NAS - Selger John Fredriksen OG Sundt AS?

Frodon
NAS 18.01.2022 kl 09:00 50438

I VPS står det at selskapet til John Fredriksen har minket beholdningen sin med 400.000 aksjer. Er aksjene solgt eller lånt ut til short? 😅😅

NAS Geveran Trading CO LTD -400.000 133.723.801 14,4
Redigert 07.02.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.03.2022 kl 08:27 6565

Kan du vise til et par eksempler hvor fond flagger under 5%, også selger de ingen flere aksjer? Det burde være utrolig enkelt….hvis det er vanlig 😉
Redigert 20.03.2022 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.03.2022 kl 18:41 6304

«Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) - Mandatory notification of trade

Primary insider Tor-Arne Fosser, Executive Vice President (EVP) Products & Digital Development Norwegian Air Shuttle ASA, has today sold 70,000 shares at a price of NOK 10.187 per share.

Following the transaction, Mr Fosser holds 25,847 shares in the company. Please see attached notifications for persons discharging managerial responsibilities in Norwegian in accordance with Regulation EU 596/2014 (MAR) article 19»

https://newsweb.oslobors.no/message/557686
Mado
25.03.2022 kl 22:23 6260

Jeg bryr aldri om insidere, jeg husker insider kjøpte for millioner i XXL, men senere falt 20%, i LINK også.
Hvorfor selger han på 10,187, men i dag tidlig ikke solgt på 10,30 og senere på 10,40,-?
Jeg tror heller ikke på dårlig årsrapport på mandag, bare høy drivstoffpriser, ellers alt går bra mot høsten.


Frodon
27.03.2022 kl 09:39 6122

Tenker du at insidere og de største aksjonærene kjenner selskapet dårligst og at hobby investorene på HO kjenner selskapet best?
Slettet bruker
27.03.2022 kl 11:36 6073

Nå får vi se etter årsrapporten om noen innsidere handler. Det kan være mange grunner til å selge(kona skal ha halvparten, skatt,eiendomskjøp osv) men bare en grunn til å kjøpe slik jeg ser det. Jeg skal nok ikke sitte lenge i NAS men om jeg skal tenke litt høyt og skyte fra hofta og føle med magen så tror jeg NAS selger billetter i hauer og lass nå til høye priser, Det er vel trolig slik nå at de kan ta seg betalt ikke bare skuffe ut 399 billetter for å holde namsmannen unna Fornebu. På ned siden har de kanskje hedget lite drivstoff og betaler mye for fuel.
Lighter
27.03.2022 kl 16:04 6039

Har nå reist Gardermoen-Ålesund tur-retur. Var sen og bestilte 2 dager før begge veier. Ble totalt litt over Kr. 4000,- med innsjekket koffert. Ingen ledige billetter på flere avganger.
Mado
29.03.2022 kl 15:52 5871

Solgte han 70 000,- på 10,17.- men nå kursen 11,27,- 😁
Hvor mye tapte han Froden?
Stakkars de som følget han og solgte på lav kurs.
Redigert 29.03.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.03.2022 kl 10:11 5723

Dnb Markets har senket kursmålet til kr 13, fra kr 15
Idava
31.03.2022 kl 10:51 5723

Ser noen gode dager fremover for NAS om Biden slipper 180mbbl ut i markedet fra reserven.
Lighter
31.03.2022 kl 12:24 5687

I følge rapport fra i dag 31.03.22 står det fortsatt kursmål 15. kan du Frodon legge ved en link som viser dine funn ? https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/aksjemorgen/AD220331.pdf Se side 16
Mado
31.03.2022 kl 18:06 5631

Jeg viste kursen skal falle litt i dag, dette fordi samtalene mellom Russland og Ukraina utsatt fra morgen til neste uka eller om to uker, derfor falte kursen tror jeg.
Ikke selg gutter, vent til påske og sommeren foran.
kursen stiger til 12,- før 1Q tipper jeg.
Redigert 31.03.2022 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.03.2022 kl 22:53 5586

Hvis du er kunde i Dnb, finner du analysen under NAS ticker eller selskaps analyser. Mulig analysen er lagt ut etter rapporten du linker til. Imorgen burde det være oppdatert der også.

Her er et lite utdrag fra analysen:

This report was completed and disseminated at 8:14 CET on 31 March 2022

NORWEGIAN AIR SHUTTLE
March traffic statistics preview
March traffic statistics are due at 08.00 CET on 6 April
We reiterate our BUY but have reduced our target price to NOK13 (15) on estimate cuts.
NASLover
07.04.2022 kl 21:05 5149

Kjøper Sundt Trading eller? jeg trodde du skal melde denne også at SUNDT trading har kjøpt 600 000 aksjer, er det sant?

Frodon
21.04.2022 kl 09:51 4820

Ny analyse fra Dnb, hvor de tror sommer månedene i NAS blir overskygget av høye drivstoff kostnader.... noe jeg skrev en del om her i 2021....
NASLover
21.04.2022 kl 21:49 4712

Wow, takk for info.....
Frodon
05.05.2022 kl 08:52 4410

Kontoen til Fredriksen minker igjen, både igår og idag, med 3 dagers forsinkelse på VPS

NAS GEVERAN TRADING CO LTD -500.000 125.198.801 13.5
NAS GEVERAN TRADING CO LTD -75.000 125.123.801 13.5
Frodon
13.05.2022 kl 07:54 4205

Tapene fortsetter i kjent stil. Ikke rart det, med skyhøye drivstoffkostnader hvis NAS ikke har hedget. I tillegg går dollar feil vei for NAS. Hvor stor valuta smell får de i Q2?

Ca kr 633 millioner gikk til drivstoff. Tapet ble ca på kr 1 milliard før skatt

«operating loss (EBIT) of NOK 849 million»

https://newsweb.oslobors.no/message/562165
Redigert 13.05.2022 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Sola
13.05.2022 kl 08:09 4150

Å spørre hvor stor valuta smell NAS får i Q2 er vel et merkelig spm å komme med nå ?
Frodon
13.05.2022 kl 08:11 4142

Vi er ca halvveis inn i Q2. Jeg tenkte å regne på valuta smellen når jeg går igjennom Q1 rapporten skikkelig. Har du også tenkt å regne på det?
Gordon Ekko
13.05.2022 kl 08:19 4090

Kult å se at Fredriksen er klart største eier i Norwegian og tydeligvis er den som har mest tro på selskapet.
Han er kjent for å stort sett ha best teft og kunne være langsiktig. Er vel en grunn til at han har blitt norgeshistoriens rikeste.
STØRSTE EIERE EIERANDEL
GEVERAN TRADING CO LTD 13,53
SUNDT AS 11,37
FOLKETRYGDFONDET 6,60
CLEARSTREAM BANKING S.A. 5,98
J.P. MORGAN SECURITIES LLC 3,97
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 3,43
NORDNET BANK AB 3,19
AVANZA BANK AB 3,15
THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR 2,96
BARCLAYS CAPITAL INC 2,01
Sola
13.05.2022 kl 08:24 4062

Nei, den tenker jeg ikke så mye på da de svinger fram og tilbake . Er mer urolig for drivstoffkostnadene som i delvis spiser opp veksten. Om NAS klarer å heve prisene fort nok er vel det som interesserer meg mest.
Wasteland
13.05.2022 kl 08:29 4051

2,2 miljoner passasjerer Q1 2022
1,4 miljoner passasjerer av disse kunn i april.

Lurer på hvor mange passasjerer de blir i Q2 og Q3 da dem allrede ser før seg å lease fler fly.
Trur ikke man får billigere Norwegian aksjer en nå iallefall

https://www.tv2.no/a/14769786/
Slettet bruker
13.05.2022 kl 08:48 4015

Innside kjøp utover dagen? 3milliarder fra Boeing hvilken dag som helst?
Frodon
13.05.2022 kl 10:05 3968

NAS taper vanvittig mye på drivstoff kostnadene i forhold til alle fly selskap som har hedget drivstoffet sitt, eks RyanAir. NAS må sette opp prisene sine, RyanAir trenger ikke det. Da blir det flere kunder som velger konkurrentene når de skal fly. Trist at NAS ikke har lært av dette. De har gått på flere milliard tap pga dette for få år siden. Fredriksen er ikke fan av hedging, spør om han kunne trengt Trøim som rådgiver igjen
Sola
13.05.2022 kl 10:37 3955

Vel.. Dagens Norwegian kan nok ikke sammenliknes med samme selskap før Covid. De er mer konsentrert på hjemmemarkedet og således ikke en direkte konkurrent med RyanAir i samme grad som tidligere. Ser mer Flyr og SAS som direkte konkurrenter. Ingen av de selskapene har vel egentlig vært i posisjon til å hedge noe i det hele tatt. Det mest positive jeg vurderer nå er de grepene NAS skal ta neste vinter med å redusere kapasiteten og redusere kostnadene i en tid flyselskapene taper mye penger.
Frodon
13.05.2022 kl 10:45 3990

NAS vil aldri klare å gå med overskudd kun i hjemmemarkedet, det har de til og med sagt selv

Minusene kommer til å bli enda større i vinter halvåret, da de skal legge mest mulig vedlikehold til den perioden. Vedlikehold koster mye
Sola
13.05.2022 kl 11:00 3962

Til det vil jeg no bare si at vedlikeholdskostnadene vil være de samme uansett når du tar dem. Bedre å ta dem om vinteren kontra om sommeren da de skal være mest mulig i lufta.
Ser du er gjennomlysende negativ til NAS. Har du tapt mye tidligere eller er du short ?
Frodon
13.05.2022 kl 11:27 3933

Siden tidlig i 2019 har jeg advart mot NAS. Kursen har falt 99% siden jeg begynte å advare mot selskapet. Jeg har tjent masse på å shorte selskapet, sist var fra kr 86. Det er gjengånde lite kunnskap blant NAS aksjonærene og det du skriver har jeg hørt utrolig mange ganger før, all de har tapt mye penger. Hvorfor setter ikke folk seg inn i selskapet før de kjøper aksjer? Hvorfor regner du ikke på dette selv? Selskapet har tapt over kr 20 milliarder de siste årene, de taper ca 1 milliard på et kvartal ETTER det "nye NAS" har startet opp. Og fortsatt så er det kun jeg som er skeptisk til selskapet. Hvorfor det? Burde ikke eks du begynt å regne på valuta smellen NAS får i Q2, istedenfor å lese om den på kvartals presentasjonen om 3 måneder?

I det minste, se på historikken til Norske fly selskap. De klarer jo ikke å tjene penger. Vet du ikke hvorfor?
Sola
13.05.2022 kl 12:11 3892

Jeg må være så ærlig å si meg enig med deg. Norske flyselskap tjener ikke penger. Nå har ikke jeg tapt på NAS. Har heller ikke tjent noe da jeg ikke har vært aksjonær heller. Har kun en formening om at kursen skal noe opp sett i lys av den tiden vi har lagt bak oss og de positive signalene vi har foran oss. Korona(omnikrom),Oljepris, Krig og valuta var umulig å forutse ved årskiftet. Kanskje for lett å si at om ikke Omnikrom og Krigen hadde kommet, hadde NAS tapt betydelig mindre. Nå er jeg ikke av de som tror at noen flyselskap vil fylle lommene til aksjonærene, men at de skal kunne operere bærekraftig med vekst framover forventer jeg.
Frodon
13.05.2022 kl 12:44 3848

Da skal jeg gi deg mer kred ;) Det som er greia, det finnes noen enorme fly selskap der ute. Det er de som bestemmer prisen på fly billetter. Det blir litt som Komplett, klarer de å tjene litt på alt de selger, blir det fine overskudd. Så hvis NAS trenger kr 500 pr fly billett for å gå med overskudd, trenger de store fly selskapene kanskje bare kr 350 pr billett for å gå med overskudd. Du ser NAS omtale dette idag, de vil ha mange flere fly for å få stor skala fordelene. Når de store fly selskapene vil bli kvitt noen konkurrenter, sette de prisene ned hvor de fortsatt tjener bitte litt penger, men eks NAS taper penger. Det er noen år siden hvor de store fly selskapene sa at de ville bli kvitt en del av de "billige" fly selskapene, og etter det har eks NAS tapt enorme summer
Lighter
13.05.2022 kl 19:57 3674

Det er Norwegian som blir « de store flyselskapene « når de får skalert opp til kanskje 100 fly 2023/2024. Det er Norwegian som kan sette ned prisene for å kvitte seg med konkurrentene. Både Ryanair og Wizzair hadde store planer, men rømte med halen mellom beina for bare få måneder siden. Norwegian har nå tilgjengelig kapasitet til skalere opp til ca.100 fly uten å øke de faste kostnadene nevneverdig. De vil da ha et kostnadsnivå ingen utenom ultra low cost selskapene vil klare å matsje. Som kjent er vi ikke spesielt begeistret for desse fagforeningsfientlige selskapene. Det er gaidet overskudd i 2022 og Karlsen har alltid levert på sine gaidinger. Herr Bjørn Kise vil tillate å bli kalt en krakk om kursen ikke 3 dobler seg 🤑
Frodon
13.05.2022 kl 22:42 3580

Hvis du søker litt på eks google, finner du fakta. De største fly selskapene frakter nesten flere hundre millioner passasjerer i året, NAS frakter knapt 10 millioner i året. Trodde du at NAS blir blant de store fly selskap med 100 fly?

https://www.flightsfrom.com/top-100-airlines
Lighter
13.05.2022 kl 23:11 3556

Ja NAS er en av de store i markedet de opererer i. Ryanair er vel det største lav pris selskapet i Europa og kanskje 7-8 ganger større enn NAS. Ryanair er veldig godt hedget på drivstoff med nesten halv pris i forhold til de norske selskapene. Likevel ga de opp sin store satsing og flyktet med halen mellom beina. Tviler på det var på grunn av Flyr sin inntreden. NAS står sterkt, og mye sterkere om 1 år. Da er også fordelen med hedge utliknet. For din del, håper jeg ikke du er short i NAS. Det kan bli kostbart i så fall.
Frodon
13.05.2022 kl 23:35 3626

Søk litt mer, så finner du mye god kunnskap. Kostbart med short i NAS? De tapte jo en milliard på et kvartal 😅 Dvs NAS taper ca kr 11 millioner hver eneste dag. Hvis du ser tilbake på hva Karlsen & co har sagt og fortsatt sier, er det rart at folk fortsatt tror på det de sier. Men som du kanskje legger merke til, det er færre og færre som tror på dem. Det kommer vell en ny kjempe bonus til ledelsen snart? Eller synes du ikke at de fortjener det for jobben de har gjort nå?
Slettet bruker
13.05.2022 kl 23:48 3611

Q1 flybransjen + nedstenging pga pandemi i deler av kvartalet + krig, dette gir selvsagt ikke noe godt, generelt bilde på nye NAS. Pandemien er nå en sagablott for NAS sin del, reiselysten eksploderer, SAS svikter kundene sine (helt fint for NAS), kundene er villige til å betale 40 % mer for billettene i sommer.... dette er en fin tid å kjøpe aksjer i Norwegian, massevis av oppside... og høye drivstoffpriser varer som sagte heller ikke evig.
Lighter
14.05.2022 kl 00:00 3646

Slitsomt med alt dette ustanselige pisspreiket fra deg. Q1 er vel det verste kvartalet for alle. I tillegg hadde vi omicron og krig. De investerte i over 800 nye medarbeidere med påfølgende kursing. Oljeprisen gikk i taket. LIKEVEL gaider de overskudd for året. Jeg vet hva ledelsen har sagt, og de har lever på det, med forbehold fra det som skyldes pandemi o.l. Får virkelig håpe de lønner ledelsen tilstrekkelig til å beholde dem. Det er garantert mange som sikler etter dem.
Frodon
14.05.2022 kl 08:45 3526

Det som var av størst interesse for meg i den rapporten, var at det nevnes at næringsbransjen har smått begynt å returnere til å kjøpe fly billetter. Skulle gjerne visst mer om hvor stor andel. Nøkkelen ligger i næringsdelen, da privat sektoren ikke er nok til å holde dette flyvende alene på sikt
Frodon
16.05.2022 kl 15:25 3188

Det er litt rart å lese den nye analysen fra Dnb på NAS, hvor de har senket kursmålet igjen. I analysen kan dere lese om de tingene jar har advart om i 3-6 måneder her. Hvorfor har ikke Dnb plukket opp disse tingene tidligere? Egentlig ingen på HO som har trodd på meg rundt disse punktene heller