NAS - Selger John Fredriksen OG Sundt AS?

Frodon
NAS 18.01.2022 kl 09:00 40426

I VPS står det at selskapet til John Fredriksen har minket beholdningen sin med 400.000 aksjer. Er aksjene solgt eller lånt ut til short? 😅😅

NAS Geveran Trading CO LTD -400.000 133.723.801 14,4
Redigert 07.02.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.05.2022 kl 15:58 2659

Hva vet du om ikke jeg satt short fra kr 13 sist gang?

Men, da har du ikke regnet på valuta smellen i Q2 2022 med tallene fra NAS rapporten?
sisterx
25.05.2022 kl 16:11 2653

Kopiert fra kvartalsrapporten om "risk factors", rapporten er datert 12.05.2022:

RISK AND UNCERTAINTIES COVID-19
The company has been heavily impacted by the coronavirus disease COVID-19 and the imposed travel restrictions.
Although several countries have removed their travel restrictions related to the coronavirus COVID-19 pandemic, it may continue to have a significant impact on the company’s financial condition and operations. The company’s ability to continue to return to normal operations is dependent upon, amongst other things, COVID-19, the development on travel restrictions and the demand for air travel. The COVID-19 situation is still uncertain and new laws and regulations that affect the company’s operations may enter into force.
OTHER RISK FACTORS
Norwegian is exposed to the currently higher than normal macroeconomic uncertainties, including increased energy and fuel costs, inflationary pressure, fluctuation in foreign exchange rate, as well as the potential impact of disruptions in the global supply chains and consequences of the conflict in Ukrania. Such factors may have a significant impact on Norwegian’s business and financial results.
In the event of industrial actions, operations may be disrupted, causing inconvenience for customers and affect financial performance.
For additional explanations regarding risks and uncertainties, please refer to the following sections in the company's Annual Report 2021: The Financial Risk and Risk Management section and the Going Concern section of the Board of Director's report, Note 2: Financial Risk and Note 26: Contingencies and Legal Claims. Note 9 in this interim report includes updates to contingencies and legal claims.

------
Det står i kvartalsrapporten, så det er ikke kun du som kjenner til at det er risikofaktorer. Jeg sitter ikke med valutakalkulatoren hver dag, så jeg har ikke regnet på det. Er fristet til å si "vi får se da vøttu", og avslutte meningsutvekslingen om NAS. Tror vi har sagt det meste begge to. Fra våre respektive ståsteder/perspektiver.

Jeg har vel spurt deg om du sitter med bear-derivater, eller om du vurderer å kjøpe, eller at du burde sitte med det, gitt ditt negative syn på aksjen. Du svarte.
Redigert 25.05.2022 kl 16:11 Du må logge inn for å svare

Har du vondt for å lese hva folk skriver.
Jeg har eid aksjer her i 4 dager og jeg har kjøpt på 10,2
Klarer du ikke lese enkle setninger? Hvor kommer 4 år inn i bildet?

Ellers vil jeg gratulere deg med 25 inlegg på Nas tråden i dag.
En god jobb, i et papir en ikke har relasjoner til.

Ha en fortsatt god dag.
Redigert 25.05.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Lighter
25.05.2022 kl 17:10 2588

Det blir mye enklere om du opplyser om hvilke gaidinger CEO ikke har levert på. Blir veldig tidkrevende å gå gjennom alt som er sagt og i hvilken grad det er levert på.
Har tidligere svart deg på denne gjentagende påstanden om at CEO ikke har truffet på noe han har sagt. Han gaidet reelle kostnads reduksjoner gjennom Fokus 2019 på ca. 2 mrd. Resultatet tror jeg ble ca. 2,2 - 2.3 mrd. Der har du i alle fall 1 eksempel og det var ingen bagatell. Du er velkommen til å gi eksempel på dine påstander.

Når det gjelder gjelden så har NAS selvfølgelig gjeld. Ingen på dette forumet meg bekjent underslår dette faktum. Pr. 31.12.2021 hadde de, som du sier, en rentebærende gjeld på kr. 9,377 million. Denne består av obligasjonslån fra staten på 3,227 million, flyfinansiering 803 million, fremtidige leasing forpliktelser på flyene kr. 5,213 million og øvrig gjeld på 135 million. Dette gir videre en netto rentebærende gjeld på 1,683 million eller sagt med andre ord, en av de mest solide balansene i europeisk og spesielt nordisk luftfart.
Frodon
25.05.2022 kl 18:48 2507

Fin presentasjon av NAS nå. Jeg la merke til at drivstoff kostnad ble litt nevnt, men ingenting om valuta smell. Kanskje Karlsen ikke er klar over det…enda…?

Hva tenker dere om planen til Karlsen om å ha flyene på sommeren og levere de tilbake på vinteren…hvert år…slik at de kan tjene penger? Er det noen leasingselskap som vil ta alle vinter tapene…hvert år? Hvis de finner det, skal jeg gi dem ros…også skal jeg vurdere short i selskapet som vil ta alle tapene…for å være snill?

Det er forøvrig masse ledige fly billetter i sommer, bare løp og kjøp 🙏🏻

Han nevner også at næringslivet er litt tilbake

https://www.nordnet.no/blogg/selskapspresentasjon-og-qa-med-norwegian/
Lighter
25.05.2022 kl 20:15 2447

Tror du må høre litt nøyere etter. Både oljepris og svak krone ble nevnt i Q&A sekvensen. Forresten takk for linken. Den var veldig interessant. Når det gjelder flåten og lavsesong, er dette problemet allerede løst for kommende vinter gjennom power by the hour avtalen. Delvis løst for neste år ved tilbakelevering av 5 leasede fly til sine eiere høsten 23. Like viktig er «kabalen» med besetningen gjennom lavsesong. Dette er også tilnærmet løst om jeg tolker han riktig. Jeg ser for meg at de kan fortsette å levere tilbake leasede fly om høsten (til en viss grad) i takt med sitt uttalte ønske om å kjøpe nye fly til eie.
Frodon
26.05.2022 kl 08:28 2279

Kan se ut som en del i Norge ikke vil prioritere dyre fly billetter pga dyr strøm regning?

«43 prosent gruer seg til neste vinter. 52 prosent av familier med yngre barn gruer seg. 41 prosent planlegger allerede å endre vaner eller iverksette tiltak for å redusere regningen til neste vinter»

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/en-av-aatte-har-laant-penger-for-aa-betale-stroemregningen.1Hp85VkrP
Sola
26.05.2022 kl 09:17 2251

Det gjelder vel generelt forbruk som må vurderes. Utsette kjøp av bil, mindre restaurant besøk, kjøpe mer "first price" produkter og mindre klær osv. Så vil det bli opp til de fleste å prioritere. At de ikke vil prioritere fly billetter vil kanskje gjelde for noen, men det å besøke familien ved å ta fly, veier tungt. I alle fall etter mine prioriteringer. Men at kjøpekraften vil gå ned, virker veldig sannsynlig. Dette gjelder vel i stor grad hele verden.I alle fall den delen av verden vi bor i. Det vil redusere oljeforbruket og oljeprisene vil falle igjen,veksten blir borte og vi går inn i en resesjon.

De Amerikanske fly aksjene har hatt et skikkelig rally etter at Ose stengte onsd, opp 10-15% hele bunten, hvorfor tro?
Kanskje forde flyene nå flyr som før pandemien.

Bare et negativt Nas innlegg i dag Frodon?
Onsdag hadde du 25, har du dekt shorten eller?

Du skjønner at det kommer til å sprette opp nå?
Redigert 27.05.2022 kl 13:13 Du må logge inn for å svare

Svært usikre tider...Hva vil sommeren bringe inn? (passproblemer, fuel kontroll)
kasperd
27.05.2022 kl 14:31 1892

NAS er dessverre fortsatt et ekstremt tapsprosjekt. Her kommer vi nok til å teste 8 tallet igjen, kanskje også 7 tallet, før det snur.

Her finnes det ikke mye usikkerhet, er du usikker bør du høre Geir Karlsen i Nordnet poden, om hvor bra sommeren blir for Norwegian
Eneste usikkerheten er hvilken time short fondet skal dekke seg inn før trafikk tallene kommer neste uke.
Redigert 27.05.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
kasperd
27.05.2022 kl 14:44 1973

Om du utelukkende går etter hva en CEO sier på Nordnet poden sier jeg bare; lykke til.

Takk for det.
At sommeren i Nas blir bra behøver jeg ikke få fra Karlsen, det visste jeg allerede,
var mer et påskudd til tvilere som enda ikke har skjønt det.

Er du grinete forde Jinhui Shipping går ned?
Jeg sa jo at du burde selge,mens det enda fantes kjøpere, før den stuper
Redigert 27.05.2022 kl 14:51 Du må logge inn for å svare

Det er ikke NAS som er problemet... det er den forferdelige verdenssituasjonen over tid.. Ventetiden fortsetter... Dette kan fortsatt ta tid! All bestilling for sommeren ligger i dagens pris

Ok.
Snakkes på 15kr senere i sommer
Redigert 27.05.2022 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
kasperd
27.05.2022 kl 14:56 2034

Roe deg helt ned nå Longsit. Ikke bli bitter bare pga jeg spår NAS ned. Shorten min har fungert veldig bra på vei ned :)
Frodon
27.05.2022 kl 16:18 1985

Du må huske at tap på kr 1 milliard i et kvartal er «gode tider» i NAS 😅
Frodon
27.05.2022 kl 16:20 1996

Det ligger masse ledige billetter i sommer, det er et bra tegn 🥳

Ny store hopp i Amerikanske fly aksjer.
Dere får fortsette å selge Nas til shorterene mandag nær Atl, nå når selskapet endelig tjener penger igjen.

Mangler bare at Russerne trekker tilbake, vi får et kortsiktig olje krakk, det skjer nok før eller siden.

Redigert 27.05.2022 kl 19:10 Du må logge inn for å svare

Spørsmålet er hvor vi skal før sommeren - mitt bet er at vi ikke er helt ferdig med ensifret aksjekurs - ikke riktig ennå, men om det kun blir et nytt besøk ned på 9 tallet som vi var for bare noen dager siden eller om vi også skal ned på 8 tallet før det for alvor snur gjenstår og se ...
Frodon
28.05.2022 kl 07:44 1747

Nær All time low? Hvilken kurs tror du er all time low i NAS? Kan vi i det minste være enig i at aksjene de 2 største aksjonærene i NAS eier, er kjøpt til kr 6,25? Kr 10,37 er nær kr 6,25? 😅
Mado
28.05.2022 kl 10:34 1667

Folk som solgt i går, skriver negativt i dag, sånn vi mennesker.
Det er klart at kursen skal stige om sommeren og i andre kvartal selv om høyt driftstoff priser.
Det blir sikkert bra resultat i 2Q.



Når vi har kjøpt en aksje, blir vi gjerne blinde og har vanskelig for å ta inn over oss realiteter. Spesielt det som kan ha negativ innflytelse på vår investering.
Sånn er vi mennesker.

mvh
Frodon
28.05.2022 kl 12:26 1634

NAS investorer er ikke som andre investorer. Kr 1 milliard i tap på et kvartal er et godt resultat i NAS aksjonærene sine øyne ;)

Hvis du regner på valuta smellen NAS får i Q2 2022 alene, ser du at den er i milliard klassen. Det skal selges mye billetter for å tjene inn det tapet + milliard tapet fra Q1 2022.

Jeg synes det er positivt at NAS fortsatt har mye ledige fly billetter i sommer. For billettene som ble solgt i februar 2022 og bakover, for fly reiser i sommer, hadde ikke med tillegg i pris på økt valuta og økt drivstoff kostnader. Drivstoff kostnadene er opp 20-30% og dollar er opp 5-10% siden de billettene ble solgt. Så skal denne sommeren bli positiv i regnskapene til NAS, er de avhengig av at de usolgte billettene blir solgt til priser som tar høyde for drivstoff og valuta smellen
coccoman
28.05.2022 kl 14:52 1590

Nå er det jo ikke slik at en aksje prises på gamle resultater. 9,70 kan godt være bunnen denne gang og at alle vi som har benyttet duppen til å laste opp billig-NAS får god anledning til å cashe inn tusenlapper? Vi får se! ;O)

Hau, hau

Enig det, en må være Stokk Dum for å ikke ta poengene nå.
Fra lange, mange røde kvartaler til grønne.
Usa fly selskaper opp 20% på 3handels dager.

Du får selge på det du har mandag
Ha en fortsatt god elg.
Redigert 28.05.2022 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.05.2022 kl 22:26 1432

Hehe, jeg sjekket opp noen av fly selskapene i USA nå....ingen av dem gikk opp 20% verken på 3 dager, 1 uke eller sist måned....og ingen av dem jeg sjekket opp, tapte penger forrige kvartal.

Så hvilke fly selskaper i USA er det du følger og har de også tapt ca kr 1 milliard i siste kvartal....?

Men, hvis du ser på Norske fly selskap, taper alle sammen mye penger og alle kursene faller....slik de burde når de taper sykt mye penger

Rett skal være rett, de store amerikanske flyselskapene hadde en god avslutning på uken med opp mot 20% stigning fra tirsdag til fredag, men hva betyr egentlig det?
Alle fire store (American, United, Delta og Southwestern) tapte penger i Q1 etter det jeg kan se etter en rask titt i Q1-rapportene.

Jeg deler bare ikke den optimismen Karlsen og en del på forumet her har for sommersesongen.
Klart det er mange som skal ut å reise, men jeg har ikke troen på noe bonanza.
Selv har jeg ikke planer om å fly på noe ferie i sommer (sier kanskje ikke så mye), ei heller flyr jeg i jobben for tiden så lenge bilen fungerer til formålet.

mvh,
og god helg
Redigert 29.05.2022 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
sisterx
29.05.2022 kl 00:01 1368

Geir Karlsen har mer fokus på lønnsomhet enn på vekst. I den rekkefølgen. Han vil rigge selskapet optimalt i forhold til marked, årstids-variasjoner, egen organisasjon (utnytte kapasiteten maksimalt); han er rett og slett et funn for Norwegian. Utfordringene kjenner han til, og jeg er ikke i tvil om at dersom det er mulig å redusere risiko så gjør han det.

Har listet meg stille inn i Nas.
Rett og slett fordi de selv sier ting går rette veien.
Det er da noe ……..
Ser helst at friodo ikke kommer med noe tilsvar.
Er drittlei hele skapningen.
Lighter
29.05.2022 kl 01:40 1306

Slik jeg ser det SjonkelRolf, løper du tilnærmet 0,- komma 0,- risiko med din forsiktige inntreden i NAS. NAS har tatt et genialt «bett» ved å kreve høyere billettpriser fremfor fyllingsgrad inn mot sommeren. SAS har selv pådratt seg et alvorlig omdømme tap og en tillits krise i markedet, gjennom kanselleringer, konkursfare m.m. Dette vil dra veldig mange kunder over til NAS, og som nevnt ikke så tilfeldig vis har plass til de. NAS har et kostnadsnivå langt under SAS og til og med Flyr som startet uten «gammel moro» å hanskes med. De har allerede merket at forretningsreisende utgjør en større del av omsetningen. En avklaring av konflikter med Boeing skal bære rett rundt hjørnet og da snakke vi kanskje on 2 til 5 milliarder kroner.

Det var akkurat min tanke også. Har tapt kroner på gamle Nas, men ser at ting et iferd med å snu.
Ikke minst er nå gjelden på et nivå som er fordelaktige
Har sittet lenge utenfor, men tror nå at tiden er inne.
Vil kjøpe mere om selskapet leverer.
Frodon
29.05.2022 kl 06:18 1222

Det var synd du ikke hørte på mine advarsler om gamle NAS. Litt rart du ikke takker for advarsel…at du tapte må du selv ta ansvaret for…..og ikke skylde på andre.

Har du fått regnet på drivstoff og valuta smellen til det nye NAS i Q2 2022 nå?

Betyr nok at endel investorer ser på fortsettelsen kontra historien, at investorer øner bedre markeder etter pandemi selv med høye bunkers.
At investorer øyner kjøps muligheter etter store fall, at sommer/ høst med pre covid billett salg contra dårlig vinter covid2021.
Noen ganger er ikke børs så fryktelig vanskelig som noen skal ha det til.

Om du og Frodon tror på Karlsen eller ei, det er opptil dere.
Jeg, Nordnet Roger og John Fredriksen tror på Karlsen.
Jeg er forøvrig ingen investor i fly aksjer, skyr bransjen som pesten, er kun ute etter å hente profitt på bedringen og oppgangen i aksjen i sommer.

Ha en fortsatt god søndag.
Redigert 29.05.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare

Her jeg sitter på solkysten og skuer utover havet, er jeg rørt til tårer. Jeg har nå endelig forstått at det er en signifikant korrelasjon, hva det enn måtte bety (prøvd å goooogle), mellom jet fuel og flyselskapenes evne til å tjene penger. Lurer nå på om jeg skal selge mine 10 aksjer? Når jeg nå roper i skogen håper jeg også på svar.