NAS - Selger John Fredriksen OG Sundt AS?

Frodon
NAS 18.01.2022 kl 09:00 50443

I VPS står det at selskapet til John Fredriksen har minket beholdningen sin med 400.000 aksjer. Er aksjene solgt eller lånt ut til short? 😅😅

NAS Geveran Trading CO LTD -400.000 133.723.801 14,4
Redigert 07.02.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.01.2022 kl 12:54 19280

Er det Fredriksen som selger aksjen ned idag eller selger dere HO NAS aksjonærer?
Frodon
19.01.2022 kl 08:13 19159

Det er 3 dagers forsinkelse på VPS, dvs det er ca 3 virkedager siden denne handelen ble gjort. Er det utlån til short eller selger John Fredriksen? Er han ikke regnet som insider? Beholdningen minker med 350.000 aksjer til

NAS Geveran Trading CO LTD -350.000 133.373.801 14,4
Redigert 19.01.2022 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.01.2022 kl 08:06 18723

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette er utlån til short? Er ikke John Fredriksen i inside posisjon? Hvis han er insider, skulle et eventuelt kjøp eller salg vært meldt via børs melding systemet
McCartney
24.01.2022 kl 11:22 18603

NAS skal NED akkurat som alt annet.

Fredriksen eier aksjene ja, men han har lånt tilsvarende antall aksjer som han har av DNB. Disse lånte aksjene selger han ut og når hans karantenetid går ut, levere han sin portefølje til DNB.
Smart ;-)
Slettet bruker
24.01.2022 kl 15:38 18517

Norwegian kollapeser igjen. Uansett hvordan selskapet gjør det fremover, så kommer ikke aksjen til å stige.For oss normale folk, er det ikke mulig å tjene penger på aksjer lenger. Det er for ledelse og eiere som grabber til seg de pengene som folk kjøper aksjer for.
suspekt
24.01.2022 kl 16:48 18502

Børsen er blitt casino, de sterkeste soper til seg, mens småaksjonærene må ta tapene.
Burde ligge godt an nas nå som det løsner utover våren. Mange skal ut og reise de neste 6 mndr.
JF selger nok når han har sopt til seg litt til, med inngang på kr6 så sitter han greit i nas
Frodon
24.01.2022 kl 16:55 18485

Tjene penger på aksjer er da fullt mulig, når de går med store fine overskudd og er billig priset 🤩 Men å tjene penger på selskap som går med store underskudd i årevis, er nok vanskeligere…så sant du ikke får kjøpt aksjen langt billigere enn de fleste andre 😉 Selv CEO i NAS har sagt de ikke vil klare årlig overskudd med dagens flåte. Hvorfor eie aksjen da? 🤪
Single Malt
24.01.2022 kl 20:03 18399

Tror ikke han er innsider, var vel bare garantist mener jeg å huske.
Frodon
24.01.2022 kl 20:42 18387

Selv om han har en egen mann i styret?

«Tor Svelland er toppsjef i John Fredriksen og familiens investeringsselskap Seatankers Group»

Ser han ikke på innsider listen

Innsidere

Geir Karlsen Chief Executive Officer
Lars Rahbæk Boilesen
Margaret Christine Browne
Sondre Gravir
Ingrid Elvira Leisner
Eric Holm
Geir Olav Øien
Adrian Dunne EVP Operations
Tor-Arne Fosser EVP Product & Digital Development
Katrine Gundersen
Knut Olav Irgens Høeg EVP IT & Business Services
Magnus Thome Maursund EVP Network, Pricing & Optimisation
Guro Halvorsen Poulsen EVP People
Anne-Sissel Skånvik EVP Communications and Public Affairs
Jon Christoffer Sundby EVP Sales, Marketing & Customer Care
Svein Harald Øygard
Frodon
27.01.2022 kl 11:39 18107

Morsomt at Dnb kutter i kursmålet på NAS nå pga økte drivstoff kostnader, noe jeg informerte om for 3-4 mnd siden, loool. De har fortsatt ikke rettet opp kostnadene i analysen sin, så fortsatt rom for nedgang i kursmålet
NASLover
27.01.2022 kl 18:15 17996

Bra......du fortjener en stk sjokolade lolz
Redigert 27.01.2022 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.01.2022 kl 15:48 17770

Kjøp på dippen, bare et velment tips.
Til uken er børsene sannsynligvis grønne og fine, Norwegian går så det uler.

Det kommer noen store rykk her fremover.

Strategi
28.01.2022 kl 16:36 17748

Anbefaler de som er interessert i Norwegian og ta en runde og se på billett priser.
Det klinger i kassa om dagen og det er lett å forstå åpningen av Arlanda.
13 kr vil snart passeres med margin og de siste dagene er preget av nedgang på børsene globalt.
Ta posisjon før kursen stikker videre opp, den kan gå kraftig fremover.

Buy the dipp, kursen var 12.50 i dag tidlig.
Redigert 28.01.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.01.2022 kl 17:04 17731

Dnb har senket kursmålet i aksjen, hvor har oppsiden blitt av?
sisterx
28.01.2022 kl 23:43 17635

Har du lenke til DnB sitt kutt i kursmål?
Frodon
29.01.2022 kl 08:22 17555

Bare å logge inn hos Dnb, den ligger under NAS og analyser

https://www.dnb.no/markets/analyser/aksjetips
Frodon
29.01.2022 kl 08:40 17796

Her er et lite utdrag fra analysen. De skriver faktisk at ved kr 15 er NAS en del dyrere enn konkurrentene, som jeg har skrevet om i årevis. P/E på 15 for 2023, dvs oppsiden er borte for neste år også. Hvorfor kjøper ikke folk aksjer hos konkurrentene som er billigere priset + går med overskudd på driften?

"BUY reiterated, but target price cut to NOK15. The stock is trading at a 2023e P/E of c11x, in line with historical levels. At our target price, it would be trading at a 2023e P/E of 15x, a slight premium to the peer group’s 12x"
Strategi
29.01.2022 kl 09:51 17757

Som vanlig blander du kortene Frodon.
Vinter sesongen er på sterkt hell og Flytrafikken vil øke på fremover.
Ser man på prisene Norwegian oppnår på sine flygninger er prisene gode.
Det henvises fra DNB til et kursmål på 15, Norwegian handles ; siste på 11.81
Du sier videre at aksjen hos Flyr og SAS er billigere, ja de er muligens billigere (aksjonærene har rømt fra begge leire).
Det vi snakker om her er videre fremover, her står NAS i en unik posisjon i forhold til konkurrentene, dette gjenspeiler seg i kursen.
Det har vert volatilt på børsene, den siste tiden og markedene har i stor grad bunnet ut.
Her er USA oppsummering fra i går 28 Januar.

Dow+564.69
34,725.47 +1.65%

Nasdaq+417.79
13,770.57 +3.13%.

S&P+105.34
4,431.85 +2.43%

Betyr vel at markedene igjen er i et positivt farvann.

Vi ser en positiv Geir Karlsen i media, åpningen av Arlanda er nok et bevis på denne positiviteten.

DNB bekrefter sitt kortsiktige kjøps signal på 15.- ("BUY reiterated, but target price cut to NOK15).

Fra dagens kurs på 11.81 er det 27 % opp til kortsiktig kursmål på 15 kr.

Hold på hatten, mitt tips er at Norwegian kommer til å dobles i løpet av kort tid.
Slotter er solgt på Gatwick og en mulig erstatning fra Boeing og RR henger vel fortsatt i lufta som solide.

Frodon
29.01.2022 kl 10:05 17740

NAS taper penger på driften hver måned med disse gode prisene du henviser til, loool.

Du har tydeligvis ikke lest analysen til Dnb, for kursmålet på kr 15 er eks inkludert kr 4 pr aksje for erstatning fra Boeing og kr 3 pr aksje for pengene fra kredittkort selskapene. Uten dette er kursmålet på kr 8.

I tillegg øker drivstoff kostnadene, så her har NAS bommet fullstendig ved å ikke hedge drivstoffet. Konkurrentene har gjort dette med mye av kostnadene, dvs de kan tjene penger på sine flyvninger, når NAS taper penger. Du har sett meg skrive dette i lang tid, nå kommer analytikerne etter og kursmål blir senket. Jeg er sikker på at kursmål blir senket enda mer pga økt drivstoff kostnader etter hvert.

Et av hovedproblemene dine, er at du tror det kun er Flyr og SAS som er konkurrenter til NAS. Du har utrolig mye lesing å gjøre for å sette deg inn i dette, noe jeg ikke tror du er villig til av det jeg har sett til nå.

NAS har overhode ikke en unik posisjon i markedet. Fly selskapene som tjener penger på driften med dagens fly billett priser er i en meget god posisjon. Der er jo ikke NAS, ikke sant?

Sorry at jeg ler, men du henviser til analyser du ikke har lest engang og snakker om dobling, loool. Er det mulig liksom?? ;)

I tillegg har fortsatt ikke Dnb tatt med alle kostnadene til NAS i analysen sin, men det vet jo ikke du noe om, som ikke har lest den enda
Redigert 29.01.2022 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.01.2022 kl 17:14 17640

Tenkte jeg kunne legge til en liten ting til fra Dnb sin analyse og kursmål, til alle dere som kjøper aksjen pga kursmålet....uten engang å ha lest analysen

"Norwegian Air Shuttle needs to secure an additional 20 aircraft to deliver on our 2022 forecasts".

CEO i NAS har jo også sagt at selskapet ikke klarer å gå med overskudd med dagens fly, så det burde ikke komme som et sjokk at tapene på driften vil fortsette med dagens fly flåte

I tillegg har valutaen gått feil vei for NAS, så her vil de også få en smell. Drivstoff kostnadene er opp ca 700% på litt over 1 år
Redigert 29.01.2022 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Strategi
29.01.2022 kl 19:17 17592

Må bare spørre hvor du har fått 700 % fra i økte drivstoffkostnader.
En annen ting er at Norwegian sitt utestående fra kredittkort selskapene er sikre penger om selskapet ikke går konkurs noe jeg ser på som helt usannsynlig for Norwegians del.
De har penger på Bok og sterke eiere i ryggen.

Når det gjelder erstatning fra Boeing kan ikke denne avskrives, det er bare snakk om hvor mye.

Du har jo skreket om short hele veien, det var sikkert greit fra 40-50 kr i januar 2020.

Siste short var satt av selskapet Veleon, det endte med et tap på 13. 07 mill. Før de krøp til korset.

Når det gjelder hedging av drivstoff har Norwegian ikke hedget, ei heller SAS eller Flyr.
Økningen i oljeprisen kom for brått på og å hedge på høye priser koster også blod.

Så her er det viktig med tilfredsstillende fyllingsgrad og ikke minst gode priser, noe jeg ser at Norwegian stort sett har, fullingsgraden er også bedre enn SAS og Flyr.

Vi går nå mot åpning av flere land fremover reise selskapene melder om økt booking av feriereiser.

Så alt er ikke svart her, når det gjelder aksjekursen i Norwegian har denne fremdeles mye å gå på, jeg tror vi får en sterk periode fremfor oss.

Danmark gjenåpner for fullt fra mandag, og jeg regner med at dette baserer seg på at masse smitte av omnikron er løsningen de ser på som utvei.
Omnikron er nærmest å anse som «influensa» og jeg tror Norge og andre land om kort tid følger på.

Et annet viktig poeng er at Norwegian har et klart kjøps signal teknisk Investtech .

Oslo Børs sluttet fredag på minus1.08 %

Vi kan forvente en sterk børsdag etter store fall sist uke, mandag blir sannsynligvis veldig sterk og det vil fortsette utover basert på USA sin sterke ukes avslutning Fredag kveld.
Amerikanske FED uttalelse er fordøyd og det ser nå lysere ut etter en volatil periode før FED pressekonferanse.

Redigert 29.01.2022 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.01.2022 kl 21:24 17543

Uff, du kan så lite om dette, at det er som vanlig liten vits å skrive med deg. Drivstoff chart til NAS følger du heller ikke med på?

I januar 2019 da jeg begynte å advare folk fra å kjøpe NAS, sto aksjen i ca kr 3235 omregnet til dagens kurs. Januar 2020 sto kursen i ca kr 1950 omregnet til dagens kurs, ikke kr 40-50 som du skriver. Hvor finner du informasjonen din? Jeg har tjent mer på short i NAS enn du noen gang kommer til å tjene på aksjene dine i NAS, det er nok alle her 100% sikker på ;)

Hedging av drivstoff:
Easyjet 55% hedging på usd 498 pr tonn
RyanAir 80% hedging på usd 580-750 pr tonn
Lufthansa 59% hedging, usikker på prisen de fikk
KLM 61% hedging på usd 688 pr tonn.

Jeg skjønner godt at du ikke kommenterte punktene fra analysen til Dnb (som du elsket før uten å ha lest den), bare pga kursmålet? Det så plutselig ikke så lyst ut nå ;) Ja, det er lov å bomme, men greit å forholde seg til fakta og selskapet, inntekter, kostnader osv
Strategi
30.01.2022 kl 00:26 17468

Du henger i fortid som du alltid gjør.

Tror du Norwegian med Geir Karlsen og styret i ryggen ville åpnet Arlanda om de ikke så stor gevinst i dette og ikke hadde full kontroll.
——————
Norwegian gjenåpner base og skal rekruttere 270 kabinansatte
Norwegian gjenåpner basen for kabinansatte på Arlanda og skal rekruttere 270 før sommeren.
Publisert 26. jan. 2022 kl. 11.26

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/01/26/7808256/norwegian-gjenapner-base-og-skal-rekruttere-270-kabinansatte
Tvilsomt, det er nok mye Geir Karlsen og styret vet som du ikke vet noe om.
Her kommer nok mye spennende fremover som vil skape ytterligere store løft i kursen.
Norwegian kommer til å spille en stor rolle som tidligere på Kastrup, når det gjelder Boeing erstatning vil jeg tro at selskapet allerede sitter på fasit.

Så lykke til med «Shorten» .
Frodon
30.01.2022 kl 07:58 17361

Fortiden? Nå er jeg spent på hva jeg ligger i fortiden, når du ikke har peil på verken dagens utgifter, inneholdet i analysen du elsker (uten å engang ha lest analysen) og nå kom det frem at du ikke engang visste noe om konkurrentene. Dette er jo kjent NAS aksjonær stil, tro, håp og kjærlighet 😅 Det er jo ikke rart dere taper så mye penger på dette.

Det jeg synes er veldig rart, hvorfor leser du deg ikke opp, istedenfor å skrive alt dette røret?

CEO du henviser til, har sagt NAS ikke får overskudd på driften med dagens flyflåte
Redigert 30.01.2022 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Strategi
31.01.2022 kl 08:19 17060

Jeg har klippet ut en melding fra i dag tidlig på Flyr Tråden:

Sonatrach
I dag kl 07:55
24
Det ventes kraftige covid lettelser i morgen. Ikke bare i Norge! Men hele Europa. Utelukkende positivt for FLYR (og andre flyselskaper). Jeg tipper vi passerer 1.50 med letthet i dag.
—————
Konkluderer med det samme for Norwegian; sterkt opp igjen til godt opp på 12 tallet hvor kursen har ligget siste tiden før global nedgang.
Frodon
31.01.2022 kl 09:09 16998

Fredriksens beholdning fortsetter å krympe. 845.000 aksjer mindre idag, med 3 dagers forsinkelse på VPS

NAS GEVERAN TRADING CO LTD -845.000 132.528.801 14,3
Frodon
31.01.2022 kl 09:47 16953

Slik er resultat og guiding fra et fly selskap, som faktisk har hedget mye av drivstoff kostnaden på et langt lavere nivå enn det NAS betaler på sine fly.

"Lavprisflyselskapet Ryanair minsker tapet – fortsatt 96 mill. euro i minus

Selskapet venter fortsatt å ta et tap på mellom 250 til 450 millioner euro i 2022.

Det opprettholder videre guiding for trafikktall på rett under 100 millioner passasjerer i 2022.

Det skrives videre i rapporten at det vil trenges en betydelig prisstimulering til lavere priser fremover for å gjenopprette kabinfaktoren..."

https://investor.dn.no/#!/Oversikt
Frodon
31.01.2022 kl 16:26 16846

Ikke så rart de satser på ferie og fritidsreiser, bedriftsmarkedet er lagt i grus og kommer sannsynligvis aldri tilbake slik det var før pandemien

«I skyggen av pandemien er det samtidig etablert ikke mindre enn 132 nye flyselskaper på verdensbasis.

Tallet overstiger med solid margin antall flyselskaper som har gått konkurs eller blitt avviklet i samme periode

de satser på lavprismarkedet for ferie- og fritidsreiser»

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/snudd-pa-hodet---utnytter-muligheten/75264976
Redigert 31.01.2022 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
bimmer83
31.01.2022 kl 16:41 16839

Vurderer å kjøpe meg inn i en flyaksje for å sitte long i, hvilket (om noen) flyaksjer anbefaler du Frodon?
Sonatrach
31.01.2022 kl 16:48 16837

Jeg tipper FLYR snart blir absorbert av Norwegian......Braathen tåler ikke flere emisjoner nå dersom han skal beholde noe av investeringen sin.....
Redigert 31.01.2022 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.01.2022 kl 18:09 16789

Jeg ville ikke kjøpt aksjer i fly bransjen i hele tatt, da det er stor usikkerhet rundt drivstoffkostnader de neste årene + hvor stor del av bedriftsmarkedet som kommer tilbake i hele tatt. Bedriftsmarkedet sto for store deler av inntektene. Husk at hvis fly billett prisene stiger for mye, er det veldig mange som ikke har råd til å dra

Hvis du absolutt skal inn i denne bransjen, kan du eks vurdere American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines og United Airlines. Det er fly selskapene Warren Bufett kjøpte seg stort opp i, men dumpet når pandemien kom.

NB! Husk at det er de store fly selskapene som bestemmer flybillett prisene. Hvis de vil bli kvitt noen konkurrenter, kan de bare dumpe billett prisene ned til nivå de selv tjener litt penger, og eks NAS taper store penger. Det så vi lenge før pandemien kom 🙈
Redigert 31.01.2022 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
bimmer83
31.01.2022 kl 21:00 16717

Ok, høres logisk ut.

Takker for svar :)
aktivfinans
31.01.2022 kl 21:16 16688

Ser nå teknisk veldig bra ut...
Frodon
31.01.2022 kl 22:38 16624

Jeg skjønner ikke hvordan dette tapssluket kan være priset til kr 11 milliarder 😅 Da er det ikke rart Fredriksen minker beholdningen?

Q4 ser ut til å bli enda et negativt kvartal for NAS på driften. Ser ut som det blir minus ink salget av slots også 🙈

31.1.2022
«Fredriksen minker i Norwegian

Største eier i flyselskapet Norwegian, John Fredriksens selskap Geveran Trading, står mandag oppført med 845.000 færre aksjer enn fredag forrige uke. Forrige uke hadde også den synlige beholdning krympet med 750.000 aksjer»

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
Redigert 31.01.2022 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.02.2022 kl 08:20 16522

Fredriksens beholdning fortsetter å krympe. 1.000.000 aksjer mindre idag, med 3 dagers forsinkelse på VPS

NAS GEVERAN TRADING CO LTD -1.000.000 131.528.801 14,3
Stokk Dum
01.02.2022 kl 21:52 16228

Noen som aner hvor mye en shedload er?
Sakset fra bloomberg.com.

Airlines that aren’t currently hedging their fuel bills are set to lose a “shedload” of money as a result of high oil prices, the head of Ryanair Holdings Plc said Monday.

mvh