Bearmarkedet er ett faktum. - hvor ny finanskrise venter.

Slettet bruker
USA 27.01.2022 kl 03:59 62893

Man har lenge lurt paa hva som ville drepe det 13 aar lang bullmarkedet. Ville det bli en stor naturkatastrofe, at gjeldsboblen sprakk, Covid som mange trodde en stund, eller noe annet.

Det ble noe annet. Inflasjon, fordi sentralbankene har tatt alt for mye moellers tran. Altfor hoey Inflasjon tvinger sentralbankene til og avslutte pengetrykkingen, og til aa sette opp rentene. Hor heving av rentene vil drepe kredittveksten, og da begynner man paa en nedadgaaende trend.

En annen aarsak til at vil gaa over i ett bearmarked, er fordi boersene har opptraadt som ett pyramidespill fremfor boers i alle disse aarene, godt foret av fiatpenger som har satt en verdi paa selskapene som ligger langt over deres relle verdi. Multipplene har naermest gaatt berserk. Naa skal denne verdien normaliseres. Og den ligger er ett godt stykke under dagens verdisetting paa boers.

Ponzischemet er endelig over. Og man kan begynne og forholde seg til en normal boers igjen som er litt mer forutsigbar. For naa skal regningen for ponzischemet betales. Det blir spennende og se hvordan dette vil slaa ut paa verdens boerser. Tipper det til slutt blir saa ille at folk flest til slutt vil oenske at USA's tre siste presidenter, og de tre siste sentralbanksjefene, burde settes i fengsel fordi de med aapne oeyne (og paa tross av alle advarsler) har omgjort USA til ett konkursbo som vil sende verden ut i en ny finanskrise.

Pga. dette, vil det nok vaere mange land som vil bli noedt til og ta en Kypros i loepet av de neste aarene. Men foerst skal vi kraftig ned, deretter kommer en ny panikkrunde med pengetrykking og store underskudd paa statsbudsjettene, som ikke vil vare saa lenge fordi gjelden er blitt saa hoey at rentene vil stige for mye, noe som vil kulminere i en ny finanskrise. Det eneste som kan hjelpe paa veien dit, er at Mancin gir etter og tillater BBB, men det er kan 40 milliarder kr. i snitt pr. stat pr. aar, slik at det spoers om det er nok til og stagge en gjeldkrise i mangel paa likviditet, Det tror jeg ikke. For det blir som om Norge skulle bruke 40 milliarder ekstra, og det er ikke nok.

Vi faar se, det er mye penger der ute etter alle pengetrykkingen som har vaert foretatt, men hvis makro fortsetter sin nedgang som vi har sett signaler om den siste tiden, og er noe som har skjedd i god tid foer pengetrykkingen blir avsluttet, er det nok kroken paa bullmarkedet for denne gang.
Redigert 27.01.2022 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
gepard1
16.03.2022 kl 23:29 5028

Da har USA finally slaatt av seddelpressen og hevet renten. Noe de skal gjoere 6 ganger til i aar.

En rentehveing som kommer midt oppe i verdens stoerste gjeldskrise ever. I Kina lar de inflasjon vaere inflasjon, og sier de skal stoette opp mer under oekonomien. Jeg tviler paa at dette blir ord med substans, fordi pengene de maatte komme med, vil i beste fall kun bidra til aa lindre smertene fra tapene i boligmarkedet.

Allikevel steg boersen kraftig i dag. Hvor aarsaken til dette er at markedet allerede priser inn tidspunktet FED maa snu og sette renten ned igjen, pga. av at de med sine rentehevinger vil skape en resesjon. Men jeg tviler paa at oppgangen vil fortsette saerlig lenge med verdens stoerste gjelds boble paa plass. En gjeldsboble som liker rentehevinger omtrent like godt som supermann liker kryptonitt;-))

Ellers har det vaert et genitrekk at alle ble enige om og skrive og snakke om fredsforhandlinger mellom Ukraina og Russland hver dag. Baade naar de ikke er der, og naar de er der, i ett forsoek paa og hindre markedet og falle alt for mye.;-))
Redigert 16.03.2022 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2022 kl 23:42 4997

Jadda, men først skal jeg håve inn storfangst i Softox.
Slettet bruker
17.03.2022 kl 09:01 4892

Lenge siden jeg har sett på gjelden til USA. Det er verre enn jeg trodde det akselerer og det er slett ikke bra når det spås stagflasjon i tyskland, økende renter og høy inflasjon. På toppen av dette kommer handelskrig og frysing av midler til Russland, tipper Russland går mot default om ikke lenge på grunn av frossede midler og de kan selvsagt med rette skylde på vesten. Jeg spår at Kina vil ta over endel av rollen til USA i tiden fremover. Blant annet fordi at Saudi arabia vil selge olje i Yuan. 10 års renten i USA er på 2,2 og vil stige mye mer ut fra signaler til FED.

"USA hever renten og varsler kraftig videre renteoppgang
Fed hever renten for første gang siden 2018, og ser for seg ytterligere seks rentehevinger i år og tre neste år." Dette kan ikke ende bra. Børsene har store svigninger for tiden. Det tror jeg er en pekepinn på at rett før det sprekker.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Kz7504/usa-hever-renten-og-varsler-kraftig-videre-renteoppgang

https://www.usdebtclock.org/ (Gjelden her er på 242 000 dollar pr.innbygger, det er 2,3 millioner kroner) Fyttikatta!

"Covid. War. Inflation. Recession fears. The stock market can't keep up"

https://edition.cnn.com/2022/03/16/investing/stocks-federal-reserve-inflation-russia-ukraine/index.html
Redigert 17.03.2022 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
gepard1
23.03.2022 kl 08:42 4705

Powell varsler mer aggresive renthoeyninger fremover, hvor gjeldsboblen formelig skjelver i sine sammenfoeyninger.
Redigert 23.03.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
gepard1
29.03.2022 kl 00:01 4687

Russerne skal angivelig tillate Ukraina og ha eget militaere, og bli EU medlem saa lenge de avstaar fra NATO medlemsskap og at de maa gi Russland kontroll og Luhans og Donbas. Noe som betyr at partene fortsatt staar veldig langt fra hverandre, noe som ikke er godt for verdens boerser.

Dette maa vaere hva man maa kalle En umulig fred.

For Ifølge The Financial Times tar ikke utkastet stilling til disputtene om Krim-halvøya, Donbas og Luhansk.

Dette punktet overlates ifølge avisa til seinere samtaler mellom Putin og Zelenskyj.

Davyd Arakhamia, parlamentarisk leder for Zelenskyjs parti Folkets tjener og medlem av Kyivs forhandlingsdelegasjon, sier at Moskva KREVER at Ukraina anerkjenner russerne kontroll over disse områdene.

- Vi vil ALDRI anerkjenne andre grenser enn dem som er nedfelt i vår uavhengighetserklæring, sier han til avisa.
Redigert 29.03.2022 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
gepard1
31.03.2022 kl 23:58 4628

Som jeg skrev for en uke siden.

JPMorgan Admits Central Banks Need A Recession "To Cure Inflation"

https://www.zerohedge.com/markets/jpmorgan-admits-central-banks-need-recession-cure-inflation
gepard1
03.04.2022 kl 09:11 4466

Ukraina maa annerkjenne at baade Krim og Donbas vil bli under russisk styre for og oppnaa fred. Dette kommer ikke Ukraina til og gjoere, noe som betyr at krigen vil fortsette, med paavirkningen dette vil ha paa boersene.

Den øverste lederen av forhandlingene mellom Ukraina og Russland fra russisk side, Vladimir Medinskij, sier at samtalene mellom partene vil fortsette mandag. Det skriver nyhetsbyrået Reuters.

Forhandlingene foregår i Tyrkia.

Medinskij sier også at det russiske ståstedet om utbryterrepublikken Donbas og Krim-halvøyen, er uendret.

Forhandlingslederen uttaler også at et eventuelt utkast til en fredsavtale ikke er klart for et politisk toppmøte, melder Reuters.
kaedureddfor
03.04.2022 kl 19:11 4387

Nei! Det må dei slett ikkje. Det er Russland som har gått til angrep, nok ein gang. Fred no vil bare føre til at Russalnd mobilisere til ny krign og ny okkupasjon av områder. Russland driter seg ut for åpen scene. Militæret er ein vits, men det er kanskje ikkje så rart med korrupsjonen og maktkonsentrasjonen, samt at soldatene ikkje har samme motivasjon for krigen som Ukraina sine soldater.
tuja
05.04.2022 kl 09:12 4139

08:58:45
Martin Kværnes
JPMorgan-sjefen er svært bekymret for den amerikanske økonomien

På samme tid i fjor så Jamie Dimon, sjef for den amerikanske storbanken JPMorgan Chase, for seg en økonomisk «boom» som kunne vare langt ut i 2023, med sterk vekst, stabil inflasjon og svakt oppadgående renter.

Mye har endret seg siden den gang.

I sitt årlige aksjonærbrev skriver Dimon at krigen i Ukraina og den skyhøye inflasjonen kan bremse den økonomiske veksten og endre globale allianser i flere tiår fremover, skriver Wall Street Journal.

Inflasjonen i USA nådde nesten åtte prosent i februar, etter to år med pandemi, forsyningsproblemer, økte råvarepriser, og sist, men ikke minst, kraftige stimulanser fra den amerikanske sentralbanken (Fed) i form av pengetrykking og nullrenter.

«Sett i ettertid var medisinen (...) sannsynligvis for mye, og den varte også for lenge», skrev Dimon.

Dimon frykter nå at Fed vil kunne heve rentene betydelig mer enn markedet er forberedt på. Fed har allerede signalisert et ras av renteøkninger i løpet av 2022 og 2023 for å få bukt med den galopperende inflasjonen. Det kan bli aktuelt med såkalte dobbelthevinger, der sentralbanken ved kommende rentemøter hever med 0,5 prosentpoeng i stedet for 0,25 prosentpoeng.

«Denne prosessen vil forårsake mye bestyrtelse og svært volatile markeder», sa Dimon.

Krigen i Ukraina tror han «i beste fall» vil føre til svakere økonomisk vekst, og viser til at råvaremarkedene er helt ute av balanse, med ekstreme prisøkninger og svingninger.

«I tillegg til usikkerheten knyttet til krigen og globale forsyningskjeder, skaper dette en potensielt eksplosiv situasjon», skriver Dimon.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 21:47 4118

Da er vi kanskje igang med den virkelige nedturen ? Folket begynner å skjønne at Ukraina konflikten er katalysatoren til helvete. Jeg er sikker på at rentene i Norge vil passere 5 %. Så får vi se om det stopper der.
Redigert 05.04.2022 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
gepard1
21.04.2022 kl 21:07 3875

Da er det opplest og vedtatt.

FED melder fra om at det kommer aggressive renteoekninger allerede fra og med neste maaned.

Aggressive kan betyr saa mye som 0,75, eller 1% av gangen. Og alle vet ha som skjer med boersene naar FED hever rentene. Det har uten unntak endt med fall.
Redigert 21.04.2022 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2022 kl 03:22 3752

Og så går det opp igjen...
tapogvinn
22.04.2022 kl 04:28 3736

Og alle vet hva som har skjedd hver gang du har spådd krakk. Det har uten unntak endt med himmelferd på børsene.
gepard1
25.04.2022 kl 06:37 3500

Japan paa kanten av stupet.

Japan, som er et forbilde for MMT-krakk overalt, befinner seg plutselig fanget i et tap-tap-dilemma: Griper de inn i obligasjonsmarkedet, kan det utløse et rasende, potensielt destabiliserende og ukontrollert fall i yenen som også vil føre til galopperende (om ikke verre) inflasjon , som kan kollapse den lille tillitten BOJ fortsatt nyter.

Atlernativt ikke gjøre noe, og vedlikeholde fallet i yenen, samtidig som man risikerer langt høyere renter i et land der gjelden er mange ganger større enn BNP, noe som også kan lede til finanspolitisk og monetær kollaps.
Redigert 25.04.2022 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
gepard1
25.04.2022 kl 08:33 3433

tapogvinn

Ikke saa rart det, siden sentralbankene har reddet markedet hver gang betingelsene begynte og se daarlige ut. Og hvem skulle trodd at alle de stoerste industrinasjonene i verden ville laane seg til konkurs for aa opprettholde en overforbruks/ikke baerekraftig oekonomi???? Men det har de gjort. Saa alt jeg har skrevet tidligere stemmer, men desverre kan man ikke ta noen aere for dette, siden kollapsen i verdens oekonomien kommer 13 aar etter at vi begynte og fortelle at dette ville gaa galt. For i en saa lang periode, kan hvem som helst spaa riktig, den ene aller andre veien. Slik at selv om hva jeg skrev var riktig, har jeg trakket i salaten mange ganger og boers vise dummet meg ut.

Og bare gudene vet hva som vil skje naa. For regjeringene og sentralbankene er pin splitter gale, saa hvem vet hva de kan finne paa i disse dager for og unngaa en nedgang i verdens oekonomien. Ett alternativ er at de gir opp og legger inne aarene helt, og tar en Kypros for og rette opp statsbalansene. og starter fra scratch igjen med ett nytt overforbruk de neste 30 til 40 aarene. Dette hadde kanskje vaert det beste, hvis de ikke har noe lurt oppe i ermene, som en ny verdens valuta eller lignende som i/ved en oppstart vil fjerne all gjeld, slik at man kan fortsette paa samme maate i lang lang tid. Eller kanskje de lar inflasjon vaere inflasjon, og tar en Japan alle sammen hvor de laaner og laaner og til slutt dobbler statsgjelden fra dagens nivaa. Alt kan skje.

Men hvis de velger dagens FED vei, burde boersene etterhvert krakke solid. For kun resesjon kan fjerne inflasjonen. Og den vil komme med Quantitative tightening og stigende renter.
Redigert 25.04.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
gepard1
26.04.2022 kl 21:49 3304

USA
Q1 Earnings From Bad To Dismal: Tech Earnings Sliding, Guidance Collapsing, i tillegg til krig, Covid, inflasjon og stigende renter.

Den som fortsatt er bull, maa ha stor tro paa at sentralbankene nok en gang vil bla opp sjekkheftet.

https://www.zerohedge.com/markets/q1-earnings-bad-dismal-tech-earnings-sliding-guidance-collapsing


Men saa langt ser det motsatt ut.

Yellen Just Soaked Up Record Levels of Liquidity.

The Treasury and the Fed are now working in tandem against markets.

https://www.zerohedge.com/news/2022-04-25/yellen-just-soaked-record-levels-liquidity

Redigert 26.04.2022 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2022 kl 22:43 3201

Mørke skyer og bratte fall. Wall Street fikk en kilevink fra slagbjørnen i dag, men det er nok mye mer i vente…
StephanDerrick
26.04.2022 kl 23:08 3133

Både Alphabet (google) og Microsoft som leverte tall etter stengning på Wallstreet fortsetter videre ned i etterhandelen etter at de fallt tungt også i ordinær handel.
Dette vil nok i sum legge et betydelig rødt bakteppe over Asia og Europa når disse børsene åpner i natt/i morgen tidlig.

fattigstakkar
27.04.2022 kl 00:09 3058

De største oppgangsdagene kommer i bearmarkeder. Blir ikke overrasket om vi får en sånn dag i morgen. Verken Microsoft eller Google la fram dårlige tall. Microsoft er nå i pluss i aftertrade og Google er opp 3% fra det laveste. Algoritmer forsterker de trendene vi ser nå. Når de har presset langt nok en vei, snur de når de merker at minste motstands vei er opp. Det kan skje i morgen eller om en uke. Her må man være forberedt på alt.
fattigstakkar
27.04.2022 kl 21:32 2876

Fikk tilløp til et pent rally i dag, men alt selges ned mot stengning igjen. Ikke noe godt tegn. Tør ikke tenke på hva som skjer om Apple skulle skuffe senere i uka. Heldigvis er markedet volatilt så det er mulig å selge seg ned. Fikk lettet meg med halvparten av Teslaaksjene jeg kjøpte på minikrakket i går. Blir en spennende siste halvtime nå. Nasdaq har allerede mistet hele oppgangen i dag. Skulle SP500 slutte i minus er det faretruende.
Badgirl
28.04.2022 kl 07:10 2732

Grønne futter og FB opp 18% i etterhandel grønt i Asia blir nok en fin dag i dag :)
Redigert 28.04.2022 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
gepard1
28.04.2022 kl 16:46 2633

Ikke lenge igjen foer boersene krakker for alvor.

Recession On Deck: US GDP Shockingly Contracts In Q1 Driven By Inventory, Exports Plunge

Moments ago the BEA reported that in Q1 the US economy unexpectedly shrank by 1.4%, the first decline since the covid summer of 2020...

https://www.zerohedge.com/markets/recession-deck-us-gdp-shockingly-contracts-q1-driven-inventory-exports-plunge

Og dette skjedde mens FED fortsat ttrykte penger og stimulerte oekonomien.......................................Hva vil skje naa, naar seddel pressene er slaatt av??
Redigert 28.04.2022 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.04.2022 kl 17:47 2592

Synes jeg aner et stemningsskifte og at det er ganske bra støtte i dette området. Hvis bare Apple leverer i kveld tror jeg vi kan blåse faren over for denne gang. Men det gjelder å ta gevinst når man har det i disse dager, så har kvittet meg med det meste av Facebookaksjer etter børs i går og i dag.
Jensenpirken
28.04.2022 kl 19:14 2624

Apple pleier å levere, blir spennende.
fattigstakkar
28.04.2022 kl 19:25 2627

Anelsen om et gryende stemningskifte stemte bra. Nasdaq har steget over 2% på halvannen time etter at jeg skrev det innlegget. Om dette er den endelige vendingen tør jeg ikke vedde på, og har benyttet sjansen til å ta flere gevinster. Er nok fortsatt viktig at resultatene i kveld blir bra.
Badgirl
28.04.2022 kl 19:32 2673

Jeg hadde noen pene trades i FB men var ute når de la frem tall 🙄 Så gikk glipp av en veldig pen oppgang. Men sånn er gamet kan like gjerne gå andre veien. Hvis Apple leverer så kan vi få lettelsesrally (oppgang) som kan vare noen uker 😉 De fleste leverer jo varene og vel så det, og det gjelder ikke bare energisektoren.
Redigert 28.04.2022 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.04.2022 kl 21:34 2611

Synes vel jeg traff rimelig bra her, om jeg må si det selv:)

"fattigstakkar
I går kl 00:09
757
De største oppgangsdagene kommer i bearmarkeder. Blir ikke overrasket om vi får en sånn dag i morgen. Verken Microsoft eller Google la fram dårlige tall. Microsoft er nå i pluss i aftertrade og Google er opp 3% fra det laveste. Algoritmer forsterker de trendene vi ser nå. Når de har presset langt nok en vei, snur de når de merker at minste motstands vei er opp. Det kan skje i morgen eller om en uke. Her må man være forberedt på alt."

Som regel blir det noen flere bra dager etter en slik vending om det ikke kommer negative nyheter som ødelegger moroa. Men det gjelder å ikke bli for grådig og tro at vi skal rett tilbake til ATH. Det kommer nok flere kjøpsmuligheter framover.
fattigstakkar
28.04.2022 kl 22:03 2591

og der stuper Amazon etter resultat. Ned 11% https://finance.yahoo.com/quote/AMZN?p=AMZN&.tsrc=fin-srch
Nå står og faller det på Apple.

Ed. også Intel skuffer. Ned 6% https://uk.finance.yahoo.com/quote/INTC/chart?p=INTC&.tsrc=fin-srch
Redigert 28.04.2022 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
28.04.2022 kl 22:06 2594

Samtidig skal man ha i mente at Q1 er noe vi ser i bakspeilet. Når vi nå går inn i en periode med kraftig stigende renter og massive QT-operasjoner ( det motsatte av "pengetrykking") skal man være særlig observant på om gode resultater og gjerne resultater som overgår forventningene likevel umiddelbart/eller i løpet av kort tid, blir benyttet til massive nedsalg.
Glupere hoder enn både ditt og mitt har vel ymtet frempå om at uttrrykket "Sell in may and go away" i år er høyaktuelt.

fattigstakkar
28.04.2022 kl 22:10 2618

Det som gjør at Amazon stuper er guiding for Q2

Også Intel faller på guidingen. De slo estimatene på resultat.
Redigert 28.04.2022 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
gepard1
28.04.2022 kl 22:27 2592

Markedet stigeri dag fordi man tror at Fed will pull back a little from its hawkishly monstrous outlook"

Men markedet stiger ikke med like mye som det har falt enkelte dager, med naermere 2,5%. Og det er en svakhet. Hadde troen paa ett videre bullmarked vaert der, ville nok Dow Jones steget med en 800 til 900 poeng. Og ikke med saa lite som rundt 600 poeng.

Time will show. Krig, inflasjon, dismal makro, Covid, rentehevinger, og ett USA paa vei ut i resesjon?? En resesjon som maa til, for og stagge inflasjonen. Det blir ikke lett for FED og balansere oekonomisk vekst med lavere inflasjon, for aa holde boersene i positivt terreng. For setter de opp rentene, er ganske sikkert boers moroa over.
Redigert 28.04.2022 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.04.2022 kl 22:33 2609

Apple leverer, som vanlig. https://uk.finance.yahoo.com/quote/AAPL?p=AAPL
Men de som skuffer faller tosiffret prosent. De som leverer stiger et par prosent, om de ikke er helt utbombet fra før.
Redigert 28.04.2022 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Badgirl
28.04.2022 kl 22:54 2594

Nå steg Apple nesten 5% før etterhandel, og er opp 1,5% nå så det er jo litt mer enn et par prosent Fattig og det er tunge selskap. Amazon steg 4,6% før etterhandel og ned 9,5 i etterhandel så den er ned ca 5% hvis den hadde ligget på 0 før close ;)
Redigert 28.04.2022 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.04.2022 kl 22:57 2657

Hva de stiger før resultatet sier jo ikke noe om hvordan markedet tolker resultatet :) Mitt poeng var at man ikke får veldig godt betalt for å sitte over resultat. Og både Apple og Amazon steg vel på linje med resten av markedet i dag.

Nå har Apple gitt bort hele oppgangen i etterhandel også.
Redigert 28.04.2022 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Badgirl
28.04.2022 kl 23:02 2643

Ikke helt enig med deg men ok. De som satt over resultatet til FB fikk vel grei uttelling? 😉 Men nok om det.
Sognoksen1
28.04.2022 kl 23:15 2624

USA snudde perfekt på bunn fra tidligere i mars nå kommer en liten rekyl før vi skal ned og lage en w ,spørsmålet blir hva skjer etter på,blir det en opptur på 10% ?