Pgs raser på emisjonsfrykt fra SEB og DNB

Slettet bruker
PGS 27.01.2022 kl 14:54 55325

Da er vel alle skremt bort fra denne og Seb Uggedal og Dnb har bestemt at det blir bare filler igjen til aksjonærene.
Pgs er ordknappe og sier de har ryddet opp dette før,men inrømmer at de kan med bare 4 skip i virksomhet kan komme i brudd lånegivrne q1,men det er ikke sikkert.
Når det gjelder guidingen er driften fremover fra q2 og se bedringer og kanskje må Pgs til og med ta inn lidle skip fra kaldt opplag for og imøtekomme den sterke etterspørselen de har utover sommermånedene.
Cash vil komme men SEB har bestemt at det ikke er nok,og stiller gladelig i avisene før alt annet er avklart.
Satt forrige gang og gikk fra 2,3 til 8 kr,det kan skje igjen men lånene må selvfølgelig pga korona restruktureres etterhvert.
Dette var en stygg landing og dagen er ikke slutt enda.
Nå får en se hva som kommer i en ny prosess med lånegiverne eller om det er nødvendig enda.
Ledelsen er og har sagt seg trygge på lånegiverne før og har hatt rett.
Dnb og Seb bommet da,og kan gjøre det igjen.
Bruddet mot lånegiverne kan dokumenteres fra mnd til mnd står det i lånedokumenter,og om en bedring i sikte retter dette opp igjen kan avtalen fortsette til en evt refinans av 2023 og 2024 lånene.
X-43 scramjet
28.01.2022 kl 15:04 4448

Er glad du går i pluss.😃
hypotetic
28.01.2022 kl 15:07 4421

Til info er mine første aksjer kjøpt over 100kr men jeg har nå snittet meg ned og har snittkurs ca 3,5kr. Er ekstremt komfortabel med at dette er en lav snittkurs fra sommeren og de neste år. Når man ser nivåene vi gikk ned til er dette langt under de nivåer jeg i min fjerneste fantasi hadde forestilt meg at kursen kunne gå ned til og jeg var overinvestert i PGS lenge før det gikk til dagens nivåer men har klart å kjøpe hele veien. Har opplevd tilsvarende noen få ganger tidligere og det må man bare leve med som investor på Oslo Børs. Har nesten alltid kommet ut av slike runder med enrom gevinst men det forutsetter at man er investert i flere slike selskaper og orker å kjøpe hele veien mens det faller. Prøver å snitte ned når jeg ligger med over 70% tap. Det er ubehagelig når man snitter seg ned men i ettertid har man fordelen av at man har fått også mange billige akser og som oftest snur slike aksjer ekstremt kraftig opp igjen så under 70% latent tap blir som oftest fort snudd opp når det snur. NB: Jeg har ikke kjøpt flyaksjer, ESG eller Tek aksjer eller kjøpt meg opp i bransjer der jeg ser at fremtidsutsiktene ikke er bedre enn de har vært historisk. Kjøper heller ikke selskaper som ikke har bevist historisk at de kan tjene ekstremt mye penger i gode tider. .
Slettet bruker
28.01.2022 kl 15:10 4444

Må huske de som har tapt millioner på vei ned fra flere kroner siden. Jeg håper og tror pgs kommer seg gjennom en vanskelig prosess så kan pgs på ny reprises.
Humlesnurr
28.01.2022 kl 15:11 4471

Kjøpte 200k aksjer nå, tror dette løser seg fint. Blir nok bonansa innen oljeservice innen 2 år ;)
HitIT
28.01.2022 kl 15:21 4366

Ja alltid kjedelig at noen må tape penger. Velger helt andre selskaper når jeg skal være langsiktig.
Ute for den gang, mulig inn igjen neste uke.
Lykke til.
Redigert 28.01.2022 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
28.01.2022 kl 15:38 4287

Den så god ut på 4 kroner. Plutselig snur ting så fort. PGS ledelsen ute med en dårlig børs melding. Analytikere så skremmer med å skrive PGS er verdt 50 øre er heller ikke bra, enig med Hypotetic, media har alltid spredt masse frykt og kursen faller fort. Håper at dette snur og går fort opp til 3 kroner igjen, så investorene kan puste lettet ut igjen. En overreaksjon dette fallet.
WETrader
28.01.2022 kl 15:41 4258

Er det ikke underlig at DnB Global ikke har redusert sin eierandel på 5,9% siden DnB kom med sitt kursmål på 1 kr?
kapteinkjeks
28.01.2022 kl 15:50 4189

Hvordan går det med Shorten? Kom det ingen oppdatering kl 1530 i dag?
Gullhaugen
28.01.2022 kl 15:52 4163

Dette er.svindel og bedrag på høylys dag fra disse husa.
I neste uke er vi tilbake på 3 tallet. Noen sluker alle aksjer som lempes ut.
Highflow
28.01.2022 kl 16:01 4094

Vel burde ikke vært lov men det gir en fantastisk kjøps mulighet 👍
danmark1
28.01.2022 kl 16:07 4052

Det er ikke svindel og bedrag, det er dumhed og det dummeste er, at det har smittet af på alle olieaktier på OB. Olieprisen går mod 100$ og masser af arbejde til PGS og andre til sommer.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 16:15 4008

Andres penger,jaja.
Slaktebenken på Pgs negative analyser fremover er blitt lengre og lengre.
Husk de er ikke i brudd,men kan sier de komme i brudd,årsak terminert avtale svartehavet grunnet krigsfrykt.
1 avtale flyttet q2 og en til q1 den siste går opp men skipet ble uten arbeid q4 og det koster.
Analytikerne har bestemt at det blir brudd,kanskje og at de ikke klarer forf 2022 greit men det er mye arbeid og kanskje nye kontrakter før den tid.
Ratene må opp også pga kostnader som har økt.
Om markedet løsner vil ratene skyte veldig høyt og en supersyklus vil begynne,det ligger kapasitetsmangel i luften et sted der fremme.
Trolig kan rådgiverne flytte gjeld,pga sterk ordre og tidligere nedbetalinger i et bråkete marked med korona,men vi er ikke langt unna pre covid,og da vil slaktebenken snu med vinden.
Nedsalget i går er historisk og at det tas imot selgere enda gir håp.
2 dager fall 3 dag opp er det ikke sånn?
Redigert 28.01.2022 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
28.01.2022 kl 16:18 4027

Olje dollaren mot 100, skal gå lynraskt over 2 kroner for PGS neste uke
portion
28.01.2022 kl 16:20 4023

CITADEL ADVISORS LLC er inne igjen, men her er det sykt mye short under 0,5% som da ikke er synlig som alltid

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010199151
WETrader
28.01.2022 kl 16:27 3957

DNB Asset Management AS som er oppført med 7.2% pr 31.des (DnB Gobal er vel en del av dette) har faktisk økt sin andel siden kursmålet på 1 kr?...
https://www.pgs.com/investor-relations/share-information/ownership-structure/
Highflow
28.01.2022 kl 16:29 3940

Tenk hvis dette løser seg med mere jobb utover nå og flere kontrakter , da vil kursen fint gå over 5 kr igjen 👍
portion
28.01.2022 kl 16:31 3973

Hvis du scroller ned er det en oppdatering 25/1 der er de tilbake med 5,9% som de har ligget på de siste årene
WETrader
28.01.2022 kl 16:36 3936

De resterende 1.3% er vel da andre DnB fond?
portion
28.01.2022 kl 16:41 3920

ja,men den er borte fra listen, husker den var på en tidligere liste,men husker ikke navnet
Slettet bruker
28.01.2022 kl 16:56 3823

Er ikke oljeprisen som styrer kursen til pgs nå. Kommer det en god løsning på gjelden går vi rett opp igjen
Fru-Blom
28.01.2022 kl 16:58 3812

Merkelig at ingen kommenterer om dette.

file:///C:/Users/nullnull/Downloads/Norway%20Filing%20Notification_Coltrane_PGS%20NO%2012.22.21.pdf

Sus
Fru Blom
Redigert 28.01.2022 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
SAMISKBONDE
28.01.2022 kl 17:03 3807

Kan gi god fortjeneste å sitte i TGS, GEG EMGS hvis PGS går konkurs.
hypotetic
28.01.2022 kl 17:11 3808

DNB er dømt gang på gang for svindel av småaksjonærer. Eksempelvis høye gebyrene ved strukturerte produkter der hoveddelen av investeringen var en obligasjon som med renter i 4 år garanterte at man fikk tilbake investert beløp. Lånerenten på gearingen i produktet var mye høyere enn renten på obligasjonen så investorene hadde vært åpenbart mer tjent med å kjøpe en opsjon direkte for 5% av investert beløp og droppet den tapsbringende rentedelen. Ble tilslørt solgt til folk som ikke skjønte eller fikk forklart helheten. Gebyrstrukturen på fond har også vært tilslørt med mye skjulte kostander i årevis. Det var en eldre pensjonist som måtte kjøre disse tunge sakene i retten men fikk etter mange runder og bortforklaringer og tilsløringer fra svindlerene i ledelsen i DNB og godt betalte advokater fullt medhold i retten. Først da etter at DNB forsto at slaget var tapt 100% og ingen muligheter til å anke kom beklagelsen. Det er helt tydelig at når verste tenkelige nedside ved banksvindel av hundrevis av millioner er at utøvende betaler bonusen man må gi en liten beklagelse, så vil dette bare fortsette og man finner alltid en nyansatt analytiker man kan presse til å gå ut i media.
X-43 scramjet
28.01.2022 kl 17:19 3782

Fint at PGS hentet seg inn fra stygge fallet tidlig idag. Går sikkert mot 1.75 på mandag. Håper de finner en løsning fort og den går til 2.5 kroner igjen.
Pølsebua
28.01.2022 kl 17:22 3799

Virkelig moro og inspirerende å lese hypotetic. Jeg har også kjøpt fallende aksjer med varierende resultat. Noen ganger har det slått til, andre ganger ikke. Det jeg er helt sikker på i seismikk, er at den ikke forsvinner. Som h skriver, er det bare to båtoperatører igjen. Jeg er HELT sikker på at PGS blir en viktig aktør i markedet for havseismikk i mange tiår framover. Men jeg kan ikke vite i hvilken finansiell løsning. Uansett, jeg skal være i PGS framover. Nå ligger jeg inne med et tap på en halv mill sånn circa. Jeg kjøpte mer i går tidlig på dagen. Var ikke godt timet. ..
Se framover: Trenger verden seismikk? Ja. Hvem har det beste biblioteket nær sterke produksjonsområder? PGS. Hvem har båter? PGS og Sharewather. Hvem har fått CCG-oppdrag? PGS. Hvilken leverandør er totalintegrert? PGS. Hvem får mest 4D-oppdrag? PGS. Hvordan ser rullebanen for PGS ut finansielt? Hullete.
Redigert 28.01.2022 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
28.01.2022 kl 17:49 3742

Ikke overraskende i det hele tatt.
PGS-aksjonærene ligger blødende igjen i grøften og gisper etter luft etter å ha blitt truffet bakfra av et godstog.
Ulvene lusker rundt i skogkanten og venter på at godbiten skal blø ut.

Stusset litt på datoen, 22. desember.
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=552155&attachmentId=231056&obsvc.item=1

mvh
Redigert 28.01.2022 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Realis
28.01.2022 kl 18:16 3593

PGS er et elendig selskap, og har vært det i 8-10 år. Katastrofal mangel både på omstillingsevne og kommunikasjon med aksjonærene. Oljesmellen i 2014 (da araberlandene slapp markedet løs) ga tydeligvis ingen impulser til ledelsen om ny vurdering av det marked de opererer i. Resultatet blir at eksisterende aksjonærer blir kastet ut til fordel for nye eiere, blant dem kapitalsterke opportunister.

Alle andre bør nå sky dette selskapet som pesten.
observer009
28.01.2022 kl 18:36 3530

PGS sier at det er lite sannsynlig at de selger biblioteket. Multiklient er den viktigste inntektskilden for PGS og utgjør en vesentlig del av deres strategien.

Investorkontakt i PGS, Bård Stenberg sier at, 2022 forfallet på Termin B-lånet er i september og en del av eksportkredittfinansieringen forfaller i desember
På spørsmål om hva som vil skje dersom PGS ikke kommer til enighet med ny utsettelse eller andre ordninger, svarer Stenberg at selskapet har tro på å håndtere situasjonen på en måte som tilfredsstiller alle interessenter i selskapet.
Redigert 28.01.2022 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Realis
28.01.2022 kl 18:47 3509

Dette, hvis korrekt gjengitt og nylig meddelelse, viser jo bare at selskapet har stivnet i en bestemt inntektsmodell. Den fører selskapet rett mot sluket på bekostning av aksjonærene.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 18:58 3495

Syns dette var en positiv uttalelse.
X-43 scramjet
28.01.2022 kl 19:14 3478

Igjen lider PGS aksjonærer, er veldig trist at folk taper penger. Dette må de snu fort. Håper det snur neste uke.
Slettet bruker
28.01.2022 kl 20:47 3278

Min spådom : tgs kommer med bud, før fristen går ut får pgs handlet frem en løsning med bankene, sier nei til budet og alt fortsetter som før. Pgs går break even frem til q4 hvor den endelige oppturen kan starte med alle skip i arbeid og bedre marginer
Slettet bruker
28.01.2022 kl 21:07 3259

Det ledelsen sier tidligere er at covant etter betaling av 2022 lånet er at de innehar 75 mill usd cash etter nedbetaling.
Er det sånn at det da er kun 2022 lånet de er i et evt brudd mot i 1 kv 2022 Da ledelsen sier at covant er 75 mill usd cash etter nedbetalingen.
Da har mange ropt ulv litt tidlig.
Når det gjelder forfall etter det er det i dag sikret mot eksportkreditt finansieringen det står 70 mill usd uregistret cash der men mener det er 34 mill usd til sikkerheter for finansiering mot lånet som har 1 forfall desember og er på 25 mill usd første avdrag men det er lenge til.
De vil og i perioden q1 passe på at salg late sale er større enn investeringer til større databiblotek for og holde igjen cash til 2 og 3 kvartal da det iverksettes opptil 30 4D kontrakter tendere pr dd la oss si Pgs får 15 da det kun er shearwateer og PGS som innehar 4D i hele verdensmarkedet de styrer prisene alene og kan nesten ta det de vil.
Det kan bli helt spinnvilt da dette gjelder fra q2-q4 2022 begge trenger penger etter magre år korona.
Dette vil og leggge mere press på skipstilgang andre steder og sannsylig et sterkt prishopp innen 3D og 2D også.
Jeg tror Pgs må ta ut de skipene de kan fra kaldt opplag og da vil prisingen måtte forhåndsfinansieres og det vil bli ekstreme dyre kontrakter.
Det er og en skatte pakke oljeselskapene kan bruke ekstra for 2022 som også i tilegg til høy oljepris vil gi tenningen tilbake i seismikk som smitter høyere rater over hele verden,dette er et ganske sannsylig senario det vil bli en kjempetrøkk også 3D kontraktsarbeid er ventet bedring 2022.
Spørsmålet Pgs ikke vet enda er hvor mye Late sale som overaske kanskje 50 mill usd kommer og det kan ved et kjempebra salg glatt redde dem ut mot et brudd på lånebetingelsene,det er derfor de sier KAN havne i brudd ikke at de gjør det sikkert de vet ikke enda da det er 2 mnd igjen med salg late sale.
Glemte og si at kontraktsordrer er på 239 mill usd allerede,dette med tidligere nedbetalinger fra 2020 har vist at Pgs genererer penger selv i et covid marked selv om litt av dette kan tilskrives statstøtten de fikk 2020.
Kanskje tikker det inn mindre kontraktsarbeid før q1 er omme også.
Trolig vil ikke bruddet være stort,kanskje 20 mill usd men kontrakten de mistet ukraina krigsfrykt var vel den som bikket over denne gangen et uheldig konskvens ble et mulig brudd pga denne ene kontrakten.
Det kan komme forhåndbetalte kontrakter også som kan tilføres mot q1 segment,eller at flyttet kontrakt fra q4 2021 til q2 2022 kan tilskrives regnskap for q1,det er nok mange ubesvarte spørsmål som til og med Ledelsen ikke enda har kunnet svare enda.
Rådgiverne jurister ser på løsninger først,og evt om kanskje og få en ventet utsettelse av finansieringen om det lar seg gjøre,men det er uansett tidlig da de skulle hatt q3 og q4 ferdig minst,og sommeren/høst vil gi mange bedre svar når den er over rettet mot hva som er naturlig og foreta seg.
Kanskje går markedet rett i taket ,noe skjer de siste 3 kvartaler og det lukter positivt,hør derfor på sheerwater og ikke på Tgs guiding da dette muligens gloheite markedet tilhører nå Pgs og Sheerwater.Tgs er ikkei dette markedet med knallsterke tendere 4D fremover.Dette vil gi press på 3D rater også det ligger i kortene skipsmangel.

Redigert 28.01.2022 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2022 kl 21:22 3186

Slå oss, spytt på oss, kall oss dumme og stjel pengene våre.

Men PGS er fortsatt et av få selskaper hvor hundretusener kan gi deg varig økonomisk frihet, om ting utvikler seg slik vi mener er enten mulig, trolig eller direkte sannsynlig
Slettet bruker
28.01.2022 kl 21:43 3117

Har ikke for vane å kommentere på slike tråder, men følger med på hva som rører seg rundt i shipping verden og har gjort det i mange år. Skrev for en tid tilbake at en måtte skygge banen i PGS og svaret holder på å materialisere seg. For PGS aksjonærer som ikke vil tape alt, er det bare å kaste alle kort. Det kommer til å skylle en bølge av utvanning inn over aksjen.
X-43 scramjet
28.01.2022 kl 21:57 3070

Håper at det snur snart for PGS. Her er kynisk spill og med inn i bildet, analytikere så har spredt mye panikk at aksjen var verdt 1 krone. Her er dårlig kommunikasjon fra ledelsen og med. Har troen på at dette snur om få uker
Slettet bruker
28.01.2022 kl 22:10 3005

"Gode hjelpere" skal ha hvisket Beta-Rune i øret de ødeleggende ordene på ny: "svakt", "utfordrende", "skuffende", "vanskelig". Men den amerikanske storkapitalen som har hamstret de siste dagene kommer til å sette inn en vinner. En krone i pluss bare på at Pedersen er ute.

Ps sjekk Pedersens første melding i jobben og reaksjonen på den. Slik har det fortsatt. Men den beste teknologien og de beste folkene lenger ned, klarer ikke selv den sidelønnede vannkjemmede ødelegge
Slettet bruker
28.01.2022 kl 23:31 2824

Det som er sikkert er at TLB lån sikret mot Morselskapet og ECF lån sikret mot Ramform Thetys og videre sikkerhet mot 3 andre nybygg Ramform der 2 skip er omtrent nedbetalt har en helt annen tilnærming om de skulle refinansiere alle lån i dag mot 2020 da det ene lånet et såkalt RCF revolving credit finans satte seg på bakbena,dette var kredittforetak eid av mange kortsiktige og veldig mange egeninteresser som satte bena i veien.
Langsiktige lån TLB er ikke interisert i og eie drive selskapet,de ser kun renter og inntjening på lang sikt.
ECF lånet er nedbetalt fra over 1,2 mrd usd(2014-2022) til 298 mill usd i dag og er også interissert i og få penger med rente tilbake enn og lage problemer.
Dette er japanske finanser mot nybygg.
Med betalingshistorikk og ordrereserve vil Pgs kunne få dette utsatt om de må under de forutsetningene som historisk viser til bedring selv under covid.
I et senere bedret marked vil finansieringen bli antageligvis mye lengre forfall men dagens creditscore er alt kortsiktig.
Jeg tror for all del at ingen skal kjøpe før evt dette er i orden,men Pgs er veldig bevist på at det skjer med alle innteresenters fordel og var rolig på det forrige gang også.
Aksjen gikk til covid kom.
Om en skulle måtte ty tol gjeldskonvertering ville dette bety kanskje 200 mill usd lån til 1 kr gjerne for meg,det er greit men jeg tror lånegiverne heller vil si nei og utsette forfall.
Uansett er dette feil tid angående en refinans til minst august i år,det er DND og SEB som rsaler med sablene og har skapt en forferdelig frykt i media og burde passe munnene sine,dette er et brudd som ikke er kommet enda,men Kan komme.
De kan sitte på veldig tynn is når de sabler ned og tar feil igjen.De er alt for tidlig ute sier jeg og burde se an markedet.
Redigert 28.01.2022 kl 23:32 Du må logge inn for å svare