REC - Uke 4

VanDiemen7
RECSI 23.01.2022 kl 17:51 78561

Uke 4 står for tur. Hvor skal kursen? Roer nasse seg til uka, eller går makro lengre ned i den røde dalen?

Vi diskuterer REC, ikke enkeltpersoner. Vis hensyn ❤️
Redigert 23.01.2022 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
omac
23.01.2022 kl 18:02 28082

Jeg håper REC slutter å falle 7% hver gang indeksen faller 1% for det blir tungt i lengden
manman01
23.01.2022 kl 18:09 27996

Jeg håber blot på spændende læsning vedr. Section 201 tarif beslutningen som er rundt om hjørnet (:

Ellers må kursen leve sit liv for nu (:
VanDiemen7
23.01.2022 kl 18:12 27964

7. feb?
manman01
23.01.2022 kl 18:23 27875

7. februar ved vi om den fortsætter ja:)

"
....
maintain the tariff-rate quota (“TRQ”) on imports of CSPV cells, with an in-quota volume level of 2.5 gigawatts (“GW”), with no safeguard duty on goods entered within the in‐quota quantity, and with the rate of duty on over-quota imports decreasing by 0.25 percentage points beginning February 7, 2022, and continuing to decrease by 0.25 percentage points on February 7 of each of the three succeeding years of the measure;
...
"
Side 13
https://www.usitc.gov/publications/other/pub5266.pdf
DECEMBER 2021
Null
23.01.2022 kl 18:24 27833

Starter igjen uken lavere enn forrige uke denne uken er starten på 14,68
jeg har lagt inn startkurs på de foregående trådene også så det er mulig å følge den tror vi hadde sluttkurt 16,4 for en uke siden

Håpet er vel at vi kan stoppe her uten å utfordre 3 mnd lav eller lav 12 måneder
vi nærmer oss 13,55 og 12,10
Hvilke forventinger er til den kommende uken,
JO mine forventinger er at vi begynner å se konturene av noe nå når det er nytt styre. vet ikke når neste møte er, men det buyrde vel komme raskt i og med at de ikke har "møtt" hverarndre tidligere.
HW sin medlem skulle ikke tiltre styret før pengene var på konto og det var de fredag så da er vi der...

SÅ min posisjon som igjen faller tror nesten hver dag gav nedgang forrige uke ;(
Jeg har mer tro nå en for en mnd siden, men tror ikke det kommer noe store nyheter før tidligst medio februar 18 kanskje da er det q4 pres. det blir spennde første med ny toppleder.
Slettet bruker
23.01.2022 kl 19:13 27533

Jeg har inne kjøp på 14,50:)

Jeg tror likevel ikke det går igjennom.
Selv om markedet er vaklende, så er RECsi så lavt priset og utrolige under 20% av Hanwha sin milliard transaksjon forrige uke.

Tar vi bort gjeld og kapital, så priser markedet RECsi sine fabrikker i Moses Lake, Yulin og Butte, samt verdensledende teknologi og intensjonsavtalen med Group 14 til (latterlige) 5 milliarder nok.

Et ytterligere fall med de framtidsutsiktene RECsi har tror jeg nok vil utløse kjøpsknappen hos mange / store og små.

Forøvrig startet Short inndekning forrige uke.

En nyhet kan komme når som helst, og veien forbi 20 bør vært kort ref Hanwha sin betaling: 20 kroner per aksje

Slettet bruker
23.01.2022 kl 19:48 27322

Kjøpet på 14,50 vil garantert gå gjennom.

"utrolige under 20% av Hanwha sin milliard transaksjon forrige uke" er utrolig upresist. Kursen er 26,60% lavere enn 20,00 og må stige med 36,24% for å komme tilbake til 20,00.

Hva er tanken bak å ta bort gjeld og kapital, det fremstår som det komplette nonsens.

Short startet ikke inndekning, den økte på torsdag 20.1:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010112675

Teknisk ser det mørkt ut:
https://www.marketscreener.com/quote/stock/REC-SILICON-ASA-1413255/charts/

RECSI-trådene er preget av useriøst sludder og vas, dagdrømming og det reneste nonsens.
Redigert 23.01.2022 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
manman01
23.01.2022 kl 19:49 27276

Spurgt
uldiuldi
23.01.2022 kl 20:05 27104

Kig på stk 8 424 206
omac
23.01.2022 kl 20:08 27079

Når REC tilføres 42 millioner aksjer er 8 millioner mindre prosentvis etter aksjene ble tilført ja
Redigert 23.01.2022 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
VanDiemen7
23.01.2022 kl 20:10 27033

Selvfølgelig. Glemte tilføringen.
Slettet bruker
23.01.2022 kl 20:15 26979

Da får vi håpe på kursdrivende nyheter neste uke , ellers er det bare å lukke pcn og sitte ut dette , evt snitte ned hvis man har midler …
Winter is coming ….😄
Slettet bruker
23.01.2022 kl 20:37 26776

Lukter rekyl herifra...

https://www.tradingview.com/x/MHZy8aBG/
omac
23.01.2022 kl 21:12 26511

tipper at det snur fort når det snur, alle vil være med på oppturen
Slettet bruker
23.01.2022 kl 21:20 26397

Blir vel en liten pekepinn på veien videre når vi våkner i morgen og ser hvordan børsene i Asia har gått. Fra 16.50 og nedover er nok en kombinasjon av markedsfrykt og hissig short. Aksjen er definitivt på tilbud, men kan du få den billigere? Dette bestemmes av makro hvis det ikke kommer nyheter. Men REC bør være nær bunn. Får jeg aksjer til rundt 13.80-14.20 skal jeg være superfornøyd.
Slettet bruker
23.01.2022 kl 21:39 26204

Aksjekurs har total kollapset med 33,99% fra toppen på 22,44kr. Nasdaq hadde en ganske stor fall i forrige uke med 7%. Ser på ulike tekniske karter at det er mye støtte rundt høy 13-tallet. Short har fortsatte med sitt, men det ser prosentvis mindre ut, ettersom nye aksjer har blitt tilført. Uavhengig er 2% short ekstremt lite, men det kan være med på å dytte aksjekurs i ønsket retning også gjør tradere og aksjonærer som har vært traumatisert av alt opp og ned resten. Jeg antar at det er mange som har kastet kortene pga. ustabilitet innenfor aksjekurs.

I mitt syn kan jeg ikke forstå hvor mye mer aksjekurs kan falle. Vi er allerede 33.99% ned fra toppen og 26.7% fra inngangen til HS. Wrinkler kaller dette for haussing og det har han gjort helt siden oktober 2020, men jeg skjønner ikke hvordan det er haussing å påpeke fakta at REC vil bli en viktig ressurs for den vestlige satsningen innenfor fornybart. Det eneste som kan stoppe REC, er hvis vesten bestemmer seg for å drite i fornybart, noe som aldri kommer til å skje. El-biler og solar industrien er fremtiden og REC vil levere enorme mengder til akkurat disse. Det er ikke haussing, det er fakta.

Jeg gjentar;

Penger på bok: 2 milliarder NOK
Gjeld: 1 milliard NOK
Kostpris Butte og ML: 23-25 milliarder NOK
Inntjening Butte og ML med kontrakter på $20-$28 opp til ca. 1 milliard NOK i året fra Butte og ca. 3 milliarder i året fra ML avhengig av kontraktspris.
Patenter. Ekstrem tung erfaring innenfor polysil. og ved å bruke silangass. Miljøvennlig. Made in USA.

Indirekte har Hanwha Solutions bekreftet at de vil bli kunder. Her er noen sitater;

“The Transactions are expected to strengthen REC Silicon’s financial position and ensure that the Company has the necessary resources to reopen its FBR facility in Moses Lake, Washington, and enable valuable investment opportunities in Butte, Montana,” REC Silicon said in its own press release. “A US value chain for solar PV manufacturing will result in the creation of demand for solar grade polysilicon, which the Company expects will result in the restart of the manufacture of high quality, low-cost solar grade granular polysilicon in Moses Lake, Washington during 2023.”

og

"The move is intended at securing low-carbon photovoltaic materials amid growing demand for renewable energy in the United States, Hanwha Solutions said in a statement. In the United States, REC Silicon owns and operates a 20,000 MT polysilicon factory in Moses Lake, Washington, and a 2,000 MT facility in Butte, Montana." (kilde: https://www.pv-magazine.com/2021/11/18/hanwha-solutions-buys-16-67-stake-in-rec-silicon/)

Vi venter fremdeles på at Sila Nanotechnologies skal ta en avgjørelse. Vi vet at det er nabotomter som er på "pending" i Moses Lake, ergo i sluttfasen av å bli kjøpt opp. Analytikere har kursmål på 20kr, 24kr og 27kr. Aksjekurs er på 14.68kr. Dette er basert på dagens situasjon og ikke hvis ML blir bekreftet gjenåpnet, da kommer det nye analyser.

På den politiske fronten vet vi at det vil bli tatt en stor avgjørelse tidlig i februar samtidig som politikere jobber i ett sett med å få BBB gjennom, spesielt klima biten. Her er deadline midterms, som vil være mot slutten av året. Demokratene sin fremtid er avhengig av dette. Det blir anbefalt å opprettholde tarifs mot Kina og jeg tar det som en selvfølge at Biden vil opprettholde dette, ettersom han klart og tydelig har sagt at de skal bygge egne verdikjeder i USA og han skal gi konkurranse til Kina.

Ting har vært litt kjedelig for oss aksjonærer de siste ukene. Dette har ingenting med fundamentet til REC å gjøre. Dette har med helt andre faktorer å gjøre. Så lenge fundamentet ikke blir påvirket i negativt retning, så er det absolutt ingenting å bekymre seg over. Utnytt lave kurser til å fylle på. Akkurat som aksjekurs har falt, så kan den vokse i fort tempo. Tror ikke på meg? Sist REC var rundt 14-15 tallet, tok det en børsmelding og noen dager før vi gikk opp ca. 50%. Dette var ikke engang en børsmelding om gjenåpning eller intensjonsplaner, kun at HS kommer inn på eiersiden. Tydeligvis er alt glemt nå, hvor aksjekurs blir smadret på lav volum, pga frykt.

Historikk viser at ved å fylle på månedlig, selv under børs krakk og resesjon så kom aksjonærer seg godt ut. Akkurat nå er det også mange grønne bobler, men mange av disse vil sprekke og de få ordentlige selskapene som blir igjen vil ta helt av. Jeg argumenterer for at REC er en av disse. Her snakker vi ikke 5-10 år frem i tid med noe som er usikkert. Vi snakker om gjenåpning i 2023 med full kapasitet innen 2024 (og min egen teori er nye fabrikker innen 2025 - ikke bekreftet fra selskapet).

Vær så snill, hvis du mener at dette er haussing, bruk noen ord til å motargumentere, slik at vi alle kan lære og forstå. Ikke bare skriv at det er svada og nonsense og ty til noen tekniske grafer. Synd at aksjekurs er så volatilt og at selskapet holder kortene så tett inntil brystet og sier kun det de er lovpålagt til å si. Ellers hadde flere som deg ikke hatt et eneste ord å si nå. Fortsett å snakke dritt, mens leken er god.

Til aksjonærer og langsiktige; Husker dere for en og en halv måned siden når dere sa; "Skulle ønske jeg lastet mer når kursen var på 12-15kr" når aksjekurs fløy? Ja, nå har du muligheten. Det handler om hvor sikker du er på din case. Ingen synes det er gøy å kjøpe etter 30% ned, fordi ingen vet om aksjekurs faller ytterligere, det er alltid fylt med usikkerhet, men det er ved å akkumulere når resten av markedet kommer seg løper unna, at du virkelig kan tjene de store pengene, gitt at casen treffer. Får vel avslutte med et kjent Warren Buffet sitat og et bilde av hva investering egentlig er, ettersom det er utrolig mange nye her og det finnes mennesker som nyter å spre panikk og frykt for å påvirke andre;

“And if they insist on trying to time their participation in equities, they should try to be fearful when others are greedy and greedy only when others are fearful.” — Warren Buffett"

Til alle nye:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfhwshgKd_wNajvUIMfC1gWqWjEGmYieXbdg&usqp=CAU

Time in the market > timing the market.
Slettet bruker
23.01.2022 kl 21:49 26093

Har vel vært nevnt i en av trådene tidligere, men likevel;
Det er jo interessant da, og betryggende, at siden 23. november (etter nyheten om Hanwha´s oppkjøp i REC) så har Morgan Stanley sakte men sikkert kjøpt seg opp i REC. De startet da ferden på 9. plass blant aksjonærene - med 2,8 millioner aksjer. Siden da har de kun akkumulert. Sist fredag lå de helt oppe på tredje plass, med 14,2 millioner aksjer. Virker jo unektelig som at de har troen på REC.
Markedet generelt har vært urolig siste tiden, noe som helt sikkert også har truffet oss som sitter med REC i porteføljen. Den nærmeste fremtid blir utrolig spennende!
Slettet bruker
23.01.2022 kl 21:57 25985

Uchi, jeg synes ikke du driver med useriøs hausing i det hele tatt. Det du skriver og påpeker er jo bare veldig relevant og to the point!
I verste fall kan innleggene dine skape et snev av hallelujastemning her i trådene, men DET skader vel ikke? Keep up the good work!
Svenn_13
23.01.2022 kl 22:10 25863

To år inn i handelsavtalen og ikke noe tyder på at handelsunderskuddet til Kina kommer til å endres. Biden vet han må gjøre konkrete valg som virker som ammunisjon til høstens valg. Dette vil komme REC tilgode.

With the midterms looming in November, the White House is under increasing pressure to show it’s willing to punish China for not holding up its end of the bargain. Trade data through November show that its imports from the U.S. amounted to less than 60% of the additional $200 billion the agreement targeted over two years.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-19/china-fell-short-on-trade-deal-what-that-means-for-biden-dems-in-midterms
Homer Simpson
24.01.2022 kl 02:57 25328

Min strategi er hold. Kjøpte flere aksjer på fredag (14,78).
Så lenge kursen er under 15 kr vil jeg hver fredag kjøpe flere. Om kursen går til 13 eller 12, greit nok, da blir det flere aksjer for pengene. Tar regnskapet om 1 år, så får jeg se om hvilken bil jeg får råd til å kjøpe. Enten en 20 år gammel Golf eller en ny BMW 😂
Redigert 24.01.2022 kl 03:00 Du må logge inn for å svare
Stabukk
24.01.2022 kl 07:57 24837

Har samme hold-strategi i alle fall ut dette året. Kjøper kanskje meir. Inntil vidare er det Voleon sin short og trading som styrer kursen. Voleon må ha tent godt på sin short, som ligg på ca. 8,4 mill. aksjar. Når short møter «grunnfjellet», må jo aksjane kjøpast og leverst tilbake. Men Voleon kan og tena gode pengar når Hanwha sin inntreden dreg kursen opp til 20 igjen. T.d. ved å få Morgan Stanley eller andre til å samla aksjar på ein nominee-konto. Det ville eg ha gjort! MS har i alle fall kjøpt stadig meir og har no 14,5 mill. aksjar. Det er 3,47% av ny aksjekapital på vel 420 mill. aksjar. (Hanwha har sin post på 16,57% ståande hjå Citybank).
Slettet bruker
24.01.2022 kl 08:23 24572

Gjør det?
Såvidt jeg kan se har både bunnen og RSI pekt lavere før?

HS og AKH har nok bedre ting å gjøre enn å bry seg om kursen, slik mange snakker om.
Handelen dem imellom var åpenbart for å hindre oppkjøp fra andre giganter.
Nå som det er gjennomført kan de slappe av og fokusere på å få stablet verdikjedene på beina.

Misforstå meg rett, jeg ønsker inget annet enn at kursen går høyere.
Med et snitt på 16.16 har jeg ikke mer å handle for nå (etter jeg har kjøpt på alt fra 20, 19, 18, 16, 15, 13, 21, 20 🙃).

Men jeg er mer opptatt av at politikk og avtaler gjennomføres raskt enn hvor kursen er akkurat nå.
Jo fortere planer kan iverksettes, jo mer penger vil det være å hente i markedet her. Både for RECSI, HS, AKH m.fl.

Som Uchi nevner så tror jeg at sjansen for utbygging/flere fabrikker øker betraktelig, jo raskere fabrikken i ML får kommet seg opp og leverer inn overskudd til videre ekspansjon.

Som Yngve Slyngstad nevnte i et interview om Akers nye satsning i Aker Assets Management: det er størrelsen på dagens investeringer, og evnen til å skalere stort som bestemmer hvem som leder energi-løpet som allerede har startet.
Dolly
24.01.2022 kl 08:53 24261

MS kontoen økt igjen, nærmer seg flaggrense..
Nsxnsx
24.01.2022 kl 09:10 24027

High
15.75
Low
15.75 Fra hjemmesiden. Hva er det ? En feil ?
Fholm
24.01.2022 kl 09:13 23943

Spennende, telte 40+ handler på 1000 aksjer for 14,4 . Algoen jobber
Nsxnsx
24.01.2022 kl 09:13 23931

De som selger nå på 14.4,- må ha et ønske om å gå glipp av den STORE oppgangen.

'Jeg tipper 90% av volumet nå er tvangssalg av småaksjonærer som ikke har mer midler. Veldig synd for dem. Kynisk spill det her.
Mossegutt
24.01.2022 kl 09:16 23826

Vrient å forstå, de som selger frivillig i alle fall. Jeg er tom for cash og all inn. Må nok bare sitte å se på denne fine muligheten denne gangen 😩
omac
24.01.2022 kl 09:17 23819

Den legger ut 1000 og 1000 og selger til alle som legger inn ordre der. Det er en robot men kan fort være ett meglerhus som selger for kunde
Slettet bruker
24.01.2022 kl 09:18 23793

Tenker du at det feks. kan være en kobling mellom Voleon sin økende short som presser prisen ned, og hamstringen til MS? Interessant tanke i så fall…
Anywhere
24.01.2022 kl 09:22 23717

Siste kjøp da på 14,4 i dag, og nå er trading-andelen i RECSI på et sprekkeferdig nivå for min del, så der stopper jeg.
Teknisk så antar jeg vi surkler mot en god bunn her, og oppsiden er formidabel egentlig - både på kort og særlig lang sikt. Jeg liker selvsagt 10% på en uke, men kan leve med 50% på et par måneder også:)
omac
24.01.2022 kl 09:24 23660

Jeg gikk full retard og satte en X3 på 14,4. To infinity and beyond!
Anywhere
24.01.2022 kl 09:24 23638

Hvorfor skulle det være tvangssalg av småaksjonærer??? Det tror jeg svært lite på. Småaksjonærer har svært begrensen belåning av sine posisjoner, og ditto behov for tvangssalg. Da må det være i hodene til alle disse "småaksjonærene" at tvangen oppstår om å selge på lavest mulig kurs?? Nei, munnhellet om tvangssalg av småinvestorer er stort sett det - et munnhell.

Stort sett er det belåningsgrad omkring 30-40% og sikkerhetskrav oppunder 200% for aksjen der småtradere oppholder seg, så det er vanskelig å se for seg hvilke kjøp siste tider som skal føre til iverksettelse av inndekningssalg.
Redigert 24.01.2022 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
24.01.2022 kl 09:24 23625

La inn kjøpsordre for det jeg hadde av midler til rådighet og fikk jammen tilslag før kurven gikk opp. (!!) Hadde egentlig ikke trodd dette kjøpet skulle slå inn men det gjorde det. Da er det bare håpe på litt snarlig gode RECSI nyheter og at det stiger jevnt og trutt fremover. (?) Ha en fin dag :)
Mossegutt
24.01.2022 kl 09:26 23590

Til info så har det over flere år ligget meglerhus som har hatt salgsanbefaling på Recsi på denne lenken (scroll ned)
Nå derimot er den borte, og endret til kjøp.

Det er når det ser som mørkest ut at det snur 😉

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S90/RECSI/RECSILICON
Redigert 24.01.2022 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2022 kl 09:41 23367

I forrige uke var mitt RECSI-snitt på finfine 16,23, noe jeg var relativt fornøyd med. Jeg var all inn i RECSI per uke 3, men fikk et ørlite snev av trang til å diversifisere "porteføljen" noe, ettersom markedet generelt og fornybar spesielt viste akselererende tegn til korreksjon nedover. Solgte derfor et femsifret antall aksjer forrige uke til 16,25 og brukte resten av uka til å finne ut hvilke aksjer jeg ville gå inn i. Fant ingen, og endte opp med å kjøpe meg inn igjen i RECSI i dag tidlig, godt ned på 14-tallet med dertilhørende justering av snitt til godt under 16. Jeg setter det ikke på kontoen for dyktighet, men litt flaks. Uansett; sentimentet er egentlig bare forsterket med alt som nå rører seg, særlig på makronivå. Nå er lønnskontoen tom, i tillegg til at et par aktivt forvaltede DNB-fond er tømt til fordel for RECSI. Strategien fremover er hold - og jeg ser frem til de kommende børsmeldingene!
Nsxnsx
24.01.2022 kl 09:42 23355

ER nok mange flere enn du tror som har gearing hos Nordnet og CMC. Er jo en grunn for at de selskapene blomstrer.

Men har seff i belegg for å si det....bortsett fra merkelige salg på 14,- når ALLE vet den skal minst dobles eller 3 dobles ved de rette meldinger.
DjTao
24.01.2022 kl 09:46 23244

Noen som kjenner shorting godt å som kan si noen hvorvidt Voleons posisjon på 2% representerer en stor, middels liten posisjon?
Vet for eksempel at mangle meglerhus etterhvert ble skeptisk til NEL i fjor vinter men jeg kjenner ikke til hvor stor short var i den. Kunne vært interessant å visst som sammenligning til REC. NEL var i mine øyne da en åpenbar god kandidat for å sette short på mens å sette short på REC nå rett før vi forventer et gjennombrudd er nesten uforståelig.
Redigert 24.01.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Smaug
24.01.2022 kl 09:49 23155

Noen som har en formening om hvem som låner ut til short? Begynner å blir å stor post. Må være flere som låner ut...