omans
21.01.2022 kl 18:06 7400

Dow Jones har nå testet en støtte ved 34530.
Så når Fed har sagt sitt i neste uke, kan hende det skal feires på samme måte som sist da Fed snakket om gode utsikter.
Redigert 21.01.2022 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
MSoleim
21.01.2022 kl 19:01 7313

Virker som meg som at markedet nå priser inn dårlig nyheter, og en evt positiv tale fra Fed vil gi oss fart oppover igjen.
ShoeShineBoy
21.01.2022 kl 19:13 7263

Tida da Fed kan redde aksjemarkedet er definitivt over nå som det er en reell fare for at inflasjonen kommer ut av kontroll. Min vurdering er at så godt som hele oppgangen siden finanskrisen er basert på sentralbankenes manipulering av kredittmarkedene og redningsoperasjoner. Oppgangen kan ihvertfall ikke tilskrives økt produktivitet. Vi kan med andre ord forvente børskrakk av en størrelsesorden vi ikke har sett i moderne tid.
Redigert 21.01.2022 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Fakevenues
21.01.2022 kl 19:15 7259

Buy the dip and sell on bust
undrende
21.01.2022 kl 19:19 7233

nede å tester den støtten på nytt igjen nå....
pysaok
21.01.2022 kl 19:22 7231

Du trenger ikke gå lenger tilbake enn år 2000, da Nasdaq var på topp. Så kom nedturen og det tok 13-14 år før Nasdaq var tilbake på samme nivå 😱.
Redigert 21.01.2022 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
omans
21.01.2022 kl 19:28 7211

Jeg så på DOW og ukes diagrammet. Det er noe som kan tøyes endel, har også neste uke å se på denne. Selv om det slutter under der ikveld, så har en hele neste uke til å berge seg inn på, om det er hold i den. Indeksen har på en måte gått sidelengs nå i 8mnd, men det er først nå denne testes, forrige gang det brøt ned dette var i mars 2020. Så tror det skal en del til før det bryter hardt ned, måtte evt være om russland invaderer Ukraina og det bryter ut en form for ww3, evt noe annet liknende stygt.
Redigert 21.01.2022 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
21.01.2022 kl 19:49 7138

Vi er nå himmelhøyt over nivået i 2000. Så må man spørre seg hva som har skjedd siden den gang som kan forklare den store differansen.

Vi har blitt tytet ørene fulle av diverse bankøkonomer som har hevdet at markedet alltid vil komme tilbake innenfor en relativt kort tidshorisont. Dette er selvfølgelig bare basert på tro og håp. Se på Nikkei-indeksen. Den er nå lavere enn den var i 1989.
ibyx
21.01.2022 kl 19:57 7104

Litt sånn amatørfunderinger her.
Oppgang på DOW fra dags dato pr år:
34500 22 11,5%
30960 21 7%
28900 20 17%
24740 19 25%
Her kan man kanskje argumentere for at oppgangen som var betydelig sterkere for 3-4 år siden allerede har blitt dempet/korrigert de siste 2 år?
Og Nasdaq var høyere i februar 21 enn idag.
Korreksjoner handler vel ikke bare om statiske tall uendret av indekser som generell prisstigning osv?
En aksje som var verdt 30 kroner på samme dag ifjor er mindre verdt om den også koster 30 kroner idag.
Så en aksje som er statisk korrigerer med evt. prisstigning, som tilfeldigvis USA har mer enn oss nå?
Spartan
21.01.2022 kl 20:09 7085

Jim Cramer tar som regel feil. Rett etter prediksjoner for enkeltaksjer han kommer med stiger de (anbefalinger gir kjøp) 6 mnd etterpå er de i dass. Minus portefølje samlet.

Tror dette er en tid der man skal sikre luker og ta gevinst. Ser stygt ut fremover.
omans
21.01.2022 kl 21:37 6992

Om jeg får kjøpt inn igjen Norske Skog på 43 kroner etter at de ble solgt på 46.8 er jg fornøyd.
Steve Hops
22.01.2022 kl 12:05 6720

Jim Cramer er en fjott. Mye av market media i USA er basert på depresjon eller lykkepiller. Nesten umulig å
Manøvrere i det støyet. Konklusjonen min har vært å gjøre mine egne analyser, så godt det er mulig.

Blir spennende neste uke FED har sagt i mellom linjene at de vil heller gå hardt ut med en gang, slik at markedet er forberedt - de sier også at prognosene for å justere inflasjonen ser gode ut. Så prisingen er fair den. Tar man f.eks Apple i snitt ligger de 10-20$ under glidende gjennomsnitt. Og prognosene er gode. Tesla er kanskje litt verre med siden de er priset 130 x omsetningen. Så ar den kollapser er ikke umulig, da vil nok Nasdaq slite litt.

Uansett så har teknologien kommet for å bli. Markedene skal stabilisere seg, og selv om det blir noen røffe år fremover - så tror jeg det å balansere sektorer er fornuftig.

Jeg tror det er bare å sitte stille. Hente gevinst der man kan og gå inn i markedet igjen. Det er liten tvil om når det er mest liv i sjøen så svømmer fisken overalt, men så kommer godværs perioder og da er det bare å fiske opp stimer.
ibyx
22.01.2022 kl 12:53 6706

Ingen vet hvor langt ned indeksene skal. Men hvor bør man sitte? Utenfor selvsagt og time de perfekte bunnene.. Ok. Men bortsett fra den øvelsen?
Hva er minst overpriset gitt videre fall? Enkeltaksjer kan naturligvis være underpriset. Men det er gjerne sektorer som er mer gunstige enn andre? Olja svinger fort, men er så høy at den gir enorme inntekter nå. Også andre råvarer er sterke, Aluminium fx. Og selvsagt laks som forventes å holde høy pris langt inn i 2022. Og hva med eiendomsaksjer? Prisstigning er vel dessuten en viktig faktor som kan slå ut ulikt forskjellige sektorer?
Redigert 22.01.2022 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
omans
22.01.2022 kl 23:10 6476

Jim Carter artikkelen/betraktningene var ikke ment som noe fasit måtte bare finne noe sånn at det ikke slår tilbake på en selv, dersom en mot formodning skulle ta feil. Den som intet våger intet vinner, earnings og guidance ruler, Netflix tryner og olja raller. Cramer har argumenter, enten synes man de er gode eller dårlige, person karakteristika er upassende i denne sammenheng.
Redigert 22.01.2022 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
omans
23.01.2022 kl 08:34 6293

Utdrag fra siste JP Morgan markeds oppdatering.

As we discussed in detail last week, we don’t think this particular sell-off is the first stage of a material drawdown. Stocks have exhibited some turbulence in the months around “lift-off,” but they tend to find their footing once they adjust to higher policy rates. In the last six hiking cycles, which lasted 18 months on average, the average S&P 500 return was over 13%.

Rates are rising, and fast, but equities tend to rally during rate hiking cycles because they tend to happen when the economy is strong. We like to stick to these three simple rules.
‐-------

RSI på Dow Jones nå er 28.16, dvs under 30 og kraftig oversolgt. Når RSI kommer under 30 viser det seg at for normale pullback vil dette være kortvarig opphold, og neste steg vil være stigning.
ibyx
23.01.2022 kl 09:28 6276

Videre bruker de store bokstaver i artikkelen på dette utsagnet: REMEMBER, IT’S A “MARKET OF STOCKS”
Selv i kalenderåret 2020 med coronavåren gikk S&P i pluss. Så dersom du ikke tror på et nytt 2008..
Ellers kan det vel bli lite av "multippel overtegninger" i "tech" som går i minus eller vil starte opp i tiden framover? Emisjonspenger kan bli dyre eller umulige å oppdrive? På den annen side kan man gjøre gode kjøp nå i "tech" som *allerede* har falt mye. Spørsmålet er (som alltid) hvilke?
https://www.chase.com/personal/investments/learning-and-insights/article/tmt-january-twenty-one-twenty-two
Som et annet apropos til temaer i artikkelen er her en liste fra Pareto over forventede utbytter i 2022 i rangert liste.
https://www.paretosec.no/visning/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
Steve Hops
23.01.2022 kl 12:08 6117

Alle bransjene har jeg troa på utenom eiendom.
- alle forventer at eiendom skal stige, konstant
- eiendom har hatt en fantastisk avkastning frem til cirka de siste 3 årene, da har Oslo, Stavanger og Bodø hatt mest stigning og alle ønsker å bremse det.
- eiendom har stort sett flatet ut langsiktig. Se mot Europa og Nord Amerika.
- renta er på vei opp
- når sykepleier inntekt indeksen va eiendomspriser ikke gir mening lengre, så blir eiendom forbeholdt de rike. Problemet med det er at historisk sett er ikke det en valid løsning. Så med andre ord - en nogenlunde frislippet boligpolitikk har ikke vist seg fungere godt langsiktig.
- eiendom er et sted man bor eller arbeider. Det er fundementalt. I Norge er boligpolitikken basert på at alle skal komme seg inn i markedet. Når bankene blir vanskelig, kan husbanken være en løsning. Når ingen lengre har råd til å bo, flyttes ikke prisene oppover men nedover. Kjøper va leiers marked.
- vi er i en inflasjon, hvor lønn - konsumpriser er drivere. Ser man historisk på det i forrige syklus var oppsiden stor. Boligprisene har hatt en fantastisk utvikling fra sent 90 tallet til 2022. Å forvente det samme så må man legge inn noen variabler. Bolig var regulert som å selge noe på Finn, så tok eiendomsbransjen over. Det skapte en boom av eiendoms selskaper. I dag er avkastningen lavere og bremser mere og mere opp, honorarer til eiendomsselskapene presses oppover - 2022 reguleringer er i en ny fase hvor verdien av selges som er nå går mot en juridisk potensiell bombe.

Alt i alt er det mange indikatorer på at boligmarkedet har blitt forsøkt regulert bedre, mere realistisk og rasjonelt. Spørsmålet er om det å eie skal være en demokratisk rettighet eller øverst på behovspyramiden. I Norge har vi god historikk på at det skal være en demokratisk rettighet å komme seg inn i boligmarkedet (regulering av EK, rente, lovverk). Men lite ser ut til å ha funket så langt. Legger man inn den nye variablen om at bolig må opplyses om stort sett alt, og kan ikke selges som den er. Så ser vi konsekvensene av dette når jussen har fått kranglet over masse saker 2-3 år frem i tid.

Jeg tror ikke eiendom vil ha den samme historiske profitten som den har hatt.

Du må også legge inn en annen variabel når det gjelder kommersielle lokaler. Verden går mot digitalisering. Det gir selskaper bedre fleksibilitet og lavere drifts kostnader. Menneskene får en annen frihetsfølelse, og generasjon millennium vil få ønskene sine oppfylt om mere fleksible og sikkert mere psykologisk inspirerende arbeidshverdager.

Disse variablene vil vi får svar på om 2-5 år. Hva som skjer veit jeg ikke, men å basere seg på historisk vekst i tiden vi går inn i tror jeg kan være litt misvisende i tiden vi går inn i. Man må huske de kloke gamle ordene: ingenting vokser evig og i lengden er eiendom alltid et klokt valg. Spørsmålet vi stiller oss i nå er, har vi egentlig nok historikk til å vise til dette?

Vi ser på den industrielle revolusjon som referanse. Men ser man på historien før industrielle rev. Så ser man at det absolutt ikke alltid har vært slik.
Redigert 23.01.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.01.2022 kl 14:38 5977

Joda. Buffet har sikkert mye rett i det.
Med eiendom tenkte jeg ikke på det å kjøpe eiendom, men eiendomsaksjer eller fond.
Entra (næringseiendom)
Olav Thon Eiendomsselskap (næring/hoteller)
KMC Properties (næringseiendom)
Solon Eiendom (boligutbygger)
Selvaag Bolig (boligutbygger)

Eller fond som FIRST Nordic Real Estate, ODIN Eiendom eller kanskje rette mot US?

Fx https://wealthofgeeks.com/how-to-hedge-against-inflation-with-real-estate-investments/
Redigert 23.01.2022 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Volga
24.01.2022 kl 18:02 5622

Vi var i det 5 største poeng-fallet i Nasdaqs historie her når vi var nede 13.187 i sted og -581 poeng. Det er heftig. RSI20 på verdens viktigste teknologindeks!

ed: Med -665 nå var vi inne på topp 3, ref. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_daily_changes_in_the_Nasdaq_Composite
Redigert 24.01.2022 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
omans
24.01.2022 kl 18:32 5498

Sikkert greit å få det overstått, er litt brutalt når det pågår, men sånn er livet. Nasdaq nå nærmer seg 20% ned, på tross av at renta ikke er satt ned enda, så virker som alt blir tatt ut av nedside før det starter. Vix stiger over 30% så det er veldig mye frykt involvert i dette nå. Det gjelder å ha troa på fremtiden, og at usikkerhet gir muligheter.
MSoleim
24.01.2022 kl 18:47 5413

I morgen tror jeg vi får se ”jeg skal ut av markedet uansett hva det måtte koste» og OSEBX ned en plass mellom 6 og 7% så frem til det ikke henter seg kraftig inn nå på tampen ikveld. Får vi en sell-off siste timen idag også så blir det rett og slett «sjøschtøgt». Men markedet jobber med å prise inn renteheving. Kanskje er mye av fallet hentet inn innen fredag, eller kanskje 3 ganger værre enn nå😅
Stokk Dum
24.01.2022 kl 18:52 5366

Jeg tror at de smarte pengene er ute eller omrokert for lenge siden, og sitter nå klare til å posisjonere seg mot idiotene som meg og deg som biter på agnet gang etter gang.

P.S. Dette er ikke noe råd på noen måte, bare en tanke ut i luften.

mvh
Volga
24.01.2022 kl 18:58 5322

Brutalt ja! Bør være solid støtte i underkant av 13000 og bunnene fra mai i fjor. RSI14 er som sagt ekstremt lav ~20 og oktober 2018 for å matche den. Mye sikringer som røk regner jeg med her, så et veldig overslag en stund. Intradag lav 13.094. Prøver seg litt opp igjen > 13.322 nå. Sto i 13400 ved børsslutt OSE.
Bullinvestor
24.01.2022 kl 19:04 5261

Er vel forståelig at dem som var all in med lånte penger å mere til føler seg presset nå, vondt kan bli til værre. Vi får ta et oppgjør i slutten av uka..
Volga
24.01.2022 kl 19:20 5201

Tenker også det. Vi er over close OSE igjen. Gapet som oppsto mellom slutt fredag/start i dag ~13700/13500 skal lukkes. En vill ide er jo at reversal blir så heftig i dag at vi ender over støtta på 13.600 og at dagen bare var en gigantisk bear-trap!? Har steget over 360 poeng fra bunnen nå. Vi får se på akkurat det altså.
omans
24.01.2022 kl 19:34 5118

Fikk iallefall kjøpt inn igjen Norske Skog på 43 tallet idag, så gjenstår å se om det var lurt eller for tidlig.
Redigert 24.01.2022 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
MSoleim
24.01.2022 kl 19:53 4988

Jeg er egentlig evig optimist og ser nå at børsene henter seg kraftig inn. Blir det fritt fall halvtimen før stengetid igjen da tro? Hadde jo vært typisk….og det har jo skjedd den siste uken også.
MSoleim
24.01.2022 kl 19:54 4976

Har ikke solgt en eneste aksje jeg, så jeg blir eventuelt med ned i stupet. Med solide selskaper i porteføljen skal vel det gå greit med lange briller på.
Redigert 24.01.2022 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Volga
24.01.2022 kl 20:01 5307

Kan dette faktisk skje her nå - at dette var en bear-trap altså!? Nasdaq over 13.550. Selvfølgelig avgjørende at man holder oppe trøkket ut dagen, men steget 450+ poeng fra bunnen.
Dieseldahl
24.01.2022 kl 20:03 5285

Har heller ikke tro på noe langvarig nedgang, solgte ett par veldig risiko aksjer i formiddag med tap, og
kjøpte mer av de solide aksjene jeg har hatt i lang tid, er fremdeles grønne tall foreløpig i år, men skrumpet
godt i dag, det går oppover igjen på litt sikt.
MSoleim
24.01.2022 kl 20:06 5258

Helt sykt om dette skjer. Bare det ikke kommer en klassisk sell-off timen før stenging. Da kommer prosentene kjapt….
MSoleim
24.01.2022 kl 20:40 5070

Ser ut som det må sløyfes.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 20:47 5016

Man skal også ha in mind at inflasjonen pt., ikke er drevet av økt etterspørsel, men sand i produksjons- og leveringskjeden, samt en energiskvis.
Da har å skru opp rentene ukritisk lite effekt...Den dagen disse COVIDrelaterte konsekvenser blir betydelig mindre, så vil også rentepresset opphøre ( med mindre etterspørselen tar helt av). Dessuten så har det ikke skjedd under tidligere kriser hvor Russland er involvert at man har stoppet gasskrana helt til Europa derfra, og de som tror at en eskalerende konflikt der nødvendigvis medfører varig høye gass ( og energipriser), må tro om igjen. FED møte vil vise veien videre, med Ukraina/ Russland på lur.
McCartney
24.01.2022 kl 20:52 4969

Buy sånn salzadipp ? 😂😂😂
Slettet bruker
24.01.2022 kl 20:55 4925

Sikker??
Tommyknocker
24.01.2022 kl 21:09 4848

Bloody monday! Mulig dette blir en litt dypere diiiiiippp..
Mye som begynner å bli billig, men har limt fast kjøpsknappen. Når alle vil selge ryker støttenivå💸
Fakevenues
24.01.2022 kl 21:38 4690

Nå spørs det om der kommer noen margin calls/tvangssalg
Volga
24.01.2022 kl 21:41 4656

Nasdaq altså i + nå! Har aldri sett noe lignende.