Norske Skog - Kursmål 70.

omans
NSKOG 26.01.2022 kl 08:15 39065

Fra tidligere i måneden

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities oppjusterer sitt kursmål på Norske Skog-aksjen til 70 kroner fra 60 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag.

Med stramt marked for publikasjonspapir og stigende priser som mer enn kompenserer økte råvare- og energikostnader har meglerhuset oppjustert sine estimater for 2021 og 2022, mens estimatene for 2023 er lite endret.
---

Om de får rett er det pen oppside herfra. Sist omsatt på 43 tallet.
Redigert 26.01.2022 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2022 kl 23:24 8486

Jeg tolket artikkelen positivt for oss da.
Råvare mangel og stor etterspørsel. Men med økte fraktkostnader og strøm, økes kostnad siden, selvsagt. Virker som om de fleste selskapene synes at det foreløpig blir overkommelig. Jeg tenker da at litt av frakt løsningen fremover blir å satse 'lokalt'. En deglobalisering. Norske Skog har jo fabrikker i flere land og kan forsyne mer proksimalt, om så. Håper at noen korrigerer meg hvis jeg tar feil, jeg er nokså ny i aksjen.
Redigert 26.03.2022 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
nordnes
27.03.2022 kl 15:20 8399

Det står bla dette i artikkelen;

« Vi er inne i den perfekte storm. Prisene skal nok videre opp
Tor Brekke Olsen, Trondhjems eskefabrikk
– Vi har vært flinke, eller kyniske om du vil, til å fokusere på eksisterende kunder. Vi har sett inn i glasskula og bestilt råvarer på eget initiativ før kundene har sendt bestillinger. Det har berget oss.
Leverandørene til eskefabrikken har tidligere levert innen 14 dager, men nå kan det gå 9-10 måneder. Prisene har også steget kraftig. Vanligvis kommer leverandørene med priskorrigeringer i intervaller på 12-16 måneder, men nå har det vært fem korrigeringer i løpet av de siste 14 månedene.
– Og det er ganske kraftige hopp. En av våre største leverandører har økt prisene med 70 prosent i løpet av det siste året, forklarer Olsen»
nolast
31.03.2022 kl 20:14 8089

Noen som har en forklaring på hva som skjedde etter at rapporten blei lagt fram i dag? Det var vel
ikke noe uventet nytt der??
Tøff
31.03.2022 kl 22:12 8049

Jeg tror det var faren for streik som spilte inn. Norske Skog har bedrifter som kan bli rammet.
Tøff
01.04.2022 kl 10:06 7911

NSKOG er igjen i siget etter gårsdagens nedtur. Pareto tar inn aksjen i månedsporteføljen for April.
PrivatInvestor
01.04.2022 kl 10:53 7928

I dag overtar Norske Skog den nybygde energiverket i Bruck ,dette bidrar med 400 mil i EBITDA pr. år.
Buzzi
05.04.2022 kl 23:08 7613

At Norske Skog er en av børsens aller billigste aksje, er det ingen tvil om mener jeg. Tipper de vil få en kontantstrøm på ca. 650 - 700 mill. i første kvartal.
Fra før har de en kontantbeholdning på ca. 1500 mill., blir da en kontantbeholdning på godt over 2000 mill. pr. 31. mars 22.. Dette i tillegg til lyse framtidsutsikter, konvertering av maskiner til papp, stramt avispapir-marked, salg og frigjøring av CO 2 kvoter, samt energibesparelse på 300-400 mill. pr. år ved anlegget i Bruce, så kan man bare undre seg over at ikke flere investorer har sett hvor bra case NSKOG er, og enda bedre på ett års sikt.
Aksjen får du nå for ca. Kr. 52,-, men den burde ligget på minst ca. Kr. 80,-
Er ganske sikker på at aksjen får seg et skikkelig løft så snart resultatet for kvartal 1 blir presentert.
Okseogbjørn
07.04.2022 kl 19:19 7414

Det er rå bulling fra alle meglerhus om dagen da alle så gjerne vil ha oppdraget med å bistå Oceanwood ifm deres mye ventede nedsalg. Nesten ikke fokus på nedsiderisiko. Alle vet at det blir en rabatt på nedsalget. Jeg gidder hvertfall ikke kjøpe aksjer til fullpris i markedet nå, når jeg kan kjøpe med mye rabatt etter nedsalget.

- Alle råvarepriser og spesielt stål har skutt i været. Normale entreprisekontrakter inneholder en bestemmelse om Force Majeure. Det vil si at leverandøren til de nye papp-fabrikkene kan si at de må øke prisen NSKOG må betale for konverteringene, ellers vil de tape svært mye på å levere utstyr til konverteringen. Da vil fort konverteringene bli minst dobbelt så dyre, NSKOG vil pådra seg dobbelt så mye gjeld som budsjettert og prosjektene vil bli mye mindre lønnsomme.

- Vi ser nå tidenes tighteste papp- og papirmarked om dagen. Det er aldri lurt å kjøpe på topp. Papir er døende og det er stor fare for overetablering i papp.

- Grunnen til at NSKOG tjener mer penger enn konkurrentene nå er at de har fastpriskontrakter på kraft i Norge. Likevel kan de sette opp sine utsalgspriser til markedspris. Disse skal ned igjen når energiprisen normaliseres. Da vil man igjen tjene null og nada i Skogn og Saugbrugs. Fastpriskontraktene varer bare noen år, så er den konkurransefordelen borte.

- Ved Golbey og Bruck har de lite fastpris på kraft og tjener for tiden nesten ikke penger. Bruck går faktisk i minus før boileren er 100% på plass etter noen måneder innkjøring fra 1. april.

- Boileren i Bruck vil redusere gassforbruk, men det trengs mer elektrisitet for å drifte boileren. I Østerrike har elektrisitet økt mye mer i pris enn gass. Besparelsen blir mye mindre enn antatt.

Poenget er at den kontantstrømmen analytikerne diskonterer har mye større risiko enn det som gjenspeiles i deres kursmål. Jeg tror kursen skal ned frem mot nedsalget. Innsiderne har nå rød periode (kan ikke selge) før Q1 publiseres. Etter det vet vi mer om lønnsomheten hittil og fremtidsutsiktene.
nolast
07.04.2022 kl 20:01 7367

Det er greit at du vil ha kursen ned så du får en grei inngang. Men du slenger ut mye dårlig begrunnede påstander. "at konverteringene blir dobbelt så dyre".
I såfall har Skogen gjort dårlig grunn arbeide. Påstanden om at de "norske kommer til å tjene null og nada" pga av fastpris som går ut. Saken er at de kommer til å tjene noe vanvittig fram til da. Verden er ikke helt svart. Kjøp aksjer mens du kan på lave 50 tallet. Og hvis du ikke har trua så finn noe helt annet!
PrivatInvestor
07.04.2022 kl 20:18 7350

Aksjesalg fra Oceanwood er bakt inn i kursen. Om selskapet hadde hatt markedsverdi på 48 mrd. hadde du muligens hatt litt rett, facit er 4,8 mrd.
Boileren i Bruck har blitt dobbelt så lønnsom sammenlignet med da byggingen startet. I tillegg reduserer den utslipp av 150 000 tonn CO2. Bølgepappprosjektet er omtrent 50% mer lønnsomt nå og papirprisene er historisk gode. Norske Skog har gode strømavtaler og meget energi effektive fabrikker ,derfor tjener selskapet store penger. Frankrike har en type fastpris på energi.
Okseogbjørn
07.04.2022 kl 21:17 7411

Glemte å nevne kvotesystemet i EU.

Europa er i en energikrise. Det enkleste og mest effektive EU kan gjøre for å bote på krisen og de høye energiprisene er å avvikle CO2-kvotene. Mange eksperter spår nå at dette vil skje på midlertidig eller permanent basis.

Om dette skjer, så forsvinner plutselig nesten halvparten av den projiserte inntjeningen til skogen.
PrivatInvestor
07.04.2022 kl 21:26 7461

Blir nok krakk i Norske Skog aksjen etter dine innlegg 😂
nolast
07.04.2022 kl 23:36 7439

Da er det bare å doble i morgen!!
Fatboy23
08.04.2022 kl 00:11 7411

CO2 kvotene vil bli dyrere og dyrere. Verden haster mer enn noen gang for å gjøre jorden grønn, og de har sett stor positiv utvikling med kvotene, de vil bli dyrere og dyrere for å eliminere utslipp. Dette vil norske skog tjene stort på
nordnes
08.04.2022 kl 05:41 7428

«Det enkleste og mest effektive EU kan gjøre for å bote på krisen og de høye energiprisene er å avvikle CO2-kvotene.»

Det motsatte er vel realiteten. At EU ønsker å gjøre seg mindre avhengig av fossil energi og brensel til atomkraft fra stater med autoritære styresett.
Okseogbjørn
08.04.2022 kl 11:59 7410

Usikker på om dere har forstått kvotesystemet og dets konsekvenser?

Se denne saken hvor lobbyister i Italia ønsker å midlertidig suspendere systemet for å bote på de skyhøye energiprisene: https://carbon-pulse.com/152391/

På kort sikt fører kvotesystemet til mye høyere energikostnader fordi man må kjøpe og bruke kvoter for å få lov til å bruke fossil energi.

Hensikten til kvotesystemet er å incentivere til grønn energi på sikt. Men slik situasjonen er nå tar det veldig mange år før Europa overlever på bare grønn energi.

De kvotene NSKOG har nå får de bare tildelt ut 2025, etter det går terskelen ned og det kan være at de ikke får overskuddskvoter slik som nå.
PrivatInvestor
24.04.2022 kl 09:05 7010

Norske Skog har forhåpentligvis inngått fastepriskontrakter på ombygging til bølgepapp. Det gjorde dem på boileren i Bruck og det gikk bra.
Nye aktører som skal bygge om papirmaskiner til bølgepapp kommer til å møte høye kostnader og derfor blir det ingen overetablering i bransjen.
Bassefix
26.04.2022 kl 15:02 6865

Hvad kan vi forvente på torsdag?
Buzzi
27.04.2022 kl 10:17 6744

Jeg tror ganske så sikkert at skogen kommer med et svært så positivt resultat for første kvartal, og at dette vil ligge i intervallet 500 - 650 mill.
Samtidig vil jeg tro på en positiv guiding ang. konvertering av papirmaskinene i Østerrike og Frankrike, samt et stramt papirmarked framover.
Ser heller ikke bort fra at det kan bli et utbytte for første kvartal, all den tid de vil ha en kontantbeholdning på ca. 2 milliarder etter kvartalet, mye mer enn det de trenger.
Har selv kjøpt meg betydelig opp i skogen den siste tiden. Tipper at aksjen vil stå i Kr. 56,- til Kr.58,- i løpet av neste uke.
PrivatInvestor
27.04.2022 kl 17:11 6692

Tviler på utbytte, men ett godt resultat er jeg sikker på.
Norske Skog bygger fort opp egenkapital med denne inntjening.
Høy gasspris er også gunstig.
Darkalex
28.04.2022 kl 00:14 6544

Vil ikke bli utbytte før sommeren 2024. Så en note i årsregnskapet der det sto at dette var et av lånevilkårene de hadde signert.
Redigert 28.04.2022 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Skadefro
28.04.2022 kl 08:52 6542

Da ble fortjensten pr aksje nesten 7 kr på et kvartal. Pr år blir det 28. Med kurs ca 50 betyr det en P/E på under 2. Børsens billigste, med god margin
Bassefix
28.04.2022 kl 11:25 6609

Ja det må da snart sige bang kanon 1Q vi er ikke engang i 50kr
Fatboy23
28.04.2022 kl 21:14 6419

Noen som kan copy paste artikkelen om at Norske skog er billige?☺️👍🏻(Er Fa+)
nolast
28.04.2022 kl 22:11 6518

Dette er slutten på artikkelen. Jeg må si at jeg ikke forstår dagen utvikling. Men jeg er så dum at jeg blir sittende i det jeg veit blir en pengemaskin. Tålmodighet!!
– Papirprisene har steget gjennom kvartalet, så de gjennomsnittlige prisene selskapet oppnår i andre kvartal vil bli høyere enn i første kvartal. Derfor skal estimatene helt klart skal opp, sier Normann.

Ifølge estimater på Norske Skogs hjemmeside, ventet analytikerne før torsdagens kvartalspresentasjon en EBITDA på 2 milliarder kroner i 2022.

Normann har et kursmål på Norske Skog-aksjen på 80 kroner, mens Sivertsen i Pareto spår at aksjen skal opp i 90 kroner.

Det er ifølge Bloomberg seks analytikere som følger Norske Skog. Alle har en kjøpsanbefaling med et gjennomsnittlig kursmål på 78 kroner.
Fatboy23
28.04.2022 kl 22:27 6537

Takk skal du ha
Nanoq
29.04.2022 kl 14:16 6319

Norske Skogs ca. 26% eierskap i Circa Group (også notert på Oslo Børs) fortjener vel også litt positiv oppmerksomhet i disse tider hvor grønn omstilling har kraftig fokus (Danske Saxo Bank eier ca. 25% av Circa Group. Børsverdien av Circa Croup er i dag ca. 900 mill. NOK).

Dette er jo en nokså stor miljøsatsing for Norske Skog. Hvis de lykkes med å få volum på hovedproduktet Cyrene™ (sustainable bio-solvent ) her etter hvert som produksjonen oppskaleres, så kan jo dette bli en meget lukrativ investering.

https://circa-group.com/products/

https://circa-group.com/company/
Redigert 29.04.2022 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2022 kl 14:30 6310

Det visste jeg ikke, Nanoq. Takk!
Nanoq
29.04.2022 kl 22:13 6221

Norske Skog ligner i dag et selskap som handles med en rabatt på minst 50%...

"I løpet av årets tre første måneder hadde papirprodusenten inntekter på nesten 3,6 milliarder kroner, og et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 610 millioner."

Hvis det kommer salgsinntekter på 3,6 milliarder NOK pr. kvartal resten av 2022 betyr dette en årlig P/S på 4,9/14,4 = 0,34. La oss nøyes med 3,0 milliarder pr. kvartal i 2022, det gir en P/S på 4,9/12 = 0,41.

Et industriselskap med en P/S på 1,0 regnes normalt for å være billig prissatt.

Dette ligner altså en kursstigning i overskuelig framtid på 100+ %, og Sivertsen i Pareto er inne på noe lignende her:
... "Vi tror Norske Skog vil få en en EBITDA 2 milliarder kroner i år. Det gir en EV/EBITDA-multippel på langt under 3." (Kenneth Sivertsen i Pareto Securities).
Buzzi
30.04.2022 kl 12:45 6128

Helt riktig det du skriver. Norske Skog er utrolig billig til å ha en så god inntjening, samt en solid balanse, lite gjeld og gode framtidsutsikter. Normal kurs i forhold til andre industriselskap, burde vært Kr. 100,- til Kr. 120,-
Jeg har lastet opp skikkelig på rundt Kr. 50,-
Plutselig vil det komme et løft mot Kr. 65,- til Kr. 70,-
Nanoq
01.05.2022 kl 15:07 5890

Norske Skog har jo også et par andre interessante selskaper enn Circa Group godt på vei i utviklings- og oppkjøringsfasen: CEBINA og CEBICO.

Om disse kan leses her i denne meget interessante og opplysende pdf-presentasjonen om Norske Skog fra Capital Markets Day 25. November 2021

https://live.euronext.com/sites/default/files/company_press_releases/announcements/547770_211125%20-%20Norske%20Skog%20-%20Capital%20Markets%20Day%20FINAL.pdf



Norske Skog Saugbrugs tildelt forskningsmidler til nanocellulose og biokomposittsatsning

17 FEB 2022

https://live.euronext.com/en/listview/company-press-release/245935#CompanyPressRelease-8864482

...Gjennom de etablerte selskapene og produktmerkene CEBINA (nanocellulose) og
CEBICO (biokompositt) har Norske Skog Saugbrugs gjennomført en rekke vellykkede
forsknings- og teststudier som allerede har munnet ut i nye produktanvendelser
hos en rekke kunder...

...Nanocelluloseproduktet CEBINA har blitt utviklet i løpet av de siste ti årene
ved Saugbrugs. CEBINA er et naturlig produkt av fibrillert cellulose som gir
forbedrede flytegenskaper til væsker og armering i faste materialer. Anvendelse
av CEBINA spenner fra styrkeøkning i papir og lim til anti-drypp effekt i maling
og sparkel. Etter omfattende markedsføringsarbeid selges nå CEBINA-produkter til
flere eksterne kunder i Norge og internasjonalt.

Norske Skog Saugbrugs er også godt i gang med arbeidet for å finne løsninger på
verdens plastproblem, gjennom utvikling og testing av biokompositter under
produktnavnet CEBICO.

PS.: Ikke minst CEBICO ser veldig interessant ut, og som det bl.a. står i pdf-presentasjonen:
"CEBICO targets the large plastics market with a product that can reduce plastics consumption by up to 50%"..."large market and attractive margin potential."


Redigert 01.05.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2022 kl 08:58 5601

NSKOG: DNB MARKETS OG ARCTIC HØYNER KURSMÅL
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets og Arctic Securities høyner kursmålet på Norske Skog, ifølge oppdateringer søndag og mandag.

DNB Markets høyner kursmålet til 85 kroner pr aksje, fra 80 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling. Meglerhuset skriver at inntjeningen i første kvartal var litt bedre enn ventet, og at det var oppmuntrende å høre at ledelsen ser et sterkt papirmarked for resten av 2022 og at transformerende investeringsprosjekter er i rute.

Arctic Securities høyner sitt kursmål til 78 kroner, fra 72 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Volga
02.05.2022 kl 11:27 5561

Bør kunne bli en bra reise videre dette. 35% opp h.i.å.

Kursmålene jeg har registrert nå:

Pareto kr 90,00
DnB kr 85,00
Carnegie kr 80,00
Sparebank 1 kr 80,00
Arctic kr 78,00
Bassefix
03.05.2022 kl 10:32 5373

Det går da den forkerte vej i dag. Men det er vel bare at købe lidt flere.
Bassefix
04.05.2022 kl 09:27 5263

Der sku så meget jeg ikke forstår. En af tingene er at vi snart er I 49 igen. Kom med et kanon Q1 flere melhuse opjuster kursmål. Jeg ville mene at vi skulle være over 58 kroner. Men hvad ved jeg.
PrivatInvestor
04.05.2022 kl 16:13 5262

Det som er interessant er å se på andre skog selskaper med omtrent samme overskudd, da vil en se en enorm forskjell i markedsverdi.
Tradisjonelt har skog selskaper høy mcap.
Norske Skog vil gå 10 gangeren.