Seaway 7 - Selskapet på Euronext Growth med høyest mcap

Zolly
SEAW7 26.01.2022 kl 12:04 34565

Har sett litt nærmere på Seaway 7 (Tidligere OHT)

- Seaway 7 er det selskapet på Euronext Growth med desidert høyest markedsverdi, kr 6,5 mld.

- Seaway 7 har per i dag 10 skip, nr 11 Alfa Lift leveres i andre halvår i år og skip nr 12, Seaway Ventus leveres i 2023. De var tidlig ute med bestilling av nye spesialskip for havvind, og oppnådde svært gode priser på disse.

https://www.seaway7.com/our-fleet/


- 1.oktober 2021 ble OHT slått sammen med giganten Subsea 7 sin divisjon for bunnfast havvind og ble til Seaway 7. Selskapet har byttet ut nesten hele ledelsen og består nå hovedsaklig av ansatte med lang fartstid og kompetanse fra Subsea 7.

- Selskapet er etter sammenslåingen blant verdens 5 største total leverandører av frakt og installasjon av bunnfast havvind. Antall skip og ansatte gjør at de kan kapre store ordre der de kan fungere som en totalleverandør. Det betyr at Seaway 7 bør kunne forsyne seg godt av de høye kostnadene det er å få fraktet og installert de enorme havvind konstruksjonene. Markedet for havvind forventes å vokse med 20% årlig de neste årene.

- Resultatet for 2020 for OHT viste en omsetning på ca 590 mill og et overskudd på ca kr 50 mill. I 2021 skuffet OHT markedet i 2. og 3. kvartal og kursen er ned nesten 30% siden oktober og nesten -45% fra toppnotering i januar 2021.


Presentasjon av 4.kvartals tallene tidlig i mars, tror jeg blir et vendepunkt for det nye selskapet. Tallene vil for første gang omfatte hele selskapet og med stor sannsynlighet kunne vise til høy omsetningsvekst og forbedret resultat.

Seaway 7 har de siste månedene meldt om flere store kontrakter i størrelsesorden kr 500 mill -1,5 mld, uten at det har ført til høyere kurs.

Markedet har ennå ikke priset inn synergiene og konkurransefortrinnet sammenslåingen av OHT og Seaway 7 på sikt vil gi. Årsaken kan være de generelle markedsforholdene (vekst->verdi), gjentatte lovnader fra gammel ledelse om kontrakter som har latt vente på seg, og kvartalstall som ikke er i henhold til forventningene. Derfor er det ikke uventet at markedet først vil se resultater i form av bedre inntjening før selskapet igjen får økt verdsettelse.

Seaway 7’s nåværende kurs på 14 tallet bærer helt klart preg av lav likviditet i aksjen på Euronext Growth. Utålmodige småsparere kombinert med lav omsetning i aksjen gir store utslag i kursen. I siste kvartalsrapport signaliserte selskapet en overgang til Oslo Børs. For hva gjør egentlig et selskap med markedsverdi på mer enn 6,5 mld kr på Euronext Growth? Det spørsmålet kan man jo stille seg..

Jeg mener det er liten tvil om at Seaway 7 er svært lavt priset i forhold til de verdiene de nå sitter med i form av skip og kontrakter, samt den omsetningen og overskuddet de allerede på kort sikt med stor sannsynlighet kommer til å levere.

Kristian Grindheim i Arctic har kjøpsanbefaling med kursmål på kr 28 - ca 100% oppside!

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/10/18/7754977/dette-er-arctic-analytikerens-fire-favoritter-i-havvind

Triggere i nær fremtid er blant annet:

- Gode kvartalstall
- Flere store kontrakter
- Overgang til Oslo Børs
Redigert 26.01.2022 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
junglehash
13.09.2022 kl 16:04 5392

Songa Corp har solgt aksjene til Songa Capital
(enkel flytting av kapital)
Patron72
13.09.2022 kl 14:40 5432

Tja dette er jo ca 14% av totalen av selskapet.
Så når ingenting er meldt om kjøper må det vel være subsea som har kjøpt?
ziik
13.09.2022 kl 14:29 5348

Songa solgte hele sin lot på 65 mill aksjer. Hvem kjøpte ?
ziik
13.09.2022 kl 14:28 5211

Songa solgte hele sin lot på 65 mill aksjer. Hvem kjøpte ?
stoploss14
12.09.2022 kl 13:45 5348

Helt enig i at volumet er et problem i aksjen. Vanskelig når topp-20 eier nesten 99% av aksjene. Så for en kortsiktig investor ville jeg anbefalt en annen aksje.
Men for en mer langsikitg investor som ønsker en verdi aksjen som prises til 50% av bokført egenkapital, og som opererer i et marked med fantastiske fremtidsutsikter, så er jeg betydelig mer positiv. Det er bestemt på øverste politiske hold at vindparkene offshore skal bygges, og det er svært få aktører som kan dette. Det er heller ikke en bransje hvor man lett kan tre inn som ny aktør. Det kreves svært mye kompetanse og finansiell styrke, samt at det å bygge disse skipene tar flere år. Så når dette markedet eksploderer i 2024 og fremover, vil Seaway 7 være i en svært gunstig posisjon, hvor de nærmest kan bestemme vilkårene selv.
De skriver jo også dette i fredagens melding, at de nå er i en posisjon hvor de kan kreve bedre priser og lavere risiko på prosjektene som selges fremover.
Redigert 12.09.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.09.2022 kl 11:50 5361

Større en selskapet Seaw selv mener du? Den må du forklare nærmere

Dette selskapet og tidligere Oht har ikke vært noe annet en en stor fiasko på børs så langt, jeg tror det fortsetter.
Dette selskapet, med den daglige omsetning på børs, som omtrent = 0, med et digert nytt antall aksjer, nei her holder jeg meg unne, til selskapet tjener penger, det er lenge til
Redigert 12.09.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
stoploss14
12.09.2022 kl 10:13 5394

Dette har vært varslet lenge, så ingen overraskelser her. Alle akjsonærer vil også få tegningsretter, og dermed mulighet til å tegne seg for samme kurs som de 3 store aksjonærene. Det viktigste og mest positive med meldingen er i mine øyne de gode betingelsene de har fått, mye takket være en solid majoritetsaksjonær som garanterer for lånet. Renten på lånet virker å være meget god, noe Seaway7 vil tjene godt på i mange år fremover.

Med begge disse to skipene i full drift utover i 2024, vil dette bli meget bra. Det som er helt sikkert, er at vindparkene offshore skal bygges, og det vil ikke være nok skip til å klare dette fort nok (Uttalelser fra Seaway7). Skipene til Seaway 7 vil derfor være fullbooket i mange år fremover.
ziik
10.09.2022 kl 09:30 5692

Vil vel nesten påstå at det er subsea 7 som tar den største risken her. Blir bra dette her for seaway :)
Slettet bruker
10.09.2022 kl 08:25 5647

Hadde tidligere litt aksjer her, men solgte ut på break pga likviditet.
Denne emisjonen har vært varslet i minst et år, men du verden da mann, dette var voldsomt.
Får kalde gufs nedover ryggen, tenker tilbake med årelang nedtur i f.eks rigg markedet eller dyre asset innen olje service, en er forespeilet et fantastisk marked, kjøper svinedyre asset og det går ikke rundt , så får en en global nedtur i verdens økonomien osv osv .
Bir dette her egentlig noengang god butikk?
Redigert 10.09.2022 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
desirata
10.09.2022 kl 07:45 5511

Bra med Subsea7 i ryggen, som du sier, men er spent på åssen kursen vil reagere på mandag.

Seaw7 er siste måned blitt helt il-likvid, vet ikke om dette hjelper heller. Det er for lite aksjer i omløp, med noen få eiere sitter på 90% Er derved ikke kvalifisert for hovudlisten på lang tid.
ziik
10.09.2022 kl 07:28 5498

Jammen godt å ha en morselskap som stiller opp.
200 mill use er allerede fulltegnet av de tre største aksjonæren hvor subsea 7 er en av de.
300 mill use skal hentes fra banker hvor subsea 7 står som garantist.
Subsea 7 stiller videre med 150 mill usd dersom lånet blir brukt opp.
ziik
09.09.2022 kl 23:22 5519


09.09.2022 19:27:17: Seaway 7 ASA - updated financing plan including a contemplated fully underwritten rights issue



Not for release, publication or distribution, directly or indirectly, in Canada,
Japan, Australia or the United States, or any other jurisdiction in which such
release, publication or distribution would be unlawful. This announcement does
not constitute an offer of any of the securities described herein.

Oslo - 09 September 2022 - Seaway 7 ASA (Euronext Growth: SEAW7) - Reference is
made to the second quarter 2022 earnings presentation fromSeaway 7 ASA ("Seaway
7", or the "Company") in which the Company stated it would present an updated
financing plan during the third quarter 2022.

The financing plan set out below provides the Company with the committed funding
required to complete the new build vessel programme and supports the future
anticipated working capital needs of the Company.

Funding requirement
The Company currently has two significant newbuild vessels under construction,
Seaway Alfa Lift and Seaway Ventus representing the primary capital expenditure
planned for the coming years. Both vessels are anticipated to be delivered
during 2023 and to enter operations in the first half of 2024. Delivery
payments on these vessels are anticipated to represent the peak funding need of
the Company.

In addition to the newbuild vessels, the capital expenditure forecast also
allows for potential upgrades and new enabling equipment on other vessels within
the fleet as well as usual dry docks. The total capital expenditure forecast
from Q3 2022 through to the completion of the newbuild program totals USD 550
million.

In addition to funding the above committed and potential capital expenditure,
the Company is arranging an additional USD 100 million in committed funding
capacity to cater for unplanned working capital needs. This brings the planned
total committed funding to USD 650 million.

Committed Funding
The Company's anticipated peak financing requirement of USD 650 million is
planned to be met by the following:
(i) A fully underwritten rights issue to raise gross proceeds of approximately
USD 200 million (see below for more details). The Company has received
commitments from the Company's three largest shareholders to fully underwrite
the contemplated rights issue in proportion to their current shareholdings in
Seaway 7.
(ii) A USD 300 million Revolving Credit Facility to be provided by a syndicate
of banks. Such committed debt facility from a syndicate of banks would be
drawable on the successful completion of the contemplated rights issue. This
facility will be guaranteed by Subsea 7 S.A. ("Subsea7") and is priced on an
arms-length basis.
(iii) A USD 150 million Shareholder Revolving Credit Facility, to be provided by
Subsea7, and drawable only if Seaway 7 fully draws upon the USD 300 million
Revolving Credit Facility. The Company expects that this bridge finance facility
will be replaced by alternative core debt financing prior to being drawn down.

The debt facilities have been arranged on arms-length terms reflecting the
support from the Company's largest shareholder with interest approximately 4%
over the USD secured overnight financing rate. Both debt facilities will be
fully committed ahead of the contemplated rights issue with drawdown dependent
on the successful completion of the rights issue.

Underwritten rights issue
The board of directors of Seaway 7 (the "Board") has resolved to propose that
the Company carries out a share capital increase, by way of a fully underwritten
rights issue, to raise gross proceeds corresponding to the NOK equivalent of
approximately USD 200 million (the "Rights Issue"). The final NOK amount to be
raised in the Rights Issue (the "Total Subscription Amount") will be determined
by the Board on the last trading date prior to the date of the EGM (defined
below).

The net proceeds from the Rights Issue will be used in the funding of the
Company's newbuild vessels, Seaway Alfa Lift and Seaway Ventus.

The proposed Rights Issue is subject to approval by the Company's shareholders
at an extraordinary general meeting (the "EGM") in the Company expected to be
held early Q4 2022.

The Rights Issue is underwritten by the Company's three largest shareholders,
Subsea7, Songa and Lotus Marine in accordance with an underwriting agreement
dated 09 September 2022 (the "Underwriting Agreement"). Pursuant to, and subject
to the terms and conditions set out in the Underwriting Agreement, the
underwriters (jointly, the "Underwriters") have undertaken to vote their shares
in favour of the Rights Issue and to guarantee on a prorata basis (not jointly)
in proportion to their current shareholding in the Company subscription of the
shares offered in the Rights Issue, with a total underwritten amount
corresponding to the NOK equivalent of approximately USD 200 million. Subsea7,
Songa and Lotus Marine currently hold 72.00%, 14.32% and 7.16%, respectively, of
the shares in Seaway 7. The Underwriters are entitled to an underwriting fee of
1.5% of their respective underwriting obligation.

Pursuant to the Underwriting Agreement, the subscription price in the Rights
Issue is proposed by the Board to be the theoretical ex rights price (TERP),
based on the volume-weighted average price ("VWAP") of the Company's shares on
Euronext Growth Oslo ("Growth") in the 30-day period prior to the date of this
Agreement or the VWAP of the Company's shares on Growth in the 30-day period
ending two trading days prior to the date of the EGM if lower, less a discount
of approximately 28%. The total subscription amount, the final subscription
price, the number of new shares to be issued in the Rights Issue and the total
amount of the share capital increase, will be announced through a stock exchange
announcement at the last trading date prior to the date of the EGM and will be
reflected in the final proposed resolution to the EGM.

In connection with the Rights Issue, a prospectus is being prepared by the
Company, which is subject to approval by the Financial Supervisory Authority in
Norway (the "NFSA"). The prospectus will be published prior to the commencement
of the subscription period and will form the basis for subscriptions in the
Right Issue.

Pursuant to Section 10-4 of the Norwegian Public Limited Liability Companies
Act, the shareholders of the Company at the day of the EGM (as registered in the
Company's shareholder register in VPS two trading days thereafter (the "Record
Date")), and who are not resident in a jurisdiction where such offering would be
unlawful or, would (in jurisdictions other than Norway) require any prospectus,
filing, registration or similar action, will be granted a preferential right to
subscribe for and be allocated the new shares in proportion to the number of
shares in the Company they own as of the Record Date (the "Existing
Shareholding"), and will receive subscription rights proportionate to their
Existing Shareholding. The Company expects to apply for admission to trading of
the subscription rights on Euronext Growth Oslo.

A further description of the Rights Issue and of other circumstances that must
be considered upon subscription of shares in the Rights Issue will be included
in the prospectus for the Rights Issue, which will be published no later than at
the commencement of the subscription period and that will constitute the
subscription material for the offering.

Corporate finance outlook and market prospects
On a fully invested basis, the mix of equity and debt in the financing plan
outlined above enables the Company to achieve a balance between debt and equity
funding at an attractive cost of capital

The Company is currently experiencing strong market demand for its services
driven by the energy transition and energy security considerations. The
increased demand is enabling a repositioning of the contractual risk / reward
balance for contractors such as Seaway 7 and the Company believes it is well
positioned to win its fair share of installation contracts, both with its
existing fleet and with its two newbuild vessels, Seaway Alfa Lift and Seaway
Ventus.

With the newbuilds delivered, market demand increasing and with a more
sustainable contractual risk / reward balance in place with the Company's
clients, we anticipate strong financial performance which will form the basis
for a long-term conservative leverage ratio.


For further information, please contact:
Mark Hodgkinson
ir@seaway7.com

About Seaway 7
Seaway 7 is a global leader in the delivery of fixed offshore wind projects,
committed to contributing to an efficient and sustainable energy supply for the
future.

Seaway 7 is listed on Oslo's Euronext Growth (SEAW7).
Slettet bruker
09.09.2022 kl 21:26 5533

Vil innhente nær 6,4 milliarder kroner
Seaway 7 vil innhente nær 6,4 milliarder i kapital for å dekke kostnader knyttet til bygging av fartøy, samt øvrig drift.
Baklengssaldo
02.09.2022 kl 20:20 5604

Mange takk for mye fin informasjon vedrørende Alfa og Ventus. Veldig positivt med topp 20 også.
Ditt svar gjør det lettere å vente, og beholde troen på selskapet:-)
stoploss14
02.09.2022 kl 20:09 5605

Det har vært en del info rundt dette. Seaway Alfa skal leveres fra verft mot slutten av året, for så å seile til Europa hvor de skal montere resten av utstyret. Her har det vært en del utfordringer og de har nå satt ned et team med hjelp fra Subsea 7. Sammen skal de konstruere og bygge dekket slik at det fungerer optimalt.
De forventer at Alfa er i operasjon i starten av 2024.
Seaway Ventus er i rute og skal leveres høsten 2023.

Ellers hyggelig å se at topp 20 har økt med rundt 800.000 aksjer. Frode Teigen sitt selskap kjøpte den posten 625.000 aksjer som ble krysset for noen dager siden og er nå 6. største aksjonær. Veldig positivt. Aksjene ble solgt av pensjonsfondet til Nordnet.
Ellers velsig hyggelig å se av Morgan Stanley har økt sin beholdning. Disse har solgt jevnt siste 6 mnd og jeg var sikker på at de skulle selge seg helt ut, men disse har altså økt ganske mye.

Caset er fortsatt at selskapet skal surfe gjennom 2023 uten hverken tap eller gevinst, men at markedet tar skikkelig av fra 2024. Dette ser mer og mer realistisk ut..

Dette ble skrevet fort og uten briller, så beklager eventuelle skrivefeil..:)))

God helg alle Seaway7 aksjonærer..
Baklengssaldo
02.09.2022 kl 17:51 5649

Har Alfalift blitt testet etter reparasjoner? Ingen informasjon fra selskapet om fremdrift. Et nytt skip er også under bygging. Helt stille fra Seaway7.....
ziik
24.08.2022 kl 13:05 5777

Høres bra ut 🙂 håper på en fin stigning mot 2024/25
stoploss14
24.08.2022 kl 10:49 5782

Jo, det vil være positivt faktisk, ettersom de har solgt i flere måneder, og helt klart skal ut av aksjen. Må huske at disse kommer fra OHT og skal ikke nødvendigvis være eksponert mot Offshore Wind. Jo fortere de kommer seg ut av aksjen, jo bedre:))
ziik
24.08.2022 kl 10:14 2937

Logget meg på forumet nå fordi jeg ble nysgjerrig på det samme. Er det Morgan som selger så er vel ikke så positiv men beror på hvem som kjøper så kan det jo bli positivt. Blir spennende å se.
stoploss14
24.08.2022 kl 09:57 2933

En spennende kryssing i Seaway 7 i dag. 625.000 aksjer på 10.20.
Det er ingen aksjonærer med 625.00 aksjer på forrige liste, men Morgan Stanley har rett over 700.000, og har solgt i lang tid. Kanskje har de solgt seg videre ned, og nå solgt resten i en blokk. Kan også være en rullering av en termin, men det tviler jeg på. Dersom det er en reell handel, er jeg spent på hvem som er kjøperen..
Patron72
18.08.2022 kl 19:34 3097

Subsea 7 skilte ut Seaway7 som sin grønne satsning.
Er det noen som kan forklare meg hvorfor subsea 7 jager «grønne» kontrakter?
I mitt hode burde Seaway7 hatt denne.

https://newsweb.oslobors.no/message/569056
ziik
08.08.2022 kl 09:52 3290

Kom jammen på forsiden i dag også gitt. Rart at ingen flere posisjonerer seg i denne.
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/08/08/7910247/sikret-kjempeavtale-kan-fa-1-5-milliarder
ziik
08.08.2022 kl 08:23 3301


Oslo - 08 August 2022 - Seaway 7 ASA is pleased to announce that it has signed a
Letter of Award with Moray Offshore Windfarm (West) Limited, to commence early
works on the Engineering, Procurement, Installation and Commissioning (EPIC) of
inter-array grid cables for the Moray West offshore wind farm.

The Moray West offshore wind farm development is located on the East coast of
Scotland in the Moray firth, approximately 22.5 km from the Caithness coastline.
The development will be comprised of 60 wind turbine generators with an
installed capacity of 882MW.

Seaway 7's scope is under final negotiation and may include the supply and
installation of approximately 125 km of 66 kV subsea power cables and respective
cable protection systems. The company will utilise vessels from its
state-of-the-art cable lay fleet which will commence work on the project in
2024. Execution of the scope will be led from Seaway 7's Aberdeen office.

The Moray West project recently obtained a Contract for Difference (CfD) as part
of the UK Government's latest CfD Allocation Round. The project is expected to
reach financial close (FC) in the coming months, with first power expected in
2024.

Once executed, Moray West will represent a sizeable (1) contract agreement. The
contract will not be recognised in Seaway 7's backlog until FC has been reached.


(1) "Sizeable" contracts are between $50m and $150m.

-Ends-
stoploss14
10.07.2022 kl 12:47 3721

Ja, jeg øker fortsatt.. Vel, det kommer litt an på kursutviklingen. Har ikke lagt noen spesiell plan. Har heller ingen store forventninger til aksjekursen på kort sikt, men posisjoneringen min tilsier jo at jeg mener dette er børsens beste case med tanke på risk/reward.
Jeg var veldig tidlig inne i Sioff også, og var omtrent eneste som kjøpte i starten. Ingen volum og ingen interesse. Plutselig skulle alle ha den og kursen eksploderte. Tenker det fort kan bli noe av det samme her.. Men ikke sikkert oppgangen kommer like raskt som den gjorde i Sioff. Der var jeg forøvrig største privat aksjonær på et tidspunkt.
Man må tåle å være litt tålmodig av og til. Det kan fort lønne seg😃
Patron72
10.07.2022 kl 12:11 3655

Herlig 👍

Ser du fortsetter å laste opp med aksjer. Er det lov å spørre hvor langt opp du skal? 😀
stoploss14
10.07.2022 kl 12:05 3637

I dagens FA. I artikkelen om Blystad, finner vi følgende kommentar:

– Seaway 7 har hatt noe motvind på aksjekursen hittil i år, samtidig som virksomheten aldri har hatt en mer lovende fremtid.
– Kombinasjonen med Subsea7s fornybar-virksomhet har skapt et høykompetent selskap som står meget godt posisjonert for utviklingen av havvind for fremtidige generasjoner, sier Platou.

Kunne ikke vært mer enig. Pris/bok på 0,5 virker derfor helt uforståelig.
Redigert 10.07.2022 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
stoploss14
09.07.2022 kl 11:34 3766

Hei Jaco

Det vet jeg faktisk ikke.. Har lurt litt på det selv. Tapet forsinkelsen medfører påvirker ikke ebitda ihht til meldingen, men de sa heller ikke noe om at andre tar kostnaden. Mer at de flytter tapet over på byggekost. Det virker rart at ikke verftet eller forsikringen til verftet må dekke dette. Kanskje vi får mer info om dette på Q2 presentasjonen. Ellers så kan vi spørre IR..
jaco
09.07.2022 kl 00:07 3863

Apropos Alfa lift, noen som vet om det er noe forsikring/ erstatning inne i bildet som følge av skaden og utsettelse etter uhellet med kranen som falt ned ved montering ?
stoploss14
08.07.2022 kl 17:30 3949

Godt å se at Seaway7 våknet litt fra dvalen i dag. Selv om volumet var lavt, så gikk det en del aksjer og nivåene ble spist opp litt etter litt.

Det er veldig få selskaper og sektorer som har fokus for tiden, og de aller fleste aksjene får lite eller null oppmerksomhet. Det gjelder også Seaway7 hvor det har vært lite nyheter siste ukene.

Spennende å se at Frode Teigen hadde økt til rundt 1,4 mill aksjer på forrige liste og at JP Morgan nå var helt ute.
Snart skal de presentere Q2 tallene. Tallene i selv er ikke spesielt spennende etter siste PW, men det blir spennende å høre hva de har å si om de to siste gigantiske avtalene de har landet. Litt om forventet margin og størrelse. Blir også spennende å høre hvordan det ligger an med levering av Seaway Alfa og fremgangen på Seaway Ventus.

Uansett en hyggelig utvikling idag. God helg alle samaksjonærer😃
Slettet bruker
24.06.2022 kl 14:23 4225

Ligger å vaker helt nede på 10 tallet,
Som i Cadeler er trendene i ferd med å snu og aksjene vende opp.

Havvind enorme penger i tiden fremover, kjøp mens det enda er billig.
En omrokeringer pågår nå i fra olje inn i fremtidens case, fokuset vil komme tilbake

Kursmål 40 kroner
Redigert 24.06.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2022 kl 11:11 4396

Det er nå snart et år siden jeg solgte mine Oht aksjer rundt 20 kroner, har kjøpt meg inn igjen på 10,5 med dobbelt antall aksjer.
Redigert 20.06.2022 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Patron72
18.06.2022 kl 12:35 4660

Som de fleste grønne aksjer har 2022 så langt vært et dårlig år for Seaway 7-aksjen. Bedre ble det ikke av at selskapet, som leverer tjenester knyttet til utbygging av havvind-prosjekter, måtte melde om forsinkelser i noen av prosjektene det jobbes med.

Likevel sikter selskapet mot en årsomsetning i år på en milliard dollar og en brutto resultatmargin (EBITDA) på seks prosent. Men det er kanskje mulighetene som kommer neste år og årene deretter som gjør aksjen interessant.

Les også
Subsea 7-ras på Oslo Børs
Bare nå i andre kvartal har selskapet meldt at det er i eksklusive forhandlinger om oppdrag knyttet til to store havvind-utbygginger. Begge er prosjekter som kan gi Seaway 7 kontrakter som selskapet karakteriserer som «veldig store», noe som vil si mellom 500 og 750 millioner dollar. Med andre ord i sum mer enn årets totale omsetning.

Det er veldig lite i tiden som tyder på at det vil bli mindre utbygging av vindkraft i årene som kommer. Heller tvert imot. Og den realitet at Seaway 7 allerede har fått arbeid knyttet til store utbygginger, gjør at det er rimelig å anta at selskapet kan få mye å gjøre i årene som kommer.


En utfordring for Seaway 7 er at det er liten fri flyt i aksjen. Oljeserviceselskapet Subsea 7 eier 72 prosent, mens Songa eier 14,3 prosent. Med andre ord vil 72 prosent av en eventuell oppside tilfalle Subsea 7.

Også den rene oljeservicevirksomheten i Subsea 7 har så langt i andre kvartal hatt en pen strøm av kontraktstildelinger som er meldt til Oslo Børs. Dog er aksjen de siste dagene kraftig rammet etter at det ble meldt at Subsea 7 må ta en del av kostnadene knyttet til forsinkelsene Seaway 7 er rammet av.


Subsea 7-aksjen er på kurser rundt dagens drøyt 80 kroner noe lavere enn nivået da 2021 startet og før en ganske langvarig og, spesielt i år, ekstremt kraftig oljeprisoppgang.


Noe av forklaringen på den svake kursutviklingen ligger i et Subsea 7 under oljeprisfallet våren 2020 inngikk kontrakter som har gitt svake marginer. Den effekten kan tenkes å falle bort med tiden. Da kan det bli en periode med gode resultater, men en mulig grønn bonus fra Seaway 7.


https://e24.no/boers-og-finans/i/XqX78g/to-veldig-store-grunner-til-aa-kjoepe-seaway-7
Redigert 18.06.2022 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
stoploss14
17.06.2022 kl 16:34 4779

Nei dessverre. Jeg abonnerer på Finansavisen og dermed også alle artiklene på Hegnar, men ikke E24. Skulle gjerne sett den hvis noen her har tilgang :))
stoploss14
16.06.2022 kl 09:15 4974

Ja dette var nydelig.

Nå har de levert 2 kontrakter som defineres som "very large" på bare et par uker. Summen av disse 2 er på 1 - 1,5 MRD USD.
Dette tilsvarer 1,5 ganger omsetningen i hele 2022, og forteller litt om hvordan dette markedet kommer til å eksplodere fra 2024.

Nyheten som kom på mandag var selsfølgelig skuffende, men burde sendt aksjen ned ca 5%. De tar et tap på 30 mill usd og ender opp med en EBITDA på ca 60 mill usd for 2022, noe som vil si at de får et resultat etter skatt rundt break even. Det er jo ikke veldig bra, men jeg har ikke kjøpt Seaway 7 fordi jeg trodde 2022 skulle bli så bra. Dersom de klarer seg gjennom 2022 og 2023 uten tap, så er jeg veldig fornøyd. Det er fra 2024 de virkelig skal tjene penger, og dette skal prises inn god tid i forkant.

Selskapet prises nå igjen til ca 50% av EK. Dette mener jeg er helt feil mtp utsiktene til denne bransjen, og de kontraktene de nå har landet.

Mitt case er fortsatt at selskapet skal prises til EK (20kr) i løpet av 2023 og 30 kr i løpet av 2024. Dette mener jeg er meget realistisk og gir en solid oppside.
Patron72
16.06.2022 kl 08:55 4999

Etter å fått en mindre bra nyhet tidligere denne uka kommer det idag strålende nyheter

https://newsweb.oslobors.no/message/565061

1)“Very large” Contracts are between $500m and $750m. 💪
Redigert 16.06.2022 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
stoploss14
10.06.2022 kl 23:15 5284

Tusen takk..
Ser at JP Morgan og Morgan Stanley er nesten ute av listene. Dette har vært store selgere, og jeg tror vi kommer til å merke det når disse er helt ferdige. Det bør gå fort.

Selv er jeg opp nesten 50% fra de nivåene som denne listen viser, så det er en tydelig forsinkelse.

At Kontrari øker jevnt hele tiden, tar jeg som et veldig godt tegn.

God helg folkens😃