AXACTOR PROFITWARNING - Negative revaluation of EUR 43m in Q4 2

U2Bono
ACR 17.01.2022 kl 19:21 9593

Axactor SE: Market update
Revaluation*
(Oslo, 17 January 2022) Axactor SE (Axactor, OSE: ACR) reported a collection performance of 89% in Q3. As expected, the collection performance improved in Q4 and came in at 91% for the quarter and 97% in December. Although the development is positive it is not sufficiently improved to support the book value of the portfolios as collection performance should fluctuate around 100% over time. Axactor will therefore book a negative revaluation of EUR 43m in Q4 2021 whereof EUR 37m relates to NPL and EUR 6m relates to REO. A majority of the revaluation relates to legacy portfolios acquired during the start-up phase of the company. Approximately 55% of the revaluation relates to portfolios in Sweden whereas on the other hand unsecured portfolios in Spain, Italy and Germany accounts for less than 1%. The company has acquired NPL portfolios at a gross IRR of 23% in 2021, 8%-points higher than the gross IRR on the total NPL portfolio at year end 2020.

The company complies with all covenants as of year-end 2021.

Reference is made to the stock exchange notice “Update on process with FSA” dated 13 December 2021. EUR 1.8m of the revaluation relates to one specific NPL portfolio the Norwegian Financial Supervisory Authority (FSA) has required a new valuation of.


Settlement
Axactor has been in a legal proceeding regarding termination of a forward flow agreement with a Swedish bank. The contract was terminated one year earlier than stipulated as Axactor regarded the contract as violated. As part of the settlement Axactor will pay EUR 2.2m. The cost will be booked in Q4.


Preliminary figures Q4 2021 (Q4 2020 in brackets)*
- Gross revenue of EUR 86m (EUR 92m)
- Total income of EUR 22m (EUR 55m)
- EBITDA of EUR -26m (EUR 17m)
- Cash EBITDA of EUR 55m (EUR 61m)
- Net profit before tax of EUR -42m (EUR -3m)
- NPL portfolio investments of EUR 53m (EUR 22m)

The company is pleased to see that the 3PC segment accounts for 17% of gross revenue in Q4. The negative trend on 3PC revenue y-o-y has turned into growth and the contribution margin has improved to 47% for the quarter (44%). Furthermore, the effects of the cost reduction program contributed to a reduction of OPEX of 5% y-o-y (excluding OPEX related to the REO segment and cost in the legal dispute). NPL portfolio investments are increasing steadily and came in at EUR 53m for the quarter, up from EUR 22m in Q4 2020 and up from EUR 32m in previous quarter.

kilde: https://newsweb.oslobors.no/message/551509
Brian O
18.01.2022 kl 08:24 4534

Bokført porteføljeverdi etter Q3 1148 mill EUR

Selskapet justerer dette noe ned med 42 mill EUR i Q4 og guider samtidig positivt for 2022

Med dagens krigsfonter i FA, DN og e24 så blir det nok en dårlig dag. Men dette er ikke veldig dramatisk i mitt hode. Sitter long og har tro på at 2022 blir bra!
Redigert 18.01.2022 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
Karybdis
18.01.2022 kl 08:43 4443

Vi får håpe at de råtne eggene nå er tatt ut. Kommer iallefall til å påse at snittet ikke blir for høyt i tilfelle JF jobber for å ta denne av børs; det er kun det jeg er interessert i å følge i denne første fase; kan ellers bli (no)en interessant(e) dag(er).
Hysa
18.01.2022 kl 08:51 4377

Idiotisk å lese overskrifter. Og folk tor helt sikkert at det er snakk om 400mill kroner i cash…..

Hadde axa vært priset etter boken (ser bort fra gjeld), så hadde kursen vært ca.40kr.

Verdien på boken har vært priset fort høyt. Og det har axa formidlet før. De startet å kjøpe gjeld i et historisk høyt priset marked, og må nå justere boken ned.

Verre er det ikke.

Jguiden
18.01.2022 kl 08:55 4336

Det er ihvertfall 100% sikkert at Fredriksen benytter seg av dette. Så kan man jo lure på om store ulv har en finger med i spillet her. Har ikke aksjer her lenger, solgte meg ut på 10tallet når Hammers begynte å kjøpe. Kjøpssignal når han snakker ned aksjer, og bør selge når han kjøper. Norges dårligste trader. Jeg kjøper nok her nå når denne faller de neste dagene. Worst case så må jeg selge aksjene mine noen kr høyere til Fredriksen.
JR Ewing
18.01.2022 kl 08:55 4325

Nå må ledelsen byttes ut, syns Fredriksen er særdeles tålmodig med de som styrer ACR nå. Børsen går som ei kule, ACR synker som en stein, de får det ikke til......
Kvike11
18.01.2022 kl 09:07 4257

Kan kun give dig ret Hysa.
Havde ledelsen taget deres ansvar alvorligt allrede i start af året, havde vi været foruden denne situation.
De skulle have afskrevet allerede i 1 kvartal af 2021, men det var de ikke voksne nok til at tage ansvar for.
At der kursen burde være kurs 40, hvis kursen havde været priset efter bogen (bortset fra gæld ) kan vi kun være enige i.
Der ligger store værdier, der gerne skulle komme til syne i 2022 og fremover.
china
18.01.2022 kl 10:25 4009

Forventer du at den skal gå som en kule når de taper store summer?
JR Ewing
18.01.2022 kl 10:53 3897

På ingen måte, jeg holder ledelsen ansvarlig for at det går så dårlig med ACR, husk CEO har vært med fra dag 1 og han får det ikke til, bare unnskyldninger hele tiden....
trani
18.01.2022 kl 11:30 3787

Huffameg..
Dette var svært negativt men ikke helt uforventet?
Med inflasjon snart ute av kontrol, er det slett ikke sikkert betalingsviljen til inkasso blir noe bedre, fra sist da folk heller prioriterte ferie og slik. Hva blir grunnen denne gangen tru? Julegaver?

Her ser vi nok kr.4 frem til sommer..
99999
18.01.2022 kl 12:06 3688

Kursen tar seg opp igjen. Aksjemarkedet ser framover og selskapet har varslet bedre resultater framover.
tenketanken
18.01.2022 kl 12:32 3588

Ref. direktør Johnny Tsolis i Axactor uttaler i meldingen.

– Jeg er helt overbevist om at Axactor er på rett vei.
Vi kjøper porteføljer til attraktive priser og har en investeringskapasitet på nesten tre ganger erstatnings-utgifter.
Kundetilfredsheten er svært høy, vi forbedrer effektiviteten og reduserer finansieringskostnadene.
Vi er godt posisjonert for å lykkes fremover, sier administrerende

Feilen som her er gjort, er at ikke ubalansen ble finansier ut av bøkene, samtid med restruktureringen av selskapet.
Dermed har de måtte tatt nedskriving over drift for hver -Q.
Det beviser også at noen hele tiden har vist, at balansen i selskapet frem til nå ikke har vert rett vurdert
Jeg velger å tro at vi nå går ut av -21,med pålagt rett verdivurdering av selskapets revisor/styre

Først da kan vi ta alvorlig hva Jonny Tsolis sier :

– Jeg er helt overbevist om at Axactor er på rett vei.
99999
18.01.2022 kl 12:40 3556

Johnny Tsolis sa de sleit i Sverige på presentasjonen av Q3 på Continental. Nå er katta sluppet ut av sekken og tapet har kommet fram i Krone/Euro verdi. Kursen
falt mye etter Q3 presentasjonen.
Snofall
18.01.2022 kl 14:03 3384

Personlig tror jeg dette er bunnen til ACR. Som Johnny sier i Q&A har de ikke gitt opp å inndrive disse nedskrivningene. Som nevnt har de nå skrevet ned dette og ser fremover med betraktelig bedre kvalitetssikring for kjøp av nye porteføljer samt en god finansiell posisjon for kjøp av nye porteføljer med langt høyere kvalitet og derav lavere risiko. Jeg mener hvis man ikke har tro på dette må man selge. Personlig har jeg en mye lengre horisont når det gjelder ACR.
trani
18.01.2022 kl 14:18 3334

Ja... Når og hvor stor skal neste emisjon bli?
Hysa
18.01.2022 kl 15:37 3168

Dette er den mest idiotiske nedgangen jeg har vært vitne til i Axa sin levetid….

Men men. Ta får man utnytte muligheten til å kjøpe.
investius
18.01.2022 kl 23:50 2729

Vi kommer raskt tilbake over 9 tallet. Q1 blir bra. Husk inside kjøp ligger langt over dagens kurs.
Ha is i magen.

Trani; slutt å spre svada
Redigert 18.01.2022 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
topp20
19.01.2022 kl 08:00 2521

Jeg tviler på om Jonny Tsolis er rett CEO for Axactor. Denne nedskrivningen burde vært gjort tidligere, og da mens han var CFO. Feilen som er gjort må vel skyldes den forrige CEO Ragnes. Jeg tenker da på de porteføljer som ble kjøpt for dyrt. Men Tsolis må ta sin del av skylden for ikke å rydde opp i dette mens han var CFO og deretter CEO. I Japan bukker man så dypt at nesen omtrent treffer gulvet. Jeg har ennå ikke hørt noen unnskyldning fra Tsolis som viser en anerkjennelse av at han har gjort noe feil. Dette er tegnet på feiginger, sleipinger og profitører. Kjært barn har mange navn. Han prøvde å skli unna, men ble innhentet av revisor. Det er jo litt flaut er det ikke ?

Tilliten til Tsolis er nå veldig lav i markedet og han føler nok på det. Han har nå kun en mulighet og det er å levere i 2022. Greier han ikke å vise en god kurve i q1 og q2 kommer han til å bli skiftet ut. Men da er nok kursen lavere enn i dag.

Jeg skulle gjerne sett et nytt team på toppen av Axactor allerede nå, men tror vel at Jonny Tsolis får q1 og q2 til å bevise at han er rett mann.

Fingers crossed som man sier.
Brian O
19.01.2022 kl 08:37 2435

Helt uenig. Det har vært unntakstilstand hva gjelder inndrivelse i store deler av verden som følge av pandemien i snart 2 år. Da er det utfordrende å eksakt vite inndrivelsesnivået når ting normaliserer seg. Det vi nå ser er forhåpentligvis en slags slutt på pandemien og da kommer AXA til å kapitalisere på den posisjonen som er tatt.

Husk bokført porteføljeverdi før nedskrivingen var 1148 mill EUR. Derfor mener jeg at en reduksjon på 3,6% av bokført porteføljeverdi ikke er dramatisk.
Redigert 19.01.2022 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Hysa
19.01.2022 kl 08:57 2365

Problemet er stort sett at mannen i gata vet ikke hva nedskrivninger betyr i praksis. De ser overskrifter på 400mill i tap, og tenker automatisk at det er cash…. Men det er det ikke… en justering i balansen, ikke noe mere…
Elgjegeren
19.01.2022 kl 09:01 2341

I følge den daglig oppdaterte topp 20 investorlista på ACR sin hjemmeside, så har ikke JF økt sin beholdning på lang tid (jeg har en skjermdump fra 22.nov. 2021) Undret meg over hvorfor det til stadighet skrives av JF øker/kjøper/kommer til å kjøpe? Ser ikke slik ut.. Med mindre listene er feil og dere som skriver dette vet noe mer enn meg?
U2Bono
19.01.2022 kl 09:06 2321

Ikke en eneste innsider benyttet gårsdagens fall til å kjøpe ytterligere aksjer. Til og med ledelsen har ikke troen her...
Hysa
19.01.2022 kl 09:15 2278

Når innsidere kjøper så må d være mulighet for å kjøpe. For alt vi vet kan d være mye som skjer som ikke vi vet.

Prisen på axa er lukrativt for et oppkjøp. Men nekter å tro at selskapet blir solgt under 20kr.

Jeg har fyllt på med 20k aksjer i dag. Fyller på videre for hver dag
Hysa
19.01.2022 kl 09:45 2200

U2Bono,

Mener du selskapet skal hive seg over å kjøpe pga justeringer i balansen? det er snakk om knappe 4% som justeres ned. Dette er nedskrivninger fra oppstartstiden. Alle som kjøper finansaksjer burde i det minste forstå ABC-regnskap.

Flytt heller fokus på at driften er nær 100% og 3PC er økende. Cash har de plenty av, så hyling om emisjon blir bare tull å tøys.
Redigert 19.01.2022 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Tectic
19.01.2022 kl 10:01 2151

Det er vel noe regler på når insidere kan kjøpe aksjer som følges. Tipper vi ser kjøp etter Q4
Jguiden
19.01.2022 kl 10:03 2140

Sist jeg hentet ut aksjonærliste ved nyttår så hadde Fredriksen - Fra 01.11 til 31.12 økte Geveran med 1 065 000 aksjer til en eierandel på 45.98%. Ingen tvil om at han ønsker eierskap over dette selskapet. Blir fryktelig overrasket om han ikke har begynt å kjøpe mer nå.
Hysa
19.01.2022 kl 10:10 2110

Han har nok en agenda med å kjøpe selskapet. Men takk og lov for at Tvenge med flere, eier over 10%. Det setter en stopper for fiendtlig-oppkjøp.
Redigert 19.01.2022 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
EnAksjeTil
19.01.2022 kl 10:15 2092

Jeg er fersk i denne aksjen med et snitt på 9,6. For noe søppel de serverer aksjonærene sine. Stort sett sitter de musestille i båten og samler opp dritt de kan servere når de må. Rart at andre inkassoselskapers kunder prioriterer gjeld, mens Axa sine drar på ferie og kjøper julegaver. Tydelig at ledelsen er komplett inkompetente. Noe skurrer virkelig her. Jeg blir med videre til tross for stor skepsis. Hadde ikke forundret meg om Fredriksen plutselig hadde kjøpt hele dritten for 8 kr. Hadde jeg forstått meg på dette selskapet hadde jeg fylt på nå, men det er å spille bingo. Pass på så dere ikke ender opp som i kjærlighetssvindel hvor man bare blir sugd lenger og lenger inn i dritten med lovnader om hvor bra alt skal bli.
trani
19.01.2022 kl 10:46 2005

Innsidekjøp har nada betydning her.
Det har også blitt utført en rekke innsidekjøp på godt over kr.20 en gang i tiden. Nevnte jeg også innsidekjøp på 9,9kr for ikke så lenge siden?
Uansett, vi bør nå forholde oss til stormen som nå er på vei..
Mulig vi alle får aksjer på kr.5 før påsken?
Redigert 19.01.2022 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
tenketanken
19.01.2022 kl 11:40 1896

Beklager, når jeg leser diverse innlegg så gremmes jeg over det som
kommer på trykk. Det må jo gå an å ta ut frustrasjonen med hode i behold ?
Jada, jeg vet at det er ikke alle forunt å greie det, men hvorfor
da ikke selge Axa og finne på noe annet.? Du har ingenting i aksjemarkedet
å gjøre, dersom en ikke greier å handterer stress. Forlede man seg selv hver gang
det butter imot, så tar impulsiv tankekontroll over og man blir sitt eget offer.
Da blir man også en perfekt taper i aksjemarkedet, som andre tener penger på!

Har du det slik så forvent ikke, at forum skal være en søppelbøtte for frustrerte tanker!
Redigert 19.01.2022 kl 12:23 Du må logge inn for å svare