NAS - Selger John Fredriksen OG Sundt AS?

Frodon
NAS 18.01.2022 kl 09:00 50440

I VPS står det at selskapet til John Fredriksen har minket beholdningen sin med 400.000 aksjer. Er aksjene solgt eller lånt ut til short? 😅😅

NAS Geveran Trading CO LTD -400.000 133.723.801 14,4
Redigert 07.02.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
coccoman
23.05.2022 kl 06:48 2689

Kreden er fortjent fordi du har fått til en flott diskusjon på denne tråden! Hvis Norwegian overlever og eksisterer om tre år, hva er da neste bunn og når ser vi den?

Jeg har gamblet på NOK 10 og mai 2022. Jeg er som regel for optimistisk og går inn for tidlig i aksjer, så kursen kan godt være 9 og juni eller 8 og juli? Du har advart, og jeg setter stor pris på dine sysnspunkter og jeg har satset mine egne penger. Det er ingen krise om den faller en krone eller to til, og gevinst blir det hvis NAS står i 11 eller 12 i okt. ;O) Vi får se!

Lykke til !
Frodon
23.05.2022 kl 09:16 2578

Det er et godt spørsmål, marginene bestemmer hvor kursen ender? I NAS har jo selskapet sjelden blitt priset etter resultater siden det har vært en folkeaksje ;) Spørsmålet er jo om det også snur nå? På HO har det sett mest ut som en folkeaksje i langt tid, også glimter det opp noen dyktige skribenter en gang i blant, slik som deg og Long ;)

Veldig synd at NAS ikke hedger noe av drivstoff kostnadene i hele tatt. "fuel prices are up c54% QOQ"

Kr 10 er kanskje en psykisk støtte, men NAS har ofte stoppet like over kr 9. Oddsen for at aksjen stopper her er stor, også kommer det an på hva som allerede er priset inn av sommer salget til NAS. Vanligvis er ca 6 mnd fremover priset inn i en aksje, så jeg synes det er rart aksjen ikke har steget tidligere på forventning om en god sommer? Tynger kr 1 milliard i tap på et kvartal investorer fra å gå inn, til de ser trenden er snudd? RSI-kurven viser en fallende trend, noe som er et tidlig signal om mulig vending ned også i kursen
Slettet bruker
23.05.2022 kl 10:02 2544

Dette er igen ´ folke ´ aksje lenger Frodon,
Det er omtrent ingen diskusjon på HO lengre, få leser Nas tråder, i mediene er det eller ikke interesse lenger, hverken bjørner eller okser gidder lengre følge Nas,
jeg skjønner lite av det, for jeg synes aksjen er mer interessant nå en på lenge, at det er liten nteresse der ute gjør det hele ekstra spennende.

Megler standen er nå flokket rundt olje og shipping der det knives om de høyeste kurs målene, jeg har dumpet alt i shipping, olje og supply, det har vært en fantastisk 1-1,5 års reise.
Det er på tide å se etter nye jakt markeder, når alle sier oljen skal til 150 dollar, da skjer det ikke, les og husk historien.

Nas kan være et bra kjøp, det forutsetter selsvfølgelig at ikke børsene går inn i et langt bear marked.
Redigert 23.05.2022 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2022 kl 10:47 2258

Nå må vi holde fokus på høy dollar og høy oljepris, ikke tenk på passasjer tallene for Mai som kommer om knappe 2 uker. Ikke tenk på overskriftene som da tapetserer avisene , tenk heller ikke så mye på at de på samme presentasjon kanskje sier at resten av sommeren er helt nedsnødd i passasjerer. Tenk heller ikke på Max kompensasjon og de overskriftene. Husk dollar og olje.
Frodon
24.05.2022 kl 12:34 2177

Jeg er overrasket over at aksjen ikke falt mer ved å tape ca kr 1 milliard på 3 mnd. Kanskje kurs raset kommer på Q2 tallene, hvis de fortsatt taper penger pga drivstoff og valuta?
sisterx
24.05.2022 kl 12:40 2192

Går det bra med bear-derivatene dine, Frodon? 😉
Frodon
24.05.2022 kl 12:49 2188

Jeg sitter ikke i bear i NAS nå, men hadde heller gått bear enn å kjøpe aksjen hvis jeg måtte velge.

Her har du en kjempe ironi. Ved å øke antall flyvninger world wide, vil fly bransjen få langt høyere drivstoff kostnader. USA skal også fylle opp de strategiske olje lagrene sine fra juli og ut året

«Saudi Aramcos toppsjef Amin Nasser uttalte i går at det kun er 2% oljeproduksjonskapasitet i reserve og at økt etterspørsel - f.eks fra flyindustrien - kan skape snarlige problemer. Nasser mener det har blitt investert altfor lite i olje- og gassindustrien som følge av en naiv og dårlig energiovergangsstrategi»

https://www.upstreamonline.com/energy-transition/saudi-aramco-chief-says-supply-crunch-shows-need-to-rethink-energy-transition/2-1-1223794
sisterx
24.05.2022 kl 13:00 2164

Mange av verdens ledere i vår del av verden bruker frasen; "build back better" -
Det ligger vel et premiss bak
Det skapes krise etter krise etter krise
Slettet bruker
24.05.2022 kl 13:30 2142

Er enda mer overasket over din store interesse her.
Aksjen er uendret på et år, på tross av at oljen har eksplodert opp, børsene har falt, fly bransjen fikk ikke sin revansje i fjor sommer slik mange trodde og og alle snakker Nas ned.

Gikk du short for et år tilbake er eneste trøst at du har betalt renter til John Fredriksen et helt år, er vel derfor han ikke gidder selge aksjene fordi dette er så god rente inntekt forde aksjene alltid er utlånt.

Selskapene har satt billett prisene kraftig opp, etter mangfoldige år med nedadgående priser og sylskarp konkurranse.
Selskapet er refinansiert og venter bare på rushet, et rush selskapet opplever i disse dager selv om det enda ikke gjenspeiles i aksje kursen.
Fortelle meg gjerne hvorfor Nas skal gå ned nå, når den er uendret gjennom et helt negativt år.
Det er nå de sorte tallene kommer.




Redigert 24.05.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.05.2022 kl 13:41 2130

SAS, Flyr og NAS er enorme taps prosjekt. Samlet har de tapt ca kr 30 milliarder de siste årene. Hvorfor skal disse selskapene selge fly billetter som de taper penger på? Kan ikke alle 3 legge seg høyt nok, i hvert fall på rutene i Norden? Hva tenker du om Flyr?
Frodon
24.05.2022 kl 13:44 2130

Bare å lese denne tråden, så finner du svar fra meg på alle tingene om hva jeg mener. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, har bare ikke tatt feil av NAS de siste 3,5 årene. Men alle andre her på HO har tatt feil av NAS….som du sikkert vet 😉
sisterx
24.05.2022 kl 13:52 2114

Jeg har sittet gjennom 2 emisjoner, og har nå blitt veldig skeptisk. Solgte etter siste emisjon. Da hadde jeg fått nok. Liker ikke hvordan de behandler eksisterende aksjonærer i forbindelse med emisjoner, gir 40 prosent rabatt til de som selger med en gang, og som ikke er aksjonærer (generaliserer, mulig noen blir sittende med noe, men du forstår poenget). Går jeg inn igjen, så blir det fordi kursen er blitt vesentlig lavere enn i dag, og jeg kommer da uansett ikke til å bli sittende long. Jeg ser det som meget sannsynlig at det vil komme flere emisjoner, om det ikke skjer noe annet med selskapet. Ikke emisjoner for å vokse, men for å overleve. Det er hva jeg tenker.
Frodon
24.05.2022 kl 14:06 2085

Fly selskapene i Norge overlever på emisjoner. Det er de store utenlandske fly selskapene som bestemmer prisen på fly billetter på utsiden av Norge. Hvis de klarer å gå med overskudd, samtidig som de små konkurrentene går med underskudd, får de høyere markedsandel.

At emisjon blir satt lavt og at de «rike» får kjøpt seg inn for så å dumpe aksjene igjen, sier vell bare at selskapet ikke klarer å kjøre emisjon på høyere pris med sine store eksisterende aksjonærer.

Hvis du skal kjøpe aksjer i fly selskap, burde du sjekke ut de store selskapene i USA
sisterx
24.05.2022 kl 14:17 2068

Jeg har fortsatt troen på Norwegian, da. Bunnen er kr. 9 i "verste" fall, tror jeg. På kort og mellomlang sikt. Jeg eier Norwegian-aksjer. Stenger myndighetene ned landet igjen, så er det jo krise for flyselskaper da. Det er ikke godt å si hva som kommer fra den kanten. Det har vi erfart igjen og igjen. Høy oljepris mener jeg kan dekkes av høyere billettpriser.
Slettet bruker
24.05.2022 kl 14:20 2066

Når en vurderer å kjøpe en aksje handler det da svingende lite om historien, det trodde jeg du visste.
Drybulk tapte enorme summer i 5 strake år, bare nevner det, du vet hvor aksjene er nå.

Fokuset ditt er feil, ceo i Nas lover sorte tall, det er et poeng du ikke klarer ta inn over deg, sorte tall med en olje på 110 dollar fatet.
Hva skjer den dagen oljen faller? Det kommer det, sikkert som banken, når vet ingen.

Flyr aksjen holder jeg meg langt unna, en jypling blandt ulver.
Når en først skal ta i noe i denne bransjen er det Nas for min del, du kan gjerne kjøpe de Amerikanske som er langt over Atl, jeg kjøper det som er billig på Atl og som tjener penger nå.

Ja Roger Berntsen er aksjonær i Nas sammen med John Fredriksen, Rogerhan er ´livstids´ aksjonær i investeringene sine, for min del er dette et spekk på sommer/ høst markedet, det markedet vi ikke fikk i fjor, men som vi har nå.
Redigert 24.05.2022 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
sisterx
24.05.2022 kl 14:21 1992

Roger Berntsen i Nordnet har "regnet hjem" Norwegian, og tatt den inn i sin portefølje. Han er langsiktig. Og jeg har tro på ham. Han hever blikket opp fra kortsiktig støy
sisterx
24.05.2022 kl 14:28 1972

Ikke alltid, men veldig ofte, ser jeg på shortede aksjer, og dermed aksjens nedgang i kurs, som kortsiktig støy. Norwegian ble shortet forrige uke, først 0,50% deretter 0,63 %. Småaksjonærer selger ofte aksjer når det blir store kursfall, når frykten setter inn. De som shorter tjener på fallet i kursen, og kjøper igjen aksjene billig, og får bli med på opptur med en lavere inngang. Igjen og igjen skjer dette. Som sagt; Veldig ofte er dette bare kortsiktig støy.

Når shorten dekkes inn er det slutt på fallet
Redigert 24.05.2022 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.05.2022 kl 16:33 1885

Jeg tviler meget sterkt på at myndighetene stenger ned i Norden pga corona igjen. Fullt mulig at høyere fly billetter dekker opp for høyere drivstoff kostnader, men nå må NAS ha ca kr 1 milliard mer i overskudd på et kvartalet bare for å komme seg til et null resultat.
Frodon
24.05.2022 kl 16:33 1887

Litt rart at du skriver slikt, da fokuset mitt har vrt det eneste riktige i NAS i snart 4 år
Frodon
24.05.2022 kl 16:44 1868

Roger Berntsen er ekstremt dyktig og som du sier, veldig langsiktig ;) Av de jeg sjekket ut i Roger sin nye portefølje, NAS, RS Bank og Scatec, har han bommet på inngangen på alle sammen til nå. Men hvis du er like langsiktig som Roger, kan det bli bra.

Han kjøpte NAS på kr 10,72, Scatec på kr 139,80 og SR bank på kr 127,10. Det burde si at ved å kjøpe disse aksjene nå, får du bedre avkastning enn Roger, uansett om den er positiv eller negativ ;)
Redigert 24.05.2022 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
sisterx
24.05.2022 kl 16:53 1842

Guidingen til Karlsen/sjefen var vel at det skulle bli overskudd for året sett under ett. Jeg har ikke store forventninger til 2. kvartal, men jeg har tro på Norwegian som selskap, og har planer om å sitte med aksjen en stund. Blir ikke stresset nå, selv om jeg har høyere inngang. Ergerlig er det at jeg har vært med opp til 13,80 flere ganger uten å selge. Hadde 75 prosent gevinst på FLYR også - må lære meg å bruke "salgsknappen" oftere.
sisterx
24.05.2022 kl 17:05 1822

Jeg håper virkelig du har rett i det.

Når det kommer til oljepris, så er jo konsensus at denne skal være høy lengre, og vel kanskje til og med økende. Merker meg at det blir satt short på Aker BP, stadig mer. Uten at dette har gitt utslag på kursen nedover, så vidt jeg kan vurdere. Virker imidlertid som sterke krefter mener Aker BP skal ned. Det skjer ikke uten at oljeprisen faller.

Dersom det skulle skje, vil NAS skyte fart. Høye billettpriser på grunn av forventede høye fuelkostnader, som kanskje ikke slår til. Lov å håpe (er dessverre ute av oljeaksjer)
Frodon
24.05.2022 kl 17:07 1813

Både Fredriksen og Sundt AS (de 2 største aksjonærene i NAS) selger aksjer de kjøpte på kr 6,25. De pleier å selge når kursen står på kr 12-13, men de bøtter ikke ut. Rolig nedsalg, slik at slike som deg kjøper og tenker at de ikke selger seg ned ;)
Frodon
24.05.2022 kl 17:35 1777

Hvis du er veldig langsiktig, hva tenker du om NAS overskudd når Power-by-the-hour fordelen blir borte igjen?

Slik er det jo å være veldig langsiktig, da må du dessverre tåle å se minus i porteføljen over lenger tid. Kjøp rundt kr 9,12 og salg rundt kr 12-13 har vært en god strategi til nå. Eventuelt sette short ved kr 12-13 og dekke inn like under kr 10 ;) Jeg liker best å plukke opp aksjer i bunnen av en trend kanal eller å plukke den opp ved etablert brudd, som er på kr 13,20 i NAS. Hvis du sitter med aksjen i en stigende trend, synes jeg det er enklere å være langsiktig enn hvis trenden er sidelengs. Se eks på WWI, som jeg har sittet med lenge. Den går jevnt og fint oppover og har nå brutt over all gammel motstand. Dvs oppover nå er det ingen flere motstander og aksjen kan gå mye opp. Kanskje ikke så rart når aksjen står i kr 263 og har verdier for ca kr 650 pr aksje. Når jeg ser slikt, tenker jeg at NAS er ekstremt dyr ;)
Redigert 24.05.2022 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
sisterx
24.05.2022 kl 23:09 1571

Takk for detaljerte tips for NAS sett med dine øyne. Til nå har dette vist seg å være en god strategi, nettopp slik du skisserer. Dersom man ser i bakspeilet.
Det har blitt et mønster, og kan fort bli en selvoppfyllende profeti også neste gang (som teknisk analyse).

Jeg ser det ikke som et mål i seg selv å sitte long. Jeg er i minus pr. nå, men det stresser meg ikke. Jeg ser løpende an omstendighetene mht. beslutninger om salg. Er jeg i minus, så blir jeg automatisk en langvarig investor, da blir jeg sittende og vente på bedre tider. Warren Buffet har stor tro på flyaksjer/reiseliv i tiden som kommer, Roger Berntsen (Buffet jr.) har tro nok på Norwegian til å ta den inn i sin portefølje, som tidligere nevnt. Når jeg sier "tro", så er det selvfølgelig bedre fundert enn som så. Her snakker vi om kompetanse og lang erfaring. Og - oljeprisen kan falle, eller/og fuel-økningen kan bakes inn i billett-prisene -og vel så det. Kostnadene for å fly kommer fra et altfor lavt nivå, og mange potensielle reisende har fortsatt god likviditet til tross for spinnville strømpriser osv., Det er stor reiselyst (mye å ta igjen!), lønninger økes osv. Power-by-the-hour-fordelen blir borte, eller kanskje partene forhandler/forlenger - hvem vet. Når Geir Karlsen guider, så guider han i forhold til de avtaler som gjelder p.t., også i forhold til hva som står i avtalene om tiden som kommer.

Erstatning fra Boing forventes kommunisert til markedet om ikke lenge også...
Frodon
24.05.2022 kl 23:28 1546

Veldig bra innlegg, du virker dyktig 😊 Vet ikke om noen her har sjekket det, men NAS har skrevet i en Q rapport at de har avtale om at de skal bruke drivstoff som forurenser mindre eller ingenting. Husker jeg kommenterte på HO «hvor mye ekstra vil det koste NAS?», ingen svarte også kokte det bort. Har du sett noe på det? Usikker om de har begynt med det drivstoffet eller om de har opplyst noe mer om nøyaktig hva slags drivstoff det var snakk om. Vet du noe?

Hvor har du lest at erstatning fra Boeing om ikke så lenge? Jeg har hørt i over 3 år nå at erstatning «snart» kommer. Er det noe mer håndfast nå? Jeg lurer på hvor mye en eventuell rettsak vil koste NAS

https://e24.no/boers-og-finans/i/zgrL3q/boeing-og-norwegian-i-juridisk-hengemyr-ber-dommeren-avklare-veien-videre

Buffett solgte alle fly aksjer sist jeg hørte om det. Han har kjøpt masse olje aksjer i 2022. Hvor har du lest at Buffet tror på reiselivs bransjen nå?
Redigert 24.05.2022 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
sisterx
24.05.2022 kl 23:49 1514

Takk😊. Informasjon tilflyter en fra så mange steder. Fant noe her som kan være noe av det du etterlyser. Når det gjelder Warren Buffet må jeg nok lete litt til.
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-skal-redusere-co2-utslippet-med-45-prosent-innen-2030-3035442https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-gjoer-baerekraftig-flydrivstoff-tilgjengelig-for-forretningskunder-3162790
sisterx
25.05.2022 kl 00:14 1487

Jeg kan ikke huske hvor jeg fikk med meg Buffets optimistiske syn på reiseliv som en megatrend (tror det var det som ble sagt, intet mindre) fremover. Men står litt om det i denne linken. Det er forøvrig riktig at Berkshire H./ Buffet solgte unna flyaksjer i april 2020 ifbm. pandemien.
https://www.nasdaq.com/articles/1-warren-buffett-stock-for-rising-interest-rates-and-a-travel-recovery

Erstatningen fra Boing har det vært snakket om en god stund, ja. Analytikere nevner denne når de setter sine kursmål, mest som en forventning om noe som vil komme "før eller senere", tror jeg. Geir Karlsen ble spurt ifbm. intervju etter siste kvartaltallsfremleggelse, og han sa at de var nærmere nå enn forrige gang han ble spurt om det (naturlig nok, kanskje 😂.), men at han (naturligvis!) ikke kunne si noe mer om det der og da. Sånt må jo meddeles markedet på annen måte (min kommentar).
Slettet bruker
25.05.2022 kl 08:35 1324

Skal mann spekulere fritt i hvordan Max kompensasjonen blir så tipper jeg en rabatt på fly eller billig leasing nå når de trenger flere fly . Ikke midt på vinteren men nå i tidenes sommer for fly selskap. Kan jo bli 4-5 milliarder i hard cash men tror mest billige/gratis fly på utlån i høysesong.
Frodon
25.05.2022 kl 09:18 1279

Linken fungerte dessverre ikke. Må du være logget inn for å lese på den? Kan du klippe/lime det vesentlige fra linken?

Buffett har kjøpt mye i Chevron (olje), Occidental (olje) og pc produsent HP. Jeg fulgte med på de aksjene en stund, fatter fortsatt ikke hvordan Buffett får kjøpt så store volum uten å dra kursen mye opp. Tror det var usd 50 milliarder han kjøpte for i Occidental i Q1 2022. Men når det blir kjent at han har kjøpt, da går kursen mye opp ;)
Frodon
25.05.2022 kl 09:32 1278

Buffett har også sagt at fly bransjen er avhengig at næringslivet begynner å reise igjen, da de sto for store deler av den stabile inntekten. Der ligger nøkkelen sammen med marginer og om NAS klarer å gå med overskudd igjen. Går de totalt med underskudd på 1 år, vil kassen sakte bli tom...igjen.

Selskapet heter Boeing (ikke Boing) ;) Det er mulig at NAS får erstatning "etter hvert". Det var mange som inngikk avtaler med Boeing etter fly styrtene, enkelt og greit, ferdig med saken. Veien NAS har valgt, kan ta mange år i rettssystemet og koste veldig mye i advokat utgifter. Da kommer det an på om dette koster mer enn det smaker? Håpet er selvfølgelig at Fredriksen sine folk skulle klare å rydde opp i dette enkelt og greit. Men Fredriksen selger seg ned, da tviler jeg på en enkel og billig løsning. Boeing vet også om den økonomiske situasjonen i NAS, de har ikke råd til hva som helst hvis de ikke klarer å gå med overskudd. Hvorfor skulle Fredriksen ellers solgt? Han synes NAS er billig på kr 6,25 og dyr på kr 12-13?

Jeg synes Karlsen sier altfor mange positive ord i forhold til realitetene. Slikt burde ikke utløst bonuser til ledelsen
sisterx
25.05.2022 kl 09:43 1262

Det står i kvartalsrapporten om de mulige farene du har skissert, som for eksempel valuta. Flybransjen er et "egg" jeg har, blant flere, ikke en bransje jeg alene satser i - og jeg har flere egg i kurven, slik det anbefales. KCC er og har vært en bra investering; jeg la ut en podcast-link på en annen tråd her i dag. Utbytte betaler de også. Når det kommer til BoEing (takk!) og NAS så får det bli en bonus når noe skjer der. Jeg holder ikke pusten!
Frodon
25.05.2022 kl 09:50 1271

Det var mye snakk om det tidligere, da Boeing hadde vanvittig mange fly parkert og ingen trengte dem. Hvordan er situasjonen til Boeing rundt parkerte fly og produksjon av nye fly nå? NAS står vell bakerst i køen hvis de har masse bestillinger fra kunder på nye fly?
Slettet bruker
25.05.2022 kl 09:53 1270

Skjer her a?
Selges ned når inntjening går opp, det er rare greier det.

Norwegian Air Shuttle var også blant aksjene som falt tilbake tirsdag. Selskapet har imidlertid gått inn i høysesongen med en sterk start, skriver ABG Sundal Collier.

"Mai-statistikken vil være ute om 2 uker og en fortsatt bedring er ventet. Dette kombinert med enhetskostnadsguidingen på under 0,40 kroner bør det resultere i sterk inntjening i andre og spesielt tredje kvartal", skriver meglerhuset.

Videre argumenterer meglerhuset for at Norwegian ligger foran mange av sine europeiske konkurrenter gitt en sterk balanse/kontantposisjon, selskapets posisjon i det nordiske markedet, en svært konkurransedyktig kostnadsposisjon og selskapets fokus på lønnsomme ruter.

"Gitt negative etterspørselseffekter fra omikron ved starten av 2022, tidsetterslepet mellom drivstoffpriser og billettprisjusteringer og skalaeffekter (enhetskostnad), argumenterer vi for at investorer bør fokusere på inntjeningen i 2023", skriver ABG Sundal Collier videre.

Meglerhuset har nedjustert kursmålet sitt på aksjen til 15 kroner
Redigert 25.05.2022 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
sisterx
25.05.2022 kl 09:55 1261

Norwegian skal bare ned til 9,30/evnt. 9 først (med hjelp av short), slik at de store kan komme seg inn og bli med på oppturen fra et lavere nivå.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 09:56 1254

Voldsomt fokus på hva en av aksje eierne evt gjør med sine investeringer!! Dersom denne eieren er rettesnora for livet ditt så får du stor handle i NOL. Ett selskap totalt uten oppdrag og inntekter.
Frodon
25.05.2022 kl 10:06 1235

Forstår du dette som om NAS får dette gratis i 2022, også må de betale for det fra 2023 og videre?

"I avtalen mellom Norwegian og Neste, dekket Scan Global Logistics de ekstra omkostningene for syv tonn av det bærekraftige flydrivstoffet Neste MY Sustainable Aviation FuelTM, som ble benyttet på Norwegians flyvninger"

"Norwegian har besluttet å kjøpe bærekraftig flydrivstoff for selskapets egne forretningsreiser tilhørende administrasjonen i 2022"