Bill 5849 PASSED!

Bob Macahan
RECSI 29.01.2022 kl 19:15 73112

” Warnick said the legislation is tied to a potential investment in the works in Moses Lake that would allow REC Silicon, which halted production in 2019 following a lengthy trade dispute with China that blocked access to that country’s solar panel market, to restart polysilicon production.”

Här kan man följa den politiska processen

https://www.billtrack50.com/billdetail/1419139

Om jag läser artikeln rätt är det klart och tydligt att detta lagförslag/skattesubvention riktar sig till en ny aktör som vill etablera sig i ML och att denna aktör i sin tur kommer skapa förutsättningar för att REC startar sin produktion.

Är det Hanwha som väntar på skattesubventioner innan de beslutar innan de kommunicerar sina planer?

Hur lång tid tar den politiska processen?

https://columbiabasinherald.com/news/2022/jan/27/possible-return-warnick-bill-aims-help-rec-start-a/
Redigert 24.03.2022 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
manman01
10.03.2022 kl 08:55 9991

Fornemt fornemt fornemt

Tusind tak for opdateringer, alle - og især dig Bob!!
Sa2ri
10.03.2022 kl 21:44 9547

Nok en hindring unnagjort:

IN THE SENATE

Mar 10 President signed.
Bob Macahan
10.03.2022 kl 21:59 9486

De har några timmar kvar att jobba denna denna veckan. Det hade varit en bra fredag om allt blev klart innan helgen.
Hoppas att politikerna i Washington state känner samma sak.
Jag undrar vad Columbia basin Herald ska skriva när det gått igenom
Sa2ri
10.03.2022 kl 22:03 9600

Dagen er enda ung i Washington State og det kan godt hende at denne blir kjørt gjennom allerede i løpet av dagen (WS-tid), men fikser de dette før helgen er jo også det veldig bra.
KjetilOp
10.03.2022 kl 22:21 9468

Takk for info Sa2ri.
Måtte lete frem til referanse: https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false
Ser neste steg er at forslaget havner på Governøren sin pult. Den burde bli raskt behandlet der med tanke på energi og miljø ambisjonene til Jay Inslee:
https://www.governor.wa.gov/issues/issues/energy-environment
Deretter blir forslaget loven.

Blir spennende å se hvordan Recsi handterer dette videre :)
Slettet bruker
10.03.2022 kl 22:28 9407

Ja, her kaster de ikke bort tiden. Gitt Jay Inslee (guvernør) sin klimavennlige CV, kommer den garantert til å bli signert.

Så får vi snart vite hvilket firma som skal skape 1500 direkte arbeidsplasser i Moses Lake. Det vi vet er at det er tilknyttet RECsi🔆🔆🔆
voff
10.03.2022 kl 23:40 8968

Veldig bra. Blir det ny sjef på årsmøtet. Merkelig treg det går angående ny leder.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 08:52 8218

For å minne om effekten av lovforslaget, her er summary av "Final Bill Report":

Targeted Urban Area Property Tax Exemption.

The requirement that new construction of industrial or manufacturing facilities must be on land that has no existing
building improvements and is zoned for an industrial or manufacturing use as of December
31, 2014, is removed.


Reduced Business and Occupation Tax Rate for Solar Energy and Silicon Product

Manufacturers.
The expiration date for the reduced B&O tax rate of 0.275 percent to manufacturers of certain kinds of solar energy systems and their components is extended
from July 1, 2027, to July 1, 2032.


Tax Preference Performance Statement.

The act contains a tax preference performance statement that applies to the reduced B&O tax rate for solar energy and silicon product
manufactures. If a review finds that the number of people employed by the solar silicon
industry in Washington is the same or more than in 2019, and that at least 60 percent of
employees earn $60,000 a year or more, then the Legislature intends to extend the expiration date of the tax preference.


Votes on Final Passage:
Senate 46 1
House 96 1

Effective:
The bill takes effect on July 1, 2022.


https://lawfilesext.leg.wa.gov/biennium/2021-22/Pdf/Bill%20Reports/Senate/5849.E%20SBR%20FBR%2022.pdf?q=20220310233758
Redigert 11.03.2022 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Smaug
11.03.2022 kl 09:07 8123

Under arbeidet med Billen så virker det som at denne skal gi masse nye arbeidsplasser og sikre oppstart av ML og wafer produksjon.
På den andre siden av RECSI klar på at de ikke åpner noe før intensivene i BBB er på plass.

Hva er da vitsen med denne Billen? Har RECSI "lovet" noe de ikke vil holde bare for å sikre seg enda bedre rammevilkår??
Syns det er noe som ikke stemmer helt.....
Slettet bruker
11.03.2022 kl 09:13 8048

BBB vil løse seg uansett i en eller annen form og antaglivis mye raskere politiske beslutninger pga av krigen. Billen blir nå godkjent og det er kjempe positivt for Rec uten tvil.
Til og med shorterne skjønner dette nå.
Redigert 11.03.2022 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2022 kl 09:16 8010

De er tydelige på at loven alene ikke løser oppstart.
Men, dersom loven (gunstige skatteregler for nye investeringer) gjør at det etablerer seg en fabrikk som trenger leveranse fra RECsi tror jeg det stiller seg anderledes.

Men, at RECsi ønsker pose og sekk kan vi ikke kritisere de for:)?

Redigert 11.03.2022 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2022 kl 10:42 7681

IN THE HOUSE

Mar 10 Speaker signed.
Bob Macahan
11.03.2022 kl 11:26 7479

Jag tror vi får signatur från guvernören idag 🚀☀️
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:30 7438

Formaliteter igjen så raketten burde komme nå ja. Men Rec er Rec, Kursen blir jeg ikke klok på uansett da jeg mener den burde være mye mye høyere. Tipper det ikke er lenge før vi hører fra Feks Haniwha eller Rec
Redigert 11.03.2022 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:37 7372

Dette burde endre sannsynligheten for åpning av ML som analyitkerne legger til grunn for sine estimater av kursmål.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:37 7373

Supert at denne går går gjennom, men ikke ta det for gitt at det gir utslag i kurs enn så lenge.
Så lenge ikke selskapet børsmelder noe, så får traderne holde på som før.

Med mindre Voleon ser signalet og startes for alvor å dekke seg inn, så tror jeg at det blir samme kursutvikling som vi har sett de siste månedene.

Selskapet har jo uttalt at denne billen ikke er nok i seg selv til å melde åpning, så vi må nok vente på SEMA før vi kan sprette champisen:)

En annen ting er om QCells ser dette som nok til at de signerer nabobygget, og melder at de starter wafer produksjon der, da stiller saken seg anderledes.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:40 7352

Man må vel nesten legge til grunn at nabobygget har interessanter som enten er involvert i et eller annet ledd i verdikjeden for solar eller batterier.
Jeg kan vanskelig forestille meg at det åpner en fabrikk for skoproduksjon eller fiskekaker.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:42 7326

Sannheten ligger i detaljene ja.

Selv om de sa "nei" til at dette var nok for oppstart av ML så sa de litt kryptisk at det var kundene som ventet på seg, og at forslaget sikter på å gjøre det mer lukrativt å bosette seg i området.

Dersom kundene melder seg, så forandrer også beslutningsgrunnlaget.

Samtidig nevnte de arbeidet om en strategi for gjenåpning, med kombinasjonen av sol og batteri-industri slik jeg tolket det.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:47 7273

Vell sier ikke at jeg tar det for gitt og at Rec er Rec. Men skjønner ikke at denne prises så lavt på det vi vet . Arctic støtter meg også på dette med sine uttaleser . Også Haniwha som går inn på 20kr støtter at kursen er alt for lav . Mye kan nå skje som feks QCells som du nevner . Dette burde snart markedet se. Vi ser også at Eu/USA fremover vil bygge verdikjeder/allianser. Dette vil selvfølgelig nå gå raskere med krigen vi ser.
Redigert 11.03.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:48 7385

Det åpnes ikke for solar/anodeproduksjon med mindre REC ikke har sagt ja til å starte MLog at det foreligger klare forpliktelser i en eller annen form som kontrakter/planer/intensjoner for leveranser fra REC. Lokalisering i ML er helt avhengig av REC.
Dersom denne "billen" blir realitet men at det ikke skjer noe er det jo en politisk fadese. Sannsynligheten for det er nok liten, for dette er utarbeidet på grunnlag av samtaler med "noen" og er skreddersydd for formålet, nemlig en betydelig etablering av "noe" i Moses Lake som er tilknyttet REC på en eller annen måte.
Redigert 11.03.2022 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:59 7515

Nettopp og derfor burde markedet snart våkne.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:59 7906

Aksjekurs er ekstremt underpriset sett i lys på hvilken verdier som ligger i selskapet, hvor fremtiden er på vei til og hvilken posisjon REC Silicon befinner seg i.

Som du selv sier så har vi analyser mellom 24 - 30 kr, hvis min hukommelse er riktig. Hanwha, som vet langt mer enn vi gjør valgte å betale 33% over markedspris i November og syntes at 20kr per aksje var en god inngang.

Det er ingen logisk grunn til at aksjekurs skal vake på disse nivåene. Vekst selskaper blir priset på fremtidig vekst og ikke tallene de leverer per kvartal. Dette går rett og slett på aksjonærer og tradere, som nesten skaper et "selvoppfyllende" effekt på kjøp og salgs intervaler.

Er jo hyggeligere å være på 16kr kontra 13kr, men sannheten er at aksjekurs enkelt kan være på 30kr + og forsvare dagens situasjon. Dette har med det psykologiske aspektet i markedet å gjøre.

Ekstremt positivt at lokal pakken er godkjent og nå sendt til guvernøren for godkjennelse. Dette ser jeg på som ren formalitet og antar at det bare er snakk om litt tid før dette signeres. Jeg forventer ikke børsmelding av REC sekundet dette går gjennom, men jeg forventer at kunder nå kan være tryggere på å etablere seg i Moses Lake, Washington, fordi de får trygge rammer de kan forholde seg til. Jeg tror på gjenåpning innen utgangen av Q1 / tidlig Q2 i 2023 og antar at vi bør få en åpnings melding innen sommeren.

Det vi må huske er at det er som oftest på slike caser en tjener de største pengene. Akkumulere når andre kaster kortene og markedet ikke priser verdiene du ser. Når markedet får den tryggheten markedet trenger, så vil verdiene synliggjøres og da kan man enten bli værende for fremtiden eller ta seg saftig gevinst for tålmodigheten sin. REC går ikke opp hittil, selv om andre grønne aksjer gjør det - og det får være som det er, men en ting er skuddsikkert;

30kr kommer
40kr kommer
50kr kommer
100kr + kommer.

Det handler bare om hvor lang tidsperspektiv du har. I mine prognoser er det 0% sannsynlighet for at ML ikke gjenåpnes. USA er alt for langt bak fra før av og REC vil være en viktig bærebjelke og brikke innenfor den fornybare satsningen. Slår silangass batterier av, så kan du glemme 100kr og se for deg verdier som er langt større.

Tidsperspektiv er usikkert. Men kursen vil komme. Fornybart er fremtiden. Dette er min mening og noe jeg har investert ganske tungt inn i, så får tiden gi oss fasit :)
Slettet bruker
11.03.2022 kl 12:03 7875

Jeg er helt enig i at alt ser ut til å peke i retning "åpning av ML".
Men om akkurat denne lovendringen er nok, eller om den er en del av en større politisk plan som gradvis kommer i aksjon er vanskelig å tyde.

Klok av skade så holder jeg igjen entusiasmen litt, kortsiktig.
Men jeg er enig i at dette har vært ordlagt på en slik måte at det ser veldig tett knyttet opp mot tomten vi alle venter å se et nytt navn på.

Moses Lake kommer til å bugne over med aktivitet de neste årene, og jeg gleder meg som en unge!

Denne endringen sørger for at det er lukrativt å bosette seg i området.
SEMA/America Competes Act/BBB sørger for at man kan konkurrere med Kina og andre i årene som kommer, også når lønnsomheten svinger.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 12:22 7730

og et mer globalt blikk tilsier at med bakgrunn i tragedien i Ukraina vil tempoet for utbygging av fornybar energi komme til å akselerere betydelig, og det vil måtte etableres betydlig produksjonskapasitet i Vesten - men Kina blir også viktig om enn ikke så dominant som fram til nå. De fossile selskapene kan nå ta noen lukrative siste åndedrett et par år, med om de ikke posisjonerer seg innen fornybart står de i fare for åbli marginalisert. Equinor har forstått dette. Jeg håper REC er ekspansiv i sin tankegang nå framover. Derfor er det meget viktig at de klarer å få tak i den rette person for dette når ny CEO skal ansettes. De har nå en unik mulighet.
Redigert 11.03.2022 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
11.03.2022 kl 22:23 7292

Kanske att han hinner skriva på innan det är helg i Washington state

OTHER THAN LEGISLATIVE ACTION

Mar 11 Delivered to Governor. (View Bill as Passed Legislature)

Moses Lake blir USA’s Solar valley och REC är hjärtat i hela den industri som ska växa fram de närmaste åren
Redigert 11.03.2022 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Mathias
11.03.2022 kl 22:40 7212

Ja, ser den nå står som «On Governor's Desk», så absolutt ikke umulig at denne blir signert svært raskt :)
Slettet bruker
11.03.2022 kl 23:37 7046

Fornybart, takk for medium linken. Anbefaler alle å lese denne nøysomt ;) Gratulerer, nok et hinder passert! Det blir så bra dette.
Stabukk
12.03.2022 kl 10:56 6666

Kursmål i Rec er ikkje så lett å spå. Uchi huskar best dei over 24, men har vi kursmål på 30 frå nokon analytikarar? Huskar sjølv at vi nyleg fekk servert SB1M sitt reduserte kursmål frå 20 til 17. Men pytt, pytt, gjennomsnittet av kursmåla er i alle fall godt over 20!

Har også planar om å vera tolmodig utover i år og kanskje neste år. Håpar i første omgang på kurs 30 og at Aker og Hanwha blir enige om ein retta emisjon på dette nivået. Så drøymer eg om kurs på ca 40 i løpet av 2023.
Slettet bruker
12.03.2022 kl 11:20 6580

Ikke fokuser på kursmål, fokuser heller på at du er medeier i et selskap som innehar en unik posisjon ift det som nå skjer over dammen. Sitt med litt horisont så vil dette sikkert bli riktig så bra, det er ihvertfall min innstilling. Når det er sagt, så synes jeg kursmålene som tar høyde for batteri er mest interessante. For det skjer. Silisium anoder skjer, og Group14 er ledende. De sitter nok å tar en skål med Jay Inslee i helgen.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 17:46 5500

Har trua på at denne går i gjennom i dag. Skjedde jo ting hver eneste dag forrige uke, og nå mangler det jo kun en liten underskrift. Det bør ikke ta lange tiden. Spent på å se hvor lang tid det tar før nabo-tomta bikker over til «Sold» da.
Sa2ri
14.03.2022 kl 21:56 4578

Kan ikke se at noen har lagt ut denne enda, så her kommer teksten til "final bill report":

"FINAL BILL REPORT
ESB 5849
Brief Description: Concerning tax incentives.
Sponsors: Senator Warnick.

Senate Committee on Business, Financial Services & Trade
Senate Committee on Ways & Means
House Committee on Finance

Background: Targeted Urban Area Property Tax Exemption. Cities and towns are authorized to grant a ten-year local property tax exemption for new industrial or manufacturing facilities in designated areas. Industrial or manufacturing facilities must be at least 10,000 square feet with an improvement value of at least $800,000 and meet certain building use standards by the United States Department of Labor. New construction of industrial or manufacturing facilities must:
- be within a targeted area designated by the city;
- be on land that has no existing building improvements and that is zoned for an industrial or manufacturing use as of December 31, 2014;
- meet all construction and development regulations of the city; and
- be completed within three years from the date of approval of the application.

Within one year of building occupancy, the facility must create at least 25 family living wage jobs with an average wage of at least $23 per hour.

A property owner seeking the exemption must apply to the city, pay any applicable fees, and enter into a contract with the city agreeing to terms and conditions of the implementation of the development. An application must be approved by a city governing authority or its authorized representative. The contract into which an applicant must enter with the city must be approved by the city governing authority, or an administrative official or commission authorized by the governing authority. No application for exemption may be submitted on or after December 31, 2030.

The value of the property tax exemption is provided on the value of eligible improvements and applies only to the city portion of the property tax. A county may, by resolution, allow any property receiving an exemption from city property taxes to also receive an exemption

This analysis was prepared by non-partisan legislative staff for the use of legislative members in their deliberations. This analysis is not part of the legislation nor does itconstitute a statement of legislative intent. from county property taxes.

Reduced Business and Occupation Tax Rate for Solar Energy and Silicon Product Manufacturers. A reduced business and occupation (B&O) tax rate of 0.275 percent to manufacturers of certain kinds of solar energy systems and their components. Without the preference, these manufacturers would pay a B&O tax rate of 0.484 percent.

The preference applies to:
- manufacturers of solar energy systems using photovoltaic modules or stirling converters; and
- manufacturers of certain components of solar energy systems, specifically, solar grade silicon, silicon solar wafers, silicon solar cells, thin film solar devices, or compound semiconductor solar wafers for use exclusively in solar energy systems.

The preference also includes the wholesale sales of these systems or components by their manufacturers.

The reduced B&O tax rate expires July 1, 2027.

Tax Preference Performance Statement. State law provides a range of tax preferences that confer reduced tax liability upon a designated class of taxpayer. Tax preferences include tax exclusions, deductions, exemptions, preferential tax rates, deferrals, and credits. Washington has over 650 tax preferences, including a variety of sales and use tax exemptions. Legislation that establishes or expands a tax preference must include a tax preference performance statement that identifies the public policy objective of the preference, as well as specific metrics that the Joint Legislative Audit and Review Committee can use to evaluate the effectiveness of the preference. All new tax preferences automatically expire after ten years unless an alternative expiration date is provided.

Summary: Targeted Urban Area Property Tax Exemption. The requirement that new construction of industrial or manufacturing facilities must be on land that has no existing building improvements and is zoned for an industrial or manufacturing use as of December 31, 2014, is removed.

Reduced Business and Occupation Tax Rate for Solar Energy and Silicon Product Manufacturers. The expiration date for the reduced B&O tax rate of 0.275 percent to manufacturers of certain kinds of solar energy systems and their components is extended from July 1, 2027, to July 1, 2032.

Tax Preference Performance Statement. The act contains a tax preference performance statement that applies to the reduced B&O tax rate for solar energy and silicon product manufactures. If a review finds that the number of people employed by the solar silicon industry in Washington is the same or more than in 2019, and that at least 60 percent of employees earn $60,000 a year or more, then the Legislature intends to extend the expiration date of the tax preference.

Votes on Final Passage:
Senate 46 1
House 96 1
Effective: The bill takes effect on July 1, 2022."

https://lawfilesext.leg.wa.gov/biennium/2021-22/Pdf/Bill%20Reports/Senate/5849.E%20SBR%20FBR%2022.pdf?q=20220314134330
Redigert 14.03.2022 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
14.03.2022 kl 22:08 4547

Nu är det upp till industrin att visa att de förtjänar en skattesubvention ” preference performance statement ”

De måste leverera arbetstillfällen och bra löner för att det ska bli något.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 22:29 4386

Er denne nå endelig signert, og gyldig fra 1. Juli 2022?
Redigert 14.03.2022 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2022 kl 22:36 4360

Se der, ja. Fortjener litt mer oppmerksomhet, gjør den ikke⤴️🏆
Styve
14.03.2022 kl 22:59 4188

Den er ikkje signert endå.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 23:07 4120

Det vet vi jo den blir.
Redigert 14.03.2022 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2022 kl 23:31 3982

Nydelig!
voff
14.03.2022 kl 23:38 3946

Fine greier. Og TAKK til folk som har fulgt prosessen og delt informasjon med oss andre.