REC - Uke 4

VanDiemen7
RECSI 23.01.2022 kl 17:51 78373

Uke 4 står for tur. Hvor skal kursen? Roer nasse seg til uka, eller går makro lengre ned i den røde dalen?

Vi diskuterer REC, ikke enkeltpersoner. Vis hensyn ❤️
Redigert 23.01.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2022 kl 18:19 4424

24.01.22
Aided by investor demand, Korean companies are scaling up bond issues ahead of further policy rate hikes

Hanwha Solutions Corp. is selling 380 billion won in domestic debt on Jan. 24 at an annual interest rate between 2.8 and 3%, according to its public disclosure. The bond sale will mark the company's largest-ever debt issuance in its 57-year history, or 65% more than its initially planned 230 billion won.

The bulk of the proceeds will go to its solar cell and module production lines.

https://www.kedglobal.com/newsPrint/ked202201230001?lang=%C2%A0

380 billion won = $ 316 851 524

Når mesteparten av dette skal brukes til solar cell og module produksjon så er det kanskje mulig at de er Hanwha som kjøper nabobygget.

Prisen på bygget er $ 37 000 000


Redigert 24.01.2022 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Anywhere
24.01.2022 kl 18:11 4503

Omac, håpet ditt slo til at RECSI ikke falt 7% når hovedindeks faller 1%. Forbedring i dag da hovedindeks falt 3,5%, RECSI "kun" godt 9%. Relativt saftig forbedring.
omac
24.01.2022 kl 17:54 4623

slik det er nå kan REC legge ned butikken, selge alt og løse opp selskapet da ville aksjonærene fått 20 kr pr aksje, fatter og begriper ikke hvorfor vi er så langt ned men sånn er det bare.
Dolly
24.01.2022 kl 17:50 4562

Så lenge det fundamentale slår til (ML i drift osv) så ja. Men der må man bare ta et valg. Tro på at de får det til eller ikke sitte long i aksjen. Hvis ikke US henter seg inn kraftig nå kan jeg ikke skjønne annet enn at denne skal videre ned. Har 12-12.5 som neste støtte, men ryker den også er det fort 10 tallet. For de som ikke har cash ville jeg bare tatt fri og ikke fulgt med på kursen hele tiden. Meget urolig på børsene nå, så dette kan bli enda styggere
Slettet bruker
24.01.2022 kl 17:25 4689

Er visstnok ikke måte på så følsom og volatil denne aksjen er med det jeg vil kalle overreaksjon deluxe i forhold til markedet generelt. Er riktignok rødt over hele linjen idag og mange aksjer som går mye ned.

Børsen for 1 år siden var ca. 1000 og kursen 17kr. Idag er børsen 1140 og kursen 13,3. Altså en nedgang i kurs til tross for at børsen er høyere og markedsutsiktene med det fundamentale er bedre i Rec enn det noen gang har vært. Nedgangen er preget av panikk og er fullstendig dekoblet fra det som er i ferd med å materealisere seg i selskapet.

Sitter med en stor post som er long og rød for øyeblikket, men sover godt om natten. Er ingen trader, men honnør til de som får det til. De som har kapital tilgjengelig og kjøper i disse urolige tidene tror jeg får en fin reise når det på et tidspunkt snur. At Recsi kommer meget sterkt tilbake er jeg ikke i det minste tvil om. Enn så lenge får man akseptere det volatile. Dette selskapet og dets case jeg overbevist om har en meget god fremtid :)
Slettet bruker
24.01.2022 kl 16:01 5180

Idag har jeg benyttet muligheten til å kjøpe aksjer over evne. Det fundamentale her er nødt til å gå bra på sikt ; )
manman01
24.01.2022 kl 16:00 5163

hehehehehehehehehe dette vil jeg sidde og F5 efter, religiøst
Dolly
24.01.2022 kl 15:50 5283

Buy the fear, ikke dumt det. Men avventer litt, håper egentlig den skal enda et stykke ned (selv om jeg har en god del som ligger i minus)
Anywhere
24.01.2022 kl 15:42 5344

Vanskelig å si om det har vært en wash-out i markedet i dag. Rentefrykten som mange sitter med er ikke særlig relevant for RECSI da de har arbeidskapital for dagens drift, full åpning av ML og ytterligere utvidelser. Da vil også ha tilgang på billig kapital.
Det er når slik frykt vi nå ser når som dypest at man handler som longest. Etter Hanwhas inntreden hadde jeg i min nesten villeste fantasi ikke trodd at 13,20-tallet var oppnåelig få dager etterpå, men i dag har det skjedd.
Jeg har ikke handlet ytterligere under 14,4, men må jo erkjenne at lysten nå er ekstremt stor på ommøblering i porteføljen til fordel for mer RECSI. Får la tvil komme handling til gode et par dager og se det hele an. Men når alt salg skjer utelukkende på frykt, som nå, det er da man skal handle.
omac
24.01.2022 kl 15:35 5426

Voleon dekket inn ca 50k aksjer
VL
24.01.2022 kl 15:00 5733

Manman kommer til å grave den opp før vi rekker å finne ut av det🤣
VL
24.01.2022 kl 14:46 5867

De kunne ikke noe for at Mr. Markedet plutselig ble senil, og glemte at renten må opp. Dette har blitt varsel siden desember men det er nå de fleste for sjokk. For sannheten er at ingen her vet om det blir kr 20 i februar, 40 i mars og ned til 20 i april osv…
Redigert 24.01.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Boldor
24.01.2022 kl 14:45 5899

https://twitter.com/SolarKellyP/status/1485596747275636744

Kelly pleier å være bra oppdatert, spennende om hun har rett her:

My spidey-sense says that the solar panel tariff extension decision will come through today. Watch
@SolarPowerWorld
for the breaking news when it happens
Slettet bruker
24.01.2022 kl 14:38 5984

Vi traff 12.25kr på en dårlig kvartalspresentasjon. Like etter det gikk vi til 15kr også kom Hanwha som dro oss helt opp i 22kr.

Vi kan sikkert fint duppe under 10kr om markedet korrigerer. Det vil i tilfellet være fint for de som kan kjøpe litt, og det blir enda hyggeliger den dagen markedet våkner igjen og ML pumper ut :)
VL
24.01.2022 kl 14:26 6007

Er nok i samme båt, må skrape sammen det man kan kjøpe for. Lastet selv mer på kr 19 og kr 17 og er komfortabel med det.
omac
24.01.2022 kl 14:25 6025

Du kan så si men foreløpig har de ett tap på 500 millioner på transaksjonen, det er relativt mye på 3,5 børsdager
Slettet bruker
24.01.2022 kl 14:19 6124

Hanwha gir totalt faen i hva kursen er på oslo børs i dag. De sitter med informasjon vi ikke sitter på. De vet hva de selv trenger og de vet hva rec kan gi. 20 kroner var en pris de mente var enten rettferdig eller billig. Har ikke skjedd noe negativt for rec sin del siden de ble enige om den handelen. Selvfølgelig hadde det hjulpet om presidenten i usa ikke var 100 år og senil som en reke, men det får ikke vi gjort noe med, ikke engang reketrålerne til Røkke. Som mange andre her inne er jeg også fullastet, kan ikke kjøpe mere desverre. Får bare laste opp det man har til overs hver mnd fremover mens selvskapet blir priset til en postkasse. Litt morsomt at sist lønnimg ble det handlet aksjer til 22.5 kroner stk neste uke kan jeg få kjøpt til kanskje 13kr
Slettet bruker
24.01.2022 kl 14:11 6228

Tenkte å takke han den dagen REC igjen er på 3. Om REC er på 30 så blir det nok ikke så mye takk da ;)
VL
24.01.2022 kl 14:06 6252

Hva skal du med det? Ringer han eller står utenfor med en Porsche når Rec er i x antall kr? Hadde vært morro
VL
24.01.2022 kl 14:05 3377

Det er rødt over alt, Rec får desverre like mye juling som alle andre. Enig med deg Omac, noe må jo vi snakke om da vi alle venter på noe stort. Noen snakker om ML, BBB og noen drar frem ting for å lage kvalme. Tic tac tic tac…..
Slettet bruker
24.01.2022 kl 14:03 3373

På sånne dager får man trøste seg med at Hanwha har et papirtap i RECsi på 450 millioner.

De ser alle korta og vurderte en inngang og emisjon på 20 kroner som bra, så ingen grunn til å stresse.

Godt gjort at kursen senkes så til de grader, egentlig😂
Tipper vi er over 20 innen neste fredag. Lykke til!

Slettet bruker
24.01.2022 kl 14:01 3384

Jeg lover å selge alle Rec aksjene mine Nemi's, om du gir meg telefonnummeret ditt. Har vi en avtale?
nemi's
24.01.2022 kl 13:42 3584

Dere sitter og hausser skamløst utenfor åpningstid, hele uka. Og hvor sikre dere er på investeringen... caset... det fundamentale. Men når hverdagen innhenter dere igjen, skvetter dere i alle retninger og hyler på at REC-ledelsen må vise seg, eller at noen av mentorene deres her på HO må skrive en ny trøstehistorie.

Det fundamentale ble bekreftet av REC's salgsdirektør 31/12. Han sa at en hel del fortsatt måtte falle på plass for at ML skulle kunne få sin første amerikanske kunde, hvis REC da ikke skulle kunne få selge til Kina igjen. HAN HADDE IKKE TRENGT Å NEVNE KINA I DET HELE TATT! Men det gjorde han. Som vanlig. Det er fordi tar flere år å bygge nok waferkapasitet i US til å ta unna nok polysil til at ML kan drives lønnsomt. Som jeg har forklart dere kontinuerlig her inne, og som MS grundig redegjorde for i sitt Solar Review i desember. Og siden har REC vært i fritt fall. Slik jeg sa kom til å skje.

Ingen trenger å vente på noe som helst for å investere mer i PV-kjeden i US. Det er fritt frem når som helst, for alle som VIRKELIG MENER at de kan produsere lønnsomt i PV-verdikjeden i US. Bare se på Hanwha f.eks. - de har investert i modulfabrikken i Georgia, og sikkert fordi DET DER finnes utsikter til fremtidig lønnsom drift.
Redigert 24.01.2022 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
omac
24.01.2022 kl 13:14 3860

Er det så mye mer å diskutere da, hvor mange ganger skal noen skrive det samme om og om igjen Hanwha sin pris, oppstart av ML? Vi sitter jo alle og venter på ting som er utenfor vår kontroll så får nå bare folk småpludre imens
Slettet bruker
24.01.2022 kl 12:58 3954

Hvorfor stresser folk så mye over at REC er ned egentlig? Er ikke REC det er noe galt med. Det er et aldri lite lite «krakk» eller panikksalg som foregår disse dager. Absolutt alt er ned. Dette har ingenting med REC å gjøre. I det det kommer nyheter så går REC. Uavhengig om det er krakk eller ikke. Og ja, jeg er fullinvestert i REC og har ikke noe midler igjen. Flere hundretusen minus de siste ukene, men kunne ikke brydd meg nevneverdig. Venter spent på oppdatering rundt ny CEO og kjøper av nabobygget. La oss heller diskutere REC og deres muligheter i stedenfor å klage over at kursen går ned. Det er nok ikke bare jeg som har brukt vanvittig mye tid på å sette seg inn i Rec og vet hvor ekstremt store de har muligheten til å bli! Da bryr jeg meg fint lite om en periode med mye nedgang.

Min personlige mening er at de to neste store triggerne er CEO og kjøper av nabobygget. Jeg har som sagt tidligere at BBB har jeg ikke så stor tro på at skal gå gjennom med det første. Kanskje en gang i Mars hvis vi er heldig, men tviler sterkt. Det er foreløpig mye annet på agendaen til Senatet. Jeg venter mest på nabobygget til REC. Her tror jeg vi får en avklaring de neste ukene og jeg gleder meg masse til å finne ut av hvem som er kjøper. Jeg holder en knapp på Hanwha, og da tar det ikke lang tid til vi får noen meldinger rundt det vil jeg tro.

Håper flertallet ønsker å fortsette å diskutere selskapet videre og ikke fortelle alle sammen om at du er -6% osv.

Mange takk til alle de gode bidragsyterne der ute! Dere vet hvem dere er, spesielt Manman!
neosugar1
24.01.2022 kl 12:51 3990

Hvordan har det gått med de andre x3 playene dine? Tok en x3 forrige fredag, den svidde
Slettet bruker
24.01.2022 kl 12:34 4181

Er Nordnet nede?? Hva f......
manman01
24.01.2022 kl 12:33 4164

Hyggeligt at du kommer på banen (:

Jeg ved ikke hvor stor en trøst jeg kan tilbyde, men jeg vil forsøge alligevel! For min side, er kursen ligemeget indtil den amerikanske værdikæde jeg har investeret i begynder at materialiserer sig.

Det er nemlig der mine penge ligger, en amerikansk værdikæde. Det tager åbenbart lang tid et etablere sådan en, men det går den rigtige vej syntes jeg. XINJIANG BAN, SECTION 201 Tarif om hjørnet og SEMA på trapperne (forhåbenligt) for blot at nævne lidt. Den røde løber skal virkelig rulles ud!

Jeg er i den (u)heldige situation at min position ikke længere er så stor, ikke fordi den nogensinde har været det (med tanke på andre herinde). Derfor svier det heller ikke så meget, og jeg har nemmere ved at se på faldet med gyldne briller. Der skal lidt mere til før jeg begynder at tvivle på min egen dømmekraft (:

Men frustration er fuldt forståeligt. Jeg ønsker dig Lykke til, og håber du stoler på din egen dømmekraft, hvad end den nu fortæller dig (:
Slettet bruker
24.01.2022 kl 12:11 4369

Enig!

I dagens marked hvor det bygges chip fabs i USA for hundretalls milliarder, mange forskjellige, så vil jeg tro Butte sin verdi er høyere i dag enn hva det var. Spekulativt sett.

Hanwha sitt kjøp i Rec på 20kr spekulerer jeg også i representerer en oppside. Tror ikke Hanwha var villig til å betale overpris kun for å sikre poly, jeg tror de ønsker avkastning på investeringsbeløpet også.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 12:09 4389

Jeg er helt enig med deg, men som du kanskje merker er Thogst litt bekymret for investeringen sin. Måten jeg skrev på var en oppfordring til ham om å oppsøke denne typen informasjon slik at han kan vurdere sine investeringer litt mer objektivt enn å bare stole blindt på andre. :)
omac
24.01.2022 kl 12:07 4408

REC hadde ett godt bud på butte i 2020, Kepler Cheuvreux mente anlegget var verdt 350mill USD da. De har ca 2 milliarder på bok og 1 milliard i gjeld. De er priset til 5,8 milliarder. Bare salgsverdien av Butte, ML og bankinskudd tilsvarer minst 20 kr pr aksje. Den er fullstendig feilpriset.
Skalleknarp
24.01.2022 kl 12:00 4501

Som jeg har sagt før - Selv om shorterne er i motsatt ende av oss som ønsker kursen opp så tar tar sjangser de også og øker si stedet for å være fornøyd med gevinsten sin. (Mao: Mye vil ha mer!!) Jeg er dog overbevist på at dette vil bli pluss for oss longere når det engang løsner og gode nyheter kommer. Da MÅ shorterne anskaffe aksjer og løse inn sine lånte aksjer mens vi andre + flere til skal kjøpe. Det kan evt. bli kostbart men best av alt kursdrivende i riktig retning - Nordover. Vi få bare drømme om dette scenarioet på dager som dette.
Redigert 24.01.2022 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2022 kl 11:57 4558

Dersom du blindt følger andres meninger ang. hva en aksje er verdt, så er vel Rec neppe det eneste tapet du har i porteføljen.

Alt på børsen er et sjansespill, men du kan fint regne på market cap mot verdier i selskapet selv. Slike utregninger finner du også postet her på forumet. Dersom du har troen på at Rec ikke går konkurs med det første og at fremtidsutsiktene ser lovende ut, så kan du vurdere risk-reward og se om du synes det er verdt å sitte i Rec.

Selv finner jeg fram litt fri egenkapital og håper å laste opp med ca 20% flere aksjer. Jeg har dessverre som flere her nå et papirtap på en 20% som svir litt i stoltheten, men jeg velger å snitte ned. Jeg avventer forøvrig høy 13 og kommer til å ha godt med is i magen denne gangen. Ved tidligere nedganger har jeg kjøpt for raskt. Mest sannsynlig venter jeg med å brenne kruttet til vi ser kr 12 - eller lavere om denne galskapen skulle fortsette.

Enhver må se an egen situasjon. Jeg har ståltroen på Rec og har tross alt råd til å tape alt av penger jeg nå har spyttet inn. Jeg har holdt meg unna belåning og investert relativt forsiktig mtp egen økonomi. Det er ikke uten grunn at dette ofte nevnes ifbm aksjer. Det er ingenting som er verre enn å måtte selge aksjer på et ugunstig tidspunkt. Det er alt for mange der ute med belåning eller gearing.
Småplukker
24.01.2022 kl 11:56 4468

Hold roen. Selv har jeg ca 300 000 i papirtap siste måneden. Føler meg likevel sikker på at Rec vil bli en god investering.
Rec har et produkt som trengs i ikke mindre enn 3 sterkt voksende bransjer: Til batterier, til wafere, og til solar. Dessuten ligger Rec i USA, som er desperat etter å få
utbygd egne verdikjeder slik at de blir uavhengig av Kina. Frustrerende når ting lar vente på seg pga politisk renkespill, men dette kommer. Den overgangen til grønn energi som skjer nå lar seg ikke stoppe. Så pust med magen og se fremover. Ikke sjekk kursutviklingen hvert kvarter er også et godt råd.
Buffet sa at man skal handle aksjer på bakgrunn av det fundamentale, for det vil alltid vinne frem i det lange løp. Kortsiktige trender og hype kan være fristende å hoppe på, men lønner seg ikke i lengden.
omac
24.01.2022 kl 11:52 4552

Ikke sitt og glo på røde tall, det er ingenting dere kan gjøre til eller fra og du blir bare deprimert. Selger dere nå selger dere nok nært bunn. Det har ikke blitt flere aksjer i selskapet så dere eier akkurat det samme dere eide på over 20 kroner. Den kommer tilbake.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 11:51 4547

Finland, Sverige og Danmark nær 4% ned.