Krakk i hyttemarkedet?

DĂ„semannen
HYTTE 28.01.2022 kl 22:28 8314

Brygger det opp til tidenes krakk i hyttemarkedet?

- Folk flokket seg (mer eller mindre gjennomtenkt) til hyttemarkedet som fĂžlge av coronarelaterte reiserestriksjoner. Mange har gjeld til pipa.
- NÄ kommer et massivt byks opp i rentenivÄet og treffer dem midt i trynet
- SnĂžfattig vinter mange steder i sĂžr-Norge har gitt drit rĂŠva opplevelser i form av sĂžle og regn i stedet for puddersnĂž og appelsin i skisporet
- Mange har fÄtt erfare at det Ä stÄ 3 timer i ladekÞ pÄ vei til/fra hytta pÄ utfartsdager, og med hylende unger i baksetet ikke er like trivelig som man forutsÄ
- Totalsummen av hytterenovasjon, hytteskatt, medlemskap i velforening, brÞyting, reisekostnader / bompenger, dobbelt sett med internett abonnement, TV-abbonnement...puh..og sist men ikke minst SKYHØYE STRØMREGNINGER (som man ikke fÄr noen stÞtte for fra staten), har nok tatt kvelertak pÄ Þkonomien til mange.

Mange ville nok gnagd av seg armen i bytte mot muligheten til Ä reversere det impulsive hyttekjÞpet sitt. SÄ hva skjer nÄr verden snart Äpner opp for fullt, og den grinete kona NEKTER Ä bli med opp i mygghÞlet? Hun vil heller til Dubai, London og Gran Canaria for Ä shoppe og grille flesket - noe man dessverre ikke lenger har rÄd til, takket vÊre plankehaugen der oppe pÄ fjellet.

Mitt tips er at det blir mange fritidsboligannonser med "Ny Pris" pÄ finn.no neste vinter.
Redigert 28.01.2022 kl 22:31 Du mÄ logge inn for Ä svare
Skalleknarp
11.10.2022 kl 15:07 2781

Har wifistyrte varmeovner og varmepumpe samt varmekabler inni vannrÞrene pÄ hytta. Dette koster faktisk ikke all verden i innkjÞp og det koster minimalt Ä holde hytten frostfri selv med hÞye strÞmpriser. NÄr vi skal bruke hytten freser jeg bare opp varmepumpen til 25 grader dagen fÞr og vipps er hytten deilig og varm til overkommelige priser nÄr vi ankommer. Har ikke noen store "badekar" av noen slag. Det blir evt. isbading :) Mottoet er at man behÞver ikke betaler 1000vis av kroner bestandig... Det eneste som kan vÊre en shostopper her er evt. store utgifter til lÄn som ofte kan vÊre opp til pipen pÄ hytten. Da kan det selvsagt i sum fort bli dyrt uansett hva man har av opplegg for strÞm og frost..

Redigert 11.10.2022 kl 15:11 Du mÄ logge inn for Ä svare
Vampyren
11.10.2022 kl 14:22 2855

Bekymring: Massiv Ăžkning pĂ„ Finn đŸ˜±

NĂ„ forsĂžker hytteeierne desperat Ă„ kvitte seg med hyttene...

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bekymring-massiv-okning-pa-finn/77424848


Redigert 11.10.2022 kl 14:25 Du mÄ logge inn for Ä svare
Rutejens
11.10.2022 kl 12:02 2992

Hva med Indexen, noen tanker om den framover?
jonnyvang
11.10.2022 kl 11:19 3058

Artig trÄd. Med den 3. doble rentehevingen i september som ikke har slÄtt inn, og antageligvis en ny 4. dobbel i november, pluss heving til i desember sÄ vil jeg tro at trÄdstarter treffe spikeren pÄ hodet. Det brygger helt klart opp til tidenes krakk i hyttemarkedet - vill tippe vi leser overskrift med krigsfont «krakk i hyttemarkedet» ved pÄsketider 2023
gogl mannen
19.08.2022 kl 12:23 3764

Tror desverre TS treffer med denne. Flere sterke faktorer som jobber mot hyttemarkedet, HÞye renter og hÞye strÞmpriser(0 stÞtte pÄ hytter) vil fÄ mange til Ä avstÄ fra kjÞp. Noen vil sÄgar Þnske Ä kvitte seg med hytte som fÞlge av strammere Þkonomi. Antar folk selger hytta fÞr huset :)

Flere gÄtende hyttefolk i media. https://e24.no/privatoekonomi/i/QyQ4Bq/hytteeiere-fortviler-over-stroemprisen-vi-vurderer-aa-selge-hytta
Redigert 19.08.2022 kl 12:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
Garmis
30.01.2022 kl 21:54 5475

Hytter er solgt, huset er plassert pÄ 3 mÄl eiendom sentralt ved en riviera pÄ Þstlandet. Huset er fyrt med ved, og utekjÞkken er etablert med gass/ved. Unger er etablert med egen bolig. Vi er klare for det meste av fremtid, jeg bare gleder meg til alt fremover.
Akmg
30.01.2022 kl 21:40 5536

De fleste hyttene i dag har vedovn og det er sÄklart billigere Ä fyre vedovn enn Ä bruke stÞrm i dag. Jeg tror det er naturlig at man prÞver Ä spare strÞm pÄ denne mÄten.
Hvorfor bruke strÞm nÄr du kan bruke vedovn. Og dette gjelder kun vinter mÄnedene.
Redigert 30.01.2022 kl 21:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
DĂ„semannen
30.01.2022 kl 21:37 5559

Mer hyttekontor = HÞyere strÞmforbruk pÄ hytta = Abnorm strÞmregning som ikke omfattes av regjeringens krisepakke / kompensasjonsordning.

Dersom man ikke har unger som skal pÄ skole, i barnehage etc, sÄ Äpner det seg naturligvis gode muligheter for noen til Ä tilbringe flere dager enn de ellers ville gjort pÄ hytta si. Samtidig, i motsatt ende av skalaen, er det sikkert en del som sitter og finregner pÄ hvor mange dager de faktisk kan ta seg rÄd til Ä benytte hytta pr mÄned, ref de Ändssvake strÞmprisene.
Akmg
30.01.2022 kl 21:15 5644

Ja, og et viktig moment som trÄdstarter har nesten glemt at det blir mer og mer hjemmekontor fremover. Det betyr mer hjemmekontor pÄ hytter. Og denne trenden har kommet for Ä bli. Dette er varig endring. Folk kombinerer jobb med ferie. Jeg ville kalt dette som en strukturelt endring i hyttemarked, NÄr det gjelder prising sÄ er nok alt blitt dyrt i dette landet. Da mÄ man ogsÄ kompenseres med hÞyere lÞnn.
NakenTore.
30.01.2022 kl 21:00 5681

Det blir selvfĂžlgelig fortsatt oppgang, nye krav, kraftig lĂžnnsĂžkning forventes og utenlands arb kraft uteblir.
Allerede prisoppgang pÄ boliger gir kjÞpekraft hos ola nordmann
Prisene vil fortsatt peke nordover i mange Ă„r
Akmg
30.01.2022 kl 20:46 5749

Tror neppe prisene faller sÄ lenge tilbudsiden er sÄ stramt. Jeg har lite tro pÄ at viruset forsvinner med det fÞrste. Vi kan faktisk fÄ en ny variant som er farligere enn Omicron. Utenlands reiser har falt med 60% og det vil ta flere Är fÞr vi er tilbake til normalen, men Þkende renter kan fÞre til lavere etterspÞrsel, men da har vi ogsÄ lavt tilbud.
Redigert 30.01.2022 kl 20:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
YNWA250505
30.01.2022 kl 17:42 5958

I dag ligger det ca 1900 fritidsboliger til salgs mot 3800 i fjord tilbudet er halvert og hva skjer da med prisene? Det blir ikke noe ras i alle fall
Patron72
30.01.2022 kl 16:08 6105

Jaja vi fÄr se. Blir det Þkonomisk nedtur kan vi i det minste skylde pÄ den rÞde horde.
# Savner Erna 😉
Inngangen
30.01.2022 kl 14:18 6245

Ja, her i pengetrykkeland har jo renta vÊrt lav, eller nettopp fordi styringsrenta er satt til null (er vel egentlig skjult negativ) sÄ har pengetrykkinga eskalert - det er jo hensikten. NÄr folket narres til Ä lÄne mer penger er de jo delaktig sammen med banken Ä skape penger fra ingenting.
Vi har hatt en finansminister som ikke ante hva FIAT pengesystemet er for noe (fractional reserve lending - i dag i praksis null reserve lending).
(hun ble spurt, men ante ikke hva det var for noe......ikke Siv, men hun vet kanskje heller ikke...).
Kanskje bobilen blir redningen for mange, mens hytta og boligen ryker....
Redigert 30.01.2022 kl 15:36 Du mÄ logge inn for Ä svare
Patron72
30.01.2022 kl 09:10 6489

Vi har i lang tid nÄ vÊrt heldige Ä ha svÊrt lave boligrenter. Dette har selvsagt vÊrt med Ä kjÞre opp bolig og hytteprisene.
NÄ gÄr drivstoff prisene opo, strÞmprisen gÄr opp, matvareprisene vil gÄ opp 5-10%, renta skal opp. SÄ vil vi arbeidstakere kreve 5% mere i lÞnn for Ä opprettholde kjÞpekraft. Da gÄr prisene enda mere opp.
Litt av en ond spiral vi beveger oss inn i !!!

SÄ ja jeg deler deres syn pÄ at hytteprisene vil gÄ ned. Fritidsbolig er sett pÄ som luxus og det er vel noe av det fÞrste som vil «krakke» i tÞffere» tider.
ForĂžvrig var det en haug med folk som lĂžp ut Ă„ kjĂžpte seg bobil under coronaen. Lykke til med Ă„ bli kvitt den.

For min del skal jeg klare meg(sÄ lenge jeg beholder jobben min)
Det kan bli mere synd pÄ de som kjÞpte sitt hus,hytte bobil etc igÄr
pedro1
30.01.2022 kl 08:50 6536

Vel, halverer (urealistisk) hytteprisene seg sÄ vil nok det bety noe for bankene som i realiteten eier mange av hyttene. Vi fÄr se om 2 Är med renteoppgang gjÞr noe med hyttemarkedet i fjellet. Ikke akkurat knapphetsfaktor pÄ plass der.
Inngangen
30.01.2022 kl 08:19 6595

Men...skal du leie den da?
Eller er du ikke klar over at planen for oss folket er "You will own nothing, and be happy" hilsen Klaus S.
https://duckduckgo.com/?q=you+will+own+nothing+and+be+happy&iax=images&ia=images
Redigert 30.01.2022 kl 08:20 Du mÄ logge inn for Ä svare
YNWA250505
30.01.2022 kl 01:44 6731

Hehehehe ingen blÄ tÊr her dÄsa. Du skal absolutt ikke ha deg hytte? SÄ det er muligens kjerringa de som er grinete og ikke orker mygg og knott. For meg sÄ kan gjerne hytta tape seg med 50%. Har ikke kjÞpt hytte som en investering, dvs en investering i livsglede er d jo. Helt sykt deilig Ä komme pÄ hytta. Hyttetur blir aldri byttet ut med Dubaitur eller andre steder. Ja takk begge deler hilsen Ole Brum
Akmg
30.01.2022 kl 00:32 6823

Morsom kommentar, men sÄ ille er det ikke. Helt avhengig av hvor mye en har lÄnt til hytte. Jeg tror hytte marked forbli uendret. Vituset forsvinner ikke med det fÞrste. Utenlandsreiser med flere PCR tester og lange kÞer er ikke lenger fristende. Dessuten risikerer man Ä bli smittet med en ny variant. Jeg tror pÄ et sterkt hyttemarked. Men det er lov Ä drÞmme om billige hytter
DĂ„semannen
29.01.2022 kl 22:36 6993

Hehe.. Ja, her er det tydelig at YNWAÂŽen fĂžlte seg trĂ„kket Ă„ tĂŠrne. Men for Ă„ svare pĂ„ spĂžrsmĂ„let hans; Nei, jeg skal absolutt ikke ha meg hytte. Og nei, jeg tror heller ikke at folk lemper hyttene sine ut for salg bare fordi en stut (meg) legger ut sine spĂ„dommer her pĂ„ forumet. Åpningsinnlegget var kun en nĂžytral observasjon og oppsummering av situasjonsbildet fra min side.
nikkers
29.01.2022 kl 17:55 7184

Hvorfor sÄ nedlatende ? Traff han et Þmt punkt ?
YNWA250505
29.01.2022 kl 17:33 7250

Fikk du beskjed av den fisefine fruen din om skrive et innlegg her i et forsÞk pÄ Ä skremme oss med hytte til Ä selge hytta til dere billig eller. Mygg og knott om vinteren finnes jo ikke og det er da de aller fleste bruker sin fjellhytte. Om sommeren er vi jo seff i hytten langs kysten. Det er sÄ mange nordmenn med store penger som vil unngÄ formueskatt sÄ de putter penger i fritidsbolig i stedet for. Men lykke til med Ä finne deg ei billig hytte
PSI- Investor
29.01.2022 kl 13:59 7439

Jeg tror ts har rett

Jeg sÄ pÄ hytter i ukene fÞr coronaen kom. Det var ikke sÄ mange om beinet pÄ nyere fjellhytter og det var lett Ä fÄ kjÞpt til under takst.
Hytter som da hadde takst pÄ 4 gikk for 3,5. ett Är senere gikk de vel for 5.
Jeg tror de skal tilbake til 3,5.
Men antagelig tar det noen tid fÞr selgerne innser at de mÄ ned i pris sÄ jeg tenker meg neste Är.
keisam
29.01.2022 kl 13:31 7503

Hyttemarkedet krakker til de grader en vakker da, om det blir nÄ i Är eller neste Är tror jeg ikke, men rundt 2025-27 forventer jeg billige hytter. Dette skyldes hovedsaklig demografiske endringer i tillegg til Þkte kostnader som TS nevner.
Slettet bruker
29.01.2022 kl 00:07 7941

En hytteeier som svever pÄ sin bÊrekraftige og klimavennlige sky, opp til hytta med fasiliteter som har endevendt naturen i omrÄdet sÄ mye at det ligner utkantstrÞkene i Manila. Hytta brukes vel en 2-3 uker i Äret. Da sitter familien i hytta med hvert sitt nettbrett og poster bilder pÄ Instagram.
Slettet bruker
29.01.2022 kl 00:04 7959

Nord er fantastisk. Bare ikke bygg det ut med hytter over alt.
Og ja, hytte skal vĂŠre hytte :)
Patron72
28.01.2022 kl 23:07 8085

Synes det er komisk at folk skal definere hva hytteliv er eller skal vĂŠre.
Jeg har min smak og du har din. Er ikke det greit?
DĂ„semannen
28.01.2022 kl 23:01 8116

Enig i det du skriver, Maalselv.
Ekte hytteliv innebÊrer Ä mÄtte sitte i hockeystilling og kjenne klegg og fluer bite deg i skinkene nÄr gÄrsdagens grevlingstek skal gjenforenes med naturen der ute i blÄbÊrlyngen. Og mye av hyttekosen er Ä sniffe sine egne svette armhuler etter 5 dager med vedhogst, toppturer og samsoving med den sÞkkvÄte hunden.
MEN...Det hÞres ut som du tilhÞrer minoriteten av hytteeiere, Maalselv, som har kone som er omforent i dette synet pÄ hytteidyll.
Definisjonen av vrede og hysteri mÄ omskrives dersom man prÞver Ä tvinge ei fisefin bÊrumsfrue inn pÄ en utedass for Ä tÞmme ryggen...Det funker rett og slett overhodet ikke. Da velger hun heller Ä stryke med av forstoppelse og tarmslyng!
Njord
28.01.2022 kl 22:57 8143

Har tenkt det samme som deg, mange som vurderer kost/nytte i disse dager.🧐
Tror det blir kjĂžpers marked snart..,
Njord
Redigert 28.01.2022 kl 22:58 Du mÄ logge inn for Ä svare
Njord
28.01.2022 kl 22:56 8162

Enig, ser ut som du har den perfekte hytta. đŸ‘ŒđŸ»
Har pusset opp en tilsvarende siste Ă„ra, ingen utgifter Ă„ snakke om og fri for strĂžmmafiaen. Misunner deg fiskevannet 20 m unna da đŸ˜ŠđŸ‘đŸ»
Patron72
28.01.2022 kl 22:50 8205

Jeg elsker hytta mi og der skal jeg bo pĂ„ gammeldagan❀
DĂ„semannen
28.01.2022 kl 22:48 8221

Hehe.. Det har du helt rett i, Klausre. Men jeg har grinete kone, og vet hva som forventes av sÄnne :-)
Slettet bruker
28.01.2022 kl 22:46 8238

Ja stakkars mennesker som har hytte i et byggefelt, pÄ hytta skal man ha sÄ god plass rundt seg at man kan gÄ ut Ä slÄ lens uten at nabokjÊrringa ringer lensmann.
hytterenovasjon, medlemskap i velforening, brÞyting, reisekostnader / bompenger, dobbelt sett med internett abonnement, TV-abbonnement...hva er det for noe ? Ei skikkelig hytte har ikke strÞm, den har vedfyring, og det samme har saunaen og grillhytta pÄ sia av, og det andre fjorttis fjaset er noe du kan bedrive hjemme. De fÄ milene til hytta kjÞrer jeg selvsagt med en dieselbil som pÄ linje med hytta forlengst er betalt, skulle kjÊrringa bli grinete, sÄ finnes det nok av alternativer. 1 meter puddersnÞ, 20 meter til fiskevann, livet er hÊrlig i nord !
Klausre
28.01.2022 kl 22:42 8255

Du har i alle fall ikke hytte 😂