NAS - Selger John Fredriksen OG Sundt AS?

Frodon
NAS 18.01.2022 kl 09:00 40415

I VPS står det at selskapet til John Fredriksen har minket beholdningen sin med 400.000 aksjer. Er aksjene solgt eller lånt ut til short? 😅😅

NAS Geveran Trading CO LTD -400.000 133.723.801 14,4
Redigert 07.02.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.05.2022 kl 12:23 1697

Sundt og Fredriksen har solgt aksjer på kr 12-13, dagens kurs kr 11,3

Håper fortsatt at NAS er til kr 13, så ny short kan settes.

Har du solgt nå eller skal du sitte ned igjen? ;)
Frodon
30.05.2022 kl 12:25 1732

Hvilket veddemål snakker du om nå? Der du trodde NAS var opp 30% og AKH var ned 30%, hvor det ble stille fra deg begge gangene at det ikke stemte?

Du hadde hatt høyere avkastning ved å sitte videre med, enn å flytte pengene over til NAS....men det er du sikkert klar over ;)
Frodon
30.05.2022 kl 12:29 1729

Folk har glemt....spørsmålet er om investorene har glemt? Tror du Kjos kjøper aksjer her idag? Det er jo mulig....at han også har "glemt"?

En annen ting som fremkom av podkasten var at de ikke har hedget fuel så det eneste de har gjort er å øke billettprisene får å prøve å ta inn noe av den ekstra kostnaden der - med økte billettpriser så er sannsynligheten enda mindre for at folk vil velge ulykkesflyet MAX og uten hedge av fuel så er en massiv ekstra regning å forvente ..

De fleste flyselskapene hedger rundt 40% av forventet forbruk av jetfuel 12mdr frem i tid, men Norwegian og SAS har ikke hedget overhodet så det kan fort bli ekstra fuel kostnader i milliardklassen ....
Frodon
30.05.2022 kl 12:46 1728

20-30% rabatt er vanlig når et selskap kjøper 50 fly, men det visste du sikkert? NAS fikk samme rabatten forrige gang de kjøpte samme fly, men NAS hadde ikke penger til å betale flyene
Frodon
30.05.2022 kl 12:48 1763

Det er helt riktig, men mulig kundene har glemt det? I hvert fall helt til et fly får feil på software
Frodon
30.05.2022 kl 12:48 1764

Visste du ikke det? Det er noe av grunnen til at flyene sto så lenge på bakken...og nå skal NAS kjøpe samme fly....igjen
Redigert 30.05.2022 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.05.2022 kl 12:51 1754

Godt å se det er en annen på NAS trådene som er oppdatert ;) For kort tid siden ville det bli sett på som skam å tjene penger på fly typen som tok livet av så mange mennesker, men idag ser det ut som slikt er glemt....dessverre
Lighter
30.05.2022 kl 12:53 1800

Forstår at noen er engstelige for MAX flyene. Selv er jeg Ikke bekymret i det hele tatt. Flyet er kontrollert opp i mente, av luftfarts myndigheter verden over. Sitat : Sannsynligvis den grundigste sertifiseringen noensinne
Flere ting på flyet er endret. Alt fra prosedyrene i cockpit, til opplæring av piloter, til å endre forskjellige installasjoner, har gjort at flytypen nå er på vei igjen i luften. Sitat slutt.
Frodon
30.05.2022 kl 12:53 1801

Yes, det har jeg skrevet om en stund ;) Sa de ingenting om valuta smellen?

Der var du ja, godt å ha deg tilbake.
Var redd du brant deg på shorten, så du besvimte.
At Nas kunne stige, det hadde du ikke trodd.

Nå har jeg 1 krone / aksjen gevinst i Nas på ei uke, det er 1 krone mer en shorterene har tjent i Nas på et helt år, men de har betalt gode renter til John Fredriksen, han smiler nok, er derfor han ikke selger aksjer.

Nas handler ikke om historien, det er et tilbakelagt stadie der Bjørn lekte stor kar og Cowboy, det måtte gå galt i et selskap uten aksjonærer med rygg rad.
Nå går alt såmeget bedre, restrukturert, Geir styrer med forsiktig og ned giret hånd og selskapet har noen av verdens beste investorer som stor eiere.
Redigert 30.05.2022 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.05.2022 kl 12:54 1795

Shortet? Jeg er ikke short i NAS nå. Håper aksjen stiger til kr 13, så jeg kan sette ny short der. Bryter aksjen over den store motstanden på kr 13, må jeg ta et tap på stoplos

NEi, å lese aksje grafer et år tilbake er ikke lett, enig det.
Samme det, så lenge JEG tjener penger, gir jeg blanke f i alt annet.

Nå bør du shorte, så tjener du nok gode penger
Redigert 30.05.2022 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Lighter
30.05.2022 kl 13:02 1831

Kverulanten er tilbake 😁 De fikk vel i område 50% rabatt i forhold til «listepris». Anslaget mitt på 20-30% gjaldt i forhold til den terminerte kontrakten på ca 100 fly.

Boeing Will Face A Skeptical Flying Public When It Fixes the 737 Max Jets

https://www.ovationmr.com/boeing-issues-fixes-737-max-jets/

* Mao, da vet vi at erstatningen ligger i rabatterte MAX fly få andre selskap vil ha pga risken for at mange potensielle kunder vil styre unna - ikke særlig imponerende etter flere år med erstatningskrav hvor mange andre selskap har fått cash erstatning og dermed friheten til å velge fly publikum ikke vil være skeptiske til. Kanskje ikke annet å forvente når nisselua forhandler i det store ytland ...

https://newsweb.oslobors.no/message/563565
Redigert 30.05.2022 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Lighter
30.05.2022 kl 14:35 1799

Du virker noe desperat nå rischioso. Max-en er vel det mest gjennomtestede flyet i verden. At noen er engstelige forstår jeg som sagt. Hva og hvor mye som ligger i rabatten tror jeg du vet veldig lite om.

Desperat? Nei.

Når det kommer til rabatten så klarer du vel å lese og ikke minst forstå det som skrives:

LES: Subsequent to the conclusion of these agreements, Norwegian estimates to record a net gain of approximately NOK 2 billion.

https://newsweb.oslobors.no/message/563565


LES: Norwegian buys 50 Boeing 737 MAX, ending dispute

The Nordic low-cost carrier and Boeing have been locked in a legal battle for several years, with the Norwegian carrier launching legal proceedings against the US giant for compensation following setbacks related to its 737 MAX and 787 Dreamliner long-range jets.

Without giving further details, Karlsen mentioned "a compensation of two billion kroner ($212 million, 197 million euros) that we used to buy planes under advantageous conditions.

https://www.rfi.fr/en/norwegian-buys-50-boeing-737-max-ending-dispute
Lighter
30.05.2022 kl 14:55 1785

De 2 mrd er ikke rabatten. Det er erstatningen som sannsynligvis blir en del av forskuddsbetalingen.

Er det noen som har sagt noe annet - foruten deg - velkommen etter, mao, de som fortsatt sitter og venter på erstatning venter forgjeves ... ;)
KalleQ
30.05.2022 kl 15:27 1851

Til de som tror denne akjsen skal noe særl,ig mer opp, så må jeg skuffe dere. Denne kommer aldri over 12-13 igjen. Ser noen tror den vil komme over 20..kanskje 30-40. Da sier jeg at de har ikke peiling på aksjer
Bullen
30.05.2022 kl 15:37 1863

Så flott Kalle. Da kjøper jeg ikke aksjer i NAS

Pass deg så den ikke går 25% i dag/13 kr
Spørs bare hvor lenge Frodon og Riskokeren tør la vær å kjøpe.

50 splitter nye strøkne fly, uten å emitere
Redigert 30.05.2022 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.05.2022 kl 16:03 1871

Jeg gjetter på at innsiderne selger lenge før de nye flyene skal betales 😉
Frodon
30.05.2022 kl 16:07 1876

Jeg har tippet siden 2020 at energi krisen vil vare til ca 2026. Ting kan selvfølgelig endre seg, men hvis drivstoff prisene går mye ned, tror jeg det eventuelt vil være kombinert med lavere forbruk og det taper jo fly bransjen på uansett
Frodon
30.05.2022 kl 16:17 1872

Tror du NAS skal bokføre en gevinst på ca kr 2 milliarder i regnskapene sine, selv om det egentlig er snakk om å få kjøpt fly litt billigere?

Ser NAS ønsker at rettsaken mellom Boeing skal legges i Illinois, mens Boeing ønsker at den skal legges til Washington. Da er ikke partene helt der enda, at det ikke blir rettsak? 😉
Frodon
30.05.2022 kl 16:21 1874

Jeg kan garantere deg 100% sikkert at jeg ikke kjøper NAS aksjer på dagens kurser. Short er min eneste interesse rundt dette tapsprosjektet.

Jeg er relativ sikker på at ikke engang du tror på at det ikke blir emisjon hos NAS når de nye flyene skal betales. Men du har solgt lenge før det, og da blir du nok plutselig enig…slik du pleier å bli 😅🥳
coccoman
30.05.2022 kl 16:52 1822

Jepp, jepp, aksjekursen er sum av forventninger til flere variable. Hvordan man vekter de forskjellige variablene som fuelpriser, valutasvingninger, billettpriser og solgte seter er opp til hver enkelt, så kursmålene blir forskjellige.

Å basere handel av NAS-aksjer på at MAX'en ikke blir flyvedyktig i framtiden synes jeg er komisk, her må dere heller regne inn lavere drivstoffforbruk!

1 kr opp i dag er halve estimerte gevinsten på Boingforhandlingene. 10,6 mill i tap for den største shorteren Voleon Capital Management bare i dag begynner å svi.
NORWEGIAN AIR SHUT 10 629 035 1.14% 27.05.2022

Kanskje får vi en shortskvis som kjører opp aksjen til 13 som Frodon antyder er ny shortinngang. Tja, ikke meg i mot, skjelden har jeg truffet bedre på inngang;O)

Hau, hau
Frodon
30.05.2022 kl 16:55 1823

Gratulerer med bra treff på inngangen, moro når slikt skjer 🤩

Det er nok litt for tidlig å fastslå - for som nisselua sier:

I intervjuet over avviser Karlsen at det er aktuelt med en emisjon i Norwegian for å finansiere flykjøpet

– Det har vi ikke tenkt, sier han.

Han han forklarer at bankgjeld gjennom amerikansk eksportkreditt trolig blir førstevalget.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/05/30/7874618/norwegian-sjefen-om-flyregningen-godt-under-100-mill.-dollar

* Og vi som har vært med en stund og ikke minst kjenner til at det vil komme nye milliardunderskudd pga skyhøye JetFuel kostnader så blir det nettopp det som det vil skyldes på når emisjonen kommer ... ;)

RE - Å basere handel av NAS-aksjer på at MAX'en ikke blir flyvedyktig i framtiden synes jeg er komisk, her må dere heller regne inn lavere drivstoffforbruk!

* Det er ikke snakk om flyvedyktighet - det er snakk om en iboende sunn skepsis til en flytype som fortsatt har det samme problemet med en oppdatert software. Når det kommer til drivstoffforbruket så er de 14% de sparer spist opp med 100 - 150% økning i drivstoffprisene ...

Du overdriver lommeboken til de to besserwisserne, det er ikke de som har noe å si på aksjekursen.
coccoman
30.05.2022 kl 18:56 1725

...og det er jo der du bommer så fundamentalt! Flyselskapene konkurrerer tøft om passasjerene og et restrukturert selskap med de laveste drivstoffutgiftene er mest robust og vil være blant vinnerne i framtiden. Med gjerrigere fly blir NAS mindre berørt av økende/doblede drifstoffpriser enn konkurentene. Alle vet at prisene på flybilllettene i framtiden vil måtte økes i takt med drifstoffprisene. Du må bli bedre å se og forstå helheten, så greier også du å plukke ut vinnere ;O)

Vingeplasseringen på Maxen trenger nødvendigvis ikke å få noe å si for aksjekursen til NAS. Jeg antydet at du kan ha feil fokus. Lykke til.

Hau, hau
Redigert 30.05.2022 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Mado
30.05.2022 kl 19:03 1710

Hvorfor NAS stiger 9% i dag på fly som skal kjøpes om 3år?😁
kaika
30.05.2022 kl 19:56 1658

når trafikktalla kommer for mai er det ikke umulig at kursen går 2kr til sitte short i Norwegian nå før sommersesongen er risikabelt tror nok det blir en del inndekning nå.
Frodon
30.05.2022 kl 20:00 1679

Også var det dette med at NAS ikke har hedget drivstoff kostnadene, slik de fleste konkurrentene på utsiden av Norge har gjort. Og de har hedget på veldig lave nivå vs det NAS betaler for sitt drivstoff
Lighter
30.05.2022 kl 21:03 1631

Jeg ser du har gått på en liten valuta smell de siste par ukene Frodon. Den er snart på normale nivåer nå.