22:30 2577

@ Frodo hvordan tror du tilliten til Aker-konsernet som helhet hadde blitt, hvis de sier til markedet at AOW blir støttet økonomisk. For så å kjøre en emisjon kort tid etterpå? Dette vet du bare er tull og tøys fra din side. Jeg sier ikke at kursen ikke kan gå ytterligere ned. Men vær så snill og spar oss for det tullet om at det blir emisjon om en mnd eller to. Mulig du bare skriker etter oppmerksomhet ikke vet jeg. BG
Redigert 15.02.2022 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Badgirl
15.02.2022 kl 22:20 2595

Prøv med de andre brillene Frodo.

Aker Horizons remains fully committed to supporting Aker Offshore Wind as a long-term owner and will ensure that the company has access to sufficient funding to maintain its operations and pursue its development program. The company is currently not planning a capital increase.»
Frodon
15.02.2022 kl 22:15 2327

Innsideinformasjon? Informasjonen blir sendt ut via rapporter og børs meldinger. Du trenger ikke innsideinformasjon for å se at selskapet trenger mer penger snart
TraderMom
15.02.2022 kl 22:04 2248

Uansett hva du og jeg på regner ut og deler på et forum, så sitter hverken du eller jeg på innsideinformasjonen i AOW, AKH eller andre steder i Aker-systemet.

Det jeg vil påberope meg, er klokskapen til å vite at Aker-systemet, Røkke og Yngve Slyngstad utmanøvrerer meg hvilken dag som helst i uka.
Frodon
15.02.2022 kl 21:52 2257

Nå vet du jo bedre? De måtte kjappe seg med salg av eierandeler for å unngå emisjon ;)

Tenker du at AOW skal selge mer av P.P for å gjøre kjøpet i Japan eller koster det såpass lite at de kan betale med det lille de har igjen av cash? Hvis de ikke har nok cash til å kjøpet i Japan, som skal fullføres i Q1 2022 (som er 1,5 mnd til er ferdig), hvordan skal de betale da? Ta opp lån, så de får enda høyere cashburn?

Har du ikke regnet på cash vs cashburn? For meg er det så merkelig å se investorer skrive side opp og side ned + følge med daglig, men ikke oppfatte at kontoen holder på å bli tom? AKH har ikke cash å låne ut til AOW, da må AKH selv ta opp lån. Hvordan tenker du at AKH skal hjelpe AOW med penger, hvis de ikke skal kjøre emisjon?

Må bare si det, jeg har sett dette vanvittig mange ganger før. De kunne jo ikke skrive at det er emisjon på vei, da hadde kursen stått langt lavere enn den gjør.
Frodon
15.02.2022 kl 21:42 2226

BiskopReborn skrev Hvordan tror du?
Det kommer an på kjøpesummen, aner jo ikke hvor mye de skal betale for det. Vanligvis koster kvalitet mye
TraderMom
15.02.2022 kl 21:38 2201

Regner med at du som bruker all din våkne tid på å skrive om Aker-selskapene, har lest denne nylige meldingen?

https://akeroffshorewind.com/?cision_id=9115E227C86133F7

«Aker Horizons remains fully committed to supporting Aker Offshore Wind as a long-term owner and will ensure that the company has access to sufficient funding to maintain its operations and pursue its development program. The company is currently not planning a capital increase.»

Basert på denne nylig børsmeldte informasjonen fra selskapet, hvordan kommer du frem til emisjon om 1.5 måneder?
Frodon
15.02.2022 kl 12:22 2389

Emisjon inne ca 1,5 måneder, eller hvordan skal AOW betale for dette? Eller koster dette så lite at AOW kan betale dette med cash?

Fra dagens AKH Q4 rapport under Mainstream

"Acquisition with AOW of 50% of 800MW opportunity in Japan to complete within Q1 2022"
Frodon
28.01.2022 kl 08:12 3097

Hele dette grønt spillet kommer an på hvem som lykkes. AOW har nok en premium prising pga Aker navnet, men det er mange andre grønt selskap som har både billigere og dyrere prising enn AOW. Jeg tror Q4 rapporteringen kan reprise mange grønt aksjer som ikke har noe verdi å vise til. Det ser vi allerede i andre bransjer, de som ikke leverer nå, faller som en stein. Får håpe du lykkes i AOW etter hvert, hvis du kan sitte i 5 år ++. De fleste på HO synes det er lenge å sitte 2 mnd i en aksje 😅😅
Frodon
28.01.2022 kl 08:04 3122

Jupp, kan du hjelpe meg å få solgt ut resten? 😅😅 Jeg tror heller ikke det blir full krig. Men når vi alle så hvor enkelt det var for Russland å ta Kolahalvøya, da kan man jo lure. Kina ser bare mer og mer skumle ut 🤨
Bullinvestor
28.01.2022 kl 00:22 3285

Et godt tilbakespill. Tror AOW kan være litt vernet under AKH paraplyen.. var jo litt tidlig inne i denne men gikk glipp av starten. Kom inn på ca 5 tallet og var med på reisen opp til 12 og videre ned til 8 tallet da solgte jeg. Har vært ute siden men kjøpte i dag med GAV 2,98 og lever bra med det. Skulle det bli et graftig fall igjen da blir det jo fristende å,kjøpe mer. Selskap man har tro på da bør man kjøpe litt hvis kursen vel og merke syns ok.
Yostock
28.01.2022 kl 00:12 3307

Spørsmålet står fortsatt. Hva tror du aow sin aksjeandel på 47% av Principle power vil bety i fremtiden undrende?

Joda. Jeg så også at Aker Bp var «billig» etter at den fikk ned etter sammenslåingen med Lundin. Var det mest opplagte at den ville gå opp og at den vil gå enda mer opp. I tillegg til et enormt stort annonsert utbytte.

Grunnen til at jeg er med i aow. Som kanskje er vanskelig å forstå for de som er ute etter kjapp gevinst. Er for at jeg har troa på at Aker med teknologien til Principle power kan klare å skape enorme havvindparker som kan gi strøm til byer og land rundt om i verden.

Grunnen til at jeg er med i aow er fordi jeg har ekstremt eskremt god tid.

Jeg mener likevel det er feil å snakke ned Principle power, aow og Ocean Winds, fordi det ikke gir den håpet kjappe gevinsten de fleste søker på børs. Kjøp mpc, Equinor og Aker Bp om du vil ha utbytte og økt prosent. Kjøp aow om du vil ha enda større prosent i fremtiden (personlig mening om Principle power aow og Ocean Winds sitt potensiale).
Redigert 28.01.2022 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.01.2022 kl 23:58 3334

Det kan drive dem kunstig høyt og da er vi tilbake til den j…. P/Een igjen. 😁

DOW og S&P klarer seg bra også i kveld. Nasdaq brøt støtten hårfint
Redigert 28.01.2022 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
undrende
27.01.2022 kl 23:41 3354

Er nok overvekt av amatører som kjøper, og kontrollert sell off fra proffene, som alltid.
Proffene er selvfølgelig tjent med at den verste uroen i markedet dempes mest mulig.
En rimelig løsning på Ukraina konflikten er vel det som kan få markedet til å roe ned nervøsiteten. Og personlig, så har jeg vondt for å se at det skal bryte ut full konflikt der. Det vil ikke russerne tjene på. Og blir det skikkelig ille, så kan ikke USA & Nato være trygge på at ikke kineserne vil benytte anledningen til å feste grepet om Taiwan
Frodon
27.01.2022 kl 23:07 3249

Hvis det er proffe som selger og amatører som kjøper, kan det gi et stort løft på børsene hvis Russland ikke går ut i krig? Da skal kanskje proffe inn igjen? 🤔 Det er ca eneste håpet jeg har igjen for å unngå korreksjon nå 😅😅
Frodon
27.01.2022 kl 23:04 3250

Lett å brenne seg i disse dager ja 😜 Phly får snart enda en kontrakt, skip 5 ble godkjent i forsvarsbudsjettet i USA ved juletider. Kan de ikke bare få sendt ut den børs mld før korreksjonen begynner for fullt? Byråkrati assa 😅😅
undrende
27.01.2022 kl 22:45 3303

Vet ikke hva som driver markedet kraftig opp, for så å falle like kraftig tilbake gang på gang. En fight mellom bull og bear hver dag. Synes det har vært uvanlig mye, selv med spenningen rundt FED sine beslutninger. Det er ekstremt nervøst. En retning vil vel snart utkrystalliseres. Så kan man jo tenke at -10-20% fra dagens nivå, er skrekk scenarioet. Har langt fra nok kunnskap til å spå de neste dagene. Ser bare at det er veldig urolig nå.
Frodon
27.01.2022 kl 22:22 3369

Tenker du at fallet i USA er halvveis allerede, eller 10-20% ned fra dagens nivå?
undrende
27.01.2022 kl 22:21 3368

hehe, vel, jeg brente fingrene på mandag. Ikke rare overskuddet igjen for 2022.
I ettertid, så ville en utgang i.l.a gårdagen snudd siste stunt til en gevinst også. Men man kan aldri vite, og fikk kalde føtter ved lunch tider mandag.
Frodon
27.01.2022 kl 22:20 3355

Ikke sant, synes ikke du også at AOW er dyr med sammenligning? Edda Wind har allerede inntekter og overskudd. Inntektene dobler seg allerede i Q2 2022. Seway7 får inntektene fra 2024?
Frodon
27.01.2022 kl 22:15 3356

Det tror dessverre jeg også, men har ikke trukket meg helt ut enda 🙈🥳 Jeg har jo klart kunststykket igjen, skal bare få med meg noen gode børs meldinger før jeg selger meg ut 😅😅 Det føles så dumt, men jeg vet 100% sikkert at de kommer innen kort tid. What to do? 😜🙄
undrende
27.01.2022 kl 22:09 3368

Når jeg ser på US indexene, så blir stadige forsøk på recover slått tilbake. Voldsom volalitet. Er redd bear vinner i første omgang/til slutt. Med en større korreksjon, så mener jeg alt mellom 10-20%. Hva det vil bety for den grønne sektoren, om eksempelvis US faller 10-15% fra nå gjenstår å se
Frodon
27.01.2022 kl 22:08 3303

Grønt skiftet legges ikke på is, men prisingen av selskapene ser ut til å endre seg. Når jeg ser på noen grønt fond, plasserer de mest penger i de store selskapene. AKH er bare peanutts for dem
Patron72
27.01.2022 kl 21:57 3341

Selv synes jeg Seway7 er spennende

Strong backlog position ($1.3Bn at 1 October 2021)
C-Eiken
27.01.2022 kl 21:56 3325

Du mener ligesom faldet igår der også smittede af i EU ? Eller når nej så slemt var det heller ikke.
undrende
27.01.2022 kl 21:51 3324

Nei, ikke aksjonær nå nei.
Hadde en grei start på Januar, hovedsakelig i olje, men trakk meg helt ut av markedet nå på mandag.
Og med tilbakefall igjen over dammen i kveld, så er jeg redd for en større korreksjon er rundt hjørnet, spesielt i denne sektoren.