AOW - Hva blir emisjonskursen?

Frodon
AOW 17.01.2022 kl 12:32 58207

Selskapet har ca kr 200 mill igjen i cash og trenger "snart" mer penger. Hva tror dere kursen blir på hvis de ikke får noen kontrakter før de må hente penger? Hva tror dere kursen blir på hvis de eks får kontrakten i Japan før de må hente penger?
Yostock
18.01.2022 kl 16:33 5415

Så verdiestimatet på 30 kroner som var satt tidligere var basert på vellykkede prosjekter i fem land. Inklusiv Skotland, som nå kanskje er «byttet» ut med Japan. Det er fortsatt fem land i nær horisont for aow, Japan, Sverige, USA, Norge og Korea. Virker som en flipp flopp som jobber Clarksons Platou som spår en krone på grunn av et anbud. La oss si den går til en krone og aow begynner å lansere nye prosjekter i nye land. Og sikrer rettigheter i de fem landene i nær horisont. Om man da hamstrer på 1kr, som Clarksons Platou ønsker, hvorfor i alle dager skal ikke verdiestimatet opp på 30 kr igjen en vakker dag.

Risiko er det selvsagt. Men samtidig trenger Aker en grønn satsing for fremtiden, da er da å anta at de vil fortsette satsingen frem til den lykkes. På kort sikt er jo meglerhusene med på å hausse betydningen av et anbud, sabler kursen og ser ut til å glemme at det finnes flere muligheter.
Redigert 18.01.2022 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Chupachups
18.01.2022 kl 17:00 5350

Absolutt ikke. Det står mange prosjekter i dørkarmen og venter. Asia står for tur allerede i Q1, så du ønsker garantert å være med før den tid
AMG
18.01.2022 kl 17:02 5339

Det kan jo også tenkes at peers leverer en mer kostnadseffektiv teknologi. Da kan de blant annet gi et lavere anbud, men samtidig opprettholde bærekraftige marginer. Men dette er jo bare spekulasjoner fra min side.
Frodon
18.01.2022 kl 17:19 5255

Hvorfor tenker du at verdiene til AOW i p.p og kf er verdt ca kr 1,3 milliarder (kr 2 pr AOW aksje)? Dvs de 2 selskapene er totalt verdt over 3 milliarder? Kan du vise utregningen din for å komme frem til de verdiene?
TraderMom
18.01.2022 kl 17:20 5276

Ja, det er også et mulig scenario. Jeg håper og tror vi får mer innsikt i det etter hvert, blir interessant å forhåpentligvis lære mer om hva som ble avgjørende i den prosessen - om ikke annet for læring til neste gang.
retur
18.01.2022 kl 17:24 5296

Tror vi så bunnen i dag. Kun Short og tvangssalg som selges på disse nivå .
retur
18.01.2022 kl 18:38 5123

Som jeg sa vet vi ikke verdiene av disse inv så blir det samme som du mener main er verd var det 27 kr . Morsomt hvis main og aow slår seg sammen da som jeg har nevnt tidligere
Frodon
18.01.2022 kl 19:18 5050

Tenker du på estimater fra meglerhus basert på verdien til Scatec over på Mainstream?

Hva skal Mainstream med AOW?
Skalleknarp
18.01.2022 kl 19:38 4962

Merkelig at analytikere og meglerhus har så vannvittig myyyyye «negative waves om AOW dagen etter at de tapte 1 -et anbud. Har de egentlig nok fakta til å gjøre dette eller er det bare hofteskudd? Som aksjeeier AOW er jeg selvsagt pro selskapet og innhabil, men jeg må si at det er ingenting som ville ha gledet meg mer en snarlige good AOW news og comeback🤠
retur
18.01.2022 kl 20:04 4868

E 24 mener det kan være en mulighet røkke tenker på da main spesialiserer seg på bunnfaste og aow flytende . Synes det er rart at du investerer i akh når du vet at aow som du er så neg til spiller en stor rolle for kursen til akh . Det er jo derfor akh nå ligger på skarve 25 pga ach og aow for det meste .acc har jo gått å på en smell . Røkke tenker ikke på at du kun liker akh og main han må få ut synergier og spesielt nå hvor han etter tap i anbud sikkert er litt klokere . Personlig tror jeg det vil være lurt å trekke ut kun offshore delen. . Ang kjøpet inn i kf som akso stod for en gang i tiden så vil de ikke røpe prisen .i følge melding men mener det er kjøp av 30% .det er vel gjort en emi på 300 mil til 4.5 nok hvor mye skulle gå til kjøpet av pp . Mener det var for 39% og har siden kjøpt 8% som det ikke er redegjort pris for ,
Redigert 18.01.2022 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Orca
18.01.2022 kl 20:12 4897

Fin børskommentar i e24 nå ikveld Prosjektet må tross alt være lønnsomt for å være bærekraftig for bedriften. Ikke sikkert dette bare er negativt sier skribenten.
velkjent
18.01.2022 kl 20:15 4894

Enig, det er vel "vinnerne" av vindmøllekontrakten, som vil trenge påfyll, ikke taperne.
McCartney
18.01.2022 kl 20:59 4750

det var jo det jeg skrev igår, dette vil sikkert være positivt, her kan AOW høste mye erfaring av prising etc uten å bruke opp hele kassa på lærepenger.:
McCartney
I går kl 20:28
4148
R1234 skrev
At det var skuffende resultat idag ja, men nå er det ikke sikkert anbudsvinnerene i denne prosessen ..
Enig med deg R1234
Det er mye bedre å levere et tilbud med kalkyler som man kan leve med og ende opp med å ikke få jobben, enn å levere pris som betyr at du kanskje må betale for å utføre jobben. Nå har i hvertfall AOW fått vite hva prisleiet ligger på. Da kan de reise hjem og sjekke opp kalkylene sine og se hvor det evnt er noe å hente på til neste entreprise skal leveres. Ser positivt på hele saken, selv om det ble blodrøde tall idag. Fikk akkumulert litt idag men ikke nok for å snitte ned sånn at det merkes skikkelig enda.
china
18.01.2022 kl 21:05 4729

Enig! Skulle tro hele selskapet lå og hvilte på dette ene anbudet.
bare meg
18.01.2022 kl 21:42 4620

Vil vel tro dette er overdramatisert. Skal ikke gå ned så mye på 2 dager pga. et tapt anbud. Tror faktisk noe har dratt AOW ned med dårlig publisitet og skal hamstre aksjer men det blir ikke mine
Frodon
18.01.2022 kl 21:54 4569

AOW er selskapet som påvirker AKH kursen minst. Eller vet du ikke mcap på selskapene, slik som du også rotet med eierandelene?
retur
18.01.2022 kl 21:59 4564

Liker at aow tilbakeml er at det så si bare er aow og ow som er drevene med erfaring på flytende havvind
retur
18.01.2022 kl 22:26 4443

OKey. Det som faktisk er mulig er at aow og main slår seg sammen og noteres på ob . Detta kan røkke .
retur
18.01.2022 kl 22:49 4360

Tror nok p.p er undervurdert ikke lenge siden røkke og co var villige til å betale 4,5nok for halve p.p sjappa .
upsidedown
19.01.2022 kl 00:14 4127

Tror du roter litt med tall retur. AOW satte en emisjon på kurs 4,50. En vesentlig del gikk til å kjøpe seg opp i PP. Men de startet ikke på null.

Ved oppstarten fikk AOW vederlagsfritt overført ca 18,5 prosent i PP fra AKSO. Hva AKSO betalte i sin tid vet ingen utover de innvidde.

Min teori har vært at Røkke på sikt tenker å få PP på børs i USA for å synliggjøre verdiene når flytende havvind har modnet om noen år.
Stabukk
19.01.2022 kl 03:58 3942

Gjekk inn AOW på 7 kr og ut på 5 kr, heldigvis med ein liten post. Må le litt av norsk finanspresse si dekning: Hegnar brukar «kjempesmell» etter at AOW ikkje nådde opp i siste Skottland-runden. FA opplyser om «havvind-krøll» og fortel at KIR sin «havvind-baby nådde ikke opp». Forsynt med eit alvorleg bilde av Røkke fopplyser FA også at ein analytikar «spår krise-emisjon for Røkke». e24 er litt meir edruelig, og har også denne vinklinga: «Derfor kan Aker Offshore Winds aksjestup være en overdrivelse. Det å ikke vinne en anbudsprosess behøver ikke å være negativt. Noen ganger tvert imot». Oslo børs har det med å overdriiva når eit selskap opplever negative overskrifter. Kanskje må det til ein emi, kanskje andre grep. Kjem i alle fall til å vurdera ny inngang i AOW.
retur
19.01.2022 kl 08:33 3715

Tror bunnen er rundt hjørnet nå. Bare tull at denne skal ned til en krone . Mye kan skje . Ikke umulig at aow kan bli involvert i noen prosjekt i scot da de sitter på mye kompetanse spesielt på flytende sammen med p.p.
Frodon
19.01.2022 kl 16:10 3303

Hahahaha, det ville vært et elendig bytte for de opprinnelige eierne i Mainstream. Hva får de ut av det byttet?
Frodon
19.01.2022 kl 16:11 3299

Jeg tror han roter med tall og info med vilje. Eller så er han veldig distrée ;)
Frodon
19.01.2022 kl 16:18 3290

Hmm, Aker sier de kan drive AOW i flere år uten kapitalinnhenting. Analytikeren tror de henter penger i H2 2022. Tja? AOW kan sikkert kutte kostnader og drive lenge hvis de vil. Men, er ikke poenget å bli med på anbud og vinne kontrakter? Har de ikke sagt tidligere at det koster en del penger? Tenker jo at de vil hente penger før kassen er tom, samtidig er det mye bedre å hente penger etter de har landet en kontrakt eller to. Hva tenker du?

"Analytikeren er ikke overrasket over kursfallet mandag og tirsdag, og tror nå det ligger an til en kapitalinnhenting i løpet av andre halvår i år"
4580
19.01.2022 kl 16:26 3261

Ja, denne anal-lytikeren vet bedre enn ledelsen i selskapet. Godt gjordt.
Frodon
19.01.2022 kl 16:53 3180

AOW har ca kr 200 mill i cash og har en cashburn på kr 50-100 mill pr kvartal. Hvor lenge tenker du at disse pengene holder, hvis de ikke kutter i kostnadene?
TraderMom
19.01.2022 kl 16:58 3147

Ja, jeg heller mot å tro på selskapets egne regnestykker der 😄 Klart det hadde vært moro med tildeling i ScotWind, men det er da ikke siste anbudet i havvind. Havvind blir stort og jeg mistenker det blir kake til AOW også.
soren1970
19.01.2022 kl 17:13 3098

KIR vil ikke give tabt på bare et afslag med AOW.
Der er talrige af muligheder fortsat og AOW har flere større spillere i sin alliance.
Tiden må vise, hvad der sker.
At være kortsigtet i AOW er en fejl; her kommer tiden og tålmodigheden lig gevinst. Ingen tvivl.
Tror ikke, at Berg vil udtale sig om tiden frem uden støtte fra KIR.
Yostock
19.01.2022 kl 17:36 3030

Det var da veldig Frodon. Vi har alle lest dette. Hvem heier du på Aker Horizons, Mainstream eller Aker?

Som Aow toppen sa så var de en del av et stort konsern og de skal holde på lenge. Så Aker Asa dropper ikke for å satse på havvind for fremtiden. Ikke la deg skremme av at det er delt opp selskapsstruktur. Aow skal satse på flytende havvind og kommer til å lykkes i løpet av 2022. Det er ingen tvil om det:)
Redigert 19.01.2022 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
upsidedown
19.01.2022 kl 19:45 2823

BW Ideol må garantert hente penger for å komme i gang i Skottland og der har aksjonærene fått mye mer bank en majoriteten i AOW. Handelen er tørket inn etter racet rett etter kontrakt og majoriteten som har vært med fra start sitter med enorme tap. Det blir spennende å følge dem fra sidelinja fremover.

Dette er jomfruelig terreng og jeg kan ikke se et verre scenario enn at markedet begynner å tvile på om kontraktene gir profitt i overskuelig fremtid.

I motsetning til andre tror jeg ikke at noen selskaper besitter teknologi som er suveren i forhold til andre, så i all hovedsak konkurrerer de på marginer. Siste avsløring om Equinor viser også at marginene er syltynne på gjennomførte prosjekter.

Personlig er jeg ikke tungt inne i AOW, men jeg har beholdt en slump fra utdelingen av gratisaksjene og litt påfyll i bakkant kjøpt på 2-tallet. Så fortsatt lyser det grønt hos meg uten kontrakt og slik er det også for en god del andre som var med fra start.

Når folk lar seg rive med av ulike «analytikere» så kan jeg bare si følgende. Da majoriteten av dem hadde kursmål 5 på AKSO gikk jeg relativt tungt inn i selskapet på 8. Den udekkede shorten var høy og jeg var nesten hundre prosent sikker på at Røkke pønsket på en plan om å ta ballegrep på hele gjengen

Jeg har fulgt AKSO over flere år og var klar over at de hadde investert betydelige beløp innenfor karbonfangst og flytende havvind og at dette hadde vært med på å dra ned resultatene i AKSO, og at dette ble brukt mot selskapet av analytiker-korpset. Jeg holder et lite unntak for Nordea. I en lang periode hadde de ikke analyse med begrunnelsen at de ikke hadde folk med kunnskap til å verdsette AKSO. Redelig nok, når man ikke er i stand til å se retningen fremover, er det best å holde kjeft.




Redigert 19.01.2022 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
retur
19.01.2022 kl 21:02 2651

Spennende med California hvor akso var med fra 2018 . Håpet er vel 2025 ifølge aow hjemmeside .
upsidedown
19.01.2022 kl 21:22 2586

Her er mange mulige varianter. KIR kan overbevise aksjonærene i Mainstream at det ligger betydelig skjulte verdier i PP og at de på sikt vil være tjent med å gå for en fusjon. I forbindelse med fusjonen går man for en retta emisjon for å øke handlingsrommet.

En annen mulighet er at KIR bruker modellen fra REC. Han tilbyr 10 prosent i AOW til en aktør med ambisjoner til fornuftig pris, og så settes det en retta emisjon der samme aktør får kjøpe seg opp til 20 %. Det betyr 10 prosent utvanning, noe alle kan leve med.

Vi kan diskutere i det vide og brede, men det minst sannsynlige utfallet er at Røkke går for en kriseemisjon.
retur
19.01.2022 kl 21:44 2581

He he kriseemisjon ant vis er disse i Short aow . Husk at mange legger seg under 0,5.
er ihvertfall en god link med ow . Ow eier vel 23 % i pp og kanskje 30 % i kf? , nå som ow er m i scott så er jo de å attraktive . Og m offshore biten til main så er vi oppe å nikker.
Frodon
20.01.2022 kl 07:39 2126

Hvor mye koster dette oppkjøpet? Kan ikke koste mye, hvis de ikke skal hente kapital?

« In Japan, plans for Aker Offshore Wind and Mainstream Renewable Power to
acquire an initial 50 percent stake in Progression Energy's 800 MW floating
offshore project are progressing according to schedule, and the transaction is
expected to be closed in the near term.

Aker Horizons remains fully committed to supporting Aker Offshore Wind as a long
-term owner and will ensure that the company has access to sufficient funding to
maintain its operations and pursue its development program. The company is
currently not planning a capital increase»

https://newsweb.oslobors.no/message/551643
Frodon
20.01.2022 kl 08:00 2051

Jeg heier på Aker, AKH og Mainstream, derfor jeg er aksjonær der
Redigert 20.01.2022 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.01.2022 kl 08:07 2056

Absolutt, skal bli spennende å følge med på dette fra sidelinjen 😬 Hadde vært enda mer gøy å følge med fra innsiden 😜 Jeg tror at marginene vil være små til å begynne med. Mange går nok konkurs etterhvert. Etter 2030 tror jeg mange selskap fusjonerer og blir kjøpt opp, slik at det etterhvert blir få store aktører igjen og da går marginene opp. Får håpe vi er med der 🤩

Equinor selger seg ut av en del prosjekter. Hvis jeg hadde gitt dem kontrakt, fordi jeg ville at Equinor skulle bygge ut feltet, hadde jeg blitt skuffet hvis de solgte prosjektet videre. Er det noe av grunnen til at Equinor ikke fikk tildeling i Scotwind?

Enig i det du skriver 😊
retur
20.01.2022 kl 08:09 2060

OKey men hvis du har aksjer i akh? Så er du avhengig av ach.acc og aow så det virker fortsatt som du ikke skjønner at de er en del av akh .? Kristian er senest ute og snakker om det i dag men greit du får heie på hvem du vil . Ang ow så tror jeg ikke de går på billigsalg de er større en du tror . Men akh og aow vil da få majoritet i kf og pp samt ow har en bra portefølje