Questerre med utviklingsavtale!!

Slettet bruker
QEC 20.01.2022 kl 17:52 54237

Mon ikke vi skal en tur op i morgen? :-)

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/20/7805900/questerre-med-utviklingsavtale

I tillæg forventes EU at godkende gas måske allerede i morgen fredag eller senest på mandag........whats not to like? :-)
blaffen
25.01.2022 kl 13:17 5566

jeg prøver med omvendt psykologi på hjernen min....."digg å være i rødt" :D
Slettet bruker
25.01.2022 kl 14:08 5399

Ned i dag også på en ellers bra børsdag…..
Fjellbris
25.01.2022 kl 14:33 5288

Veldig hyggelig å få mulighet til å laste igjen ned mot kr 2 i dag👍 Nesten 100% opp igjen det til SPB1 sitt laveste erstatningssmål kr 4 og 400% til det høyeste a kr 10,-😀🚀
Redigert 25.01.2022 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
blaffen
25.01.2022 kl 14:38 5265

mere rødt, mere rødt, mere rødt!!! ;)
Slettet bruker
25.01.2022 kl 15:15 5103

På dette stadiet er det 100% sikkert at QEC får en form for kompensasjon. Så det er nå bare et tidsspørsmål før aksjen vil gå høyere. Som dere alle vet så er aksjemarkedet bare en måte å overføre penger fra de utålmodige til de tålmodige. Prøv å ikke sjekke aksjekursen 100 ganger pr dag, da er det vanskelig å være tålmodig. Lykke til!
Nano Rekyl
25.01.2022 kl 15:19 5093

Så riktig, så riktig!
Dåsemannen
25.01.2022 kl 15:35 5003

Jeg leser mye synsing og meninger om hva aksjekursen "burde vært" her på forumet. 2 kroner, 3 kroner, 0,5 kroner.. MEN, ingen sier noen verdens ting om GRUNNLAGET for sine fantastiske verdivurderinger. Jeg sitter absolutt ikke på fasitsvaret selv, men drister meg frempå med denne sammenligningen:

Gassfelt på den størrelsen QEC besitter lisens til, koster gjerne 5-6 milliarder å utvikle dersom funnet hadde befunnet seg i Nordsjøen og f.eks Equinor skulle utviklet dette for drift og produksjon. Jeg gjentar; "Å UTVIKLE". Verdien, altså fortjenesten, er naturligvis langt høyere - ellers hadde det ikke vært noen vits å utvikle gassfeltet.
Å utvikle et gassfelt på 400 meters havdyp i Nordsjøen er naturligvis en mer kompleks prosess enn å utvinne fra fastland, slik QEC eventuelt vil gjøre. Altså må ikke samme investeringer gjøres for QEC sitt vedkommende - der har jeg også forståelsen av at investeringer i stor grad allerede er gjennomført (Derav også diskusjonen om størrelsen på eventuell erstatning).

Dagens verdi av hele QEC er ca 1 milliard kroner.

Så, tilbake til utgangspunktet: Alle som synser og mener om hva aksjekursen "burde vært basert på dagens situasjon" burde reflektere litt over denne sammenligningen:

5-6 milliarder i utviklingskostnader og XX antall milliarder i fortjeneste dersom gassfeltet hadde ligget på norsk sokkel

versus

1 milliard kroner i verdi for HELE SELSKAPET, og gassfelt som langt på vei er ferdig utviklet og klar for pilotbrønn og deretter produksjon dersom de rette myndighetsorgan plutselig gir tommelen opp for produksjon.

Dere får gjøre deres egne vurderinger knyttet til denne sammenligningen, og hva aksjekursen "burde være".
Personlig syns jeg imidlertid det hele minner om GROV underprising, basert på potensialet. Og så høres det ut som vi snakker om et vinn-vinn scenario;

1) En eventuell erstatning for å ikke få lov til å produsere vil alene sannsynligvis utgjøre summer som dramatisk påvirker verdiene i selskapet
2) En eventuell tillatelse til å produsere, åpner for inntekter i "mange-milliarder-klassen"

Hva som blir utfallet, enten 1 eller 2, høres det også ut som vi får avklart innen ikke altfor lang tid (De av oss som ikke driter i buksa og selger pga meningsløs psykologi i bjørnemarkedet). Og det høres ut som portene er vidåpne på vei i retning av alternativ 2:

1) Det er valg i Quebec til høsten - en del vesentlige politiske beslutninger bør vel kunne forventes å tas enten før, eller i forbindelse med dette
2) QEC har klart å narre indianerhøvdingene i First Nation med på utviklingsavtale. Når selv urinvånerne stiller seg positive til utnyttelse av naturressursene på denne måten, så bør det legge visse føringer også for politikerne. Mener å ha lest at First Nation vil motta 3% av overskuddet ved eventuell produksjon (Correct me if I am wrong)
3) Canadiske myndigheter er, sammen med tyske myndigheter, i ferd med å legge til rette for en gasseksport rørlinje som vil gå tvers gjennom Quebec. Her legges det med andre ord til rette for eksport. QEC vil kunne koble seg "rett på" eksisterende infrastruktur når rørledningen kommer på plass.
4) EU godkjenner etter alle solemerker, naturgass som "grønn energi". Dermed blir det også miljømessig mer legitimt for andre regioner å fokusere på gass. Altså lettere for canadiske myndigheter å si ja til utvinning.
5) Den pågående energikrisen i Europa har fått alle og enhver til å innse hvilket ballegrep et krigshissende Russland har på Europas gassforsyning. Dette ballegrepet bør det nå være stor motivasjon for å fri seg fra (derav også punkt 3 og 4).

Så hvor er risikoen for QEC? Hvorfor bør man IKKE ha aksjer i QEC?

1) Alle husker sirkustilstandene for 12-13 år siden, da spekulasjoner sendte aksjekursen i alle retninger. Stempelet "useriøst selskap" festet seg vel hos mange, og særlig de som fikk brent griselabbene sine da aksjekursen omsider trynet. Det var på den tiden mange tilsvarende selskap i omsetning; Canargo, TSU, IGE. "Evig eies kun et dårlig rykte" er det noe som heter. Og det er vel dette selskapet til en viss grad lider under. Men HUSK; Det hvor de andre nevnte jallaselskapene har bukket under, så eksisterer QEC fortsatt. De har atpåtil stabilisert seg som en liten aktør med produksjon nok til å holde driften gående.
2) Tidsperspektivet. På børs ser det ut til å være en higen etter å ha fasit på bordet I DAG...og senest i morgen. At man må vente litt på at bitene i puslespillet skal falle på plass, ser det ikke ut til at veldig mange gidder å være med på. For QEC sitt vedkommende vil man definitivt måtte vente litt. Men potensialet den dagen det smeller? Tja...den enkelte får vurdere om det er verd ventetiden.
3) Tja.... Risikoen for at BÅDE erstatning og produksjon ikke blir noe av, er naturligvis til stede. Men denne er vel mikroskopisk, med mindre myndighetene ønsker å begå direkte kriminalitet. Nå er det vel også rettskraftig dom fra Utica OG ministeruttalelser som går i retning av at erstatning vil bli tildelt dersom det potensielt ikke blir produksjon. Dermed er det vel lite sannsynlig at man sitter igen med ingenting.

Jeg påberoper meg ikke å sitte på alle svarene her. Men hvis man veier "plusser og minuser" opp mot hverandre, så syns jeg det virker livsfarlig å sitte uten aksjer i QEC, også selv om det stormer en del på børsene og kursen svinger.

Kom gjerne med seriøse synspunkter på argumentasjonen min.
tuja
25.01.2022 kl 16:54 4834

Du har fått med deg mange gode punkter som viser potensialet. SP1M har 1,7kr pr aksje(dagens produksjon/Kakwa/Montney), og det er uten Quebec/St Lawrence og alt som følger med. Og det var også før avtalen med first nations. Så at det ligger en potensiell stor oppside i selskapet, levner jeg ingen tvil.
1013
25.01.2022 kl 17:52 4689

en kurs omkring de 7 nkr. bliver det mindste vi får erstatning og salg af kakwa nord og syd. så det er helt ufatteligt at kursen er hvor den er.
Fjellbris
25.01.2022 kl 17:56 4669

Dåsemannen - helt enig med Tuja, flott innlegg med god og edruelig oppsummering og «Swot analyse».

Slik jeg ser det utrolig begrenset nedside her vs eventyrlig oppside i gjeldsfritt selskap som tjener penger! Og så får hver og en sette sine mål og disponere sine penger enten de nå tror på kr 0,5 (kursmål SP) eller kr 40 (best case erstatning til Jason)😀
Redigert 25.01.2022 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
Vandregutten
25.01.2022 kl 18:40 4567

Det der skjer nu, er at de nervøse bliver frarøvet sine aksjer, spesielt av algoer.
Kursen kan gå både opp og ned, men der ligger en belønning i enden, om det skjer Ila et par uker, eller der går et år, så ser jeg ikke annet scenario, at kursen må min opp 100%.
Det skal jeg have med mig, jeg er all inn, men kan alltid skaffe lidt mere, om nogle mister tålmodigheten..
Lykke til alle.
Kan QEC kjøpes på ASK?
Slettet bruker
26.01.2022 kl 01:52 3992

Dåsemannen, har du glemt at det er forbud i Québec og med gass/olje liggende i bakken er det null verdt.
Dåsemannen
26.01.2022 kl 02:19 3969

Overhodet ikke, StevePikk....selvfølgelig er det ikke glemt. Det er naturligvis derfor aksjekursen ligger på ca 2 kroner, og ikke 40. Så var det dette med POTENSIALET, da. Hadde gassen allerede vært i full produksjon og aksjekursen reflektert dette, så hadde QEC som investeringsobjekt vært mindre interessant.

Så noen spørsmål til deg, nå som grevlingen er røyket ut av hiet;
Har du sittet her og slengt dritt om QEC helt siden 2010? Jeg mener å huske at du holdt på også dengang, for snart en generasjon siden.
Med mindre du er sinnsyk, noe du sannsynligvis ikke er, så er agendaen din lett å gjennomskue; Du sikler som en sulten ulv etter billige QEC aksjer. Hvorfor skulle man ellers bruke tusenvis av innlegg gjennom en årrekke, og sløse massevis av tid, på noe man er så negativ til??
Du sitter selvfølgelig allerede med masse QEC aksjer, men ønsker deg flere. Korrekt?
Dåsemannen
26.01.2022 kl 03:23 3924

Her er hva visse røster "over there" mener om saken. Kanskje valget til høsten blir en massiv døråpner, hvis de rette politikerne blir stemt frem.

QUEBEC NATURAL GAS IS GREAT --IF WE ARE ALLOWED TO PRODUCE
Quebec has WORLD CLASS NATURAL GAS, see Questerre , see GASPE CONVENTIONAL with Petrolympic and Squatex

See Petrolympic and Squatex and JAG and Utica Resources , see Altai and Mundiregina Resources all in GASPE CONVENTIONAL

We have been SABOTGAED from Developing Quebec World Class Natural Gas by DELUSIONAL GREEN QUEBEC POLITICANS who are Brinwashed and out of touch with reality .

The GOOD NEWS is the EU now needs Natural Gas urgently because they have been paying over $30 dollars as we pay approx. $4 in Canada/USA .

YES, the Eu now wants Canadian /Quebec Natrual Gas
Stabukk
26.01.2022 kl 03:50 3961

I ein litt «sprø» verden: Dersom Russland rykker inn i Ukraina, vil Tyskland og andre land kanskje heller kjøpa canadisk gass enn russisk gass. Veit nokon kor lang tid det tar å utvinna Quebec-gass, dersom nye politikarar kjem inn? Russland kan vel få selja meir gass til Tyrkia og Kina. Men nytt gassrør frå Russland til Tyskland i Østersjøen skal vel etter planen også brukast, ikkje berre byggast? Spør kanskje «meir enn ti vise kan svara».
Slettet bruker
26.01.2022 kl 06:42 3918

Dåsemannen du får dessverre ikke noe svar på det, men han er hverken inne eller shorter bare sykelig opptatt av Qec....så fort kursen stiger så er det stille og det motsatte skjer så fort kursen faller.
Slettet bruker
26.01.2022 kl 06:51 3904

Flott vurdering og innlegg Dåsemannen, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, ha en fin dag :-)
Bombibitt
26.01.2022 kl 08:05 3687

Tyvärr så kommer med största sannolikhet CAC bli omvalda då de leder stort i undersökningar som gjorts.
Slettet bruker
26.01.2022 kl 08:58 3508

har du noe som kan bekrefte det at CAC ligger an til å bli gjenvalgt, eventuelt link Bombibitt?
tynnidioten
26.01.2022 kl 09:05 3469

Flott start på dagen. Kan vi holde oss i pluss ?
1013
26.01.2022 kl 09:33 3315

Er det ikke ligegyldigt om kursen er 2 eller 2,5 vi venter på de rigtige nyheder der bringer kursen markant op. Og de kommer om
14 dage. Hvem tør være ude?
6710
26.01.2022 kl 09:35 3290

Uanset så er der sikkerhedspolitisk vigtigt at sikker energileverancer så EU vil sikkert samarbejde med CA- US omkring dette.
Lige nu er US ved at hjælpe EU med olie og gas leverancer fra 3 lande de næste uger, fremadrettet skal dette komme fra US og CA, tror jeg, dette virker mere sandsynligt.

Tror faktisk man finder løsninger til krisen, som begge sider kan tilslutte sig, man prøver nu sine systemer af, nu hvor man har chancen for dette, men det vil dæmpe sig snart, tror jeg...
tynnidioten
26.01.2022 kl 09:49 3181

I aksjemarkedet priser man inn fremtiden.
En svak utvikling nå gir en indikasjon på fremtidsutsiktene.
1013
26.01.2022 kl 10:03 3103

ikke i det tilfælde her, erstatning eller pilot kommer det er kun spørgsmål hvilken det bliver, så kursen nu er ligegyldigt.
6710
26.01.2022 kl 10:16 3045

Vi mangler klokkeklar bekræftigelse på enten - eller erstatning, når politikker samles i forsamlingen næste uge. Jeg er lidt i tvivl om det meddeles inden, men senest ved start på forsamlingen ved vi besked, tror jeg...
Redigert 26.01.2022 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
6710
26.01.2022 kl 10:22 3054

Men set i myndigheder tabte retssagen sidst så går man nok mod forlig, erstatning end opslidende retssager fra alle bolag...
1013
26.01.2022 kl 10:46 2884

der kommer ikke en ny retssag regeringen kommer til at betale eller giver lov til pilot, pilot afhænger meget af de forhandlinger der foregår mellem EU og Canada om gassen. så det er kun spørgsmål om vi bliver rige eller super rige.
tynnidioten
26.01.2022 kl 10:52 2849

Noen visdomsord i aksjemarkedet, 1013; "Det blir som regel ikke som man håper og tror".
Redigert 26.01.2022 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
BIF78
26.01.2022 kl 10:58 2844

Jeg tror heller ikke på ny retssag. Hvis det bliver erstatning, så er det interessant om det bliver til dækning af udgifter på ca 4 kr pr aktie eller til markedsprisen op mod 200 kr pr aktie. Her tror jeg måske regeringen ved, at de har en dårlig sag. Så kan evt aftale mellem EU og Canada være en udgang for Quebec til at tillade pilot.
1013
26.01.2022 kl 11:07 2802

alene olie prisen og 2000 boe pr. dag kommer til at bringe kursen i 5 nkr. marked har kun focus på erstatningen, det er en kæmpe fejl.
1013
26.01.2022 kl 11:11 2780

Mit bedste gæt på erstatning er at vi får ca. 400 millioner cad. 175 for faktiske omkostninger plus renter og resten for tabt fortjeneste. tillæg så lige prisen for kakwa nord/syd så er vi langt over 10 nkr. jeg sidder stille i bussen og venter med glæde.
Slettet bruker
26.01.2022 kl 11:20 2727

Uansett hvor mye dere snurrer på dette så er "fair value" for feltet til Questerre i området 15-20 mrd $. Altså mellom 150 og 200 milliarder norske kroner.

Jeg tror dog ikke at myndighetene vil betale så mye for de rettighetene så har null forhåpninger om en så stor sum inn på Questerre sin konto.

Jeg har ikke troen på noen pilot eller at Questerre kommer noen vei med myndighetene. Det er som å prøve å snakke med en stor stein. Du får aldri noe svar og den rikker seg som regel ikke av flekken om du prøver å flytte på den.

Det som dog virker soleklart for meg nå, er at Questerre må kompenseres hvis de virkelig vil stoppe all olje og gass utvikling i Quebec. Hvis ikke tror jeg det fort vil bli en fryktelig kapitalflukt og redsel for å investere i delstaten. Så her må nesten delstatsregjeringen bestemme seg først for hva de vil gjøre, og deretter for hva de vil betale. De kommer neppe noen vei utenom å måtte betale erstatning til olje og gass selskapene...
Slettet bruker
26.01.2022 kl 11:31 2743

PS: Det er onsdag 26.Januar i dag. Vi er nå kun 3 handelsdager unna 1.Februar. Nyheter kan dukke opp når som helst.
trønderinvest
26.01.2022 kl 11:41 3001

er du sikker på at innen februar, helt konkret betyr i løpet av siste dag i januar? eller kan dette være mere flytende...?
Slettet bruker
26.01.2022 kl 11:48 2955

Selvfølgelig er det flytende. Men målet var å ha det klart innen de møtes igjen i begynnelsen av Februar. Så det må nesten være nært. Vil jo tro at en del har planer om å ta noen lodd rett før i håp om den store gevinsten?

Det er jo ikke akkurat den helt store risikoen å kjøpe på dagens kurs. Med oljeprisen på full fart opp. Tyskland på jakt etter gass fra Canada. Mulighet for større erstatning. Tilnærmet null gjeld. Produksjonsøkning. Hvor ligger risikoen?