10 grunner til at AZT er et must i porteføljen

JosefK
AZT 30.01.2022 kl 13:39 16763


1. Offensivt posisjonert i et av verdens raskeste vekstmarkeder

2. Sykt bra marginer. 46% EBITDA margin for ‘21. Med nokså stabil kost, renner det inn penger selv med relativt beskjeden vekst.

3. 73 mill cashflow fra drift i fjor. Opp fra 42 mill året før.

4. Null gjeld. Gull når nå renten skal opp

5. 100% corona derisket.

6. Målsetning om 155 mill omsetning i ‘22 og 350 mill i ‘25

7. Organisk vekst:
• Nylanserte produkter Q4
• pipeline med supplerende og nye produkter kommer
• Opportunistisk holdning til nye markeder
• Nyetablert «skunkworks» avdeling i Oslo for å støtte applikasjonsutvikling
• Legacy portefølje med godt etablerte produkter hvorav minst tre av dem kan karakteriseres som bransje standard.

8. Uorganisk vekst. Med 200 mill på bok og en verden av muligheter ligger det klart for oppkjøp og innlisensiering.

9. Omorganisering og reallokering internt er gjennomført, kostnader tatt og kapasiteten økt opp til 100x

10. Etter mitt syn er bruden pyntet og klar for giftemål. Og med det mener jeg oppkjøp. Det har ynglet med penger både i diagnostikk, Life Science og biomanifacturing. Noen av disse aktørene vil spise underleverandører. AZT vil være attraktivt for et par av dem.


Kursmål: 500-2000 på fem års sikt

https://newsweb.oslobors.no/message/552034
https://newsweb.oslobors.no/message/552035


Bearwizard
30.01.2022 kl 15:27 11542

Takk Josef og velkommen tilbake. Jeg har savnet deg (sikkert flere med meg). Alltid beroligende for en som meg som ikke har din kunnskap å lese dine forventninger (godt grunngitte sådanne). AZT er den aksjen jeg har sittet lengst med (tålmodighet som gjelder), og jeg har virkelig trua (Q4 var en bekreftelse på at alt er i orden).
Frozen
30.01.2022 kl 17:11 11437

JosefK, jeg følger deg på alle punkt, til og med kursmålet.

Men, pkt 10 må gjerne vente ennå noen år...
rufus01
30.01.2022 kl 18:04 11351

Fint oppsummert JosefK! Jeg følger deg også på alle punkt, bortsett fra kursmålet. Som jeg syns var i overkant optimistisk. Men her tar jeg gjerne feil :)
bj111
30.01.2022 kl 20:55 11177

Liten tvil om at selskapet er rigget for to mulig scenarioer. Den fremtidige vekst de guider er helt oppnåelig samtidig så fremstår selskapet så bra at det fort kan bli kjøpt opp. Uansett et selskap man bør ha med i en portefølje.
JosefK
31.01.2022 kl 03:42 10922


Hvorfor?

Jeg tenker lenger fram i tid enn guidingen som stopper om tre år. Med tilsvarende vekst ser jeg EPS på over 10 kr. Da vil 500 kr framstå som rimelig, gitt at ikke det trykkes mer enn 20% fler aksjer som vil si en cap på ~30 mrd.

Til og med de mest ihuga p/e eksperter vil gi meg rett i det.

Som kjent prises aksjen med skyhøy p/e og det med god grunn. Grunnen er vekst. Jeg ser per i dag ikke noen tegn til at veksten vil stoppe selv om guidingen nås innen ‘23. snarere tvert om tror jeg det er stordriftsfordeler og brand recognition som kommer til å dra omsetningen.

Om man da bruker min tenkte EPS på 10 kr, legger PE på 20, 30, 40 og 50, kommer jeg da til henholdsvis 40, 60, 80 og 100 mrd cap. Del på et sted mellom 50 og 60 mill aksjer så får du kursen.

Så nei, jeg mener det er nøkternt gitt at guidingen nås. 350 mill om tre år bør gi EPS på et sted mellom 3,5 og 5 kr. Jeg tenker enda lenger frem i tid.







rufus01
31.01.2022 kl 09:23 10708

Ja med en EPS på 10kr så er vel ikke 500kr helt utenkelig. Det var vel mer kursmålet på 2000kr jeg reagerte på. Nå handles aksjen med en PE rett under 60 og det skal kreves en kontinuerlig sterk vekst for at den skal holde seg der fremover slik jeg ser det, noe de også guider. Men alt handler om hvilken tidshorisont man har. Hadde noen fortalt meg i desember 2019 at kursen skulle gå til over 100kr iløpet av rundt 1,5 år så hadde jeg heller ikke trodd på det. Når det er sagt så tyder alt jeg har fått med meg på en eksponensiell vekst innefor enzymbransjen i årene fremover. Så vi går noen spennende år i møte. Tror iallefall ikke det er heftet med stor risiko og handle AZT på dagens kurs. Det som nok er spesielt med AZT, er at vi ikke vil se en vesentlig økning i kostnader i forbindelse med det forventede økte salget i årene fremover. Hvis man ser bort fra eventuelle oppkjøp og økning av antall ansatte.
Redigert 31.01.2022 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
oppturen
31.01.2022 kl 09:32 10687

Tillater meg å minne om formelen for veksten :
28.01.2022 kl 13:50
867
Har nå funnet formelen for å regne ut forventet salg.
Xn=Xn-1 + (25x1,55^(n-1)

X0=130 ( år 2021)
X1=155 ( år 2022)
X2=194
X3=254
X4=347 ( år 2025 )
X5=491
X6=714
X7=1059

Tar en snittet av disse 8 årene så får en PE på ca 10

😀😉

1 milliard i salg i 2028 der altså (kun organisk vekst )
riskulf
31.01.2022 kl 10:21 10599

Josef,

Jeg opplever at vi snakker alt for lite om det jeg anser som en av de aller største triggene, kommersialiseringen av vår kunders produkter. Mange av kundene våre forsker på produkter som ved kommersialisering vil mangedoble forbruket av enzymer og sånn jeg forstår det er det få kunder som bruker AZT sine produkter i produksjon, men at mange har produkter i pipelinen som nærmer seg produksjon. Finnes det noen informasjon om hvordan forbruket av enzymer øker når produkter går fra forskningsstadiet og over i produksjon? Enzymer har i lang tid blitt brukt i produksjon av mat, drikke etc og i nyere tid i legemiddel og feks virus tester. Er det noen som har hands on erfaring med hvor stor økningen i forbruket av enzymer, fra utvikling til kommersialisering, er?
JosefK
01.02.2022 kl 14:55 10112


Premisset for innvendingen din er i beste fall til å dra på smilebåndet av. For det er fundamentalt galt og bittelitt rett samtidig.

Det er ett segment der det lar seg rettferdiggjøre. Og det er innen biomanifacturing. Men vent nå litt. De tjener jo penger selv om det ikke eksisterer et eneste ferdig produkt? Riktig, ikke sant?

Spørsmålet ble belyst ved Q3 (tror jeg, orker ikke dobbeltsjekke, men sjekk webcast og rapport) 7 avanserte prototyper mener jeg å huske ble nevnt. Hvorav minst en av dem er for en av verdens fem største legemiddelselskap. Og om ikke minnet har sviktet meg helt, er verdens største produsent av syntetiske proteiner interessert i å legge om ALL produksjon til å bruke SAN HQ 2.0.

Ikke ta mitt ord for det, les, lytt og bli mer informert.

Siden jeg har pløyd litteraturen er jeg nokså sikker på at Boehringer Ingelheim, Seattle Genetics, Regeneron er blant disse. Og topp fem innen pharma finner du her https://www.proclinical.com/blogs/2021-7/who-are-the-top-10-pharma-companies-in-2021





Frozen
01.02.2022 kl 21:32 9743

Nok et godt tips fra JosefK.

Har selv hørt gjennom presentasjonen fra forrige uke (igjen), men begynte med å høre gjennom Q3-presentasjonen først.

Ledelsen har stålkontroll på alle elementer tilknyttet kundebehov og -utvikling, egen produktuvikling de neste årene, nye kommende oppskaleringsprosesser og ikke minst hvor selskapet skal ha fokus. Ikke bare frem til 2025, men også årene etter...

Selskapet er allerede verdensledende på enkelte områder, men ambisjonen er åpenbart å bli verdensledende på langt flere områder. Kan p.t. ikke se hva som skulle hindre dem.

Dessverre er det fortsatt liten interesse rundt selskapet, så algoritmerytterne kan ennå leke seg med aksjen på et latterlig lavt kursnivå...
Lordstock
01.02.2022 kl 21:47 9713

I read Josef's comment as very bullish, as within Biomanifacturing there is a huge potential upside, once these client move from pre-clininc to clinic to manifacturing therapeutics bases on Articzyme enzymes. I think our CEO mentioned this huge potential upside during Q1 earning call.

But we have for sure also a huge potential, if/when our big existing clients start using our SAN HD enzymes across all their new products / R&D.

xjack
01.02.2022 kl 22:53 9608

Alt surret på OB er en tragedie for selskapet! Anerkjennelsen er større hos verdensledende megaselskaper enn på OB. Ambisjonene om aksjonærverdiskapning knuges i dette mikroskopiske investormiljøet og bør stimulere til alternativ tenkning.
JosefK
01.02.2022 kl 23:02 9600


Jeg drev med samme tankesettet da jeg i 1996 vurderte å kjøpe aksjer i Apple. Den gang var inngangsporten for å kjøpe aksjer bortimot uoverkommelig, så det ble med tanken. Men kursen drev på den tiden og skrapte all time low på 5 dollar. Siden jeg nettopp hadde begynt å bruke Mac og siden har forbrukt dem i hurtig tempo, sparker jeg meg i leggen hver gang jeg tenker på det.

Mitt andre Apple lignende øyeblikk kom i mars 2020. Pandemi. Og det eneste jeg visste var at PCR ble brukt som diagnose. Å legge to og to sammen og effektuere kjøpet av mer BIOTEC, nå AZT, var helt naturlig. Jeg sa det til og med høyt her. Og de som hørte etter har gjort det bedre enn de fleste andre. Mitt ankepunkt er at jeg ikke gikk all in som jeg også vurderte. My bad. Jeg hadde kanskje klart å skrape sammen 100 000 aksjer til.

Jeg vil anbefale å høre på andre enn meg når det kommer til aksjer. Men min overbevisning om at Jethro er en trollmann på linje med Steve Jobs ble manifestert etter Q4. Og den kommer til å bli hamret inn når kvartalstallene kryper over 100 mill i omsetning i løpet av de neste tre årene. Det må de gjøre for å nå guiding. Og jeg er brennsikker på at så skjer. På samme måte er jeg sikker på EPS vil nå 10ern et par år etter det. Jeg sier fem år, men det kan godt hende jeg tar feil. Men hør nå for all del ikke på meg. Det kan ta lenger tid. Men jeg tror det kommer. For jeg har fundamentalt tro på at det må bli sånn. For molekylærbiologi kommer til å ta av. Og for at det skal ta av så må det verktøy til. Merk at de har byttet betegnelse til «tools». Uten disse verktøyene er molekylær biologi bare ord.

Merk dere også R2D ligase. Jeg tror det er den neste «poteten» Jethro har bragt til bords. For de som husker SAN og hvordan det produktet tok av, så aner jeg noe lignende for R2D.



rufus01
01.02.2022 kl 23:41 9644

Ja det hadde vært fint og benytte etterpåklokskap i aksjeverdenen, da hadde vi alle vært velbeslåtte. Jeg har gjort noen dumme valg, men også noen kloke. For rundt ti år siden satt jeg med 2 aksjer. Den ene var PCIB, den andre var Biotec Pharmacon. Jeg satt med betydelig tap i begge og bestemte meg for og kvitte meg med ett av selskapene, ta tapet og benytte skattefordelen til og putte alt i den ene. Ene og alene pågrunn av Woulgan Biogel falt valget på å selge PCIB å putte alt i Biotec. Lite visste jeg den gangen hvilken diamant som skjulte seg i selskapet. :)

Ellers vil jeg takke deg JosefK for dine velfunderte innlegg om Arcticzymes, flott at du deler av din kunnskap!
oppturen
28.04.2022 kl 08:46 8656

Det var en flott rapport :-)
Gratulerer !
JosefK
28.04.2022 kl 16:23 8347


Wow. Jeg hadde glemt at jeg skjenket forumet med den mest presise beskrivelsen i finansavisen forumets historie. Man skulle nesten tro jeg kan dette🤓 Print det ut, ramm det inn, jeg står for det 100% mange år til.

Når jeg skaffer meg bikkje skal jeg døpe den SAN😆

rischioso
28.04.2022 kl 19:29 8201

Hvilken presis historie?

Når du etablerte denne tråden så var kursen 88,15 og du fablet om kurs på 500-2000. 3 mdr er gått hvor kursen hele veien har vært lavere og på det laveste har vært under 70 og etter dagens presentasjon så står kursen i knappe 86,85 - altså tilnærmet nivået den stod i når du etablerte denne tråden så dette må vel heller være en av de mest upresise beskrivelsene i dette forumets historie når det kommer til kursutvikling - men for all del, det er jo en slags bragd det oxo ... ;)

Når det kommer til bikkja så bør navnet reflektere den reelle aksjekursutviklingen og døpes til Heisan eller Bomerang ... ;)
Redigert 28.04.2022 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.04.2022 kl 20:18 8166


Det var heller ingen krig i Ukraina 💋
rischioso
28.04.2022 kl 20:37 8123

Det har i realiteten vært Krig i Ukraina de siste 8 årene - altså fra 2014 når Russland tok Krim....;)
Redigert 28.04.2022 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
28.04.2022 kl 22:50 8043

Det har jo bare gått 3 måneder. Jeg regner med at du også fikk god fortjeneste på kursutviklingen.
rischioso
29.04.2022 kl 00:32 7946

Åja, men den fant jeg andre plasser ... ;)
rufus01
29.04.2022 kl 01:22 7939

Risch hvis du har tjent penger på børs i år, så er det intet mindre enn utrolig. All den tid du det siste året har hoppet fra ett tapsprosjekt til det andre..... Du skulle ha holdt deg til AZT du også, sikrere sparebøsse skal du lete lenge etter på OSE....;)
rischioso
01.05.2022 kl 10:03 7509

Sikkert utrolig for den som verken kjenner innganger eller utganger og ikke minst om man tror at jeg kun er investert der hvor jeg har postet noen innlegg. Jeg er til en hver tid investert i 5-10 selskaper hvor snakkisen foregår hovedsaklig der hvor man er kortsiktig og følger opp på daglig basis - de langsiktige investeringene går av seg selv.

Qfuel er et case du burde følge med på fremover som ligger an til å kunne bli et norskt industrieventyr som har lagt de fleste ny teknologiske utfordringene bak seg og snart vil begynne å tjene penger. Overskudd er estimert å komme i år og 2023 vil være året for ekspansjoner - verdt å ha i kikkerten.
Carrera
01.05.2022 kl 10:10 7504

Du verden....
Hallo!!!!
01.05.2022 kl 16:12 7312

Rufus01
Noen «skriker og skrålere» er det bare å gjøre stikk motsatt av, da tjener du nok greit med penger på børs 😉
bj111
02.05.2022 kl 00:27 7078

Mange som har kritisert den før men faktum er at den har stemt ganske så spot on i forhold til å si rettingen kursen går så har sansen for den løsningen simplywall har laget uten at det egentlig spiller så stor rolle for sitter i ro og vet at retningen mest sannsynlig er opp over tid.
rischioso
02.05.2022 kl 11:16 6831

Det som går igjen i denne er at etter tallslipp og oppgang så kommer ørkenvandring og nedgang frem til neste tallslipp ...
Dr_Eval
02.05.2022 kl 11:39 6779

Når det er forutsigbart er det heldigvis enkelt å tjene penger på kursutviklingen.
Slettet bruker
02.05.2022 kl 14:30 6621

Labull har lagt ut følgende link på twitter:

https://partnershipinvesting.substack.com/p/arcticzymes-technologies-high-margin?s=r

Greit for nye og gamle aksjonærer..

Denne linken er faktisk veldig bra....
Redigert 02.05.2022 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
bj111
02.05.2022 kl 18:32 6438

Forutsigbart, tja mulig du så at markedet skulle krasje ned i dag med en fat finger men jeg så ikke den komme. Tenkte før handel at kanskje aksjen ville falle med inntil en krone i dag eller stige videre. Men krakke ned, den så jeg ikke komme.
Rasjonelle er ikke tilstede i AZT for som det ble sagt på Q presentasjonen så har de ikke merket noe til dagens mange kriser i sin omsetning. De har inntekter i USD og Euro som gjør at de har en valuta risiko men med svak norsk krone som svekkes med kriser så er det ikke negativt. Markedet frykter kanskje vekstaksjer men skiller da ikke mellom de som leverer veksten og ikke har gjeld mot de som har en masse gjeld og fallende inntekter. Alt straffes hvilket er ganske normalt. Men det gir muligheter for de med lange penger som skal inn i markedet på et tidspunkt.
xjack
02.05.2022 kl 20:52 6326

Lange penger er det som skal til her! En del kortsiktige har uhyre lav turbulenstoleranse og dermed ser vi en slik avsindig kursbevegelse som i dag. >Gjev det soleis ville vore, at flere hadde sett presentasjonen, gjerne gjentatte ganger, og i tillegg hadde ork nok til å følge lenkene ovenfor og lese dem gjennom, ja, da ville triggerpunkt være et helt annet.
bj111
03.05.2022 kl 09:57 6078

Trenger begge deler, med kun lange penger blir det ingen omsetning i aksjen. Ser ut til at resultatet var endel dårligere enn jeg mener og at makro tross Jethro sine uttalelser spiller en litt for stor rolle for en del som har kommet inn i aksjen. Eller så er det algo og robo som holder på å bytter aksjer mellom seg.

Uansett om 1 år er krig i Ukraina en normal (dessverre). Rentene har gått opp, inflasjonen flatet ut og i mellomtiden har AZT levert sine resultater ganske så upåvirket av alt dette surret som foregår. Svenskenes eierandel har trolig økt til 15 % og tyskere har kjøpt en andel som er børsmeldt. Et selskap som dette uten gjeld og gode inntekter bør ikke være på norske hender når de ikke driver med olje eller fisk for det er ganske klart at dette skjønner ikke det norske markedet noe særlig av.
Elverhøi16
03.05.2022 kl 10:27 6051

Dette er jo et kjemperesultat når en tar i betraktning at Covid nesten er borte fra regnskapet. Etter hvert Q har det vært litt nedgang før den tar seg opp igjen. I en urolig verden som nå, men med utrolig høy økonomisk aktivitet, tror jeg denne er et av de sikreste kortene på børsen.
Dr_Eval
03.05.2022 kl 10:33 6155

Når omsetningen er så lav som nå passer jeg på å plassere så små kjøpsordre som mulig slik at ikke aksjekursen spretter opp og jeg ikke får kjøpt. Prøver å utnytte gårdagens pølsefinger så lenge som mulig til å få tak i algo og robo sine, og de er vel i gang med "lukking av gapet" ned til 73kr.
Redigert 03.05.2022 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
03.05.2022 kl 11:58 6096

Det er ganske opplagt hva som er målet her ja...kursen skal tilbake dit den kom fra før Q1 rapporten. Må gi Risch rett i at det er blitt et mønster etterhvert i AZT at kursen fyker opp på gode Q rapporter for deretter å "manipuleres" tilbake av roboter og algoritmer. Det er ganske frustrerende at vi ikke kan få etablert kursen på et høyere nivå. Dessverre er det mulig for robotene å holde på slik fordi kjøpsinteressen ser ut til å være svært lav, og i det korte bildet er det vanskelig å se hva som skal snu denne trenden. På lang sikt er jeg ikke i tvil; aksjekursen skal opp. Spørsmålet blir imidlertid hvor lenge man må vente, og om det finnes bedre investeringsmuligheter i mellomtiden....
Dr_Eval
03.05.2022 kl 12:46 6030

Det er naturlig med lav omsetning dagen før nyheter fra Fed. Bare å utnytte det, de som kan.
rischioso
07.05.2022 kl 13:44 5439

Hva tror folket om kursutviklingen fremover?

Mitt bet er at vi også denne gangen vil se 60 tallet - kanskje også høy 50 før det snur i ørkenvandringen frem mot neste Q - med forbehold om at vi nå har sett slutten på korrigeringen av verdens børser for denne gang for hvis ikke så kan vi nok se enda lavere kurser ...
Slettet bruker
07.05.2022 kl 14:45 5394

Dersom verden er inn i en ny resesjon så er visstnok "helseaksjer" en god forsikring.

AZT leverer som kjent innsats-komponenter til en slik bransje.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/derfor-er-det-smart-a-investere-i-helsesektoren

Det er sikkert mulig at også kursen på AZT-aksjen blir påvirket negativt, men derimot så går fortsatt selskapet med overskudd hvert kvartal samt at selskapet er gjeldfritt... FÅ ANDRE selskaper på Oslobørs kan ikke vise til det samme.. ( gjeldfritt, overskudd, trygg havn ved resesjon)

Så å selge seg ut og putte pengene inn i noe annet på børsen er ikke nødvendigvis ikke så lurt. De fleste andre selskaper på Oslobørs vil sannsynligvis ha større nedganger i aksjekurs enn AZT.