NAS - Selger John Fredriksen OG Sundt AS?

Frodon
NAS 18.01.2022 kl 09:00 50442

I VPS står det at selskapet til John Fredriksen har minket beholdningen sin med 400.000 aksjer. Er aksjene solgt eller lånt ut til short? 😅😅

NAS Geveran Trading CO LTD -400.000 133.723.801 14,4
Redigert 07.02.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2022 kl 09:26 3266

Like bear på Nas Frodon.
Nå er det ca 9 måneder siden jeg kvittet meg med Nas på 10 kroner, har handlet denne inn igjen nå på 10,2
Regner med det blir masse positive meldinger her utover sommeren med stor trafikk.
Selskapene har justert opp billettene omsider, det demmer mye opp på fuel.
Karlsen forteller at de får sorte tall i 22, lenge siden det og en aksje fortsatt på Atl, vi prøver.
Setter du en short på 10 kroner så kjøper jeg på 10 og så ser vi uti sept/ november hvordan det gikk?

Syns det ser lysere ut
Easyjet, endog , dette er flokk dyr og billett salget generelt kraftig opp i hele bransjen

Oslo (Infront TDN Direkt): Easyjet forventer å fly med en kapasitet på rundt 90 prosent av 2019-kapasiteten i regnskapsmessig tredje kvartal 2022, og selskapet har en kapasitet til salg på rundt 97 prosent av 2019-nivået i fjerde kvartal.
Det fremgår av en oppdatering fra selskapet torsdag.

I løpet av de siste 10 ukene har bookingene vært seks prosent over samme periode i 2019
Redigert 20.05.2022 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.05.2022 kl 09:47 3262

De regnestykkene dine om oppgang og nedgang, stemmer sjelden i ettertid ;) Så du skrev NAS var opp 30% og AKH var ned 30%, det stemte vell ikke?

Longsitinbulk
02.08.2021 kl 12:161249
Nas = Kjøp
AKH = Selg

Longsitinbulk
28.07.2021 kl 19:251969
Du bør nok shorte AKH og gå long i Nas, så blir det avkastning på deg også.

Longsitinbulk
12.08.2021 kl 17:082577
Blir ny emi i Akh snart da, på ATL

Hva tenker du om saken mot Boeing? Ser meglerhus estimerer ca kr 2 pr aksje hvis NAS vinner frem der. Er det satt opp et tidspunkt for rettsak? Ser ikke ut som Fredriksen sine folk har klart å løse den saken enkelt til nå?

NAS vil få en valuta smell i Q2, har du regnet på den?

Drivstoff utgiftene vil bare øke og øke utover 2022, 2023 og sannsynligvis 2024. Her har veldig mange hedget en del av utgiftene sine, men ikke NAS (utrolig nok). Så kommer det an på om folk har råd til dyrere og dyrere fly billetter når inflasjonen er såpass høy. Hva tror du? Folk har ikke råd til å kjøpe ny bil, men prioriterer utenlandsreiser?

Jeg tenker at nøkkelen til om NAS lykkes nå eller ei kommer an på nærings reisene. Det markedet er litt tilbake, men jeg har ikke fått noen klare tall på hva det innebærer enda. Har du funnet noe på det? Jeg tror ikke NAS lykkes uten at næringslivet begynner å reise mye mer igjen. Hva tenker du om det?

Karlsen har vell ikke truffet på så mye enda? Regner med at han sitter å lurer på hvordan han kan få enda en høy bonus til seg og lederne, loool.
Slettet bruker
20.05.2022 kl 10:30 3212

Jeg forholder meg til at selskapene har satt billettene opp, kraftig.
Selskapene flyr nå som i 2019, det mange trodde ville komme i 2021, det kom ikke men det er her nå I 2022.
Karlsen sier at selskapet får sorte tall i 2022, det er år og dag siden, kanskje juger han, det er opptil en og enhver å avgjøre.

Alle andre faktorer kommer som de kommer, valuta smell eller ei, erstatningen skal vel også gjøres opp i dollar, når nå den skulle komme.
Hva Dnb skulle mene, si og hvilket kursmål bryr jeg meg ikke noe som helst om, en finner neppe større kjeltringbande en den gjengen der og de tar somregel alltid feil.
John Fredriksen er fortsatt en av de største aksjonærene, hadde han trodd på katastrofe her, da hadde han vært ute for lenge siden, han vil fortsatt være aksjonær også i fremtiden, det kommer til punkt der også søple casene snur,
Om folk har råd? Ser da utvilsomt slik ut når salget er tilbake på 2019 nivåer med langt dyrere billett priser.
jeg tror det snur for fly selskapene nå, vi får se utover sommeren og høsten
Redigert 20.05.2022 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
sisterx
20.05.2022 kl 12:04 3234

Må ikke glemme at lønningene også stiger. Flybilletter selges fortsatt til priser som "folk flest" har råd til - og har fortsatt mye å gå på før folk slutter å reise
Frodon
20.05.2022 kl 12:17 3244

Ja, etter å ha tapt ca kr 1 milliard i forrige kvartal, er det på tide de setter opp prisene. Hadde de noe valg? Kanskje de klarer å komme seg opp i kr 0 et kvartal snart?

Hva mener du med "Selskapene flyr nå som i 2019"?

Kan Karlsen si noe annet da? Hva skjer med kursen hvis han sier "neste kvartal taper vi kr 1 milliard?". Han treffer uansett aldri på det han sier, det synes jeg er rart.

Erstatning i dollar er et godt poeng. Men hva stopper erstatningen? De selskapene som ikke var vanskelige, har fått erstatning for lenge siden.

Fredriksen selger stadig vekk aksjer med en gang aksjen er på kr 12-13, kanskje derfor den ikke bryter opp der? Kjøpe på kr 10 og selge på kr 12-13? ;)
Lighter
20.05.2022 kl 15:31 3172

Hva er det Karlsen har sagt som han ikke har levert på da Frodon? Slutt med dette evinnelige pisspreiket ditt. Var det at han gaidet overskudd i 2020 rett før pandemien slo inn? På kostnadsprogrammene har han levert over sin gaiding. Videre ser han vel på booking etc. om hva som kan forventes.
sisterx
20.05.2022 kl 15:48 3156

1. kvartal er alltid tøffe kvartaler. Minus rett under en milliard 1. kvartal 2022 er ikke så fryktelig galt. Det er etter pandemi-nedstengning, og det var pandemi-nedstengt. Krigen i Ukraina brøt ut. Forholdene tatt i betraktning så må vi si oss fornøyde
Hakki
20.05.2022 kl 16:31 3127

Helt enig, etter all det negative ristingen, så nå er det kun en vei for Norwegian ... opp og opp
sisterx
20.05.2022 kl 19:58 3050

Fallet kommer av at aksjen blir shortet igjen. Dessverre. Kanskje noen vil ha prisen ned for å kunne kjøpe seg opp i selskapet på lavere inngang? Ikke godt å si!
https://shortnordic.com/most_shorted_companies_all.php?country=norway.

Se linje 21, forrige uke var det 0 i short, pr i går (den du ser her) er på 0,63, dagen før var den på 0,50. Ligger en teknisk støtte rundt kr. 9,30. Tenker at shorterne ønsker å presse ned prisen til det. Short er en forferdelig uting. (!!!)
Stokk Dum
20.05.2022 kl 19:58 3051

Hvor mange kvartaler tar det å tjene inn igjen det som ble tapt i Q1, tror du?

mvh
Frodon
20.05.2022 kl 22:29 2972

Haha, det er så sykt ;) Nå har jeg hørt unnskyldninger og håp etter hver kvartalsrapport siden 2019. Tenk at det er mulig å lure folk så lenge? Les tilbake, hvor finner du innlegg eller guiding på ca kr 1 milliard i tap på Q1 2022? Tusenvis av innlegg mot meg om at jeg ikke skjønner "det nye NAS", det er en ny tid nå. Også er tapene og løgnene helt like som de har vært i årevis. Hva er det med den Norske befolkningens enorme behov for å måtte tapene pengene sine på Norske fly aksjer år etter år? Før både covid, energi krise, krig osv, hadde fortsatt NAS ikke penger til skikkelig vedlikehold av flyene sine. De ble stående mye på bakken, det ble kuttet ned på mannskap og service. Veldig synd, da NAS var et veldig bra fly selskap....før Kjos bestilte ca 120 nye fly til, uten å ha penger til dem. Etter det har det kun gått rett ned.

Vurderer du å kjøpe aksjer her?
Lighter
20.05.2022 kl 23:03 2947

Det er helt greit at du er bear i NAS Frodon men nå får du til h… slutte med pisspreiket ditt. Kom med dokumentasjon på at de ikke hadde penger til vedlikehold, kuttet ned på mannskap og service. Det må være grenser til uredelighet
Lighter
20.05.2022 kl 23:14 2939

Og la meg legge til at leasinghusene har skrytt av vedlikeholdet og gjerne vil leie ut fly til Norwegian, tross store tap under rekonstruksjonen. Med andre ord stikk motsatt fra din utidige påstand. Ikke selg sjelen din for noen sølvmynter Frodon
SjonkelRolf
20.05.2022 kl 23:28 2923

Ja selvfølgelig.!
Nas er det beste som har skjedd reisende i Norge, Sverige og dels Danmark.
Hva du skriver betyr nada i den sammenheng.
Har tapt penger på nas. Har tjent litt inn igjen.
Ditt syn er strømlinjeformet negativt.
Og du maler på, som en katt!
Og jeg som tidligere omtalte deg som en hest..
Kjepphest!
Kjos har enda en stor stjerne blant det norske folk, uflaks og tilfeldigheter gjorde at det gikk galt!.
Nå er selskapet striglet og klar for enhver kamp i luften, men er som alle andre selskaper avhengige av et marked.
Tar du bort markedet som i pandemi, krig osv vil de også slite.
Skjønner ikke at du fremdeles gidder!
Slettet bruker
20.05.2022 kl 23:33 2922

Du bør med en gang kontakte John Fredriksen, som i over et år har ruget på aksjer, fortelle han at han er lurt, bør dumpe alt umiddelbart og at fly selskaper aldri vil tjene penger , uansett
Fortelle han at han er verdens dårligste investor som fortsatt holder på aksjer, fortelle at du er mye smartere en han, fortelle han at selv om Nas i 2022 vil poste positive resultater, bør han dumpe på ATL nå som salget er tilbake på nivåer før pandemien slo ned
Kontakt samtidig Dnb, si at de bør ned justere kursmålene, Dnb, Norges dårligste på anal yser?
Redigert 20.05.2022 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.05.2022 kl 00:06 2888

Ja, det er jeg helt enig i, reisende turister har fått kjøpt billige fly billetter sponset av NAS aksjonærene en stund nå. Genialt for turistene, sykt dyrt for aksjonærene. Ca kr 22 milliarder har det kostet aksjonærene bare de siste årene…men det vet du sikkert.

Uflaks? Tja, ser du luksusfellen, går det en rød tråd om og om igjen. Ikke kjøp mye ting for penger du ikke har. Det gikk bra en stund…så kom regningene

«Flyselskapet Norwegian skal kjøpe 42 nye fly, og trenger mellom 12 og 15 milliarder kroner»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/457xV/norwegian-paa-pengejakt-for-aa-betale-nytt-fly

Kjos «Skulle aldri kjøpt nye fly»

https://www.vgtv.no/video/196485/bjoern-kjos-skulle-ikke-kjoept-nye-fly

Det er veldig synd, Kjos var utrolig dyktig til å time kjøp og salg av NAS aksjer, tjente godt på å følge dem, men de er dessverre borte 😢
Frodon
21.05.2022 kl 00:08 2892

Tenker med slik tone, er det bedre at du bruker din tid på å lese deg opp selv
Frodon
21.05.2022 kl 00:11 2847

Tenker du på aksjene han kjøpte til kr 6,25 og selger på kr 12-13? På kr 6,25 er jo NAS aksjen en billigere investering enn på kr 12-13? 1+1…?

Håper du lykkes her, bare husk at JF dumper ut på kr 12-13…fin gevinst for deg på det området 😉 Tipper du ligger på salg kr 11,95 allerede 😅
SjonkelRolf
21.05.2022 kl 00:12 2854

Alt du linker til er gammelt fjas. Selvfølgelig kan man sitte i ettertid å si at ting gikk til helvete.
Gå videre!
Frodon
21.05.2022 kl 00:36 2847

Du var jo ikke oppdatert, det kan du ikke skylde på andre for…

Hvis du leser deg opp, er jeg blant 5 stk som advarte mot NAS…absolutt alle andre tok feil…

Har du regnet på valuta smellen NAS får i Q2 2022? Drivstoff smellen informerte jeg om for ca 6 mnd siden, nå kan du lese om det i nye analyser om NAS, samtidig som kursmål går nedover
Redigert 21.05.2022 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Lighter
21.05.2022 kl 00:44 2841

Du kan lese deg opp her Frodon. Her er hvilke planer de var godt i gang med ang. finansieringen av flyene. https://www.hangar.no/norwegian-lanserer-planer-for-nytt-leasingselskap/ Men så kom pandemien. Tror jeg er mer oppdatert enn hva du noen gang kommer til å være.
SjonkelRolf
21.05.2022 kl 00:47 2840

Gjør hva du vil. Verden går videre. Alternativet er verre.!
Har ikke regnet annet enn at det blir dyrere å fly.
Når det gjelder bedriftsmarkedet du snakket om kan jeg si følgende: de siste årene har det ikke vært et kurs eller foredrag med innbydelse. Siste uke har jeg fått ikke mindre enn 4. blir nok ikke å delta på alt, men noe. Slik er det nok for mange.
Som sagt, gå videre! Alternativet er mye verre!
Frodon
21.05.2022 kl 07:49 2729

Skjønner ikke hva du mener med å gå videre. Jeg er jo fortsatt den eneste på HO som treffer rundt det «nye NAS». Først fortalte jeg dere om drivstoff smellen med utregninger, alle her sa jeg bare skrev tull og ikke var oppdatert (utenom Longsitinbulk, han solgte seg ut pga det), 3-6 mnd etterpå fikk vi fasiten og smellen ble stor. Nå kan du lese om det i megler analyser også. Nå er det valuta smellen og den blir også stor. Men det vet du sikkert? Hvor mye har du regnet ut at den blir på?
Redigert 21.05.2022 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Lighter
21.05.2022 kl 13:44 2588

Har ikke noe nøyaktig regnestykke men i følge sensitivitets analysen i Q1 rapporten gir 1% endring i dollar kurs 22 million tap/gevinst. Kursen holdt seg stabil i april og startet å stige ut i mai. Om vi sier at kursen blir gjennomsnittlig 6% høyere i Q2 enn i Q1 får vi 6 X 22 mill. / 4 kvartaler = 33 mill. Med økt produksjon kanskje 40 mill. Dette velter ikke lasset men oljeprisen er en større utfordring. Dine advarsler på desse områdene er helt klart relevante og det blir spennende å se fremover. Det er flere beroligende faktorer som du kanskje ikke har tatt i betraktning. Problemene i SAS har allerede gitt positive effekter for både NAS og Flyr. Alle de 3 (norske) er i samme båt ang. fuel hedge. Ingen av de større konkurrentene vil gjøre noen inntreden i år. CASK i NAS er på vei ned til veldig sterke nivåer. Billettprisene øker betydelig. Neste år blir «kortene« delt på nytt med tanke på fuel hedge. Game on 🍷
Slettet bruker
21.05.2022 kl 15:33 2589

Ja, jeg tenker på aksjene han kjøpte på 6 kroner.
Hvorfor selger han de ikke tror du?
sisterx
22.05.2022 kl 01:26 2495

https://www.youtube.com/watch?v=C7H4htRZpp0

Roger Berntsen i Nordnet tar inn Norwegian i porteføljen. Han har Warren Buffet som sitt store forbilde, og går inn i selskaper han ønsker å sitte lenge i.
SjonkelRolf
22.05.2022 kl 02:43 2465

Hva fan vet du om valuta i fremtiden?
Mine investeringer handler aldri om nåtiden.
Fasit kommer før eller siden.
Var vel gjerne innom tanken om autisme……………
coccoman
22.05.2022 kl 07:49 2390

Flott tråd og god diskusjon om historisk kursutvikling i NAS, og synsing framover, kred til Frodon! Ser at aksjen stod i ca 11,60 da tråden ble startet. Nå tror jeg at det restrukturerte selskapet relativt sett er godt posisjonert framover i forhold til SAS og Flyr, og vil være operativt også om tre år. Ser at minst 6 mill aksjer er shortet, det er gøy når jeg gambler på at vi nå er nære bunnen og har lastet opp på 10-tallet for å bli med reisen en stund framover ... Er det et kvartal for tidlig slik shortene tenker og Frodon frykter med valutasmell og høye drifstoffpriser, eller er akkurat nå i Q2, foran sommersesongen at man bør laste opp NAS? Ser at Long og Roger har landet på samme aksje, det er da noe ... ;O)
Lykke til NAS-gamblere!
Frodon
22.05.2022 kl 18:05 2157

Q2 2022 begynte 1.4.2022, idag er vi på 22.5.2022. Aksjemarkedet pleier å prise inn forventninger 6 mnd frem, men du klarer ikke å se valuta kurs…bakover…?
Frodon
22.05.2022 kl 18:12 2146

Takk for det 😊 Skryt på en NAS tråd er sjelden vare, utenom de som spår aksjen opp 1000% innen 1 mnd, de får skryt hele tiden her 😅

Tror du NAS klarer fine overskudd med rutene de flyr nå? De 6 millioner aksjer som er shortet, er 100% sikre kjøpere av NAS aksjer 😉

Hvis markedet priser inn valuta smell og høyere drivstoff kostnader, er det positivt. Men det ser ut som svært få har oppdaget/tenkt på det enda.

Uansett, hvis Karlsen skal få rett med overskudd i 2022 og de ligger minus kr 1 milliard så langt, skal de tjene veldig mye penger i Q2 og Q3, for å dekke opp tapene i Q1 og Q4. Lykke til, håper du lykkes med din investering 😇
coccoman
22.05.2022 kl 21:51 2010

Nei, kanskje ikke overskudd i Q2, men jeg har gamblet på mindre underskudd enn Q1 og at mer optimistiske utsikter framover vil løfte kursen fra dagens 10. Tror at NAS er bedre stilt enn SAS og Flyr, og at det er nok til å løfte kursen noe i høst. Og når aksjen er shortet gir det fort trademuligheter ;O)))

Her selv kjøpt 8 billetter hos NAS de neste tre mnd, Skottland, Stockholm og innenlands. Tipper mange andre også skal ut og lufte seg, ialfall de som har gyldig pass.

Hau, hau
Redigert 22.05.2022 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.05.2022 kl 23:20 1920

Mindre underskudd enn kr 1 milliard i Q2 tror jeg også, men jeg tviler på at et underskudd i dette kvartalet drar kursen opp. Fullt mulig at aksjen blir dratt opp på forventninger før tallene blir presentert, men tørr du sitte investert når tallene kommer?

Hehe, bedre stilt enn Flyr og SAS skal ikke så mye til 😜 Hvis NAS kursen hadde gått opp fordi de var bedre skodd enn SAS og Flyr, hadde jeg også kjøpt NAS aksjer 😅 Men de må vell overbevise markedet om egne resultat 😉

Ja, mange skal ut å reise, så spennende å følge med på. Nå var det bedriftsmarkedet som holdt liv i den Norske fly bransjen før, så mest spent på hvor mye den næringen kommer tilbake og eventuelt når
Slettet bruker
23.05.2022 kl 00:04 1867

Det er jo rørende med skribenter som er bekymret for NAS Q4.Nå skal vi gjennom fantastiske trafikk tall Mai,Juni,Juli og August , Tilsvarende gode Q rapporter. Så skal vi til den o store vintersesongen der våre pensjonister skal torpedere Spania (tviler på de kjører ned) Nas skal serve bedrift markedet som har snudd ryggen til SAS og tipper en del er ferdig med å møtes gjennom pc skjermer. Så er det jo slik med selskaper som gjør det bra da står det alltids en enda større aktør klar til å kjøpe. SAS og Flyr i knestående ,mange som ikke vil tape bonus ved å satse på dem i det lange løp.