Bergen Carbon Solutions etablerer seg i Mosjøen

Slettet bruker
BCS 29.01.2022 kl 12:47 21445

https://bodøposten.no/gronn-industrirevolusjon-i-mosjoen/

Bergen Carbon Solutions etablerer seg i Mosjøen, og skal produsere karbon nanofiber, et stoff som er 100 ganger sterkere enn stål, er lettere enn plast og leder strøm bedre enn kobber.

Gjennom etableringen i Mosjøen skal den innovative bedriften produsere et produkt som vil kunne revolusjonere både bygg-bransjen, batteriproduksjon og som kan skape helt nye produkter eksempelvis blandet med aluminium.

-Bedriften har rett og slett klart å lage karbon nanofiber ut av CO2. Det betyr at ved å fange en av vår tids største utfordringer, CO2 som slippes ut ved annen industriproduksjon, så kan de bruke denne til klimagassen som råvare for å produsere et produkt som har svært stort potensial på mange områder. Det er grønn revolusjon i praksis, sier fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.

Fylkesrådsleder Norvoll besøkte i går bedriftens test-anlegg i Bergen, og er imponert over mulighetene som ligger i denne grønne industriproduksjonen.

-Vi ble presentert en grundig rapport gjennomført av Norce, som viser et enormt potensial for dette produktet. Eksempelvis kan karbon nanofiber blandes i sement og gi mye større trykkfasthet og strekkfasthet. Sementproduksjon står i seg selv for en stor andel av de globale utslippene av CO2. Ved å tilsette karbon nanofiber i sement, kan man redusere CO2-utslippene enormt. Og dette samtidig som karbon nanofiber i tillegg nyttiggjør seg CO2 i sin produksjon. Dette er et kinder-egg med enorme globale muligheter i klimagassregnskapet, påpeker Norvoll.

Rune Krutå, varaordfører i Vefsn og styreleder for Mon, Mosjøen og omegn næringsforening, påpeker at det som ser ut til å kunne bli et nytt industrieventyr i Mosjøen, vil kreve mye forskning og utvikling framover.

-I ren produksjon vil Bergen Carbon Solutions fabrikk i Mosjøen gi 60-70 arbeidsplasser. Men kanskje like viktig er det at vi etablerer et forskningssenter som sammen med industrien vil teste ut nye produkter i stor skala. Dette vil kunne gi enda flere industrietableringer. Mosjøen kan rett og slett ta ledelsen på denne forskingen globalt, underbygger Krutå.


Daglig leder i Bergen Carbon Solutions, Jan Børge Sagmo, er stolt over at bedriften satser friskt når de etablerer sin første fullskalabedrift i Mosjøen.

-Kommunen er svært framoverlent og legger svært godt til rette når vi bygger ny fabrikk på industriområdet Baustein. Vi er en internasjonal aktør med vårt produkt. Men alt ligger svært godt til rette med å etablere oss i en kommune med lang industrihistorie, og der både kulturen, kraftressursene og en god oppbakking fra lokale og regionale myndigheter gir de beste forutsetningene, sier Sagmo.

Sagmo er opptatt av mulighetene som ligger i å fange CO2, men ikke minst at det å bruke CO2 som råstoff vil kunne gi en helt ny industriutvikling der Norge kan lede an. Fylkesrådsleder Norvoll er enig, og mener Nordland fylkeskommune kan spille en viktig rolle, og vil ta den regionale samfunnsutviklerrollen som trengs.

Les også: Setter igang med FREYR-tomta i Mo Industripark
-På samme måte som vi for Mo i Rana og Narvik-regionen gjennomfører samfunnsanalyser, så vil vi gjøre det samme for Mosjøen og Vefsn-regionen. Og ikke minst bruker vi vår politiske stemme inn i regjeringsapparatet for å synliggjøre den enorme utviklingen som skjer i nord. Vi er midt i et grønt skifte, der Nord-Norge leder an, og der deler av endringene for å redde verden formes. Utviklingen av grønn industri der CO2 er råstoffet og brukes i stedet for å slippes ut som en ødeleggende klimagass, vil formes i Nord-Norge. Denne utviklingen er allerede i gang – og vi skal være med for å støtte alle gode initiativ i denne retningen, avslutter fylkesrådsleder i Nordland Tomas Norvoll.
Nugatti
10.02.2022 kl 11:01 5374

Innsidekjøp

10.2.2022, 10:36 · Oslo Børs

Oslo Børs BCS: Mandatory notification of trade
Awilco AS, a company closely associated with Terje Fatnes, member of the
Company's board of directors and primary insider in the Company, has on 10

February 2022 acquired 37,432 shares in Bergen Carbon Solutions AS at an average

price of NOK 54,899 per share. Following this transaction, Awilco AS owns

4,754,119 shares in the Company.

Molbre
10.02.2022 kl 11:21 5271

Vi kan være enig om å være uenig om hvordan ting har foregått her, men at vi begge har tro på selskapet er vi tydeligvis enig om :-).
Slettet bruker
10.02.2022 kl 11:39 5176

Ja det kan vi være enige om :)

Med de siste ukers sure børsklima for vekstselskaper så hadde det vært lett for saga å kjørt kursen ned. Så tror ikke Spetalen har så mange hender på rattet som mange antyder.
Black Peter
10.02.2022 kl 11:41 5161

Det er vel også en fordel med at saga låner ut disse aksjene nå, slik at de som vil kjøpe mer på 54 tallet kan gjøre det, og at vi derfor unngår ytterligere utvanning i form av repemi.

Personlig er jeg litt bitter, primært fordi jeg forventet at EMI ble bundlet inn i en LOI/avtale, slik at skaden ble minimal. Det kan være at Sagmo også trodde det, men at de har fått betingelser tilbake i form av fabrikkstart for å komme videre i prosessen, men det er kun spekulasjon fra min side.

Jeg økte beholdningen med nesten 40% på mandag eller tirsdag på kurs ca. 63-63, 50. Jeg tok en runde med meg selv sist uke og har stokket om, tatt lodd i GCC og mer i BCS. 63 ble for fristende. Så, som flere andre her var det tilfeldig 2 dager som gjorde at prisen ble 9kr høyere. Men men. GCC har berget meg, og kursen vil snart være 80-100kr+ når Major Customer info kommer. Jeg er veldig fornøyd med meldingen fra i går, bare litt muggen på at de hentet penger på 54kr og at jeg ikke har mer å handle for(grisk). Men, også et poeng at mange inkl. meg ikke helt visste hvor mye de trengte å hente, 250mill er jo musepenger, så da tenker jeg det blir desto bedre marginer når produksjonen er i gang. Det lukter ville marginer lang vei!

Og, vi er sikkert på 60 tallet før dagen er over, det er allerede solgt 1,5mill aksjer. Noen skal sikkert holde på dem og 1mill skal uansett ikke selges, så dette går seg til..
Redigert 10.02.2022 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.02.2022 kl 11:41 5157

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Du lever tydeligvis i fortiden både hva angår verdens fremtidige behov for CNF og hva angår kursutviklingen. Du får nå sitte der og vente på en 40-inngang mens vi andre trekker nordover. Lykke til!
rockpus
10.02.2022 kl 12:05 5050

Londonmannen

Jeg råder deg til å avslutte diskusjon med Peftaus. La trollet forbli i mørket!
VanDiemen7
10.02.2022 kl 12:57 4886

Avslutter over 60?
castro1
10.02.2022 kl 13:29 4774

Jeg tror vi avslutter i pluss i dag. Veldig sterk nå og med all emisjonsfrykt borte kan veien til tresifret kurs bli kort.
Gleder meg !
rockpus
10.02.2022 kl 13:37 4726

Fikk sikret meg et lite påfyll på 54,6.

Rart at så mange mister evnen til refleksjon så snart det er snakk om emisjon..?
Molbre
10.02.2022 kl 14:21 4585

VanDiemen7 skrev Avslutter over 60?
Ser heller dårlig ut!
VanDiemen7
10.02.2022 kl 14:26 4555

Ja, stoppa helt på 59. Så ble det akebakke.
Molbre
10.02.2022 kl 14:34 4513

Heller OL utfor tenker jeg, vi får bare la oss herse med, er vel det vi småaksjonærer er til for! Gald jeg klarte å holde meg unna salg av andre aksjer for å kjøpe mer når den gikk oppover!
Redigert 10.02.2022 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Bullen
10.02.2022 kl 14:37 4493

Vurderer å kjøpe igjen. Er litt skeptisk. Hvor har det blitt av alle LOI ene som skulle blitt til kontrakter i løpet senhøsten?
dubium
10.02.2022 kl 14:54 4420

Jag är också lite skeptisk till BCS nu, alla deras LOI handlade väl om att de skulle ställa ut såna där container-enheter på olika platser. Nu ska de bygga fabrik istället och har övergett idén med containers? Då blir det ju inget med deras LOI. Dessutom gillade jag idén med containers bättre rent allmänt, det här handlade ju inte från början bara om att massproducera CNF utan om att fånga in CO2 och producera CNF direkt på samma plats där den släpptes ut. Alltså "miljövänligt" och "rädda klimatet" osv. vilket ju också skulle kunnat gett en massa bidrag av politiker i alla länder. Nu får de ju istället transportera råvara till fabriken och det blir bara en vanlig industri.
Redigert 10.02.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Hardly
10.02.2022 kl 14:56 4398

«Selskapet bekreftet tidligere oppgitt kapasitet og tidslinje for implementering, men capex-estimatet (kapitalutgifter, red.anm.) kom inn mye høyere enn forventet. I tillegg gjennomførte BCS en rettet emisjon og hentet 250 millioner kroner, men det vil være behov for rundt 320 millioner kroner mer», skriver Norne Securities i en oppdatering.
– Vi er overrasket over at capex blir såpass høy, og er litt usikre på om det innebærer en oppskalering av planene som ble kommunisert før jul. Vi tror selskapet må hente frisk kapital i 2023, men omfanget er avhengig av en rekke forutsetninger, sier analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities til Finansavisen.
Slettet bruker
10.02.2022 kl 15:19 4285

Blir litt skremt av hvor lite kunnskap enkelte innehar.

Mengden CO2 som vil bli brukt er svært liten. For 160 tinn CNF snakker vi om typ 560 tonn CO2, noe som med dagens kvotepris kun utgjør el halv million i CO2 avgifter.

Det er uendelig mye lettere å beskytte patentet med egne fabrikker og ikke containere plassert rundt omkring.

At det er klimavennlig er vel tydelig når man bruker 1/10 av strømmen i forhold til andre produksjonsmetoder. BCS har aldri brukt mantraet å redde klima, det er dine ord
Slettet bruker
10.02.2022 kl 15:22 4261

Ikke så rart når tradere plukker 6-8% avkastning på bekostning av nevtrotikere.

De som kjøpte for en million etter børsåpning tjente glatt 60.000 på noen timer.
dubium
10.02.2022 kl 15:34 4197

Läs den här presentationen från 2021: https://bergencarbonsolutions.com/wp-content/uploads/2021/04/BCS-Company-presentation-2021.pdf

Det står väldigt mycket om CO2 på varje sida, och de mobila produktionsenheterna framhävs som en viktig fördel. Eller det här på en sida:

BCS’ contribution by converting CO2 into CNF will meet several of the UN’s Sustainable Development Goals. In addition to the positive environmental effects, this could enable BCS to:
▪ Market the products as carbon positive/environmental friendly
▪ Be eligible for “green” financing
▪ Apply for grants designed for environmental purposes
Redigert 10.02.2022 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2022 kl 16:08 4076

Anbefaler deg å lese hele BCS tråden, der står det ganske mye info. Rekker ikke svare så mye nå.
Men handler mye om at selve produksjonen er miljøvennlig, og at produktene som blir laget i legeringer/sammensetninger for mindre CO2 utslipp, f.eks betong
Bullen
10.02.2022 kl 16:25 4011

Det er helt tyst om disse LOI ene som det ble fokusert på høsten. Hvorfor er det slik?
Hjelpalaus
10.02.2022 kl 16:53 3907

Mye tyder på at det er færre og større kunder. At det bygges fabrikk i stedet for containere tyder på det. Derfor er "alle LOI-ene" ikke så viktig lenger. Sagmo snakker vel også om et fåtall offtake avtaler.
Slettet bruker
10.02.2022 kl 16:56 3890

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Det kommer. Mark i stumpen lønner seg ikke, isåfall er ormkur et godt alternativ mens man venter.
Black Peter
10.02.2022 kl 17:30 3799

Det står i meldingen fra i går at de er på vei neste månedene.
Hjelpalaus
10.02.2022 kl 17:57 3721

Norne høvler kursmålet fra 120 til 90 og frykter ny emisjon.
MacT
10.02.2022 kl 19:04 3566

Norne er såra fordi de ikke fikk være med å hente penger til emisjonen.
400tonn x 10.000,- sier jeg bare.
Slettet bruker
10.02.2022 kl 19:22 3500

Kursmål meg her og kursmål meg der.. en pekepinn basert på synsing av enkeltindivider. Disse pekepinnene betyr lite hvis BCS skulle om formodning få statsstøtte for resterende av fabrikken i Mosjøen. Etterfulgt av en eller flere massive avtaler kan disse pekepinnene finne seg et viss høl og tre seg opp i. Jeg forholder meg ikke til disse analytikerhuene, ser kun på reelle hendelser og omfang, og de lysende fremtidsutsiktene BCS soler seg i, der de er på god vei; steg for steg. Noen burde som sagt anskaffet seg en fredelig dose ormkur eller en behagelig hemoridepute for å få stans på det kløende behovet av å røre seg, sitt i ro og la tiden gjøre jobben, så slipper man disse sure, kløende fingrene som ikke helt vet hvilket høl de skal klø i til tider. Det ender med at lukten er sterkere enn fornøyelsen.
Slettet bruker
10.02.2022 kl 19:40 3426

Blander man inn en ørliten dose psykologi av sauenes handlekraft, kan disse analytikerhuene dra kursen dit de måtte ønske i regi av øvrige makter for deres egen vinning, der finansmediene er spilleplatformen. Ulla som sauene røyter blåser alltid med vinden, og det baller fort på seg. Hvem sitter igjen som vinneren, høna eller egget?
Stonks_
11.02.2022 kl 08:23 3010

Egentlig så er det 400tonn* 1000=400000kg

400000kg×10000=4 milliarder i omsetning ved full rulle på den nye fabrikken og en salgs pris på 10k per kg

Men for å være realistiske så kan vi si 5k på kg som da gir en omsetning på 2 milliarder i året

Lurer på hva ebitda kommer til å være på den fabrikken, ettersom at Oslo børs i gjennomsnitt har en 16x ebitda på selskapene.
Hjelpalaus
11.02.2022 kl 08:26 2998

Et selskap som BCS som ved full produksjon i Mosjøen og Høya fortsatt er i start-up-fasen har vel typisk EBITDA på 30-50.
in2deep
11.02.2022 kl 08:31 2963

BCS har tidligere operert med EBITDA-anslag på 60% (!)
Så tar du 16x på den så blir det....vel.... MYE :)

Som jeg nevnte i fjor sommer/høst også så lir vi dessverre nå i BCS av den generelle negativiteten til ESG-aksjer generelt, og av folks inntrykk av at alt ESG er overprist til de grader. Faren er at folk ikke da skjønner at BCS er så ufattelig lavt priset, samme hvordan man ser på det, at BCS er OSE beste kjøp på lang, lang, lang tid!

Har drevet med aksjer i 25 år og kan sjelden huske å ha sett en større tikkende bombe (positivt sett) enn BCS. Kanskje må det være da jeg trada Funcom, og den lå helt latterlig lavt rett før spill-lanseringen, selv om historikken viste at aksjen gikk til himmels ved hver nye lansering. Rett før Conan da ble lansert (en del år siden), lå kursen i kjelleren, men ingen reagerte.... vel, jeg gikk all in, og tok 3 gangeren (rettelse: 5 gangeren faktisk)!

Samme scenarie føler jeg litt er gjeldende i BCS nå, og derfor er jeg all inn (siden noteringen i fjor!) Gjennom hele denne perioden har jeg fortsatt ikke sett et bedre case på OSE, verken på kort eller lang sikt.
Redigert 11.02.2022 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Stonks_
11.02.2022 kl 08:41 2913

Burde ha en mcap på 38 milliarder ved 4 milliarder i omsetning da, men for å være på den sikre siden så kan vi si 30 milliarder på 5 års sikt. Noe som gi en god 10x fra dagens kurs


Og jeg er 100 prosent enig med deg, derfor er planen å kjøpe hver gang jeg får lønn. Opp til en aksje pris på 100kr, eller at jeg når en viss verdi på den delen av porteføljen.

Dette blir et nytt norsk industrieventyr, og det kommer til å bli en ellevill reise for oss som er med
MacT
11.02.2022 kl 08:57 2837

Frode.B.S forsetter å kjøpe. +4000 totalt 149.000.
Slettet bruker
11.02.2022 kl 10:08 2687

Mr Frode VET hva som kommer, og det gjør nok mange av oss her inne også :-)
in2deep
11.02.2022 kl 15:09 2446

Når skal vi tørre å tippe at første avtalen blir meldt da? Før mars er omme?
Eller noe lenger og ikke før alle offentlige tillatelser er gitt?
Redigert 11.02.2022 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.02.2022 kl 15:15 2431

Hadde jeg hatt penger ville jeg lett handlet mer på denne kursen.
Ikke umulig det kommer melding om statlig støtte på 150-200 millioner. Og de kommer ikke til å svi av all cash de har nå i buggepro,for den trengs til daglig drift ett stykke frem i tid. Og vil se det som merkelig om de kaster bort tid og penger på å kjøre 2 emisjoner for fabrikken som skal bygges, når byggestart kommer om ikke så lenge.
in2deep
11.02.2022 kl 15:19 2408

Jeg tror tilskudd maks vil utgjøre inntil 50 mill. Prosjektet er ikke "grønt nok" tror jeg... Jeg tipper faktisk tilskudd mellom 10 og 20 mill, men det får vi se.

Men jeg har en annen ønsketenkning, og det er at resterende kapitalbehov ifm bygging, vil foregå rundt sommeren en gang, men da i form av en rettet emisjon mot en industriell aktør/kunde - Hadde ikke det vært noe??? ;-)
Londonmannen
11.02.2022 kl 15:35 2363

in2deep
Ja, jeg vil ikke bli akkurat overrasket om BCS tar en 5x fra dagens kurs. Men det vil den trolig gjøre i god tid før den topper ut. For ser vi et par tre år frem så vil jeg heller ikke bli overrasket om vi ser 10x fra dagens kurs.

Man kan kanskje lure på hvorfor selskapet ikke hentet inn nok kapital til å fullfinansiere de to første fabrikkene. Det tror jeg er bevisst. Det ville neppe vært noe problem å hente inne tilstrekkelig med penger. Men det ville resultert i en betydelig større utvanning av eksisterende aksjonærer. Og når de ikke gjorde det, så har de trolig klare signal om at staten vil gå inn med solid økoniomisk støtte, forutsatt at BCS selv klarte å reise sin del av kapitalen.

Og når Mosjøen først er i produksjon så vil de kunne bruke andre finansieringskilder for videre vekst. Det burde derfor være mulig å klare seg med denne ene emisjonen.

Jeg har tidligere påpekt at det nå ligger an til en neste melding om statlig støtte. Når den er på plass, så kan BCS gå ut mot potensielle kunder og presentere en rimelig sikker fremdriftplan. Dette vil i neste omgang berolige potenseille kunder til å inne avtakeravtale med BCS. Og ut fra de forsøkene som har vært gjennomført vil jeg ikke bli overrasket om den første avtageravtalen blir inngått med en internasjonal batteriprodusent.

Når den sistnevnte avtalen blir offentliggjort, da blir det full fyr i teltet. Har man på det tidspunktet også begynt å snmakke om ytterligere fabrikker, da vil nok kursutbviklingen smake av fugl, sa brura!
Slettet bruker
11.02.2022 kl 15:48 2331

Ja du er nok nærmere, drømmene tar overhånd.
Men det kan kanskje tenkes de får støtte for byggeprosessen, men også for selve teknologien som ligger bak, videreutvikle den.

Og ikke glem muligens i best case 420 000 000 kilo oksygen som biprodukt årlig.